Mohl byste nám říci, jaké jsou představy
ministerstva pokud jde o privatizaci zbylého majetku v
rámci první vlny privatizace mimo oněch 260
mld., které jdou na kupónovou privatizaci. A jestli
se vláda, ať už česká nebo federální,
vůbec zabývala otázkou kolik tato ekonomika
je schopna unést, aby mohla příslušným
potencionálním zájemcům o privatizaci
formou přímého prodeje nebo veřejné
soutěže získat prostředky státu.
To znamená prostředky úvěrové.
Pokud je situace taková jaká je, podle mého
názoru je minimální naděje, že
by tyto konkurenční projekty mohly ve větším
rozsahu uspět. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Komárkovi. Prosím
pana poslance Fejfara.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
kolegové a kolegyně, omlouvám se dodatečně
za to, že jsem se ve své technické poznámce
poněkud předběhl, protože jsem se domníval,
že už se nedostanu ke slovu. Nechci hovořit o
jedné věci, která by musela počkat
až legislativně pan ministr Ježek se doví
jak to s privatizací je. Chtěl bych mluvit o dvou
věcech. Jedna je obecná a jedna bude poněkud
konkrétnější.
K té obecné. Jistě si všichni pamatujeme
na střelbu, která na adresu privatizace jako takové
a zvláště kupónové se od začátku
z levicových kruhů, a zvláště
komunistických, rozpoutala. Vůbec se nedivím
zástupcům komunistické strany, že zde
dnes vystupovali tak, jak vystupovali a že vystoupení
byla až panická. Samozřejmě je to jejich
právo a jelikož situace se vyvinula tak, jak se vyvinula,
nelze se jim divit. Katastrofické scénáře,
které hovořily o tom, že kupónová
privatizace je podvod, že se vůbec nechytne, že
lidi nebudou mít zájem atd., se ukázaly lichými.
Ostatně zásluhou již zde zmíněného
problematického Harvardu, lidé se houfně
hlásí. Odhad který byl, byl překročen,
na počet lidí, kteří se zúčastní
kupónové privatizace. Vypadá to, že
lidé opravdu získají majetky a to opravdu
vzbuzuje v řadách komunistické strany velikou
paniku, protože při předvolební kampani
to samozřejmě my neopomeneme zdůraznit a
vysvětlíme všem lidem, kteří
budou už v té době - doufám - vlastnit
akcie, že jestli o ně chtějí přijít,
ať si přečtou prohlášení
komunistických poslanců zde dnes, a že se jim
to může stát. Předpokládám,
že to samozřejmě ovlivní volby. Důvěra
lidí v kupónovou privatizaci ovlivní volby.
Chtěl bych svým kolegům z levého kouta
sněmovny navrhnout, když kupónová privatizace
je takový podvod, jak říkají, proč
nevyzvou veřejně své voliče, své
členy, aby se této kupónové privatizace
nezúčastnili. Zajímalo by mne, kolik z členů
komunistické strany, kterých je údajně
400 tis., si zakoupilo kupónovou knížku a zaregistrovalo
se. To jen tak naokraj.
Druhá věc je konkrétnější.
Pan kolega Květ hovořil o své obavě,
že konkurenční privatizační projekty
se nesetkají s patřičnou odezvou na resortních
ministerstvech a ptal se pana ministra Ježka jak nyní
zařídit, aby vliv resortních ministerstev
nebyl takový. Také jsem se toho obával a
v mnoha případech a na některých ministerstvech
se nadále obávám, ale jako člen velké
privatizační komise resortní na ministerstvu
obchodu bych se chtěl svěřit s jedním
zážitkem, kdy je to naprosto naopak.
Případ je konkrétní, je to Prior Jihlava.
Byl podán podnikový projekt, pan ředitel
s Drobným zbožím Jihlava se svým bývalým
pracovištěm navrhoval kupónovku a některé
jiné věci a s tím i fúzi s určitou
částí Drobného zboží zatíženou
těžkou hypotékou. Ministerstvo obchodu - jak
jeho menší komise, tak velká resortní,
zcela jasně a ze zcela jasných důvodů
tento projekt nedoporučily a odůvodnily to. Doporučily
konkurenční projekt, který je této
brzdy prost. A jak se ke mně doneslo, mám to potvrzeno
z ministerstva obchodu, komise, která posuzuje za ministerstvo
pro privatizaci ve Lnářích projekty, rozhodla
opačně a favorizuje podnikový projekt. To
znamená, že ne ve všech případech,
pane kolego, tomu může být tak, jak se obáváte.
V některých případech to může
být dokonce opačně. Mám jména
lidí, kteří vypracovávali projekt,
nemohu to říct, nedá se to dokázat.
Využívám této možnosti, jak se
na pana ministra obrátit v tomto konkrétním
případě, protože jinou možnost
už mít nebudu. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Fejfarovi a do diskuse se přihlásil
pan ministr Ježek, aby odpověděl na dotazy,
které byly vzneseny.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, pokusím se odpovědět na
všechny připomínky, jak tu padly, samozřejmě
v některých vystoupeních šlo spíše
o rozpravu, nepadly v nich žádné připomínky
nebo konkrétní otázky, takže odpovím
na ty přímé podněty, pokud se tu vyskytly.
Začal bych tím, co říkal pan poslanec
Payne, který se zabýval problémem klamavé
reklamy a podvodu a rozebíral možnosti, které
dává náš právní řád
k tomu, abychom investiční privatizační
fondy nějakým způsobem mohli kontrolovat
nebo omezit, trestat, nebo popřípadě jim
odejmout licenci. Chci říci, že právě
tímto problémem souhrnně a do podrobna se
bude zabývat zítřejší porada
u pana generálního prokurátora, kde to budeme
všechno zevrubně, ze všech stran probírat
a uvažovat o všech možnostech jak postupovat. Proto
bych tuto otázku zde teď z hlavy nechtěl uzavírat,
protože to vyžaduje komplexní analýzu
všech právních předpisů.
Konkrétní otázky položil pan poslanec
Květ - jak se bude zacházet s projekty, které
přišly po 31. prosinci, tzn. po oné zkrácené
lhůtě. Samozřejmě je budeme brát
v úvahu a bereme je v úvahu, i když bychom
vlastně formálně nemuseli, neboť to
zkrácení bylo uskutečněno formou usnesení
vlády. Ale já jsem na všechny dotazy písemné,
ústní i v tisku řekl, že samozřejmě
všechny projekty, které přijdou do 20. ledna,
budou řádně posouzeny.
Jak moc se bere stanovisko ministerstev, jakou mají šanci
konkurenční projekty? - Snažíme se,
jak nejlépe umíme - neříkám,
že se nedopustíme chyb - brát projekty objektivně,
i když samozřejmě stanovisko zakladatelského
ministerstva není možno nebrat v úvahu, protože
ta stanoviska se opírají o opravdu kolektivní
posouzení v komisích, ve kterých byli i poslanci
ČNR a FS atd. Ale máme také případy,
kdy jsme rozhodli jinak.
Dále lázně - a to už je i odpověď
panu poslanci Lomovi. Celý tento sektor visí, jak
víme, na zákonu o nestátní lékařské
péči a o těchto projektech zatím rozhodovat
nebudeme, neboť není tu zabezpečena potřebná
právní opora.
Předběžný odhad podílu, kolik
přijde na kupónovou privatizaci. - To je další
otázka pana poslance Květa a padla zde myslím
ještě jednou otázka podobná, pan poslanec
Komárek ji také nepřímo položil.
Vypadá to zhruba tak fifty fifty - polovina toho majetku,
který půjde do první vlny, asi půjde
na kupónovou privatizaci a druhá polovina bude privatizována
standardními metodami. Takto to vypadalo podle předběžných
propočtů, ale jak to dopadne konkrétně,
to bude vidět až se nasčítají
jednotlivé projekty. Ale zatím ten poměr
vypadá zhruba 55:45 nebo 55:50.
Ochrana vod při privatizaci rybníků. - To,
co je neprivatizovatelné, to samozřejmě neprivatizujeme,
protože dodržujeme zákony. Jinak i na nabyvatele,
soukromé nabyvatele, se vztahují všechny zákony
ekologické, tak že neplatí rovnice, že
neprivatizovat se rovná mít větší
záruku nebo větší ochranu přírody.
Tato rovnice neplatí. Naopak se ukazuje, že stát
v minulosti se choval jako vlastník ke svému majetku
daleko bezohledněji. Tato rovnice tedy neplatí,
platí to, že zákony se vztahují jak
na státní majetek, tak na soukromé vlastníky
- mám na mysli zákony o ochraně přírody.
Pan poslanec Petr - zahájení kupónové
privatizace a seznamy. To je vskutku problém, seznamy byly
publikovány, ale jestli to byly ty pravé seznamy,
které měl zákonodárce na mysli - tam
může být určitý problém.
Myslím, že to, co se stalo, už asi těžko
se nějakým způsobem zlepší. Seznamy
byly, byly takové jaké byly, mohly být dokonalejší,
otázka do jaké míry, neboť ty informace,
které jsme měli, byly takové jaké
byly. Jde o to - a to jsem řekl ve svém úvodním
slově a na tom budu já osobně trvat a chtěl
bych v tom i podporu sněmovny - aby v momentě, kdy
se zahájí i předkolo, byla i konkrétní
informace, která by nebyla vyšinuta jedním
směrem, aby nebyla pouze, jak to nyní je, informace
o investičních privatizačních fondech.
Toto je klíčová věc a proto i na to
budeme zaměřovat naši vysvětlovací
a širší propagandu a budeme lidem říkat
"prosím vás, počkejte, nerozhodujte
se, neboť nemáte úplnou informaci, nedělejte
proto předčasná rozhodnutí".
Pan poslanec Balcárek upozorňoval na to, že
lidé dávají fondům své knížky,
slibují jim dávat své knížky
atd. Prosím vás, je to tak, že předkolo
ještě nezačalo, tzn. že každý
člověk, každý občan má
možnost se rozhodnout jinak. Jestliže někdo někomu
něco slíbil, pak to byl jeho jednostranný
akt. Předkolo ještě nezačalo a dát
investiční body nějakému fondu znamená
napsat IČO do rámečku kupónové
knížky. Toto je rozhodnutí. A toto rozhodnutí
ještě nemohlo padnout, protože předkolo
se ještě nekonalo. Takže všechno to, co
se děje, jsou pouze předběžné
dohady, předběžné sliby, nikdo není
ničím zavázán, neboť předkolo
ještě nebylo, jakkoli se fondy snaží lidi
lákat a podobně.
Zde bych chtěl poznamenat ještě jednu obecnější
věc.
Určitě si vzpomínáte, že bylo
období, kdy zejména levice strašila tím,
že bude rozptýlené vlastnictví, že
nebude možná kontrola, že akcionáři
nezkontrolují podniky. Dneska se tak propaganda úplně
obrátila a to strašení přichází
od privatizačních fondů. Rovnováhu,
myslím, že najdeme především tím,
že lidem budeme vysvětlovat, aby se neukvapovali,
aby rozhodnutí odložili až na dobu, kdy bude
kompletní nabídka, přičemž budeme
dbát na to, aby předkolo nezačalo dříve,
než ta kompletní nabídka bude. Myslím
si, že to je naprosto nutné, máme to v moci
a tak to budeme muset udělat.
Pan poslanec Soural - zahraniční kapitál,
to, že si to může přečíst
v novinách atd. Ano, může si to přečíst
v novinách, já vskutku nedisponuji žádnými
zvláštními informacemi pro noviny a pro ČNR.
To, co jsem řekl novinám, jsem řekl i
tady. Nic navíc nemám.
Kupónové knížky - pan poslanec Hájek.
Především, kde je ta černá díra,
kam se kupónové knížky ztratily? Nevím,
já si myslím, že to je skutečně
výsledek spekulací ze strany investičních
fondů. V každém případě
jsme dali podnět policejnímu řediteli, který
se tím zabývá a zprávu mi podá.
Dále, že do první vlny jdou druhořadé
podniky, to je lživá propaganda. Je to sice otázka
na mne, ale tato pomluva je šířena ze zcela
určitých kruhů. Není pravda, že
do první vlny jdou druhořadé podniky, jdou
tam všechny podniky, bude tam celá paleta podniků,
kterými Česká republika disponuje. Bude tam
jak plzeňský pivovar, tak i podnik, který
je na druhém konci. Není to tedy pravda. A o tom,
že mluvím pravdu, se brzy přesvědčíme,
až nabídka bude vyvěšena. Jsou tam všechny
podniky s tím, že u toho rodinného stříbra
se snažíme, aby akcie byly ne na majitele, ale na
jméno, tudíž aby byla zábrana proti
jejich úniku tam, kam si nepřejeme.
Bude realizována 2. vlna? Samozřejmě bude,
ale tuto otázku položte ministru privatizace, který
bude po volbách, neboť není jisté, jestli
to budu já.
Jak se dotkne státního rozpočtu výplata
obnosů, které slibovaly fondy "DIKům"?
Nijak. To s rozpočtem vůbec nesouvisí, to
souvisí s možným úvěrovým
krytím a o tom jsem se ráno zmiňoval, že
rozhodně bude zabráněno tomu, aby úvěrové
krytí bylo nekontrolovatelně poskytováno
zahraničními bankami.
Jestli mohu garantovat, že státní úředníci
nejsou ve fondu? Garantovat to nemohu, garantovat mohu pouze úředníky
svého ministerstva, za ostatní nemohu odpovídat.
Samozřejmě zatím nemáme zákon,
který by upravoval konflikt zájmů. Je na
každém ministrovi, aby si to pohlídal. V případě
mého ministerstva žádný takový
úředník není.
Informační propojení mezi IPF a zahraničními
poradci? Myslím, že není, zahraniční
poradci jsou tady na pár týdnů, na pár
měsíců. Myslím, že toto nebezpečí
tady rozhodně není.
Jestli mohu garantovat, že nedojde k rozdání
majetku do ciziny prostřednictvím IPF? Znovu říkám,
že záleží na chování občanů,
jak se budou ke svému majetku chovat. Jestliže se
všichni občané v Čechách "zblázní"
a začnou akcie prodávat, je to svobodné rozhodnutí
občanů a těžko si můžeme
stěžovat. Prostě je to jejich svobodné
právo. Naopak musíme lidem vysvětlovat a
vůbec celá privatizace je založena na předpokladu,
který musel být přijat, že totiž
lidé u nás jsou stejně rozumní a stejně
se ekonomicky chovající jako všude jinde na
světě a že procento lidí, kteří
se budou chovat nějak jinak, je přijatelně
nízké. Kdybychom měli stavět na předpokladu,
že jsme nějaký zvláštní
národ, který ihned, co dostane majetek do ruky,
ho začne prodávat někam do ciziny, pak si
nezasloužíme vůbec abychom byli. Prostě,
bylo by to s námi špatné. Ale já myslím,
že tento předpoklad neplatí.
Pan poslanec Krčma tady vyslovil obavy ze vstupu zahraničního
kapitálu, že ho nepotřebujeme do Plzně,
do Budějovic. Upozorňuji ho, že pokud jde o
plzeňský pivovar nebo o budějovický
Budvar, nebude schválen žádný projekt,
kde by se majetek plzeňského pivovaru nebo budějovického
Budvaru prodával někomu cizímu. Má-li
na mysli nějaký konkrétní projekt,
který se mu nezdá, ať ho řekne, ale
na takovéto obecné řeči nelze odpovídat.
Pokud jde o prodeje, které se tady udály - cementárny,
čokoládovny a některé další
drobnější, - jestli proti nim je nějaká
námitka, nechť je vznesena, ale na takovouto obecnou
připomínku se nedá odpovídat.
Pan poslanec Effenberger - opatření k omezení
IPF. Spojuji to s odpovědí na vystoupení
pana poslance Palkosky. To je doplnění nařízení
vlády ČSFR, myslím 383, nebo kolik to má
číslo, to právě česká
vláda v pondělí udělala, podala návrh.
Budeme zkoumat s panem generálním prokurátorem
Brunnerem v rámci úkolu, který jsme dostali,
jestli nepotřebuje nějaké další
doplnění.
Je tu ještě výsledek mé porady s panem
ministrem Miklošem z minulého pátku v Piešťanech.
Společně jsme předložili návrh
doplnit nařízení vlády o dva body,
které omezují na 20 % účast IPF v
určitém podniku, že IPF nesmí mít
více než 20 % v určitém podniku a že
musí diverzifikovat svůj kapitál tak, aby
ho rozptýlil minimálně do deseti podniků.
To je součástí návrhu, který
jsme už vlastně podali a připravili a budeme
se zamýšlet nad tím, jestli ještě
nějak dál to nebude třeba vymezit.
Co říkal pan poslanec Řezáč,
to byl velice kvalifikovaný, zasvěcený komentář,
který mě velice zaujal, ale nebyla tam žádná
konkrétní otázka.
To, co říkal pan poslanec Kalfus - hospodářská
soutěž, klamavá reklama - to všechno bude
právě předmětem právní
analýzy, kterou připravujeme.
Pan poslanec Komárek říkal, že původně
se říkalo, že jich bude sto, dneska jich je
v České republice povolených 296. Pokud jsme
říkali sto, to byly odhady, to nebylo žádné
cílové nebo plánované číslo,
to byl odhad, nakonec se jich přihlásilo 296, jim
bylo vydáno povolení.
Zde bych chtěl říci ještě jednu
věc, která je - zdá se důležitá.
My jsme se všichni, včetně mě, polekali
té možnosti, že by jeden fond uchvátil
příliš velký kus národního
majetku a že by se choval tak, jak bychom si nepřáli
a zamýšlíme se nad tím, jak jej "umravnit".
Ale to, že tyto fondy tady jsou, mě samotné
neznepokojuje. Naopak 80 % těchto fondů - a všechno
nasvědčuje, že to jsou fondy, které
míní svou politiku dodržovat - jsou fondy,
jejich cílem je propojení zemědělské
prvovýroby se zpracovatelským průmyslem.
Většina fondů si toto klade za cíl.
Čili tuto funkci považuji za užitečnou
a tato by nás neměla znepokojovat. Znovu říkám,
musíme se zaměřit na těch několik
málo fondů, jejichž chování nám
je podezřelé. V těchto dnech, v těchto
hodinách se pracuje na shromažďování
informací, indicií a faktů a na přípravě
"inventáře" všech možností,
které nám existující zákonný
rámec dává, abychom proti nim zakročili.
Vystoupení pana poslance Fejfara neobsahovalo žádnou
konkrétní otázku.
Děkuji vám za pozornost a prosím, abyste
mě omluvili. Opravdu musím odjet do Lnářů,
neboť by bylo nevhodné, abych přijel později,
než pan prezident. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministrovi Ježkovi. Hlásí
se pan poslanec Ledvinka, prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Karel Ledvinka: Vážený pane
předsedající, vážení členové
české vlády, kolegyně a kolegové,
byl jsem vyzván řídícím schůze,
abych věnoval pozornost průběhu rozpravy
s tím, že by ev. národohospodářský
výbor měl zareagovat na podněty z rozpravy.
Dovolte mi říci několik slov v úvodu.
Dozorční rada složená z poslanců
ČNR dnes odjíždí do Lnář,
kde provede kontrolu prováděné privatizace
ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci a podá vám na příštím
jednání zprávu. To je první bod.
Rád bych upřesnil situaci, kdo inicioval pondělní
jednání české vlády. Česká
vláda se v pondělí sešla na základě
iniciace předsednictva ČNR k této problematice.
Je mi žinantní, že vás musím oslovit
s tím, že by poslanecké kluby měly tuto
informaci znát.
Z průběhu rozpravy jsem si zaznamenal pouze tři
základní připomínky: kolegy Palkosky,
kolegy Payne a návrh poslance Řezáče
na odložení termínu, myslím do 14. 2.
To jsou podle mého názoru tři body. Já
bych poprosil poslance, kteří je přednesli,
aby se zamysleli nad tím, zda je nezbytně nutné
přijmout toto usnesení ještě dnes, anebo
(a já se domnívám, že tomu tak je) by
stačilo, kdyby se to přijalo příští
čtvrtek.
Neumím to vysvětlit jinak než tím, že
podle těch termínů, které padly v
návrzích, je možné vše spojit s
tím, co vzešlo z pondělního jednání
české vlády. To usnesení české
vlády je v podstatě takové, že iniciuje
určitou právní a technickou prověrku
nařízení federální vlády
č. 383, tolikrát zde citovaného. A také
existují určité problémy mezi federální
vládou jako autorem tohoto nařízení
a oběma národními vládami.
Vzhledem k rozpravě se mi zdá, že se pokoušíme
suplovat v mnohých případech exekutivu. Já
si myslím, že to není úplně správné.
Podle mého názoru bychom měli spíše
kontrolovat to, že česká vláda kontroluje
to, co si předsevzala (s výjimkou právních
norem, ty jsou samozřejmé).
Skutečně se domnívám, že by bylo
vhodné, a navrhuji to, nebo se připojuji k těm,
kteří navrhovali přerušení tohoto
bodu do příštího čtvrtka s tím,
že by na pokračování této schůze
nás informoval pan premiér nebo jím pověřený
člen vlády o tom, jak dopadla prověrka a
jak dopadlo jednání české vlády
s vládou ČSFR. A tím si myslím, že
se nám ozřejmí celá řada problémů,
které jsme zde diskutovali.
Proto si dovoluji navrhnout, abychom dnes, pokud to uznáte
za vhodné, přidali stanovisko ČNR, kterým
vezmeme na vědomí zprávu pana ministra Ježka
v bodě 1. V bodě 2 bychom podpořili stanovisko
české vlády z 20. 1. 1992, o kterém
jsem vás nyní informoval. Za třetí
bychom požádali českou vládu, aby nás
informovala o jednání s vládou ČSFR
dne 29. 1. 1992.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Prosím pana ministra Němce.
Ministr státní kontroly Igor Němec: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
byl jsem vyzván panem poslancem Kalfusem, abychom provedli
kontrolu prodeje kupónových knížek,
protože se jedná o údajné zcizení
tří miliónů knížek. Já
v této souvislosti musím bohužel s lítostí
konstatovat, že to není v naší kompetenci.
To je v kompetenci federálních orgánů,
tudíž federálního ministerstva státní
kontroly a hlavně federálního ministerstva
spojů.
Rád vám ale slibuji, že využiji své
funkce ministra státní kontroly i poslance FS a
napíšu dopis federálnímu ministru spojů,
protože se domnívám, že se nemusí
jednat o nějakou rozsáhlou prověrku, aby
nám podal zprávu, kolik knížek bylo
prodáno.