Čtvrtek 23. ledna 1992

S federálními vztahy je to tak, že je velká ochota spolupracovat s vedením federálního ministerstva vnitra, ale zoufale to zaskřípe při nějakém konkrétním skutku. Klasickým případem byl např. únos chlapce Banwice, kdy Česká policie žádala cca ve 13.50 hod. o zablokování hranic a v 21.30 hod. mi volali, že na žádných hranicích to ještě nevědí. To je onen reálný způsob spolupráce, na který si stěžujeme.

Situace se samozřejmě zlepšuje, upozorňuji na tyto případy. Jde o vztah, který nefunguje tak, jak by fungovat měl, ale z tohoto místa bych chtěl zdůraznit, že to nepojímám tak, že by federální ministerstvo vnitra nějakým systémovým způsobem šlo proti českému ministerstvu vnitra. To zcela popírám.

Pokud pan poslanec Body hovořil o tom, že zpráva pomíjí příčiny stavu, je v tom trochu pravdy, ale obávám se, že bychom se dostali na půdu, která není pro ministerstvo vnitra pevná, protože hodnotit příčiny kriminality je práce pro sociology, pro kriminology, což jsou obory, které bohužel zatím na ministerstvu vnitra nejsou dostatečně zastoupeny, nicméně v dílčích podproblémech se snažím dohodnout s Ústavem pro kriminologii a sociální prevenci, aby nám nějaké výstupy dělal, aby tyto věci hodnotil, abychom aspoň zpětně znali některé příčiny. Je to zatím, bohužel, zařízení, které není příliš velkokapacitní, takže materiálů, které od nich dostáváme, je zatím málo.

Pan poslanec Kolmistr hovořil o tom, že ve zprávě chybí sebekritičnost. Mám za to, že by tam samozřejmě bylo možné napsat co a jak vidíme, že by se mělo zlepšit, ale měl jsem za to, že tato zpráva by měla být pokud možno neosobní, mělo by to být konstatování pouhých faktů. Můžeme se dohodnout na jiné formě, nic proti tomu nemám, ale jsem zastáncem strohých čísel a nechť každý je posoudí tak, jak to cítí.

Pokud jde o elektrárny, bylo to skutečně chaotické. Předpokládám, že tím pan poslanec nechtěl kritizovat české ministerstvo vnitra, které za to vůbec nemohlo, takže bych chtěl z tohoto místa jenom zdůraznit, že jsme byli těmi, kteří naopak tento chaos museli dávat dohromady.

Totéž v podstatě platí o federálu, protože skutečně je někdy obtížné se s nimi dohodnout, jedou si svou cestou.

Pokud jde o financování na konci roku, výzvu pana ministra Špačka, která zněla, aby se upustilo od zásadních investic, ale zejména od toho, co se dělalo v minulosti, kdy se na poslední chvíli proinvestovávaly peníze, které zbyly, jsem pochopitelně na resort okamžitě přenesl a žádné peníze, pokud jsem byl informován, se tímto způsobem neproinvestovávaly.

Problém je v tom, že jsme např. zrovna se Škodovkou propláceli v prosinci auta, která jsme měli objednána od srpna, což se pochopitelně nedá odmítnout. Rozhodně však nedošlo k žádnému rozhazování peněz jenom proto, aby se nemusely vrátit do státního sektoru. To jsem jasně všem náměstkům zdůraznil a podle jejich informace to také bylo dodržováno.

Holešov nemohl být ve zprávě uveden, protože zpráva byla koncipována v době, kdy ještě nikdo netušil, že Holešov bude 23. prosince vykraden. Proto tam o něm nemohla být ani zmínka.

Je možné, že zpráva potvrdila, že je co zlepšovat, ale pokud jsem tuto zprávu četl, nekonstatovala nikde stav, který by byl nějakým způsobem zásadně alarmující. Jinak jsem hovořil o tom, že Holešov je v zásadě záležitostí federální.

Pan poslanec Müller tvrdí, že policista, který se vyhýbá konfliktu, nepatří k policii. Stoprocentně s ním souhlasím, jsem prosazovatelem těchto tvrdých policistů, ale jediné, co je musí držet, je zákon. To je zcela jednoznačné. Souhlasím s ním.

Naproti tomu s ním nesouhlasím ve věci kontrolního orgánu. Mám za to, že tento prvek je skutečně do jakéhokoliv státního orgánu v podstatě neimplantovatelný, nebo bude-li implantovaný, potom jedině s obtížemi.

Tuto záležitost nebudu dále rozebírat, protože zásady se projednávají a uvidí se, jaké názory na to budou a co nakonec převládne. Děkuji za pozornost.

To jsou všechna vyjádření, která jsem k této záležitosti měl. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu ministru Sokolovi. Protože jsme si již odhlasovali, že stanovisko výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost bude předneseno až na příští, únorové schůzi, můžeme tuto problematiku uzavřít jako přerušený bod, jehož závěr se přenáší do příští schůze.

Stejně tak jsme si odhlasovali, že totéž se bude týkat i dalšího bodu. S ohledem na to, že na zítřek máme ještě rozsáhlý program, doporučuji, abychom vyslechli úvodní zprávu k dalšímu bodu od pana místopředsedy Baudyše. Poté bychom dnešní jednání přerušili a zítra zahájili rozpravou k tomuto bodu.

Má někdo nějaké námitky? Nikdo. K tomuto bodu jsme si navíc již odhlasovali víceméně závěr.

Přistoupíme k projednávání dalšího bodu, a to ke

Zpráva vlády České republiky o stavu vězeňství a postpenitenciární péče v České republice

Zprávu vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 422. Dále jste obdrželi materiál nazvaný "Informace pro poslance České národní rady ke zprávě vlády České republiky pro ČNR o stavu vězeňství a postpenitenciární péče v České republice", zpracovaný ředitelem Správy Sboru nápravné výchovy České republiky.

Prosím pana místopředsedu vlády Antonína Baudyše, aby k tomuto bodu přednesl úvodní slovo. Po tomto úvodním slově dnešní jednání přerušíme a zítra v 9.00 hod. budeme pokračovat v rozpravě k tomuto bodu.

Místopředseda vlády ČR Antonín Baudyš: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové poslanci, vláda České republiky předkládá České národní radě k posouzení zprávu o stavu vězeňství a postpenitenciární péče v České republice, která byla zpracována na základě požadavků ústavně právního výboru ČNR z července minulého roku. Svým obsahem navazuje na zprávu o stavu a perspektivách vězeňství, kterou projednala vláda České republiky v březnu minulého roku.

Z posléze uvedené zprávy vyplývá koncepce rozvoje vězeňství, která stanoví stěžejní cíle a úkoly vězeňství v etapě budování demokratického právního státu a reflektuje v našich podmínkách požadavky standardních minimálních pravidel OSN pro zacházení s vězni a dalších mezinárodních úmluv, především Rady Evropy a jiných dokumentů.

Základem této koncepce je humanizace vězeňství, to je zajištění takových materiálních a mravních podmínek, zbavení osobní svobody ve vazbě a výkonu trestu odnětí svobody, v nichž je respektována lidská důstojnost.

Dílčí opatření sledující humánní výkon vazby a trestu odnětí svobody byla postupně uskutečňována už od jara 1990 po realizaci rozhodnutí prezidenta republiky o amnestii.

Se zřetelem na kontroverzní pohledy části veřejnosti na humanizaci vězeňství a její naplňování v praxi pokládám za vhodné zdůraznit, že vůbec nejde o vytváření jakýchsi komfortních materiálních podmínek pro obviněné a odsouzené, tím méně o event. oslabení nezbytné kázně a pořádku ve věznicích a nápravně výchovných ústavech. V souladu se zkušenostmi vyspělých demokratických zemí jde zejména o náročnou proměnu dříve jednostranně akcentovaného represívního režimu a jemu odpovídajících přístupů příslušníků Sboru nápravné výchovy k obviněným a odsouzeným v přístupy přísné, leč spravedlivé a kultivované, vysoce profesionální a respektující lidská práva osob ve výkonu vazby a trestu. Pochopitelně spolu s tím je třeba mít na zřeteli i důstojné materiální podmínky korespondující zejména se zdravotnickými a hygienickými požadavky, význam práce a získání kvalifikace pro účinnost nápravně výchovného působení, rozvoj vhodné kulturní a jiné zájmové činnosti, posilování pozitivních vztahů odsouzených s vnějším světem, především s členy rodiny apod.

Jen taková cesta vede k úspěšnému naplnění účelu trestu odnětí svobody - k pozdější úspěšné realizaci reintegraci odsouzeného do občanského života.

Humanizaci vězeňství nelze také spojovat s hlavními příčinami nepokojů mezi osobami ve výkonu vazby a trestu odnětí svobody, výtržností, útoků na příslušníky Sboru nápravné výchovy, pokusů o útěk, hladovek, sebepoškozování, apod. Zdrojem těchto událostí jsou jednak přetížená kapacita věznic a nápravně výchovných ústavů, nepříznivá struktura obviněných a odsouzených, nedostatek pracovních příležitostí, nedůsledné plnění povinností příslušníků Sboru nápravné výchovy, konfliktní vztahy mezi obviněnými a odsouzenými navzájem i mezi nimi a příslušníky Sboru nápravné výchovy, jednak dlouhé vazební lhůty, zdlouhavé řešení některých požadavků obviněných a odsouzených apod.

Nedávné tragické události v Leopoldově - podobně jako některé dřívější mimořádné události ve věznicích v České republice, spojené s projevy brutality - signalizují také potřebu věnovat stálou pozornost bezpečnostní situaci ve věznicích a nápravně výchovných ústavech, jmenovitě potřebu zvyšovat aktivní i pasívní ochranu života a zdraví příslušníků Sboru nápravné výchovy a zdokonalovat zabezpečovací, informační a kontrolní prostředky.

Předložená zpráva, členěná do devíti částí, podává ucelený obraz stavu vězeňství v České republice, existujících problémů a jejich příčin i námětů na jejich řešení včetně předpokládaných nákladů. V menší míře se zaměřuje na problematiku postpenitenciární péče, která musí být záležitostí více resortů, především resortu práce a sociálních věcí. Vyplývá z ní např., že k prioritním úkolům patří vnitřní diferenciace výkonu trestu odnětí svobody, rozšíření kapacity věznic a nápravně výchovných ústavů se zřetelem na výrazný růst počtu osob ve výkonu vazby a trestu odnětí svobody, podmíněné přiměřenou investiční činností, další zlepšování podmínek výkonu vazby a trestu odnětí svobody v intencích Standardních minimálních pravidel OSN pro zacházení s vězni, rozvoj programů sledujících vytváření pracovních příležitostí pro obviněné a odsouzené a postupné doplňování Sboru nápravné výchovy kvalifikovanými pracovníky. Zvýšení bezpečnosti ve věznicích a nápravně výchovných ústavech předpokládá též rychlejší postih trestných činů spáchaných ve výkonu vazby a trestu odnětí svobody.

Hlavní směry činnosti vězeňství v České republice, jak je vyjadřuje předložená zpráva, lze rozdělit do tří oblastí: na činnosti, které jsou zcela v kompetenci a možnostech Sboru nápravné výchovy, na činnosti, které předpokládají podporu a součinnost orgánů samosprávy a státní správy v okresech a městech a obcích a na činnosti, které jsou záležitostí orgánů zákonodárné a výkonné moci státu.

K předložené zprávě jsou připojeny přílohy, které blíže charakterizují plnění úkolů uložených vládou České republiky, zachycují plnění úkolů uložených vládou České republiky, zachycují kvantitativní i kvalitativní pohyb některých sledovaných statistických ukazatelů, týkajících se vězeňství, a umožňují jejich vzájemné srovnávání. Poněvadž jde o údaje zpracované dříve, považuji za účelné alespoň některé z nich aktualizovat podle stavu k 1. 1. 1992.

K uvedenému dni bylo ve věznicích a nápravně výchovných ústavech České republiky 12 635 osob, z toho 5 373 ve výkonu vazby a 7 262 ve výkonu trestu odnětí svobody. Využitelná ubytovací kapacita činila v téže době celkem 14 648 míst, z toho 4 979 míst pro výkon vazby a zbytek pro výkon trestu odnětí svobody, v části této kapacity, představující 1 423 míst, probíhala však rekonstrukce. Mezi obviněnými bylo 159 cizích státních příslušníků.

Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, závěrem bych rád poděkoval výborům České národní rady, které již předloženou zprávu projednávaly, za pozornost, kterou jí věnovaly, a za připomínky a doporučení, které významně pomohou orgánům státní správy v jejich další činnosti na úseku vězeňství.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu místopředsedovi vlády Baudyšovi. Přerušuji projednávání tohoto bodu a současně přerušuji 30. schůzi. Budeme pokračovat zítra v 9,00 hod. rozpravou k tomuto bodu.

Děkuji Vám a přeji dobrou noc.






Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP