Pan místopředseda Baudyš tady hovořil
o závěrech a doporučeních hospodářské
rady vlády a vlády České republiky.
To, co říkal, je pravda, ovšem tyto závěry
nejsou plněny a plně sdílím obavy
pana ministra Dejmala.
Dále musím říci, že zdaleka není
pravda, že koncepce navrhovaná ministerstvem zemědělství
je okopírovaný rakouský systém.
Promiňte, ale ještě se vrátím
k zahraničním expertízám.
Právě vzhledem k tomu, že bylo potřebné
předložit materiály expertům co nejdříve,
protože skutečně bylo nebezpečí
z prodlení, požádal jsem svého otce,
aby provedl překlad. Je kvalifikovaným tlumočníkem,
ovšem není vzdělán v oboru lesnictví.
To bylo expertům sděleno a sporné výrazy
byly dodatečně vysvětleny. Dále jim
byl zaslán platný zákon o lesích a
prováděcí předpisy, a ty už byly
přeloženy správně.
Velice bych vás prosil o to, abyste právě
z toho důvodu, že struktura lesů České
republiky je neustále vytvářena, podpořili
usnesení, které přednesl pan poslanec Wolf.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Krausovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Bělehrádek.
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
už poněkolikáté se vyjadřuji
k problematice lesnictví, protože Český
úřad pro hospodářskou soutěž
s touto problematikou zabýval.
Poněkud bych vyvrátil názor pana náměstka
Rybníčka v tom, že lesnická koncepce
se nezměnila. Domnívám se, že se změnila,
a to zcela zásadně. Změnila se po jednání
v hospodářské radě vlády ČR
a po jednání ve vládě České
republiky.
Původní koncepce, která byla předložena
do hospodářské rady, koncepci lesnictví
řešila zcela jinak. Podle ní lesy měly
být rozděleny a pronajímány akciovým
společnostem na 20 až 30 let.
Tuto koncepci jsme při jednáních zásadně
odmítli. Bylo prosazeno jednotné stanovisko našeho
úřadu, ministerstva životního prostředí
a některých dalších odborníků
- poslanců České národní rady,
protože původní koncepce byla neudržitelná.
Osobně nevidím nebezpečí v tom, že
vznikl jeden podnik, a to Lesy České republiky.
Proč? Protože tento podnik má na starosti pouze
ochranu lesa a péči o les. Přitom musí
hospodařit na základě desetiletých
lesních hospodářských plánů,
které jsou vypracovávány ve všech zemích
světa. U nás jsou vypracovávány od
dob Marie Terezie. Pokračujeme tudíž v hospodaření
v lesích tak, jak je to známo už 150 let, a
stejným způsobem budeme pokračovat i nadále.
Složitější je, jaké je organizační
schéma podniku Lesy České republiky, kolik
hektarů má jednotlivý odborný pracovník
mít na starosti.
V materiálu, který jsme dostali od vlády,
byla uvedena hranice 2 tis. ha. Mezi svátky byli za mnou
lesní odborníci, kteří říkali,
že 2 tis. ha je mnoho, že lesní odborník
by měl mít na starosti menší území
než je území 2 tis. ha.
Domnívám se, že mají pravdu. Chceme,
aby mimo odbornou práci v lesích připravovali
smlouvy na jednotlivé hospodářské
činnosti se subjekty, o kterých tady hovořil
pan místopředseda Baudyš. Tito pracovníci
se tedy budou starat nejen o kvalitu lesa, ale i o to, kdo v lese
bude hospodařit a za jakých podmínek. Podle
mého názoru je řešení plně
v pravomoci ministerstva zemědělství, že
sněmovna České národní rady
by neměla řešit otázky tohoto typu,
otázky tak odborné, detailní, a že sama
praxe by měla ukázat, zda to je či není
dostatečné zabezpečení lesnické
péče.
Dali jsme jako ČÚH5 k problematice lesnictví
zcela jasné stanovisko, které vzešlo z jednání
vlády, z jednání v hospodářské
radě. Toto stanovisko bylo podpořeno ministerstvem
životního prostředí. Rozeslali jsme
jej do všech deníků. Ale bohužel deníky
neměly zájem. Naše stanovisko vyšlo pouze
v Lidové demokracii a částečně
v Hospodářských novinách.
Vyzývali jsme v něm všechny další
subjekty, aby předkládaly konkurenční
privatizační projekty, protože jedině
ty mohly umožnit, aby každá forma privatizace
byla zahrnuta na jednotlivé obslužné činnosti.
Nějaké konkurenční privatizační
projekty jsou, jak jsme o tom slyšeli, ale poněkud
složitější bude zřejmě jejich
projednání.
Na našem českém úřadu se nám
nelíbilo, že v resortní privatizační
komisi je 6 zástupců ministerstva zemědělství.
Každý z těchto zástupců má
svůj vlastní hlas. Jsou tam další odborníci,
kteří jsou příznivci některých
názorů ministerstva zemědělství,
a proto máme dojem, že posuzování konkurenčních
privatizačních projektů nebylo vždy
zcela objektivní.
Doporučoval bych proto, aby byla provedena kontrola toho
na čem jsme se dohodli ve vládě, v hospodářské
radě, zda je vše dodržováno a plněno.
V žádném případě bych
nebyl proto, aby privatizace lesního hospodářství
se oddalovala. Není k tomu důvod. Jestliže
jsou tady konkurenční privatizační
projekty, je založen státní podnik Lesy České
republiky, musí privatizace pokračovat dál.
Ve stanovisku ČÚH5 jsme uvedli ještě
jednu další zásadní věc. A to,
že si pohlídáme, a důrazně jsme
varovali lesní závody, ze kterých jsou vytvářeny
akciové společnosti, aby mezi nimi nedošlo
ke kartelové dohodě. To znamená k dohodě,
na základě které každá takováto
společnost by hospodařila pouze na určitém
území a nezasahovala by do hospodaření
na jiném území. To není přípustné,
to budeme tvrdě stíhat a tvrdě trestat.
Pokud chceme soutěžní prostředí,
potom žádné hranice ani žádné
ceny nesmí existovat. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Bělehrádkovi. Do
rozpravy se nikdo další nehlásí. Uzavírám
ji proto.
Nyní se musím vrátit k návrhu pana
poslance Duška, ke kterému se také připojil
pan poslanec Hofhanzl, abychom hlasovali o přerušení
projednávání tohoto bodu za účelem
vyjasnění celé řady sporných
otázek. K tomuto přerušení se vyjádřil
jak pan místopředseda vlády Baudyš,
tak pan ministr Dejmal. Z řady úst jsme slyšeli,
že jde o nedorozumění, že je třeba
si vyjasnit některé vážné otázky.
Sám tudíž považuji za užitečné
toto hlasování provést, o tomto návrhu
bych však musel dát hlasovat i kdybych to za užitečné
nepovažoval. Prosím proto, aby se všichni poslanci
dostavili do sněmovny, abychom projednávání
tohoto bodu mohli uzavřít.
Zdá se, že je nás zde dostatečný
počet. Opakuji návrh poslanců, který
zde padl, aby tento bod byl přerušen do vyjasnění
některých sporných otázek a zprávu
bychom požadovali od vlády, přímo od
ministra Kubáta, který už bude přítomen
v Československu, na příští týden,
tak jak jsme přerušili již bod předcházející,
to je na čtvrtek, eventuelně pátek.
Kdo souhlasí s přerušením tohoto bodu,
ať zvedne ruku. 67
Kdo je proti? 6
Kdo se zdržel hlasování? 33
Děkuji. Sněmovna dala souhlas s přerušením
tohoto bodu, jehož závěr se překládá
na příští čtvrtek, eventuálně
pátek.
Jelikož jednáme déle než dvě hodiny,
přerušuji jednání na půlhodinovou
pauzu, do 16.30 hod. a pak budeme pokračovat. Prosím,
dodržte tuto půlhodinu, ať využijeme čas!
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Zahajuji jednání, v případě,
že nebude dostatek poslanců, uděláme
prezenci podle prezenční listiny.
Dalším bodem je
Projednání této zprávy bylo zařazeno
již na pořad 26. schůze ČNR, ale pro
nedostatek času bylo její projednávání
odloženo.
Navrhuji, abychom uložili výboru petičnímu,
pro právní ochranu a bezpečnost připravit
k tomuto bodu návrh usnesení. Má někdo
jiný návrh? Hlásí se pan poslanec
Müller.
Poslanec Jiří Müller: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, výbor petiční,
pro právní ochranu a bezpečnost mě
pověřil, abych sněmovně navrhl, aby
usnesení jak ke zprávě o bezpečnostní
situaci, tak k vládní zprávě o stavu
vězeňství bylo schvalováno až
na příštím plenárním zasedání
s tím, že by náš výbor byl pověřen,
aby návrh takového usnesení připravil.
Postupovali jsme obdobně už před půl
rokem. Myslím, že se to projevilo na kvalitě
usnesení, které bylo přijato. Je to návrh,
který dávám jménem našeho výboru
sněmovně.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Müllerovi.
Dávám hlasovat o tom, kdo souhlasí s návrhem,
který jste slyšeli ústy pana předsedy
petičního výboru Müllera.
Kdo je pro to, aby petiční výbor k oběma
bodům, to je k bezpečnosti a vězeňství,
připravil stanoviska na příští
zasedání? 74
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 16
Je nás málo. Budu muset přikročit
ke zjištění účasti poslanců,
abychom mohli pokračovat. Podle klubů: Bárta
- nepřítomen, Bereza - přítomen, Burešová
- v Bratislavě, Bursík - nepřítomen,
Čulíková - nemocná, Danneberg - přítomen,
Dohnal - přítomen, Havlovič - přítomen,
Holomek - přítomen, Kalfus - nepřítomen,
Kalousová - nepřítomna, Kantůrková
- přítomna, Kolářová - přítomna,
Kotrlý - nepřítomen, Kozánek - přítomen,
Kraus - přítomen, Kříž - přítomen,
Květ - nepřítomen, Laštůvka -
nepřítomen, Líbal - nepřítomen,
Lukeš - přítomen, Máca - přítomen,
Müller - přítomen, Nerad, Pecháček,
Piverka - nepřítomen, Pospíšil - nepřítomen,
Povolný - přítomen, Preclík - nepřítomen,
Ryšlinková - nepřítomna, Sapák
- nepřítomen, Stibic - nepřítomen,
Svoboda, Šebor - přítomen - Šplíchal,
Štěpová - přítomna, Vondráček
- přítomen, Vorlová - přítomna,
Zajíček - přítomen, Žák
- nepřítomen.
ODS: Budínský - nepřítomen, Capák
- nepřítomen, Čech - přítomen,
Čechová - přítomna, Čermák
- nepřítomen, Fejfar - přítomen, Fjedor,
Gjurič - přítomen, Hájek - přítomen,
Honajzr - přítomen, Jančáry, Klimeš
- nepřítomen, Koháček - přítomen,
Koráb - přítomen, Kozel - nepřítomen,
Krejčová - přítomna, Lom - přítomen,
Maleňáková - přítomna, Marvanová
- přítomna, Němčík - přítomen,
Libor Novák - přítomen, Pavlíková
- přítomna, Payne - přítomen, Ratiborský
- přítomen, Rečková - přítomna,
Rozlivka - nepřítomen, Röschová - přítomna,
Sedláček - přítomen, Syka - přítomen,
Šepsová - přítomna, Šimeček
- přítomen, Váca - přítomen,
Válek - přítomen, Veselý - nepřítomen,
Vlach - v Bratislavě, Vlk - přítomen, Volák
- přítomen, Wolf - přítomen, Zubek
- přítomen.
KSČM: Body - přítomen, Bumbová - přítomna,
Čapek - nemocen, Čečová - přítomna,
Čundrle - přítomen, Dušek Rudolf - ano,
Hájek Jiří - ano, Hájek Josef - ano,
Hofrová - ano, Hrazdíra - ano, Jirásek -
není, Lagová - ano, Machalík - ano, Maryt
- ano, Matějka - ano, Ortman - ano, Řezáč
- ano, Sojka - ano, Soural - ano, Stiborová - ano, Sůvová
- ano, Štrait - není, Váchalová - ano,
Žižka - ano.
HSD: Andrle - ano, Balcárek - ano, Bezděk - ano,
Dudešek - ano, Fendrych - ano, Foniok - ano, Havlíček
- ano, Homola - ano, Hrbek - není, Kačenka - není,
Kapusta - ano, Krčma - ano, Kryčer - není,
Macháček - ano, Malík - ano, Mazalová
- ano, Procházka Kamil - není, Pruša - není,
Stodůlka - není, nemocen, Zatloukal - ano, Zeman
- ano.
OF-N: Domas - ano, Fröhlich - ano, Hejsek - ano, Hochová
- není, Kelnar - ano, Klener - není, Kolmistr -
ano, Ledvinka - není, Mašatová - ano, Matějka
- ano, Mišík - ano, Moldan - není, Němcová
- ano, Němeček - ano, Popovič - ano, Přikryl
- ano, Růžička - není, Stieber - ano,
Šabata - ano, Vacek - ano.
KDU: Bělehrádek - ano, Cibuzar - ano, Dušek
Jiří - delegace, Janeček - není, Janů
- není, Karas - ano, Kasal - Bratislava, Kubiš - není,
Meier - ano, Moskal - ano, Pavela - není, Smělík
- není, Výborný - ano.
ODA: Dobal - ano, Dušek Pavel - není, Hofhanzl - ano,
Ježek - není, Ježek ministr - není, Kalvoda
- Bratislava, Mašek - není, Palkoska - ano, Šuman
- ano.
KDS: Benda - ano, Haringer - ano, Chutný - ano, Litomiský
- ano, Procházka Antonín - není, Tollner
- není, Waisar - ano, Zahradníček - ano
DSP: Adámek - ano, Frkal - ano, Kašuba - ano, Komárek
- ano, Kraus Michal - ano, Petr - ano, Raška - ano, Šlouf
- není.
LDS: Effenberger - ano, Hába - ano, Nedbálek - nemocen,
Štindl - ano, Vaňák - ano.
ROI: Balog - není, Giňa - ano, Guži - není,
Tatár - není, Wantula - není.
Doufám, že se nám dostatečně
naplnila sněmovna. Hlasovali jsme neúspěšně
o tom, že petiční výbor vypracuje stanoviska
ke zprávám o bezpečnosti, jakož i k
dalšímu bodu o vězeňství do příštího
zasedání - je míněno zasedání
únorové.
Kdo souhlasí s tím, co navrhuje petiční
výbor, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 101
Kdo je proti? 2
Kdo se zdržel hlasování? 20
Děkuji, návrh předsedy petičního
výboru byl schválen. Prosím nyní pověřeného
člena vlády České republiky ministra
vnitra Tomáše Sokola, aby se ujal slova.
Ministr vnitra Tomáš Sokol: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové! Dovolte,
bych před vás předstoupil jako ten, kdo je
pověřen přednést zprávu o bezpečnostní
situaci za vládu ČR za druhé pololetí,
resp. celý rok 1991.
Pokusím se, s vědomím rizika, že možná
nebudu zcela přesně pochopen, a nebo že nebude
moje stanovisko akceptováno, zvolit jednodušší
formu než tu, kterou jsem zvolil při přednášení
zprávy v kvitnu loňského roku, kdy jsem hodinu
a patnáct minut v podstatě říkal to,
co jste dostali napsané. Tím jsem - alespoň
já se tak domnívám vás více
méně okrádal o čas.
Proto bych si dovolil nyní být maximálně
stručný s tím, že zaktualizuje některé
údaje, které ve zprávě, kterou jste
obdrželi, nejsou přesné, protože mezi
tím rok skončil a byla provedena definitivní
vyhodnocení a konečná statistika trestných
činů. Dále bych se zaměřil
pouze na některé zásadnější
problémy resortu s tím, jaké výhledy
pro tento rok a pro další práci resortu ministerstva
vnitra na bezpečnostním úseku spatřuji.
Statistická zpráva, která je součástí
bezpečnostní zprávy vlády ČR
obsahuje statistiku o trestných činech, jejich četnosti
a objasněnosti, která byla vyhotovena 30. 11. 1991.
Z toho důvodu pochopitelně nemohla obsahovat konečné
údaje.
Pokud jde o konečné údaje, v ČR bylo
za rok 1991 spácháno 282 998 trestných činů,
z hlediska nárůstu to proti roku 1990 představuje
nárůst o 30 procent. Z této sumy majetková
trestná činnost představuje 89,7 %, násilných
trestných činů bylo spácháno
18 715. Je to pětiprocentní nárůst
proti roku 1990. Objasněnost této trestné
činnosti bylo 70 %ně, celková objasněnost
trestné činnosti byla 33,3 %.
Z hlediska kriminologického je podle mého názoru
významná skutečnost, že trestná
činnost za loňský rok narostla o 30 %, avšak
nerostlo to od měsíce k měsíci, takže
by těchto 30 % představovalo konečný
průměr, ale v celém roce byla trestná
činnost v podstatě vyrovnaná, tzn., že
se alespoň v těchto mezích zdá, že
se situace stabilizuje a nedochází k nějakému
strmému dalšímu narůstání
trestné činnosti. To znamená, že v I.
a II. čtvrtletí byla zhruba stejná trestná
činnost, ve III. čtvrtletí poněkud
poklesla a ve IV. čtvrtletí zase o málo vzrostla.
Jsou to údaje, které si dovolím všechny
dohromady předložit do příštího
zasedání ČNR spolu s celou řadou dalších
údajů, které zde nebudu rozebírat,
protože mám za to, že mají hodnotu spíše
ilustrativní. Tuto statistiku jsem bohužel nemohl
České národní radě předložit
na tomto zasedání, protože byla zpracována
opravdu na poslední chvíli. Trvá zhruba 20
dní, než je ministerstvo vnitra schopno uplynulý
rok zhodnotit. Tudíž mám tuto zprávu
jenom já a do příštího zasedání
by byla zpracována pro všechny poslance ČNR.
Za mnohem důležitější než
tato čísla považuji celkové hodnocení
kvality práce resortu ministerstva vnitra. Je to záležitost
trochu jiná, o tom nemohou čísla zcela přesně
hovořit.
Pokoušel jsem se několika způsoby exaktněji
než osobním pozorováním nebo osobním
hodnocením tuto situaci zhodnotit.
V prvé řadě, a to je také součástí
materiálů, které jste všichni dostali,
jsem provedl anketu mezi přednosty okresních úřadů,
kteří navíc, jaksi nad plán, o to
jsem je ani nežádal, celou záležitost
konzultovali se starosty větších obcí
ve svých okresech. Nelze přesně říci
s kolika a jak, ale z materiálu vyplynulo, že prakticky
se všemi většími městy.
Takto jsem dostal odpovědi od 78 přednostů
a starostů, do toho počítám i hlavní
město Prahu s 12, předtím 10 obvody.
49 % přednostů okresních úřadů
a starostů (pro zjednodušení budu říkat
přednostů) vidí pozitivní změny
v policii. Dobrou a uspokojivou funkčnost policie uvádí
50 % těchto přednostů. Spolupráci
s policií hodnotí jako dobrou 90 % přednostů
a starostů.
Na sklonku loňského roku jsem požádal
Ústav pro kriminologii a sociální prevenci,
aby zprostředkovala průzkum mínění
obyvatel. Tento průzkum byl proveden Ústavem pro
výzkum veřejného mínění
a z tohoto průzkumu vyšlo (otázka zněla:
Máte k policii spíše důvěru či
spíše nedůvěru?), že 50 % dotázaných
má spíše důvěru. Je to o 20 %
víc než odpovědělo na stejnou otázku
v květnu 1990.
Nechci touto statistikou nic podstatnějšího
říci, protože vím, že statistická
čísla jsou ve velké nedůvěře
a že pochopitelně nemusí podávat přesný
obrázek.
Pro mne je důležitější to, co vyplynulo
z vyhodnocení policie ČR, totiž že za
rok 1991 bylo objasněno o 10 tisíc případů
více než v roce 1990, což je dokonce o tisíc
případů více než v roce 1989,
který z kriminologického hlediska nebyl ničím
mimořádným, byl to běžný
rok.