Dále byste měli vědět, v jakých
nesmírně komplikovaných, neutěšených
a takřka neudržitelných situacích v
současné době pracuje nejen legislativa vlády,
ale i legislativy velké většiny resortů.
Legislativce prostě nemáme a pokud je máme,
tak nám odcházejí a zůstává
nám jen pár věrných, kteří
činí tuto práci a podstupují tato
rizika s krajním vypětím svých psychických
a fyzických sil. Neříkám to proto,
abych omlouval chyby, říkám to proto, abychom
si byli v tomto okamžiku vědomi velice kritické
situace, která v oblasti legislativy existuje.
K jednotlivých výhradám, které zde
byly vyjádřeny ať už v interpelaci nebo
v předchozí rozpravě.
Sám také nejsem spokojen s tím, jestliže
právní předpisy zaostávají
a jestliže se nerealizují ty, o nichž jiné
právní předpisy předvídají
jejich vydání. To je stav velice neutěšený
a plně souhlasím s paní poslankyní
Marvanovou v tom, že je krajně nežádoucí
stav, kdy od 1. ledna příštího roku
bude určité legislativní vakuum, pokud se
týče předpisů v oblasti bytové
politiky resp., mohu-li to tak nazvat, prováděcích
předpisů k občanskému zákoníku.
Ale jistě všichni víte (a v tomto směru
bych se rád odvolal na to, co napsal pan premiér),
že do posledního okamžiku, kdy Federální
shromáždění projednávalo návrhy
novely občanského zákoníku, nebylo
zřejmé, jaká koncepce bude zvolena.
Jestliže byla zvolena ta, která posléze byla
přijata v podobě zákona FS, tak pak bylo
možno teprve nastolit určité práce legislativního
charakteru v naší vládě. Tento návrh
zákona je dnes na programu jednání české
vlády. Je špatné, že nemůže
nabýt účinnosti 1. ledna, ale faktem je,
že i Federální shromáždění
při přijímání tak závažných
norem, jako byl obchodní zákoník, jako byla
novela občanského zákoníku a novela
občanského soudního řádu, nijak
nespěchalo s tím, aby tyto zákony nesmírné
důležitosti projednalo včas. Tyto normy byly
připraveny a předloženy v polovině roku
a na pořad se dostaly až v listopadu.
Kdo je seznámen obsahově s rozsahem těchto
norem, velice dobře si uvědomí, že necelá
2 měsíční legisvazance do nabytí
jejich účinnosti je naprosto nedostačující
k tomu, aby se s tím alespoň seznámili ti,
kteří tuto normu budou muset aplikovat a ovládat.
Je velice špatné (a to bych chtěl na tomto
případě demonstrovat), že neexistuje
dobrá souhra mezi právními předpisy
federální úrovně a mezi přípravou
právních předpisů na úrovni
republik.
Mohu na příkladech vlastního resortu doložit,
jak těžko pociťujeme absenci potřebné
komunikace mezi zákonodárný m sborem federace
a orgány, které tyto zákony potom v praxi
provádějí, jimiž jsou především
orgány republikové.
Česká vláda pracuje zřejmě
na podkladě určitých legislativních
plánů. I v minulém období své
legislativní záměry sdělovala České
národní radě, zejména vašemu
ústavně právnímu výboru, aby
byla zabezpečena alespoň určitá věcná
součinnost. Je pravda, že ne ve všech směrech
se tyto legislativní plány podařilo naplnit,
protože se prakticky měnily pod rukou.
Měnily se pod rukou z toho důvodu, že byly
přijímány jiné zákony, zejména
na federální úrovni, a že na ně
bylo nutno brát zřetel. Měnily se také
proto, že se postupně nacházelo stále
více a více těch zákonů, které
v návaznosti na ústavní Listinu základních
práv a svobod bylo nutno uvést do účinnosti
k 1. lednu letošního roku. Odtud tedy onen chvat,
ona určitá chaotičnost, neprovázanost
a hektičnost, o které jsem hovořil úvodem.
I v nadcházejícím období máme
za to, že budeme muset postupovat dosavadním způsobem,
tzn., pokusit se o souladnost legislativních záměrů
české vlády a České národní
rady. Pokud by vyzněl jakýkoli podnět, který
by zlepšil možnost této vzájemné
součinnosti, myslím, že bych ho jako člen
vlády a předseda legislativní rady jedině
uvítal.
Proto v žádném případě
nemám nic proti 2. a 3. bodu z navrhovaného usnesení,
které jenom vyjadřuje to, co by mělo existovat
samo sebou a nemuseli bychom snad k tomu přijímat
žádné usnesení. Že vláda
musí sledovat proces přijímání
zákonných předpisů na úrovni
federace a vyvozovaly toho konsekvence, je naprosto samozřejmé
a naprosto samozřejmé je i to, že při
běžném legislativním procesu by nemělo
docházet k situaci, že by se zkracovala nezbytná
60-denní lhůta k přípravě stanoviska
k projednání zákonodárným sborem
republiky.
Nevím dost dobře, jak naložit s prvním
bodem navrhovaného usnesení, protože bych ho
mohl interpretovat tak, že by to mělo být vyslovení
nedůvěry. Nespokojenost se mi kryje s pojmem nedůvěry
vůči vládě.
Pak si myslím, že by to nemělo být takové
usnesení, které by bylo obecné, mělo
by se spíše na konkrétních případech
doložit, kde vláda ujela, kde nesplnila své
povinnosti, ač je splnit mohla.
K pozměňujícímu návrhu pana
poslance Payna: mám za to, že na něj bylo reagováno
v rozpravě. Zejména bych se rád ztotožnil
s tím, co řekl pan poslanec Zajíček.
Nedomnívám se, že by bylo možné
přijmout verzi, že by zákonodárný
sbor měl mít právo rušit podzákonné
normy exekutivy. Jestliže jsem tomu rozuměl chybně,
promiňte.
Myslím, že to může činit jedině
ústavní soud. K ústavnímu soudu -
co říkal pan poslanec Payne. Vláda vycházela
z toho, že komise ČNR, která připravuje
ústavu, se dopracuje takového stádia svých
prací, kde v jedné ze svých kapitol zpracuje
také formou ústavního zákona funkci
a postavení ústavního soudu v ČR.
Jestliže zatím tomu tak není, přijímám
výzvu pana poslance Payna a mám za to, že nazrál
čas k tomu, aby se začalo pracovat na návrhu
ústavního zákona o Českém ústavním
soudu a navazujícího procesního předpisu,
který by upravoval řízení a postup
před tímto ústavním soudem.
Závěrem mi dovolte ještě tuto poznámku.
Jestliže jsme se rozhodli, že musíme transformovat,
že musíme přebudovat onu pyramidu právních
předpisů minulého režimu, pak jsme se
rozhodli správně. Neměli bychom zapomenout
na jeden fakt. Tento systém právních předpisů
minulého režimu byl složitou pyramidou, kde jeden
kámen váže na kámen druhý. Rozebrat
tuto pyramidu znamená vybírat postupně jeden
kámen po druhém a občas se stává,
že musíme provizorním opatřením
stavbu podepřít, aby se nezřítila.
Právní systém minulého režimu
- možná s výjimkou bývalé NDR,
ale ani tam to nebylo tak důsledné - byl nejkonsekventnějším,
nejdůsledněji vybudovaným právním
systém tzv. socialistického typu. Přebudovat
jej znamená postupně kámen po kameni klást
základy nového právního systému,
a to je nesmírně těžké. Nacházíme
se na počátku tohoto složitého procesu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Richterovi. S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Payne. Dále se připraví
poslanec Lom a místopředseda Vlach.
Poslanec Jiří Payne: Domnívám
se, že je potřeba doplnit to, co zaznělo na
mou adresu. Nebudu diskutovat o tom, zda z hlediska ústavního
práva je to správné či špatné,
ale náš stávající zákon
o československé federaci ve svém čl.
107, odst. 2 pojednává o působnosti České
a Slovenské národní rady. V odstavci 2 se
píše toto: "národní rada může
zrušit nařízení nebo usnesení
vlády republiky nebo obecně závazný
právní předpis ministerstva nebo jiného
ústředního orgánu státní
správy republiky, odporují-li ústavě
nebo jinému zákonu národní rady."
Domnívám se, že by tuto úlohu měl
hrát ústavní soud. Ale dosud platná
ústava ČSFR říká, že
tuto pravomoc vykonává ČNR. Jestliže
čl. 107, který hovoří o působnosti
ČNR nám toto ukládá, jsme povinni
to také vykonávat.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
poslanci Paynovi. Prosím pana poslance Loma, připraví
se pan poslanec Vlach.
Poslanec Petr Lom: Vážená paní
předsedkyně, pane místopředsedo, dámy
a pánové, už podruhé během dnešního
odpoledne se omlouvám, že rozmnožuji polemiku.
Byl jsem citován a tím vyvolán, a to mě
dává určitý prostor, abych se mohl
vyjádřit.
Dámy a pánové, domnívám se,
že projednáváme interpelaci, která je
možná jednou z nejdůležitějších
interpelací, kterou jsme za poslední období
projednávali. Vidím její smysl hlubší.
Vyměňujeme si tady názory, mnohdy argumenty,
i tvrdé argumenty, ale myslím si, že to stále
zůstává na výměně názorů
na spolupráci zákonodárného sboru
a vlády. Účelem této výměny
názorů, jakož i pravým účelem
interpelace je obnovení plné funkčnosti parlamentu
tak, aby mohl parlament v klidu vydávat zákony,
což je jeho vlastní funkce, a aby vláda mohla
tyto zákony plnit. Pokud někdo vidí smysl
interpelace v něčem jiném, pak se domnívám,
že nemá pravdu. To k meritu věci.
Pokud se týká pana ministra Bojara, jsem velmi rád,
že využil své ministerské pravomoci a
rozšířil projednávání
bodu interpelace místopředsedy Vlacha a odpovědi
premiéra Pirtharta i na jiné zákony, které
z citovaným zákonem o zdravotní pojišťovně
souvisí nepřímo.
K tomu, co říkal, chci doplnit jeho úrovní
laděnou informaci i z poslanecké strany.
12. února jsem nebyl na hospodářské
radě jenom já, byli jsme tam s poslancem Ledvinkou.
Postupovali jsme ve shodě. Nevyjadřoval jsem názory
jen lékařské veřejnosti, ale zejména
názory poslanců, se kterými jsme se v únoru
nejméně tři měsíce konkrétně
radili o tom, jak naše zdravotnictví přeměnit
ve zdravotnictví normální. Nezbytnou podmínkou
bylo urychlit pojištění.
Samozřejmě, že jsem si byl vědom, když
jsme tam spolu s poslancem Ledvinkou o tomto hovořili
a když jsem navrhl zkrácení termínu
o rok, protože mi připadalo, že zdravotnictví
nemůže přežít o rok déle,
rizika a současně jsem navrhl hospodářské
radě, jistě to ministr dr. Bojar potvrdí,
že za nezbytné považuji vytvoření
komise složené ze zástupců všech
resortů, uvolněných zástupců,
která by od rána do večera pracovala na úkolu
obnovení staronového pojištění.
Představoval jsem si to pravděpodobně naivně
tak, že každý resort určí dva nebo
tři schopné pracovníky, kteří
budou mít návaznost na federální úroveň
a budou na tom od 13. února, kdy se na ministerstvu vyhlásí
stav pohotovosti, pracovat tak, aby tyto normy byly dávno
před 30. 6. v konzultované formě doručeny
k vládnímu projednání.
Bohužel ještě hluboko v únoru se scházel
přípravný tým myslím, že
to byli dva nebo tři členové - jednou za
14 dní nebo jednou za týden. Tímto tempem
nemůže vzniknout žádná zákonná
norma.
Pokud se týká legislativních postupů,
je fakt, že návrh byl předložen do 30.
6. ale také je faktem, že byl doporučen k dopracování
opakovaně třikrát za sebou, protože
byl rozporný. Stanovisko legislativní rady se o
tom jasně zmiňuje.
Jsem si vědom - a při předkládání
zákona jsem to řekl, že to je zákon
nesmírně obtížný, zvlášť,
když předkladatel nevychází z osvědčených
norem před druhou světovou válku a tvoří
zákon zcela nově. Je to velmi obtížné.
Současně musím říci, že
byl tvořen v takovém chvatu, že při
zásadách jsem neměli ekonomický podklad
a při paragrafovaném znění jsme neměli
ani zdravotní řád, ani ceník, ten
nám byl dodán v den projednávání.
Nemyslím to nikterak zle, když říkám,
že jsme byli přinuceni k obrovskému koncentrovanému
úsilí. Udělali jsme to rádi, protože
úsilím všech poslanců nejen výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví bylo
opustit socialistické zdravotnictví a nastolit nové.
Nevytýkám to jako výtku, speciálně
ne ministru Bojarovi, ale vytýkám to celkově,
že takováto situace by se neměla opakovat,
že bychom měli myslet na předložený
zákon s předstihem.
To byl smysl mé řeči.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi, do diskuse se přihlásil dále
pan místopředseda Vlach, kterému uděluji
slovo.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážený pane místopředsedo,
vážení členové vlády,
dovolte mi, abych stručně zareagoval v této
časově nanejvýš nevýhodné
situaci na některé podněty, které
zde zazněly v rozpravě. K té nepřesnosti
v datu, omlouvám se panu kolegovi, moc mne nesleduje, ale
tam jsem použil zřejmě platnost namísto
účinnost, a proto ten posun v termínech,
ale to je jen technický detail.
Jeden z předřečníků zde u vedl,
nevím, jestli kolega Zajíček, ale uvedl to,
že my jsme vlastně spoluodpovědní, protože
odsouhlasíme lhůty na předsednictvu a na
plénu. Ne? Někdo z předřečníků
to zde ale uváděl. Já s tím naprosto
souhlasím. Já jsem v té interpelaci na chvilku
odbočil a apeloval jsem tady na poslance, ať už
členy předsednictva nebo pléna, aby zvážili
každý další případ a zkracovali
lhůtu, aby upouštěli od zásad jenom
tam, kde je to nezbytně nutné.
K vystoupení pana kolegy Žáka bych chtěl
uvést jen jednu věc. Já jsem se před
dlouhým časem pokusil o vylepšení té
chaotické situace tím, že jsme se sešli
s předsednictvem vlády ČR. Domluvili
jsme se na určité lepší koordinaci,
dostali jsme tehdy poprvé, jestli si vzpomenete, plán
legislativní činnosti vlády. Pak jste byli
žádání, abyste se ve výborech
vyjádřili k prioritám, protože já
jsem si byl vědom toho, že tak jak je objem naplánován,
že to nebudeme moci stíhat, natož kvalitně.
Byla zde tato schůzka, opakovaně jsme o tom jednali
na klubech, opakovaně jsme jednali na předsednictvu
ČNR, ať už s jednotlivými členy
vlády nebo s panem premiérem. Já jsem
využíval i individuálních rozhovorů
se členy vlády a žádal jsem je o vylepšení
v té nebo té konkrétní oblasti. Není
to tak, abych zareagoval, že bych si jakoby šetřil
nějak munici, nijak se to nepokusil ovlivnit a potom tady
vystoupil a jak říkal pan poslanec Chromý,
doslova útočil. To opravdu není tak, to není
poprvé, co bych o tom mluvil.
Pak ještě jedna věc. Říkal jste,
pane kolego, že se vám nezdá příliš
seriozní projednávat něco na hodinkách
s vládou a potom tady vy užít informaci.
Byl jsem jeden z těch, kteří chtěli
tuto věc zavést, abychom redukovali interpelace,
ale hodinky s vládou nejsou to místo, kde je možno
ovlivnit to, jak vláda bude předkládat zákony.
K poznámce pana ministra Bojara - lékařské
komory. Jak jsem přednášel tu interpelaci ústně,
tak jsem uváděl jednotlivé případy
toho, jak na nás veřejnost - co nečiní
vláda nebo činí jak na nás veřejnost
vyvíjí tlak v přípravě jednotlivých
norem. Tam jsem uvedl tu lékařskou komoru. Pokud
jsem tu větu smíchal tak, že to vyznělo,
že jsem napadl vládu nebo vytkl vládě,
že nepředložila dostatečně včas
tuto zákonnou normu, tak to byla možná formulační
neobratnost, ale obávám se, že kdybychom si
teď vzali tu interpelaci a vyškrtli si tam lékařské
komory, že budeme schopni tam doplnit mnoho jiných
případů, které by tam patřily
i v tomto smyslu.
Teď mi dovolte, abych reagoval na vystoupení pana
ministra Richtera, respektive mu poděkoval, protože
způsob, jak on věcně podal věcný
obsah toho problému, to bych řekl, že je obrovský
skok od stranického pojímání čehokoliv
a politického využívání věcného
obsahu jakéhokoliv problému právě
zpět k té věcné podstatě. Za
to jsem chtěl panu ministrovi poděkovat. A k tomu,
co on uváděl k návrhu usnesení. Já
jsem v návrhu usnesení uváděl první
větu - vyslovuje nespokojenost s dosavadní činností
vlády ČR při tvorbě a předkládání
návrhů zákonů.
Toto nemá být pokus o nic jiného, než
o vyslovení nespokojenosti s tímto aspektem
nebo s tímto prvkem činnosti vlády. Činnost
vlády se skládá podle mého názoru,
ze spousty dalších oblastí a tím se
tu dnes nezabýváme. Pokud by se vám zdálo,
že toto zní příliš generalizujícím
způsobem, přesto že je tam konkrétně
uvedeno - při tvorbě a předkládání
návrhů zákonů - a vlastně ty
nedostatky jsou konstatovány v odpovědi pana premiéra.
Pokud by se vám to zdálo příliš
tvrdé, příliš zevšeobecňující
odmítnutí činnosti vlády jako takové,
pak bych pokud tento návrh bodu I. usnesení nebude
odsouhlasen, mohl navrhnout alternativu, která by zněla,
nebo by byla upřesněna: Vyslovuje nespokojenost
a aspekty dosavadní činnosti vlády ČR
při tvorbě a předkládání
návrhů zákonů, uvedenými v
naléhavé interpelaci České národní
rady ze dne toho a toho. Aby bylo jasné o co jde konkrétně.
Já si ale myslím, že je to jasné i z
původního návrhu prvního bodu usnesení.
To je všechno, co jsme chtěl uvést na upřesnění.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Vlachovi, rozpravu končím
a ve smyslu toho, jak pan místopředseda při
svém prvním vystoupení navrhoval, protože
další návrh na způsob projednávání
nezazněl, přikláním se k tomu, abychom
se prvně pokusili přijmout usnesení zřejmě
z toho, jak pan místopředseda rozšířil
svůj návrh v tom svém druhém vystoupení.
Je třeba to přijímat bod po bodu a potom
bychom se vyjádřili k interpelaci formou usnesení
České národní rady. Takže bych
poprosil pana místopředsedu Vlacha, aby znovu přečetl
návrh na usnesení, bod č. I.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Bod I. zní:
Česká národní rada vyslovuje nespokojenost
s dosavadní činností vlády
ČR při tvorbě a předkládání
návrhů zákonů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám
o tomto návrh hlasovat.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 64.
Kdo je proti? 18.
Kdo se zdržel hlasování? 37.
Takže návrh bodu I. byl přijat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Přesto, že pan ministr říkal, že
vlastně ta povinnost vyplývá a je to samozřejmé,
vzhledem k tom u, že jsou v té oblasti nedostatky,
jak jsme právě stvrdili I. bodem usnesení,
návrh nestahuji a přečetl bych vám
ho.
II. Česká národní rada žádá
vládu České republiky, aby sledovala úkoly
a potřeby České republiky v legislativní
oblasti, které pro Českou republiku vyplývají
ze schválených zákonů Federálního
shromáždění a průběžně
informovala ČNR a její výbory o svých
legislativních záměrech v této oblasti.
Kdo souhlasí s takto navrženým usnesením,
ať zvedne ruku. 76
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Další část bodu II., což by
bylo uvozeno stejným slovesem, tedy "žádá":
vládu České republiky, aby předkládala
příslušné návrhy zákonů
dostatečně propracované, a to s dostatečným
předstihem s ohledem na 60-denní lhůtu projednávání
zákona podle jednacího řádu ČNR
a zásadním způsobem tak zlepšila spolupráci
s Českou národní radou v této oblasti.