Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo
je tedy pro vyslovení souhlasu se zpětvzetím
tohoto návrhu paní poslankyně, nechť
zvedne ruku! 113
Kdo je proti? Nikdo.
Souhlas ke zpětvzetí byl udělen.
Poslanec Václav Žák: Děkuji.
V ostatních vystoupeních poslanců žádné
pozměňovací návrhy nezazněly,
takže můžeme přikročit k hlasování
o zákonu jako celku.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Táži se, kdo souhlasí s návrhem skupiny
poslanců ČNR Ivo Svobody a dalších na
vydání zákona České národní
rady o Nejvyšším kontrolním úřadě
České republiky podle sněmovního tisku
511 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 558 a dnes schválených pozměňovacích
návrhů, nechť zvedne ruku! 95
Kdo je proti? 5
Kdo se zdržel hlasování? 27
Návrh byl tedy přijat. (Potlesk.)
Děkuji oběma pánům za jejich úsilí,
pan zpravodaj opětuje dík, pan navrhovatel není
syt a chce se ještě vyjádřit.
Poslanec Ivo Svoboda: Dovolte mi jenom tři věty.
Chtěl bych poděkovat všem členům
iniciativní skupiny, kteří tu káru
společně táhli po dobu půl roku.
Potom bych chtěl poděkovat zejména externím
spolupracovníkům, z nichž řada je přítomna
na galerii a bez jejichž pomoci bychom zřejmě
tu práci nezvládli.
A nakonec bych chtěl poděkovat vládě,
že svými stanovisky nám pomohla zákon
dopracovat a jeho přijetí podpořit. Činím
tak přesto, že zde vláda není. (Potlesk).
Omlouvám se ještě za čtvrtou větu
- děkuji všem poslancům, kteří
ve výborech krok za krokem se zákonem prokousávali
a nakonec i zde v plénu pomohli k jeho přijetí.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Dík pana kolegy platí tedy těm 95 co hlasovali
pro, ostatním nikoli. (Smích.)
Přešel bych nyní k dalšímu bodu
dnešní schůze tím, že ho jenom
nazvu a hned dám slovo k faktické poznámce.
Dalším bodem má být
Pan kolega Šuman se hlásil k faktické poznámce.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážení
přátelé, já se domnívám,
že vzhledem k tomu, že to není zpráva
resortu ministerstva vnitra, ale vlády, že je nutné
projednávat tuto zprávu za účasti
vlády. Jak jsem se informoval, zítra bude vláda
přítomna. Proto vás prosím, abyste
odsouhlasili to, že nebude projednáván tento
bod, že projednáván také být
nemůže, poněvadž tu není předkladatel
a doporučuji, aby byl předsunut bod Návrh
na zrušení obecně závazné vyhlášky,
abychom využili dnešního času. Domnívám
se, že je to velice účelné, abychom
jednali o bezpečnostní situaci za přítomnosti
celé vlády.
Prosím, aby o tom bylo dáno hlasovat.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Je zde tedy návrh na přerušení projednávání
tohoto bodu do zítřka, kdy bude přítomna
celá vláda. V tom smyslu interpretuji návrh
pana poslance Šumana.
Kdo je, prosím, pro tento procedurální návrh,
nechť zvedne ruku. 90
Kdo je proti? 1
Kdo se zdržel hlasování? 27
Návrh byl tedy přijat, tento bod a jeho projednávání
je přerušeno do zítřejšího
dne.
Dalším bodem, který se nabízí
- jedním ze dvou, které je dnes možno projednat,
je
K tomuto bodu jste obdrželi sněmovní tisk 553
a teď bych požádal předsedu výboru
ČNR pro územní správu a národnosti,
pana kolegu Hrazdíru, aby k předloženému
tisku stručně promluvil.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Výborem
byl určen poslanec Dohnal.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, byl jsem pověřen
výborem pro územní správu a národnosti
předložit České národní
radě návrh na zrušení obecně
závazné vyhlášky Městského
úřadu v Táboře o výši
ročních sazeb za nájem nebytových
prostor ze dne 19. června 1991.
Vzhledem k tomu, že veškeré podkladové
materiály poslanci obdrželi a vzhledem k tomu, že
se jedná o opakovaný postup, kdy Česká
národní rada zrušila ze stejných důvodů
obecné závazné vyhlášky Městských
úřadů v Opavě a Olomouci, omezují
se jenom na stručnou informaci.
Přednosta Okresního úřadu v Táboře
svým dopisem ze dne 5. listopadu 1991 podle ustanovení
§ 62, odst. 1 zákona ČNR č. 367/1990
Sb. pozastavil účinnost citované vyhlášky.
Starosta města Tábor dopisem ze dne 11. prosince
1991 oznámil přednostovi okresního úřadu,
že zastupitelstvo města požaduje, aby tato záležitost
byla předána ke konečnému rozhodnutí
České národní radě. Podle stanoviska
Generální prokuratury České republiky
ve zprávě o výkonu kontroly státní
správy je poukazováno na to, že některé
vyhlášky jsou v rozporu s obecně závazným
předpisem, konkrétně vyhláškou
č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného
nebytových prostor, a to proto, že bylo stanoveno,
že nájemné lze sjednat neomezeně v celém
městě, aniž by se přihlíželo
k atraktivitě a poloze jednotlivých objektů.
Obdobné stanovisko vydal také odbor cen výrobní
sféry federálního ministerstva financí
ze dne 5. listopadu 1991. Kontrolní a rozpočtový
výbor ve svém usnesení k této problematice
uvádí, že vyhláška Městského
úřadu v Táboře je v rozporu s duchem
vyhlášky federálního ministerstva financí,
nikoli s literou, a proto doporučuje novelizovat příslušnou
vyhlášku ministerstva financí ČR. Rovněž
ústavně právní výbor ČNR
i výbor ČNR pro územní správu
a národnosti doporučují České
národní radě vyhlášku Městského
úřadu v Táboře ze dne 19. června
1991 o výši ročních sazeb za nájemné
nebytových prostor zrušit.
Navrhuji proto, aby Česká národní
rada přijala následující usnesení.
Usnesení České národní rady
ze dne 22. ledna 1992 o zrušení obecně závazné
vyhlášky Městského úřadu
v Táboře o výši ročních
sazeb za nájem nebytových prostor ze dne 19. 6.
1991:
"Česká národní rada
- ruší obecně závaznou vyhlášku
Městského úřadu v Táboře
o výši ročních sazeb za nájemné
nebytových prostor ze dne 19. června 1991, neboť
tato je v rozporu s vyhláškou federálního
ministerstva financí, ministerstva financí ČR
a ministerstva financí SR č. 585/1990 Sb., o cenové
regulaci nájemného z nebytových prostor,
a tím i s § 16, odst. 2 zákona ČNR č.
367/1990 Sb., o obcích,
- doporučuje ministerstvu financí ČR, aby
iniciovalo u federálního ministerstva financí
a ministerstva financí SR novelizaci jejich společné
vyhlášky č. 585/1990 Sb."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
a otevírám rozpravu k tomuto bodu. Přeje
si někdo vystoupit? Pan poslanec Sedláček.
Poslanec Michal Sedláček: Vážená
sněmovno, nevystupuji konkrétně k samotné
vyhlášce města Tábor, ale je to model,
který jsme tady už několikrát schvalovali
a jedná se v podstatě o svým způsobem
velice nedůstojnou roli České národní
rady. Chtěl bych navrhnout, abychom vytvořili ještě
druhou část usnesení, jakýsi bod dvě,
kde bychom navrhli české vládě, až
bude předkládat novely zákonů, aby
se zabývala i tou problematikou, aby České
národní radě tato funkce prostě nepříslušela.
Parlamentu toto nepatří.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Chtěl jsem pana
kolegu předřečníka upozornit na to,
že v závěru usnesení je navrženo
právě ministerstvu financí ČR, aby
se konkrétně tento případ nemohl opakovat
a nemusela se tím Česká národní
rada neustále zabývat, aby iniciovalo u federálního
ministerstva financí a ministerstva financí SR,
aby tato vyhláška byla novelizována z důvodů,
které jsem právě pravil.
Poslanec Jan Růžička: S ohledem na věcnou
stránku problému doporučuji, aby Česká
národní rada doporučila druhou část
návrhu, kterou zde měl zpravodaj, aby byl iniciován
návrh na změnu vyhlášky, poněvadž
v ní je problém. A současně tedy navrhuji,
aby Česká národní rada nerušila
vyhlášku Městského zastupitelstva v
Táboře a ponechala ji v platnosti do doby, než
novela této vyhlášky vstoupí v platnost
a podle jejího obsahu aby bylo rozhodnuto.
Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený
pane místopředsedo, vážené dámy
a pánové. Protože pan kolega Sedláček
tady navrhl jistým způsobem modifikovat usnesení,
myslím, že by bylo dobré si připomenout,
že České národní radě
povinnost zabývat se vyhláškou tohoto typu
ukládá ústavní zákon o československé
federaci, a tudíž. bychom museli směřovat
k úpravě tohoto zákona. Není to možné
jiným způsobem. Zdá se mi také, že
je nedůstojné, aby tyto vyhlášky rušila
Česká národní rada a nikoliv soud,
jak by to mělo být v jiných případech.
Poslanec Michal Sedláček: Neměl
jsem na mysli jenom tuto konkrétní vyhlášku,
je to obecný problém. Zakládá se to
na základě zákona o obcích. Zákon
o obcích není ústavním zákonem
o československé federaci a je možné
ho novelizovat v ČNR. Vláda připravuje novelu
zákona. Vládě jsem chtěl proto v návrhu
usnesení navrhnout, aby se zabývala i novelizací
tohoto paragrafu zákona o obcích.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Doufám,
že bude pan poslanec Sedláček během
rozpravy pracovat na návrhu svého usnesení.
Do rozpravy se hlásí dále pan kolega Kadlec.
Poslanec Ján Kadlec: Pane místopředsedo,
vážená sněmovno, chtěl bych upozornit
pana poslance Sedláčka na to, že se zítra
budeme zabývat koncepcí vlády, otázkou
samosprávných orgánů a státní
správy. Pokud je mi známo, je v pracovním
materiálu návrh, aby se zemské sněmy
zabývaly, je to v § 7 bod f) rušením nezákonných
opatření obecních zastupitelstev a obecních
rad a zastupitelstev měst a rad a samostatnou působností.
To znamená, že se předpokládá,
že tady bude nějaký samostatný samosprávní
mezistupeň, orgán, který by toto měl
v budoucnu převzít.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Pokud nikoli, rozpravu
uzavírám.
Chtěl bych navrhnout panu kolegovi Sedláčkovi,
aby ve spolupráci s pověřeným členem
výboru formuloval svůj návrh usnesení.
Předem navrhují způsob hlasování
- o každém odstavci navrhuji hlasovat zvlášť.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, v rozpravě zazněly dva návrhy.
Pan poslanec Sedláček navrhl nejdříve
přijmout usnesení, kterým by ČNR požádala
vládu, aby předložila novelu zákona
o obcích. Prosím pana kolegu Sedláčka,
zda by byl schopen návrh formulovat.
Poslanec Michal Sedláček: "ČNR
doporučuje české vládě, aby
při připravované novele zákona o obcích
navrhla změnu rušení obecně závazných
vyhlášek, aby navrhla změnu § 62 zákona
o obcích."
K panu poslanci Kadlecovi jsem chtěl říci,
že se tady nejedná o to, zda je to ČNR nebo
zemský sněm, ale zda je to ČNR nebo soud.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Stále
se mi ještě nezdá, že je to formulace,
o které by se dalo hlasovat.
Poslanec Michal Sedláček: Ještě
jednou: "ČNR doporučuje české
vládě, aby při připravované
novele zákona o obcích navrhla změnu §
62 zákona o obcích."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo
je pro doplnění návrhu usnesení, nechť
zvedne ruku. 36
Kdo je proti? 1
Zdržel se hlasování? 40
Konstatuji, že nejsme schopni usnášení.
Než schůzi přeruším, udělám
pokus vyzvat kolegy, kteří jsou v doslechu reproduktorů,
aby se dostavili do sněmovny. Je jich třeba 25 -
27. /Poslanci docházejí do sněmovny./
Nyní jsme usnášeníschopni. Prosím,
aby byl znovu přednesen doplňovací návrh
pana poslance Sedláčka.
Poslanec Michal Sedláček: V usnesení
v bodě II se říká, že ČNR
doporučuje ministerstvu financí atd. Následoval
by další bod, ve kterém by bylo řečeno:
"ČNR doporučuje vládě ČR,
aby při připravované novele zákona
o obcích předložila změnu § 62
zákona o obcích."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo
je pro tento návrh na doplnění návrhu
usnesení, nechť zvedne ruku. 30
Kdo je proti? 6
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Posledním návrhem
byl návrh poslance Růžičky, abychom
tuto vyhlášku z Tábora nerušili a nechali
ji v platnosti až do doby, než bude novelizována
vyhláška č. 585/1990 Sb.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dovolil
bych si to vyložit jako návrh na zaujetí postoje
při hlasování. Můžeme hlasovat
buď pro zrušení, nebo proti zrušení.
Prosím kolegu Dohnala, aby přečetl návrh
usnesení, jak jej předtím předeslal.
Navrhl jsem, aby se hlasovalo podle jednotlivých odstavců.
Nejsem si jist, zda je to rozumné, protože si je nepamatuji.
Prosím, aby bylo přečteno celé usnesení.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Usnesení ČNR
ze dne 22. ledna 1992 o zrušení obecně závazné
vyhlášky Městského úřadu
v Táboře o výši ročních
sazeb za nájemné z nebytových prostor ze
dne 19. 6. 1991.
"ČNR ruší obecně závaznou
vyhlášku Městského úřadu
v Táboře o výši roční
sazby za nájem nebytových prostor ze dne 19. června
1991, neboť tato je v rozporu s vyhláškou federálního
ministerstva financí, ministerstva financí České
republiky a ministerstva financí Slovenské republiky
č. 585/1990., o cenové regulaci nájemného
z nebytových prostor a tím i s § 16
odst. 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích.
ČNR doporučuje ministerstvu financí ČR,
aby iniciovalo u federálního ministerstva financí
a ministerstva financí Slovenské republiky novelizaci
společné vyhlášky č. 585/1990
Sb."
Domnívám se, že by bylo rozumné hlasovat
o prvém a druhém odstavci zvlášť.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Nejsou-li
jiné návrhy, navrhuji, abychom hlasovali, s tím,
že podotýkám, že dokonavý vid slovesa
ruší je legislativně nesprávný,
neboť má být správně zrušuje.
Je to "fuj", ale je to ustálený legislativní
tvar, je odporný, ale ustálený.
Hlasujme o právní části návrhu
na usnesení, které přednesl kolega Dohnal.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 92
Kdo je proti? 4
Zdržel se hlasování? 8
Návrh byl přijat.
Kdo je pro přijetí druhé části
právě předneseného návrhu usnesení,
nechť zvedne ruku. 80
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 22
Návrh byl přijat.
Slušelo by se, abychom hlasovali o celém usnesení
zvlášť. Možná to bude označeno
za odporné, ale navrhuji, abychom to učinili.
Kdo je pro návrh přednesený kolegou Dohnalem,
ať zvedne ruku. 96
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 13
Návrh usnesení byl přijat.
Dámy a pánové, zbývajícím
jediným možným bodem našeho programu,
který lze projednat za stávající situace,
je bod, který byl zařazen na návrh kolegy
Hejska. Navrhuji, abychom předtím, než schůzi
přerušíme do zítřka, tento bod
ještě projednali. Jsou námitky? Nejsou.