Středa 22. ledna 1992

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pokud nikoli, rozpravu uzavírám.

Ptám se pana zpravodaje, zda je s to poté, co vystoupí pan navrhovatel, formulovat pozměňovací návrhy tak, aby se o nich dalo hlasovat?

Prosím pana navrhovatele, aby se ujal slova. Mezitím žádám paní poslankyni Marvanovou, aby se dostavila ke stolku upřesnit svůj návrh.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážené kolegyně a kolegové, vážení hosté, mé závěrečné slovo bude stručné.

Mám za to, že pro funkční podobu zákona bylo vykonáno zde ve výborech ČNR a posléze i v plénu ČNR maximum. Myslím si, že jsme přijímali velmi málo zákonů, které by byly tak důkladně projednány ze všech stran. Myslím, že je to zákon dobrý a zůstane dobrým bez ohledu na to, které pozměňovací návrhy budou přijaty, kromě snad těch, které mají dopad na koncepci zákona.

Je pravda, že naše poslanecká skupina, která návrh zákona zpracovávala, měla velmi obtížnou situaci. Je třeba si uvědomit, že v této zemi po dvě generace se neobnovovalo vědomí potřeby tohoto institutu, vědomí potřeby nezávislé smyčky zpětné vazby mezi exekutivou a parlamentem. Toto nám připravilo značné potíže, řadu problémů jsme konzultovali velmi obtížně a v řadě otázek jsme měli k dispozici pouze konzultanty ze zahraniční.

Mám ale za to, že tento zákon musíme přijmout dnes, abychom úřad ustavili co nejdříve. Věřím, že úřad sám, tak jak bude získávat zkušenosti, bude navrhovat změny ve svém postavení tak, aby sloužil parlamentu co nejlépe.

Je dost zákonů, které jsme přijali v posledních dvou letech a které jsme novelizovali. Jenom bych chtěl připomenout zákony o privatizaci, které byly novelizovány několikrát na základě zkušeností z jejich aplikací.

Tento zákon bude podobný, ale neměla by nás při hlasování vést obava z toho, že si nejsme jisti tím, co tvoříme. Tento institut musíme mít, události posledních dnů až týdnů, rozpravy v souvislosti se státními rozpočty a jejich uzávěrkami za rok 1991 ukázaly, že existence etablovaných, nezávislých kontrolních institucí by řadu iracionalit těchto diskusí mohla odbourat, postavit na rozumný základ a vytvořit bázi pro řešení vyvstalých problémů během krátkého období.

Toto je můj další podpůrný argument z poslední doby pro přijetí tohoto zákona. Tím končím své závěrečné slovo. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Skončil pan zpravodaj již svou práci? (Ano.)

Poslanec Václav Žák: Vážený pane předsedající, můžeme přistoupit k hlasování.

K § 5 jsou předloženy dva pozměňovací návrhy. Oba požadují vložit nové písmeno - e). První návrh předkládá paní poslankyně Marvanová a zní: "právnické osoby zřízené zákonem".

Druhý návrh předkládá ústavně právní výbor, za který jej přednáším já, i když s ním nesouhlasím. Tento návrh zní: "právnické osoby zřízené zákonem, s výjimkou samosprávných stavovských organizací ..... následuje odkaz na výčet dosud zřízených komor. Nebudu je znovu uvádět."

Prosím, aby se nejdříve hlasovalo o návrhu paní poslankyně Marvanové.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro návrh změny, podaný paní poslankyní Marvanovou, nechť zvedne ruku. 81

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 42

Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

Poslanec Václav Žák: Děkuji. Nyní uvedu návrhy pana poslance Gjuriče z úvodního kola rozpravy.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Promiňte, pane kolego, s faktickou poznámkou se hlásí poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo, dámy a pánové, to, že byl přijat pozměňovací návrh poslankyně Marvanové, ještě zdaleka nevylučuje hlasování o pozměňovacím návrhu ústavně právního výboru, neboť ústavně právní výbor převzal doslova to, co navrhovala poslankyně Marvanová, leč ještě doplnil další slova. A o tomto doplnění musí být hlasováno.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Byl předložen argument v tom smyslu, že návrh pozdější není vyloučen přijetím návrhu předcházejícího. Má k tomu pan zpravodaj nějaké doplnění?

Poslanec Václav Žák: Myslím, že je skutečně na vašem rozhodnutí i na vašem výkladu jednacího řádu, jak budeme postupovat. Podle mého názoru se tyto dva návrhy vylučují.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Payne, i když musím konstatovat, že mimo rozpravu již faktické poznámky nejsou zcela opodstatněné.

Poslanec Jiří Payne: Chtěl bych připomenout, že stejnou situaci jsme měli při projednávání zákona o obecní policii, což jsem si ověřil ve stenozáznamu. Tam se také návrhy překrývaly, ale jeden návrh byl širší. Tehdy sněmovna rozhodla, že schválením užšího návrhu návrh širší je už vyloučen.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Jsem nakloněn návrhu pana poslance Výborného, neboť se domnívám, že logicky není vyloučen pozdější návrh návrhem právě přijatým. Nevidím, jakým jiným způsobem řešit tuto situaci, než dát o tomto návrhu hlasovat věcně s tím, že v rámci tohoto věcného hlasování se patrně vyřeší i procedurální stránka věci.

Pokud s tím budete souhlasit a pokud je dostatečně znám i druhý pozměňovací návrh, budeme o tomto návrhu hlasovat.

Kdo je pro tento druhý návrh přednesený panem poslancem Žákem, nechť zvedne ruku. (Požadavek na opětné přečtení.)

Poslanec Václav Žák: Uvedu obecnou část tohoto návrhu: "právnické osoby zřízené zákonem", v tom jde o shodu s návrhem paní poslankyně Marvanové, "s výjimkou samosprávných stavovských organizací", a odkaz je na jednotlivé komory, advokacii, komerční právníky, lékařské komory a komoru veterinárních lékařů.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh? 2

Kdo je proti? 52

Konstatuji, že návrh nebyl přijat.

Prosím pana poslance Žáka, aby pokračoval.

Poslanec Václav Žák: Děkuji. Nyní přistoupíme k pozměňovacím návrhům pana poslance Gjuriče.

Pan poslanec Gjurič vznesl pozměňovací návrh k § 14, ale ve druhém kole rozpravy tento návrh stáhl. Navrhuji proto hlasování o zpětvzetí tohoto návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Tento návrh byl stažen ještě před uzavřením rozpravy, takže o něm nemusíme hlasovat.

Poslanec Václav Žák: K § 16 nešlo o pozměňovací návrh, ale o výhradu. Pan poslanec ovšem trvá na vypuštění § 17, ale rád bych ho upozornil, že podle názoru ústavně právního výboru by to znamenalo vypustit i paragrafy 18, 19 a další, protože § 17 zakládá radu, takže další odvolávky na radu by v důsledku toho byly bezpředmětné.

Čili ještě jednou se na něj obracím, jestli trvá na svém návrhu nebo jestli chce přistoupit k hlasování, že to nebude na návrh prezidenta, ale na návrh poslanců. Takže ta druhá část návrhu. V tom případě bych formuloval pozměňovací návrh poslance Gjuriče pro hlasování, že místo textu, který je v §17 nyní:"Členy rady jmenuje a odvolává ČNR na návrh prezidenta" by byl text "... na návrh poslanců ČNR".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Mám sice pochybnosti o tomto "procedurálním obchodě", ale dobrá.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 27

Kdo je proti? 26

Děkuji, tento návrh zjevně nebyl přijat.

Prosím pana zpravodaje, aby pokračoval.

Poslanec Václav Žák: Ptám se, jestli pan poslanec Gjurič trvá na návrhu §27. Zřejmě by to znamenalo vypustit ustanovení o pokutách, přes stanovisko ústavněprávního výboru.

Poslanec Andrej Gjurič: Netrvám.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Berete tedy zpět svůj návrh, pane kolego? Potom asi musíme hlasovat, neboť se tak stalo právě nyní po uzavření rozpravy.

Kdo tedy souhlasí se zpětvzetím návrhu pana poslance Gjuriče, nechť zvedne ruku? 114

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat, návrh je vzat zpět.

Poslanec Václav Žák: Nyní k §22, kde v dnešní jeho podobě statut Nejvyššího kontrolního úřadu schvaluje ČNR. Podle mého názoru je technickou záležitostí nařízení předsednictva, aby statut byl projednán ve výborech jako zákon. V tom není vůbec žádný rozdíl. Může být přikázán všem výborům ČNR, může být připomínkován, pozměňován, tak jako ostatní statuty, které jsme projednávali. Takže v tom rozkol nevidím.

Ptám se vás ještě jednou, jestli trváte na tom, nebo souhlasíte s tím, že to bude usnesení ČNR?

Poslanec Andrej Gjurič: Souhlasím, i když samozřejmě, kdyby to byl zákon, bylo by to bezpodmínečnější, takhle je to obligatorní.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je to zpětvzetí, opět hlasujeme o souhlasu se zpětvzetím tohoto návrhu.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku? 122 Děkuji.

Kdo je proti? 4

Návrh na zpětvzetí byl schválen.

Prosím pana zpravodaje.

Poslanec Václav Žák: Nyní bych prosil hlasovat k § 17 odst. 1), kde v současném paragrafu je dikce: "Rada je složena ze 7 členů." Ústavněprávní výbor na podnět pana poslance Bendy navrhuje znění: "... bude složena z prezidenta, víceprezidenta a ze 7 členů".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Takže navrhujete hlasovat o tomto návrhu, který byl vámi v rozpravě tlumočen jako pozměňovací návrh?

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 120 Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo. Děkuji.

Návrh byl přijat.

Poslanec Václav Žák: Děkuji. Nyní k §19, písm. a) za slova "stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu" se vloží "České republiky". Upřesňující poznámka. Opět návrh ústavněprávního výboru, přednesl jsem ho v rozpravě.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku? 117

Kdo je proti? Nikdo.

Děkuji, návrh byl přijat.

Poslanec Václav Žák: Nyní přicházíme k druhému kolu rozpravy. Tam první pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Sedláček, kde protestoval proti diskriminační věkové klausuli ve společné zprávě a doporučuje návrat k původnímu poslaneckému návrhu. Jestli pan poslanec dovolí, tento věk je v zákoně o auditorech a na základě této informace ústavně-právní výbor tuto klausuli přijmul. Jinak je na Sněmovně, jak rozhodne o otázce věku.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Čili ten návrh byl takový, jenom pan poslanec Sedláček na urgenci kolegy to upřesnil. Pokud to není nejasné, pokud všichni víme, o čem hlasujeme, navrhuji hlasovat:

Kdo je pro návrh pana poslance Sedláčka? (Připomínky z lavic.)

Zpět, ruším hlasování.

Poslanec Václav Žák: Já to upřesním, ve společné zprávě je 30 let, v původním návrhu 24.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Čili návrh pana poslance Sedláčka je 24 let.

Kdo je pro jeho návrh, nechť zvedne ruku? 29

Kdo je proti? 38

Děkuji, tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Václav Žák: Ztratili jsme tím pádem hlas.

Takže nyní přistupuji k pozměňovacím návrhům paní poslankyně Marvanové. Paní poslankyně navrhuje, aby v §14, odst. 1), kde je nyní neslučitelnost s funkcí ve státní správě, bylo "s funkcí v orgánech státní správy". Tlumočím správně návrh? Takže prosím, aby se o tomto návrhu hlasovalo.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku? 94

Kdo je proti? 2

Děkuji. Tento návrh byl zjevně přijat.

Poslanec Václav Žák: Omlouvám se, mohli jsme si jedno hlasování ušetřit - prosím byl tu návrh, který doplňuje místo hovořící tamtéž o politických stranách termínem a "politických hnutích". Musíme tedy hlasovat, bohužel, znovu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Můžeme tedy hlasovat? Je každému jasné, oč jde? - Ano.

Kdo je tedy pro tento návrh, nechť zvedne ruku! 115

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh tedy byl přijat.

Poslanec Václav Žák: Děkuji.

Můžeme přistoupit k návrhu paní poslankyně Marvanové, k § 24 písm. d), kde v současné dikci je "včetně označení ustanovení právních předpisů". Paní poslankyně doporučuje doplnit "včetně označení ustanovení obecně závazných právních předpisů".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano.

Kdo je pro tento návrh? 107

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh tedy byl přijat.

Poslanec Václav Žák: Děkuji.

Nyní je další pozměňovací návrh paní poslankyně, který se týká společné zprávy, kde na straně 3 v § 16 v odst. 2 je dikce: "Prezident nebo viceprezident může být ze své funkce odvolán." Paní poslankyně navrhuje dikci zpřísnit tak, aby tam nezáleželo na volbě, nýbrž, aby to bylo uloženo. Čili " ČNR odvolá prezidenta nebo viceprezidenta ..." a nyní bude a), b) atd.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! 66

Kdo je proti? 13

Kdo se zdržel hlasování? 42

Návrh byl přijat.

Poslanec Václav Žák: Konečně poslední návrh k § 18 společné zprávy paní poslankyně bude brát zpět.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP