Protože se evoluce zločinu a trestné činnosti
odvíjí především od sociálních
problémů, můžeme jen litovat, že
k tomuto tématu nebyla předložena zpráva
ministerstva práce a sociálních věcí.
Jeho koncepce nebo naopak lhostejný přístup
budou mít v budoucnosti určující podíl
na bezpečnostní situaci.
Vlivem dlouhodobé civilizační zanedbanosti,
ale i cílevědomé eliminační
politiky bylo způsobeno, že například
ve vybraných regiónech Severočeského
kraje dnes žije až 10 % závadové populace
se záznamem v trestním rejstříku.
Podle zahraničních zkušeností je ověřeno,
že dalším zvýšením koncentrace
takových osob na 20 % dochází k rozkladu
státní správy a zákon ustoupí
násilným vlivů m kriminálního
undergroundu. Trvalým zvyšováním podílu
mladistvých a prvotrestaných osob na trestné
činnosti tak bez důrazných řešení
především v oblasti prevence nebude možné
dosáhnout zastavení nárůstu zločinnosti
a uvedené mety bude dříve nebo později
dosaženo.
Policie nemá příliš možností
zabývat se prevencí, neboť její síly
jsou beze zbytku vyčerpány bojem se současným
zločinem. Prevencí se však vážně
nezabývá ani jiná část státní
správy. Nejsou mi známé žádné
zásadní programy, které by se pokoušely
předcházet zločinnosti u mládeže,
trestné činnosti u rómské populace,
bezdomovců a rizikových skupin obyvatelstva, jejichž
počty se neustále zvyšují.
Při déle trvajícím nezájmu
nebo malé schopnosti státní správy
řešit tyto problémy bude v budoucnosti Severočeský
a Severomoravský kraj nebezpečným slumem,
kde bude probíhat sociální rozklad bez možnosti
nápravy.
Kromě těchto chmurných vizí mne trápí
také jisté pochybnosti týkající
se skutečného vztahu příslušníků
ozbrojených sborů k demokratickému zřízení.
Jak všichni víme, v řídících
funkcích policie byly ponechány osoby, jejichž
minulost je pro toto historické období výrazně
diskvalifikující. Za tohoto stavu - zdá se
jsme trpnými svědky pouhého předstírání
aktivity policejních sborů, které sice zpracovávají
jistý podíl trestné činnosti, ale
jaksi podíl odvozený. Vlastní jádro
zločinu, zdroje zločinu, se dokáží
celkem bezproblémově obnovovat, zdokonalovat a profesionalizovat.
Jsou v tomto ohledu zřejmě evidentně schopnější
než profesionálové policie ověření
totalitními způsoby řízení.
Mechanické a veskrze pasívní přístupy
k důraznému a systémovému vyhledávání
zdrojů zločinu jsou přímo odvislé
od dobré vůle a odpovědných postojů
řídících orgánů policie,
které mohou, nebo také nemusí, upřít
svoji pozornost na podstatné nebo méně podstatné
jevy. V řadách policie se stále objevují
tendence k podnikání v oblasti soukromých
bezpečnostních služeb. V tomto ohledu jsou
vynalézavě zapojováni rodinní příslušníci
a přátelé.
Jsem osobně přesvědčen, že současný
stav bezpečnosti je v některých oblastech
Severočeského kraje, ale zřejmě i
jinde v ČR, velmi vážný. Domnívám
se také, že tato situace souvisí mnohde i s
personálními poměry v policii.
Proto tomuto plénu nabízím k úvaze,
zda je ochotno využít lustračního zákona
k zásadní obměně velitelských
kádrů policie s tím, že dáme
příležitost mladým schopným policistům,
nezatíženým politickou minulostí, ale
také i provázaností s přestupníky
zákona. Jsem přesvědčen o tom, že
zde nalezneme zájem o důraznější
postižení zdrojů bezzákonnosti, jakož
i snahu po obnovení cti policejního sboru. Takovouto
aplikací lustračního zákona ve výkonu
policejní praxe bychom zabránili destabilizaci policejního
sboru. První odbor ministerstva vnitra, jakož i Policejní
ředitelství musejí však být podrobeny
plné působnosti zákona, neboť zde nalezlo
své bezpečné útulky větší
množství osob, které se provinily udržováním
a podporováním stavu bezzákonnosti v době
totality.
Rovněž dávám k úvaze vytvoření
pracovního týmu meziresortních specialistů,
kteří by snad pod vedením Rady pro bezpečnost
analyzovali evoluci zločinu a sociálně nebezpečné
rozkladné trendy a nalézali řešení
bezpečnostních problémů. Měli
bychom rovněž iniciovat změnu trestní
politiky, která by vedle nezbytných represívních
opatření umožnila nezávislým
soudům ukládat preventivní, výchovné
a kázeňské tresty nespojené s nepodmíněným
výkonem trestu, včetně trestů alternativních.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji poslanci Vackovi. Prosím pana poslance
Holomka, připraví se poslanec Hofhanzl.
Poslanec Karel Holomek: Vážený pane
předsedající, páni ministři,
kolegyně, kolegové. Dovolte mi rovněž
učinit několik poznámek ke zprávě
o bezpečnostní situaci.
I já mám vůči ní spoustu výhrad,
ale v zásadě chápu postoj, který pana
ministra vedl ke zpracování této zprávy
způsobem, jakým je zpracována.
Cesty v boji proti kriminalitě jsou jistě dvojí:
jsou to cesty, které spočívají v okamžitém
zásahu, v administrativních opatřeních,
čili v tom, co vede policistu k okamžitému
zásahu na ulici nebo v boji proti kriminálnímu
činu. V tomto směru je zpráva dostačující
a ukazuje cesty, jakým způsobem právě
tuto situaci okamžitého řešení
kriminality řešit. Především je
to v posílení policejního sboru, a to v personálním,
technickém, kvalitativním, finančním
a dalším.
Existuje však ještě druhá stránka
boje proti kriminalitě, která se nám možná
v tomto okamžiku zdá být nepodstatná
a zcela přirozeně vedla k tomu, že není
v této zprávě obsažena. Je to otázka
jakési preventivní činnosti a zkoumání
zdrojů a příčin kriminality, které
by k této prevenci mohly vést. Myslím, že
to není nesmiřitelný rozpor a na rozdíl
od pana poslance Šumana nechci být tak přísný
a tuto věc hodnotit jako nedostatek této zprávy,
protože si myslím, že je zcela ve stylu a způsobu
práce exekutivy, aby si počínala právě
tímto způsobem a zcela ve stylu a způsobu
tohoto parlamentu, aby si počínal způsobem
koncepčním, smysluplným a směřujícím
do nějaké vzdálenější
budoucnosti.
Jistě mi dáte za pravdu, že ochrana společnosti
před kriminalitou nekončí tím, že
je pachatel odhalen a že je odsouzen do vězení.
V tomto směru měl zde velmi závažné
připomínky pan poslanec Vacek a já bych rád
na něho navázal.
Především bych rád, abychom se zamýšleli
- a aby se to také objevilo ve zprávě petičního
a bezpečnostního výboru, resp. v návrhu
na usnesení tohoto výboru k bezpečnostní
situaci, - abychom se zamýšleli nad zkoumáním
i - řekl bych - sociálně patologických
situací, které ve společnosti existují
a které jsou vážným zdrojem a příčinou
kriminálních činů. Abychom se velmi
vážně zamýšleli nad kriminalitou
mládeže, a to je velmi citlivý a vážný
bod, který se ve zprávě bohužel neobjevil
vůbec a především, jestliže toto
je vážnou záležitostí, pak bych
rád upozornil na zcela alarmující situaci,
která existuje mezi romskou mládeží,
kde zase ta násobnost proti mládeži majoritní
společnosti je mnohonásobně vyšší.
Tady někde začíná kriminalita, tady
se někde vytvářejí předpoklady
pro to jaká kriminalita bude v budoucnu. A to je samozřejmě
důležitá věc, jak by měla být
zkoumána především také v oblasti
výchovných ústavů, diagnostických
ústavů, způsobů vedení těchto
ústavů, psychologie výchovy těchto
mladých lidí, kteří jsou spíše
bráni jako vězni než jako lidé, kteří
mají ještě předpoklady stát se
řádnými občany. Čili rád
bych dál upozornil také na analýzu těchto
zdrojů a příčin, které vidím
v těchto dvou věcech.
Ne náhodou jsme žádali, aby zde byla přítomna
celá vláda, protože rozhodně právě
v tomto směru a v této spojitosti na všechny
další oblasti, o kterých ještě
dále budu hovořit, spočívá
boj a prevence proti kriminalitě a rozhodně to není
jenom záležitost ministra vnitra. Dokonce se ve zprávě
hovoří o jakési návaznosti na ministerstvo
práce a sociálních věcí v jedné
krátké zmínce, ale chvála bohu za
to, protože i tam vidím také příčiny,
ale vidím je samozřejmě i v oblasti školství,
tedy v oblasti ministerstva školství, atd., atd. To
je moje první poznámka.
Druhá poznámka se týká kriminality
Rómů. O této kriminalitě ve zprávě
bylo řečeno velmi málo. Nevím, je-li
to vyvoláno z obavy, že bychom snad o této
nepříjemné záležitosti příliš
diskutovali. Není tam ani příliš zdůrazněna
okolnost několikanásobně procentuálně
vyššího podílu Rómů na této
kriminalitě.
Rád bych zase upozornil na to, že kriminalita u Rómů
má opět své hluboké kořeny,
kořeny historické, které asi stěží
můžeme ovlivnit, ale i kořeny sociální,
kořeny vzdělanostní. Na příklad
v tom jestliže není Rómům od základní
školy dopřáno řádné vzdělání,
ale od základní školy pouze vzdělání
limitující, které je handicapuje na celý
život, pak tím současně jsou předurčeni
rozšířit určitě i oblast kriminality.
Rád bych tu hovořil také ještě
o jednom zdroji a příčinách kriminality,
tedy o rasové nesnášenlivosti a o tom co k
ní vede. Chci to slovo vyslovit se všemi velkými
písmeny a jsou to PŘEDSUDKY. Na každé
mezinárodní konferenci k menšinám, jíž
se účastníte, je toto slovo skloňováno
ve všech pádech a zcela právem. Předsudky,
které jsou zakotveny v každém z nás,
jsou příčinou rasové nesnášenlivosti,
která může vést i k závažným
kriminálním činům, která může
vést i k takovým jevům, které se objevují
nyní v zaniknuvším Sovětském
svazu, v Jugoslávii, atd., atd. Předsudky jsou dvojí:
Černé a bílé. Když jsem byl jako
školák, tak jsem je trestal pěstí, protože
tak se to mezi kluky dělá, ale vzápětí,
vzhledem ke své fyzické konstituci jsem byl ztrestán
pěstí daleko větší a tak ve mě
narůstal pocit nedostatečné satisfakce a
hořkosti z křivdy, která na mně byla
spáchána a kterou jsem nemohl potrestat. Předsudek,
který ve mě bezpochyby zůstal na celý
život. V dospělém věku se s tím
setkávám dále a každý takový
úvod i od naprosto tolerantních a vzdělaných
lidí, spočívající v tom, když
ke mě přisednou a praví: "Pane kolego,
nemám nic proti Rómům, ale ...", ukazuje
jasně, že v každém z nás je tento
předsudek zakotven, aniž bychom ho vnímali;
prostě mu dáváme volný průchod.
Já to dobře vím, dokáží
ho přijmout velmi tolerantně, ale obávám
se, že s takovou tolerantností právě
mnozí lidé, jichž se to dotýká,
nepřistupují. Přijímám ho tolerantně
proto, že vím, že je zakotven v každém
z nás. Otázka však spočívá
v tom, zda tento předsudek budeme kultivovat k tomu, aby
vzrostl v onu rasovou nesnášenlivost, či budeme
proti němu účinným způsobem
bojovat.
Jeden z účinných způsobů se
na příklad nabízí výchovou
v základních školách. Výchovou
k toleranci vůči jiným kulturám, už
od malých dětí jim tuto zásadu vštěpovat.
Ne náhodou byla tato otázka zakotvena už v
ústavě první republiky z roku 1920, kde se
dokonce mluví o výchově i o finančních
prostředcích, které k této výchově
ke snášenlivosti mají být věnovány.
Při této příležitosti si ještě
dovolím zmínku o domnívám se - dosti
významné věci, která se týká
kriminality:
ROI předložila k otázce kriminality a k boji
proti kriminalitě řadu dobrých návrhů.
Narazila však na odpor pouze z jednoho jediného důvodu,
že totiž nedokázala říci jasně,
co právě romští občané
nebo jejich dílčí zástupce, Romská
občanská iniciativa, dokáže v této
věci přinést vlastního, nikoliv jenom
žádat. Pokládám to za docela přirozené,
nehodnotím to nijak negativně, ale i v takovém
přístupu je skryt onen černý předsudek.
Dovolte, abych se zmínil ještě o jedné
věci. To je otázka jakési mezery, kterou
cítím v přístupu úředních
orgánů, které při vyšetřování
určitých kriminálních záležitostí
jednají přesně podle zákona, odvedou
perfektní dokonalý úřednický
výkon, ale nic víc. Táži se, zda je
to dostatečná kvalifikace například
pro úředníka inspekce, který zkoumá
delikty policejních úředníků.
Mám na mysli případ incidentu v Břeclavi,
kdy policista v sebeobraně zabil Róma. Úředník
inspekce konstatoval zcela správně a ve smyslu příslušného
zákona, že tento úředník jednal
v sebeobraně a že není žádného
důvodu pro to, aby byl dále postihován. Konec,
tečka. A tady právě vidím mezeru,
která je právě naší ambicí,
naší činností a možná, že
by naší prodlouženou rukou mohly být ony
bezpečnostní komise, o nichž se v poslední
době tak hovoří. Jistě že nemám
na mysli tu situaci, že bychom chápali bezpečnostní
komise tak, jak jsme je znali v minulosti. Musely by to být
komise složené z osob, které mají autoritu
a které by k této věci mohly říci
něco zásadního. Tyto komise by tu mohly sehrát
roli ve vyplnění mezer, o nichž hovořím.
V čem spočívá ta mezera? Totiž
v tom, že úředník této komise
už nedokázal říci nic dalšího
o tom, jak konfliktní byl tento policista, že to byl
tvrdý chlapík, který pravděpodobně
situaci vyeskaloval svým vlastním přístupem,
ačkoliv jako profesionál se měl snažit
dosáhnout opačného účinku,
eliminovat zdroj napětí až do úplného
odumření. Naopak on vystoupil zbytečně
tvrdě a pak mu samozřejmě nezbylo nic jiného
než sáhnout po pistoli a střílet. Ale
je to poslední, co bychom mohli očekávat.
O tomto se ve zprávě nepraví vůbec
nic. Jestliže mluvíme o novém sboru policistů
a jejich kvalitativním vylepšení, pak si myslím,
že toto je typ člověka, který v Policii
nemá co pohledávat. A obávám se, že
on tam zůstane, protože není síly, která
by ho z místa odstranila, přestože je to naprosto
jasně a zřetelně člověk, který
tam nemá co dělat. Proto, že je příčinou
a zdrojem napětí. O příčinách
a zdrojích napětí se ostatně ve zprávě
také hovoří.
Třetí poznámka. Jestliže jsme už
udělali chybu v tom, že bylo připuštěno,
že je romská kriminalita pojímána a
zejména v tisku a sdělovacích prostředcích
chápána jako zvláštní druh kriminality,
o čemž je možné vést diskuse, pak
bychom toho mohli alespoň využít k tomu, abychom
zkoumáním, rozborem a analýzou, ke které
máme právě v důsledku tohoto postoje
dokonalou možnost, to jest zkoumáním například
i statických údajů, abychom dospěli
k závěru, kdo vlastně v romské populaci
páchá kriminální činy. Z jakých
skupin se rekrutují tito lidé, jestli to nejsou
recidivisté, jestli jsou to lidé ze sociálně
slabých skupin, jestli jsou to mladiství a jak se
na kriminalitě podílejí mladiství,
jaké jsou příčiny, jaká je
rómská prostituce a jiné druhy příživnictví,
které existují. To všechno by nám mohlo
sloužit k tomu, abychom se mohli podívat pozitivněji
na celou romskou populaci v tomto směru a odhalit i příčiny
této kriminality a možnosti boje proti ní.
Kriminologický ústav k tomu má všechny
podmínky.
Závěrem mi dovolte, abych zformuloval myšlenky,
které by mohly být obsahem části návrhu
usnesení petičního a bezpečnostního
výboru.
Je to tedy ona analýza a statistický rozbor kriminality
Rómů, které by mohl dodat Kriminologický
ústav.
Za druhé je to zevrubnější pohled na
kriminalitu mládeže, zejména romské
mládeže a závěry směřující
do oblasti školství a zvláštního
školství. Mám na mysli výchovné
a diagnostické ústavy.
Za třetí komplexnější rozbor
zahrnující zkoumání sociálně
patologických situací, vlivu vězeňství
i toho, co následuje po propuštění vězně
včetně zkoumání osudů bezdomovců.
Za čtvrté to, co vede k rasové nesnášenlivosti
a jakým způsobem je možno jí čelit.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Holomkovi. Prosím pana
poslance Hofhanzla, připraví se pan poslance Zajíček.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená
Česká národní rado, vážené
dámy a pánové, na plenárním
zasedání ČNR 16. prosince mne udivila novela
zákona o státním a hospodářském
tajemství. Novelu předložil sněmovně
ministr vnitra pan Tomáš Sokol. Je i mou vinou,
že jsem nevěděl, že déle než
rok zde nebyl zákon, podle kterého by bylo možno
trestně postihovat vyzrazování nebo zneužívání
státního a hospodářského tajemství.
Ve svém vystoupení k novele zákona jsem vyslovil
podiv nad tím, že české vládě
a panu ministrovi trvalo déle než rok, než došel
k poznání potřeby takového zákona.
Pan ministr mi přislíbil podat písemné
vysvětlení. Jsem zvyklý čekat. Čekal
jsem 40 let a čekal jsem proto 30 dní, a nedočkal
se. Mluvím v tomto shromáždění
od samého počátku o nedůslednostech,
které vedou naši zemi do krize a do neštěstí.
Z počátku jsem chtěl věřit,
že neschopnost vyvodit z minulosti důsledky a žádat
zodpovědnost je z větší části
plodem intelektuálské naivity. Čas a pobyt
v tomto shromáždění mě vyvedly
z omylu. Neexistence zákona podle mého názoru
byla úmyslná a umožnila tak jako mnoho jiných
záměrných opomenutí legislativních
kliček a intrik, že vlastníkem převážné
části státního majetku se stanou lidé,
kteří své kariéry vybudovali za starého
režimu a jsou s ním spjati.
Vážené dámy a pánové,
jsem nucen říci, že jsme nebyli a nejsme na
úrovni svého úkolu. Domnívám
se, že většina z nás byla do tohoto ctihodného
shromáždění zvolena svými voliči
s úkolem zajistit tvorbu zákonů, které
naši zemi převedou z komunismu do svobodné
demokratické společnosti. Naší povinností
je též kontrola moci výkonné. Svému
úkolu jsme nedostáli. Tráva, kterou ctihodný
pan premiér již před dvěma roky neslyšel
růsti, mezitím vyrostla v buš.
Nemám důvěru v hospodáře, který
neví, co mu na poli roste.
Pan ministr Sokol téměř před dvěma
roky žádal postavení komunistické strany
mimo zákon. Myslím, že to byl skvělý
manévr. Vynesl mu ministerské křeslo. Pokud
jsem mohl pozorovat jeho činnost a výkonnost jeho
resortu, musím říci, že neznám
ministra, který by se více vyhýbal zodpovědnosti.
Česká policie nefunguje a města si byla nucena
vytvořit na ochranu pořádku svou vlastní
policii. Její zákonné ustavení pan
ministr, pokud to šlo, účinně blokoval.
Stejně tak jako nyní se snaží zablokovat
zákonné ustavení občanských
komisí.
Vážená Česká národní
rado, již déle než rok a půl si hrajeme
na zákonodárce a politiky a činíme
tak nedůsledně a nezodpovědně. Kolem
nás jde se vší syrovostí skutečný
život a jde značně jiným směrem,
než byl smysl 17. listopadu. Nevěřím
v dobré úmysly a schopnosti ministra Sokola. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu Hofhanzlovi za jeho vystoupení.
Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Zajíček,
připraví se pan poslanec Body.
Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený
pane místopředsedo, vážené paní
a pánové, nejsem si zcela jist, jestli poslední
slova kolegy Hofhanzla nebyla výzvou k nějakému
aktu podle jednacího řádu, který se
zove vyslovení nedůvěry a jestli by se nyní
nemělo hlasovat.
Nebudu zde přednášet analytické zprávy.
Zprávu o bezpečnostní situaci jsem pojal
tak, jak je nazvána, čili jako zprávu o bezpečnostní
situaci a nečetl jsem ji jako analytickou práci
o koncepci práce policie. Přesto adresuji panu ministrovi
jednu otázku, která vyplývá z toho,
že samozřejmě zpráva obsahuje některé
prvky, které směřují do budoucna.
Na str. 38 jsem si přečetl, že v oblasti zřizování
policejních oddělení je připravena
k realizaci závažná změna v dosavadním
právním stavu. Jde o to, že by ředitel
okresní policie mohl sám zřizovat další
policejní oddělení. Uvádí se
zde, že by šlo o zavádění nových
policejních oddělení pouze z prostředků,
které má tabulkami ředitel k dispozici.
Zajímalo by mne, jestli je vůbec reálné,
aby okresní ředitel, který má k dispozici
prostředků podle předchozí zprávy
velmi málo, stejně tak jako tabulkových míst,
vůbec bude mít takovou možnost reálně,
i když mu bude dána změnou rozkazu ministra
vnitra, který je v práci citován.
K tomu, co zde uváděl pan poslanec Šuman a
co se týká spolupráce s Federální
kriminální policií, bych dodal, že mě
také zarazilo, že hned na str. 6, 7, 8 a také
48 se o spolupráci s federálními sbory vždy
mluví jako o velmi špatné. Zajímalo
by mě, jaké jsou obecné vztahy s touto federální
policií, neboť tam je to vždy zmiňováno
jenom u některých dílčích problémů.
Pokud jde o inventář norem, které jsou potřebné
pro novelizaci trestního zákona, o tom už také
pan poslanec Šuman mluvil. Nebudu vás proto déle
zdržovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Zajíčkovi. Prosím,
aby se dále slova ujal pan poslanec Body. Jako poslední
se do rozpravy přihlásil pan poslanec Kolmistr.