Především bych rád řekl, že
- podle mého názoru - přes všechny nesporné
problémy proces transformace policejního sboru pokročil,
čímž roste naděje, že bude schopen
plnit úkoly, které od něj společnost
očekává. Tato naděje je důležitá,
neboť, jak všichni víme, kriminalita i nadále
vzrostla.
Za prvních deset měsíců minulého
roku přijalo ministerstvo vnitra 2836 nových lidí
do přímého výkonu i policejních
škol. Stejně tak jako přijímáme
další policisty, musíme žádat zvýšení
efektivnosti výkonu těch, které už máme.
Kritice musí být vystavena zejména pořádková
služba, která tvoří více než
polovinu policie. Nemůžeme zaměstnávat
policisty, kteří si chodí na ulici odsloužit
s co nejmenší námahou příslušné
hodiny. Policista, který se vyhýbá konfliktu,
který se schovává místo aby demonstroval
státní moc tam, kde je to třeba pro veřejný
pořádek a bezpečí občanů,
nepatří k policii.
Ještě méně patří k policii
velitelé, kteří nedokáží
zajistit kázeň a motivaci svých podřízených
a dát jim jasné instrukce pro práci. Pořádková
policie má klíčovou úlohu v prevenci.
Ministr a policejní ředitel se musejí energicky
postarat o to, aby tuto úlohu plnila. Musí zajistit,
aby tato služba měla potřebná oprávnění,
prostředky, organizaci a cíle. Nepochybuji, že
ČNR tomu bude nápomocna.
Když v minulém roce studovala situaci v české
policii delegace vysokých policejních důstojníků
Velké Británie, konstatovala mj.: policisté
na ulicích mají málo instrukcí týkajících
se toho, co se od nich očekává. Zjistili
jsme, že hlídkují bez cíle, bez kontroly
a s malým efektem.
Je třeba se zamyslet i nad situací, kdy na pořádkovou
službu jsou vkládány nové úkoly,
které policisty vrací z ulic zpět do židlí.
Pro postavení policie ve společnosti je klíčová
otázka komu má být policie odpovědná.
Policista dnes nemůže být odpovědný
jen směrem nahoru, ministrovi nebo policejnímu řediteli,
jako tomu bylo 40 let. Musí být odpovědný
směrem dolů, občanovi. Policista nesmí
mít pocit, že je malou částí
velké ozbrojené mašinérie, ve které
on sám zůstává anonymní. Přesné
naopak. Musí pocítit, že nejen jeho velitel,
ale i on je osobně odpovědný svým
spoluobčanům za jejich klid a bezpečí.
K tomu je třeba dále decentralizovat moc v policii
a najít formy, jak opřít policejní
práci o intenzívní spolupráci s orgány
obce.
Ze strany našeho výboru chceme k tomuto procesu přispět
mj. návrhem zásad zákona o občanských
bezpečnostních komisích, které jsme
nedávno předali do legislativního procesu.
U tohoto tématu se chci pozastavit. Ministr Sokol oceňuje
minulou činnost občanských komisí,
jejich další existenci však nepodporuje. Občanské
komise ho kritizují tvrzením, že policie se
dostává mimo občanskou kontrolu a že
prověrky a očista policie byly nedostatečné.
Pokud jde o personální situaci, je třeba
uvážit dvě nové věci. Za prvé
podle usnesení ČNR probíhá kontrola
personálního obsazení policie. Údaje
získané na základě dotazníku
připraveného výborem, jehož jsem předsedou,
se nyní převádějí na počítač.
ČNR se bude moci seznámit se situací na přibližně
8000 velitelských místech.
Za druhé je připraven vládní návrh
lustračního zákona pro policii a Sbor nápravné
výchovy ČR. Byli jsme ministrem Sokolem ujištěni,
že do jednoho měsíce po účinnosti
zákona může být proces odchodu policistů,
kterých se bude týkat, ukončen.
Je tedy zřejmé, že existují dva nové
a účinné nástroje pro kontrolu personálního
složení policie na rozdíl od doby, kdy vznikly
občanské komise.
Náš výbor zastává na existenci
občanských komisí jiný názor
než pan ministr Sokol. Výbor však zastává
také jiný názor než občanské
komise, resp. jejich část. Zásadní
rozdíl je v tom, že nepodporujeme hierarchickou strukturu
občanských komisí, která měla
oprávnění v době svého vzniku,
ale dnes ho ztratila. Domníváme se totiž, že
ke kontrole ministerstva vnitra jako celku je příslušná
ČNR zvolená ve svobodných volbách
a žádná jiná republiková struktura.
Náš návrh zásad zákona o občanských
bezpečnostních komisích zachovává
instituci občanských komisí, avšak důsledně
odstraňuje chaos a libovůli ve jmenování
a odvolávání členů těchto
komisí.
Legalizuje občanské komise, avšak tím,
že je mají zřizovat zastupitelstva obcí
a ne politické strany jako dosud. Téma občanských
komisí je třeba odideologizovat. Náš
výbor předložil zásady zákona
a Česká národní rada je normálním
způsobem projedná.
Zabýval jsem se dosud Policií a nikoliv dalšími
resorty, jejichž práce bezpečnostní
situaci ovlivňuje. Uvažujeme-li o ochraně společnosti
před zločinem v nejširších souvislostech,
vystupuje do popředí jeden klíčový
jev. Klesá význam represe a roste význam
prevence. Je to pochopitelné. Zatímco v totalitně
organizované společnosti nemá represe hranici
a je možno ji stupňovat, v demokratické společnosti
represe své hranice mít musí. Tento rozdíl
demokratická společnost nahrazuje právě
tím, že v širokém rozsahu organizuje prevenci
proti zločinu. V demokratické společnosti
boj proti kriminalitě nezačíná vypátráním
pachatele, nýbrž sociálními službami,
které se zabývají mládeží,
rodinou, nezaměstnaností a díky tomu snižují
možnosti, aby se člověk vydal na dráhu
zločinu. V demokratické společnosti boj proti
kriminalitě nekončí odsouzením pachatele,
nýbrž organizací takového působení
vězeňského systému a postpenitenciární
péče, aby se posílila šance, že
se mladiství a prvotrestaní nevrátí
do vězení znova. Vybudovat rozsáhlý
systém prevence zločinu, to bude základní
úkol nejbližších let. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Müllerovi. Ještě
se přihlásil pan poslanec Body.
Poslanec Ladislav Body: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
nechci to protahovat, ale nedá mi to, abych nereagoval
na otázky položené panem kolegou Čechem.
Vyjímám z toho, co tam řekl, tři základní
myšlenky, nebo de facto spíš domluvy: "začít
u sebe" atd. Já, pane kolego, jsem nebyl bohužel
v USA, ale jedno vím, že ani Černoši nejsou
jednotní, nejsou jednotní a nebudou, stejně
jako Rómové u nás. Souhlasím s tím,
že Rómové musí začít od
sebe. Ale to vlastně podstatná část
z nás udělala tím, že jsme začali
trochu jinak žít, nebo se snažíme přizpůsobit
životu v Čechách. A to je právě
to, co já právě obdivuji. Že část,
která přišla po roce 1945 do Čech, i
přesto, že tady žije 40 let v Čechách,
se přizpůsobit nedokáže, a druhá
část, která přijela o mnoho let později
do Čech za prací, za živobytím, oženit
se, založit rodinu, žije slušně. A to je
to, co nás rozděluje. A proto v životě
nemůže dojít ke spojení Rómů
a nedojde. Ten pohled je dost jednostranný.
Chci ještě jednou říci, že skutečně
se snažíme o soužití s majoritní
společností a přesto i já osobně
pociťuji rasovou nesnášenlivost ve státě.
I přesto, že - domnívám se - žiji
slušně i celá moje rodina.
Pokud mluvíte o neschopnosti se domluvit, položím
otázku, pane kolego: S kým kdo se má domluvit?
Zda tedy jenom Rómové mezi sebou a zda-li k této
domluvě přistoupí majoritní společnost
a zda-li k ní přistoupí za 20, 30 let. Co
si myslíte o tom vy, pane kolego?
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Bodymu. Prosím pana poslance
Čecha.
Poslanec Vladimír Čech: Myslím, že
vyjadřování se ke zprávě o
bezpečnostní situaci není platforma na to,
abychom tady vedli takovéto diskuse, protože tyto
diskuse by se mohly velice protahovat. Myslím, že
toto bychom si mohli vyřešit někde jinde, nebo
eventuálně navrhuji dát tuto otázku
na pořad ČNR na příští
její schůzi. Jestli s tím bude sněmovna
souhlasit.
Abych odpověděl jenom jednou větou: Říkal
jsem, že je potřeba začít u sebe, protože
ztracenou důvěru je potřeba nějakým
způsobem obnovit. Z toho je možno vyjít a pak
je možno vést dialog. Ale říkám:
Navrhuji zařadit na příští schůzi
ČNR tento bod, jestli s tím sněmovna bude
souhlasit.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Zaznamenávám, projednáme
v předsednictvu na příští schůzi.
Protože se nikdo další nepřihlásil
do rozpravy, končím rozpravu a ptám se na
závěr pana ministra, zda se chce k některým
připomínkách, kterých byla veliká
řada, vyjádřit.
Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Dámy
a pánové, budu se snažit být maximálně
stručný, protože si uvědomuji, že
je to už asi pro všechny velmi obtížné.
Budu reagovat postupně na projevy jednotlivých poslanců
a budu se opravdu snažit, aby to bylo jenom v bodech.
Pan poslanec Šuman vytýkal zprávě celou
řadu nedostatků. Řekl bych na adresu všech
poslanců, že problém je v tom trefit se do
toho, co zpráva má obsahovat. Tady bylo řečeno
tolik kritických připomínek, že kdybych
se jim všem měl vyhnout a tedy všem vyhovět,
tak by ta zpráva zřejmě měla 150 stran.
Není vyloučeno, že tomu tak v budoucnu bude.
Ale bylo by asi dobré, abychom se vyhnuli, podle mě,
zcela zbytečným střetům se dohodnout
přesně na tom, co má zpráva obsahovat.
Já mám o bezpečnostní zprávě
trochu jinou představu než mají poslanci, ale
pochopitelně je to informace především
pro ně, to znamená, jestliže se dohodneme,
že tam chtějí to nebo ono, tak to tam prostě
bude. Já jsem se snažil, a v tom duchu jsem také
dělal značné úpravy v prvním
kole řekl bych té zprávy, v konceptu, aby
to bylo co možná nejméně umluvené,
aby tam bylo co nejméně komentářů.
Možná, že díky tomu došlo k tomu,
že tam některé věci chybí. To
je zcela možné, ale - jak říkám
- asi by bylo dobré možná do budoucna stanovit
jednoznačná pravidla co má taková
zpráva vlády obsahovat a bude to bez problému.
Pokud hovořil pan poslanec Šuman o rozdílech
v objasněnosti a z toho plynoucích informací
nebo závěrech z těchto informací,
je to samozřejmě aspekt, který je nutno zvažovat,
že je někde vyšší nebo nižší
objasněnost. Ale je to problém podstatně
složitější, souvisí třeba
i s nápadem trestné činnosti, která
v onom Jihomoravském kraji je jedna z nejmenších,
to znamená, že logicky to vyplývá i
z toho. Záleží i na skladbě trestné
činnosti, je to věc obyvatelstva, je to prostě
celá řada faktorů. Nemyslím, že
by se to dalo takto zjednodušit.
Nedomnívám se, že by se na ministerstvo uklízeli
nějací pracovníci před prověrkami,
ani o tom nic konkrétního nevím. Pokud jde
o ředitele školy, ten byl vyměněn mnou
ze zcela jiných důvodů, protože jsem
měl za to, že na svoji práci nestačí.
Nebyly to v podstatě politické důvody, byly
to naprosto funkční důvody, protože
jsem tam prostě chtěl mít někoho,
o kom jsem měl pocit, že je schopný.
Pokud jde o hmotnou stimulaci policistů, která by
měla zlepšit jejich vztah k službě v hlavním
městě: Pokud vím, v současné
době je rozdíl asi 1500 Kčs a stejně
to nestimuluje. Samozřejmě budeme se snažit
o víc, ale můžeme to dělat pouze v určitých
podmínkách, které máme. Došlo
k zásadní změně trestního řádu,
která se skutečně odrazí velmi významně
v práci policie. Je pravdou i to, co v podstatě
naznačil i pan poslanec Müller, že část
policistů bude zase z ulic stažena do židlí,
protože budou muset objasňovat trestné činy.
Pravdou ale také je, že jsem na to upozorňoval
kudy jsem chodil a nebylo to upozorňování,
byl to zoufalý řev. Prokuratura se v tom smyslu
vyjadřovala, naše stanovisko bylo stejné. Ta
stanoviska byla prostě ignorována, přestože
jsem upozorňoval, že to jsou parlamentní lopingy.
Protože zatímco před rokem jsme přesunuli
část věcí, takže jsme museli
část policistů dát na vyšetřování,
teď se to zase vrací zpátky, aniž by se
to vyšetřovatelům nějak postupně
odlehčilo. Pokud jde o vztah policistů k usnesení
České národní rady, mám za
to, že policistům v zásadě do usnesení
mnoho nebylo, protože to bylo usnesení, které
ukládalo povinnosti vládě. Nemám za
to, že by se s tím měli nějak seznamovat.
Pokud to podporovali, tím lépe, ale v tom nevidím
žádný ukazatel o stavu nebo smýšlení
policie.
Nesouhlasím s tím, že výbor musel prosazovat
úporně plnění usnesení. Dělali
jsme, co jsme mohli. Chtěl bych zdůraznit jednu
významnou věc parlamentní základní.
Bylo to doporučení, které jsme dobrovolně
akceptovali. Bylo napsáno, že Česká
národní rada doporučuje vládě,
aby udělala to a ono. V rámci parlamentu to totiž
ani jinak nejde. Parlament buď vydává zákony,
nebo může něco doporučit, ale nemůže
vydat jakousi zvláštní normu, kterou uloží
exekutivě, aby něco dělala. To do systému
nezapadá. Nicméně jsme se skutečně
poctivě snažili, jak jsme mohli.
Bylo tady řečeno, že to bylo špatné
se zjišťováním kádrových
materiálů, že vznikla panika. Panika pochopitelně
vznikla, protože zjišťování se týká
deseti tisíc policistů, to znamená jedné
třetiny. Ve výboru jsem na to upozorňoval,
že z toho panika může být, protože
v tomto národě pochopitelně všichni
jsou nakloněni kdejaké fámě a kdejaké
panice. Opakovaně jsem si svolal ředitele a řekl
jsem jim, že to neznamená žádné
kádrové čistky, aby to tak laskavě
šířili dál. Pochopitelně, že
toho s gustem využívají ti, kteří
museli od policie odejít, aby situaci zkomplikovali. Ale
nemyslím si, že by to byla taková tragédie.
Pokud jde o občanské komise, nechtěl bych
tady problém otevírat, jen bych chtěl konstatovat,
že mi nejde o to, abych zdůrazňoval negativní
zkušenosti z minula. Celý svůj projev, který
jsem měl v petičním výboru, se nesl
v tom duchu, že si myslím, že by to nemohlo fungovat
ve vztahu k jakémukoliv orgánu. Prostě, že
to nemůže fungovat. Stejného názoru
byl ústavně právní výbor, v
podstatě stejně se k věci postavil územní
výbor a stejného názoru byli odborníci
legislativní rady. Nejde mi skutečně o princip,
mělo by se to odpolitizovat. Mám pocit, že
by to nemohlo nikde nikdy fungovat, ať už je to policie
nebo jakýkoliv jiný orgán.
Pokud jde o rozpočet, je naprosto jednoznačně
pravdou, že v takové formě, v jaké je
předkládán, musí vzbudit nelibost.
Bylo by stejně jako v případě bezpečnostní
zprávy dobré dohodnout se na nějakých
jiných pravidlech, a to velmi rychle. Dal jsem podnět,
aby se v tomto směru ministerstvo co nejvíce zprůhledňovalo.
Z toho důvodu je také vydělován hlavní
týl, aby bylo zřejmé, co jde přímo
do policie a co zůstává ministerstvu, aby
se to lépe vyčíslovalo a bylo také
možné lépe bilancovat. V tom směru s
panem poslancem plně souhlasím.
Pokud jde o zprávu o zbraních, mám pocit,
že zde je situace trochu jiná. Je pravda, že
nebylo zdůrazněno žádné další
opatření ve chvíli, kdy se zjistilo, že
zbraně byly odcizeny. V této souvislosti bych chtěl
říci panu poslanci Kolmistrovi, že to byla
federální škola, my tam žádná
preventivní opatření dělat nemůžeme,
protože to není náš objekt. Nicméně
mám za to, že je věcí ředitele
policie, aby posoudil, zda opatření jsou či
nejsou dostatečná. Za to je také odpovědný.
Vzhledem k tomu, že k žádnému vloupání
nedošlo, nemám za to, že by bylo namístě
ho nějak kritizovat za to, že v rámci svých
povinností udělal to, co on sám uznal za
vhodné.
Pokud jde o vyhlášku ministerstva vnitra, mám
pocit, že to je téma, které do souvislosti
s bezpečnostní zprávou vůbec nepatřilo.
Vyhláška je vydána tak, nebo bude vydána
tak, jak to budeme považovat za vhodné. Můžeme
to samozřejmě konzultovat. Je to v připomínkovém
meziresortním řízení, ale představa,
že by se policisté podrobili psychologickému
vyšetření a všemu možnému
dalšímu, je zajisté hezká, ale pokud
vydáme takovou vyhlášku, musíme mít
také garantováno, že to někdo udělá,
jinak tu policii prostě zablokujeme. Nevím, že
by v tomto státě byla síť psychologických
poraden nebo pracovišť, kde by bylo možné
takové vyšetření zrealizovat. Proto
je ta vyhláška jaká je.
Pokud jde o pana poslance Vacka, mám pocit, že ve
vztahu k informacím, které jsem uváděl,
trochu zvětšuje problém, o kterém tvrdí,
že policie sabotuje práci, že v podstatě
jsou tam ti, kteří jsou profesionálně
deformováni. A z toho důvodu policie nepracuje tak,
jak by měla. Řekl jsem tady čísla
o objasněnosti u nás, kde je 33 %. Ve Švýcarech
je 22 % při dvojnásobné trestné činnosti.
Jestli tedy naše policie nějakým způsobem
sabotuje práci, tak proboha co dělá policie
ve Švýcarsku. Chápu, že je ještě
mnoho problémů, které by bylo třeba
řešit, ale stavět se k tomu tímto způsobem
za situace, kdy minulý rok policie vyřešila
o deset tisíc případů víc,
mi připadá trochu jednostranné.
Pokud pan poslanec Holomek hovořil o nutnosti prevence,
pak mi mluví z duše. Dokonce doporučení
Rady Evropy jsou v tomto směru zcela jednoznačná.
Máme řadu příkladů, jak to
funguje na západě. Jednou z věcí,
kterou bych chtěl, aby dělalo ministerstvo vnitra,
až se oprostí od bezprostředního obstarávání
věcí policie, je právě to, aby pracovalo
na komplexech preventivních opatření, kde
je třeba zapojit celou veřejnost. Tak, jak je to
například v Anglii a v jiných zemích.
Pokud jde o kriminalitu Rómů, statistiku jsem skutečně
uváděl jen minimální z toho důvodu,
že při minulé zprávě jsem byl
kritizován právě z těchto důvodů
a chtěl jsem se tomu kontroverznímu bodu vyhnout.
Myslím si, že tyto údaje mají význam
pro kriminology. Nejsou tak důležité, nebo
aspoň jsem se domníval, pro tento druh zprávy
nicméně dají se doplnit, ve statistice to
je.
Pokud si pan poslanec Holomek stěžoval, což si
myslím, že bylo také trochu od této
problematiky, protože šlo o individiuální
případ, nicméně pro mne zcela typický.
On říkal, že věc byla vyšetřovatelem
vyřešena korektně podle zákona, odvedl
dokonalou úřednickou práci, ale cosi tomu
chybělo. Přál bych si, aby všichni policisté
byli aspoň takoví, že za dodržování
zákona odvedou dokonalou práci. Nedovedu si představit,
že by za situace, kdy vyšetřovatel vydá
usnesení, jímž odkládá věc,
protože nebylo prokázáno, že byl spáchán
trestný čin a prokurátor, který dozoruje
tu věc, tento postup schválí, se vynoří
někdo, nějaká komise, která řekne:
"ne, tak to není, ještě se to bude vyšetřovat".
Mám pocit, že je to proti všem principům
zákonnosti, kterou se snažíme budovat. Prostě
je to tak, on vydal rozhodnutí a nikdo nepopírá,
že by bylo zákonné. A co víc s tím
dál.
Policista vystoupil tvrdě a nekompromisně. Za celého
loňského prvého půlroku jsem neslyšel
nic jiného, než že policisté jsou nedůslední,
nedostatečně tvrdí, nekompromisní.
Jestliže mu opilci kopou do auta, a on jim řekne,
aby toho nechali a oni se na něj vrhnou, tak tam už
přemlouvání nemá smysl. Tam už
se musí střílet. Požadavek na to, aby
byli nekompromisní, se nesl i z České národní
rady. Takže si myslím, že v tomto případě
kritika nešla správným směrem.
Pan poslanec Hofhanzl kromě osobních výpadů,
které nebudu komentovat, zpochybňuje to, že
rok zde nebyl zákon, který by postihoval vyzrazení
služebního tajemství. To není pravda,
to se tady projednávalo. Jistě si to všichni
pamatujete, šlo o přechod kompetencí na české
ministerstvo vnitra ve věci kontroly dodržování
státního tajemství. To je úkon, který
se provede jednou nebo dvakrát za rok, jak v jiných
resortech vedou tajné a utajované věci. Ale
postih, pokud je vůbec možný, je podle trestního
zákona možný stále. Na tom se nic nezměnilo
stejně jako na předpisech, které toto upravují.
Myslím, že to bylo celé někam úplně
mimo.
Rozhodně popírám, že bych blokoval zákon
o obecní policii, dokonce jsem se snažil ve chvíli,
kdy se poslancům koncepce v naprosté nekontrolovatelnosti
obecní policie, vyhovět tím, že jsem
urychleně v podstatě vymyslel jakousi verzi, která
kontrolu umožnila. Tu verzi jste nakonec schválili.
Kdybych to chtěl blokovat, prostě bych řekl,
že nás nic nenapadá a rozhodně by se
to bývalo zdrželo.
Dělali jsme přesně pravý opak, snažili
jsme se, aby to bylo co nejrychleji.
Pokud pan poslanec Zajíček hovořil o zřizování
dalších oddělení, v podstatě
o témže jsem mluvil ve své zprávě,
to znamená, že trend je zcela jasný chceme
zřizovat další oddělení, jak
jenom to bude možné.
Obava z toho, že by okresní ředitel neměl
dostatek tabulek nebo peněz, není, podle mého
názoru, důvodná, z toho důvodu, že
to, co se dříve nějakým způsobem
rozdělovalo z centra, se nyní bude rozdělovat
na těchto úrovních. Znamená to, že
pokud máme na republiku 2 tis. lidí, tabulky se
předělají na jednotlivé okresy a už
si s tím příslušný člověk
může dělat co chce. Stejně více
než 2 tis. lidí v tomto roce asi dohromady nedáme.