Konečně se nemohu ubránit, už jenom
konstatování. Měli jsme obavu, že při
existenci dvou paralelních subjektů vzniknou komplikace.
Toto moje přesvědčení trvá
dál, jenže teď mi připadá reálnější.
Obával jsem se tehdy, že vzniknou komplikace kompetenční
mezi ministerstvem státní kontroly a nezávislým
kontrolním úřadem. Tyto obavy mám
dál, protože tento zákon pomíjí
zcela existenci ministerstva státní kontroly a koneckonců
i zákon o státní kontrole. Systém
státní kontroly nevymezuje kompetence a působnosti.
Obával jsem se, že budou komplikace personální.
Obávám se nadále, protože v důvodové
zprávě je řečeno, když vezmu
tu větší variantu, že bude mít
tento nezávislý kontrolní úřad
120 lidí. Už tehdy jsem vyslovil obavu, že nastane
přetahování pracovníků. Protože
nezávislý kontrolní úřad je
ten, který má trvat a ministerstvo státní
kontroly je to, které bude jen nějaký čas,
s čímž všichni souhlasíme, dovedu
si představit, odkud kam ten odliv kvalifikovaných
pracovníků bude a jaké to způsobí
komplikace. Koneckonců jsem měl obavy i z komplikací
finančních. Tady jen poznamenávám,
že v současné situaci přece jen 17 miliónů
je 17 miliónů. Ale toto všechno jen konstatuji.
Ještě několik pozměňovacích
návrhů.
K § 14 - domnívám se, že se bude scházet
ústavně právní výbor, ve výboru
jsme to neprojednávali, dovolím si vyslovit jen
obecně, že je nutné uvažovat o ustanovení,
že po nějakou dobu, řekněme 2 až
4 roky před volbou, nebyl prezident ani viceprezident členem
vlády. Jde o to, aby byl chráněn před
podezřením nebo dokonce, aby nebyla určitá
pravděpodobnost, že nynější funkcí
zakrývá nějaké předchozí
machinace. Stálo by ostatně za uváženou,
což nebývá ve světě řídké,
zda oba před nástupem funkce by neměli složit
nějakou kauci.
K § 16 - domnívám se, že by měl
být doplněn buď o zvláštní
odstavec, nebo písmeno e) v odst. 2 tohoto znění:
"Prezident a viceprezident mohou být odvoláni,
jestliže neplní povinnosti podle tohoto zákona."
K tomuto textu si dovolím jen určitou poznámku
nebo domněnku, protože prezident a viceprezident jsou
výrazně personálně spojeni viceprezidenta
navrhuje prezident. Jestliže odstoupí prezident nebo
bude odvolán, měl by odstoupit také viceprezident,
protože si nejsem zcela jist, jak se s novým prezidentem
srovná.
A nyní k § 17. Tady jsme u merita věci, tj.
u té - podle mého názoru - zcela formální
rady, předsednictva, protože vzniká - ve znění
společné zprávy - tak, že plénum
volí předsednictvo na návrh prezidenta. Tady
by buď byla možnost, že ta volba by se konala jiným
způsobem, tzn., že bychom ji museli nějak vymyslet
anebo určit. Já se prostě domnívám,
že bychom měli jasně vyložit karty a říci,
že je orgán monokratický, a proto navrhuji
§ 17 vypustit. Tzn., že je tu prezident a víceprezident
- má to např. paralelu v rakouské ústavě
a není to nic zvláštního.
Jestliže tu zůstane § 17 tak, jak je, tzn., že
prezident navrhuje a Česká národní
rada volí, pak se domnívám, že ta kolegiálnost
je pouze formální, jak už jsem to tu jednou
říkal.
K § 22 jsem se už zmínil - domnívám
se, že statut toto nemůže řešit,
ale ponechávám to k posouzení ústavně
právnímu výboru.
Ještě poznámku k § 27, tj. k pokutám.
Domnívám se, že odstavec 1 písm. a)
- "pokuty dává konkrétním pracovníkům..."
- je málo smysluplné. Považuji to za určitý
relikt minulosti, kdy se udělovaly blokové pokuty.
Je to v podstatě v rozporu se zásadami odpovědnosti
řídící sféry. Domnívám
se prostě, že ukládat pokuty - navíc
ještě do 200 tisíc korun jednotlivým
pracovníkům je ve vlastní podstatě
úplně absurdní.
Pak tu mám ještě jednu poznámku - co
dělat, když pokuta nevede k odstranění
nebo když pokuta nevede k cíli. Je totiž pravděpodobné
nebo alespoň možné, že některé
instituce budou ochotny zaplatit pokutu, aby získaly čas,
aby jim nikdo nešel do papírů, nebo aby mohly
odstranit vadu, která by je stála mnohem víc
než 200 tisíc nebo půl miliónu.
To jsou z mé strany všechny pozměňovací
návrhy.
Za velmi podstatné - i když se tam neodvažuji,
poněvadž tím bych musel napadnout celý
zákon - je zásadní rozhodnutí, jak
§ 22 řešit. Absolutně nesouhlasím
s tím, aby tak závažné věci upravoval
až statut. Ale tam prosím, aby se ústavně
právní výbor k tomu ještě jednou
vyjádřil.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana poslance Maryta a připraví se
pan poslanec Kapusta.
Poslanec Jiří Maryt: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, projednávaný
návrh zákona o Nejvyšším kontrolním
úřadě České republiky chápu
jako další potřebný krok ke vstupu do
fáze kvalitativně nového období v
souvislosti s účinností nové daňové
soustavy od 1. 1. 1993.
V současném systému je rozpočet pod
tlakem především od těch, kteří
rozpočet takzvaně utrácejí, neboli,
kterým rozpočet kryje výdaje. V příštím
roce se však rozpočet dostane i do druhého
silného tlaku, a to ze strany daňových plátců
a poplatníků, a to jak fyzických osob, tak
i právnických, kteří se budou velmi
důrazně prostřednictvím svých
poslanců starat o to, zda daňové zatížení
je úměrné hospodárnému vynakládání
rozpočtových zdrojů.
Řada dílčích věcí byla
diskutována při projednávání
již vzpomenutého ústavního zákona
o Nejvyšším kontrolním úřadě,
stejně tak jako při projednávání
zásad a paragrafovaného znění v jednotlivých
výborech České národní rady.
Já osobně z pohledu člena rozpočtového
a kontrolního výboru cítím absenci
této kontrolní instituce, a proto po provedení
příslušných úprav v duchu společné
zprávy návrh zákona podpořím.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana poslance Kapustu.
Poslanec Jaromír Kapusta: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vítám iniciativu, kdy je znovu projednáván
ve sněmovně České národní
rady návrh zákona o Nejvyšším kontrolním
úřadě České republiky, který
prakticky provádí článek I ústavního
zákona č. 481 z loňského roku, schváleného
v České národní radě, jímž
byl zřízen Nejvyšší kontrolní
úřad ČR jako nezávislý kontrolní
orgán.
Zřízení nezávislého kontrolního
úřadu je jednou z podmínek uvedených
v Dohodě o přidružení našeho státu
k Evropským společenstvím. Je dobře,
že ČNR se této průkopnické práce
v ČSFR na úseku kontroly podjala. Jsem informován,
že návazně na tuto naši iniciativu jsou
zahájeny práce na konstituování nezávislých
kontrolních úřadů na Slovensku a na
úrovni federace.
Je škoda, že se nám nepodařilo dříve
než za dva roky po listopadové revoluci, abychom i
na tomto úseku se mohli zařadit mezi vyspělé
státy s demokratickými tradicemi.
O důležitosti zřízení nezávislého
kontrolního úřadu jsem se osobně přesvědčil
při absolvování semináře s
představiteli Spolkového účetního
dvora Německa, ale také při své nedávné
návštěvě Nejvyššího
kontrolního úřadu Polské republiky.
Z hlediska postavení, působnosti a oprávnění
Nejvyššího kontrolního úřadu
mne zaujala zejména organizace Spolkového účetního
dvora v Německu, jehož zakotvení v ústavě
je uvedeno pouze jednou větou, zato však jeho vnitřní
organizace a chod úřadu se ukazují být
velmi precizní, a proto požívá v Německu
nebývalé vážnosti, a to nejen před
úřady, ale i před samotnými občany.
Také jeho vazby s nejvyššími kontrolními
úřady jednotlivých spolkových zemí
mohou sloužit pro další práci na tomto
úseku jako jeden z dobrých vzorů pro budování
nezávislého kontrolního úřadu
v Československu.
U Spolkového účetního dvora v Německu
je v praxi velmi uznávána jeho nezávislost,
a to svým způsobem i vůči zastupitelským
úřadům, ačkoli to v ústavě
ani v prováděcím předpise není
výslovně formulováno.
Přesto, že zákon o zřízení
Spolkového účetního dvora byl přijat
již v roce 1950 a byl velmi dobře propracován,
byl v roce 1985 novelizován, přičemž
tato novelizace znamená další modernizaci tohoto
orgánu.
Obdobně procházejí vývojem v posledních
desetiletích další účetní
dvory, jako např. Nevyšší účetní
dvůr Rakouska, který byl upraven po válce
zákonem č. 144 z roku 1948 a byl novelizován
v roce 1958, 1959, 1977 a naposledy v roce 1989.
Tentýž vývoj a jeho podchycení v zákonech
- a to snad ještě ve větším rozsahu
- vidíme v zemích východní Evropy,
které už dnes mají vybudovány nezávislé
kontrolní orgány, jako je tomu - jak jsem se již
zmiňoval - v Polské republice.
Z toho plyne závěr, že s činností
Nejvyššího kontrolního úřadu
i u nás je nutno začít bezodkladně
a počítat s tím, že tento kontrolní
úřad se bude dále vyvíjet a zdokonalovat
v průběhu vlastní činnosti. Tím
bych také reagoval na určité obavy svého
předřečníka, pana poslance Gjuriče.
Nemůžeme tedy zákon, který dnes projednáváme,
vidět jen z hlediska konečné fáze,
která de facto nikdy není, ale z hlediska nutného
začátku, a proto se na přítomné
poslance obracím, aby k tomuto pozitivnímu vývoji
přispěli schválením předloženého
návrhu zákona o Nejvyšším kontrolním
úřadě ČR.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Konstatuji, že do rozpravy se již nikdo nepřihlásil.
Rozpravu tedy uzavírám.
Nyní vyvstává procedurální
problém spojený s tím, že nemohu ani
navrhnout tomuto plénu, aby rozhodlo o přerušení
a jednání ústavně právního
výboru, neboť počet nás zde přítomných
nepřevyšuje - podle mých předběžných
výpočtů - 60 lidí.
Učiním tedy jednu věc, neboť dost bylo
ztrát času.
Vyhlásím přestávku, což mohu
bez hlasování, a apeluji na přítomného
místopředsedu ústavně právního
výboru, aby se v čísle 55 se svým
výborem sešel, stejně jako se zpravodajem a
s navrhovatelem tohoto zákona. Předpokládám,
že na tuto konzultaci by stačila hodina. Nebo je to
příliš? - Není.
Vyhlašuji tedy přestávku s tím, že
v jednání budeme pokračovat v 16.30. (Jednání
přerušeno v 15.30 hod.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy
a pánové, pan poslanec Žák by vás
seznámil se závěry ústavně
právního výboru, potom bychom pokračovali
v rozpravě, kterou jsem sice uzavřel, ale z kontextu
je zřejmé, že naprosto omylem. Prosím
pana poslance Žáka.
Poslanec Václav Žák: Začal bych
probírat jednotlivé pozměňovací
návrhy v pořadí, jak byly podány.
První pozměňovací návrh podala
paní poslankyně Marvanová k § 5, kde
doporučila, aby bylo zařazeno nové písm.
e) s tím, že dosavadní písm. e) by bylo
upraveno na písmeno f). Doporučila znění:
"právnické osoby zřízené
zákonem". Podle výkladu, který dala,
je zřejmé, že měla na mysli Českou
televizi, Český rozhlas a další organizace.
Při rozpravě ústavně právní
výbor její návrh pozměnil v tom smyslu,
že požaduje vyloučení samosprávných
stavovských organizací. Já jsem pověřen
přednést pozměněný návrh
ústavně právního výboru, přednesu
jej, ale osobně bych rád zdůraznil, že
kontrola nezávislým kontrolním úřadem
není podle mého názoru porušením
samosprávnosti těchto komor. Takže potom sněmovna
bude vážit, jestli bude hlasovat pro původní
návrh poslankyně Marvanové, nebo pro pozměněný
návrh. Přečtu nyní pozměněný
návrh ústavně právního výboru.
Písm. e) by znělo: "právnické
osoby zřízené zákonem s výjimkou
samosprávných stavovských organizací"
teď by tam byl odkaz - "například zákon
ČNR č. 128/1990 Sb., o advokacii, zákon ČNR
č. 209/1990 Sb., o komerčních právnících
a právní pomoci jimi poskytované, zákon
ČNR č. 220/1991 Sb., o České lékařské
komoře, České stomatologické komoře,
České lékárnické komoře,
zákon ČNR č. 381/1991 Sb., o Komoře
veterinárních lékařů ČR".
Toto je návrh ústavně právního
výboru.
Doporučoval bych, abych nejprve přednesl všechny
návrhy ústavně právního výboru,
potom abychom teprve hlasovali o jednotlivých návrzích.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ještě
bych připomněl váš vlastní návrh,
pane kolego, v tom smyslu, že budeme eventuálně,
přihlásí-li se někdo, pokračovat
v rozpravě. Čili přečíst všechny
připomínky a potom eventuálně pokračovat
v rozpravě a pak hlasovat.
Poslanec Václav Žák: Co se týče
návrhu pana poslance Gjuriče k § 14. Po rozpravě
nebyla tato změna doporučena. Ústavně
právní výbor zvažoval i možnost
zařadit podobnou klausuli do § 13 jako jednu z podmínek
volitelnosti, ale ani tuto možnost ústavně
právní výbor hlasováním nedoporučil.
Co se týče § 16. Ústavně právní
výbor to nebral jako návrh, ale jen jako komentář,
že v případě odvolání
prezidenta bude muset vztah mezi viceprezidentem a prezidentem
řešit ten či onen s tím, že pokud
se nebude schopen dohodnout, je to kolektivní orgán,
může podat rezignaci.
Co se týče doporučení vypustit §
17. žádný hlas z ústavně právního
výboru nebyl pro tento návrh, pro řešení,
že se volí Českou národní radou
na základě návrhu prezidenta byl jeden hlas
pro, ostatní hlasy pro nebyly. Protože to, že
volí celá Česká národní
rada Radu nejvyššího kontrolního úřadu,
chápe ústavně právní výbor
jako dostatečnou záruku toho, že tento orgán
je kolektivní.
Co se týče § 27 odst. 1. Pro to, aby Nejvyšší
kontrolní úřad nemohl ukládat pořádkové
pokuty, nebyl žádný poslanec, čili nikdo
nepodporoval to, aby Nejvyšší kontrolní
úřad byl zbaven možnosti ukládat pořádkové
pokuty.
Co se týče statutu a rozhodnutí ohledně
§ 22. Ústavně právní výbor
na otázku, jestli má být statut přijímán
formou zákona, hlasoval tak, že čtyři
byli pro, osm bylo proti, jeden se zdržel hlasování.
Jedná se o to, že statut bude přijímán
nadpoloviční většinou usnesením
ČNR, čili opět Česká národní
rada bude schvalovat, jak bude statut vypadat. Podle názoru
ústavně právního výboru to
není nutné do podrobností upravovat zákonem.
Ústavně právní výbor pak na
připomínku pana poslance Bendy doporučuje
- a to je věc, která v rozpravě nezazněla
aby k § 17 odst. 1 bylo upřesnění. Nyní
text zní: "Rada je složena ze sedmi členů",
v pozměněné formě by zněl:
"Rada je složena z prezidenta, z viceprezidenta a ze
sedmi členů." To je první návrh.
Další návrh k § 19 - upřesnění.
V písm. a) se píše: "stanovisko ke státnímu
závěrečnému účtu",
doplnilo by se "České republiky". To jsou
všechny pozměňovací návrhy projednané
ústavně právním výborem. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy po přednesení
této zprávy? Pan poslanec Sedláček
a paní poslankyně Marvanová.
Poslanec Michal Sedláček: Vážená
sněmovno, mám jeden drobný návrh.
Jedná se o společnou zprávu, a to konkrétně
o § 20 písm. b), kde se ve společné
zprávě navrhuje změnit věk kontrolorů.
Chci upozornit na to, že osob, které by mohly kontrolovat,
je velice málo a zde se navrhuje zvýšit jejich
věkovou hranici. Nedomnívám se, že je
to způsobeno racionálním způsobem.
Do společné zprávy se to dostalo na základě
usnesení ústavně právního výboru.
Při projednávání tohoto bodu jsem
tam byl a bylo to v době, kdy ústavně právní
výbor byl již značně přepracován,
nechci se domnívat, že rozhodnutí bylo nekompetentní.
Následovalo to ale poté, co jsme debatovali o tom,
zda hranici snížit na 21 nebo na 24 let. Pak došlo
k takovéto nepříjemné záležitosti.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu poslanci Sedláčkovi. Prosím paní
poslankyni Marvanovou.
Vidím ale, že je tady nutkání k faktické
poznámce.
Poslanec Ivo Svoboda: Omlouvám se kolegovi, ale
nezazněl konkrétní pozměňovací
návrh, zda vypustit ze společné zprávy.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, vzhledem k tomu, že byla rozprava otevřena,
přednesla bych ještě dva drobné pozměňovací
návrhy pro upřesnění.
V § 14 odst. 1 je podle mého názoru nepřesnost,
a proto navrhuji v druhém řádku doplnit:
"z funkcí orgánu státní správy".
V posledním řádku navrhuji: "a s funkcemi
v politických stranách nebo v politických
hnutích". Je to přesnější,
než když je řečeno jen "v hnutích".
Navrhuji změnu v § 24, písm. d) - doplnit v
předposledním řádku písm. d)
slova "právních předpisů"
na slova "obecně závazných právních
předpisů"
Dále navrhuji změnu v § 16 odst. 1. Jde o text
společné zprávy. Navrhuji v odst. 2 změnit
návětí odstavce tak, že "ČNR
odvolá prezidenta nebo viceprezidenta z funkce". Změna
tkví v tom, že není na vůli ČNR,
zda je odvolán nebo ne, ale je k tomu povinna odvolat ho
v každém případě, pokud jsou
splněny podmínky, které jsou uvedeny pod
písmeny a) až d). Odůvodnění:
To jsou obdobné podmínky, za nichž je ČNR
povinna odvolat členy Rady České televize,
rozhlasu, Federální rady pro vysílání
apod.
Domnívám se, že by samozřejmě
neměl vykonávat tuto funkci někdo, kdo nesplňuje
předpoklady pro to, že by nemohl být do této
funkce ani zvolen.
Navrhuji doplnit § 18 ve znění společné
zprávy tak, aby v 2. řádku bylo doplněno
za § 16 odst. 1 písm. b) až e) ještě
"a § 16, odst. 2". Znamená to, pokud se
týká podmínek volby členů Rady
a zániku členství, aby na ně dopadaly
také § 16, odst. 2, tedy to, že mají být
odvoláni pokud například zaniknou předpoklady,
byli pravomocně odsouzeni atd.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Gjurič.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážení
kolegové a kolegyně, poté, co jsem vyslechl
doktora Žáka, netrvám na svém pozměňovacím
návrhu k § 14. Na druhé straně však
trvám na hlasování o vypuštění
§ 17. Nemohu jinak.
Poté, co jsem slyšel stanovisko ústavně
právního výboru, dovoluji si přednést
ještě druhý pozměňovací
návrh. Pokud by vypuštění § 17
neprošlo, jsem nadále přesvědčen,
že na návrh prezidenta to vidím jako problém.
Druhý pozměňovací návrh: "Členy
Rady jmenuje a odvolává ve znění společné
zprávy plénum ČNR na návrh jednotlivých
poslanců ČNR."
Jsem nadále přesvědčen, že další
podrobnosti, které upravuje statut, by měly být
přijímány formou zákona. Je pravda,
že plénum ČNR bude schvalovat kvalifikovanou
většinou. Je ovšem pravda, že to bude pouze
schvalovat. To znamená, že k tomu nemá možnost
připomínek. Neprojde to výbory, jakmile to
nebude formou zákona.
Nadále trvám na tom, aby bylo o § 22 hlasováno
v tom smyslu, aby statut byl zpracován a schvalován
ČNR formou zákona.