Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Němcovi. Ptám se,
má ještě někdo nějaký
dotaz? Pan poslanec Balcárek.
Poslanec Pavel Balcárek: Pane předsedající,
vážená vládo, vážené
dámy a pánové, nerad vás zdržuji,
ale rády bych podotknul, že jsem ve své připomínce
podal vlastně jeden ze zásadních názorů.
Ten se v odpovědi pana ministra neobjevil, a tak mne jeho
odpověď neuspokojila. Nejsem a ani jsem nebyl členem
KSČ a nechci být strkán do jednoho pytle
s komunisty. Byl jsem ovlivněn ke svému vystoupení
profesorem Zeleným, jemuž aplaudovala tato sněmovna
před rokem a půl. Připomenu krátce
o co šlo a pak předám písemně
kolegovi Ledvinkovi.
Já jsem zde přece řekl, že bychom měli
vzít v potaz (a odpovězeno mi nebylo), že by
mělo být postupováno tím způsobem,
aby byl kapitál předán lidem, kteří
ho vytvářejí, manažerům, formou
dlouhodobě splácených zaměstnaneckých
akcií. Není tedy pravda, že jsem pouze reagoval,
jak říkal pan ministr Ježek, že lidé
fondům dávají a slibují své
knížky.
Žádám, aby byla do usnesení k této
věci zařazena následující formulace:
"Doporučujeme zavedení a upřednostnění
zaměstnaneckého podílového vlastnictví
baťova typu do probíhajícího privatizačního
procesu, neboť tento způsob privatizace je dnes převládající
formou privatizace podnikového vlastnictví ve všech
vyspělých zemích."
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Pan ministr
Ježek nám odešel. Pane poslanče Balcárku,
bylo zde řečeno, že se tím zabývá
jak naše vláda, tak federální vláda
i ministerstvo. Byl zde návrh, abychom vyčkali
na zprávy těchto orgánů.
Ještě se hlásí pan poslanec Kozánek.
Poslanec Petr Kozánek: Já se omlouvám
ctihodné sněmovně, že jsem zde nebyl
a jen v televizním záznamu jsem slyšel, co
řekl pan ministr Němec. Já se domnívám,
že správa telekomunikací patří
pod pana ministra Dybu, a tak není třeba psát
navrhovaný dopis.
Mohu vás informovat, jak probíhala distribuce kupónových
knížek a kupónových známek v
celé republice.
Poštovní banka na základě rozhodnutí
federálního ministerstva financí a centra
pro kupónovou privatizaci zabezpečila tisk 8 miliónů
kupónových knížek a stejného
množství kupónových známek pro
celou ČSFR. Z toho bylo pro ČR 5,3 a pro SR 2,7
miliónů kusů. Na pošty v ČR bylo
distribuováno 4 milióny kusů a pro rezervu
bylo určeno 1,3 miliónu kusů. V SR bylo distribuováno
2 milióny kusů a 700 tisíc kusů bylo
rezervou. Celkem bylo rozděleno 6 miliónů
kupónových knížek a známek. Jako
rezerva byly vyčleněny dva milióny.
Pro prodej bylo stanoveno, že v případě
potřeby budou jednotlivé pošty v rámci
okresu, dále pak v působnosti oblastní správy
rovněž mezi oblastními správami kupónové
knížky a známky přerozdělovat
tak, aby byla zásobena místa s vyššími
nároky na prodej na úkor míst, kde bude zájem
veřejnosti nižší. Teprve potom se počítalo
s využitím rezervy. O rozdělení rezervy
při současném uplatnění zásady
přerozdělování bylo rozhodnuto na
základě enormně zvýšeného
zájmu o koupi kupónových knížek
a kupónových známek v prvním lednovém
týdnu v ČR.
Rezerva byla rozdělena do 10. ledna 1992. V rezervě
bylo rozděleno 2 milióny knížek. Vývoj
prodeje byl následující: do 31. 12. 1991
bylo prodáno 1,3 miliónu kusů kupónových
knížek. Do 10. 1. 1992 se prodalo dalších
1,7 milión knížek a do 13. 1. 1992 další
1 milión. Tedy za 10 dní měsíce ledna
bylo v České republice prodáno 2,7 miliónu
knížek, tedy celkem od počátku prodeje
4 milióny knížek.
Pro zbývající dny zůstalo pro prodej
v České republice cca 1 milión knížek.
Potom byla přijata další opatření.
Závěr zprávy je tento: Z denního sledování
zásob vyplývá pokračující
zájem veřejnosti, takže v poledne 15. 1. 1992
poklesla zásoba v České republice na 830
tisíc kusů, v poledních hodinách 16.
1. 1992 bylo k disposici již pouze 205 tisíc kupónových
knížek. V současné době pošta
nemůže ani redistribučními opatřeními
zajistit pokrytí poptávky. Prodej bude pokračovat
až do úplného vyčerpání
zásob. O dotisk kupónových knížek
požádal ředitel České pošty
ing. Přibyl Centrum kupónové privatizace
dne 14. ledna 1992. O případném dotisku kupónových
knížek a známek rozhoduje federální
ministerstvo financí a Centrum pro kupónovou privatizaci.
Požádal jsem také Správu pošty
v Bratislavě, aby mi poslali podobný výpis,
jako jsem dostal z Prahy. Pan ředitel se mě zeptal,
za kolik dní to může poslat - já jsem
řekl, že za 10 minut. Dosud to tady není a
v případě, že to přijde, tak
s tímto výpisem sněmovnu seznámím.
Jedná se o 2,7 miliónu kusů kupónových
knížek, které jsou distribuovány na
Slovensku, o kterých nemáme zprávu, jak s
nimi bylo naloženo.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Kozánkovi. Dále
se ještě hlásí pan poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Myslím, že o návrzích
by mělo být dáno hlasovat v tom pořadí,
jak byly předneseny. Dovolím si uvažovat nahlas:
Souhlasím s názorem, že bude-li dnes v této
věci rozhodnuto, že není pravděpodobné,
že by příští týden došlo
k další změně. Problematika, o které
se zmiňuji, nebyla zahrnuta do usnesení české
vlády, které bylo v pondělí schváleno.
Nemám-li pravdu, nechť jsem opraven. Dnes probíhá
zasedání federální vlády, která
se touto problematikou zabývá. Dnes bude zřejmě
rozhodnuto, zda novelizovat vládní nařízení
či nikoliv. Bude-li vládní nařízení
novelizováno, můžeme přesvědčit
federální vládu, aby k našemu požadavku
přihlédla. Přiznám se, že v tomto
případě zasahuji do výkonné
exekutívy, protože mám jiný názor
na řešení této problematiky a mám
i právo, abych vám to sdělil. Proto trvám
na návrhu mého usnesení.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Palkoskovi a prosím pana
poslance Výborného, aby se ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, nikterak nechci popřít
výsostná práva pana kolegy Palkosky, byť
má pravdu v tom, že nelze zasahovat parlamentním
jednáním do exekutívní moci státu.
Chci ale uvést: za prvé, jsem překvapen,
že toto téma bylo zařazeno na pořad
schůze. Bylo by logické, aby takovýto pořad
prosazovala opozice, ale stalo se, že kritiku vlády
chtěla zřejmě vyslechnout nebo se k ní
i připojit řada poslanců koaličních
stran.
Za druhé jsem byl překvapen, že byla kladena
- i když to nebylo na pořadu - celá řada
otázek, a to i poslanci vládních stran panu
ministrovi, a za třetí, že pan ministr na ně
odpovídal, ačkoliv nemusel.
Mám pocit, že se zde na parlamentní půdě
řada poslanců snaží vládnout.
Ale vládnout má vláda. Vládě
pak nemůžeme zasahovat do její výsostné
působnosti. Přitom většina navrhovaných
usnesení - s výjimkou návrhu předsedy
NHV, který podporuji - se právě o tyto zásahy
pokouší.
Měli bychom proto pečlivě zvážit,
zda taková usnesení přijímat, zda
je to správné. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Výbornému. Ptám
se pana poslance Palkosky, zda trvá na tom, aby o jeho
návrhu bylo hlasováno a stal se součástí
usnesení. Bylo by nyní dobře, kdyby pan předseda
národohospodářského výboru
toto doplnil nebo opravil. Hlásí se pan poslanec
Ledvinka.
Poslanec Karel Ledvinka: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
nejsem znalcem jednacího řádu, takže
mě omluvte. Domnívám se, že kolega Palkoska
řekl o tom, jak se má postupovat a já na
to neumím odpovědět jinak, než jedním
z návrhu - nikoliv návrh na usnesení jiný
než můj, protože jsem se nikdy neodvážil
mluvit jménem výboru, se kterým jsem nehovořil.
V případě, že byste tedy chtěli
znát stanovisko výboru, musím požádat
sněmovnu o přerušení schůze,
o svolání výboru a pak jsem ochoten zpracovat
návrh na usnesení.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Hlásí se pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Nejsem si zcela jist,
pane předsedo, jestli součástí vašeho
návrhu je, že výbor bude také požádán
o vyjádření k návrhu kolegy Palkosky.
Jde mi o to, že je zde řada z nás, kterým
se může zdát návrh správný,
ale budeme potřebovat vyjádření národohospodářského
výboru. Kdybychom ho teď neschválili a protože
má exekutivní povahu, bylo by obtížné
dosáhnout revokace.
Prosím, abyste se k tomu vyslovili, eventuelně abyste
doporučili řešení tohoto problému
v případě, že byste sami také
nechtěli zaujmout stanovisko.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Šumanovi. S faktickou připomínkou
se hlásí pan poslanec Klimeš.
Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený
pane předsedající, myslím, že
by se procedurálně mělo vrátit k tomu,
co tady padlo. V rozpravě zazněly návrhy,
co by mělo být předmětem usnesení.
Byly to návrhy kolegy Palkosky, Řezáče,
aj. Byl tady procedurální návrh kolegy Zajíčka
jako návrh první a o tom by se mělo nejdříve
hlasovat. Navrhl, aby se tento bod jednání přerušil,
abychom se k němu vrátili až příští
čtvrtek. Hlasováním dáme najevo, jestli
chceme přijímat usnesení dnes, jaké
usnesení atd. Teprve pak byl další zhruba totožný
procedurální návrh kolegy Ledvinky. Nejdříve
by se mělo hlasovat o procedurálním návrhu
kolegy Zajíčka - přerušit a vrátit
se k tomuto bodu příští čtvrtek
nebo pátek. Rozprava se tím nekončí.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vracíme se k tomu, co jsem načal, když
vznikla ta vřava. Chtěl jsem se zeptat všech,
kteří byli v pořadí, zda se zříkají
svého pořadí. Byl jsem překřičen.
Nyní se k tomu vrátíme. Je fakt, že
to byl procedurální návrh, nemůžeme
ho dát stranou. Proto dám nyní hlasovat,
zda souhlasíte s návrhem pana poslance Zajíčka.
S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Sojka.
Poslanec Tomáš Sojka: Rád bych upozornil,
že jsem měl doplňující návrh
k návrhu kolegy Zajíčka, aby vláda
předložila do pokračování naší
schůze písemnou informaci o průběhu
privatizace jako takové.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
To souhlasí s tím, co navrhoval kolega Ledvinka.
Předpokládáme, že vláda nám
tyto zprávy v plné šíři předloží.
Dávám nyní hlasovat o návrhu pana
poslance Zajíčka na přerušení
tohoto bodu do příštího čtvrtka,
eventuelně pátku.
Kdo je pro toto přerušení, ať zvedne ruku.
67
Kdo je proti? 11
Zdržel se hlasování? 20
Je nás málo. Prosím poslance, kteří
jsou venku, aby se laskavě dostavili, abychom to mohli
uzavřít.
Znovu dávám hlasovat, zda souhlasíte s přerušením
tohoto bodu a se zařazením jeho pokračování
do příští schůze, která
je plánována na příští
čtvrtek, eventuelně pátek.
Kdo souhlasí s tímto přerušením,
ať zvedne ruku. 82
Kdo je proti? 12
Zdržel se hlasování? 28
S přerušením bodu byl vysloven souhlas.
Nyní přerušuji schůzi. Odpoledne se
sejdeme ve 13.45 hodin.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Dámy a pánové, dalším bodem
našeho programu je
Byl to návrh pana poslance Petra Krause zařadit
tento bod, nyní devátý, původně
osmý.
Pro vaši informaci bych vám nejdříve
text usnesení České národní
rady č. 259 přečetl.
"Česká národní rada doporučuje
vládě České republiky:
1. ujasnit, co je obsahem státního vlastnictví
základního lesního půdního
fondu dle čl. 10 Ústavy ČSFR,
2. předložit České národní
radě koncepci hospodaření v lesích
ve vazbě na připravovaný lesní zákon
do 30. 11. 1991,
3. na základě vymezení bodu 1 a koncepce
dle bodu 2 stanovit rozsah neprivatizovatelné části
základního lesního půdního
fondu a souvisejících činností,
4. vyhradit si schválení privatizačních
projektů státních podniků Státní
lesy v souladu s § 10 zákona č. 92/1991 Sb.,
5. při svém rozhodování vyžádat
si stanovisko Úřadu pro hospodářskou
soutěž."
Nyní prosím pana místopředsedu vlády
Baudyše, který k tomuto bodu přednese stanovisko
vlády, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Antonín
Baudyš: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové poslanci, protože usnesení
České národní rady má celkem
5 bodů, pro zřetelnost odpovědi vždy
zopakuji jeden bod usnesení a bude následovat odpověď.
Prvním bodem bylo ujasnit, co je obsahem státního
vlastnictví základního lesního půdního
fondu podle čl. 10 Ústavy ČSFR. Podrobnosti
tohoto článku ústavního zákona
měl stanovit zákon Federálního shromáždění.
Dosud se tak nestalo. Podnět Federálnímu
shromáždění k tomu, aby se tak stalo,
byl zaslán 14. února 1991. Jinak návrh ministerstva
zemědělství na definici základního
lesního půdního fondu, vycházející
z vlastnického pojetí, zní: "Základní
lesní půdní fond tvoří lesní
půda, která byla ve vlastnictví státu
ke dni 25. února 1948, s výjimkou té, která
bude vydána oprávněným osobám
podle § 6 písm. b) zákona č. 229/1991
Sb."
Druhým bodem doporučení České
národní rady bylo předložit České
národní radě koncepci hospodaření
v lesích ve vazbě na připravovaný
lesní zákon do 30. 11. 1991. K tomu bude odpověď
poněkud delší.
Koncepce hospodaření v lesích ve vazbě
na připravovaný lesní zákon byla do
konce listopadu 1991 zpracována, ale dosud je to pouze
pracovní materiál ministerstva, který nebyl
projednán v hospodářské radě
a nebyl tudíž také projednán ve vládě.
Proč? Protože lesní zákon bude pravděpodobně
nový a národní. Předpokládá
se jeho zařazení do vlády v únoru
t. r., v březnu by měl přijít k vám.
Problém je v tom, že by měl být zastřešen
federálním zákonem, čili je v souvislosti
s tím připravován, ale federální
zákon dosud není. Situace není dořešena,
protože Slovenská republika nechce, aby tyto republikové
zákony byly zastřešeny zákonem federálním.
K tomuto bodu se však ještě vrátím.
Třetím bodem usnesení je: "Na základě
vymezení bodu 1 a koncepce podle bodu 2 stanovit rozsah
neprivatizovatelné části základního
lesního půdního fondu a souvisejících
činností."
Při společné práci na novém
zákoně o lesích se ministerstva životního
prostředí a zemědělství shodla
na definici základního lesního půdního
fondu, rozumí se neprivatizovatelného, a hospodářská
rada vlády ČR dne 5. 11. 1991 doporučila
ministru zemědělství ve spolupráci
s ministrem životního prostředí zpracovat
koncepci postupné privatizace určité části
lesního fondu a předložit ji do konce I.
pololetí 1992. Na tom se průběžně
pracuje.
Čtvrtým bodem je doporučení vládě
vyhradit si schválení privatizačních
projektů státního podniku Státních
lesů v souladu s § 10 zákona 92/91 Sb. Zde
Hospodářská rada vlády České
republiky dne 7. ledna t. r. pod bodem 8 odsouhlasila zásady
účasti vlády ČR na dalším
průběhu privatizace. Do výlučných
rozhodnutí vlády ČR o privatizaci podniků
podle bodů 3.1.B spadají podniky s počtem
nad 3000 zaměstnanců, tedy všechny podniky
Státních lesů, jež jsou také
jmenovitě uvedeny v seznamu 155 podniků v příloze
těchto zásad; takže tím je doporučení
bezezbytku naplněno.
Pátým bodem bylo doporučení, aby vláda
při svém rozhodování si vyžádala
stanovisko Úřadu pro hospodářskou
soutěž. Plnění tohoto doporučení
je zřejmě v působnosti vlády ČR
a v rámci projednávání privatizačních
projektů v meziodvětvové privatizační
komisi ministerstva zemědělství byla vedena
opakovaná jednání mezi zástupci lesnického
resortu ministerstva zemědělství a pracovníky
Úřadu pro ochranu hospodářské
soutěže. Účelem bylo dosáhnout
jednotného výkladu těchto ustanovení
zákona, které mají vliv na nezávadnost
privatizačního projektu. Tohoto cíle bylo
dosaženo.
Je ovšem nutno upozornit na novelizované znění
vyhlášky ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci č. 526/91 Sb., podle něhož
je povinné vyjádření Úřadu
nahraženo vyhotovením tabulky 4 - 5, což je vyhodnocení
postavení subjektů a samostatně privatizovaných
jednotek na trhu.
Nyní se ještě krátce vrátím
k doporučení číslo 2, které
je vlastně předmětem otázky pana poslance,
a to je koncepce hospodaření v lesích. Hospodářskou
radou vlády České republiky i vládou
prošla koncepce ekonomické transformace v zemědělství
a lesním hospodářství, kde jsou určité
zásady koncepce v lesním hospodářství
stanoveny. Nicméně vazba hospodaření
na lesní zákon ještě samozřejmě
není, vzhledem k tomu, že není lesní
zákon. Ale dnes dopoledne po diskusi s pány poslanci,
kteří iniciovali tento dotaz, jsem vlastně
zjistil, co za tímto dotazem se ve skutečnosti skrývá.
Ukázalo se, že mezi představou o koncepci hospodaření
v lesním hospodářství ministerstva
zemědělství a záměry nebo koncepcí,
kterou představují páni poslanci, kteří
reprezentují jistě i část veřejnosti
a lesnické veřejnosti, že je mezi tím
poměrně principiální rozdíl.
Ale domnívám se, že by nebylo účelné
zde nyní tuto problematiku otvírat a diskutovat,
obzvláště za nepřítomnosti pana
ministra Kubáta.