Poslanec Stanislav Zajíček: Druhý
návrh má stejné návětí:
Česká národní rada ukládá
předsednictvu projednat možnosti instalace hlasovacího
zařízení v jednací síni ČNR.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s tímto návrhem, ať zvedne ruku? (92)
Kdo je proti? (5)
Kdo se zdržel hlasování? (21)
I tento návrh byl přijat. Dalším návrhem
je návrh paní poslankyně Mašatové.
Paní poslankyně Mašatová navrhuje, aby
bylo uloženo zahraničnímu výboru vyhotovit
seznam poslanců ČNR, kteří se zúčastnili
zahraničních cest, do příští
schůze.
Kdo s tímto návrhem paní poslankyně
Mašatové souhlasí, ať zvedne ruku? (100)
Kdo je proti? (1)
Návrh byl přijat.
Dámy a pánové, tím jsme uzavřeli
bod "zpráva o činnosti předsednictva"
a nyní nám zbývá k projednání
bod "odpovědi na interpelace poslanců ČNR".
Dnes ráno jste dostali v souladu se včerejšími
rozhodnutími k oběma odpovědím písemné
podklady, upřesňují, že se jednalo o
interpelace pana poslance Payna a pana místopředsedy
Vlacha.
Budeme se teď zabývat odpovědí pana
ministra Sokola na naléhavou interpelaci poslance Payna
ve věci sloučení a rozdělování
obcí. Tuto odpověď se podařilo zpracovat
do formy tisku 432C.
Prosím pana poslance Payna, zdali si přeje vyjádřit.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, věřím,
že jste měli možnost prostudovat si odpověď
pana ministra vnitra a pan premiér k sledované problematice
dodal stanovisko, které vám přečtu
a které, myslím, není potřeba ani
rozmnožovat v podobě sněmovního tisku,
neboť věcně k dané problematice nic
nového nepřináší.
Pan premiér odpověděl takto: "K vaší
interpelaci věci problematiky sloučení a
rozdělování obcí, vznesené
na ministra vnitra a na mne v průběhu 26. ČNR,
která byla označena za naléhavou s určenou
lhůtou pro odpověď 10 dnů sděluji,
že jsem jejím vyřízení písemně
pověřil pana ministra vnitra ČR dr. Sokola".
Podepsán Petr Pithart.
Myslím, že odpověď pana premiéra
k věci nepřináší nic nového,
tudíž se omezíme při projednávání
na odpověď ministra, kterou máte před
sebou v podobě sněmovního tisku.
V této věci, chceme-li si ověřit,
že jsou skutečně vytvořeny dostatečné
legislativní podmínky pro slučování
a rozdělování obcí, což bylo
předmětem mé interpelace, je potřebný
jistý systematický přístup.
Zamysleme se nejprve nad tím, za jakých okolností
nové obce vznikají a dále bych se chtěl
zabývat otázkou provedení voleb v nově
vzniklých obcích, potom otázkou platnosti
obecně závazných vyhlášek, a
to jak v samostatné, tak i v přenesené působnosti.
Nakonec je třeba ověřit záležitosti
spojené s majetkem nově vzniklých
obcí, nebo přesně řečeno s
právy a závazky obce. Na základě takto
provedeného rozboru bude potom nutné přikročit
k rozpravě návrhu usnesení.
Za prvé tedy, kdy nová obec vzniká, či
nevzniká, popř. kdy obec sloučením
či rozdělením zaniká či nezaniká.
V prvé řadě musíme věc zvážit
z hlediska dosavadních platných zákonů,
o tom hovoří §§ 10 a 11 zákona
o obcích a rozklad a citace příslušných
částí těchto zákonů
jsou uvedeny v textu mé interpelace.
Dovozoval jsem z tohoto ustanovení, že podle platných
zákonů obec při slučování
a rozdělování vzniká vždy. Pan
ministr vnitra má ve třech bodech v podstatě
shodný názor, a existuje jen jeden případ,
kdy ministr vnitra připouští, že původní
obec rozdělením nezaniká. Pro další
postup tohoto rozboru se budeme držet názoru pana
ministra Sokola. Je to samozřejmě věc výkladu
a měl by to patrně řešit správní
soud, který ovšem jsme nezřídili.
Jinak musím konstatovat, že ve věci výkladu
zákona o obcích se v této věci zcela
shodujeme. Pochopitelně vedle výkladu platného
zákona musím konstatovat, že jak pan ministr,
tak i my poslanci máme právo zákonodárné
iniciativy a je zde i otázka, která byla rovněž
předmětem mé interpelace, co by se s tím
mělo udělat, tzn. jaké legislativní
návrhy by měly být podány, aby tato
věc byla lépe upravena.
Jde o to, abychom nepraktickými zákony zbytečně
nepoškozovali autonomii samosprávy. Jsem toho názoru,
že při rozdělování by měly
obě dvě možnosti, stejný názor
má i pan ministr, ale v tom, ve kterém se
lišíme, to je slučování obcí.
Myslím, že bychom také měli v zákoně
umožnit, aby v některých případech
původní obec sloučením nezanikla,
aby se jednalo o připojení nějaké
obce i k jiné velké obci, např. městu,
v takovém případě je účelné,
aby obec nezanikla, to je ovšem věc budoucího
řešení v zákoně.
Vláda v této věci přijala jistý
postoj a to v usnesení č. 378 ze dne 2. října
1991, a bylo to stanovisko k poslanecké iniciativě
k tisku 393. V § 11 tam se vláda usnesla na tomto
textu, je to i kritika poslaneckého návrhu. Vláda
se pozastavuje nad tím, cituji: "připouští
se možnost, že rozdělením stávající
obec nezaniká." To byl ovšem záměr
naší novelizace, abychom při rozdělení
umožnili dostatečný zákonný podklad
pro to, aby obec nemusela rozdělením zaniknout,
aby to nebylo pouze věcí výkladu, jak je
tomu dnes, ale aby ta věc byla v zákoně řešena.
Nyní tedy vláda, v tom, co my jsme navrhovali v
poslanecké iniciativě, chce téhož dosáhnout
výkladem zákona.
Ještě jednou tedy zopakuji případy,
za kterých vzniká nová obec - při
slučování podle ministra vnitra, původní
obce vždy zanikají a vzniká jedna nová
obec. Při rozdělování, zda obec zůstává
či nezůstává jsou dvě možnosti,
buďto při rozdělení původní
obec zaniká a vzniknou nové obce, nebo původní
obec zůstává a vzniká vedle toho oddělená
obec.
Cituji z prvního odstavce textu ministra vnitra, kde říká,
"rovněž dochází k případům,
kdy na základě rozdělování
obce vzniknou všechny obce nově. To je, žádnou
z nich nelze považovat za nástupnickou, ve většině
případů se od obce odděluje pouze
její část".
Zde tedy ministr jasně vyjádřil to, že
při rozdělování původní
obec buďto zaniká nebo nezaniká. Takže
budeme tyto tři případy sledovat, kdy sloučením
vzniká vždy nová obec a rozdělení,
kdy původní obec zaniká a rozdělená,
kdy původní obec nezaniká.
Nyní se zamysleme nad problematikou provedení voleb.
To jsou prvé dva odstavce na druhé stránce
odpovědi pana ministra vnitra. Chtěl bych připomenout,
že tvrzení obsažené v první větě
není zcela přesné, protože navržená
novela si naopak kladla za cíl řešit otázku
provedení voleb, ale na základě nedoporučení
vládou sněmovna, patrně očekávajíce
další vládní návrh, navržené
řešení nepřijala.
V druhém odstavci na druhé stránce se konstatuje
názor vlády, že volby by měla provést
státní správa. Je to vynikající
nápad, přesně tímto směrem
směřoval náš návrh. Chtěli
jsme k tomu dát zmocnění v zákoně.
Tehdy to vláda nedoporučila, nyní se to snaží
dopracováním podzákonnými normami
upravit. A co ministr vnitra navrhuje? Navrhuje, aby volby
provedl okresní úřad ve spolupráci
s původní obcí.
Nyní se vraťme k analýze vznikajících
a zanikajících obcí. V případě,
že jde o slučování obcí, podle
ministra vnitra původní obce vždy zanikají.
Ptám se, s kým bude okresní úřad
spolupracovat, když všechny původní obce
zanikly. Zdá se mi tedy, že návod ministra
vnitra, že okresní úřad ve spolupráci
s původní obcí připraví volby,
je neproveditelný.
Obdobná situace je v případě, kdy
rozdělením původní obce zanikají.
Tam rovněž okresní úřad nemá
s kým spolupracovat. V případě, že
podle výkladu zákona, jak jej podal pan ministr,
obec rozdělením nezaniká, chce pan ministr
věc vyřešit usnesením vlády.
Připomínám nyní článek
143 zákona 143/1968 Sb., o československé
federaci, kde se v odstavci 1 říká: "K
provedení zákona národní rady a v
jeho mezích může vláda republiky vydávat
nařízení.". Zdůrazňuji
- k provedení zákona a v jeho mezích, tzn.
usnesení vlády nemůže jít nad
rámec platných zákonů. Tato věc
je ovšem rovněž věcí výkladu
a domnívám se, že by ji měli zejména
přítomní právníci přesně
posoudit. Jde o to, zda vláda může usnesením
řešit - a teď cituji pana ministra "nedostatek
právní úpravy".
V dalším bodu bych se chtěl věnovat
platnosti obecně závazných vyhlášek
v nově vzniklých obcích. V posledním
odstavci odpovědi pan ministr cituje zásady pro
vydávání obecně závazných
vyhlášek okresními úřady a obcemi.
Pan ministr opomněl z originálního znění
tohoto dokumentu dodatek, který je v jeho názvu
- "ve věcech státní správy".
Jedná se přesně o zásady, které
vláda schválila usnesením č. 236 ze
dne 10. 7. 1991. V uvedeném usnesení se tyto zásady
týkají pouze státní správy,
tedy přenesené působnosti v obcích.
je to správné řešení, protože
v přenesené působnosti podle zákona
o obcích podle § 21 odst. 2 se obec řídí
zákony a ostatními obecně závaznými
právními předpisy a v jejich mezích
usneseními vlády a směrnicemi ústředních
orgánů státní správy. Doslova
tam je, že v přenesené působnosti se
obec také řídí usněními
vlády. Jestliže vláda se usnesla na těchto
zásadách, pak obce jsou povinny v přenesené
působnosti se jimi řídit. Můžeme
tedy uzavřít tuto myšlenku tím, že
vyhlášky v přenesené působnosti
v obcích zůstávají v platnosti a to
jak při slučování, tak při
rozdělování obcí na území,
na kterém dosud platily.
Moje interpelace byla ovšem výslovně zaměřena
na vyhlášky v obcích samostatné působnosti,
zejména jsem se odvolával na zákon o místních
poplatcích, protože tam se jedná o peníze,
tam jde o sporný bod. Zákon o obcích nestanoví,
že by usnesení vlády bylo pro obec závazné,
a proto se domnívám, že odpověď
pana ministra problém platnosti obecně závazných
vyhlášek v samostatné působnosti neřeší.
Vláda podle mého názoru nemůže
svým usnesením ovlivnit platnost vyhlášek
obecní samosprávy v samostatné působnosti.
Kromě toho je třeba se zmínit o zákonu
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích,
a podrobně rozebrat, co se s poplatky bude dít.
V § 34 se totiž říká, že
"správu poplatků vykonává obec,
která je ve svém územním obvodu zavedla".
Správu těchto poplatků, kterou skutečně
je nutné vykonávat, musí vykonávat
nějaký subjekt. Nemůže to být
jiná obec, protože to není na jejím
území, ať už se jedná o rozdělení
či sloučení, je to jiný územní
obvod. Ale nemůže ji vykonávat ani státní
správa, protože zákon stanoví, že
to vykonává obec, a vláda svým usnesením
nemůže tuto zákonem svěřenou
pravomoc svěřit jiným subjektům. Na
druhé straně někdo správu těchto
poplatků vykonávat musí, jinak dojde k mnoha
právním sporům.
V zásadě souhlasím s koncepcí, která
byla i obsahem našeho legislativního návrhu,
aby vyhlášky v samostatné působnosti
zůstaly v platnosti. Ale na rozdíl od pana ministra
se domnívám, že k tomu je nutno mít
oporu v zákoně, že to nelze upravit podzákonnou
normou. Mám za to, že stávající
legislativní úprava této věci neumožňuje
vyhlášky v samostatné působnosti ponechat
v platnosti.
Nyní přejdeme k otázce majetku obcí,
přesněji řečeno, práv a závazků
obcí. V odpovědi se této věci týká
předposlední odstavec.
Ministr navrhuje, aby majetek nově vzniklé obce
spravovala původní obec a předala jej nově
vzniklé obci až po ustanovení orgánů
nové obce. Opět se musíme zamyslet nad variantami
vznikajících a zanikajících obcí.
Při slučování všechny původní
obce zanikají. Kdo je tedy tou původní obcí,
která bude spravovat majetek? Při rozdělování
pan ministr připouští, že jsou případy,
kdy rozdělením vzniknou pouze nové obce a
žádná původní obec nezůstává.
Kdo tedy bude spravovat tento majetek? Pan ministr navrhuje řešení,
které lze uplatnit pouze v tom případě,
kdy po rozdělení zůstává jakási
obec s označením "původní",
kde pan ministr navrhuje, aby tato původní obec
spravovala majetek.
V těchto obcích, které se budou rozdělovat
zpravidla vztahy mezi rozdělenou a původní
obcí nebývají dobré a otázka
je, zda původní obec s majetkem, který už
vlastně není jejím, ale je jejího
souseda, čili konkurenta, bude dobře hospodařit
a zda právní úkony, které provede
tato obec, zavazují nově vzniklou obec, která
si musí ještě provést volby a ustavit
orgán, který by ji reprezentoval.
Zákon o obcích výslovně říká
v § 18 (hovoří se tam o majetku, který
je svěřen obci), že s tímto majetkem
obec samostatně hospodaří. Tzn., že
obec dnem vzniku, tj. 1. ledna, má právo hospodařit
se svým majetkem. Dále se v odst. 2 téhož
paragrafu říká, že obec může
též hospodařit s majetkem jiných právnických
nebo fyzických osob, a to na základě smlouvy
uzavřené v souladu s obecně závaznými
právními předpisy. Původní
obec by tedy mohla skutečně spravovat majetek obce
nově vzniklé až do doby předání,
ale podle zákona o obcích by k tomu musela být
uzavřena smlouva. Aby mohla být uzavřena
smlouva, musely by zde být dvě smluvní strany
- stará obec, kde je zastupitelstvo, alespoň ve
většině případů, pokud
se nerozpadne úbytkem členů, a nová
obec, ale kdo by za ni podepisoval smlouvu, když ještě
nemá orgán, který by ji reprezentoval? A
jestliže zákon stanoví, že obec může
spravovat jiný majetek pouze na základě smlouvy,
pak se domnívám, že ani nařízení
vlády ani žádné usnesení vlády
tento paragraf zákona o obcích nemůže
překročit. Tzn., že řešení,
které navrhuje pan ministr Sokol, by bylo v rozporu
se zákonem a v takovém případě
by bylo nutno toto řešit jako překročení
zákona.
V této věci tedy jde zároveň o správu
poplatků, odpovědnost za škody, nutné
hospodaření s majetkem, jako jsou nutné
opravy apod. A celého tohoto okruhu věcí,
tedy práv a závazků obcí se týká
to, že by podle zákona nemohly být vykonávány.
Domnívám se, že v této věci ani
není potřeba stanovisko ústavně právního
výboru, protože zákon zde hovoří
tak jasně, že je naprosto zřetelné,
že stanovisko ministra je v rozporu se zákonem o obcích.
Nyní ještě provedu rekapitulaci, jak se celá
věc odvíjela. Dne 9. 10. sněmovna tím,
že schválila zákon, který novelizuje
zákon o obcích, a umožnila rozdělování
a slučování obcí, s vědomím,
že ta úprava je patrně nedostatečná,
dala najevo svou vůli, aby se obce k prvnímu lednu
rozdělovaly. Hned den na to byla vznesena první
naléhavá interpelace na ministra vnitra, její
obsah byl zhruba stejný jako obsah druhé interpelace,
a tehdy ministr vnitra odpověděl "něco
s tím bude muset být uděláno".
Zároveň hovořil ve své odpovědi
o legislativním návrhu, který není
schopen hned předložit, takže zcela zřejmě
věděl o tom, že věci je potřeba
řešit vládním návrhem.
Protože až do 4. 12. žádný vládní
návrh k této věci nebyl podán, zopakoval
jsem 4. 12. svou interpelaci a musím konstatovat, že
nebylo uděláno, co mělo být uděláno,
tzn. nebyly vytvořeny legislativní podmínky
pro rozdělování obcí.
Myslím, že z toho nebudeme vyvozovat unáhlené
závěry. Pokoušel jsem se několikrát
s ministrem vnitra domluvit na vhodném postupu, jak bychom
ve spolupráci mohli tuto věc do konce roku vyřešit.
V prvním případě jsem dostal
sebevědomou odpověď, že to není
právně problém, ve druhém případě
jsem dostal odpověď, že pan ministr mi informace
neposkytne. Očekával jsem, že jak písemná
odpověď, tak i ochota k nějaké spolupráci
ze strany ministra bude větší.
Otázku definitivního vyhodnocení správnosti
postupu ministerstva vnitra bych rád ponechal ještě
otevřenou. Proto bych byl rád, aby k těmto
všem věcem k těmto všem právním
problémům se ministr znovu vyjádřil.
Myslím, že budeme mít ještě dosti
příležitostí na příští
schůzi tuto věc projednat a uzavřít.
Nicméně nyní je situace napjatá, poněvadž
konec roku je zanedlouho a otázky spojené s rozdělováním
obcí mohou vést k řadě sporů
a k nestabilitě. Proto bych chtěl navrhnout usnesení
ČNR tohoto znění:
1. Česká národní rada konstatuje,
že nejsou vytvořeny dostatečné legislativní
podmínky pro slučování a rozdělování
obcí k 1. lednu 1992.
2. Česká národní rada doporučuje
ministerstvu vnitra, aby toto konstatování vzalo
na vědomí při posuzování návrhů
na rozdělování obcí k uvedenému
termínu.
3. Česká národní rada žádá
vládu České republiky, aby bezodkladně
předložila legislativní návrh, který
by uvedenou problematiku vyřešil bez ohledu na připravovanou
komplexní novelu zákona o obcích popř.
dalších zákonů.
4. Česká národní rada žádá
vládu České republiky, aby při návrhu
novely uvážila možnost rozdělování
obcí také k jinému termínu než
k 1. lednu.
5. Česká národní rada žádá
vládu České republiky, aby podzákonné
normy týkající se obecních samospráv
byly v co největší míře nahrazeny
zákonnou úpravou (zejména v samostatné
působnosti).
Dovolím si ještě jednu poznámku k návrhu,
aby se obce mohly rozdělovat k jinému datu než
k 1. lednu. Pokud si vzpomínám, důvodem k
tomu, aby se obce rozdělovaly pouze k 1. lednu, byly rozpočtové
problémy. Konzultoval jsem tuto věc s ministrem
financí ČR, a on mne ujistil, že z hlediska
ministerstva financí by nebyl žádný
problém, aby obce se dělily k jinému termínu,
např. k 1. červenci, že z hlediska ministerstva
financí je taková věc snadno proveditelná.
Navíc usnesení vlády, jakýsi pokyn
okresním úřadům, přímo
říká, aby ve svém rozpočtu
si rezervovaly rozpočtovou rezervu, právě
pro tyto nově vznikající obce. Takže
se domnívám, že zejména v tomto roce,
jestliže okresní úřady při přípravě
rozpočtu už počítají s rozpočtovou
rezervou pro tyto případy, by toto rozdělení
nemuselo být problémem a delimitace je v podstatě
jednoduchým, nebo ne jednoduchým, ale snadno zvládnutelným
úkolem.
Takže tolik moje stanovisko k odpovědi ministra vnitra.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
pane poslanče, Česká národní
rada je povinna zaujmout stanovisko k odpovědi, také
navrhujete negativní stanovisko k odpovědi plus
další usnesení.
(Payne: ano)
Já to registruji, ale v tomto smyslu je potřeba
postupovat v souladu s jednacím řádem.
Nyní se o slovo přihlásil pan ministr vnitra
Tomáš Sokol. Dámy a pánové, já
bych navrhoval poté následující postup.
Po vystoupení pana ministra Sokola doporučuji projednávání
tohoto bodu přerušit, seznámit se s výsledky
voleb ústavních soudců a na základě
sdělení těchto výsledků se
rozhodneme, jak budeme postupovat dále. Pane ministře,
máte slovo.
Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, netroufám si v této
chvíli změnit tuto sněmovnu v právnické
symposium, které by pojednávalo o státní
správě, o volbách, o nedostatcích
zákona a o tom, co by mělo následovat.