V současné době si pracovníci ministerstva
pro privatizaci lámou hlavu nad mnoha sty privatizačních
projektů státních lesů. K dnešnímu
dni je na ministerstvu dalších 117 alternativních
projektů, které budou muset znovu tito pracovníci
posoudit a zvážit. Některé z nich zakládají
dokonce mnohem větší monopoly než byly
doposud. K tomu všemu zmatku - opakuji, že není
jasně vymezen pojem lesní půdní fond,
není nově lesní zákon, nejsou známy
ani hranice pozemků, na nichž budou státní
lesy hospodařit, neboť restituce probíhají
velmi pomalu. Není jasně určena alespoň
rámcově lesnická politika. To jsou skutečnosti,
bez nichž nelze jakýmkoliv způsobem zasahovat
do lesního hospodářství.
Za celým tímto problémem tak stojí
lidé. Lidé, kteří nemají existenční
jistotu, neboť státní lesy je převádějí
k lesním akciovým společnostem, spousta jich
nevěří ve funkčnost tohoto systému.
Je to velmi neblahá situace, do které lesní
hospodářství přivedli právě
pracovníci ministerstva zemědělství,
Abych však jednal konstruktivně, dovolte mi, abych
přednesl. návrh, kterým by mohla tato sněmovna
celou situaci alespoň částečně
vyřešit.
Navrhuji, aby Česká národní rada přijala
usnesení, v němž
I. vládě ukládá zastavit proces utváření
organizační struktury Lesů České
republiky se sídlem v Hradci Králové do předložených
zahraničních expertiz a nejpozději do konce
února konkretizovat státní lesnickou politiku
České republiky.
II. Doporučuje přesunout privatizaci podniků
státních lesů do druhé vlny privatizace
s tím, že organizační jednotky nelesní
výroby mohou být privatizovány v první
vlně, pokud na ně bude předložen privatizační
projekt. Jednotky nelesní výroby jsou stavební
závody, manipulační sklady, údržbářské
dílny atd.
III. Přijaté zásady lesnické politiky
promítnout do nového návrhu zákona
o lesích.
Vrátil bych se k návrhu usnesení k prvnímu
bodu. Proč pozastavit organizační strukturu
lesů České republiky? Uvědomte si
jednu věc - pokud tento krok vláda neučiní,
a budeme postupovat podle návrhu pana místopředsedy
Baudyše, uplyne minimálně 14 dní. Podle
termínů, které jsou určeny v dopise
pana ředitele Olivy, mají pracovníci možnost
se přihlásit do 31. ledna, aby mohli pracovat u
Lesů České republiky. Je zde apel na velmi
rychlé obsazení funkcí a ustavení
této struktury.
Proto vás žádám, abyste zvážili,
zda postupovat podle návrhu našeho výboru,
mého, nebo podle návrhu pana místopředsedy
Baudyše. Je mi velmi líto, že zde pan ministr
není, věřím tomu, že bych se
s ním domluvil na tom, že by pochopil vážnost
situace v tom smyslu a přistoupil na realizaci tohoto prvního
bodu. Nic se tím neztratí, pouze je zapotřebí
vyjasnit si stanoviska, vyjasnit si vztahy. Neuvést v život
něco, co nebudeme moci potom zrušit a nebo co nás
bude stát velkou námahu a spoustu financí.
Tato sněmovna má politickou zodpovědnost
za to, co vláda učiní, a proto vás
vážené kolegyně a kolegové prosím
a žádám, abyste velmi bedlivě znovu
zvážili svůj návrh a zodpovědně
k němu přistupovali.
Dále se domnívám, to je pouze můj
návrh nebo můj názor, že stávající
vedení lesního hospodářství,
ministerstvo hospodářství, není schopno
a snad ani ochotno přistoupit na ani jeden z těchto
bodů a ani vypracovat něco nového, co by
nám bylo předestřeno.
Proto bych doporučoval, aby vláda zvažovala
možnost, mimo usnesení, zřízení
skupiny pracovníků lesního hospodářství
z provozu, protože máme množství velice
šikovných a chytrých lidí, kteří
jsou schopni pracovat v tomto oboru. Ustavit skupinu, která
by byla schopna posoudit celkový stav a přednést
řešení této zapeklité situace
tak, aby bylo přijato širokou občanskou veřejností
i veřejností lesnickou.
Dále bych doporučoval, aby předsednictvo
České národní rady zahrnulo do programu
příští, únorové schůze,
opět tématiku lesního hospodářství,
a to přesto, že vás už asi bude unavovat,
ale mám k tomu pádný důvod.
13. února, tj. ve čtvrtek, v dopoledních
hodinách, by zde měl být organizován
seminář, v němž budou zveřejněny
výsledky expertiz jejich samotnými tvůrci,
tzn. prof. Volcem a Glückem. Byl bych velice rád,
kdyby se tohoto semináře zúčastnili
především poslanci výboru národohospodářského,
rozpočtového, pro ochranu životního
prostředí a všichni ostatní poslanci,
kteří mají o tuto problematiku zájem.
6. února v 15 hod. se uskuteční zvláštní
seminář týkající se lesnické
politiky, hospodaření v lesích. Tento seminář
pořádá výbor pro ochranu životního
prostředí.
Myslím, že tyto dvě akce by měly přispět
ke zprůhlednění celého problému,
ale podotýkám, že slyší pouze ten,
kdo slyšet chce. Domnívám se, že projednávání
tohoto bodu by bylo možné doporučit na únorové
schůzi při plné zodpovědnosti při
zacházení se získanými poznatky a
znalostmi.
Omlouvám se za delší projev a děkuji
za pozornost. Z mé strany je to prozatím všechno.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Wolfovi. Do rozpravy se přihlásila
paní poslankyně Vorlová, připraví
se pan poslanec Litomiský.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
páni poslanci, když se má něco rozhodnout,
když se má vynést nějaký ortel,
obyčejně bývají slyšeny obě
strany, které jsou ve sváru. Pravidla jednání
v parlamentu takovýto přístup nedovolují,
takže druhá strana tady slyšena být nemůže.
Nechci zasahovat do věcné stránky sporu,
ale chci se zastat pouze pracovníků oboru lesního
hospodářství na ministerstvu zemědělství,
protože vím, že nejednali podle, jak zde bylo
naznačeno předchozím řečníkem.
Jsou to lidé velice zodpovědní a to, co dělají,
dělají s nejlepším svědomím
pro věc. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní poslankyně Vorlové.
Prosím, aby se dále ujal slova pan poslanec Litomiský,
připraví se pan poslanec Květ.
Poslanec Jan Litomiský: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, zúčastnil jsem
se jednání privatizační komise ministerstva
zemědělství, na němž se projednávala
tzv. privatizace Státních lesů. Musím
potvrdit to, co zde již řekli kolegové Kraus
a Wolf.
Ve skutečně se nejedná o privatizaci lesů,
neboť podle platné ústavy není lesní
půdní fond privatizovatelný. Státu
tudíž zůstanou lesy, ale hospodařit
v nich bude někdo jiný. Neprivatizují se
lesy jako takové, nýbrž majetek, který
slouží k jejich obhospodařování.
Přitom se vylučují konkurenční
privatizační projekty a veškerý majetek
dnešních lesních závodů se automaticky
převádí na akciové společnosti,
které budou mít absolutní monopol v daném
území a jejichž vlastnictví zřejmě
přejde do rukou části dnešního
managementu Státních lesů.
Pracovníci lesních závodů, kteří
privatizační projekty předkládají,
jednají pod nátlakem ze strany ministerstva, které
jim dává pokyny, aby do privatizace zahrnovaly i
hájovny, spojovací a výpočetní
techniku, manipulační sklady a jiné nemovitosti,
které jsou bezprostředně spjaty s vlastnictvím
lesa.
Znamená to tedy, že kdybychom se v budoucnosti rozhodli
změnit ústavy a chtěli bychom privatizovat
např. část lesních porostů
i s pozemky, nemohli bychom to učinit, leda do rukou této
akciové společnosti, která by tam už
předem měla zajištěny klíčové
pozice a vylučovala by jakoukoli konkurenci.
Touto koncepcí jsme byli vyděšeni nejen my,
poslanci, nýbrž i přítomní zástupci
protimonopolního úřadu a ministerstva pro
privatizaci. Většina ministerských úředníků
v komisi však byla opačného názoru.
Souhlasím proto s návrhem pana poslance Wolfa, aby
tento způsob privatizace byl pozastaven. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Litomiskému. Prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Květ, připraví
se pan poslanec Matějka.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane
předsedající, vážení členové
vlády, dámy a pánové, chci vystoupit
na podporu stanoviska poslanců Krause a Wolfa a zejména
usnesení, které zde bylo předneseno.
Jednak považuji za rozumné zastavit proces vytváření
právnické osoby Lesy České republiky
až do vyjasnění dalších okolností,
jednak považuji za rozumné přesunout privatizaci
lesního provozu a lesního hospodářství
do druhé privatizační vlny, až bude
přijat Českou národní radou lesní
zákon. Pan místopředseda vlády Baudyš
zde hovořil o potížích s předložením
návrhu lesního zákona, nicméně
soudím, že by mělo být schůdné
a doporučuji v tomto smyslu doplnit usnesení, aby
vláda byla požádána o předložení
zásad zákona o lesích České
národní radě nejpozději do 31. března
t. r. Jde o to, aby se to neodkládalo tak, jako se odkládají
některé jiné návrhy včetně
lesní koncepce, kterou jsme chtěli mít do
30. listopadu. Jde o to zavázat vládu usnesením
k tomu, co pan místopředseda vlády zde navrhoval.
Myslím, že u lesa, který má dlouhý
výrobní cyklus, jakékoliv rozhodování
musí být obzvlášť uvážlivé,
protože zde platí ne dvakrát, ale třikrát
měř a pak teprve jednou řež.
Konečně bych chtěl říci, že
při veškerém rozhodování musíme
mít na zřeteli nejen to, že velká část
našich lesů je poškozena, ale i to, že i
lesy, které jsou ještě zdravé, kromě
své produkční funkce plní daleko více
funkcí ostatních krajinotvorných atd., a
že k hodnocení hospodářských
výsledků jakéhokoliv subjektu, který
bude podnikat (možná, že slovo "podnikat"
není vhodné, protože to bude velmi nevýnosné
na mnoha místech), který bude spravovat naše
lesy, nelze přistupovat, jak se někdy říká
"přes prkýnka". K tomu, aby byly vypracovány
ukazatele, podle kterých bude činnost subjektů
hospodařících v lesích hodnocena,
jsou také potřebná mnohá hlediska,
mnoho času.
Musíme si zvyknout, že v lesnictví - a už
se k tomu přichází nakonec i v zemědělství,
které má kratší výrobní
cyklus - není pouze výrobní činnost,
ale že je to obhospodařování naší
přírody, naší krajiny, našeho prostředí
a s tímto na zřeteli musíme vést veškeré
své rozhodování. Proto si myslím,
že návrh usnesení je přiměřený
a rozumný. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Květovi, prosím
pana poslance Matějku, připraví se pan poslanec
Bezděk.
Poslanec František Matějka: Pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové.
Návrh poslanců Wolfa a Krause opakuje pokus o vyloučení
státních lesních podniků nejenom z
kupónové privatizace a z první vlny privatizace,
ale z privatizace vůbec. První pokus byl usnesením
ČNR ze dne 11. 10. 1991 odmítnut. Usnesení
ČNR doporučilo vládě několik
opatření, která k dnešnímu dni
byla splněna. Jsem nucen se domnívat, že právě
splnění těchto podmínek a to, že
vláda ČR koncepci ekonomické reformy v lesním
hospodářství neodmítla, je důvodem
k opakování pokusu pod jinými záminkami.
Zřízením právnické osoby České
státní lesy a zahájení privatizace
by totiž okamžitě skončila působnost
bývalých podniků Státní lesy
a přešlo by se na jinou organizaci. To myslím,
že je jeden ze závažných důvodů,
proč tady vedeme řeč.
Nemohu mít námitky proti vyžádání
zahraniční expertizy ke koncepci ekonomické
reformy lesního hospodářství, i když
si lze klást otázku, proč se tak stalo až
po projednání koncepce ve vládě České
republiky. Musím však mít námitky proti
tomu, že dvěma zahraničním profesorům
vysokých škol byl zaslán nekvalifikovaný
překlad, který prakticky znemožňuje
pochopení materiálu a vrhá špatné
světlo na české odborníky vůbec.
Jsem nucen upozornit na to, že zatímco se na nejvyšších
úrovních vedou spory a boje, zda privatizaci podniků
Státních lesů odložit, nebo ne, v praxi
probíhá restituce lesů, která redukuje
výrobní zázemí těchto podniků
místně až o 60 %. Zbytek zázemí
není schopen uživit ani technické, ani lidské
- a to zejména - kapacity podniků. Lesní
podniky a závody prostě nemohou zůstat v
dosavadním postavení, nemá-li na to tvrdě
doplatit státní rozpočet.
Jediným východiskem je urychlená, nikoliv
odložená privatizace všemi způsoby. Ten,
kdo se přihlásí k odložení privatizace,
bere na sebe osobní podíl zodpovědnosti za
důsledky, které se bez privatizace projeví
bezprostředními zbytečnými ekonomickými
potížemi lesního hospodářství.
A nakonec ještě otázka: Je specifičnost
a význam státních lesních podniků
a lesního hospodářství opravdu tak
výjimečná, že opravňuje k požadavku,
aby vnitřní organizační detaily týkající
se počtu a postavení funkčně nejnižších
pracovníků právnické osoby Lesy České
republiky byly projednávány na tomto místě,
když se tento požadavek neuplatňuje v jiných
společensky významných institucích?
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Matějkovi a prosím
pana poslance Bezděka. To je poslední přihlášený
do rozpravy.
Poslanec Josef Bezděk: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
vyslechli jsme před malou chvílí několik
vystoupení k problematice lesního hospodářství.
Názory na danou problematiku se někdy více
či méně rozcházejí. Přesto
dovolte, abych i já do této - myslím si plodné
- diskuse přispěl několika slovy.
Úvodem však musím předeslat, že
jsem se s žádným s diskutujících
nedostal do nějakého kontaktu, abychom se mohli
na tomto vystoupení dohodnout, připravit. U mnohých
z nich ani nevím, odkud jsou a na půdě sněmovny
se s nimi setkávám poprvé. Nikterak mne nelze
začleňovat dle představ některých
k levici, ale snažím se k problému přistupovat
objektivně, demokraticky, to je formou kompromisu a taktu.
Zpravidla uvádím, že politické strany
a hnutí nechť si řeší své
problémy v rámci stran a hnutí a pokud jde
o lidi, tak nechť se odloží emoce a věci
se posuzují tzv. selským rozumem, aby tak jak se
kritizuje v poslední době vše za posledních
40 let, aby za 10 let naši následníci nedělali
ještě kritičtější závěry
k těmto dvěma letům. Vždyť dosti
často můžeme slyšet i ve sdělovacích
prostředcích názory zahraničních
expertů, že se dělají činnosti
od extrému k extrému, ode zdi ke zdi, viz nedávná
beseda v televizi, přinejmenším tyto výroky
stojí za zamyšlení.
V minulých měsících, v závěru
roku a počátkem letošního roku mne kontaktovala
řada pracovníků z oblasti lesního
hospodářství. Sám lesník nejsem.
Ale do kontaktu jsem se s nimi dostal. Byli to lidé od
prostých dřevorubců přes lesní,
vedoucí polesí, až po ředitele, a to
nejen z oblastí Severomoravského kraje, ale i Jihomoravského,
Východočeského, Jihočeského,
Západočeského a Severočeského
kraje. Že zde mám spoustu přátel je
důsledek i toho, že když jsem si dával
poprvé přihlášku na vysokou školu,
oproti mnohým jsem se na ni nedostal, vzhledem k tomu,
že jsem odmítal pracovat v tehdejším ČSM,
nejsem přínosem pro zřízení,
apod. Šel jsem dělat na stavby, kde jsem pracoval
jako montér nebo jako technik a při této
příležitosti jsem se dostával do styku
s těmito lidmi, protože v mé profesi bylo také
budování závlah pro školky u lesního
hospodářství. A tento stav mě přiměl
k tomu, že se mohu s těmito lidmi dostávat
do otevřenějších konzultací a
také oni se na mne takhle obracejí.
V tomto případě se všichni obrátili
s jedním požadavkem: Abychom nedopustili rozvrácení
našeho lesního hospodářství.
Nejsem přesvědčen, že většině
těchto lidí něco říká
např. jméno Kraus, Wolf. Je jen zajímavé,
že názory těchto lidí byly totožné
s názory, které zde zazněly z úst
jmenovaných.
Na základě těchto skutečností
doporučuji sněmovně přijmout návrh
usnesení, do kterého doporučuji zapracovat
další bod, kterým bude decentralizační
prvek ve správě lesního hospodářství
spočívající v tom, že i v souladu
se záměry vlády o zemském uspořádání,
aby existovaly dva konkurenční subjekty a to České
lesy a Lesy moravskoslezské. Obdobně doporučuji
sněmovně iniciovat z hospodářského
hlediska i rozdělení Vojenských lesů
a statků. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Hlásí se pan poslanec Stibic a poté
podruhé pan poslanec Wolf.
Poslanec Jaromír Stibic: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, troufám
si jako zemědělec hovořit k těmto
otázkám pouze proto, že jsem se touto záležitostí
podrobně zabýval, případně
ta jednání sledoval. Domnívám se,
že nesmiřitelný a zapřísáhlý
spor, který tady vznikl, je důsledkem určité
neochoty o vzájemné porozumění. Neslyšel
jsem jedinou racionální námitku proti koncepci
Lesů České republiky. Osobně bych
snad mohl namítat, že když už se snad takováto
reorganizace provádí, že by se právnické
osoby mohly jmenovat České lesy a Moravskoslezské
lesy.
To není ale podstatné. Podobně jako kolega
Matějka zatím vidím hrozící
nebezpečí v odstranění podnikových
ředitelství, což nevím, zda je to opravdu
racionálním argumentem.
Domnívám se, že za této situace je potřeba
se usilovně věnovat ze strany všech, kteří
k tomu mohou přispět a věci porozumět,
vzájemnému vyjasnění protichůdných
stanovisek. Bude k tomu v nejbližší době
dostatek příležitosti.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Stibicovi. Prosím pana
poslance Wolfa.
Poslanec Miroslav Wolf: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
kolegyně a kolegové, promiňte, že vystupuji
po druhé. Musím reagovat na vystoupení některých
pánů poslanců a paní poslankyně
Vorlové. Paní poslankyni Vorlovou bych poprosil,
aby svými rodinnými vztahy neovlivňovala
sněmovnu.
K vyjádření pana Matějky a Stibice.
Pokud se týká podniků Státních
lesů, máme jich celkem 7. Nyní se vytváří
jeden. Tyto podniky mají končit svou činnost
k 31. březnu. V žádném případě
nejsem pro to, aby tady byly o den déle. Jestliže
srovnám náklady na existenci těchto podniků
o jeden měsíc déle s náklady na to,
rušit něco co bude ustaveno, tak je to fifty fifty.
Jestliže to vezmu podle logického rozumu, musím
vycházet nejdříve z něčeho,
musím vycházet z nějakého cíle,
z politického cíle, neboť se pohybujeme na
nejvyšší úrovní této republiky,
a ten dosud, bohužel, nebyl stanoven.
Žádal bych vás, abyste nenapadali ani mne ani
pana Krause z toho, že máme zájem na tom držet
podniky nad vodou. To v žádném případě.
Dále bych chtěl něco říci k
panu poslanci Matějkovi. Jestliže se domnívá,
že specifičnost lesů je tak malá, že
nazasluhuje tak velké pozornosti, divím se mu, že
vůbec u lesů pracuje.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Je zde další přihláška pana poslance
Jiřího Duška. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Dušek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, chci vyzvat
sněmovnu k tomu, aby se snažila být objektivní
v posuzování věcí, které se
zde vyhrocují. Jsou zde dva směry, jejichž
jádro ve sporu není známo. Výtky,
které jsou zde prohlašovány, nejsou tak podstatné,
jak se zdá na první pohled. Domnívám
se, že tady jde o velké nedorozumění,
že je třeba si věci vyjasnit. Postrádám
tady v první řadě pana ministra Kubáta,
který je zodpovědný za tento úsek.
Proto se domnívám, že sněmovna by měla
být natolik tolerantní, aby jakékoliv usnesení,
ve kterém chce projevit svůj názor, odložila
do doby, než se pan ministr Kubát sám k tomu
vyjádří. Domnívám se, že
je to ten týden, který je vhodný i k uspořádání
eventuálního semináře. Ať se
vyjasní specifikované rozdíly v obou verzích
naprosto jasně a zřetelně. Nechci tím
podotýkat, že jsem členem národohospodářského
výboru. Myslím, že finanční vyjádření
by nebylo na škodu.