Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo
je pro návrh pana poslance Nováka, aby jak projednání
těchto bodů, tak i přerušení
této schůze bylo do příštího
čtvrtka, nechť zvedne ruku. 80
Kdo je proti? 7
Zdržel se hlasování? 35
Konstatuji, že návrh na přerušení
projednávání těchto bodů i
schůze byl přijat.
Děkuji panu předsedovi Novákovi.
Pan kolega Novák konstatuje, že by se mělo
hlasovat o bodu II. usnesení ústavně právního
výboru, který obsahuje doporučení.
Omlouvám se za procedurální nepřesnost
a prosím pana poslance Nováka, aby znovu přednesl
znění bodu II.
Poslanec Jiří Novák: "Ústavně
právní výbor doporučuje České
národní radě, aby doporučila výborům
České národní rady znovu předvolat
k jednání výborů kandidáty
na funkce uvedené v bodě I. a vyžádat
od nich.
1. písemný souhlas se zasláním opisu
rejstříku trestů předsedovi příslušného
výboru,
2. písemný souhlas k tomu, aby jeho jménem
předseda příslušného výboru
požádal federální ministerstvo vnitra
o vydání osvědčení podle §
2 odst. 1, písmeno a, b, c a podle § 8 odst. 1 zákona
č. 451/91 Sb., kterým se stanoví některé
další předpoklady pro výkon některých
funkcí ve státních orgánech a organizacích
České a Slovenské Federativní Republiky,
České a Slovenské republiky s tím,
že současně každý z kandidátů
zmocní předsedu příslušného
výboru, aby za něho uvedené osvědčení
převzal, a s tím, že kandidát současně
vysloví písemný souhlas se zveřejněním
skutečností uvedených v osvědčení
při jednáních orgánů České
národní rady,
3. podpis čestného prohlášení
podle § 2 odst. 1 písm. d - h zákona 451/91
Sb."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Slyšeli jste návrh na usnesení ČNR,
která by měla uložit příslušným
výborům to, co bylo předestřeno ve
vztahu ke kandidátům na funkce, které byly
uvedeny.
Do rozpravy se dále hlásí pan poslanec Zajíček
a další poslanci, ale konstatuji, že rozprava
byla již uzavřena. Ponechám tudíž
na vůli pánů kolegů, zda mají
faktickou poznámku, ale rozprava k těmto bodům
byla uzavřena. Pouze já jsem nedopatřením
způsobil to, že jsem nenechal hlasovat o druhé
části usnesení.
Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený
pane předsedající, mám faktickou poznámku
k proceduře.
Navrhuji, aby kandidáti nebyli zváni na osobní
jednání v budově České národní
rady, ale aby byli obesláni pokud možno nejrychlejším
dopisem, ve kterém by byli vyzváni s omluvou s tím,
že výběrové řízení
se rozšiřuje ještě o další
požadavek, a byli požádáni o ověřený
souhlas se všemi náležitostmi, o kterých
mluvil pan předseda ústavně právního
výboru. Tím bychom možná zajistili větší
rovnost pro lidi vzdálenější a bližší
místu České národní rady. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Domnívám se, že nešlo o faktickou poznámku,
ale o pozměňovací návrh k přednesenému
usnesení, ale pokusil bych se najít určitý
kompromis, i když bych z hlediska procedury tak činit
neměl a vy všichni také ne. Bylo by možná
na vůli předsedy příslušného
výboru, jak tuto otázku vyřešit. Pokud
bychom takto vyložili návrh, který přednesl
pan poslanec Novák, kterého nežádám,
aby se vyjádřil, a pokud by nebylo námitek,
mohli bychom hlasovat o usnesení tak, jak jej přednesl.
Na vysvětlení uvádím, že se pouze
opírám o jednací řád s tím,
že je na vůli předsedy výboru, kde například
svolá zasedání, jak široké atd.
Chápal bych to tak, že i to, co navrhujete vy, pane
kolego, mimo proceduru, může předseda výboru
na základě tohoto usnesení učinit.
Poslanec Stanislav Zajíček: Samozřejmě
je otázka, zda můžeme ještě modifikovat
návrh usnesení, pokud byla uzavřena rozprava.
Potom je zřejmě obtížné usnesení
měnit. Zbývá mi tudíž než
souhlasit.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pokouším
se pouze konstatovat, že se domnívám, že
v mnoha věcech je na předsedovi výboru, kterému
jednací řád dává určitá
oprávnění, aby si počínal tak,
jak navrhujete.
Pokud souhlasíte, navrhuji, abychom hlasovali o druhé
části návrhu usnesení, předneseného
panem poslancem Novákem.
Kdo je pro, nechť zvedne ruku. 80
Kdo je proti? 4
Kdo se zdržel hlasování? 41
Děkuji, konstatuji, že i tento návrh byl přijat.
Je to vše, co obsahoval návrh usnesení? (Ano.)
Děkuji. Konstatuji, že projednávání
tohoto bodu je uzavřeno.
Dalším bodem je
Návrh tohoto zákona byl rozdán jako sněmovní
tisk 511 a společná zpráva výborů
jako sněmovní tisk 558.
Z pověření skupiny poslanců předložený
návrh odůvodní pan poslanec Svoboda. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Ivo Svoboda: Dříve než zahájím
svůj vstupní projev, chtěl bych pány
kolegy a kolegyně upozornit na jedno technické nedopatření,
které se vloudilo do společné zprávy
na straně 3 "změna § 14". Správná
formulace by měla znít "je neslučitelné".
Nahlédnutím do tisku 511 zjistíte, že
jde skutečně o překlep při zpracování
společné zprávy.
Ve svém úvodním projevu se nebudu zabývat
podrobným zdůvodňováním a rozborem
zákona. Myslím, že členové iniciativní
skupiny tak učinili již mnohokrát při
projednávání návrhu zákona
ústavního a rovněž tak při projednávání
zásad tohoto zákona, který nyní předkládáme
v paragrafovaném znění.
Předkládaný iniciativní návrh
zákona České národní rady o
Nejvyšším kontrolním úřadu
České republiky navazuje na ústavní
zákon České národní rady č.
481 ze dne 7. listopadu 1991, jímž byl zřízen
s účinností od 1. ledna t. r. Nejvyšší
kontrolní úřad České republiky
jako kontrolní orgán nezávislý na
vládě, jejích orgánech a ústředních
orgánech státní správy.
Přijetím tohoto ústavního zákona
se Česká národní rada zcela jasně
přihlásila k demokratickým principům
výstavby státu a jeho nejvyšších
orgánů a dala tak nutný základ pro
zřízení nezávislé kontrolní
instituce, která bude poskytovat pro Českou národní
radu profesionální kontrolní poznatky, zejména
o hospodaření s rozpočtovými prostředky,
o hospodaření a nakládání s
majetkem republiky a s jejími dluhy.
Při přípravě ústavního
zákona a při jeho projednávání
ve výborech České národní rady
a na zasedání pléna byly již zváženy
a prodiskutovány všechny klíčové
problémy vytvoření nezávislého
kontrolního úřadu České republiky.
S jeho zřízením od 1. ledna t. r. se ztotožnily
více než 3/5 všech poslanců ČNR.
Předložený návrh zákona je v
podstatě jeho prováděcím předpisem,
který podrobněji upravuje postavení tohoto
úřadu, jeho působnost, jakož i povinnost
a práva Nejvyššího kontrolního
úřadu a kontrolovaných subjektů. Východiskem
pro jeho zpracování byly zásady zákona,
jejichž návrh prošel v červnu m. r. meziresortním
připomínkovým řízením.
Zásady byly poté v průběhu podzimního
zasedání ČNR projednány ve výborech
ČNR a také vláda při jejich projednávání
dne 16. října m. r. s nimi vyslovila souhlas.
Některá ustanovení zásad byla v návrhu
zpracována ve dvou alternativách a jejich výběr
byl ponechán na rozhodnutí výborů
ČNR, tedy na rozhodnutí politické representace
ČR.
Většina výborů se přihlásila
k řízení Nejvyššího kontrolního
úřadu s kolegiálními prvky a dala
mu přednost před monokratickým způsobem
řízení, zpracovaným v I. alternativě.
Při úpravě působnosti se většina
výborů vyslovila pro její širší
alternativu, která je v souladu s trendem, probíhajícím
v posledním desetiletí dotvářením
nejvyšších kontrolních úřadů
ve vyspělých demokratických státech.
Pokud jde o postavení Nejvyššího kontrolního
úřadu, jednání ve výborech
vyznívalo pro zvýraznění větší
nezávislosti tohoto úřadu, aby nemohl být
vystaven ani tlaku možného momentálního
uskupení politických sil a aby mu byly vytvořeny
předpoklady pro plnění úkolů
stanovených zákonem.
Výbory ČNR nezpochybnily ani možnost ukládání
pokut, které mohou být diskutabilní, a považovaly
toto opatření Nejvyššího kontrolního
úřadu v současné době, kdy
právní vědomí v naší společnosti
není na potřebné výši, za užitečné
a také s ohledem na to, že takováto oprávnění
mají na základě nově přijatých
zákonů všechna tři ministerstva kontroly.
Na základě výsledků projednání
ve výborech ČNR a s přihlédnutím
k připomínkám vzešlým z projednání
ve vládě ČR bylo zpracováno konečné
znění zásad, které se stalo podkladem
pro zpracování předloženého návrhu
zákon a.
Návrh zákona projednala a posoudila vláda
ČR a na svém zasedání dne 12. 12.
1991 doporučila, aby při jeho dalším
zpracování bylo přihlédnuto k připomínkám,
které jí předložila Legislativní
rada.
V prosinci a v lednu projednaly tento návrh zákona
spolu s doporučenými připomínkami
vlády ČR tři výbory ČNR, a
to ústavněprávní výbor, rozpočtový
a kontrolní výbor a národohospodářský
výbor.
Návrh zákona vychází ze skutečností
při uskutečňování vrcholné
kontroly v politicky a ekonomicky vyspělých státech
a z tradic našeho státního zřízení.
Je koncipován v souladu se základními směry,
doporučenými pro formování nezávislé
kontroly hospodaření s veřejnými prostředky
Limskou deklarací, přijatou na IX. kongresu Mezinárodní
organizace nejvyšších kontrolních úřadů
v r. 1977. Z alternativ, které Limská deklarace
pro řešení uvádí, se v návrhu
zákona dává přednost takovým
řešením, která od doby jejího
vzniku (t. j. za 15 let) probíhají v dotváření
evropských nejvyšších kontrolních
úřadů a odpovídají vysokému
nárůstu pohybů v oblasti veřejných
financí a hospodářských operací
i zájmu státu na účelném a
hospodárném jejich uskutečňování.
Se zřetelem na tento vývoj návrh zákona
nevybavuje Nejvyšší kontrolní úřad
působností, která spadá do kompetence
výkonných orgánů, jako např.
některé druhy předběžné
kontroly (kontrasignace dluhopisů, povinné schvalování
přesunů finančních prostředků
apod.), a sestavováním státního závěrečného
účtu, kterou byl před válkou vybaven
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad, budovaný na základě rakousko-uherské
úpravy z r. 1866. K takovému dnes již archaickému
prvku v působnosti nejvyšších kontrolních
úřadů má kritický přístup
i Limská deklarace, která v §2, odst. 3 uvádí,
že nevýhodou preventivní kontroly, prováděné
nejvyšším kontrolním úřadem
je jeho nepřiměřené zatížení
a vede ke snižování odpovědnosti jiných,
příslušných státních orgánů.
Naproti tomu kromě tradičního prověřování
zákonnosti kontrolovaných operací ukládá
zákon Nejvyššímu kontrolnímu úřadu
přezkoumávat také jejich věcnou a
formální správnost a posuzovat, zda jsou
účelné, jak doporučuje §4, odst.
2 Limské deklarace.
V návrhu zákona jsou však obsaženy nezbytné
předpoklady k tomu, aby Nejvyšší kontrolní
úřad mohl vykonávat kontrolu hospodaření
s rozpočtovými prostředky a jinými
veřejnými prostředky, hospodaření
a nakládání s majetkem republiky, jejími
dluhy i úvěry, fondy apod., jejíž naléhavost
všichni cítíme.
Je třeba, aby na základě zákona zřízený
Nejvyšší kontrolní úřad
mohl co nejdříve vykonávat jemu svěřené
funkce a on sám se mohl podílet na svém zdokonalování
a dotváření jako nejvyšší
kontrolní úřady v ostatních státech.
Děkuji všem za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu poslanci Svobodovi a prosím společného
zpravodaje výborů ČNR pana kolegu Václava
Žáka, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Žák: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, zdá se, že kontrola se stává
evergreenem našich posledních schůzí.
Já ve svém slově budu velice stručný,
odůvodnění zákona přednesl
poslanec Svoboda. Protože se zákon projednával
ve třech výborech - ústavněprávním,
rozpočtovém a národohospodářském
- tak společná zpráva obsahuje připomínky
těchto tří výborů. V rámci
kuloárových diskusí se objevily i jiné
připomínky, řada z nich zřejmě
zazní i v rozpravě, a proto bych doporučoval,
abychom postupovali tímto způsobem: řeknu
nyní jenom stručně pro všechny koncept
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Na rozdíl od ministerstva není kontrolní
úřad vybaven žádnou rozhodovací
pravomocí. Kontrolní úřad je do jisté
míry sice nezávislým, ale přece jen
pomocným orgánem parlamentu, který má
zajistit, aby parlament byl informován o věcech,
k nimž by získával přístup pouze
přes exekutivu a jinak by se vlastně k těmto
informacím žádným způsobem nemohl
dostat. Takto má k dispozici instituci, která nemůže
zasahovat a podle našeho názoru by neměla zasahovat
do činnosti kontrolovaných orgánů,
čili nechceme, aby tam existovala předběžná
kontrola, ale aby pouze sbírala objektivní informace
a předkládala je k rozhodování ČNR.
To je základní filosofie prováděcího
zákona k tomu ústavnímu zákonu, který
jsme již přijali.
Navrhoval bych postup, že po otevření rozpravy
a po odeznění prvního kola připomínek
by se rozprava přerušila a neukončila, sešel
by se ústavněprávní výbor,
posoudil by připomínky a na základě
doporučení ústavněprávního
výboru by potom bylo možné (příp.,
že bychom dostali ještě další připomínky
v rozpravě na základě diskuse v ústavněprávním
výboru) rozpravu uzavřít a přistoupit
k hlasování.
Pokud byste s tímto postupem souhlasili, prosil bych pana
předsedajícího, aby otevřel rozpravu.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
o tomto návrhu na přerušení projednávání
bodu i rozpravy a schůzi výboru, že to lze
akceptovat a že o tom budeme hlasovat až by byla rozprava
ukončena. Věřím, že nepřítomný
předseda Novák uvítá možnost
503. usnesení ústavněprávního
výboru.
Otevírám rozpravu, do které se zatím
písemně nikdo nepřihlásil. Paní
kolegyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové, poslanci a poslankyně. Navrhuji doplnění
§ 5 navrženého zákona o další
písmeno za písmeno d). Navrhuji zařadit nové
písmeno e) a písmeno e) přeznačit
na f). Navrhované znění: "Právnické
osoby zřízené zákonem." Touto
formulací a tímto doplněním sleduji
záměr, aby kontrolní působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu se vztahovala na právnické
osoby, subjekty veřejného práva, jako jsou
např. Český rozhlas, Česká
televize, které nejsou právnickými osobami
s majetkovou nebo finanční účastí
státu. Nejsou ani právnickými osobami, které
by přijímaly dotace ze státního rozpočtu
České republiky, ať už tedy podle písmene
c) či d) dosavadního § 5. Domnívám
se, že by to byl velký nedostatek, kdyby tyto organizace
Český rozhlas a Česká televize nepodléhaly
vůbec žádné kontrole. Toto opomenutí
zřejmě se stalo z toho důvodu, že do
konce roku rozhlas a televize byly státními právnickými
osobami, zatímco od 1. ledna 1992 se stávají
institucemi nestátními, tzn., že nejsou již
napojeny na státní rozpočet.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. O slovo se přihlásil
pan poslanec Gjurič.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážený
pane předsedající, kolegyně, kolegové.
Mám některé výhrady a pozměňovací
návrhy k části III., tzn. k organizaci kontrolního
úřadu. Pan předkladatel už tady explicitně
zmínil, že po jednání ve výborech
se většina poslanců přiklonila k tomu,
že Nejvyšší kontrolní úřad
bude úřadem s kolegiálními prvky,
že tedy sem je začleněna i rada. Když
se podrobněji podíváte na § 8 až
22, kde se o těchto věcech jedná, nemohu
se ubránit dojmu, že zákon jen předstírá,
že je institucí s kolegiálními prvky,
jak je to jinak u institucí běžné -
komory, fondy, rady masmédií apod.
Podle mého názoru jde dost jasně o monokratický
orgán, protože rozhodnutí rady jsou formální.
Proč se to domnívám? Z řady důvodů.
Jednak návrh jednoznačně a přesně
neurčuje a nevytyčuje vzájemné vztahy,
vazby, pravomoci, odpovědnost řídící
složky, prezidenta, viceprezidenta rady, kdo svolává
radu, jak se postupuje, když rada s prezidentem jsou v rozporu
atd. Můžete mi namítnout, že u §
22 je řečeno, že to všechno později
určí statut. Dostanu se k tomu později a
budu proti tomu vznášet protest. Je zde jedna podstatnější
věc. Když se podíváte na § 17,
zjistíte, že členy rady jmenuje a odvolává
předsednictvo České národní
rady na návrh prezidenta. Rada jsou tedy prezidentovi muži,
které si prezident vybral a pravděpodobně
nebudou jednat a pracovat proti němu. Podobně prezidentovým
mužem je samozřejmě viceprezident.
Právě tak není nikde řečeno,
jak rada jedná, jak se usnáší atd. Prostě
vzájemné vztahy jsou tady pominuty. Teď se
dostanu k § 22. § 22 to řeší odkazem
na statut. Je to typickým příkladem toho,
jak odsouvat problémy, pokud to není do určité
míry úmysl. Kdo vypracovává statut?
Zřejmě tedy prezident, viceprezident rady, i když
to tam není explicitně řečeno. Schvaluje
ho Česká národní rada. Co když
ho neschválí? To bude pravděpodobně
předsednictvo předkládat znovu statut atd.,
atd. Teoreticky řečeno, může se to stát
7krát, 8krát, 9krát.
Přičemž statut, jak je vidět z §
22, je zásadně důležitý, protože
určuje vlastně v podstatě všechno. Upozorňoval
jsem na to již při projednávání
zásad zákona a mám pocit, že na to nebyl
brán zřetel. Je podle mého názoru
velice riskantní u tak podstatného úřadu
ponechat takto zásadní věci na statutu. Když
jsem minule hovořil o tom, že schvalujeme-li ústavní
zákon, aniž známe paragrafované znění,
kupujeme zajíce v pytli, jsem příjemně
překvapen, že to nebylo tak hrozné, jak jsem
se obával. Mám obavu, že § 22 je nový
pytel na téhož zajíce. Nemluvě o tom,
že je tady zajímavý rozpor mezi § 2 a
§ 22. § 2 totiž praví, že Nejvyšší
kontrolní úřad může jednat pouze
podle tohoto zákona, zatímco § 22 řadu
podstatných věcí nechává na
podzákonné normě. Zajímalo by mě,
jak tyto dva paragrafy lze sladit dohromady.