Středa 22. ledna 1992

Poslanec Ladislav Krčma: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, v návrhu zákona o poplatcích za uložení odpadů dovoluji si upravit § 1 odst. 2, který by měl toto znění:

"Skládka je pro potřeby tohoto zákona prostor, objekt nebo zařízení sloužící k ukládání odpadů, k jejich bezpečnému uložení."

Vážená sněmovno, dovolím si zde zdůvodnit zvláště k části sněmovny, která má technické zaměření, že na skládce se neprovádí zneškodnění, nýbrž pouze bezpečné uložení. A to je podstatný rozdíl zneškodnit nebo uložit.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, při této příležitosti mi dovolte, abych se zmínil o počínající ekologické kriminalitě. Jde v prvé řadě o zneužívání úplat za ukládání toxických odpadů, údajně za jejich zneškodňování, případně za jejich dovoz do našeho státu, jako forma tzv. polotovarů. Tak například na jaře loňského roku se nám podařilo zabránit dovozu radioaktivního odpadu od firmy Nucem Hanau ze Spolkové republiky Německo v množství asi 10 000 tun za úplatu 3 mil. marek, který sjednával Uranový průmysl Příbram.

Údajně další odpad - lisované biokaly s těžkými kovy se dováží do Štětí, kde zůstávají ležet bez dalšího zpracování. Neméně nebezpečný odpad - galvanické kaly - se ukládají v závodě DIAMO - úpravna uranové rudy v Dolní Rožínce. Je to v oblasti v blízkosti zdrojů pitné vody pro Brněnsko. Tento závod dokonce požaduje od státu 10 mil. Kčs na separaci barevných kovů z kalů, kterou prý vyřeší v roce 1993. Má se tam skladovat 45 000 m3 galvanických kalů. Ty se tam zatím pouze sváží z celé republiky za nemalou úplatu os producentů těchto kalů.

Dále je všeobecně známo, že separace barevných kovů z polymetalických odpadů - galvanik je zatím neekonomická a i při eventuálním vyřešení problematiky zůstane jako odpad uloženo stále 80 % zbývajícího odpadu, který již nebude zneškodněn. Víme také, že pitná voda pro Brněnsko, pokud se týká jakosti, už dnes je mimo normu.

Minulý týden vzrušila širokou veřejnost zpráva ČTK a tisku, že při návštěvě pana premiéra Pitharta a ministra životního prostředí pana Dejmala bylo rozhodnuto, že bývalý povrchový lom Březinka na Svitavsku bude sloužit k ukládání tuhých komunálních odpadů zhruba pro 25 % pražské aglomerace. K tomuto činu geologové a hydrogeologové Strany zelených mi sdělili:

"Jsme kategoricky proti importu odpadů ze Západu a také proti tomu, aby se ze střední Evropy stalo smetiště evropského souručenství. Stejně tak nemůžeme souhlasit s tím, aby se moravské území - byť v dosud přetrvávajícím Východočeském kraji - stalo odpadovou koloniální oblastí pro Prahu, zvláště pak když jde o oblast tak nevhodnou pro úložiště tuhých komunálních odpadů, jako je okolí Březinky. Je zapotřebí si uvědomit, že jde o součást orlicko-žďárské křídové oblasti, o geosynklinálu s cenomanskými a turonskými vrstvami. V těsné blízkosti je vodní zdroj pro Boskovice. Úvaha o možné skládce je bez vícestranné hydrogeologické a také dopravní expertizy přinejmenším hazardem."

Jinak navrhuji schválit návrh tohoto zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Krčmovi, Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Benda a připraví se paní poslankyně Stiborová.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážená sněmovno, omlouvám se, že vás budu chvíli zdržovat, ale přednesu návrhy, které vyplynuly při jednání o společné zprávě s panem společným zpravodajem a legislativou, které se domnívám, že by měly být ještě doplněny.

K § 4 odst. 1, který upravuje komu směřují poplatky, tedy že poplatky podle sazby jednak směřují obci. Domnívám se, že by měla být doplněna druhá věta: "Pokud plátcem a příjemcem sazby jedna je obec, v jejímž obvodu se skládka nachází, sazba se nevyměřuje." Aby nedocházelo k tomu, že obec si sama sobě bude platit poplatky. Nepokládám to za rozumné.

Další změny jsou v § 5, spíš technické změny. V odstavci 1 "oznámení za rok 1992" si dovoluji vložit slovo "oznámení podle § 3 odst. 1 za rok 1992". Jenom pro zpřesnění, aby bylo jasné v jakém oznámení. V odstavci 2 "první záloha na poplatek za rok 1992 se platí do 25 dnů po ukončení prvního kalendářního čtvrtletí", navrhujeme změnit "po ukončení druhého kalendářního čtvrtletí". Původně se počítalo s účinností zákona od 1. ledna, nyní se navrhuje od 1. dubna a časový prostor by byl velmi krátký. Proto navrhujeme až po skončení II. čtvrtletí.

Dále navrhujeme doplnit nový § 6, který by zněl podobně, jako jej navrhl výbor pro životní prostředí, ale my jsme jej přeformulovali: "Ministerstvo životního prostředí ČR stanoví vyhláškou podrobnosti o zařazení odpadu do příslušných skupin skládek uvedených v příloze, která je součástí tohoto zákona." Jde o to, aby to bylo součástí zákona a mohlo být teda určeno, blíže specifikováno, do kterých skupin co patří a v návaznosti na to navrhujeme, aby místo slova "kategorie" skládek bylo slovo "skladba". Vzhledem k tomu, a že navrhujeme, aby byl přijat nový § 6, tak současný § 6 by musel být přečíslován na § 7. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bendovi, prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Stiborová, připraví se pan poslanec Kapusta.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající, dámy a pánové, zákon o poplatcích za uložení odpadů je jedním ze sérií zákonů, jejichž výkon by výsledně měl zlepšit situaci v oblasti životního prostředí v naší republice. Je tedy třeba tento zákon jako celek podpořit a doporučuji sněmovně, aby jej schválila.

Jednou ze sporných otázek v tomto zákoně je však ta skutečnost, že celý výkon tohoto zákona je svěřován výlučně České inspekci životního prostředí. Jak vyplývá z dikce zákona, Česká inspekce životního prostředí by měla nejen rozhodovat o výši poplatků, ale tyto poplatky by měla i vybírat. V tom je jistá nelogičnost. České inspekci by tím narůstala její administrativní činnost a co je ještě důležitější, došlo by tím i k omezení jejích základních funkcí, to je funkce preventivní, inspekční a kontrolní.

Tento rozpor má poměrně snadné řešení a to úpravou §1 odst. 3. Odst. 3 zní: "O výši poplatku rozhoduje a poplatek vybírá Česká inspekce životního prostředí (dále jen inspekce)." Navrhuji, aby z tohoto odstavce byla vypuštěna slova "a poplatek vybírá". Rozhodovací funkce o výši poplatku z ukládání odpadů by touto úpravou zůstala v rukou České inspekce životního prostředí, ale vybírání poplatků, jak vyplývá již z platných zákonů, by bylo svěřeno finančním úřadům. Finanční úřady by poplatky vyměřené podle sazeb I. a II. uvedené v návrhu zákona převedly do rozpočtu obcí a Státního fondu ŽP tak, jak je uvedeno v projednávaném zákoně.

Úprava odst. 3 by tedy výsledně zněla: "O výši poplatku rozhoduje Česká inspekce životního prostředí." Dále bych chtěla podpořit návrh pana poslance Bendy k § 4 odst. 1, kde je řečeno, že obcím, které poplatky platí, nebude ukládána další záležitost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Stiborové, slovo má pan poslanec Kapusta, připraví se paní poslankyně Vorlová.

Poslanec Jaromír Kapusta: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych vznést doplňující návrh k § 4 odst. 1 tím, že by pokračoval dikcí, kterou řeknu za chvílí, za větu "V místech, kde je ustaveno Sdružení obcí a měst a kde je zneškodňování odpadků, tak příjem za toto zneškodňování je příjmem tohoto Sdružení, které dále rozhodne o využití těchto finančních prostředků ke zlepšení životního prostředí obce, kde je skládka situována, a obcí, které jsou provozem skládky a realizací svozů dotčeny." Důvod: obec, kde je skládka, bývá členem Sdružení a okolní obce jsou značně zatíženy provozem a projížděním techniky ke skládce. Správní rada takovéhoto Sdružení by měla mít nárok na řešení vzniklých problémů a navíc rozpory při dělení příjmů z poplatků budou řešeny mezi obcemi na samém počátku.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kapustovi, prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Vorlová.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážená sněmovno, chtěla bych upozornit na nebezpečí, kdybychom v § 4 odst. 1 odhlasovali návrh - který vznesl pan poslanec Benda a podpořila paní poslankyně Stiborová - abychom tam vložili větu, že pokud plátcem i provozovatelem je obec, aby se sazba nevyměřovala. Všimněte si konce věty v odst. 1, tam uvidíte, že tyto vybrané prostředky mají být použity zejména na zlepšení životního prostředí. Jestliže si obec bude platit sama sobě a zdánlivě by to nemělo význam, mělo by to význam alespoň ten, že by tyto prostředky byly přesunuty do jiné položky a byly určeny pro zlepšení životního prostředí. Kdyby tomu tak nebylo, tak by to obec mohla použít na cokoliv. Navrhuji tedy, abychom nechali odst. 1 v původním znění.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Vorlové, dále se do rozpravy již nikdo nepřihlásil, zdá se, že ani teď se nikdo nehlásí, rozpravu tedy končím a ptám se, zdali pan společný zpravodaj je připraven ve spolupráci s panem navrhovatelem bezprostředně reagovat. Ano, takže slovo má pan ministr Dejmal.

Ministr pro životní prostředí ČR Ivan Dejmal: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, v podstatě k těm návrhům, tak jak byly vysloveny. Návrh pana poslance Krčmy může mít cosi do sebe, co se týče dikce k bodu 2 § 1, může mít sémantické opodstatnění. Návrh zákona je právní dokument a vychází z pojmu tak, jak jsou zavedeny v zákoně o odpadech, kde se říká v § 1, odst. 9, že zneškodňováním odpadu se pro potřeby tohoto zákona rozumí mimo jiné - je to tam vyjmenováno - i skladování. Není na nás, abychom měnili význam závazných právních pojmů v zákoně nižší právní síly. Samozřejmě podotýkám, že pokud se týče sémantického vymezení pojmu "odškodňování odpadů", dal bych panu poslanci za pravdu, ale je tady právní řád.

Návrh, jak byl přednesen panem poslancem Bendou a paní poslankyní Stiborovou, s ním v podstatě můžeme vyslovit souhlas, tam by pouze v § 4, odst. 1 zdánlivě mohlo vzniknout nebezpečí, jednak, že ta obec nebude mít prostředky na životní prostředí, jak upozornila paní poslankyně Vorlová, ale v podstatě té obci peníze zbydou z rozpočtu, může je tedy vyčíslit nějakým jiným způsobem. Poplatek pro obec by se tedy vyměřovat nemusel. Pokud by to tam ukládal někdo jiný než je obecní úřad, potud samozřejmě tento poplatek na té skládce vyměřován bude. Domnívám se, že je možné obojí řešení, které je navrhováno buď v té změně, nebo i to původní a připouštím, že v mnohých ohledech je věc zjednodušena návrhem pana poslance Bendy a paní poslankyně Stiborové.

Co se týče návrhu znění § 4, odst. 1 pana poslance Kapusty, zdálo by se, že je to výhodnější to takto pojmout.

Ovšem to, co nás vedlo, že celý poplatek je situován do kasy obcí, na jejichž katastru se skládka nachází, kromě okolností, které byly uvedeny, že je to zápašnost, doprava, krajinný vzhled, čímž trpí bezprostředně obec, které se to dotýká, je právě také to, že bez kompenzace té které obci už nelze získat souhlas s vybudováním skládky téměř na žádném území naší republiky. Obec skutečně musí být za tyto negativní jevy odškodněna.

K návrhu paní poslankyně Vorlové jsem se již vyslovil. Jinak ke třem bodům, které tady zmínil pan poslanec Krčma

- za prvé ukládání radioaktivního odpadu z firmy Nucem, Diamo Rožínka, za druhé ukládání kalů a zpracování galvanických kalů v Diamo Rožínka a co se týče skládky tuhého komunálního odpadu v obci Březinka - bych se zmínil v bodu Odpovědi členů vlády, protože to nesouvisí se zákonem.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Nyní promluví společný zpravodaj poslanec Vladimír Zeman. A protože se schyluje k hlasování o pozměňovacích návrzích, chtěl bych poprosit poslance, kteří se v tuto chvíli zdržují v předsálí, aby vstoupili bez obav do sněmovní síně, abychom byli usnášeníschopni. Prosím pracovníky Kanceláře, aby poslance upozornili na to, že se schyluje k hlasování. Skrutátorky bych poprosil, aby provedly kontrolní součet počtu poslanců. /Poslanci přicházejí do sněmovny./ Zdá se, že je nás dostatečný počet, prosím tedy pana zpravodaje.

Poslanec Vladimír Zeman: Vážená sněmovno, protože pozměňovací návrhy byly předmětem úvah zpravodajů, myslím, že můžeme přistoupit rovnou k hlasování.

Pan poslanec Krčma navrhoval § 1 odst. 2 upravit takto: "Skládka je pro potřeby tohoto zákona prostor, objekt nebo zařízení sloužící k ukládání odpadů za účelem" - a teď je změna podle pana poslance Krčmy - "jejich bezpečného uložení." Tento návrh nedoporučuji, protože je v rozporu s § 2 odst. 9 federálního zákona o odpadech.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám o návrhu pana poslance Krčmy hlasovat.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 8

Kdo je proti? 15

Konstatuji, že návrh nebyl přijat.

Poslanec Vladimír Zeman: Další řeč pana poslance Krčmy se týkala problému v odpadech, ale to je spíš předmětem interpelace.

Dále vystoupil pan poslanec Benda a navrhnul doplnit k § 4 odst. 1: "Pokud plátcem i příjemcem sazby I je obec, v jejímž obvodu se skládka nachází, sazba se nevyměřuje."

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám o tomto návrhu pana poslance Bendy hlasovat.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 79

Kdo je proti? 6

Kdo se zdržel hlasování. 21

Návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Zeman: Dále pan poslanec Benda navrhnul v § 5 odst. 1 vložit slova: "v oznámení dle § 3 odst. 1 za rok 1992" a na konci tohoto odstavce pokračovat za tečkou: "poplatků podle sazby II do 30. 6. 1992".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Benda vyjadřuje neklid, takže ho prosím, aby uvedl na pravou míru svůj pozměňovací návrh.

Poslanec Marek Benda: Můj návrh byl pouze doplnit oznámení dle § 3 odst. 1. Jiný návrh jsem nepodal.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pokud se dobře pamatuji, dávám vám za pravdu. Takže, pane společný zpravodaji, souhlasíte s tím, abych dal hlasovat o té první části?

Poslanec Vladimír Zeman: Je to pravda, mám tady poznámku ze schůze zpravodajů. Takže ještě jednou opakuji: "v oznámení dle § 3 odst. 1 za rok 1992."

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám o tomto návrhu pana poslance Bendy hlasovat.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 93

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 10

Návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Zeman: Dále pan poslanec Benda navrhnul v § 5 odst. 2 změnit číslovku: "po ukončení druhého kalendářního čtvrtletí", původně bylo "prvního kalendářního čtvrtletí".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám o tomto návrhu pana poslance Bendy hlasovat.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 75

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování. 28

I tento návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Zeman: A třetím návrhem pana poslance Bendy bylo nové znění § 6, které zní: "Ministerstvo životního prostředí ČR může stanovit vyhláškou podrobnosti o zařazení odpadů do příslušných skupin skládek uvedených v příloze, která je součástí tohoto zákona."

Návrh se doporučuje.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dávám hlasovat:

Kdo souhlasí, nechť zvedne ruku. 89

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 12

Konstatuji, že i tento návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Zeman: Paní poslankyně dr. Stiborová navrhla v § 1 odst. 3 vypustit slova "a poplatky vybírá".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pardon, pane zpravodaji, s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: "Kategorie" skládek jsme změnili v novém znění na "skupiny". To musí být promítnuto i do přílohy zákona, "kategorie" změnit na "skupiny".

A navíc, vložili jsme nový § 6, čili současný § č. 6 musí být přečíslován na § 7, aby nevypadla ze zákona účinnost.

Poslanec Vladimír Zeman: Pokračujeme tedy ještě v návrhu pana poslance Bendy, omlouvám se: zákon bude končit § 7: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1992." Původní návrh byl 1. ledna 1992.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, i v této záležitosti dám hlasovat.

Kdo souhlasí, nechť zvedne ruku. 95

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 4

Kdo nehlasoval? 1

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP