Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, je to ovšem procedurální návrh,
měla bych o něm dát hlasovat hned. Trvá
pan poslanec Payne na tom, aby vystoupil ještě před
hlasováním, když je přihlášen?
(Poslanec Payne: ano.) Prosím.
Poslanec Jiří Payne: Já bych jen rád
navázal na stanovisko pana poslance Šumana, že
bychom měli dospět k výsledku, který
si všichni přejeme.
Domnívám se, že není třeba, aby
se ústavně právní výbor scházel,
protože lustrační zákon nevypovídá
nic o tomto případu, který řešíme.
Jestliže zákon nic neříká, pak
to znamená, že tu věc můžeme řešit
my vlastním usnesením.
Znamená to, že federální zákon
- omlouvám se kolegovi Chromému - byť má
větší právní sílu, nás
nikterak neomezuje, máme právo přijmout usnesení
a uložit své komisi, aby pracovala.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Nyní pan poslanec Vondráček.
Poslanec Josef Vondráček: Když byl přijímán
federální zákon, tyto orgány neexistovaly.
Znamená to tedy, že federální zákon
nemohl vzít v úvahu tyto funkce v těchto
orgánech.
Osobně se domnívám, že nedochází
k porušení zákona, pokud požádáme
vyšetřovací komisi, která je schopna
možná do pátku - nám toto zjistit, abychom
v pátek mohli provést volbu.
Bylo by paradoxem, jak už tu bylo řečeno, kdybychom
lustrovali ředitele Českého rozhlasu a České
televize a kdyby orgán, který zodpovídá
za tyto věci, tyto podmínky nesplňoval.
Myslím si, že bychom to měli znovu zvážit
a že bychom měli schválit usnesení a
pověřit vyšetřovací komisi k
provedení těch úkonů, které
od ní žádáme.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Hlásí se pan poslanec Čech,
ovšem je tu pořád ještě procedurální
návrh, který by možná věc vyřešil.
Ale prosím, pojďte pane poslanče k řečništi.
Poslanec Vladimír Čech: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
budu velice stručný.
V podstatě se stavím za to, co říkal
pan kolega Pospíšil, jenom mám pochybnost,
protože dnes je středa, někteří
tito kandidáti jsou z Ostravy a z jiných vzdálených
míst, zda je možné to technicky stihnout. Nevím,
zda se to dá udělat faxem - prostě mám
pochybnost, zda do pátku stihneme mít tady souhlas
s lustrací.
Jinak samozřejmě podporuji návrh pana poslance
Pospíšila a myslím, že bychom o tom měli
hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Když dovolíte, nejdříve bych dala hlasovat
o procedurálním návrhu.
Podle mého názoru v diskusi skutečně
jednotně zazněl názor, že v této
Radě by měli být lidé bezúhonní
a čistí. Jde nám ovšem o to, abychom
dospěli k tomuto výsledku zákonnými
prostředky.
Protože tady je ústavně právní
výbor, který nepochybně bude mít k
věci fundované řádně zdůvodněné
stanovisko, doporučovala bych sama - také vzhledem
k tomu, že teď stejně tu věc nemůže
řešit jinak než odkladem - abychom ústavně
právní výbor pověřili, aby
se urychleně sešel a předstoupil před
sněmovnu s návrhem, jak v této věci
postupovat.
Hlásí se pan poslanec Karas. Prosím.
Poslanec Jiří Karas: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
navrhuji jakési náhradní, kompromisní
řešení. To jest, aby prozatím všichni
kandidáti do Rady podepsali čestné prohlášení,
že nikdy nebyli agenty či spolupracovníky StB
a zároveň svůj souhlas s lustrací,
která by mohla být mezitím provedena snad
do pátku, do dvou či tří dnů.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, teď už skutečně dám
hlasovat o procedurálním návrhu, který
tu poprvé zazněl od pana poslance Adámka,
abychom požádali ústavně právní
výbor, aby zaujal k této věci stanovisko
a navrhl sněmovně přesný postup.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 102
Návrh byl přijat.
Pověřujeme tedy ústavně právní
výbor a prosíme jej, aby se sešel a zaujal
stanovisko.
Tím tedy dochází k přerušení
tohoto bodu a kdybyste dovolili, výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví mě požádal,
aby se mohl ještě před projednáním
volby ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny
sejít. Prosím tedy, abyste ještě neodcházeli,
protože zatím ještě nepřerušujeme
jednání. Prosím pana poslance Pospíšila.
Poslanec Petr Pospíšil: Vážená
paní předsedkyně, dovolil bych si požádat
ústavně právní výbor, aby při
svém krátkém jednání zvážil
tutéž otázku u volby zástupců
Pozemkového fondu a ředitele Pojišťovny.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Ústavně právní výbor
je přítomen a bere tuto žádost pana
poslance Pospíšila na vědomí.
Myslím, že by sněmovna mohla pověřit
ústavně právní výbor šetřením
i ohledně těchto kandidátů.
Kdo je pro to, ať zvedne ruku! 102
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Vzhledem k tomu, že nemůžeme teď ani volit
ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny,
ani volit členy orgánu Pozemkového fondu
- pokud byste s tím souhlasili, přednesla bych nyní
krátkou zprávu o jednání koaličních
partnerů České národní rady
a Slovenské národní rady. Vzhledem k tomu,
že zde není teď přítomen pan ministr
Dejmal, kterého bychom potřebovali na projednání
zákona ČNR o poplatcích za uložení
odpadů, abychom čas vyplnili, podala bych vám
krátkou zprávu o jednání koaličních
partnerů. Potom budeme potřebovat a prosím
Kancelář, aby zařídila, aby přijel
pan ministr Dejmal. Prosím torzo sněmovny, které
zde zůstalo, aby se vyjádřilo k mému
návrhu, abychom vyplnili časovou proluku, která
nám v důsledku těchto nepředvídaných
problémů nastala, tím, že bych podala
zprávu podle výzvy pana poslance Payna o jednání
koaličních partnerů z české
a slovenské strany.
Kdo je pro, abychom tento bod zařadili teď, ať
zvedne ruku. 80
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Prosila bych sněmovnu, pokud má zájem dozvědět
se něco o jednání koaličních
partnerů České národní rady
a Slovenské národní rady, prosila bych poslance,
kteří jsou venku, aby se dostavili do sněmovny.
Vzhledem k tomu, že návrh byl přijat, podala
bych zprávu nyní a předala bych řízení
panu místopředsedovi Kalvodovi.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, vzhledem k tomu, že jednání
je stále ještě v běhu, vzhledem k tomu,
že nás čeká zítra opětné
setkání se slovenskými kolegy, omezila bych
se na čistou faktografii.
Jak víte, proběhla jednání mezi zástupci
poslaneckých klubů ODA, ODS, OH a KDU se zástupci
poslaneckých klubů ODÚ-VPN a KDH ve dnech
10. a 17. ledna 1992 v Praze. Předmětem těchto
jednání byly zatím nevyřešené
otázky smlouvy mezi oběma národními
radami, potažmo ze slovenské strany republikami, o
státoprávním uspořádání
společného státu. Obě strany přistoupily
na návrh expertů ČNR a SNR, podle něhož
se z vlastní smlouvy vypouští hlava třetí,
která pojednává o rozdělení
působnosti republik a federace. Tato problematika by tvořila
samostatný dokument a byla by předmětem společné
zákonodárné iniciativy České
národní rady a Slovenské národní
rady vůči Federálnímu shromáždění
ve věci nové ústavy společného
státu.
Poslanci Slovenské národní rady zatím
trvali na tom, aby ve smlouvě zůstaly zakotveny
nejvyšší orgány společného
státu. V tomto směru tedy k naprosté shodě
nedošlo. Zůstaly sporné i některé
další body. V prvé řadě je to
vymezení pojmu účastníků smlouvy.
Česká strana trvá na tom, že účastníky
smlouvy jsou obě národní rady jako představitelky
republik, zatímco slovenská strana trvá na
tom, aby účastníky smlouvy byly Česká
republika a Slovenská republika.
Stanovisko české strany je motivováno obavou,
aby slovenská formulace ve svých důsledcích
nezakládala samostatnou mezinárodně právní
subjektivitu obou republik. Česká strana chápe
smlouvu především jako politickou deklaraci,
která vyjadřuje vůli obou stran uspořádat
společný stát novým způsobem
tak, aby uspořádání bylo funkční
a aby byla - a to je pro nás podmínka sine qua non
- zachována kontinuita společného státu.
Další nevyřešenou otázkou je ratifikace
federální ústavy národními
radami. Česká strana souhlasí s tím,
že nová ústava nabude platnosti až po
její ratifikaci Českou národní radou
a Slovenskou národní radou. Slovenská strana
vyžaduje opakovanou ratifikaci, tedy ratifikaci při
všech podstatnějších ústavních
změnách. Tento požadavek souvisí s tím,
že v připravované federální ústavě
bude zřejmě - jak už to podle předchozích
jednání ve výborech vypadá zakotvena
instituce senátu a nikoliv federální rady
složené ze zástupců obou národních
rad.
Neshoda dosud existuje i v otázce souladu mezi federálními
a republikovými předpisy. Podle slovenské
koncepce mají být Ústava České
republiky, Ústava Slovenské republiky a ústava
federace, ústavní i ostatní zákony
republik a společného státu ve vzájemném
souladu, tedy rovnohodnotné. Česká strana
vychází z priority federální ústavy
a federálních ústavních zákonů.
To proto, že by podle našeho názoru jinak mohl
těžko fungovat Ústavní soud ČSFR,
který je vázán ústavou a federálními
zákony federace.
Různé názory panují ještě
i v otázce formy a způsobu schvalování
smlouvy národními radami. Slovenská strana
navrhuje, aby smlouvu schválily Česká národní
rada a Slovenská národní rada třípětinovou
kvalifikovanou většinou. Česká strana
navrhuje přijetí usnesení. Forma schválení
smlouvy by ostatně podle mého názoru - tedy
bez komentáře - mohla být různá.
Nemusela by být táž pro obě národní
rady a mohlo by být ponecháno k úvaze té
které republiky, jaký způsob zvolí.
Konečně se otevřel další rozpor,
který se týká kompetencí v oblasti
zahraničních vztahů. Česká
strana si před jednáním s poslanci SNR opatřila
další expertizu odborníka na mezinárodní
právo profesora Potočného a s přihlédnutím
k jeho posudku navrhla nové znění článku
10. smlouvy. Nová formulace tohoto článku
směřuje zejména k tomu, aby bylo zjevné,
že mezinárodní právní subjektivitu
má společný stát.
Nedořešeny zůstaly ještě některé
další kompetence zejména v oblasti společného
bankovního systému, dopravy, spojů, rozhlasu
a televize.
Dámy a pánové, o těchto jednáních
jsem již podrobně informovala ústavní
komisi deseti a grémium poslaneckých klubů
a současně jsem vyzvala a vyzývám,
a používám této příležitosti,
jednotlivé poslanecké kluby, aby podle své
úvahy jednaly o těchto sporných otázkách
se svými politickými partnery, politickými
kluby SNR. Zástupce OH, ODS, ODA a KDU budou pokračovat
v jednáních s partnerskými politickými
kluby SNR 23. ledna 1992, to je tedy zítra v Bratislavě.
O výsledcích tohoto jednání budeme
grémium našich politických klubů opět
informovat a budete-li si to přát budeme vás
nově informovat i tímto způsobem na plénu.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
pokud jsem pověřen řízením
již jen několik sekund, tak si uděluji slovo
a předávám slovo paní předsedkyni.
Vážená paní předsedkyně,
vážený pane místopředsedo, dámy
a pánové, já jsem zprvu, když zazněl
návrh pana poslance Payneho, byl dezorientován,
co že je to za interpelaci směřující
vůči poslancům ČNR, aby podali zprávu
o svých koaličních jednáních,
byl jsem trochu zmaten tou parlamentní podobou této
věci, ale koneckonců něco již bylo řečeno
vůči komisi deseti, takto ji zkráceně
nazvu, něco bylo řečeno v tisku, takže
mi dovolte jen velmi stručné doplnění
toho, jak z mého hlediska ona jednání, která
jsou koaliční a ohledně nichž si nejsem
jist, zda se nepouštíme na nedomluvenou indiskreci,
abych je tedy doplnil.
Kdo se domnívá, že dohodu, politickou shodu
mezi oběma politickými vůlemi, českou
a slovenskou, je možno nalézt cizelováním
formulace připravované smlouvy, ten se podle mého
názoru hluboce mílí. Jde tedy o to, že
je to právě nesouhlas a nesoulad dvou politických
vůlí, a to v otázce zda, a to především,
a případně, že ano, jak pokračovat
a zachovat kontinuitu společného státu. Já
se nedomnívám, že situaci dramatizuji, ale
o tom jsou veškerá jednání, ať
koaliční nebo jednání ústavních
orgánů.
Problém č. 1 zde byl paní předsedkyní
zmíněn, je to problém subjektů neboli
účastníků připravované
smlouvy. Ten, kdo sledoval různá jednání,
koaliční, opoziční, mimoústavní,
ústavní, si možná vzpomene, že
fenomén státní smlouvy se objevil jako politický
požadavek slovenské politické reprezentace,
aby byl vzápětí v pozměněné
podobě, jako nikoli státní smlouva akceptován
částí vládní koalice v České
republice za zcela vyhraněných podmínek,
že tedy se bude jednat na bázi stávající
ústavy, ta že se bude respektovat, a že to tedy
především nebude státní smlouva
mezi státy, mezi republikami. Shrnuji tu argumentaci, kterou
česká strana postavila jako aksiom a která
spočívala v tom, že národní rady
mají podle ústavy právo rozhodnout a usnášet
se o politických věcech zásadního
významu, to parafrázuji, necituji ústavu
přesně, ale výsledek je shodný, a
za druhé, že mají národní rady
právo zákonodárné iniciativy vůči
FS.
Na bázi těchto dvou nesporných ústavních
principů je možno uzavřít smlouvu o
tom, jakou vyvine ta nebo ona národní rada iniciativu
vůči FS, pokud jde o ústavu. Všechna
jednání mimo tyto principy nebo mimo takovouto smlouvu
jsou neústavní. Já teď nehodnotím
jestli je to hřích, jestli je to rouhání,
nebo jestli je to dobře, když jednáme o té
neústavní smlouvě, nebo kdybychom o ní
jednali, já to jen důrazně konstatuji. A
protože toto konstatování většinou
přechází v námitku, jejíž
filosofický fundament mi není zcela jasný,
je to námitka a obvinění z právního
fundamentalismu, z takové právnické suchosti
a křečovitosti, pak bych chtěl podotknout,
že právní argumenty, které jsem uvedl,
vzhledem na neústavnost mě trápí ze
všeho nejméně. Zásadní argumenty
spočívají v tom, že okamžikem,
kdy by parlamenty republik uzavřely státní
smlouvu, jejíž stranami by byly republiky, ignorují
nejen současnou ústavu, ale ignorují i fakt,
že společný stát trvá a že
jsme se rozhodli ho pouze změnit. To je základní
politický moment, který mně vadí nejen
řekněme z hlediska čistoty toho co děláme
a co říkáme občanům, protože
v tom je zcela zásadní rozpor, ale i z hlediska
našeho mandátu, protože já se necítím
na základě svého mandátu jednat pod
záminkou o společném státě,
který bude jiný, vlastně jednat o jeho rozdělení,
byť i jen na onu pověstnou sekundu. Já se prostě
vůči občanům České republiky
a i Slovenské republiky necítím být
oprávněn jednat o takové zásadní
záležitosti, která ovlivní život
každého jednoho z nich, Čechů, Moravanů
i Slováků. Tedy proto, a ne z důvodu nějakého
právního puritánství, říkám
ne - státní smlouva a bylo to řečeno
i kolegům ze Slovenské národní rady,
ze slovenské vládní koalice.
Pak se ještě namítne, že to může
být vnitrostátní smlouva. Ptám se
co to je vnitrostátní smlouva a táži
se, které oprávnění ústavní
nám umožňuje uzavřít smlouvu,
kterou si nazveme, aby to nebolelo, vnitrostátní.
Zjišťuji, že obsah tohoto pojmu je mně zcela
utajen, taková smlouva neexistuje a ve sféře
práva veřejného si vzpomínám
s trochou právního purismu, že platí
obvykle zásada, co není výslovně orgánům,
které jednají v rámci kompetencí,
dovoleno, je jim zakázáno.
A tady bych se vrátil k té své první
poznámce o koncepci smlouvy, ani tato smlouva není
předvídána ústavou, ale principy na
nichž je založena respektuji, je to nejmenší
znásilnění ústavy, když už
je politická vůle se tohoto znásilnění
ústavy dopustit.
A všechny ostatní dílčí problémy,
ať už je to problém čl. 10 onoho pracovního
materiálu, který mají kluby dávno
k dispozici, jež se týká kompetencí
v zahraničních věcech, ať už je
to problém kterékoli jiné kompetence, všechny
ostatní problémy vyplývají z tohoto
zásadně odlišného jiného přístupu
k tomuto politickému jednání prvořadé
důležitosti a významu. Nic jiného v
tom není.
Tím končím, to je moje poznámka, kterou
komentuji současný stav společných
jednání.
Druhá poznámka se týká opakované
ratifikace, nebo právně řečeno ratihabice
změn ústavy v určených případech.
Nebudu tedy vzpomínat, že při nejen koaličním,
ale při všeobsažném jednání
politických stran ČR a SR v Kroměříži
bylo uzavřeno, že cena za to, že ze Slovenska
nebude prosazována státní smlouva, bude jednorázová
ratifikace, která pojistí republikám to,
že bude přijata ústava, která je uspokojí.
Nebudu ani komentovat to, že česká politická
reprezentace v tom nejširším pojetí přestala
tuto dohodu vnímat, že se smířila s
požadavkem ratifikace opakované. A abych nebyl v podezření,
že mně to překáží jen z
důvodů prestižních, že by česká
strana opět, asi po sed mé, couvla, což někteří
kolegové v této sněmovně velmi těžce
nesou, tak konstatuji, že moje prestiž osobní
nebo politická je mně zcela lhostejná ve
srovnání s tím, co se stane s tímto
státem. A uvádím argument, proč opakovaná
ratifikace je velice neblahá. Je neblahá proto,
že pokud uvažujeme o současné politické
divergenci obou republik, o tom, že je zcela zřejmé,
že v příštím volebním období,
které nás čeká velice záhy,
se bude tato divergence ještě prohlubovat, rozptyl
ještě rozšiřovat, tak mně připadá
jako nepřijatelné, abychom, hýčkáme-li
fikci o společném státu a jednáme
vlastně o dvou státech, ještě umožnili
jedné nebo druhé republice naprosto spravedlivě
na obě strany, aby ta nebo ona republika zamezila společnému
státu potažmo té druhé republice evropskou
integraci. A o to běží, dámy a pánové,
nikoli o prestiž. Běží tedy o to, že
evropská integrace, která neprobíhá
nijak ideálně, bez peripetií, z čehož
jsme, předpokládám, za dva roky vývoje
už vyléčeni, že se jedná o nějaký
proces zcela jednosměrný, naplánovaný
a plán že je dodržován, přece jen
existuje. Integrace je prostě faktem se všemi peripetiemi,
které ji ještě čekají. Pokud
chceme být stranou tohoto integračního procesu,
pak patrně musíme vystupovat vůči
mezinárodnímu společenství jako jeden
stát s jednou subjektivitou. Jestliže máme
vystupovat vůči mezinárodnímu společenství
jako jeden stát s jednou mezinárodní subjektivitou,
pak patrně musí být naše federální
orgány vybaveny takovými kompetencemi, aby mohly
za společný stát jednat. A jestliže
za něj mají jednat a jestliže podmínkou
některých integračních kroků,
jak je dnes zcela zřejmé, musí být
také změny ústavy uvnitř tohoto jediného
subjektu mezinárodního práva, pak odmítám
takový model, který je konfederací, model,
kdy jedna z republik může zmařit takovou ústavní
změnu, která je podmínkou mezinárodní
integrace. Chtěl jsem tento argument uvést proto,
že jsem se v mezidobí od posledních jednání
setkal s mnoha výhradami a výtkami, že naše
prestiž je ničím ve srovnání
se zachováním alespoň nějaké
kontinuity, alespoň nějakého společného
státu.
Těmito dvěma argumentacemi, dvěma poznámkami,
které byly obšírnější, než
jsem si předsevzal, jsem považoval za nutné
doplnit informaci o koaličních jednáních,
která proběhla. Děkuji. /Potlesk./