Mohu-li mluvit za národnost německou, musím
říci, že jejím největším
problémem je nyní rozptýlenost způsobená
tzv. vnitřním vyhnáním, a zachování
identity. Případné změny částky
uvedené v tabulce 15 by rovněž neodpovídaly
duchu smlouvy o dobrém sousedství a přátelské
spolupráci mezi Československem a SRN. Myslím,
že by to neodpovídalo ani snaze o překonání
kolektivní viny, která byla a je dodnes uplatňována
vůči této národnosti.
V této souvislosti bych chtěl opět poukázat
na skutečnost, že občané Československa
německé národnosti jsou do dnešního
dne de facto "ve výkonu trestu" neboť zabavený
majetek, často až po únoru 1948, údajně
na základě Benešových dekretů
z roku 1945, jim nebyl navrácen, společně
s občanstvím tohoto státu, a je naopak často
vracen těm, kteří jim ho odebrali. Říkám
to v souvislosti s kapitolou rozpočtu "Restituce,
soudní a mimi soudní rehabilitace".
V této souvislosti bych chtěl také poukázat
na to, že jsem položil otázku před určitým
časem panu ministrovi Ježkovi i panu premiérovi,
zatím jsem nedostal odpověď. Z tohoto národnostního
hlediska proto podporuji návrh pana poslance Wantuly, který
přednesl.
A nyní co se týká romských sdružení.
Ruku na srdce velkou část viny, že to dopadlo
tak, jak to dopadlo má sama Česká národní
rada tím, že nestanovila lepší pravidla
přerozdělování a kontroly těchto
prostředků.
K návrhu panu poslance Gjuriče k převedení
finanční částky na národností
radu při české vládě chci říci
toto: nevidím to z dnešního pohledu příliš
perspektivně, neboť za prvé složení
této rady ani její statut nezaručuje nejvhodnější
řešení problému a za druhé, tato
rada se sešla od jejího ustavení v létě
teprve jedenkrát.
Co však chci, aby bylo v usnesení, je to, že
ministerstvo financí ve spolupráci s ministerstvem
kultury musí vypracovat taková pravidla přerozdělování
na jednotlivá sdružení, aby měla všechna
stejné podmínky práce. Tu totiž přežívá
potichu - a já to říkám tak, jak to
je, - v klidu Národní fronta. Jinými slovy,
ta sdružení a ty organizace, který přežívají
z dob totality, mají vyjímky i třeba na osobní
vozidla s řidičem, kdežto nově vzniklé
organizace a sdružení mají problémy
jak organizačně zvládnout své problémy.
(potlesk)
Musí tu vzniknout stejný metr na všechny. A
tato pravidla by měla vstoupit v platnost dříve,
než se částky začnou čerpat.
Děkuji za pozornost.
(potlesk)
Místopředseda ČNR Zdeněk
Malík: Děkuji panu poslanci Piverkovi a prosím
pana poslance Loma, připraví se pan poslanec Smělík.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo
ČNR, vážené poslankyně a poslanci
ČNR, vážená vládo, rád
bych v několika stručných připomínkách
zpřesnil obsah rozpočtové kapitoly "Zdravotnictví".
Ve zdravotnictví máme nový subjekt, s kterým
jsme dříve nepočítali. Vaším
rozhodnutím, vážené poslankyně
a poslanci, vzniklo všeobecné zdravotní pojištění
a Všeobecná zdravotní pojišťovna.
To si vyžádalo - zákon bych schválen
nedávno složité jednání mezi
ministerstvem financí a ministerstvem zdravotnictví,
který vy ústilo v určité korekce,
které jsou známi teprve od pondělka tohoto
týdne a po dohovoru s ministrem zdravotnictví považuji
za svoji povinnost sněmovnu s těmito čísly
seznámit.
V kapitole 335 je celkem 10,8 miliard a v kapitole 715, což
je regionální zdravotnictví v působnosti
okresních úřadů a obcí, 25,1
miliard korun. To je celkem částka 35,9 miliard.
Z těchto společných prostředků
se vytváří nová kapitola 335, ze které
se ponechává v regionálním zdravotnictví
2,1 miliarda a tato kapitola tedy obsahuje 33,8 miliardy korun.
Z tohoto finančního objemu se převádí
na účel Všeobecné zdravotní pojišťovny
29 miliard a zůstává v působnosti
zřizovatele 4,8 miliard Kčs na financování
výzkumných úkolů, hygienické
služby, státních výdajů na lázeňství,
ozdravoven, léčeben pro dlouhodobě nemocné,
odborných léčebných ústavů,
kojeneckých, dětských domovů, jeslí,
zdravotnického školství a letecké záchranné
služby a rezerva, která je vytvořena nad rámec
těchto prostředků, činí 1,5
miliard Kčs.
Tato čísla nejsou obsažena v kapitole "Zdravotnictví"
a proto jsem považoval za svou povinnost před hlasováním
poslance s těmito čísly seznámit.
Výbor rozpočet doporučuje.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Lomovi a prosím pana poslance
Smělíka, připraví se pan poslanec
Chromý.
Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, doba pokročila,
nechtěl bych už nijak zdržovat, nicméně
dovolím si několik poznámek k předloženému
návrhu rozpočtu.
Akceptuji situaci, v níž se rozpočet připravoval
a proto z tohoto důvodu s předloženým
návrhem souhlasím. Nicméně chtěl
bych připomenout, že tak jako jsme vyrovnali ve výdajích
mezi Českou a Slovenskou republikou na stejnou úroveň
položky, zůstává příjmová
stránka nadále předmětem jakýchsi
nejistot a rozporností. Je jasné, že na příští
rok se situace nezmění, že budeme s příjmovými
položkami nadále zápasit. Jediným zdrojem
a jistým zdrojem, který nám pomohl vylepšit
letošní skladbu rozpočtu, bylo to, že
jsme dokázali - alespoň částečně
- vylepšit rozpočty našimi podíly, které
se nám v minulosti nedostávaly, tedy převedením
podílů, které odcházely z federace
na Slovenskou republiku.
Proč to říkám? My dokážeme
v dnešní situaci argumentovat na základě
jakýchsi účetních a statistických
zpráv, jak situace v České a Slovenské
republice vypadá. Toto neodráží skutečnost,
která je výsledkem dlouhodobého vývoje,
kdy struktura i způsob a tradice výroby neumožní
posuzovat tyto dvě republiky z ekonomického hlediska
stejně.
Jedním ze základních vstupů do ekonomiky
vedle privatizace jsou - myslím - budované investice.
Pokud se na tuto stránku podíváme z pohledu
minulých let, vidíme, že v České
republice jsou odepsány základní prostředky
ještě v minulém roce ze 49%, v roce 1985 dokonce
klesly na 46%.
V průmyslu, který představuje 50 % zdrojů
státního rozpočtu, míra odepsání
je v letošním roce 51,79 %, proti loňsku došlo
ke zvýšení o 1 %. V roce 1985 to bylo 47 %.
Trochu lepší je situace v dopravě a ve spojích.
Základní prostředky strojní jsou odepsány
v České republice na úroveň méně
než 50 %. Z hlediska ekonomické teorie to znamená,
že hospodářství přestává
být schopné prosté reprodukce.
Tyto údaje navozuji proto, že od roku 1983 od nástupu
husákovského vedení se dá celé
období téměř dvaceti let srovnat stejnou
úrovní dotací do České a Slovenské
republiky. Poměr obyvatel 1:2 byl nahrazen 1:1. Tady jsme
se dostali do oblasti, kdy trvale ve dvaceti letech klesala úroveň
základních prostředků, které
se na rozvoji průmyslu a jeho ziscích podílely.
To koresponduje s tím, co diskutoval pan ministr Horálek,
že nejsme v situaci, kdy bychom si mohli sami vybírat
možnosti zdrojů, ale že jsme nuceni hrát
na rezervy, které jsme dosud nedokázali využívat.
Z tohoto důvodu si dovolím do usnesení navrhnout
tento návrh:
ČNR žádá vládu ČR,
aby iniciovala změnu rozpočtových pravidel
pro přípravu rozpočtu na rok 1993. Federální
příjem je výnos z podílu na dani z
obratu ČR a SR. Myslím, že tímto
krokem bychom dosáhli nejen srovnat a vyjasnit stránku
výdajovou, ale i stránku příjmovou.
Další poznámka se týká místních
rozpočtů. Již tady bylo hodně řečeno
o tom, jak jsme v minulém roce diskutovali na toto téma,
jakýchsi nepřesnostech a nejasnostech v sestavování
a dotací do místního rozpočtu. To,
že se přistoupilo k této metodice, že
jsme dokázali posoudit i dva návrhy a dát
ministerstvu financí důvěru v tom, aby podle
doporučené metodiky přistupovalo, to je velmi
pozitivní krok. Nedělám si iluze a nechci
ani kritizovat způsob použití metodiky, že
by se to napoprvé podařilo bezkonfliktně
rozdělit. Je to podobná oblast jako jsem před
chvílí vzpomínal ve vztahu ke Slovensku.
Dokážeme tímto krokem zohlednit a zobjektivizovat
výdajovou stránku. Nicméně zůstává
stále nejasná stránka příjmová,
to znamená, jaká je síla v jednotlivých
místech ekonomiky.
Je nutno také poznamenat, že údaje, s nimiž
metodika pracovala, byly dány možností statistiky,
eventuelně přesností, kterou je naše
informační soustava schopna dodávat informace.
To co si myslím, že je v této situaci dosti
diskutabilní, je záležitost, související
s infrastrukturou velkých měst, kdy poměrně
nejasné situace se snažilo ministerstvo financí
zohlednit v opravných koeficientech. Je otázka,
do jaké míry se to podařilo. Nechtěl
bych, aby to bylo špatně pochopeno. Napadá
mě, že například Brno má ve svém
obvodu 220 kilometrů silnic nadregionálního
významu, které hradí z městského
rozpočtu. Představuje to asi 150 miliónů.
Spadá to do silničního fondu, který
v této oblasti není zohledněn. Když
pominu všechny problémy, které jsou třeba
s kanalizací, čištěním apod.,
které zasahují daleko za rámec města,
je zde otázka dotace místní dopravy, kdy
20 % zaměstnaného obyvatelstva není z Brna,
dojíždí, městskou dopravu používají,
ale doprava je dotována jen z místního rozpočtu.
Chci na tento problém upozornit.
Proto bych navrhoval do usnesení dát, abychom při
čerpání a uvolňování
rezerv ze všeobecné pokladní správy
pro okresní úřady a obce přihlíželi
k plnění příjmových ukazatelů
státního rozpočtu, které jdou z okresních
úřadů a obcí. To je to, abychom sílu
ekonomiky dokázali zohlednit při dodatečných
úpravách.
Totéž se týká také poznámky,
aby se při čerpání rezervy 1 mld Kčs
na vyrovnání úrovně, napojení
obyvatel na veřejný vodovod, případně
budování kanalizační sítě,
přihlíželo k vyrovnání úrovně.
Poslední oblast, které bych se chtěl dotknout
je rezerva, která je ve všeobecné pokladní
zprávě ve výši 500 miliónů
korun na pozemkové úpravy. Jsem přesvědčen,
že rezerva není závazná. Chtěl
bych se zeptat pana ministra financí, jak se bude postupovat,
když se prokáže, že uvažovaná
rezerva je nedostatečná. Když to spočítáme
na 80 okresů, vychází 6 miliónů
na jeden okres. Vzhledem k tomu, že se prostředky
budou týkat nejen technické stránky, to je
návrhu, projekční přípravy
a realizace budování cest a ekologizace, pak jsou
to také náklady, které vyplývají
ze zákona jako úhrady hrazené státem
na identifikaci, kartografii a všechny ostatní služby.
Nemyslím si, že je 6 miliónů v průměru
na jeden okres dostačuje.
Mohl by mi pan ministr odpovědět, jak se bude postupovat,
když nebudeme schopni ze zákona tyto činnosti
zajistit.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Smělíkovi, prosím
pana poslance Chromého, připraví se pan poslanec
Dudešek. Hlásí se ale pan ministr Špaček.
Ministr financí Karel Špaček: Jak se
bude postupovat, když některé výdaje
v rezervách nebudou stačit? K rozpočtu se
během roku budeme vracet. Jestliže se ukáže,
že některé rezervy vyčleněné
na příslušné rezervy nestačí,
tak naopak zase některé rezervy budou mít
úsporu a musíme znovu kalkulovat rozpočet,
zejména kapitolu Všeobecná pokladní
správa s cílem zabezpečit všechny zákonné
nároky.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Špačkovi. Prosím
pana poslance Chromého.
Poslanec Heřman Chromý: Vážený
pane předsedající, vážený
pane premiére, vážení ministři,
vážená sněmovno, na okrese Mělník
jsme velice přivítali nový systém
objektivizovaného rozdělení prostředků
rozpočtu přidělovaných okresním
úřadům a obcím, protože je to
první vlaštovka, která odstraňuje disproporce
dlouhá léta vznikající a která
zejména ve Středočeském kraji, konkrétně
v okrese Mělník měla za následek velké
poškození životního prostředí.
Konečně na okrese Mělník se nachází
mnoho průmyslových komplexů, které
jsou zdroji velkého znečištění
nejen přímo v okrese, ale daleko za hranicemi tohoto
okresu.
Přesto mi neuniklo, že právě v kapitole
398 Všeobecné pokladní zprávy, bod b)
- další specifické účelové
rezervy - jsou vyjmenované oblasti, v nichž opět
okres Mělník jako velký zdroj znečištění
chybí.
Proto navrhuji v tomto bodu b) v textu odrážky, která
začíná "ekologická opatření"
za slova "na Sokolovsku" umístit slova "v
okrese Mělník."
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Chromému, prosím
pana poslance Dudeška a připraví se pan poslanec
Moskal.
Poslanec Petr Dudešek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, kolegové a kolegyně, nechci zdržovat,
pouze doplním své dva ze tří návrhů
na úpravu rozpočtu. Doplňuji návrh
původně přednesený ke kapitole ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
týkající se neinvestičních
prostředků, neinvestičních dotací.
V případě, že nebude přijata
varianta převedení jednoho procenta z celkové
dotace navržené pro okresní úřady
do investičních prostředků kapitoly
ministerstva školství navrhuji uhradit individuální
dotace na dokončení rekonstrukce konzervatoře
v Ostravě, střední lesnické škole
v Hranicích a střední lesnické školy
v Písku v Čechách. Za prvé přerozdělení
prostředků v rámci ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy nebo za druhé
z rezervy vládního rozpočtu.
Dále doplňuji svůj třetí návrh
týkající se rozpočtu pro zabezpečení
tělesné výchovy a sportu. V případě,
že nebude akceptováno zvýšení o
220 milionů Kčs, musím vás všechny
upozornit, že v rozpočtu budou scházet prostředky
na vrcholový sport, na údržbu atd. Ochromíme
tentokrát sport určitě. Proto navrhuji z
jakýchkoliv rezerv doplnit tento rozpočet alespoň
o částku 50 milionů pro vrcholový
sport. Předpokládám, že každý
z nás ví, co ve světě znamená
na stožár vítězů stoupající
československá vlajka. Proto vás prosím
o podporu mého návrhu ve prospěch sportu
a tělesné výchovy. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Dudeškovi, prosím pana
poslance Moskala, připraví se pan poslanec Frkal.
Poslanec Václav Moskal: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
já bych chtěl poukázat na nesrovnalosti v
rozpočtu v části resortu ministerstva zemědělství,
v jeho části systémových dotací
PO na investiční výstavu, kde nejsou uvedeny
některé okresy. Konkrétně bych chtěl
poukázat na okres Pardubice, který není v
seznamu uveden a přitom v září letošního
roku tento okres nárokoval 60 až 80 milionů
na nutné dokončení vodohospodářských
systémů. Proto nemohu souhlasit s touto částí
rozpočtu ministerstva zemědělství,
aby byl vy nechán, nevím z jakých důvodů,
celý okres. Že by se zde projevovala regionální
politika dřívějšího způsobu,
podložená nezdravým a protekcionářským
patricionismem zděděným z minulosti. Podávám
tuto připomínku, aby částka 40 milionů
Kčs byla převedena na okres Pardubice z jiných
nejvíce dotovaných okresů zdůvodňuji
tím, aby se na okrese Pardubice mohly řešit
nejnutnější stavby vodohospodářského
systému, jako na jiných okresech.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Moskalovi, prosím pana
ministra Vopěnku, aby se ujal slova.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Vopěnka: Vážený pane
předsedající, já mohu nyní
upřesnit odpověď na otázku paní
poslankyně Stiborové. Dal jsem ji písemně
a myslím, že aspoň stručně řeknu,
že jde o příjmy z resortu školství
do státního rozpočtu. Jedná se o příjmy,
se kterými škola nedisponuje a odvádí
je přímo do rozpočtu. Činí
to celkem 380,3 miliard Kčs. Je rozdělen tak, že
regionální školství dává
199, vysoké školy 171 ostatní organizace asi
9 milionů Kčs. Jde o příjmy, které
jsou ze školního stravování, poplatky
rodičů za stravenky, domovy mládeže,
dětské domovy apod. U vysokých škol
koleje, menzy, ale také odprodej starších zařízení,
strojů atd. Je to celkem částka zanedbatelná
vůči tomu, kolik školství dostává.
Důležité ovšem je, že v tomto návrhu
nejsou příjmy, které jsou mimorozpočtové,
získané např. hospodářskou
činností škol a školských zařízení.
S tím mohou školy libovolně zacházet.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Vopěnkovi a prosím
pana ministra Bojara.
Ministr zdravotnictví ČR Martin Bojar Vážený
pane předsedající, paní poslankyně,
páni poslanci, dámy a pánové, jen
pár poznámek. Nejprve možná poznámka
o stavu cholesterolu v České národní
radě. Byl několikrát tázán
sděluji vám, že hodnoty do šesti, pěti
setin mikromolu jsou normální, to co je nad, nutí
k tomu, abyste sami zvážili, zda jíte a žijete
zdravě. Nejméně třicet z vás
má vyšší hladinu diastolického
tlaku. A ti z vás, kteří jsou léčeni
a mají vyšší diastolický tlak,
nechť se zamyslí nad tím, zda léčba
je úplně ideální a zda mimo jiné
příliš nesolíte. Mám za to, že
za půl roku, někdy před volbami, bychom tuto
akci zopakovali, abyste měli možnost srovnat vývoj,
jak svého cholesterolu, tak svého tlaku v závislosti
na předvolební kampani.
Poznámka druhá. Zabýváme se výdajovou
a příjmovou částí rozpočtu.
Mně to nedá a zítra všem vám
dám okopírovanou jednu tabulku, kterou mi včera
předložili alkohologové, kteří
se sešli na tzv. AT sekci - léčba toxikomanií
a léčba v závislosti na alkohol. Je mi potěšením,
že mohu sdělit panu ministrovi Špačkovi,
že podle mírného odhadu činí
ztráty každoročně pouze v souvislosti
s delší pracovní neschopností u dospělé
populace kuřáků v České republice
17,5 miliardy Kčs. To je bratru polovina rozpočtu
na zdravotnictví. Předesílám, že
v tom nejsou zahrnuty náklady na léčbu, nejsou
v tom zahrnuty náklady na invalidní důchody.
Pouze prosím, a to se týká pana ministra
Horálka i pana ministra Špačka, náklady
na delší pracovní neschopnost, které
u kuřáků jsou v průměru o dnů
do roka delší. Předesílám to
k zamyšlení proto, že jsem byl potěšen,
že diskuse, která zde probíhala o kapitole
zdravotnictví svědčí, že proti
loňskému roku se zdá být kapitola
zdravotnictví sestavena vyrovnaněji a vybilancovaněji.
Bylo potěšením pro mně i pro poslance
zjistit, že se podařilo najít pracovníkům
z ministerstva financí 400 milionů Kčs, které
byly převedeny do neinvestičních výdajů.
Nebudu opakovat to, co zde řekl před chvílí
kolega poslanec Lom, ztotožňuji se s jeho závěry
a považuji za podstatné se zmínit o podnětu
pana poslance Kozla. Vy se budete možná jeho podnětem
zabývat a pak je mou povinností upozornit na to,
že v části II. str. 2 se pojednává
o 29 % směrném nárůstu mezd pracovníků
ve zdravotnictví. Pan poslanec Kozel poukazuje úplně
právem na velmi nízkou úroveň mezd
ve školství. Prosil bych ovšem, abychom nepodléhali
optickému klamu a nevyvozovali z toho, že existují
resorty jako školství a zdravotnictví, kde
jsou vysokoškoláci, středoškoláci
placeni špatně, že jednomu resortu ubereme, abychom
druhému resortu mírně přidali.
Pane poslanče, z toho co jste říkal, pro
mě vyplývá jeden jediný závěr,
že musím upozornit sněmovnu na to, že
v průměrných platech zdravotníků
je započítána mnohahodinová, desítky
hodin trvající práce přesčas,
řada příplatků rizikových,
to znamená budeme-li operovat s kategorií průměrné
mzdy a vyvodíme-li z toho závěr, který
se zdá, že jste vyvodil, dostaneme se jinam, než
kam se chtěla ona zmíněná porada dostat.
Byl zde citován dopis dr. Schlangera, dovoluji si paní
poslankyně a pány poslance ujistit, že dr.
Schlanger nesměřoval ve svém návrhu
k tomu, aby se přerozdělovaly prostředky
určené na 29 % nárůst mezd tím
způsobem, který vám byl předestřen.
Spíš šlo o to, aby se tím zabývali
představitelé Odborového svazu pracovníků
ve zdravotnictví, zda by nebylo možné využít
části této rezervy k tomu, aby byla v průběhu
roku umožněna diferencovaná přestavba
mezd právě využitím tarifního
systému. V žádném případě
nemohu souhlasit s návrhem, aby se zdravotnictví,
tedy oboru, který když se potom podíváme
na průměrný počet odpracovaných
hodin, na tom není o nic lépe než školství,
ubírala určitá procenta z prostředků
vyhrazených na mzdovou oblast a převáděla
se do školství.
Je to zdánlivě maličkost, ale protože
nevím, jak se tato situace vyvine, považoval jsem
za svou povinnost na to upozornit.