Středa 22. ledna 1992

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Bezděk.

Poslanec Josef Bezděk: Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, mým krátkým vystoupením nikterak nechci zpochybňovat vystoupení naší paní předsedkyně. Považuji však za zřetelnou nepřesnost označit jednání české strany a slovenské strany za jednání zákonodárných orgánů těchto republik. Kdo a s jakým mandátem jednal za slovenskou stranu, to mně není znáno a nemíním se tím ani zabývat. Neslučuji se však s pojmem česká strana, neboť tato neměla mandát asi všech politických stran a hnutí. Proto doporučuji, nechť je uváděno pro širokou veřejnost, že jednala česká vládní koalice na půdě ČNR. Děkuji. /Potlesk./

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Bezděkovi. Má pravdu. Pan poslanec Ortman.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, nevím, zda paní předsedkyně řekne po mém vystoupení totéž, co řekla po vystoupení kolegy Bezděka, že má pravdu.

Byla podána informace. Koaliční partneři jsou partnery potud, pokud se setkají a spolu jednají. Beru informaci na vědomí, stejně jako jsme ji vzali na vědomí ve skupince, která se zabývá otázkou přípravy oné smlouvy či dohody mezi národními radami. Avšak chtěl bych říct velice silnou výhradu ke způsobu, jakým se v současné době odehrává jednání v otázkách státoprávního uspořádání.

Čas není přítelem ani ČNR ani SNR. Každý den či měsíc, kterým se výsledek jednání oddaluje, není ku prospěchu věci. Chápu toto shromáždění, které zde sedí, jako shromáždění, které mělo do vín ku jeden základní úkol přípravu české ústavy a samozřejmě podíl na ústavě ČSFR. Výsledek našeho 1,5letého působení v tomto směru je více méně žalostný. Chci tím říct, že se domnívám, že by bylo velice žádoucí, aby se iniciovalo setkání pracovní skupiny předsednictva, kde by bylo, řekněme, zastoupení poměrné podle klubů, které by umožnilo i plastičtější obraz o tom, jaký je reálný stav jednajících partnerů. Je totiž sice hezké, že se jedná s koaličním partnerem na Slovensku, ale nejsem si jist, jestli výsledek koaličních jednání, který bude se slovenskými partnery, odpovídá tomu, co si bude myslet slovenská sněmovna, mám na mysli SNR.

Takže doporučuji - toto stanovisko jsem říkal již na politickém grémiu a opakuji ho před celou sněmovnou - jako žádoucí, aby se co nejdříve sešla (a iniciovat to vůči SNR) pracovní skupina deseti z ČNR, deseti ze SNR, která by připravila na nejbližší možný termín setkání předsednictev, která mají od sněmoven mandát, aby jednala jejich jménem. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Ortmanovi, přihlásil se do rozpravy pan poslanec Balcárek. Pokud jde ještě o příspěvek pana poslance Ortmana. O tomto námětu jsme jednali už na grémiu, kde jsme se také rozhodli, že požádáme slovenskou stranu, aby komisi, která je tam rovněž zřízena, ovšem nikoliv v té reprezentativní politické struktuře, případně převolili a pověřili jednáním s naší komisí. Jsme totiž skutečně názoru, že by měly takovéto komise společně jednat. Nyní prosím pana poslance Balcárka.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené dámy a pánové, možná se budu opakovat, ale považoval bych za nutné připomenout vám dvě skutečnosti. Především bych podtrhnul příspěvek pana kolegy Bezděka, který řekl to, co si myslí všichni v našem klubu. Potom bych podtrhnul příspěvek pana místopředsedy Kalvody a dvě jeho myšlenky bych rozvedl.

Je zcela na místě zde ale připomenout, že jde o to, aby ústava odpovídala názoru občanů. Předpokladem je, že by to měla být taková ústava, takové státoprávní uspořádání, které uspokojí většinu obyvatel. Znovu zde opakuji fakt, že jsme zde zvoleni jako jediné politické hnutí, které má mandát od 1900 tisíc voličů (aspoň tolik občanů nám dalo hlasy do obou ústavodárných sborů) k tomu, abychom prosazovali samosprávné postavení také pro Moravu a Slezsko. Pokud tady jednání takto vypadají, pokud nebude brán zřetel na tyto nálady voličů a jejich potřeby a bude dále jednáno o dvou federacích, tak toto státoprávní uspořádání se nesetká s kladným ohlasem veřejnosti, která volila naše hnutí.

Za druhé je třeba neustále při jednání obou reprezentací nezapomínat (a říkám to tady už po třetí) na naše usnesení z 26. dubna t. r. Máme právo zákonodárné iniciativy, jak tady připomínal pan místopředseda Kalvoda. Tehdy 26. dubna jsme doporučili Federálnímu shromáždění, aby byla ústava koncipována jako ústava vícečlenné federace, nikoliv dvoučlenné, a na nacionálním principu navíc, jako ústava koncipovaná na moderním občanském principu a území.

Čili tady tohle bychom měli promítnout do všech našich jednání a česká reprezentace nebo sdružující země z bývalé Královské koruny české by měla brát na toto, co jsme už přijali, zřetel. Děkuji za pozornost. To je takové malé státoprávní ohražení. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Chromý.

Poslanec Heřman Chromý: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno. Jsem v trochu obtížné situaci. Chtěl bych si dovolit zareagovat na vystoupení pana místopředsedy Kalvody, přeci jenom v některých bodech - a omlouvám se mu, pokud budu někde nepřesně citovat - s ním zcela nesouhlasím a je to můj názor.

Především když bylo hovořeno jeho ústy o myšlence společného státu a právní kontinuitě, která nesmí být přerušena ani na jednu vteřinu, bylo také hovořeno v souvislosti, že se to dotýká prakticky každého občana této země, jak České tak i Slovenské republiky, že by to ovlivnilo život každého z nás. I z toho, co zde bylo předneseno ve zprávě paní předsedkyně, se však musím zeptat, protože takový dojem to na mne dělá, že jednání nesměřuje prostě vůbec k žádné dohodě a já už jsem to v mnoha svých vystoupeních předznamenal: my stále nemáme, nebo před námi neleží jasná analýza, co tedy bude následovat, pokud dojde k rozdělení. To, čeho jsme byli svědky, nebo to, co nám bylo řečeno, to bylo velice rámcové a tedy se ptám, zdali to ovlivnění života každého z nás nebude podstatně těžší, dramatičtější a svízelnější a jestli jsme tuto odpovědnost skutečně schopni nějak odpovědně před občany postavit. Mám dojem, že jsme to ještě neučinili.

Když se mluvilo o ratifikaci, nesdílím tento názor, domnívám se, a nejenom se domnívám, vím, že je to zakotveno i v jiných ústavách, že lze předem vymezit a dohodnout okruh určitých kompetencí, jejichž souhlas je podmíněn v našem případě republikami, aniž by to mělo nějaký další dopad nebo vliv na zmiňovanou evropskou integraci. Protože opět jsem u té základní otázky, o té nebude vůbec řeč, o té evropské integraci pokud se jednání budou takto rozporně ubírat, kdy vlastně obě dvě stany tvrdošíjně stojí na svých postojích. Protože o jaké evropské integraci bude řeč se dvěma subjekty? Budeme spíš další komplikací.

A poslední poznámka, která tady nebyla řečena, souvisí s tím, co je vlastně prioritně vnímáno občany, to je ekonomická reforma. Já mám dojem, že je se státoprávním uspořádáním a se společným státem tak pevně svázána, že jakékoliv odklady nebo dělení tohoto státu pro ni znamenají skutečně velmi vážné ohrožení, přinejmenším zpoždění. Tolik několik mých poznámek. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Chromému. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Vážení poslanci a vážené poslankyně, rád bych přednesl návrh usnesení. Pokud bychom s tím souhlasili, mohli bychom usnesením zavázat předsednictvo ČNR, aby se pokusilo iniciovat jednání komise pro přípravu ústavy zřízené předsednictvem ČNR s obdobnou komisí Slovenské národní rady. Tento návrh jsem ne poprvé přednesl 14. listopadu na tomto místě a poněkud si kladu otázku, jestli skutečně nám na osudu federace tak mnoho záleží, proč za tuto dobu nebyla učiněna dostatečně jasná iniciativa o jednání na této úrovni. Zdá se mi, že je to trochu asi projev naší - možná - neodpovědnosti dané asi tím, že máme příliš mnoho úkolů. Ale přece jenom se stále domnívám, že toto jednání je velice potřebné a že by mohlo prospět situaci.

Takže návrh usnesení by potom zněl: "Česká národní rada ukládá předsednictvu ČNR, aby se pokusilo iniciovat jednání komise pro přípravu ústavy předsednictva ČNR s obdobnou komisí SNR." Tolik návrh usnesení.

A ještě bych chtěl jenom poprosit: název, jak byl přednesen, asi nebyl zcela správně formulován. Nemělo jít o informaci o koaličním jednání, to je pravda. Na druhé straně to, že dochází k těmto omylům, které často najdeme v tisku, tady jeden kolega s podobnou věcí vystoupil - je dáno tím, že politické strany nedostatečně rozlišují úrovně jednání. Pokud by jednání proběhlo v jiné budově, tak každému bude jasné, že se jedná o koaliční jednání a nikdo nebude tyto problémy tahat do sněmovny. Jestliže tomuto jednání předcházelo dokonce opakované jednání skupiny ČNR pro přípravu ústavy, vzápětí se jedná na koaliční úrovni s využitím informací ze všech poslaneckých klubů, pak se tady mísí dohromady věci, které by se neměly mísit.

Všechny představitele ČNR bych prosil, aby se pokusili tyto věci od sebe důsledně odlišovat tak, aby nedocházelo ke zmatení veřejnosti. A ve Federálním shromáždění potom slyšíme o tom, že jednala předsednictva národních rad, což je dezinformace ještě o stupeň vyšší. Myslím, že by to všem prospělo, kdybychom vyjasňovali pozice.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Paynovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Jednom pana poslance Payna bych chtěla ubezpečit, že jsme skutečně tento návrh přednesli na slovenské straně, nesetkal se s pochopením zatím z toho důvodu, že komise, která je tam ustavena pro tvorbu ústavy, neodpovídá přesně té komisi, která je ustavena u nás. Ale na posledním grémiu jsme se zavázali, že budeme tento požadavek tlumočit.

Přesto pan poslanec Payne navrhuje, aby bylo hlasováno ve sněmovně, a protože jde o procedurální návrh, dávám o něm hlasovat teď hned.

Kdo je pro to, aby předsednictvo ČNR bylo zavázáno plénem k tomu, aby iniciovalo jednání komise deseti, která u nás už existuje, s komisí deseti, která by měla být obdobně ustavena ve Slovenské národní radě?

Ale prosím poslance, kteří jsou na chodbě, aby se laskavě dostavili na hlasování, protože takto bychom nebyli usnášeníschopni.

Dávám tedy hlasovat o usnesení, které přednesl pan poslanec Payne, které jsem já potom opakovala předpokládám, že poslanci, kteří byli na chodbě, znění tohoto usnesení slyšeli a že všichni víte, o čem budete hlasovat, ano? - jde o to, že plénum ČNR by mělo zavázat předsednictvo ČNR, aby iniciovalo jednání komise deset, která je tady ustavena, s komisí deset, která je ustavena na Slovensku, popřípadě bude rekonstruována v otázkách, kterými se nyní zabývají koaliční jednání a kterými se zabývá předsednictvo ČNR. Jde tedy o sporné otázky mezi národními radami.

Dávám tedy hlasovat o tomto návrhu pana poslance Payne.

Kdo je pro, ať zvedne ruku! 77

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 17

Konstatuji, že nejsme usnášeníschopni. Prosila bych skrutátorky, aby mě upozornily, až budeme schopni se usnášet.

(Po krátké přestávce.)

Dávám tedy znovu hlasovat - už nebudu opakovat.

Kdo tedy souhlasí s návrhem pana poslance Payne, nechť zvedne ruku! 86

Kdo je proti? 1

Kdo se zdržel hlasování? 21

Děkuji, návrh pana poslance Payna byl přijat 86 hlasy pro, 1 poslanec hlasoval proti a 21 poslanců se zdrželo hlasování. Byli jsme schopni usnášení.

Kdo se hlásí do diskuse dále? (Nikdo). Pokud se nikdo nehlásí, končím rozprav u.

Dalším bodem je

Vládní návrh zákona České národní rady o poplatcích za uložení odpadů

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 480 a společnou zprávu výborů sněmu jako sněmovní tisk 556. Poprosím nyní pověřeného člena vlády České republiky, ministra životního prostředí Ivana Dejmala, aby vládní návrh zákona odůvodnil.

Současně poprosím pana místopředsedu Kasala, aby převzal řízení schůze. (Děje se.)

Ministr životního prostředí ČR Ivan Dejmal: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, předkládám vládní návrh zákona o poplatcích za uložení odpadů.

Tento vládní návrh zákona navazuje na zákon o odpadech, kde v § 10 je uvedeno zmocnění pro správní úpravu ukládání odpadu do životního prostředí.

Předložený návrh zákona navazuje na zákon o odpadech, jehož cílem je vytvářet tlak na původce odpadů a další znečišťovatele k minimalizaci odpadů, a to zvláště k minimalizaci odpadů nebezpečných.

Návrh zákona směřuje též ke snížení počtu skládek, a to zejména skládek nevyhovujících, které nesplňují požadavky stanovené v zákoně o odpadech a jeho prováděcích předpisech s cílem tyto skládky uzavřít a využívat jen skládek vyhovujících.

Cílem návrhu je prostřednictvím ekonomického tlaku na původce odpadu snížit produkci odpadů. Tento ekonomický tlak je vytvářen zprostředkovaně přes provozovatele skládek, kteří sice budou plátci poplatku, avšak zahrnou jej do ceny své služby.

Zákon též výrazně stimuluje snižování počtu skládek nesplňujících podmínky pro zneškodňování odpadů, stanovené předpisy.

Sazby poplatků jsou stanoveny s ohledem na množství ukládaných odpadů, stupeň jejich nebezpečnosti a technický stav skládky. Proto se zavádějí sazby ve dvou kategoriích.

Sazba I je stálá platba, která kompenzuje vždy existující negativní dopady ukládání odpadů do životního prostředí daného území. Jde například o zvýšenou intenzitu dopravy, negativní estetické dopady na krajinu apod. Proto je příjemcem poplatků z této sazby obec, v jejímž územním obvodu skládka leží. Nachází-li se skládka na území více obcí, dělí se tento příjem proporcionálně podle částí skládky ležících na území té které obce.

Sazba II má stimulační funkci. Jejím cílem je, aby pro provozovatele skládek bylo výhodnější upravit skládky tak, aby splňovaly podmínky pro zneškodňování odpadů. Příjem z této sazby bude využit účelově v odpadovém hospodářství prostřednictvím Fondu životního prostředí, kam jsou poplatky této sazby směrovány.

Při úvahách o místě poplatků za uložení odpadů v rámci ekonomických nástrojů ochrany životního prostředí bych se rád zmínil o skutečnosti, že současná legislativa zpoplatňuje vypouštění znečišťujících látek do vody a do ovzduší, nikoli však ukládání tuhých látek do prostředí. Z hlediska ekvivalentního zatížení ukládání těchto tuhých látek do prostředí by zejména možnost technicky proveditelných změn skupenství znečišťujících látek mohlo mít závažné dopady na stav životního prostředí a tím i na celou ekonomiku.

Vzhledem k tomu, že návrh zákona, který je předložen, je dalším předpisem řešícím odpadové hospodářství České republiky a vzhledem k jeho závažnosti jak pro ekonomiku, tak pro stav životního prostředí naší republiky, doporučuji jeho přijetí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Dejmalovi za odůvodnění vládního návrhu a prosím nyní společného zpravodaje výborů ČNR poslance Vladimíra Zemana, aby se ujal slova.

Poslanec Vladimír Zeman: Vážená sněmovno, dámy a pánové!

Předstupuji před vás jako společný zpravodaj k vládnímu návrhu zákona, který se týká záležitosti zdánlivě nevábné - odpadů a poplatků za jejich ukládání do životního prostředí.

Odpady provázejí celý lidský život a každou lidskou činnost. Průměrně za rok každý z nás přímo či nepřímo přidá do nekonečného množství odpadů různého druhu a různých kategorií asi 360 kg, zhruba tedy 1 kg denně.

Každá civilizovaná společnost musí řešit problém odpadů a jejich likvidace. K tomu již máme konečně celou potřebnou legislativu, jak federální, tak českou. Cílem těchto zákonů, vyhlášek a nařízení je donutit původce odpadů k racionálnímu nakládání a využívání odpadů tak, aby se jejich množství postupně zmenšovalo. Na všechny kategorie odpadů je nutno již pohlížet jako na zdroj cenných surovin pro další zpracování.

Zhodnocování odpadů se u nás zatím rozbíhá, i když je to činnost velice lukrativní. Největší množství zvláště tuhého komunálního odpadu se likviduje nejméně vhodným způsobem - skládkováním, ukládáním na deponie. je všem jistě známo, v jakém stavu je většina skládek, alespoň těch povolených. Proto se v řadě zákonů, které se týkají odpadů, objevuje i tento předkládaný návrh zákona o poplatcích za ukládání odpadů.

Zákon bude působit na obce, provozovatele a původce odpadů tak, že je donutí jak ke zmenšení celkového množství, tak ke zkvalitnění provozu skládek. V příloze návrhu zákona je v sazbě II určeno, jak budou provozovatelé skládek sankcionováni, když nebude skládka v pořádku. Zároveň je zde i motivace v odložení části plateb, když přistoupí k rekonstrukcím.

Vládní návrh zákona o poplatcích za uložení odpadů tisk 480 - byl přikázán třem výborům ČNR: ústavně právnímu, rozpočtovému a kontrolnímu a pro ochranu životního prostředí a urbanismus. Připomínky jsou zpracovány ve společné zprávě.

Navrhuji, abychom po rozpravě vládní návrh zákona ČNR o poplatcích za uložení odpadů ve znění společné zprávy a přijatých pozměňovacích návrhů, jako zákon velice důležitý a potřebný, schválili.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vladimíru Zemanovi a nyní otevírám rozpravu. Do rozpravy se zatím písemně přihlásili tři poslanci - poslanec Krčma, kterého prosím, aby se ujal slova, připraví se poslanec Benda a poté paní poslankyně Stiborová.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP