Pátek 20. prosince 1991

K panu poslanci Lomovi ohledně těch zdravotních zákonů mám asi tolik. Já jsem se o ty zákony jako laik zajímal také a vím, že v podstatě právě seznamování veřejnosti s pracovními
verzemi, to byl jeden z důvodů - pokud vím oba ty zákony měly asi osm nebo x verzí. To byl jeden z důvodů toho zbrždění skutečně ano, pane poslanče. Vím, že se mnou nesouhlasíte. Ale jednotlivé věci se projednávaly dole velmi zdlouhavě. Celý ten připomínkovací proces právě pro to, aby se dostal na veřejnost nebo k odborníkům, v této fázi byl bržděn. Takže bych byl rád, aby tyto okolnosti sněmovna také vzala v potaz.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Chromému, s faktickou se hlásí pan poslanec Lom. Dále je připraven pan poslanec Meier, hlásí se pan poslanec Žák a pan poslanec Zajíček.

Poslanec Petr Lom: Pane místopředsedo, nehodlám zde vést polemiku, jenom chci uvést na pravou míru některé věci, které zde vyslovil pan poslanec Chromý. Pane poslanče, vám zřejmě není známo, že ještě začátkem října nebyly vytvořeny zásady zákona, které měla veřejnost diskutovat. Zřejmě vám není známo, že návrhy těchto zákonů se v osmi, devíti, možná dokonce desíti verzích střídaly tak rychle, že se k nim zdravotnická veřejnost nestačila vůbec vyjádřit. Vám zřejmě není známo, že připomínky, které docházely, se vztahovaly k předposlední nebo k předposlední verzi, která už dávno nebyla v platnosti, poněvadž tak jak postupovala čísla návrhů, čísla verzí, tak byly návrhy stručnější a stručnější. Vám zřejmě není známo, že zdravotnická veřejnost byla velmi nedostatečně a velmi rudimentárně, protože návrhy zákonů, které měly být ve známosti začátkem července, byly až v měsíci říjnu. Paragrafovaná verze zákonů - na to jsme měli čas několik dní. Veřejnost tuto paragrafovanou verzi nespatřila ani okem, natož aby ji projednávala.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, slovo má pan poslanec Meier a připraví se pan poslanec Žák.

Poslanec Josef Meier: Dámy a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil k části interpelace, kde se hovoří o zákonu č. 229/91 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku. Pan místopředseda Vlach hovořil o tom, že tento zákon byl přijat 24. 6. letošního roku. Není to pravda, tento zákon byl přijat 21. 5. letošního roku ve Federálním shromáždění a je pravdou, že od přijetí tohoto zákona uplynulo více než půl roku, je to sedm měsíců.

V tomto zákoně je přikazováno české vládě provést celou řadu legislativních opatření tak, jak už tady bylo vzpomínáno. Skutečnost ovšem je, že dodnes prakticky ani jeden ten legislativní předpis nespatřil světlo světa. Já se s tím neustále v praxi setkávám, kdy celá řada lidí, které se dotýká tato oblast restituce, nám tuto skutečnost vytýká. Já to považuji doslova za úmysl, aby se nemohla restituce, tak jak je stanovena v zákoně, provést. Proto se s plným vědomím připojuji k návrhu na usnesení a považuji tuto věc za velice aktuální a opět připomínám, jak tu říkal poslanec Chromý, ona to není první interpelace nebo připomínka. Skutečně žádám vládu, aby v této oblasti byla konečně sjednána náprava.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Meierovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Žák, připraví se pan poslanec Zajíček.

Poslanec Václav Žák: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, budu stručný a budu mluvit podle motta: Vy zíráte, my zíráme. Já skutečně zírám. Za normálních okolností, když někdo vyhraje volby a sestaví vládu, tak je tzv. vládní stranou a jeho úkolem ve sněmovně je vládu podporovat a má-li vůči ní výhrady, od toho má politické kluby, má své ministry a tam si to z očí do očí velmi tvrdě vyříká. Např. ODS má prvního místopředsedu Stráského, my máme premiéra Pitharta a jiné ministry. Od toho je opozice, aby kritizovala tvrdě vládu, žádala vysvětlení od vlády a chovala se tímto způsobem.

My tady ve sněmovně, vládní koalice, podáváme interpelace, kde vyslovujeme vážné výhrady vůči činnosti vlády. Nevím skutečně, čeho chceme dosáhnout.

Děkuji vám za pozornost.

/Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Žákovi, hovořit bude poslanec Zajíček a připraví se poslanec Ortman.

Poslanec Stanislav Zajíček: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové. Mám dojem, že problém, o kterém nyní hovoříme, je problém vztahu mezi státní administrativou, parlamentem a soudy. Proč mluvím o tomto klasickém trojúhelníku státní moci? Mohli bychom zdařile dnes diskutovat o tom, že nejenom vláda, ale i parlament jsou fakticky ve vleku státního aparátu, který fakticky produkuje zákony a produkuje podzákonné normy. Je to jeden ze základních problémů, se kterým se setkává každý demokratický stát, který se snaží vyvážit tento vliv státní administrativy na vliv parlamentu a který se snaží vyvážit vlivy parlamentu a vlivy vládní.

Pan kolega Payne navrhl, abychom se zabývali zákonnými normami, které produkuje státní administrativa nebo - chcete-li také vláda. Domnívám se, že podzákonnými normami a vůbec tím, jak je dodržován zákon, se primárně musí zabývat soud. Je to věc soudu. Administrativa musí podléhat systému právních kontrol.

Položme si otázku, jaké dnes máme možnosti soudní kontroly podzákonných norem. Položme si otázku, zda máme ustaven Ústavní soud. Nemáme. Dnes jsme splnili v České národní radě předpoklady z naší strany pro to, aby mohl být jmenován. Domnívám se, že nelze tuto otázku řešit na úrovni napadání jednotlivých právních předpisů, které byly či nebyly předloženy pozdě. Souhlasím s mnoha výtkami, které zde padly ze strany předřečníků, ale žádal bych sněmovnu, aby zvážila, zda tento problém není hlubší povahy a zda je vhodné ho řešit tím způsobem, jak zde bylo navrženo.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Ortman a připraví se pan poslanec Payne.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, kolegové. Myslím, že kolega Žák vyjádřil meritum věci. Mně však dovolte říci malou poznámku. Otázka přípravy a projednávání zákonů není problém jen vlády. Odpovědnost nese, podle mého názoru, tato sněmovna tím, že neustále zkracuje lhůty, které jsou a chtěl bych říci, že je to nejen povinností pléna, ale i předsednictva, jehož členové zde hovořili o problému přípravy na jednání a projednávání zákonů samotných, ačkoliv sami hlasují pro zkracování lhůt. V tom vidím problém. Využil bych této chvíle a ve světle toho, že se blíží závěr roku a co zde odeznělo Vám připomněl slova napsaná na Konšelské desce v Kutné Hoře. "Kdožkoli jsa v radě sem za úřadem vstupuješ, před těmito dveřmi soukromé své náruživosti odlož: hněv, násilnictví, přátelství, pochlebenství, obci své osobní starosti podrob, neboť jakou měrou ty jiným spravedlnost neb křivdu učiníš, tou i tobě na božím soudě odplatu očekávati a snášeti bude".

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ortmanovi, slovo má pan poslanec Payne, připraví se pan poslanec Sedláček.

Poslanec Jiří Payne: Jsem velmi rád, že kolega z Komunistické strany zde ocitoval tuto Konšelskou desku. Již na začátku volebního období jsem navrhoval, aby bronzový odlitek této desky, jejíž jedna kopie visí na budově OSN, byla umístěna také v budově České národní rady, protože se domnívám, že je to tradice, která by zde měla být zdůrazněna. Text je vynikající.

Chtěl jsem se jenom vyjádřit ještě stručně k tomu, co říkal kolega Žák. Vládní koalice obvykle odpovídá názorovému spektru parlamentu. Bohužel politické složení české vlády vůbec neodpovídá politickému složení České národní rady. Z toho vyplývá, že žádnou vládní koalicí tato vláda není.

Dále jsem chtěl říci, že považuji téměř za trestuhodné to, že projednávání této interpelace, o které byl pan premiér informován, že bude dnes na pořadu, se účastní dva a půl ministra české vlády, protože pan ministr Sokol si během projednávání odcházel z místnosti.

Dále jsem chtěl ještě říci, že jsem hovořil, a to by zde mělo také zaznít, kolega Zajíček se zmínil, že nebyl zřízen ústavní soud a zmiňoval se, že má na mysli federální ústavní soud. Nicméně, měli bychom zřídit ústavní soud České republiky, který by řešil problémy vázané na vládu České republiky a parlament České republiky. Hovořil jsem v této věci s panem ministrem Richtrem a žádný takový zákon se nepřipravuje. Takže v této věci prosím pana ministra, aby byla urychlena příprava zákona o ústavním soudu České republiky.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Paynovi, připraví se pan poslanec Sedláček.

Poslanec Michal Sedláček: Vážená paní předsedkyně, vážení páni ministři, vážená sněmovno. Chtěl bych se vyjádřit k tomu, co řekl můj předřečník, pan kolega Žák. Pan kolega Žák řekl, že v obvyklých parlamentech se řeší situace tak, že parlament podporuje vládní většina, problémy vládní koalice řeší vládní koaliční strany na klubových setkáních. Ale pan kolega Žák zapomněl říci, že existuje také další věc, která v obvyklých demokratických společnostech existuje a to tzv. rozdělení tří mocí - moc zákonodárná, moc výkonná a moc soudní. Samozřejmě, moc zákonodárná musí být také trochu sebevědomá a nebát se říci svůj názor otevřeně, co se jí na exekutivě nelíbí, ať jsou to poslanci vládní strany, ať jsou to poslanci opoziční strany.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Sedláčkovi, o slovo se přihlásil pan ministr Bojar.

Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Vážená paní předsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové. Dovolte, abych odpověděl na některé otázky, které zde byly položeny, jak v uplynulých dnech, tak při dnešním jednání.

Nezbývá mi nic jiného, než se vrátit 10 měsíců zpátky do doby, kdy jednala Hospodářská rada a kdy při jednání Hospodářské rady ČR zde přítomný pan poslanec Lom navrhl, podle mého soudu správně, ale s vědomím určitého rizika, aby byla urychlena práce, která povede ke vzniku všeobecného zdravotního pojištění. Vzhledem k okolnostem v průběhu Hospodářské rady a příslibu, který byl učiněn náměstkem federálního ministerstva financí, došli představitelé jak vlády, tak zástupci České národní rady a dalších institucí k tomu, že doporučení pana dr. Loma je opodstatněné i s vědomím, že dochází k ročnímu zkrácení lhůty, kterou vláda po předchozím projednání materiálu na půdě výboru pro sociální politiku a zdravotnictví v prosinci r. 1990 přijala.

Jednalo se o materiál, který se týkal reformy zdravotnictví a transformačního procesu. Z něho jednoznačně vyplývalo, že vzhledem k časové náročnosti jak legislativních, tak věcných změn se původně počítalo se vznikem zdravotního pojištění a zdravotní pojišťovny v roce 1993. Poslanec Lom tlumočil požadavky lékařské veřejnosti a došlo k ročnímu zkrácení lhůty k vypracování oněch legislativních podkladů. A zde začíná jádro sporu, který zde, z mého pohledu, vlastně nemusí být. Padlo zde tvrzení - a já se k němu potom ještě vrátím při citaci z projevu místopředsedy Vlacha - že nebyly splněny úkoly časové přípravy legislativních podkladů.

/Neklid v sále./

Mohu mluvit dál, prosím?

/Poslankyně Kantůrková vysvětluje, že se pozastavili nad odchodem místopředsedy Vlacha v době, kdy je projednávána jeho interpelace./

Bylo nám uloženo, že do 30. června ministerstvo zdravotnictví mělo předložit návrh zásad dvou vládních zákonů.

Zákona o všeobecném zdravotním pojištění a všeobecné zdravotní pojišťovně. Přičemž původně se uvažovalo o tom, že se bude jednat o zákon jeden. Podklady byly předány po delší, širší diskusi 28. června. Vláda na základě výsledků připomínkového řízení rozhodla o tom, že vzhledem ke složitosti problematiky a k připomínkám resortů i připomínkám řízení, které pojalo vně českou vládu, je namístě materiál dopracovat. Materiál byl dopracováván v průběhu července a srpna při více jednáních na půdě předsednictva české vlády, jednání se zúčastnili zástupci resortů jak republikových, tak federálních. Dne 28. srpna byly zásady obou dvou zákonů schváleny usnesením vlády ČR č. 305/1991. Poté byla ustavena vládní komise, o níž se zde několikrát hovořilo, neboť se ukázalo, že vzhledem k nejasnostem na úrovni republikové i federální, přetrvávající neshodě o možnosti propojit zdravotní a nemocenské pojištění, považovala vláda v tuto chvíli za vhodné a účelné, aby se tato problematika projednávala každý týden na půdě vládní komise pro dopracování legislativních podkladů. Na základě těchto jednání byly definitivně přijaty zásady obou dvou zákonů s tím, že byly předloženy České národní radě 2. října 1991. Byly projednávány měsíc na půdě ČNR, předsednictvo je schválilo 29. října 1991. Potom bylo velmi rychle vypracováno paragrafované znění a bylo schváleno vládou 13. listopadu 1991 usnesením č. 459 a 460. Dne 15. listopadu 1991 byly tyto materiály předloženy České národní radě k projednávání.

Je třeba říci, že projednávání zásad probíhalo na půdě výborů ČNR velmi zevrubně a důkladně a přispělo zcela nepochybně k vypracování a upřesnění některých částí zákonu v paragrafovém znění. Tzn., že v říjnu a listopadu probíhala jednání na půdě ČNR za účasti nejen zástupců ministerstva zdravotnictví, ale jednání se zúčastnili i zástupci ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva financí. Zákon sám byl schválen poté, co předsednictvo ČNR dalo souhlas ke zkrácení zákonné lhůty na minimum. Zákon byl schválen 6. 12.

Sluší se, abych se krátce zmínil o osudu jiné novely zákona, tj. zákon č. 20/66. Je třeba, abyste vzali v potaz, že návrh zásad novely tohoto zákona byl připraven v únoru tohoto roku, nebylo však možno jej projednávat ani na půdě české vlády, ani na půdě ČNR, neb legislativní rada, jednotlivé právní odbory ministerstev poukázaly na to, že bez existence zákona o komorách lékařské, stomatologické, farmaceutické nelze tuto novelu projednat. Podobný osud měla novela dalšího zákona a co bylo pro nás nepříjemné, byl připraven návrh zásad zákona o poskytování zdravotní péče v nestátních zdravotnických zařízeních, ale ze stejných důvodů, tj. z chybění zákona o komorách a vzhledem k tomu, že nebyl vypracován systém všeobecného zdravotního pojištění, bylo ministerstvu zdravotnictví jednoznačně sděleno, že tyto čtyři zákony mají být projednávány jako jeden legislativní balík. Tolik k chronologii zákona.

Pan poslanec Lom má nepochybně pravdu, že poslanci ČNR pracovali pod tlakem věcným i časovým. Pod stejným tlakem pracovaly i legislativní orgány jednotlivých ministerstev. A nebylo to proto, že bychom tomu chtěli, ale proto, že zákony přesahovaly po mnoha ohledech jak naše možnosti, tak i naše schopnosti. Vytvářeli jsme zákony, které představují z našeho pohledu zlom.

Chtěl bych ovšem upozornit na jednu věc. V interpelaci pana místopředsedy Vlacha došlo k jedné z mého pohledu k nepříjemné chybě. Zmíněný zákon o komorách nemůžete počítat za zákon, kde by se vláda podílela na jeho zpoždění. Jednalo se o návrh poslanecký. Ty zákony byly přijaty díky iniciativě poslanců, kteří spolupracovali se zástupci lékařské veřejnosti. Mohu pouze říci, že nepovažuji za šťastné, je-li doslova řečeno, že "bych mohl pokračovat příklady s lékařskou komorou, zdravotním pojištěním, zdravotní pojišťovnou". Zcela nepochybně ten první příklad, který dokazuje opět nemohoucnost a neschopnost vlády, která pracuje liknavě, nelze počítat za doklad neochoty nebo neschopnosti ministerstva zdravotnictví české vlády. Tady se dle mého soudu stala chyba. Připomínám, že jsme se domluvili a dohodli s poslanci z výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, že zákon o komorách v žádném případě nebude a nemůže předkládat vláda ČR či ministerstvo zdravotnictví.

Omlouvám se, že jsem zdržoval, vytrhoval někoho ze čtení. Považoval jsem za nezbytné, abych tyto okolnosti se pokusil věcně uvést na pravou míru.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Bojarovi. O slovo se přihlásil pan ministr Richter, připraví se pan poslanec Lom.

Ministr spravedlnosti Leon Richter: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové. Jsem tady v nelehké pozici, protože z pověření pana premiéra (poznamenávám, že dnes se vláda omluvila, neboť má své zasedání, když v minulých dnech se nemohla zabývat svými běžnými úkoly vzhledem k nezbytné přítomnosti při projednávání rozpočtu.

Poznamenávám také, že dnes má také na programu 40 bodů velice složitých, takže prosím, aby byla vzata v úvahu tato skutečnost) jsem přítomen projednávání této interpelace. Rád bych za sebe řekl, že jsem osobně velice rád, že pan místopředseda Vlach tuto otázku nastolil, protože již delší dobu pociťuji chod legislativy v naší republice - míním tím celou federaci - za naprosto nepřijatelný.

Chvat, hektičnost, nekoordinovanost, náhodnost a nepropracovanost i nepřipravenost, s níž se přistupuje k přijímání velice závažných zákonů je pozorovatelná na všech úrovních. Jestliže jsme měli na zpracování našeho stanovisko lhůtu dva dny, poznamenalo to, samozřejmě, kvalitu odpovědi, kterou jste dostali.

Rád bych za sebe také řekl, že sám jsem nezpracovával podklady pro tuto odpověď, a to z toho důvodu, že jsem se cítil být dotčen - nikoli emotivně - cítil jsem se být kritizován interpelací pana místopředsedy Vlacha v té části, kde jako člen vlády a předseda Legislativní rady mám na odpovědnosti koordinaci legislativních prací.

Proto jsem chtěl, aby odpověď byla zpracována někým, kdo se na tuto činnost může dívat objektivněji, než já sám.

Chtěl bych připomenout, že za loňský rok bylo v ČSFR přijato více než 500 obecně závazných právních předpisů. Nevím, kolik jich bude letos, odhaduji to na přibližně 600, možná i víc. Jestliže k tomu připočteme i ty předpisy, které byly projednávány, nicméně nebyly posléze přijaty, pak pouhý průměrný počet přibližně 10 - 12 právních předpisů, jimiž se vláda každý týden zabývá, nasvědčuje tomu, jak obtížnou situací vláda prochází.

Vy si právem ztěžujete, že máte na projednávání některých právních předpisů jen několik dnů. Pro ozřejmění věci, aniž bych se chtěl vymlouvat z této záležitosti, byste snad měli vědět, že jsou situace, kdy ke zpracování stanoviska má vláda třeba jen několik nočních hodin. Bohužel musím konstatovat, že situace je taková, že tato kratičká lhůta přichází v úvahu především u těch nejzávažnějších právních předpisů. A to mně velice tíží, protože jako člověk, který dříve v legislativě pracoval, vím velice dobře, jak obtížně se člověk orientuje v materii, kterou dostane zpracovanou na stůl v podobě návrhu právního předpisu a musí reflektovat všechny souvislosti, které s příslušnou právní normou souvisí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP