Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Pokud nikoli, rozpravu
uzavírám.
Ptám se pana zpravodaje, zda je s to poté, co vystoupí
pan navrhovatel, formulovat pozměňovací návrhy
tak, aby se o nich dalo hlasovat?
Prosím pana navrhovatele, aby se ujal slova. Mezitím
žádám paní poslankyni Marvanovou, aby
se dostavila ke stolku upřesnit svůj návrh.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážené kolegyně
a kolegové, vážení hosté, mé
závěrečné slovo bude stručné.
Mám za to, že pro funkční podobu zákona
bylo vykonáno zde ve výborech ČNR a posléze
i v plénu ČNR maximum. Myslím si, že
jsme přijímali velmi málo zákonů,
které by byly tak důkladně projednány
ze všech stran. Myslím, že je to zákon
dobrý a zůstane dobrým bez ohledu na to,
které pozměňovací návrhy budou
přijaty, kromě snad těch, které mají
dopad na koncepci zákona.
Je pravda, že naše poslanecká skupina, která
návrh zákona zpracovávala, měla velmi
obtížnou situaci. Je třeba si uvědomit,
že v této zemi po dvě generace se neobnovovalo
vědomí potřeby tohoto institutu, vědomí
potřeby nezávislé smyčky zpětné
vazby mezi exekutivou a parlamentem. Toto nám připravilo
značné potíže, řadu problémů
jsme konzultovali velmi obtížně a v řadě
otázek jsme měli k dispozici pouze konzultanty ze
zahraniční.
Mám ale za to, že tento zákon musíme
přijmout dnes, abychom úřad ustavili co nejdříve.
Věřím, že úřad sám,
tak jak bude získávat zkušenosti, bude navrhovat
změny ve svém postavení tak, aby sloužil
parlamentu co nejlépe.
Je dost zákonů, které jsme přijali
v posledních dvou letech a které jsme novelizovali.
Jenom bych chtěl připomenout zákony o privatizaci,
které byly novelizovány několikrát
na základě zkušeností z jejich aplikací.
Tento zákon bude podobný, ale neměla by nás
při hlasování vést obava z toho, že
si nejsme jisti tím, co tvoříme. Tento institut
musíme mít, události posledních dnů
až týdnů, rozpravy v souvislosti se státními
rozpočty a jejich uzávěrkami za rok 1991
ukázaly, že existence etablovaných, nezávislých
kontrolních institucí by řadu iracionalit
těchto diskusí mohla odbourat, postavit na rozumný
základ a vytvořit bázi pro řešení
vyvstalých problémů během krátkého
období.
Toto je můj další podpůrný argument
z poslední doby pro přijetí tohoto zákona.
Tím končím své závěrečné
slovo. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Skončil
pan zpravodaj již svou práci? (Ano.)
Poslanec Václav Žák: Vážený
pane předsedající, můžeme přistoupit
k hlasování.
K § 5 jsou předloženy dva pozměňovací
návrhy. Oba požadují vložit nové
písmeno - e). První návrh předkládá
paní poslankyně Marvanová a zní: "právnické
osoby zřízené zákonem".
Druhý návrh předkládá ústavně
právní výbor, za který jej přednáším
já, i když s ním nesouhlasím. Tento
návrh zní: "právnické osoby zřízené
zákonem, s výjimkou samosprávných
stavovských organizací ..... následuje odkaz
na výčet dosud zřízených komor.
Nebudu je znovu uvádět."
Prosím, aby se nejdříve hlasovalo o návrhu
paní poslankyně Marvanové.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro návrh změny, podaný paní
poslankyní Marvanovou, nechť zvedne ruku. 81
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 42
Konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Poslanec Václav Žák: Děkuji.
Nyní uvedu návrhy pana poslance Gjuriče z
úvodního kola rozpravy.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Promiňte,
pane kolego, s faktickou poznámkou se hlásí
poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, to, že byl přijat
pozměňovací návrh poslankyně
Marvanové, ještě zdaleka nevylučuje
hlasování o pozměňovacím návrhu
ústavně právního výboru, neboť
ústavně právní výbor převzal
doslova to, co navrhovala poslankyně Marvanová,
leč ještě doplnil další slova.
A o tomto doplnění musí být hlasováno.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Byl
předložen argument v tom smyslu, že návrh
pozdější není vyloučen přijetím
návrhu předcházejícího. Má
k tomu pan zpravodaj nějaké doplnění?
Poslanec Václav Žák: Myslím,
že je skutečně na vašem rozhodnutí
i na vašem výkladu jednacího řádu,
jak budeme postupovat. Podle mého názoru se tyto
dva návrhy vylučují.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Payne, i když musím konstatovat, že mimo rozpravu
již faktické poznámky nejsou zcela opodstatněné.
Poslanec Jiří Payne: Chtěl
bych připomenout, že stejnou situaci jsme měli
při projednávání zákona o obecní
policii, což jsem si ověřil ve stenozáznamu.
Tam se také návrhy překrývaly, ale
jeden návrh byl širší. Tehdy sněmovna
rozhodla, že schválením užšího
návrhu návrh širší je už vyloučen.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Jsem nakloněn návrhu pana poslance Výborného,
neboť se domnívám, že logicky není
vyloučen pozdější návrh návrhem
právě přijatým. Nevidím, jakým
jiným způsobem řešit tuto situaci, než
dát o tomto návrhu hlasovat věcně
s tím, že v rámci tohoto věcného
hlasování se patrně vyřeší
i procedurální stránka věci.
Pokud s tím budete souhlasit a pokud je dostatečně
znám i druhý pozměňovací návrh,
budeme o tomto návrhu hlasovat.
Kdo je pro tento druhý návrh přednesený
panem poslancem Žákem, nechť zvedne ruku. (Požadavek
na opětné přečtení.)
Poslanec Václav Žák: Uvedu obecnou část
tohoto návrhu: "právnické osoby zřízené
zákonem", v tom jde o shodu s návrhem paní
poslankyně Marvanové, "s výjimkou samosprávných
stavovských organizací", a odkaz je na jednotlivé
komory, advokacii, komerční právníky,
lékařské komory a komoru veterinárních
lékařů.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh? 2
Kdo je proti? 52
Konstatuji, že návrh nebyl přijat.
Prosím pana poslance Žáka, aby pokračoval.
Poslanec Václav Žák: Děkuji.
Nyní přistoupíme k pozměňovacím
návrhům pana poslance Gjuriče.
Pan poslanec Gjurič vznesl pozměňovací
návrh k § 14, ale ve druhém kole rozpravy tento
návrh stáhl. Navrhuji proto hlasování
o zpětvzetí tohoto návrhu.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Tento
návrh byl stažen ještě před uzavřením
rozpravy, takže o něm nemusíme hlasovat.
Poslanec Václav Žák: K §
16 nešlo o pozměňovací návrh,
ale o výhradu. Pan poslanec ovšem trvá na vypuštění
§ 17, ale rád bych ho upozornil, že podle názoru
ústavně právního výboru by
to znamenalo vypustit i paragrafy 18, 19 a další,
protože § 17 zakládá radu, takže
další odvolávky na radu by v důsledku
toho byly bezpředmětné.
Čili ještě jednou se na něj obracím,
jestli trvá na svém návrhu nebo jestli chce
přistoupit k hlasování, že to nebude
na návrh prezidenta, ale na návrh poslanců.
Takže ta druhá část návrhu. V
tom případě bych formuloval pozměňovací
návrh poslance Gjuriče pro hlasování,
že místo textu, který je v §17 nyní:"Členy
rady jmenuje a odvolává ČNR na návrh
prezidenta" by byl text "... na návrh poslanců
ČNR".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Mám
sice pochybnosti o tomto "procedurálním obchodě",
ale dobrá.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 27
Kdo je proti? 26
Děkuji, tento návrh zjevně nebyl přijat.
Prosím pana zpravodaje, aby pokračoval.
Poslanec Václav Žák: Ptám se,
jestli pan poslanec Gjurič trvá na návrhu
§27. Zřejmě by to znamenalo vypustit ustanovení
o pokutách, přes stanovisko ústavněprávního
výboru.
Poslanec Andrej Gjurič: Netrvám.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Berete
tedy zpět svůj návrh, pane kolego? Potom
asi musíme hlasovat, neboť se tak stalo právě
nyní po uzavření rozpravy.
Kdo tedy souhlasí se zpětvzetím návrhu
pana poslance Gjuriče, nechť zvedne ruku? 114
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat, návrh je vzat zpět.
Poslanec Václav Žák: Nyní k §22,
kde v dnešní jeho podobě statut Nejvyššího
kontrolního úřadu schvaluje ČNR. Podle
mého názoru je technickou záležitostí
nařízení předsednictva, aby statut
byl projednán ve výborech jako zákon. V tom
není vůbec žádný rozdíl.
Může být přikázán všem
výborům ČNR, může být
připomínkován, pozměňován,
tak jako ostatní statuty, které jsme projednávali.
Takže v tom rozkol nevidím.
Ptám se vás ještě jednou, jestli trváte
na tom, nebo souhlasíte s tím, že to bude usnesení
ČNR?
Poslanec Andrej Gjurič: Souhlasím, i když
samozřejmě, kdyby to byl zákon, bylo by to
bezpodmínečnější, takhle je to
obligatorní.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je
to zpětvzetí, opět hlasujeme o souhlasu se
zpětvzetím tohoto návrhu.
Kdo je pro, nechť zvedne ruku? 122 Děkuji.
Kdo je proti? 4
Návrh na zpětvzetí byl schválen.
Prosím pana zpravodaje.
Poslanec Václav Žák: Nyní bych
prosil hlasovat k § 17 odst. 1), kde v současném
paragrafu je dikce: "Rada je složena ze 7 členů."
Ústavněprávní výbor na podnět
pana poslance Bendy navrhuje znění: "... bude
složena z prezidenta, víceprezidenta a ze 7 členů".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Takže
navrhujete hlasovat o tomto návrhu, který byl vámi
v rozpravě tlumočen jako pozměňovací
návrh?
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 120 Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo. Děkuji.
Návrh byl přijat.
Poslanec Václav Žák: Děkuji.
Nyní k §19, písm. a) za slova "stanovisko
ke státnímu závěrečnému
účtu" se vloží "České
republiky". Upřesňující poznámka.
Opět návrh ústavněprávního
výboru, přednesl jsem ho v rozpravě.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku? 117
Kdo je proti? Nikdo.
Děkuji, návrh byl přijat.
Poslanec Václav Žák: Nyní přicházíme
k druhému kolu rozpravy. Tam první pozměňovací
návrh přednesl pan poslanec Sedláček,
kde protestoval proti diskriminační věkové
klausuli ve společné zprávě a doporučuje
návrat k původnímu poslaneckému návrhu.
Jestli pan poslanec dovolí, tento věk je v zákoně
o auditorech a na základě této informace
ústavně-právní výbor tuto klausuli
přijmul. Jinak je na Sněmovně, jak rozhodne
o otázce věku.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Čili
ten návrh byl takový, jenom pan poslanec Sedláček
na urgenci kolegy to upřesnil. Pokud to není nejasné,
pokud všichni víme, o čem hlasujeme, navrhuji
hlasovat:
Kdo je pro návrh pana poslance Sedláčka?
(Připomínky z lavic.)
Zpět, ruším hlasování.
Poslanec Václav Žák: Já
to upřesním, ve společné zprávě
je 30 let, v původním návrhu 24.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Čili
návrh pana poslance Sedláčka je 24 let.
Kdo je pro jeho návrh, nechť zvedne ruku? 29
Kdo je proti? 38
Děkuji, tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Václav Žák: Ztratili jsme tím
pádem hlas.
Takže nyní přistupuji k pozměňovacím
návrhům paní poslankyně Marvanové.
Paní poslankyně navrhuje, aby v §14, odst.
1), kde je nyní neslučitelnost s funkcí ve
státní správě, bylo "s funkcí
v orgánech státní správy". Tlumočím
správně návrh? Takže prosím,
aby se o tomto návrhu hlasovalo.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku? 94
Kdo je proti? 2
Děkuji. Tento návrh byl zjevně přijat.
Poslanec Václav Žák: Omlouvám
se, mohli jsme si jedno hlasování ušetřit
- prosím byl tu návrh, který doplňuje
místo hovořící tamtéž
o politických stranách termínem a "politických
hnutích". Musíme tedy hlasovat, bohužel,
znovu.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Můžeme
tedy hlasovat? Je každému jasné, oč
jde? - Ano.
Kdo je tedy pro tento návrh, nechť zvedne ruku! 115
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh tedy byl přijat.
Poslanec Václav Žák: Děkuji.
Můžeme přistoupit k návrhu paní
poslankyně Marvanové, k § 24 písm. d),
kde v současné dikci je "včetně
označení ustanovení právních
předpisů". Paní poslankyně doporučuje
doplnit "včetně označení ustanovení
obecně závazných právních předpisů".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano.
Kdo je pro tento návrh? 107
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh tedy byl přijat.
Poslanec Václav Žák: Děkuji.
Nyní je další pozměňovací
návrh paní poslankyně, který se týká
společné zprávy, kde na straně 3 v
§ 16 v odst. 2 je dikce: "Prezident nebo viceprezident
může být ze své funkce odvolán."
Paní poslankyně navrhuje dikci zpřísnit
tak, aby tam nezáleželo na volbě, nýbrž,
aby to bylo uloženo. Čili " ČNR odvolá
prezidenta nebo viceprezidenta ..." a nyní bude a),
b) atd.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! 66
Kdo je proti? 13
Kdo se zdržel hlasování? 42
Návrh byl přijat.
Poslanec Václav Žák: Konečně
poslední návrh k § 18 společné
zprávy paní poslankyně bude brát zpět.