Pátek 24. ledna 1992

Kontakty s klientem ve vazbě mohou pomoci řešit osobní, rodinnou a sociální situaci, napomáhají i zmírnit krizové, konfliktní situace dané specifikou vazby. Během výkonu trestu odnětí svobody může kurátor zprostředkovávat a pomoci udržovat rodinné vztahy, při návštěvách řešit s předstihem klientovy sociální problémy. Osobními rozhovory a kontakty může být také poskytována právní a psychologická pomoc. Kurátor by se měl účastnit také vypracování posudků, bude-li se jednat např. o přerušení výkonu trestu nebo o podmíněném propuštění.

Vězení mají tendenci vytvářet umělý, nepřirozený, v podstatě sociálně patologický svět, řídící se vlastními neprůhlednými pravidly, která v důsledku vedou k devastaci vězně, v některých případech i k porušování lidských práv. Sociální služby vnesou do tohoto prostředí prvky normálního občanského života, proto mohou kurátoři připravit půdu pro vstup pozitivních vlivů přirozeného vnějšího světa.

Sociální služby se také musí více orientovat na kontakty se soudy jako nezávislými institucemi. Soudy objektivně a veřejně na základě posudku kurátora posoudí sociální situaci klienta. Tím se vyloučí možnosti manipulace posudkem ze strany vyšetřujících orgánů.

V praxi se ukazuje potřeba oddělit mladistvé a prvotrestané pachatele trestných činů od recidivistů, psychopatů a násilníků. Sociální služby mohou připravit materiální a faktické zázemí pro vytvoření předpokladů k zavedení moderních alternativních metod v oblasti trestního práva. Jedná se o tresty nespojené s odnětím svobody, centra pro denní pobyt se specializovaným režimem, metodiku dohody mezi pachatelem a obětí o náhradě škody a morální satisfakci apod. Takovéto instituty by se měly perspektivně stát součástí našeho právního řádu.

Trest odnětí svobody by měl být použit až jako poslední možnost s veškerým uvážením jeho nedostatků. Těmito nedostatky jsou kromě devastujícího vlivu na osobnost vězně především obrovské finanční náklady, které dosahují výše až 300 Kčs na vězeňskou osobu denně. Přestože se v posledních desetiletích ukládaly tresty odnětí svobody v masovém měřítku, stoupla jak kriminalita, tak především kriminální recidiva, která dosahuje téměř 50 %. Prevence a terénní sociální práce se tak jeví v těchto souvislostech jako jedině schůdná cesta k omezení nárůstu trestné činnosti.

Již dnes je naprosto zřejmé, že okresní úřady nebudou schopny zabezpečit rozvoj sociálních služeb v míře a významu, který se jeví pro nejbližší budoucnost jako nezbytný. V Severočeském kraji je například evidováno na 70 000 osob se záznamem v trestním rejstříku, přičemž úroveň sociálních služeb v oblasti prevence a postpenitenciární péče je hluboko pod potřebami tohoto regionu. V jiných industrializovaných krajích na tom nejsou o mnoho lépe. Ministerstvo práce a sociálních věcí by proto mělo přistoupit k přehodnocení dosavadní praxe, která dnes již zcela neodpovídá společenským a politickým potřebám.

Nezávislost služby na okresních a obvodních úřadech, s nimiž kurátoři povedou dialog v zájmu klienta, považuji za nezbytné, nemá-li o obou rozhodovat tentýž nadřízený, jak je tomu dnes.

Jednání s rizikovou klientelou vyžaduje prostor pro kvalifikovanou a tvůrčí práci, která nesmí být omezována byrokratickými bariérami. Zájmy a potřeby společnosti po vytvoření právního státu musí být odvozeny od mezinárodně uznávaných a osvědčených legislativních norem, založených na úctě k člověku. Povinností státu je vytvořit podmínky k tomu, aby se každý člověk mohl těšit z této úcty, jež je reflexí jeho svobody a odpovědnosti. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vackovi a prosím, aby se ujal slova pan poslanec Vaňák, připraví se pan poslanec Smělík.

Poslanec Vladislav Vaňák: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážená sněmovno, chtěl bych upozornit na několik problémů v našem vězeňství, při jejich řešení je potřebná spolupráce nejen ministerstev, ale i vás poslanců.

V prvé řadě doufám, že jmenování ministra spravedlnosti se nestane předmětem politických půtek a co nejdříve bude jmenován ministr, kterého čeká resort plný problémů, včetně vězeňství. Jak zde bylo několikrát řečeno, jednou z priorit ve vězeňství je výstavba či rekonstrukce věznic. Přes půl roku spolu s pracovníky SNV a Státního archivu jsme marně hledali místo pro archiválie Moravského archivu, které jsou uloženy v bývalé okresní věznici ve Znojmě. Po menších úpravách by věznice mohla sloužit za několik měsíců. Ministerstvo vnitra ČR se bohužel zachovalo tak, jako by mu archiv nepatřil, a hlavně jako by se problémy vězeňství netýkaly stability celé společnosti, ale jen a jen ministerstva spravedlnosti. Při jednání o zprovoznění bývalé věznice v Uherském Hradišti stačila změna ředitele místní průmyslovky, která má v těchto prostorách několik tříd, a pracná jednání jsou opět na začátku. I v tomto případě se domnívám, že je nutná větší spolupráce mezi ministerstvem spravedlnosti ČR a ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Jednou z dalších překážek při budování věznic je negativní postoj obecních zastupitelstev. Zde bych chtěl poprosit své kolegy, aby ve svých volebních obvodech, pokud zde dojde k výstavbě či rekonstrukci věznic, ovlivnili event. negativní postoje obecního zastupitelstva a veřejnosti.

I když je stav legislativy ve vězeňství často jen výmluvou pro pohodlnické postoje některých příslušníků, přece se domnívám, že ministerstvo spravedlnosti ČR by mělo vyvinout daleko větší iniciativu při její tvorbě. Jde hlavně o zákon o výkonu trestu, který je již toužebně očekáván.

V souvislosti s legislativou bych rád upozornil na zásady zákona o vězeňském sboru, které některé výbory již projednávaly. Někteří poslanci se pozastavují nad tím, že vězeňský sbor je ozbrojenou složkou s jistým stupněm zcivilnění výchovné části. Ano, je nutno daleko více oddělit civilní výchovnou složku od ozbrojené ochrany, ale představy, že vězeňský sbor by měl být organizací především civilní s ozbrojenou částí ochrany, jsou při nejmenším předčasné. Vězeňský sbor, který sice prošel důkladnými prověrkami, přes veškerou snahu ředitelství SNV i komise pro vězeňství ČNR není na takové intelektuální, kulturní a morální úrovni, aby proces humanizace nemusel být prosazován nejčastěji formou předpisů a rozkazů ředitelství SNV či ministerstva spravedlnosti.

Jedním z kroků ke zvýšení úrovně vězeňského sboru je iniciativa vězeňské komise, která se snaží prosadit otevření kateder či fakult pro sociální pracovníky v Ústí nad Labem a v Krnově. Z těchto kateder by měli vycházet vysokoškolsky vzdělaní sociální pracovníci, kteří by se uplatnili nejen ve vězeňství, ale i ve výchovných ústavech mládeže, v sociální prevenci i postpenitenciární péči.

Na základě usnesení výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost ČNR ze dne 6. 1. 1992 se v Brně dne 29. 1. 1992 bude konat pracovní setkání zúčastněných resortů zastoupených ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, ministerstvem práce a sociálních věcí ČR, ministerstvem zdravotnictví ČR, ministerstvem spravedlnosti ČR, kateder sociologie a poslanci ČNR za účelem vypracování projektu vysokoškolského vzdělávání pracovníků sociálních služeb a speciálních výchovných pracovišť.

Apeluji tímto na ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, ale i na uvedená ministerstva, aby v úzké spolupráci dotáhli iniciativu komise pro vězeňství do konce. Jedině kvalifikovaný a kultivovaný vězeňský sbor nám může zaručit, že věznice přestanou být permanentním nebezpečím pro těžce se vyvíjející demokracii v našem státě. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vackovi, prosím aby se slova ujal pan poslanec Smělík.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené paní kolegyně, vážení páni poslanci, předložená zpráva, která se snažila analyzovat současný stav vězeňství a hledat východiska z něj, konstatuje velmi zanedbaný stav tohoto odvětví. Jedním z východisek má být i snaha o zlepšování komfortu ve věznicích. Přesto, že je to logický požadavek, nutno mít na paměti, že u delších trestů, trvajících více než dva roky to může vést k tomu, že si vězeň zvykne ve věznici na prostředí, které si sám na svobodě nemůže zajistit a ve svém důsledku jej to vede k rychlé recidivě trestné činnosti, obzvláště v místech, kde není práce a zaměstnání. Jsem přesvědčen, že přestože nezaměstnanost ve společnosti musíme přijmout jako nutné zlo, ve vězení by neměl být ani jeden vězeň, který je toho schopen bez práce nebo aspoň bez zaměstnání. Největší problém zatím zůstává s recidivisty, jichž je cca 40 %. Asi na tom má velký podíl i nedostatečná komplexnost péče o vězně. Ti jsou dosud díky názoru a jednání dozorců a referentů vedeni k stenickým nikoliv uvolněným reakcím a dosud se málo respektuje diferencovaný přístup k jednotlivým vězňům.

Ve zprávě se uvádí jako častý jev, vzpoury a sebepoškozování. Domnívám se, že to může být výsledek nudy a agrese. Vedle pracovního režimu by se měl uplatňovat i relaxační režim a potřebné odborné vedení meditace. Snad by se zlepšila i kázeň, disciplina a pořádek.

V nastíněném pojetí humanizace vazby nelze spatřovat cílený a promyšlený program. Mezi zájmové činnosti vedle televize a videa jsou uváděny církevní akce, na prvním místě je uváděno jídlo a až na posledním práce a hygiena. Pokud se chce v novém komplexním pojetí péče ve věznicích dosáhnout větší úspěšnosti, nedovedu si představit, že by v ní mělo chybět "duchovní pole". Duchovní služba by měla být součástí týmové práce s dalšími odborníky. Samozřejmě, že nemám na mysli běžnou kněžskou činnost, ale duchovního odborníka - jde o speciální pastoraci.

Myslím si, že je nutno změnit i dosavadní negatiční diagnostiku patologickou. K nápravě se nedojde, pokud se nezmění pohled na klienta jako "sociální díru", zastíněnou patologií. Třeba zjistit o pacientovi alespoň o jednu zdravou věc navíc, než na kolik je nemocen tělesně nebo duševně. Jinými slovy, když se porozumí pacientovi a najde se cesta k němu, je to daleko více než všechny sliby. V závislosti věznic na pracovních příležitostech mimo věznic se často vidí i zárodek přivolávání "mimořádek" a recidiv. Proto by řešení mělo být v budování vlastních dílen nebo i podniků věznic. Jistě by bylo dobré, kdyby vězeň mohl dělat práci, ke které má vztah, aby nebyl po propuštění flustrován.

Velmi rámcově je ve zprávě uvedena představa o zajištění příchodu vězně po propuštění z výkonu trestu. Mám na mysli nejen sociální hledisko, ale i pomoc poradenské a stacionární péče, péče na chráněné dílně nebo farmě, zapojení charitativních a náboženských nebo laických iniciativ.

Měl by to být celý systém pomoci ke kladné motivaci pro propuštěné i pro spolupráci s rodinou. Dosavadní systém kurátorů se přežil asi jako systém organizace celého zdravotnictví respektive manželské a poradenské péče a podobně.

Domovská obec, na níž se ve zprávě upozorňuje, má být jakýmsi východiskem pro propuštěné vězně. Nemusí v ní být pracovní příležitost, a proto tam může být i zdroj nové trestné činnosti nebo alespoň její iniciace. Otázka tedy je, zda je to řešení pro delikventní klienty. Pojem domovská obec má v sobě citový náboj a ten nelze oprávněně užít vůči obci, ani vůči klientovi. Věc je třeba dořešit ve všech důsledcích možná až po experimentu v některé vybrané lokalitě.

Často se nashromážděné problémy omlouvají nedostatkem financí, přičemž na straně příjmů je podíl nepodstatný, avšak podle účtů nás vězeňství stojí cca 1 miliardu ročně. Morální dopad kriminality je nevyčíslitelný, a proto je tato otázka o to více aktuálnější k řešení.

Na závěr bych chtěl říci, že pokud se ve zprávě hovoří o zdraví, hygienické péči a léčbě, leckdy je to orientováno na prosté tělesno. Stavbou pavilónů a nemocnic se situace podstatně nezlepší, pokud se nezmění nazírání a chápání všech, kteří pracují s vězni před, během i po výkonu trestu, tedy lékařů, psychologů, sociologů, teologů, i lidí z praxe. Jasně fundovaný psychosomatický přístup jsem v řešené problematice zlepšení vězeňství ve zprávě nejvíce postrádal. Proto doporučuji, aby se kompetentní orgány touto situací hlouběji zabývaly a vypracovaly promyšlený dlouhodobě zaměřený program péče o delikventní část populace. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Protože se nikdo do rozpravy již nehlásí, rozpravu končím. Jednání tohoto bodu je přerušeno a vrátíme se k němu na únorové schůzi.

Dalším bodem je

Informace vlády České republiky o koncepci místní správy v České republice

I nyní pokračujeme v přerušeném jednání tohoto bodu. Jak si jistě vzpomínáte, informaci předsedy vlády ČR o koncepcí místní správy jsme vyslechli ve 23. schůzi 10. října 1991, vedli jsme k ní rozpravu, kterou jsme ukončili. Dále jsme přijali usnesení, jímž byly všechny naše výbory zavázány k projednání koncepce výstavby místní správy.

Byl vám rozdán sněmovní tisk 560, v němž je obsažena společná zpráva výborů spolu s návrhem usnesení.

Prosím nyní společného zpravodaje výborů ČNR poslance Antonína Hrazdíru, aby se ujal slova.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážení hosté, když předseda vlády České republiky doktor Petr Pithart přednesl 10. října loňského roku informaci o koncepci místní správy v ČR, rozhodli jsme, aby se jí zabývaly všechny výbory ČNR. Výsledky jednání, které máte všichni před sebou ve společné zprávě - tisk 560, prokazatelně dokládají nejednotnost poslaneckého sporu při posouzení této koncepce.

Z posledního jednání, ale i z celé řady předchozích je zřejmé, že se nepodaří dosáhnout naprosté jednoty poslanců ČNR v názorech na uspořádání jak územní správy, tak systému státní správy. Navíc je vládě ČR vyčítáno, že vlastní koncepční rozhodnutí i realizační legislativní práce měly být České národní radě předloženy daleko dříve, aby se rozšířil prostor pro důkladné a podrobné projednávání této závažné problematiky. Dovolte mi však, abych se vrátil do naší krátké historie a stručně připomněl některé skutečnosti.

Schválili jsme vládě ČR její programové prohlášení. Zde se poprvé v tomto volebním období hovoří o tom, že budoucí uspořádání Čech, Moravy a Slezska je nutno založit na zásadách zemského zřízení. Již tehdy vláda ČR prohlásila, že nechce jeho formy předjímat, a to proto, aby především z podnětů poslanců ČNR nejvýhodnější forma vyplynula a přiznejme si, že naše diskuse o této základní otázce byly často poznamenány přemírou subjektivních pohledů, že jsme s velkými obtížemi objektivizovali své představy o územním uspořádání. V návaznosti na to se potom těžko objektivizovaly i představy o stupních samosprávy a systému státní správy a obávám se, že tato nejednotnost trvá i v současné době.

Potom, když jsme v únoru minulého roku svým usnesením č. 105 konstatovali, že spolkové uspořádání ČSFR je možné pouze v rámci celé federace, jsme v květnu roku 1991 v usnesení č. 150 vyjádřili jako nesporné zásady, že

1. státoprávní uspořádání se zakládá na územním a občanském principu,

2. je třeba respektovat odlišnost českých zemí, tzn. Čech, Moravy a Slezska, a Slovenska,

3. by měla být zachována soustava okresů nejméně na jedno funkční období samospráv a

4. by měla být umožněna samospráva přirozených územních celků jako partnera státních úřadů ve věcech týkajících se politiky rozvoje územních celků včetně rozpočtu.

S přihlédnutím k těmto základním principům schváleným Českou národní radou, vláda ČR dne 21. srpna 1991 si v usnesení č. 292 schválila harmonogram postupu legislativních prací nutných pro realizaci koncepce výstavby orgánů místní správy v České republice a uložila ministru vnitra připravit ve spolupráci s ostatními ústředními orgány státní správy legislativní návrhy na novelizaci příslušných zákonů upravujících tuto oblast. Prvních pět zákonů, a to novely zákonů o obcích, okresních úřadech a hlavním městě Praze, a zákony o zemské samosprávě a statutárních městech jsou v současné době ve stádiu připomínkového řízení a mají být ministerstvem vnitra předloženy vládě do 29. února letošního roku.

Výbor pro územní správu a národnosti se již zabýval základními obsahovými záměry těchto zákonů. Po diskusi dospěl k přesvědčení, že pokud České národní rada na dnešním plénu vznese vážné připomínky ke koncepci a bude vyžadovat její zásadní změny, nebude možno projednat tuto problematiku do konce tohoto volebního období. Samozřejmě, že poslanci výboru pro územní správu a národnosti, stejně tak jako řada dalších poslanců ČNR, kteří měli možnost se s návrhy zákonů seznámit, mají již nyní mnoho často závažných připomínek. Je však třeba si uvědomit, že po vyhodnocení připomínkového řízení mohou zákony doznat ještě základních změn před jejich vlastním předložením vládě ČR. Nebylo by proto na místě se dnes vyjadřovat k pracovnímu znění těchto legislativních návrhů.

Je faktem, že tak závažná věc, jako je koncepce územní správy a systém státní správy vyžaduje potřebný čas na projednání a dokonalé promyšlení všech vzájemných vazeb a důsledků zákonné úpravy.

Druhým faktem, ke kterému by se ale mělo rovněž přihlédnout, je skutečnost, že tento poslanecký sbor prošel řadou dlouho trvajících diskusí o problematice územní samosprávy a státní správy. Ve svém počátečním rozhodování o těchto otázkách se dopustil řady nepřesností, které potom musel řešit nebo si je alespoň uvědomit. Proto dává záruku určité kvalifikovanosti při posuzování a rozhodování o připravované legislativní úpravě.

Třetím faktem je naprostá nutnost novelizovat některá chybná ustanovení, především v zákoně o obcích, který je nutno opravit a zejména doplnit některá chybějící zásadní ustanovení.

To všechno jsou hlavní důvody, které vedly výbor pro územní správu a národnosti k doporučení, aby Česká národní rada ještě v tomto volebním období připravované návrhy zákonů projednala.

Domníváme se, že mnohé i ze zásadních připomínek poslanců lze zohlednit při projednávání ve výborech, případně v plénu České národní rady. Času k jejich projednávání není mnoho, je proto zapotřebí, aby si v tuto chvíli především vláda České republiky uvědomila určité časové napětí a maximálně urychlila předložení paragrafovaného znění zákonů České národní radě.

Výbor pro územní správu a národnosti považuje za nezbytné upozornit na skutečnost, že projednání zákona o zemské samosprávě je podmiňující pro jednání o dalších legislativních návrzích. Česká národní rada by proto měla požadovat od vlády České republiky předložení tohoto klíčového zákona dříve než zákonů ostatních. Mělo by se tak stát nejpozději do 20. února 1992. A tento zákon by měl být projednán v březnové schůzi České národní rady. Ostatní návrhy zákonů by pak měly být předloženy v polovině března, nejpozději do 20. března tak, aby Česká národní rada na přípravu tohoto zásadního pléna měla nejméně měsíc za předpokladu, že plénum se uskuteční nejdříve ve dnech 22. až 24. dubna 1992, jak je uvedeno v navrženém usnesení.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hrazdírovi za jeho vystoupení. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Litomiský. Uděluji mu slovo a ostatní poslance, kteří se chtějí přihlásit, žádám, aby tak učinili písemně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP