Proto bych navrhoval, aby bylo vedeno společné jednání
všech zainteresovaných stran, což bych si vzal
osobně na starost, v co nejbližší době
k vyjasnění stanovisek ke specifikaci koncepce hospodaření
v lesích a co především hlavně
způsob jejího provádění, který
je vlastně předmětem té otázky.
Ale přiznám se, že jako nešťastné
bych viděl přeřazení podniků,
kterých se to týká, do druhé vlny
privatizace s ohledem na ekonomické a sociální
dopady a domnívám se, že je ještě
čas a že je ještě technicky schůdné
toto jednání vyvolat a dosáhnout nějakého
rozhodného stanoviska a podle něho potom by ministerstvo
zemědělství vybralo z již předložených
privatizačních projektů ty, jež nejvíce
odpovídají zamýšlené koncepci,
k jejíž předběžné dohodě
by tam došlo.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu místopředsedovi vlády
Baudyšovi a dříve než otevřu rozpravu
předpokládám, že na závěr
jednání k tomuto bodu připravíme opět
usnesení, a proto se domnívám, že navrhovatel
tohoto bodu pan Petr Kraus se svými dalšími
kolegy by měl sledovat případnou rozpravu
a připravit v závěru usnesení k tomuto
bodu.
A nyní otevírám rozpravu. Nemám
zde žádnou písemnou přihlášku.
Prosím.
Poslanec Petr Kraus: Vážený pane předsedající,
vážená, vládo, vážené
kolegyně, kolegové. V této sněmovně
jsme již několikrát jednali o lesnické
politice České republiky, o privatizaci podniků
státních lesů a o úskalích,
která ministerstvem zemědělství prosazovaná
koncepce lesního hospodářství může
přinést. Na zářijové schůzi
byl v této věci interpelován předseda
vlády, mimochodem dodnes nebyla předložena
uspokojivá odpověď, v říjnu byl
tento bod jako samostatný zařazen na jednání
pléna České národní rady. Odborem
lesního hospodářství ministerstva
zemědělství byl uspořádán
k chystané koncepci seminář, věcí
se zabývala i zemědělská, potravinářská
a lesnická komise předsednictva České
národní rady a v neposlední řadě
několikrát výbor národohospodářský
a pro ochranu životního prostředí.
Výsledek jednání nejvyššího
zastupitelského orgánu České republiky
odpovědného mimo jiné i za zásadní
politická rozhodnutí, jakým rozhodnutí
o lesnické politice bezesporu je, je naprosto žalostný.
Na 23. schůzi ČNR bylo sice přijato usnesení
č. 259, avšak jen jako doporučení vládě
s termínem některých bodů k 30. 11.
1991 a vláda na něj dosud nereagovala. Zpráva
byla přednesena až dnes panem místopředsedou
Baudyšem.
Vždy jsem se domníval, že v demokratickém
státě je volba určitého směru
politiky výsledkem, když ne všeobecného
souhlasu, tak alespoň většinové dohody.
Procitnutí z tohoto snu, alespoň co se lesnictví
týká, bylo pro mne asi totéž jako narazit
bradou v plné rychlosti na pevně sevřenou
pěst. Celá v současné době
prosazovaná lesnická politika je produktem několika
lidí ve vedení odvětví lesního
hospodářství ministerstva zemědělství.
Proti koncepci ministerstva se postavila velká část
lesnické veřejnosti, a to jak jednotlivci, tak odborné
instituce a profesní sdružení, zejména
Jednota lesnická a Česká lesnická
společnost.
Podle našich poznatků se jedná o absolutní
většinu lesnické veřejnosti v tomto
státě a o její názory se my, tedy
kolega Wolf a já, opíráme.
Abych uvedl věci na pravou míru, musím se
na tomto místě zeptat: Kdo je vlastně odpovědný
nejen za lesnickou, ale veškerou politiku, která je
realizována v této republice? Je to vláda?
Ano. Ale ta je přece odpovědná zastupitelskému
sboru a ten, protože je přímo volen, bezprostředně
lidu této země. Česká národní
rada samozřejmě nesmí nařizovat vládě
jednotlivé kroky, ale na tomto nejvyšším
orgánu státní moci je, aby vymezil určité
mantinely, které je vláda povinna respektovat, pokud
si nechce říkat o vyjádření
nedůvěry.
Jak už tady bylo nejednou řečeno - lesy pokrývají
zhruba jednu třetinu území naší
republiky a jsou jednou z nejzákladnějších
složek životního prostředí. Rozhodnutí
o zásadách lesnické politiky, tedy i o záměrech
ekonomické reformy v lesním hospodářství
je zásadním politickým rozhodnutím
a takové rozhodnutí musí učinit Česká
národní rada.
Je mi líto, ale musím vládu důrazně
žádat, aby si tuto skutečnost laskavě
uvědomila, zejména proto, že jednání
pana ministra Kubáta a jeho pracovníků shledávám
jako neprosto nepřípustné. Pan ministr nejen,
že nerespektuje názor vlády, ani stanovisko
Úřadu pro ochranu hospodářské
soutěže, ani usnesení České národní
rady, ale dokonce uvádí celou sněmovnu v
omyl uváděním nepravdivých údajů.
Dovolte, abych vás o zjištěných skutečnostech
co možno nejstručněji informoval.
Jak jistě víte, majetek státních podniků,
které dosud ve státních lesích hospodaří,
mají být z části, to znamená
s objemem asi dvou třetin majetku, transformovány
do jediného státního podniku s názvem
Lesy České republiky se sídlem v Hradci Králové,
ze zbytku mají být vytvořeny akciové
společnosti, kterým bude smluvně svěřeno
právo obhospodařovat státní lesy,
a to dlouhodobě, a to při naprosto monopolním
postavení v dané oblasti. Upozorňuji paní
poslankyně a pány poslance, že les a lesní
pozemky nejsou předmětem privatizace.
K 1. lednu 1992 byl rozhodnutím zakladatele, to je ministerstvem
zemědělství ČR, založen státní
podnik Lesy České republiky. Na podniky a závody
stávajících státních podniků
byl rozeslán dopis, ve kterém jsou uvedeny základní
informace o organizační struktuře této
nové instituce. Ve státním podniku Lesy České
republiky, který je nástupcem vlastníka,
t.j. státu, bude mít v péči zaměstnanec,
který se má přímo starat o les, nyní
nazývaný lesní správce, 6 000 ha lesní
půdy.
Vezmeme-li v úvahu necelistvost lesních porostů,
může se stát, že tento pracovník
bude muset kontrolovat lesy na katastrální rozloze
někde až 20000 ha i více. "Zde si nemohu
odpustit citovat z dopisu jednoho z odpůrců ministerské
koncepce: "Je naprosto nemyslitelné, aby lesní
správce, i kdyby tato rozloha činila jen čtyři
tisíce hektarů, mohl zjistit při nejlepší
vůli, kdo mu pokácel, přiblížil
a odvezl dřevo z druhého konce revíru - akciová
společnost, soukromý živnostník, nebo
zvlčilá parta nezaměstnaných?"
Konec citátu.
Musím s politováním konstatovat, že
jsme byli autory reformy záměrně nepravdivě
informováni nejen my, ale i ministerstvo životního
prostředí, neboť výměra lesní
půdy, kterou měl mít lesní správce
na starosti, byla v materiálu pro vládu stanovena
na 2700 ha. V reakci na mé vystoupení samozřejmě
očekávám sdělení, že autoři
měli přece na mysli průměrnou rozlohu
na všechny lesní správce, tedy i na ty, kteří
se starají o základní prostředky,
cesty, pozemkovou evidenci a další. Tak to však
rozhodně prezentováno nebylo.
Nyní jsem se dozvěděl od náměstka
Rybníčka, že už je všechno jinak,
zřejmě proto, že se k těmto interním
pokynům dostali poslanci.
Nově vzniklý podnik v současné době
převzal od stávajících podniků
státních lesů některé lesní
závody hospodařící v národních
parcích a dvě elitní honitby - Lesní
závod Konopiště a Židlochovice, a to bez
jakéhokoli účetního majetkového
vyrovnání, bez jakéhokoli předávacího
protokolu, bez delimitace, bez vyřešení pracovně
právních vztahů.
Nyní bych se rád zmínil o podnikatelských
subjektech, které by měly přímo v
lesích hospodařit. Pasáž uvedu citací
projevu ministra Kubáta na 23. schůzi: "Dále
tu zaznělo, že jediná cesta, kterou naše
ministerstvo předkládá, jediná metoda,
jsou právě akciové společnosti. To
není pravda, v materiálu, který zde příslušní
poslanci, národohospodářský výbor,
výbor pro životní prostředí obdrželi,
hned na jedné z úvodních stránek je
řečeno, že přicházejí
v úvahu veškeré privatizační
metody. I kdyby to tam napsáno nebylo, je naprosto jasné,
že to vyplývá ze zákona. Čili
ani resort ministerstva zemědělství nemá
právo někde omezovat nějaké metody."
Konec citátu.
Opět musím s politováním konstatovat,
že celá věc se má úplně
jinak. Vedení odvětví nutilo nejrůznějšími
nátlakovými metodami pracovníky v lesním
hospodářství k vypracování
jen takových privatizačních projektů,
které zapadají do ministerské koncepce ekonomické
reformy, to znamená do projektů, ve kterých
jedinou formou privatizace je transformace lesních závodů
do akciových společností. Schvalování
privatizačních projektů na ministerstvu zemědělství
pak bylo nechutnou fraškou, ve které konkurenční
privatizační projekty neměly šanci.
Přestože konečné schválení
privatizačních projektů je věcí
ministerstva pro privatizaci, nebo podle doporučení
ČNR vlády ČR, již dnes leží
na ministerstvu zemědělství připravené
podpisové vzory správních a dozorčích
rad ještě neschválených akciových
společností, a to včetně dvacetikorunových
kolků.
Na tomto místě si dovolím citovat jeden z
mnoha desítek, dnes už možná stovek názorů,
názorů lidí, kteří pamatují
hospodaření v lesích za první republiky,
či v prvních poválečných letech
a kteří se v hodnocení záměrů
současného vedení lesního hospodářství
vzácně shodují:
"Připomíná první komunistickou
reorganizaci lesního hospodářství
z roku 1952. Stejně administrativně byrokratickou
a bezohlednou ke složité problematice lesních
biocenoz. Ignorující intelektuální
potenciál tisíců provozních pracovníků,
bez jejichž zapojení do řešení
složitých biologických problémů
je zlepšení stavu lesů nemyslitelné.
Monopol hospodaření státních podniků
má nahradit jediné, velké, nově budované
centrum, které bude daleko od pracovišť hodnotit
úspěchy administrativního řízení
podle dosaženého zisku, bez ohledu na důsledky
pro les.
Obdoba dnešní situace se začátky komunistického
hospodaření je zarážející.
Spočívá v neústupnosti řídících
orgánů při prosazování "jedinečného"
řešení, ve zpracovávání
veřejného mínění přisluhovačským
tiskem a ignorováním názorů všech
institucí, které mají strach o budoucnost
naší přírody.
Vzpomenutá reorganizace lesního hospodářství
z roku 1952 se utopila v administrativě a musela být
po třech letech zrušena. Poté ovšem následovaly
další hrubé chyby komunistického řízení
lesního hospodářství. Současná
situace však nasvědčuje, že doba temna
pro naše lesnictví nekončí a že
naléhavé potřebě zlepšit a stabilizovat
naše devastované životní prostředí
vedeme pouze řečí." Konec citátu.
Na 23. schůzi ČNR pan ministr Kubát hovořil
o mystifikaci sněmovny poslancem Wolfem. Zcela zodpovědně
prohlašuji, že tomu bylo naopak - buď pan ministr
vůbec neví o co v ekonomické reformě
v lesním hospodářství jde, nebo záměrně
mluvil nepravdu, a to nejen ve sněmovně, ale i při
setkání s poslanci na toto téma. V žádném
z těchto případů nemá na postu
ministra co dělat.
Před malou chvíli jsme hovořili s panem místopředsedou
Baudyšem. Jedině tato rozmluva mě přesvědčila,
že ještě svítá naděje na
schůdné řešení a nenavrhnu sněmovně
hlasování o důvěře ministru
Kubátovi.
Výsledkem dnešního jednání by
měl být návrh takového usnesení,
které by zajistilo cestu z tohoto, podle našeho názoru,
kritického stavu. Prosím kolegu Wolfa o přednesení
příspěvku a návrhu usnesení.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Do rozpravy se přihlásil poslanec
Wolf.
Poslanec Miroslav Wolf: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
dámy a pánové, dovolte, abych pokračoval
v načatém tématu, a to v lesním hospodářství.
Nejdříve mi dovolte, abych se vrátil k přednesu
pana místopředsedy Baudyše k plnění
usnesení č. 259 z 23. schůze. Při
dopoledním projednávání v předsálí
tohoto sálu jsme si vyjasňovali situaci s panem
místopředsedou, co by se mělo udělat,
co by se nemělo udělat, co se udělalo a co
se neudělalo. V zásadě jsme se shodli na
tom, že stavíme něco, co prakticky nemá
legislativní podklad. Stavíme něco, co nevíme
v co to vlastně vyústí. Nemáme určené
mantinely, kde se to něco bude pohybovat. Nechci bourat
v žádném případě zásady
koncepce ministerstva zemědělství co se týká
ekonomické reformy v lesním hospodářství.
Ovšem lze se na to dívat z jiného hlediska.
Je třeba zauvažovat v tomto smyslu: je zapotřebí
spěchat s ekonomickou reformou s takovým stylem,
abychom dělali něco, co nevíme jak dopadne?
A děláme to podle čeho, podle koho? Zavádíme
koncepci, která nikde v Evropě nefunguje. Nemáme
podle mne základní vodítko, nemáme
vytýčené zásady lesnické politiky
České republiky. Na základě těchto
zásad by měl být vypracován návrh
nového lesního zákona a měl by být
předložen České národní
radě ke schválení.
Není tomu tak. Doposud nevíme, jak vlastně
budou vypadat hranice našich lesů, nemáme vyřešeny
restituce. S bídou byly započaty. Jakým způsobem
postupují, o tom se zde nebudu zmiňovat.
Ve stručnosti bych vám chtěl naznačit
několik událostí, které se zde udály
od našeho říjnového zasedání.
V každém případě bych byl rád,
abyste si uvědomili, o co vlastně kráčí.
Stavíme zase dům a nemáme ještě
základy. Začínáme věšet
lustr a nemáme ani krovy. Bohužel.
K usnesení: bod 2 zní: předložit České
národní radě koncepci hospodaření
v lesích ve vazbě na připravovaný
lesní zákon. Pan místopředseda Baudyš
řekl, že materiál nebyl v Hospodářské
radě ani ve vládě. Ať mně tedy
někdo vysvětlí, podle čeho se uskutečňuje
ekonomická reforma v lesním hospodářství,
když tato reforma prakticky nebyla schválena ani Hospodářskou
radou ani vládou? Kdo tedy bude řídit politiku
tohoto státu? Pracovníci ministerstva nebo vláda
a parlament?
Nyní k tomuto tématu. Dovolte, abych vás
informoval o některých skutečnostech, které
se udály od říjnového pléna,
kdy jsme poprvé hovořili o tak závažném
problému, jakým je lesní hospodářství.
V měsíci listopadu i prosinci proběhl nespočet
jednání na toto téma, která však
nevedla k žádanému výsledku. Bohužel,
zůstalo pouze u slibů, byť byly mnohdy zpečetěny
i podpisem mnohdy i náměstka pana ing. Rybníčka.
Proběhla i jednání s Úřadem
pro ochranu hospodářské soutěže,
který dal jasně najevo svoji nevoli nad navrhovaným
a uskutečňovaným záměrem ministerstva.
Výbor pro ochranu životního prostředí
a urbanismus ve snaze dosáhnout objektivního posouzení
navrhované koncepce odstátnění lesního
hospodářství a navrhované orientační
struktury českých státních lesů,
požádal o zahraniční expertízy
u evropsky uznávaných odborníků prof.
Glücka z vídeňské fakulty lesnictví
a prof. Volze z mnichovské fakulty. Byla jim zaslána
koncepce ministerstva zemědělství tak, jak
prošla jednání vlády a jak byla vládou
vzata na vědomí, spolu se stávajícím
zákonem o lesích a současnou organizační
strukturou státních lesů. Ústní
domluva s panem ministrem Kubátem zněla tak, že
dokud nebudou předloženy výsledky obou expertů,
nebude podepsána ani zakládací listina Lesů
České republiky. Pan ministr dokonce nabídl
i možnost částečného financování
obou expertů. Vzhledem k jednoduššímu
provedení však byly použity finance z fondu ministerstva
životního prostředí, které žádosti
našeho výboru vyhovělo a vše proběhlo
velice hladce.
Můžete se ptát, proč do zahraničí,
když máme našich odborníků dost.
Bylo tak učiněno proto, že naše lesnická
veřejnost - myslím tím širokou lesnickou
veřejnost - neměla možnost do celého
tohoto procesu hovořit. A pokud hovořila, tak nebyly
její námitky brány v potaz nebo bylo přímo
přikročeno k rázným personálním
změnám. Důvod se vždy našel, vždyť
je to tak prosté, jako už u tolika politických
režimů. Zkrátka, bránili privatizaci.
Co na tom, že tomu bylo právě naopak, byli
nepohodlní, neboť měli vlastní názor
a to se ještě pořád nenosí. Dalším
důvodem byl i přístup meziresortní
komise pro doporučování předložených
privatizačních projektů. Přes všechna
ujištění pana ministra, který ubezpečoval
tuto sněmovnu, že privatizace bude probíhat
všemi formami, meziresortní komise pouze doporučila
projekty, které odpovídaly představě
pana ing. Domese a ing. Rybníčka - projekty, vytvářející
v lesním hospodářství pouze a výhradně
akciové společnosti, nazývající
se nyní lesními společnostmi.
Zpracování těchto projektů nepovažuji
vůbec za neovlivněné a svobodné rozhodnutí
jednotlivých podniků, zvláště,
když celý proces byl dirigován metodickými
pokyny ministerstva zemědělství. Pan ministr
mne v říjnu označil za mystifikátora
této sněmovny. Spousta skutečností
i chování a jednání řídících
pracovníků ministerstva zemědělství
a odboru lesního hospodářství však
pouze utvrdily mne v mém názoru na celou problematiku.
Pan ministr měl do konce listopadu přednést
koncepci lesního hospodářství v návaznosti
na nový lesní zákon. Neprovedl tak, neboť
lesní zákon není hotov. Pokud je, není
alespoň předložen. Na počátku
ledna jsem se dověděl, že pan ministr podepsal
zakládací listinu Lesů České
republiky, byť slíbil, že ne. Svůj slib
nesplnil. Navíc oba experti - prof. Glück i prof.
Volz telefonicky oznámili našemu výboru, že
náměstek ministerstva zemědělství
pan ing. Rybníček ohlásil u nich svoji návštěvu.
Spolu s předsedou výboru životního prostředí
ing. Zubkem jsme pana ministra navštívili a slušně
ho požádali o to, aby jeho pracovníci nenavštěvovali
tyto dva již zmíněné pány dříve,
než budou expertízy hotovy. Vyjádřili
jsme obavu z ovlivňování a ubezpečili
ho, že ani my nemáme v úmyslu jakýmkoliv
způsobem zasahovat do jejich hodnocení. Pan ministr
naši prosbu zamítl a slušně nám
ukázal dveře. Pracovníci ministerstva návštěvu
vykonali a jak jsme se dověděli, ne neúspěšně.
Výbor ochrany životního prostředí
se rozhodl oba námi financované pracovníky
rovněž navštívit a k tomu byli přizváni
zástupci fakulty lesnictví v Brně, zástupce
Jihomoravských státních lesů, provozní
zaměstnanec a členové národohospodářského
výboru. Návštěva se omezila na vysvětlování
základních odborných pojmů. Myslím
si, že jednání pracovníků ministerstva
zemědělství lze stěží
nazvat slušným a omluvitelným.
Tolik k událostem, které mnou pohnuly natolik, že
jsem byl nucen je před vámi předestřít
a seznámit vás s nimi.
Nyní dále k situaci, která nastala. Prvního
ledna, jak už říkal kolega Kraus, byla ustavena
právnická osoba Lesy České republiky,
státní podnik, se sídlem v Hradci Králové,
jehož řízením byl pověřen
pan ing. Oliva. Dovolte mi, abych vám na důkaz toho,
že se počítá výhradně
a pouze s lesními společnostmi, které mají
hospodařit s lesním hospodářstvím,
zacitoval několik řádků z tohoto dopisu,
byť pan náměstek řekl, že už
to bylo napraveno. Nevím, co bylo napraveno, možná,
že právě tohle. Jestli dovolíte: "Vztah
právnické osoby Lesy České republiky
k lesním akciovým společnostem. Lesy České
republiky jsou zástupcem vlastníka lesa a jejich
posláním je zabezpečit řádný
stav lesů a hospodaření na svěřeném
území v souladu se zákonem o lesích
a dalšími souvisejícími právními
předpisy. Lesní akciová společnost
je podnikatelský subjekt vybavený způsobilostí
k odbornému zajišťování lesnických
činností. Na základě hospodářské
smlouvy uzavřené s Lesy České republiky
vykonává objednané lesnické práce
v souladu s předpisy LHP (lesohospodářský
plán) na příslušném lesohospodářském
celku."
Jen k tomu bych chtěl říci, že se tady
vůbec neuvažovalo s něčím, co
bylo uvažováno od začátku, a to, aby
nám vznikly podnikatelské subjekty drobného
a středního rázu. Tady se od počátku
uvažuje s tím, že zelená tabulka lesní
závod bude přetřena na oranžovo a bude
tam místo lesního závodu napsána lesní
společnosti. Jen pouze s tím rozdílem, že
Lesy ČR se zbaví odpovědnosti za tisíce
zaměstnanců neboť je převedou k lesním
společnostem AS. Nic víc, nic míň.
Nyní se chci zeptat, kde jsou jmenovány ostatní
subjekty hospodařící v lesích. Proč
boříme státní podniky a vytváříme
další státní podniky a ještě
k tomu s organizační strukturou, která vyhovuje
pouze a jedině formě akciových společností.
A nemá obdoby v Evropě.
Dámy a pánové, řeknu vám svůj
názor na toto činění. Není
to jen můj náhled, ale i lidí, kteří
mají na srdci nejen prospěch lesa, ale i lidí
pracujících v něm. Ministerstvo svoji koncepci
podle mne nezvládlo. Začíná realizovat
experiment, o kterém je málokdo přesvědčen,
že dopadne dobře. Marně hledám odpověď
na otázku, proč tohle všechno. Není
to snad zvůle několika jedinců na ministerstvu,
kteří svým postavením se snaží
realizovat něco, co nikde nefunguje, co není vyzkoušeno,
byť na to byl dostatek času. Vyčlenit několik
závodů a nechat vyzkoušet tento systém?
Přesto se tak nestalo. Není to snad touha po moci,
po majetku, touha ukázat, jak to lze řešit
podle mého za každou cenu? V každém případě
je to experiment, krok do prázdna bez mantinelu, bez jakýchkoliv
mantinelů, bez jakýchkoliv legislativních
ukazatelů. Takových postupů jsme již
měli za několik posledních desítek
let mnoho. Jak dopadly, víme všichni.