Pokud již byla diskuse zahájena, tak potom se na stavu
ministrů zde nic nezměnilo. Jestliže se kolega
Zajíček domnívá, že rozprava
nemá význam, pak neměla být započata.
Považuji za nepřípustné, aby návrhem
na přerušení rozpravy vůbec mohlo být
toto hlasování umožněno.
Projednávání bodu může být
přerušeno až nebudou žádní
přihlášení do rozpravy. Pak tento bod
může být přerušen, nikoli během
rozpravy. Na počtu účastníků
se může do příštího setkání
na schůzi mnohé změnit. Dosud jsme nikdy
tak nepostupovali, aby výkladem zákona 356 jsme
přerušili diskusi návrhem na její přerušení.
To prosím není možné.
Znovu říkám: Pokud se procesně mýlím,
opravte mne. Ale domnívám se, že návrh
na přerušení projednávání
bodu nemůže být podán uprostřed
rozpravy.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Uděláme takový závěr:
Dámy a pánové, myslím, že je
účelné, máme-li zde silné zastoupení
vlády, aby vyslechli průběh celé rozpravy
(všech přihlášených). Potom bychom
hlasovali o přerušení, protože těžko
bychom udělali nějaké konstruktivní
návrhy. Kdo souhlasí s tímto návrhem,
ať zvedne ruku. (Nesouhlasné hlasy z pléna.)
Pardon. Zítra tu ještě ani předseda
vlády, ani místopředseda Stráský
nebudou. Byl zde druhý návrh, aby se to odsunulo
na příští čtvrtek, kdy mají
probíhat volby. K tomu je ovšem stanovisko, že
může být pozdě, pan ministr Ježek
vysvětloval, jaká je situace, že prošetřují
všechny tyto záležitosti.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážená
sněmovno, znovu opakuji fakt, který by měl
ovlivnit naše rozhodování. Toto pondělí
vláda uložila generálnímu prokurátorovi
ve spolupráci s mým ministerstvem udělat
analýzu zákonů, které se vztahují
k tomuto problému. Tato lhůta uplyne v pondělí.
V pondělí budeme mít k dispozici výsledky.
Tu hlavní práci budeme vykonávat zítra.
Myslím, že poté budeme vědět
daleko více a budeme schopni dát daleko obsáhlejší
informaci než v této chvíli. Proto si myslím,
že by bylo vhodné počkat až na to datum.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Ježkovi. Prosím pana
poslance Šumana.
Poslanec Vladimír Šuman: Já ovšem
rozumím návrhům pana ministra Ježka
v tom smyslu, že nebude od něho žádáno
konečné stanovisko (odpověď na tyto
otázky). To přednese po této otázce.
Ale přátelé pochopte, že to, co říkal
pan poslanec Lom, je naprosto logické. V tom případě,
kdy by bylo možné vždycky uprostřed rozpravy
skončit rozpravu kdykoli na návrh, tak by bylo možné
to, že jakákoli většina v parlamentě
by omezila rozpravu a zaznění opozičních
hlasů. Po přednesení svého stanoviska
by si nechala odhlasovat to, že se přerušuje
rozprava. To prostě nejde. Mohlo by se to dělat
opakovaně. To je nelogické. Není to možné.
Podle mého názoru je třeba rozpravu dokončit.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Pokračujeme v rozpravě. Prosím
pana poslance Effenbergera.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
po tomto dramatickém extenporé se budu muset rozpomenout,
co jsem chtěl vlastně říci. Pan ministr
Ježek se zmínil o připravovaném zákonu
o investičních společnostech. Obávám
se, že kdyby tato cesta, totiž zavázání
existujících společností nastolenými
pravidly, byla právně přijatelná,
že nicméně hrozí nebezpečí
vzniku jistých škod, protože právě
tyto investiční fondy, o které konkrétně
jde, uzavřou s občany určité smlouvy,
dohody, jak to známe z tisku nebo někteří
i z vlastní zkušenosti a tito občané
mohou být postiženi, jestliže tyto smlouvy dodatečně
nebudou shledány korektní, bude nutno je rušit
apod. To je dost závažný problém.
Jako příklad bych chtěl uvést společnost
ČEVIS, operující údajně v Teplicích,
která již vtipně odhalila, jak obejít
ustanovení o limitu podílu na akciích v jednom
podniku, a to tak, že tento limit platí pro investiční
fond, nikoliv pro jednotlivého občana. A oni přišli
na to, jak toho využít. Prosil bych tedy pana ministra,
zda by nebylo možné vytvořit určitá
opatření bez čekání na onen
zákon, aby tyto investiční fondy minimálně
byly nuceny vystoupit ze své anonymity, vysvětlit
své zdroje, kapitálové pozadí atd.,
protože z hlediska časové posloupnosti jsou
tyto informace pro občany naléhavější,
než informace o privatizovaných podnicích.
A tato míra důvěryhodnosti není známá.
Ta je závislá na pochybné inzerci, reklamě
apod. Ptám se pana ministra, zda v této věci
by nebylo možné jistou minimální regulaci
ustanovit hned bez čekání na ony zákony.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Effenbergerovi a prosím
pana poslance Palkosku, aby se ujal slova.
Poslanec Ivo Palkoska: Mé vystoupení bude
mít dvě části. Jedna část
je obecná, kde bych rád řekl, že naše
rozhodování o tom, zda privatizovat či neprivatizovat
národní majetek není naším rozhodnutím,
ale rozhodnutím Federálního shromáždění,
které přijalo zákon o převodu věcí
z majetku státu do majetku jiných osob. Naše
rozhodování a rozhodování české
vlády je o tom, kolik tohoto majetku přejde.
Po dosud proběhlé rozpravě si dovoluji říci,
že je pravdou, že máme jisté nedostatky,
do jisté míry improvizujeme při kupónové
privatizaci a při privatizaci dalšími formami,
ovšem pokud tuto privatizaci zdržíme a po volbách
se složení parlamentu změní více
doleva, tak zřejmě už nezprivatizujeme nic
podle toho, co nám dnes předvedli zástupci
některých levěji orientovaných politických
sil.
Konkrétní věci, se kterými bych rád
vystoupil a upozornil na ně: v prvé řadě
se jedná o základní nedostatky, ke kterým
nemuselo dojít, pokud by američtí a západní
poradci fungovali dostatečně, případně
byli dotazováni na správné věci. Je
pravdou, že je možné dělat propagaci v
televizi, rozhlase, v novinách, že existují
investiční privatizační fondy. Ovšem
tato propaganda musí mít své limity a na
západě jsou si toho velice dobře vědomi
a proto žádný investiční fond,
žádná investiční společnost
nesmí uveřejňovat rozsahy, kam investuje
a za jakých podmínek, ale pouze uveřejní
třeba celostránkový inzerát, na kterém
je výrazně napsáno: Toto není prospekt,
toto je pouhé oznámení - a je tam popsáno
o jakou investici se jedná a kam se nechají dávat
peníze, a zejména, kde se nechá sehnat prospekt.
Prospekty jsou důležitá věc, my je máme
v zákoně též ustanoveny, ovšem
málokterý investiční fond je používá
a právě proto, že zde není zákaz
reklamy a příkaz používat řádné
prospekty, dochází k matení obyvatel.
Druhá věc: minule jsme přijali usnesení,
které se týkalo prodávání kupónových
knížek s tím, že se nám nelíbilo,
že mnoho občanů svěřuje fyzickým
nebo právnickým osobám své kupónové
knížky a zmocňuje tyto osoby k nakládání
s nimi. V současné době se objevila společnost
ČEVIS, o které mluvil kolega přede mnou.
Včera byla o ní informace v Mladé frontě.
Domnívám se, že tato společnost je vysoce
nebezpečná a proti této společnosti
by mělo být zakročeno s největším
důrazem. Jsem přesvědčen o tom, že
příslušné zákony, které
hovoří o tom, že pouze investiční
privatizační fondy mohou být těmi
fondy, přes které lze používat kupóny
pro privatizaci, tak toto ustanovení je dostatečným
důvodem k tomu, aby generální prokurátor
využil nová oprávnění v občanském
soudním řádu a příslušným
způsobem zakročil proti těmto právnickým
osobám, které nakládají s kupóny
nikoliv jako investiční privatizační
fond, ale pouze jako investiční společnost.
Nyní k tomu nejzávažnějšímu.
Průzkum veřejného mínění
ukázal, že 35 % obyvatelstva je rozhodnuto investovat
své kupóny prostřednictvím investičních
privatizačních fondů, další,
přibližně stejná část,
je rozhodnuta investovat sama dle svého rozhodnutí
a přibližně 29 % je nerozhodnutých.
Tento počet obyvatel je tím, na který bychom
se měli soustředit a přesvědčit
tyto obyvatele, aby investovali podle svého uvážení
a nikoliv aby svěřili kupóny investičním
fondům.
Pan ministr inicioval zasedání vlády, kde
v pondělí byla přijata určitá
opatření, o kterých bude dnes jednat federální
vláda. Současně pan ministr v nedělním
pořadu v televizi uvedl, že dalším opatřením
by mohla být změna § 24 nařízení
federální vlády, týkající
se převisu poptávky. Zde se pan ministr vyjádřil,
že nepovažuje za zcela vhodné měnit poměr
převisů poptávky a znevýhodnit tak
investiční fondy.
Dovolím si poukázat na to, že v této
informační příručce o kupónové
privatizaci na straně 25 jsou držitelé investičních
kupónů ujištěni, že pokud dojde
k převisu poptávky až po započítání
objednávek, které učinily investiční
privatizační fondy, pak - píše se dále
- že z úředního rozhodnutí je
možno zkrátit objednávky učiněné
investičními fondy tak, aby se po tomto zkrácení
poptávka rovnala nabídce. To je celkem jasné
upřednostnění občanů. Ovšem
vládní nařízení § 24 umožňuje,
aby došlo k tomuto opatření pouze pokud objednávky
akcií nebudou vyšší celkově o 25
%, tzn. budou-li menší o 25 %, tak tato objednávka
se vždy zruší a poté je možno zkrátit
objednávky investičních fondů o příslušný
díl o 25 %. Jsem toho názoru, že těchto
25 % by odpovídalo počtu obyvatel, kteří
chtějí investovat do privatizačních
fondů.
V současné době, když jsem uvedl předchozí
čísla, máme 35 % pro investiční
fondy, přibližně stejné číslo
pro individuální investování a zbytek
máme nerozhodnutých. Jsem přesvědčen
o tom, že úprava § 24 by motivovala řadu
z těchto nerozhodnutých lidí, aby si zvážili,
že mají větší šanci např.
koupit exkluzivní akcie Plzeňského pivovaru
nebo některých podniků, o které bude
velký zájem, pokud oni, jako individuelní
investoři, budou zvýhodněni proti privatizačním
fondům.
Jedno řešení je, že pokud budou individuelní
investoři investovat tak, aby nepřevýšili
nabídku, bude odříznutý veškerý
převis z investičních privatizačních
fondů. Uznávám, že toto opatření
je příliš tvrdé a navrhoval bych, aby
tento poměr byl změněn na poměr 65
% ve prospěch individuálních držitelů
investičních kupónů. Budete-li mít
stejný názor, je to věc, která nesnese
odkladu a naše rozhodnutí by mělo být
dáno na vědomí federální vládě
co nejdříve. Dovoluji si proto navrhnout následující
usnesení:
"ČNR doporučuje vládě ČSFR,
aby v případě, že souhrnná poptávka
po akcích přesáhne souhrnnou nabídku
jednotlivé akciové společnosti a tento přesah
bude způsoben investičními privatizačními
fondy, federální ministerstvo financí může
stanovit, že objednávky uplatněné investičními
privatizačními fondy budou uspokojeny jen částečně.
Toto snížení nesmí činit více
než 65 % celkového podílu akcií objednávanými
jednotlivými investičními privatizačními
fondy.
Dále navrhujeme, aby v tomto směru byl upraven §
24 vládního nařízení č.
383/91 Sb."
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu Palkoskovi. Prosím pana poslance
Řezáče, připraví se pan poslanec
Kalfus.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové
a kolegyně, mé vystoupení nebude součástí
žádného mohutného nástupu levice,
ale budu se snažit o věcné vystoupení,
jaké právě předvedl kolega Palkoska,
s konkrétním uvedením některých
ustanovení platných zákonů.
Úvodem je nutno zdůraznit, že se osobně
domnívám, že právě pan ministr
Ježek projevil z našich politiků nejvíce
odvahy a odpovědnosti při tom, aby se snažil
zabránit některým závažným
nedostatkům, ke kterým při provádění
kupónové privatizace dochází. Není
to právě česká vláda, u které
by nenacházel pochopení, ale spíše federální
ministerstvo financí a federální vláda,
která měla na tyto věci jiný názor.
Pokud zde hovořil o některých závažných
nedostatcích pan poslanec Payne, z pohledu platných
právních předpisů bych chtěl
říci toto:
Pokud investiční privatizační fondy
provádějí reklamu způsobem, jakou
provádí Harvardské investiční
fondy a další, které se předhánějí
v nabídkách n-násobků částky
1035 Kčs, pak jde o veřejný příslib
podle § 850 občanského zákoníku,
který je právně závazný. Je
ovšem otázkou, jaké je kmenové jmění
těchto akciových společností, neboť
právě do výše kmenového jmění
podle zákona o akciových společnostech a
nyní podle obchodního zákoníku tyto
společnosti budou odpovídat našim občanům
za své závazky. Našim občanům
nebude nic platné, jestliže budou mít soudně
žalovatelný nárok vůči těmto
privatizačním fondům a akciovým společnostem,
který ovšem nebude už soudně vymahatelný,
protože takové kmenové jmění
příslušná společnost nemá,
a může se potom dostat do konkursního řízení,
kdy se zjistí, že občan nedostane žádný
n-násobek, ale sotva částku, kterou do toho
vložil. Zda jde o pokus trestného činu podvodu
nebo o trestný čin podvodu podle § 250 trestního
zákona, mohou zhodnotit pouze orgány činné
v trestním řízení, když by zjistily,
jaké je kmenové jmění této
společnosti a jakých může dosáhnout
reálných hospodářských výsledků
za jeden rok.
Domnívám se, že jádro problému
dnes nespočívá ani v tom, kam se dostane
zahraniční kapitál. Tato metoda, podle mého
názoru, dávno rozhodla o tom, že se náš
národní majetek dostane za velmi nízkou cenu
do rukou zahraničního kapitálu, ať je
to přes privatizační fondy, nebo prostřednictvím
našich občanů. Bude to otázka několika
málo let, vzhledem k vývoji reálné
mzdy a životní úrovně. Mezistupně
budou veksláci a potom to budou zahraniční
podnikatelé - to je jedno. Nemá cenu paušálně
odmítat zahraniční kapitál, protože
ho potřebujeme. Je nutné říci, že
jde tam, kde ho nepotřebujeme, a ne tam, kde ho potřebujeme.
Chci se věnovat tomu, aby bylo reálně zajištěno
právo československých občanů
na účast v kupónové privatizaci. Občan
musí mít právní jistotu, že když
přijde do 31. ledna na poštu, musí dostat kupónovou
knížku nebo náhradní registrační
kartu. Je nesmyslné, aby si stát dovoloval, že
bude občana trestat za to, že tam šel až
v lednu. Má právo tam přijít třeba
poslední den. Vůbec by se nic nestalo, kdyby se
prodej kupónových knížek prodloužil
do 14. února, protože předkolo začne
až 17. února. Upozorňuji na fakt, že stejně
bylo porušeno ustanovení § 10 odst. 1 a zejména
odst. 2 vládního nařízení 393/91,
protože registrace měla začít až
poté, co budou schváleny privatizační
projekty, pokud si toto ustanovení vyložíme
v souladu s § 3 odst. 1 písm. a) téhož
citovaného vládního nařízení
393/91. Toto ustanovení bylo porušeno, nic se na tom
nezmění. Bylo by žádoucí, aby
občané skutečně dobře poslouchali
doporučení pana ministra Ježka, který
řekl, že by se občané měli rozhodovat
o tom, kam investiční kupóny chtějí
realizovat až poté, co budou vyloženy seznamy
všech podniků, kterým byly schváleny
privatizační projekty, aby se mohli svobodně
rozhodnout. Podle mě není vůbec šťastné,
že se naši občané hrnou do investičních
privatizačních fondů. Bylo by lepší
i pro vytvoření trhu cenných papírů,
kdyby přímo investovali u konkrétních
podnikatelských subjektů.
Chci navrhnout dvě věci.
Za prvé chci upozornit na to, že není reálně
zajištěna účast našich občanů
v této kupónové privatizaci z pohledu Listiny
základních práv a svobod, protože podle
čl. 1 Listiny jsou si všichni občané
rovni, a podle čl. 3 jsou si rovni ve svých právech,
bez ohledu na jejich majetek a majetkové postavení.
Vůbec nebylo majetkově a právně zajištěno,
jak se mají zúčastnit zletilí českoslovenští
občané studující na vysokých
školách nebo vojáci v základní
vojenské službě nebo ti, jejichž rodiče
jsou povinni jim zajistit výživu, ale nikdo není
povinen jim dát 1000 Kčs na kupónovou známku.
Pominu ale tento problematický fakt. Nelze vůbec
připustit, aby přišel občan na poštu,
a protože tam nejsou kupónové knížky,
byla mu účast znemožněna. V Československu
je 11 mil. takto oprávněných občanů.
Pokud bylo vytištěno 8 mil., bylo to málo.
Pokud se projeví větší zájem,
je vláda povinna provést potřebný
dotisk, nebo vydat náhradní registrační
karty. Nemyslím, že bychom museli v době, kdy
mají naši občané dost jiných
důvodů k nespokojenosti, dráždit je
ještě tím, že budou stát několikahodinové
fronty na poštách nebo na střediscích
kupónové privatizace.
Navrhuji proto usnesení ČNR:
"1. doporučujeme české vládě,
aby prostřednictvím federální vlády
zajistila, aby prodej kupónových knížek
byl prodloužen do 14. února, aby všem československým
občanům byla zajištěna účast
v kupónové privatizaci, pokud o to projeví
zájem,
2. aby vláda a generální prokurátor
zajistili právní odpovědnost, a to nejen
trestní, všech subjektů, které porušily
ustanovení obchodního zákoníku, včetně
ustanovení o ochraně proti nekalé soutěži
a aby československým občanům v tomto
směru byla zajištěna potřebná
právní jistota. Ta je důležitá
i pro všechny budoucí zahraniční investory.
Chaotický průběh kupónové privatizace
nepomůže nikomu."
Závěrem chci zdůraznit, že není
důvod spěchat s privatizací kvůli
tomu, jak dopadnou nebo nedopadnou volby.
Ve vyspělých evropských zemích probíhaly
privatizace v různých vlnách, a o všem
je vždy oprávněn rozhodnout lid dané
země jako jediný, kdo může v tomto směru
rozhodovat při dodržení ústavních
práv.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Řezáčovi.
Mám zde ještě přihlášku
pana poslance Kalfuse, Komárka a Fejfara. Prosím
pana poslance Kalfuse, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové. Zkrátím své
vystoupení na minimum. Vycházím z toho, že
je třeba, abychom kupónovou privatizaci podpořili
a urychlili a nehledali nějaké důvody, proč
by měla být oddalována nebo zdržována.
Na druhé straně je pravda, že pokud jde o rozdělování
260 mld. majetku občanům v republice, upozorňovali
jsme několikrát z tohoto místa, že s
tím budou problémy. Problémy nastaly. My
jsme tady proto, abychom je pomohli řešit.
Pokud se týká investičních privatizačních
fondů, měli bychom stanovit takové podmínky,
aby tyto fondy nemohly překračovat pravidla, která
jsme stanovili pro hospodářskou soutěž.
Už sám fakt, že tyto fondy v mnohých případech
používají slovo, že jsou nejlepší
nebo nejvýhodnější, odporuje hospodářskému
zákoníku tím, že ukazuje výrobek
nebo službu, která je ze všech nejvýhodnější.
Samotný fakt je takový, že příslušný
protimonopolní úřad by měl s tímto
něco dělat.
Dále se domnívám, že je s podivem, jak
se mohlo ztratit v naší republice přes 5 mil.
kupónových knížek. Přece ztráta
takového počtu knížek musí být
provedena tak, že to udělali velkoodběratelé.
Nechce se mi věřit, že bychom nemohli zjistit
kdo tyto knížky nakoupil. Toto je možná
podnět pro ministerstvo kontroly.
Dále bych chtěl říci, že bychom
měli podpořit Federální shromáždění
a požádat ho, aby jednak urychlilo zákon o
fondech a potom aby umožnilo občanům, kteří
se překotně rozhodli uzavřít smlouvy
s jednotlivými fondy, aniž znali všechny ostatní
nabídky, jmenovitě společností, na
které nejsou provedeny privatizační projekty,
aby mohli od tohoto odstoupit a mohli se rozhodnout až budou
mít komplexní nabídku. To je všechno.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Kalfusovi. Prosím pana
poslance Komárka.
Poslanec Vladimír Komárek: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
měl bych na pana ministra Ježka dva dotazy.
Mám v paměti to, že v prvním období,
kdy se hovořilo o kupónové privatizaci, se
předpokládalo, že bude v této ekonomice
povoleno maximálně kolem 100 investičních
privatizačních fondů. Jestli se nemýlím,
v současné době jich je povoleno celkem 400
a myslím, že je to příliš mnoho,
že se zde stala určitá chyba a že právě
to, co se děje z hlediska dravosti těchto fondů,
je právě způsobeno tím, že jich
bylo povoleno 400.
Druhý dotaz. Neznám přesně kolik podniků
je zahrnuto do první vlny privatizace. Známe však,
že v rámci první vlny privatizace bude rozděleno
prostřednictvím investičních kupónů
260 mld. Kčs. Je také známo, a to jste také
pane ministře uvedl, že byla předložena
celá řada konkurenčních projektů.
Podle poznatků z terénu vím, že většina
těchto konkurenčních projektů byla
podána takovou formou privatizace, buď formou veřejné
soutěže nebo formou přímého prodeje
předem určené osobě nebo předem
určeným osobám.