Čtvrtek 23. ledna 1992

"- omezení centrálního řízení resortních škol a naopak posílení jejich samostatnosti, ale o odpovědnosti za přípravu nových policistů;

- musí fungovat jako systém celoživotního vzdělávání a zároveň vytvářet pro uskutečňování částečných, strukturálních a obsahových změn bez nutnosti koncepce jako celku;

- zvýšení celkové úrovně vzdělání, dosažení srovnatelnosti s civilním školstvím;

- zajistit, aby do vyšších forem přípravy byly přijímáni pouze policisté, u kterých jsou dobré studijní a pracovní předpoklady.

Tyto věty z nového materiálu zmizely. Přitom to byly jedny z mála sympatických vět, které v této zprávě byly. Nevím, proč zmizely.

Navíc chci říci, že informace o personálním obsazení, a tady mluvím zatím o informacích pouze v tom smyslu, jak je neformálně získáváme, nejsou radostné, dokonce snad i jsou neradostné. V nejbližší době ale budeme schopni jako výbor o tom předložit konkrétní zprávu na základě kontroly personální dokumentace, kterou máme k dispozici.

Z toho, co se dozvídáme, je zřejmé, máme i konkrétní případy, proto si to mohu dovolit říci, že tam byli uklízeni ti pracovníci, kteří měli obavy před prověrkami v oblastech, kde prověrky byly prováděny.

Dvě zcela konkrétní zkušenosti: při konferenci Obecní policie v Dobříši vystoupil pán, který přednesl velice zajímavý a zasvěcený projev o tom, jak by bylo velice dobré organizovat Obecní policii, jak je potřeba tyto lidi cvičit. Šlo o kandidáta věd, který měl skutečně zasvěcený projev.

Když ho slyšel kolega Nedbálek, naklonil se a říkal: toho si pozveme na výbor, protože ten může být přínosem k celému projednávání celého zákona. Tento pán přišel, svůj projev měl tendence opakovat, ale zarazili jsme ho a kolega Nedbálek se ke mně nakloní a říká: víte, že jsem se dozvěděl, že to je bývalý náčelník jedné správy StB.

Druhá zkušenost: velitel školy v Hrdlořezích byl odvolán, ale stal se poradcem náměstka ministra vnitra Ludvíka. To za prvé. Za druhé, na zmíněné konferenci obecních policistů jsem se dozvěděl od něho samého, že je ředitelem soukromé společnosti pro výcvik těchto obecních policistů, jmenuje se POLICE, což má zřejmě jako vedlejší pracovní poměr. Tak tomu bylo v té době, možná, že dnes je tomu jinak.

Na druhé straně opakovaně zdůrazňované požadavky na zcivilnění výuky nepolicejních oborů ve školách civilisty nebyly v tomto materiálu o školství akceptovány. Ale kupodivu, když se podíváte do opravených závěrů zprávy, tyto argumenty po kritice výboru jsou velice vehementně, obšírně a správně proklamovány.

Bohužel však musím konstatovat, že v žádném případě předkládanou zprávu není možné považovat ani za rozbor současného stavu, může se nazvat popisem současného stavu, ale už vůbec ne za koncepci policejního školství, jak bylo požadováno v usnesení ČNR.

Na str. 12 této zprávy je věta, že probíhá intenzívní vzdělávací proces. Přiznám se, že když jsem to přečetl v prosinci, byl jsem rád, že probíhá, protože i takový byl záměr ministra vnitra i ředitele policie. Řekl jsem si ale: nejsi profesionál, zeptej se těch, kteří to mají dělat. Dověděl jsem se od nově jmenovaného ředitele, který byl v této věci velice vstřícný a byl jmenován až na podzim, že je katastrofální stav. Ještě v prosinci se stalo, že policista dokázal vyjmenovat tři donucovací prostředky, o podmínkách jejich použití vůbec nemluvě. Může to být náhoda, ale zajímavé je, že jsme se vůbec nic nedověděli o kontrolním systému, jak bude vyhodnocován tento intenzívní vzdělávací proces. Tyto informace jsem získal od kolegů.

Na str. 13 je zmiňován nezájem policistů o službu v Praze a na místech, kde je náročnější služba. Nerozumím tomu moc, ale podotýkám, že finanční prostředky, které jsou přiděleny na příští rok, představují jako průměrný plat policisty, včetně přesčasů, kolem 8000 korun. V této situaci nemůže být problém diferencovat tak výrazně příjmy, aby nešlo o stovky, ale o tisíce k tomu, aby na nejexponovanějších místech policisté byli dobře zaplaceni.

A ještě poznámku k Václavskému náměstí. Tam se obávám, že nepomohou jenom peníze, protože ti lumpové mají peněz tolik, že bychom to jako stát nikdy nezaplatili. Když mluvíte s taxikáři, když tam přijede starý taxikář, který do party nepatří, přijde za ním policista a řekne. Tady je taxíků dost, běžte raději na vrchní konec Václavského náměstí, tady byste překážel. Taxikář mi řekl: je to hrozně jednoduché, zvažte třeba to, aby se tam měnili policisté v takových cyklech, aby bylo obtížnější svázání, které tam je. Od policistů jsem se dozvěděl, že existuje útvar, který je speciálně vyčleněn pro tuto službu.

Dovolte mi citovat opět jeden odstavec zprávy:

"Přetíženost a časový stres eliminují jakékoliv systémy řízení, které jsou nahrazovány dílčími momentálními opatřeními. Nedostatek času znemožňuje i přenos významných informací na vyšší stupeň k jejich důkladnému přezkoumání, případně zobecnění a stanovení postupu."

To je přece nesmysl. Systém řízení musí být vytvořen odpovídající existující situací. Za to jsou odpovědni ti, co řídí. Není možné takovýmto způsobem mluvit o systému řízení.

Dále poznámky k hospodářské kriminalitě. Na podzim r. 1991 jsme si vyžádali materiál Zhodnocení nedostatku legislativní úpravy ochrany ekonomiky. Dovolte mi citaci několika vět z tohoto materiálu:

"Jeví se potřebným zakotvit v trestním zákonu. Bylo by vhodné doplnit trestní zákon. Navrhujeme v trestním zákoně. Doporučujeme doplnit trestní zákon. Lze předpokládat i praní špinavých peněz. To bude vyžadovat i legislativní změny."

Opět v tomto materiálu žádný konkrétní návrh. Je pravda, že pod tlakem výboru závěrem roku vypracovalo ministerstvo určité záměry. Pan ministr byl nucen si sednout a část novely napsat sám. To souvisí také s tím, že ve výboru máme značné výhrady k obsazení legislativního odboru ministerstva vnitra. Domníváme se, že lidé kteří tam jsou, evidentně nemají zájem věci měnit, jak potřebuje dnešní společnost. Dokonce, a to dáváme jako podnět panu ministrovi, jsme se dozvěděli, že údajně na přípravách těchto zákonů pracovali lidé, např. vedoucí legislativního odboru, který byl po listopadu propuštěn.

Na str. 25 jsou informace o tom, jaké důsledky pro policii bude mít novela trestního řádu, která byla přijata od 1. 1. 1992. Je tam stanoveno i kvantifikováno to, že bude nutné z pořádkové služby lidi vyčlenit a postupně doplňovat tím, že bude nutno přijímat nové lidi, atd.

Domnívám se, že česká vláda byla povinna informovat federální vládu o důsledcích vládního návrhu novely trestního řádu pro výkon policie ČR a tím i pro bezpečnostní situaci. Proč neapelovala vláda - pokud by neuspěla - Českou národní radu na to, aby dala podnět k tomu, jak bude probíhat projednávání ve FS? Mohlo dojít k tomu, že novela mohla být o půl roku pozdržena tak, až bude policie na tento přechod připravena. Při výjezdním zasedání v Brně jsme o těchto věcech mluvili s okresními řediteli celého brněnského kraje. Považuji to pro ně za zoufalé a nevědí si rady jinak, než stahovat lidi z pořádkové služby a tedy ve svých důsledcích opět nižší výskyt policistů na ulici.

Pana ministra prosím, zda by mi mohl odpovědět na jednu věc, které nerozumím. Mám v ruce vyhodnocení ankety s přednosty okresních úřadů. Uváděl, že činnost policie, dobrá nebo uspokojivá se jeví 50 % respondentů. Když jsem si čísla přečetl, dospěl jsem k číslu 38. Dobrou 25, uspokojivou 15. Jaká je spolupráce s obecními, respektive obvodními úřady? Uváděl, že 90 % respondentů uvádí, že je dobrá, z textu mám, že je to 69 (ministra vnitra z místa vysvětluje).

Je mi to vysvětleno, jsou to absolutní čísla, nikoliv procenta. Děkuji vám.

Nyní mi dovolte souhrnné konstatování, jak vidím postoj současného vedení ministerstva vnitra a policie.

Současná situace je velice různorodá jak co se týká jednotlivých úrovní vedení policie, tak co se týče teritorií. Vstřícnost a podpora usnesení ČNR je především tam, kde byli ustanoveni noví ředitelé Policie. Dokonce dochází k tomu, že nám byla položena otázka právě v Brně od ředitelů okresů: Jak jste spokojeni s plněním vašeho usnesení? Velice jsme ho přivítali a máme dojem, že plněno není v realitě vůči nim. Přivítali ho a mají dojem ze své praxe, že není dostatečně realizováno uvnitř policie.

K vlastnímu vedení ministerstva vnitra a ředitelství policie.

Především je možné charakterizovat jeho postoj tím, že výbor petiční, právní ochrany a bezpečnosti musel velice obtížně prosazovat plnění jednotlivých požadavků či doporučení usnesení ČNR č. 187 z června, a to jak po stránce termínové, tak obsahové i kvalitativní. Typickým příkladem mohou být podklady pro personální kontrolu a požadovanou informaci o školství. O školství jsem mluvil.

Co se týče personální dokumentace, šlo o úpornou snahu výboru, která musela být vyvinuta, aby podklady odpovídaly zadání výboru jak uložilo usnesení ČNR, přestože zadání bylo velice jednoznačně a konkrétně formulováno do jednotlivých ustanovení. Bylo neustále namítáno, zda to mají zjišťovat - musíme počkat na usnesení vlády. Protože jsem to dostal za výbor na starost projednávat, docházelo k tomu, že mi byly neustále předkládány různé varianty dotazníků, kde vždycky stále něco chybělo. Opět jsme se vrátili k dotazníku, přišlo se opět s něčím novým, zase tam něco chybělo, bylo to skutečně nekonečné s tím, že ale mohu říci, že jsem byl dnes informován o tom, že první etapa, jak bylo dohodnuto v prosinci, bude ukončena ve verzi umožňující kontrolu. Jinak to bylo splněno, jak usnesení říkalo, leč ne v plném rozsahu, ale museli jsme to nechat převést na počítač, aby se s tím dalo pracovat - první verze bude do 31. 1. a celá dokumentace do 31. 3.

Nyní mi dovolte, abych se zmínil o obecních bezpečnostních komisích a obecní policii. Trochu něčemu nerozumím. V případě obecní police ministerstvo zpracovávalo návrh zákona - vy víte jaké to mělo nedostatky, ale pan ministr to zdůvodňoval tím, že to nebyl jaksi zákon pro něho, takže to trochu vypustil ze své pozornosti. Ale na druhé straně, má to společné s těmi obecními bezpečnostními komisemi, kde zásady byly projednávány - v tisku jste viděli, jak je pan ministr razantně odmítl, dokonce tak, že se podařilo v ústavně právním výboru prosadit nejen jemu, ale při jeho účasti, že ústavně právní výbor zamítl to, aby vůbec vznikly.

Nerozumím jedné věci. Domnívám se, že většina členů našeho výboru - a já mezi ně patřím - vlastně byla principiálně proti obecním bezpečnostním komisím a proti obecní policii. Domnívám se, že to, že jsme se postavili za existenci obecních bezpečnostních komisí - a zdůrazňuji, že zcela jiných než ty, které jsou dnes, personálně obměněných, vázaných na zastupitelstvo - i zásady již některé výbory projednávaly, jiné si je nevzaly - skutečnost, že jsme to prosazovali, je důsledkem toho, že policie neplní funkci jak plnit má a my se domníváme, že i z důvodu personálních. Při obsazení velitelů je důležité, aby tam existoval občanský prvek, který umožní jejich kontrolu. V žádném případě v občanských bezpečnostních komisích nemůže jít o spolurozhodování, v žádném případě tam není takové právo, je tam právo se informovat a navrhovat.

Aktivní zájem o spolupráci mezi vedením ministerstva a naším výborem byl minimální. Výjimkou byla první etapa tvorby lustračního zákona pro českou policii a ministerstvo vnitra. Zde na začátku pan ministr projevil velký, upřímný zájem o spolupráci, ale po prvních jednáních se zástupci bezpečnostní komise, kde byly prodebatovány základní přístupy a byly přislíbeny kvantitativní podklady pro další jednání - i když jednání byla věcná a přátelská - najednou jsme již nedostali žádné podklady, až přišel konkrétní návrh, o kterém budeme jednat. Totiž návrhy, umožňující kvantifikaci dopadů a důsledků té či oné verze lustračního zákona pro funkčnost policie je věc velice důležitá pro to, abychom mohli posoudit tu či onu verzi lustračního zákona.

Hlavním problémem však bylo předkládání neúplných či nedostatečně kvalitních informací či materiálů. Příklady z poslední doby: projednávání rozpočtu. Naprosto se opakovala situace z roku 1990, kdy se projednával rozpočet na rok 1991. Bylo to neprůhledné, opakovaně jsme měli stejné požadavky, chodili tam lidé, kteří nám říkali jen kousky, o některých věcech nevěděli, pan ministr sám říkal, že rozpočet není oblast, ve které je tak silný v kramflekách. To ale přece není možné po té zkušenosti v roce 1990 opakovat totéž, pokud jde o míru neprůhlednosti rozpočtu atd.

Další již zmíněné materiály o školství. Dále zpráva o nedávné krádeži zbraní v Holešově. V tomto případě byla ústní, předem vyžádaná zpráva pro náš výbor doslova nic neříkající, dokonce podstatně méně obsažná než probíhající tisková konference zástupců vyšetřujícího týmu. Dokonce jsme se ani nedověděli - kdyby to kolega Nedbálek nevěděl právě z této konference - že se vyšetřování účastní federální bezpečnostní orgány. K tomu dále: když výbor požádal o informaci jaká kontrolní opatření provedl ředitel policie, aby snížil pravděpodobnost, že se něco podobného může stát v policii, bylo konstatováno, že žádná, protože si je jist, že je všechno v pořádku. Ptali jsme se: jsou předpisy pro evidenci zbraní, pro jejich hlídání ve federálním ministerstvu jiné než v ministerstvu českém? Ke krádeži zbraní došlo v objektu federální policie. Bylo odpovězeno: ne, jsou stejná. A nyní, co se stalo? Výbor se usnesl, že požaduje provedení takové kontroly a informaci o tom a my jsme dostali zprávu, na veřejném zasedání nelze nic uvést, ale ukázalo se, jak účelná tato kontrola byla. K tomu ještě musím dodat, že zpráva z jednoho místa byla ještě kritičtější než informace, jakou jsme dostali ve zprávě policejního ředitele.

A nakonec perlička: 23. 12. je zjištěna rozsáhlá krádež zbraní a až 3. 1. je rozhodnuto pro vyšetřování ustavit speciální vyšetřovací tým a dokonce až 6. 1. je tento tým ustaven. Tedy 14 dní po zjištění trestného činu prvořadé důležitosti.

Dalším příkladem je vyhláška o odborných předpokladech strážníků, příslušníků obecní policie. Existenci tohoto oprávnění, která nebyla ve vládním návrhu, zpracovaným ministerstvem vnitra, stanoví zákon na základě návrhu ústavně právního výboru a našeho výboru. Při projednávání návrhu tohoto zákona ve výboru jsme požádali, aby byla tato vyhláška před jejím vydáním projednána výborem s tím, že má obsahovat zkoušku strážníků z právních norem, zda jsou pro tuto službu vhodni z psychologického hlediska, aby se vyloučili agesívní žadatelé, pokud možno, prověření jejich tělesné zdatnosti vzpomeňme si na oprávnění, které mají, samozřejmě i zdravotních a technických předpokladů, používání střelné zbraně atd. Výsledek? Beze slova vysvětlení jsme dostali návrh obsahující pouze zkoušku ze znalosti právních norem. Test - ústní zkouška. Nic víc. Čili na základě tohoto je možné, kdybychom to akceptovali, aby tuto službu šel vykonávat pracovník, který dostane zbraň - a my nevíme, jestli umí střílet.

Zmínil bych se také o aktivní informovanosti výboru ze strany ministerstva, například o jmenování náměstka ministra jsme se dověděli z tisku. Některé uváděné skutečnosti mohou být chápány jako prestižní záležitost mezi ministerstvem a výborem. Mohu vás ujistit, že tomu tak není. Považoval jsem však za účelné, abych dostatečně plasticky znázornil způsob jednání vedení ministerstva a policie.

Závěrem mého vystoupení dvě poznámky: cílem tohoto mého kritického vystoupení není - jak by se mohlo zdát poskytnout argumenty pro návrh na odvolání pana ministra Sokola. Naopak se domnívám, že půl roku před volbami by to byla zásadní chyba a neodpovědnost. Vedlo by to k negativním důsledkům pro činnost policie a pro bezpečnostní situaci v České republice. Nový ministr by nemohl bez důkladné analýzy svého resortu nic významného během tak krátké doby změnit, navíc by pracoval pod tlakem nejistoty o době trvání svého působení v této funkci.

Nabízí se otázka: proč tedy toto kritické vystoupení, co je jeho cílem? Je to výraz snahy postupně vytvářet na pana ministra i policejního ředitele tlak směrem, který považuji za správný a v jehož základních oblastech je v našem výboru souhlas. Nejprve to byl tlak v osobních rozhovorech, později v bezpečnostní komisi, pak před výborem a nyní v plénu. Je to poslední stupeň, který známe, ale podle mého názoru má na to ministr právo, abychom takovýmto způsobem postupovali a je to podle mého názoru i naše povinnost.

V této souvislosti si dovolím vyslovit svůj názor na základní omyl či chybu jak bývalého ministra Tomáše Hradílka, tak současného pana ministra. Oba nastoupili na ministerstvo více méně sami. Na základě té míry poznání ministerstva vnitra České republiky, které jsem dosáhl, jsem přesvědčen, že bez týmu nových lidí všech významných funkcí, lidí nesvázaných s minulostí ministerstva vnitra, se nikomu nemůže podařit tyto různé komploty bývalých, kteří na sebe vědí, rozbít a zajistit jeho kvalitní fungování v demokratickém systému. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Šumanovi. Pro vaši informaci, mám zde šest přihlášek do rozpravy. Nyní jsme slyšeli velmi důkladně propracovanou a velmi hodnotnou zprávu, prosím proto, aby další diskutující přizpůsobili svá vystoupení časovému harmonogramu, abychom mohli splnit to, co jsme si předsevzali.

Prosím pana poslance Vacka, aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Holomek.

Poslanec Eduard Vacek: Pane předsedající, dámy a pánové. Omlouvám se, že můj diskusní příspěvek nebude tak vitální, jako příspěvek mého před řečníka.

Je jistě ku prospěchu věci, že se podařilo několikerým odkladem posunout projednávání úzce souvisejících témat, jakými jsou zpráva o bezpečnostní situaci a zpráva o vězeňství a postpenitenciární péči. Nechtěně vzniklý tématický monoblok tak poskytne obraz o bezpečnostní situaci v ČR. I když jsou obě předkládané zprávy laděny do mírně optimistických tónů, vlastní praxe každodenního života nás přesvědčuje o společenské katarzi jako důsledku posttotalitního systému.

Věci došly tak daleko, že se jistá část veřejnosti opět dovolává vlády tvrdé ruky. Například společnost 2001 ve svém stanovisku zaslaném ČNR uvádí, že "za velkovýroby zákonů, která ilustruje práci zastupitelských sborů, zmizel pocit osobní bezpečnosti". Příčinu spatřují podepsaní soudruzi, jako například Alexej Pludek, v pochybné amnestii prezidenta republiky, ale také v lustračním zákonu, který "pocit všeobecné nejistoty ve společnosti zvětšil". Konec citátu.

Strach z dřívější neomezené moci státu byl nahrazen strachem z ekonomických, sociálních, ale především bezpečnostních nejistot. Denní tisk přináší ve svých nejčtenějších rubrikách množství zpráv o násilí, loupežích, o systematickém drancování vojenských a policejních zbrojních skladů, dochází k násilnému náboru mladistvých děvčat pro účely zahraniční i tuzemské prostituce, vulgární ekonomická privatizace dosahuje málo souměřitelných rozměrů.

Veřejnost je těmito jevy deprimována. Namísto radosti z těžce nabyté svobody se objevují deprese, frustrace, nejčastější emocí je strach. Pokud nejsme příliš zaměstnáni vlastním egoismem, nemůžeme přehlédnout nebývalý rozsah sociální patologie, který je způsoben vysokou koncentrací osob tvořících rizikové skupiny v některých místech zvláště Severočeského kraje a Severomoravského kraje, ale i určitých městských částí Prahy.

Dlouhá léta neřešené etnické problémy, alkoholismus, drogová závislost a mnohé další problémy znepokojují odborníky, kteří spatřují nedostatečnou koncepční činnost příslušných ministerstev participujících na uvedených problémech.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP