Dámy a pánové, děkuji všem, kteří
byli tak laskaví a účastnili se této
prezence. Předpokládám, že nás
je v tuto chvíli více než 100, ale myslím,
že bude dobré, když tento seznam dáme
veřejně k dispozici k nahlédnutí.
Nyní má slovo pan poslanec Popovič, aby nás
konečně seznámil se zprávou ověřovatelů
ČNR, týkající se voleb kandidátů
na soudce Ústavního soudu ČSFR.
Poslanec Pavel Popovič: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
pokud se teď nad sněmovnou táhne proužek
bílého kouře, pak je to správné,
neboť:
K volbě ověřovatelé převzali
200 hlasovacích lístků, z toho vydali 142
hlasovací lístky, odevzdán byl 141 lístek,
žádný neplatný. Neodevzdán byl
1, počet nevydaných bylo 58.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto: Jan Filip - 74 platné hlasy Jana Kubištová
- 76 platných hlasů Ivo Palkoska - 57 platných
hlasů Václav Pavlíček - 43 platné
hlasy
Za kandidáty do funkcí soudců Ústavního
soudu byli zvoleni Jan Filip a Jana Kubištová.
Blahopřejeme.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za zprávu, blahopřejeme rovněž. Můžeme
pokročit k projednávání bodu, který
jsme přerušili. Je to odpověď na interpelaci
pana poslance Payna. Přerušili jsme ji ve chvíli,
kdy se sněmovna rozhodla, že nepožádá
ústavně právní výbor o vyjádření
a kdy se schylovalo k tomu, že podá návrh na
usnesení k odpovědi. Podle vyjádření
pana poslance Payna si dovolím první část
usnesení formulovat takto: "Česká národní
rada nesouhlasí s odpovědí ministra Tomáše
Sokola na naléhavou interpelaci poslance Payna.".
Kdo s takto formulovaným usnesením souhlasí,
ať zvedne ruku. 15.
Kdo je proti? 45.
Tento návrh nebyl přijat.
Předkládám tedy další návrh:
"Česká národní rada souhlasí
s odpovědí ministra Tomáše Sokola na
naléhavou interpelaci poslance Payna.".
Kdo souhlasí s takto formulovaným usnesením,
nechť zvedne ruku. 72.
Kdo je proti? 11.
Kdo se zdržel hlasování? 36.
Konstatuji, že takto formulovaný návrh na usnesení
byl přijat.
Nyní bych prosil pana poslance Payna, aby znovu přečetl
další body svého návrhu na usnesení.
Poslanec Jiří Payne: Nejsem si jist,
co v této situaci můžeme dělat, protože
jsem sice navrhnul usnesení, ale interpelace byla uzavřena.
Chtěl jsem jen upozornit, že případné
spory potom budeme řešit soudní cestou.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Má
někdo ze sněmovny pocit (protože pan poslanec
Payne přednesl návrh na usnesení, který
se do jisté míry vylučuje s tím usnesením,
které jsme právě přijali), že
je nutno hlasovat o zpět vzetí návrhu pana
poslance Payna? Já se domnívám, že není
třeba hlasovat, protože tak, jak správně
pan poslanec Payne poznamenal, je celá věc pro tuto
chvíli uzavřena.
Dámy a pánové, nyní přistoupíme
k projednání další interpelace, která
byla vámi označena za naléhavou. Je to interpelace
pana místopředsedy Vlacha. Chce se vyjádřit.
Víte, že jsme včera projednávání
této dopovědi přeložili na dnešní
odpoledne.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážený pane místopředsedo,
vážení páni ministři, měli
jste možnost se seznámit s odpovědí
pana premiéra Pitharta na interpelaci, kterou jsme před
třemi dny označili za naléhavou. Nebudu zde
dlouze pročítat text celé interpelace, ale
zareaguji alespoň na některé základní
body, na první straně je dole zmiňován
zákon 229/1991 Sb. Datum schválení Federálním
shromážděním je 24. 6. 1991. V dalším
nás pan premiér upozorňuje na to, o jak složitou
problematiku jde. O tom nepochybuji. Dále je zde v pátém
a v dalších řádcích uvedeno:
Není v silách ministerstva zemědělství,
resp. jeho legislativního útvaru tento problém
vyřešit, neboť to vyžaduje komplexní
znalosti předpisů a jejich aplikaci v 50-tých
letech.
V dalším textu jsme upozorňováni na
to, že ministerstvo požádalo o určitou
pomoc, a že návrh zákonné normy nám
bude předložen až v průběhu příštího
roku, neboť problematika je velmi komplikovaná. Souhlasím
s tím, že tato problematika je velmi komplikovaná,
ale nemohu být spokojen s tím, že je-li norma
federálním shromážděním
přijata 24. 6. že nám vláda předloží
zákon třičtvrtě roku nebo rok poté,
to zde není blíže specifikováno.
Podobné situace je u zákona 308/1991 Sb. Federálním
shromážděním byl přijat 9. 8.
Zákonná předloha zde stále není.
Podobně bych mohl pokračovat dále.
Nebudu zde uvádět jednotlivé konkrétní
případy, zmíním se o dvou skutečnostech.
Na straně 4 odpovědi předposlední
odstavec dole nám vláda odpovídá:
Troufám si i připomenout, že v minulosti byla
vláda České republiky několikrát
postavena do velmi tíživé situace z hlediska
času ze strany ČR když žádala.
aby byly předloženy některé návrhy
zákonů, například zákon o všeobecné
zdravotní pojišťovně nebo zákon
o hospodářských komorách.
Asi si jednotliví z vás vzpomenou, od kdy bylo jasné,
že normu bude třeba předložit, když
jsme poprvé žádali, aby se tou věcí
zabývalo ministerstvo zdravotnictví. Teprve poté,
co tlak zdravotnické veřejnosti zesílil do
velkých rozměrů, v září
se tím začala zabývat vláda tak, že
ustavila skupinu z různých ministerstev, včetně
ministerstva financí tak, aby tuto situaci bylo možno
řešit. Ještě jednou připomínám:
my jsme měli na projednání této závažné
normy a její schválení 6 dnů.
Než budu pokračovat, chtěl by předeslat
jednu věc, která je důležitá.
Říkal jsem to zde včera, ale obávám
se, že se složení trochu změnilo, takže
to zopakuji ještě jednou. Má motivace pro podávání
interpelace je asi taková: domnívám se, že
v příštích měsících
nás čekají velice složité situace
a náročné záležitosti ve vazbě
na jednání se Slovenskou národní radou.
Budou se blížit volby. Mám zájem na
tom, abychom naprosto nestranicky tyto problémy vyřešili
a našli takový mechanismus, aby v této oblasti
bylo možno zredukovat napětí mezi vládou
a ČNR tím, že si určíme pravidla
a budeme je dodržovat.
Ještě bych chtěl uvést, že kdybych
měl náhodou právnické vzdělání
a měl dostatek schopností, vím naprosto jistě,
že bych nechtěl mít na starosti legislativní
radu vlády České republiky. Tím reaguji
na konstatování, která se opakuji v odpovědi,
že situace je velice složitá, že je toho
moc, že jede v "legislativním trysku".
Vrátím se k odpovědi. Na straně 5
nahoře nás vláda upozorňuje na to,
že nejen vláda, ale i poslanci mohou předkládat
návrhy zákonů - poslanci národní
rady, výbory národních rad a také
vláda, že za neutěšený stav nese
vláda České republiky pouze spoluodpovědnost
s ČNR. To nebudu dále komentovat.
Protože jsem žádán o vyjádření
k obsahu interpelace, chtěl bych vaši pozornost upřít
zpět na první stranu odpovědi, kde vláda
ústy svého premiéra konstatuje, že některé
návrhy zákonů skutečně nebyly
předloženy na poslední chvíli, nebo
že předložila předlohy, které nebyly
zcela kvalitně vypracovány, to je to, co jsem říkal
v interpelaci. Vzhledem k tomu, co jsem uvedl před tím,
bych navrhoval, aby ČNR nesouhlasila s odpovědí
vlády ČR, a aby k této interpelaci navíc
přijala následující usnesení.
Promiňte, raději bych to otočil. Navrhuji,
abychom přijali následující usnesení,
a pokud bychom ho přijali, pak je možno se vyjádřit
k odpovědi jiným způsobem.
V prvním kroku navrhuji, aby ČNR přijala
následující usnesení:
ČNR vyslovuje nespokojenost s dosavadní
činností vlády v tvorbě a předkládání
návrhů zákonů. ČNR žádá
vládu České republiky, aby sledovala úkoly
a potřeby České republiky, které v
legislativní oblasti pro Českou republiku vyplývají
ze schválení zákonů Federálního
shromáždění a průběžně
informovala ČNR a její výbory o svých
legislativních závěrech v této oblasti.
ČNR žádá vládu ČR,
aby předkládala příslušné
návrhy zákonů dostatečně propracované,
a to s dostatečným časový m předstihem
s ohledem na 60-denní lhůtu k projednání
zákona podle jednacího řádu ČNR
a zásadním způsobem tak zlepšila spolupráci
s ČNR v této oblasti.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Vlachovi. Otevírám
rozpravu k tomuto bodu. Zatím se písemně
přihlásil pan poslanec Lom a nepísemně
paní poslankyně Marvanová.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo,
vážené poslankyně a poslanci, vážení
ministři, jsem nucen se vyjádřit k odpovědi
premiéra dr. Pitharta na interpelaci místopředsedy
dr. Vlacha s tím, že považuji tuto interpelaci
za jeden z mírnějších prostředků,
jak vyjádřit názor poslanců na legislativní
tlak a legislativní činnosti vlády. Konkrétně
se vyjadřuji k odstavci, který citoval poslanec
Vlach na straně 4, že totiž v minulosti byla
vláda ČR postavena do velmi tíživé
situace z hlediska času ze strany ČNR.
Nejsem zvyklý, abych viděl premiéra Pitharta
pod listinnými texty, které jsou zjevně zmatečné,
anebo které jsou v rozporu s realitou. Na podporu toho
co říkám, cituji usnesení vlády
ČR č. 36, kde bylo uloženo ministerstvu zdravotnictví,
aby do 30. 6. 1991 předložilo návrh na zřízení
Všeobecné zdravotní pojišťovny tak,
aby mohla zahájit činnost k 1. 1. 1992. Premiér
Pithart hovořil všeobecném zdravotním
pojištění, ale to je jeden z dvoučetných
zákonů o pojištění, který
je předkládán a schvalován, jak se
všichni pamatujeme současně, Čili od
12. 2., kdy byl na návrh poslanců ČNR v Hospodářské
radě vlády ČR přijat návrh,
aby všeobecné zdravotní pojištění
bylo v činnosti od 1. 1. 1992 místo původního
návrhu 1993, ví vláda ČR, že
má přesně vymezený počet dní.
Bohužel, kdyby se stalo podle původního harmonogramu
a návrh zásad zákona byl předložen
30. 6., mohli bychom ho projednat v červenci. Takto jsme
ho dostali začátkem října a zásady
jsme projednali 10 dní poté.
Rozhodně si nestěžuji nato, že máme
málo času, protože musíme pracovat v
sobotu a v neděli, jak obvykle řada poslanců
pracuje, ale stěžují si na to, že nemáme
čas tyto zákony konzultovat s našimi experty,
zejména ne se zdravotnickou veřejností. Hovořím
o zákonech, které se týkají našeho
výboru. Přesto jsme projednali i v takto krátkém
časovém intervalu semináře zástupci
profesních a jiných zdravotnických organizací,
který narážel ovšem zase na technické
potíže, poněvadž tito zástupci
neměli zákonnou normu k dispozici.
Koncem září jsem byl velice znepokojen tím,
že nemáme dosud k dispozici ani návrhy zásad
zákona, ani návrhy paragrafovaného znění.
Proto jsem si dovolil ministerstvu a jeho prostřednictvím
vládě napsat časový harmonogram a
časovou osu k tomu, jaké min. časové
lhůty je třeba zachovat tak, aby ČNR mohla
zákony projednat. Přesto tento harmonogram nebyl
o týden dodržen. Proto jsme měli skutečně,
jak říkal pan mpř. Vlach, na některé
zákony čas jenom několik dnů.
O tom, jak byly tyto zákony připraveny, svědčí
počet pozměňovacích návrhů,
který u zákona o Všeobecné zdravotní
pojišťovně dosáhl počtu 78.
Domnívám se, že interpelace mpř. Vlacha
je naprosto korektní, opírá se o ověřené
skutečnosti, Naproti tomu odpověď premiéra
Pitharta, který ve svém předposledním
odstavci konstatuje, že vláda ČR byla postavena
do tlaku ze strany ČNR, skutečnosti neodpovídá,
protože ČN jenom žádala, aby vláda
plnila to, k čemu se v únoru zavázala. Proto
s odpovědí nesouhlasím a nebudu hlasovat
pro její přijetí.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi, slovo uděluji paní poslankyni
Marvanové. Hlásí se dále pan poslanec
Vondráček.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci ráda
bych stejně jako moji dva předřečníci
připojila další výhrady k odpovědi
pana premiéra na interpelaci pana mpř. Vlacha. Mé
výhrady se týkají jednak bodu 43. této
odpovědi, kde se uvádí, že jsou připraveny
návrhy zmíněných zákonů
a to zákon, kterým se má zmocnit, anebo kterým
ČNR zmocňuje MV k tomu, aby požadovalo
lustrace příslušníků policie,
stejně tak zákon, kterým se má zmocnit,
že tento zákon bude České národní
radě předložen do 15. června
1992.
Nesouhlasím s takovouto dlouhou lhůtou, domnívám
se že je potřeba, aby lustrace proběhly co
nejrychleji po přijetí lustračního
zákona. Tzn., zároveň tedy doporučuji,
aby vláda tento návrh předložila dříve.
Nemyslíme si, že norma, která musí plně
vyhovovat lustračnímu zákonu a vycházet
z něho, by byla natolik složitá, aby tento
návrh nemohl být v našem parlamentu již
dříve.
Dále nesouhlasím s tím, jakým způsobem
je koncipována odpověď v bodu 4, tedy odpověď,
týkající se provádějícího
zákona ČNR, který má provádět
novelu Občanského zákoníka, tedy zejména
problematiku náhradních bytů. Domnívám
se, že všichni uvědomujeme, nakolik bylo nezbytné,
aby tento prováděný zákon byl přijat
tak, aby mohl nabýt činnosti zároveň
s Občanským zákoníkem, tedy 1. 1.
1992. To se již nepodaří, jak je zřejmé,
protože máme konec prosince a zákon nebyl zatím
předložen. A v odpovědi se uvádí,
že teprve bude projednáván na schůzi
vlády.
Souhlasím s tím, co uvádí pan premiér
na str. 5, že má za to, že za neutěšený
stav nese vláda ČR pouze spoluodpovědnost
s ČNR. Zde podotýkám že ČNR
projednávala koncepci státní bytové
politiky a v usnesení zároveň uložila
vládě, aby předložila ihned po schválení
Občanského zákoníku aktualizovanou
verzi koncepce státní bytové politiky, včetně
všech nutných legislativních návrhů,
tedy včetně návrhu zákona o náhradních
bytech.
Domnívám se, že tedy odpověď 4)
také není uspokojivá. Tento návrh
zákona už tady měl být budeme oprávněně
kritizováni že tady není.
Dále jsem nespokojena s tím, že pan premiér
nereagoval na další problémy, které
v interpelaci pana místopředsedy Vlacha nebyly ale
které z ní přímo vyplývají,
protože pan místopředseda Vlach jenom příkladně
uvedl problémy, na které vláda nedostatečně
rychle reagovala, nebo na ně doposud nereagovala vůbec.
Připomínám, že dalším takovým
problémem je zatím neexistence zákona, který
by zřizoval "českou radu ", nějaký
orgán, který by v ČR uděloval licence
pro rozhlasové a televizní vysílání,
jak to vyplývá z federálního zákona
č. 468 z r. 1991 o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, který
byl přijat ve FS 30-10.lr.
Proto tedy podporuji návrh usnesení, jak jej předložil
pan mpř. Vlach s tím, že nemůžeme
souhlasit s dopovědí pana premiéra.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Marvanové a prosím
aby se ujal slova pan poslanec Payne, pan poslanec Vondráček
vzal přihlášku zpět.
Poslanec Jiří Payne: Chtěl bych jenom
připomenout v souvislosti s touto interpelací,
že ČNR se v jednom případě dokonce
opakovaně usnesla na tom, že žádá
vládu, aby předložila zákon o hospodaření
obcí a od pana premiéra nakonec dostala odpověď,
že vláda nepovažuje takový zákon
za vhodný. Myslím že to spadá přesně
do této kategorie, kdy vláda nedbá usnesení
ČNR v tom směru, aby v rámci těchto
usnesení upravila svoji legislativní činnost.
V souvislosti s legislativní činností vlády
bych také chtěl připomenout, když jsem
se nyní v poslední době poněkud zabýval
usneseními vlády, že kvalita podzákonných
norem vlády ČR je velmi nedostatečná.
Proto bych doporučil rozšířit usnesení
navržené mpř. Vlachem o znění:
"ČNR doporučuje výborům ČNR,
aby se zabývaly podzákonnými normami, vydanými
vládou ČR".
Chtěl bych k tomuto ještě, odůvodnit
to takto, že podle Ústavy ČNR je zmocněna
k tomu, aby takovéto právní předpisy
vláda ČR zrušila v případě,
že odporují právním předpisům.
Znamená to tedy, že nepochybně ČNR
v rámci své kontrolní působnosti
vůči vládě je zavázána
tuto činnost provádět. Domnívám
se, že dosud výbory tuto činnost neprovedly.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi, slova se ujme paní poslankyně
Marvanová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane místopředsedo,
vážená sněmovno, já bych se
chtěla stručně vyjádřit
k odpovědi pana premiéra na straně 4, kde
se hovoří o tom, že i v minulosti byla vláda
ČR postavena do velmi tíživé situace
z hlediska času atd., kdy žádala, aby byly
předloženy některé návrhy zákonů
v závorce - např. zákon o Všeobecné
zdravotní pojišťovně nebo zákon
o hospodářských komorách. Pokud jde
o zákon o hospodářských komorách,
pokládám za nutné konstatovat na tomto místě,
že vláda ČR resp. příslušné
ministerstvo se uspokojilo s tím, že podle informace,
která nám byla podána ze strany ministerstva
obchodu a cestovního ruchu 2. dubna předložila
legislativnímu odboru české vlády
návrh zákona o hospodářských
komorách. Legislativní odbor české
vlády odmítl tento návrh ministerstva a tím,
že není v kompetenci ČR se zákonem o
hospodářských komorách zabývat.
Ministerstvo obchodu se s tím pravděpodobně
spokojilo, nikoli poslanci. Při nedávno probíraném
návrhu zákona, a teď schváleném
zákonu o živnostenských úřadech
všechny výbory, které řešily problém
živnostenských úřadů konstatovaly,
že je velmi obtížné přijímat
tento návrh zákona bez existujícího
návrhu o hospodářských komorách.
Vláda ho nepředložila. V současné
době existuje v ČNR poslanecký návrh,
poslanci dále hodlají na tom návrhu pracovat
a předložit ho sněmovně. Já konstatuji,
že kdyby se poslanci ČNR, ta iniciativní skupina,
nezabývala návrhem zákona o hospodářských
komorách, ze strany vlády tak neučinil nikdo.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Krejčové, prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Chromý.
Poslanec Heřman Chromý: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane místopředsedo, páni ministři,
dámy a pánové. Otázky, které
tu projednáváme, mají při nejmenším
dvě stránky. Víme velmi dobře, pod
jakým tlakem, zejména legislativní odbory
vlády a jednotlivých odborů pracují.
Mně na celé záležitosti trošku
vadí to, že všechny tyto okolnosti a souvislosti
nemíníme brát v potaz a útočíme
v podstatě, doslova zde útočíme na
vládu, aniž bychom využili těch prostředků,
které máme. Já budu velmi konkrétní.
Jeden z těch institutů jsou třeba hodinky
s vládou. Zrovna při těch za účasti
pana místopředsedy Vlacha jsme vlastně ze
zákona o obcích probírali jednotlivá
ustanovení, která ukládají zvláštním
zákonem řešit třeba hospodaření
obcí a další otázky, které jsou
v tomto zákoně obsaženy. Já tu nechci
dopodrobna vypočítávat, co vše zde bylo
řečeno, ale vím, že u toho byl pan místopředseda
účastněn a nezdá se mi to příliš
seriozní, že v této chvíli vlastně
i díky této informaci, kdy byl seznámen s
jednotlivými okolnostmi, tuto otázku staví
jako otázku naléhavé interpelace.