Moje poslední poznámka směřuje k tomu,
co řekl pan poslanec Lom. Příští
rok bude nepochybně velmi náročný,
především v části výdajové,
vzhledem k tomu, že zavádíme všeobecné
zdravotní pojištění. Hovořil
jsem velmi dlouho o tomto fenoménu minulý týden.
Je mou povinností pouze vám sdělit, že
v důsledku vašeho rozhodnutí se poněkud
mění postup při projednávání
zdravotního řádu a tzv. seznamu výkonu
neboli ceníku. Ty budou přijaty až v průběhu
ledna. Pro nás je důležité právě
s přihlédnutím ke kapitole zdravotnictví
- 29 miliard půjde přes orgány všeobecné
zdravotní pojišťovny - vám sdělit
tuto skutečnost, že leden a možná i únor
budou poznamenány při vyhodnocování
objemu výkonů důsledky vašeho nepochybně
správného a oprávněného rozhodnutí
o určitou dobu odložit přijetí obou
významných součástí zákona
o všeobecné zdravotní pojišťovně
a všeobecném zdravotním pojištění.
Říkám to proto, že již v průběhu
prvního pololetí by mohli být tázáni
jak ministr financí tak ministr zdravotnictví, jak
se má plnění kapitol. Zároveň
mi dovolte, abych zdůraznil, že soudím shodně
s poslancem Lomem, že návrh kapitoly zdravotnictví
by měl nebo může, budeme-li extrapolovat vývoj
v letošním roce, zajistit základní potřeby
našeho zdravotnictví.
Děkuji za pozornost a znovu připomínám
- zamyslete se nad hodnotou cholesterolu a krevního tlaku.
Jsou to velmi jednoduché hodnoty, které vypovídají,
jak jste na tom tělesně. A možná,
že provedeme ještě za pomoci pana poslance Gjuriče
nebo jeho přátel testování některých
psychologických parametrů.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Bojarovi. Prosím pana poslance
Frkala, připraví se pan poslanec Kryčer.
Poslanec Jiří Frkal: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové.
Nebudu tady přednášet oficiální
stanovisko našeho klubu poslanců Demokratické
strany práce, i když většina poslanců
s mým názorem, který zde řeknu,
souhlasí. Dovolte mi k návrhu předkládané
matérie dvě poznámky.
Za prvé - k příjmové stránce
rozpočtu. V návrhu se předpokládá
růst daně z obratu. Nejsem si zcela jist reálností
takových úvah, které jsou tam uvedeny, jako
např. že dojde ke stabilizaci spotřebitelské
poptávky v roce 1992 nebo že dojde ke zvýšení
spotřebitelské poptávky ve druhé polovině
roku 1992. Podle mého názoru takto formulované
úvahy do značné míry zpochybňují
již tak nejistou příjmovou stránku rozpočtu.
Druhá poznámka se týká rozpočtu
obcí a okresních úřadů. Závislost
obcí a okresů na státním rozpočtu
vzroste na téměř 85 %. Když jsme projednávali
změnu rozpočtu na rok 1991 zhruba v polovině
roku, když jsme projednávali zákon o obcích,
o samosprávě, ubezpečovali jsme se, že
musíme zabezpečit postupnou decentralizaci, že
musíme zabezpečit rozvoj samosprávy, že
musíme zabezpečit posílení samosprávy
obcí, aby si o věcech, o kterých mají
rozhodovat samy, mohly rozhodovat samy, aby nebyly vázány
rozhodováním centra. Takto postavený rozpočet,
takto vysoká závislost obcí na státním
rozpočtu je podle mého názoru jednoznačně
proti směru toho, co jsme si tady, v této sněmovně,
při schvalování zmíněných
zákonů říkali. Vytváří
ekonomickou nesamostatnost a neumím si představit
samosprávu obcí, která nemá samosprávu
v ekonomické oblasti nebo alespoň v její
větší části než je dnes,
uvažovaných 15 % v průměru.
Navíc zdůvodnění, které se
uvádí v návrhu, který jsme dostali,
v doplňku, tj. zdůvodnění, že
se to změní v roce 1993 se změnou celé
struktury daní a daňové soustavy, je to samozřejmě
zdůvodnění demagogické, protože
už dnes by šly věci řešit jinak a
už dnes bychom se mohli připravovat na změny,
ke kterým by mělo v roce 1993 dojít. Z těchto
důvodů nemohu podpořit návrh rozpočtu
na rok 1992 tak, jak ho vláda předkládá.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Frkalovi, hlásí
se pan ministr Špaček.
Ministr financí Karel Špaček: Nezbývá
mi, než reagovat na vystoupení pana poslance Frkala,
protože taková vystoupení považuji za
zcela destruktivní. Aby štábu pracovníků
ministerstva financí, kteří se odborně
zabývají tematikou daní, tady říkal,
že špatně vypočítali, jak se daň
z obratu bude vyvíjet, to je zcela laciné tvrzení.
To nemůže vůbec ničím doložit,
zatímco já to samozřejmě doložím
úvahami a výpočty. Takovéto připomínky
jsou zcela zbytečné.
Pokud jde o druhou otázku, neskrývám a také
jsem to řekl ve svém vystoupení, že
nepovažujeme za dobré vysokou závislost obcí
na dotacích ze státního rozpočtu.
Ale vzpomeňte si loni, když jsme měli podíl
obcí na zatím nejistých příjmech,
a on sám říká, že tyto příjmy
jsou nejisté, tím znejisťuji celou soustavu
financování okresních úřadů.
Domnívám se, že si to vláda nemůže
dovolit.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Špačkovi, prosím
pana poslance Kryčera. Připraví se jako poslední
pan poslanec Svoboda.
Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane
místopředsedo, vážená vládo,
dámy a pánové. Nechtěl bych být
nudný, vzhledem k tomu, že příspěvků
zde již odeznělo vícero, proto jen několik
základních poznámek, které jsem načerpal
ze studia předkládaného materiálu.
K celkovému pojetí rozpočtu bych chtěl
konstatovat, že restriktivní rozpočtová
politika roku 1991 se podstatnou měrou podílela
na mnohem větším propadu produkce, než
vláda předpokládala při prezentaci
návrhu loňského rozpočtu. Vláda
uváděla, že reálný ekonomický
odhad počítá s hospodářským
poklesem, který v ukazateli národního důchodu
ve srovnatelných cenách může činit
až 5 %. Dnes už je zřejmý výrazně
vyšší pokles.
Letošní rozpočet ve srovnatelných cenách
je výrazně nižší než rozpočet
loňský. Ceny vzrostly letos podstatně rychleji
než vláda předpokládala a další
cenový růst, cca o 12 až 15 %, předpokládá
vláda i v příštím roce. Nominálně
jsou letos v návrhu rozpočtu příjmy
vyšší o 6 %, reálně vzhledem k
vývoji cenové hladiny jsou však nižší
o více než 20 %.
V prvním paragrafu důvodové zprávy
se praví, že vyrovnanost rozpočtu je výrazem
restriktivnosti a úspornosti ve výdajích.
Čím konkrétně hodlá finanční
politika podpořit celkové oživení ekonomiky,
o němž se mluví na straně 6 zprávy?
Z konkrétních čísel lze naopak vyvodit
jen další podstatné prohloubení hospodářské
krize, v níž se dnes nacházíme.
Zpráva hovoří o tom, že v zájmu
oživení ekonomiky byla centrálními orgány
přijata opatření, jež měla přispět
k omezení poklesu výroby, řešení
platební neschopnosti podniků a ke zmírnění
růstu nezaměstnanosti. Jaká to byla konkrétní
opatření a jaký byl jejich konečný
efekt? Průmyslová produkce neustále klesá
stejně jako produkce v dalších odvětvích.
Na čem konkrétním je založena teze,
že příští rok dosáhne hospodářského
dna? Už loni se ve zprávě k návrhu státního
rozpočtu konstatovalo, že rok 1991 bude kritický.
Vzpomeňme si na to, kolikrát už sliboval Balcerowicz
Polákům zvrat a jaká je dnes situace. Stejně
jako Poláci léčíme hospodářství
šokovou terapií, která je dnes ve světě
stále více kritizována. Hovořila o
tom minulou sobotu - jestli jste poslouchali - Svobodná
Evropa. Proč pokračujeme v tom, co letos přineslo
mnohem horší výsledky, než sama vláda
očekávala?
Co se týká reálnosti příjmů,
mluvíme o prudkém poklesu daně ze zisku ve
druhém pololetí letošního roku a poklesu
dalších daní. Bude-li hospodářský
pokles dále pokračovat, s čímž
sama vláda počítá, pak předpoklad,
že daně ze zisku poklesnou v roce 1991 proti letošnímu
roku na jen 94,2 %, je zcela nereálný. Podobně
je tomu i s dalšími příjmovými
položkami. Rozpočet musí skončit podle
mého názoru těžkým deficitem
podobně jako skončí v Polsku.
Co se týká cen a sociálních výdajů,
domnívám se, že ceny u nás se velmi
rychle přibližují cenám v sousedním
Německu. Vládní předpoklad růstu
cen v příštím roce o 12 až 15 %
je při liberalizaci obchodu naprosto nereálný,
pravděpodobnější je růst cenové
hladiny o několik dalších desítek procent.
Jak za situace, kdy se ceny přibližují podle
oficiálního kursu cenám ve Spolkové
republice Německo chce vláda zabezpečit fyzické
přežití lidí se sociálními
příjmy ve výši okolo 100 marek, to je
dnes v kursu asi 1800 Kčs. Vždyť desetinásobné
příjmy ve východní části
Německa se ukazují jako velmi nízké.
Uvažuje tedy vláda vůbec o základních
ekonomických souvislostech a dopadech její šokové
terapie založené na liberalismu a makroekonomické
restrikci?
(Potlesk.).
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Ještě máme jednu přihlášku.
Prosím, pan kolega Šimeček.
Poslanec Josef Šimeček: Pane předsedající,
vážená vládo, kolegové, ctihodné
kolegyně, dovolte mi, abych upřesnil, vzhledem k
vyskytnuvším se pověstem zde, rozdíl
mezi Konfederací politických vězňů
Československa, tak jak se původně tato organizace
zaregistrovala v březnu 1990 u federálního
ministerstva vnitra, přičemž loni jako společenská
organizace zažádala o příděl
z rozpočtu zde v ČNR, o podporu v dotaci ve výši
půl miliónu Kčs. Byla odmítnuta s
tím, že se jedná o organizaci federální.
Přičemž Slovenská národní
rada své části, slovenské konfederaci
poskytla dotaci. Federál tuto dotaci odmítl, protože
jsme společenská organizace, nyní od letošního
roku také definitivně delimitovaná do českého
ministerstva vnitra. Z toho důvodu chci vyvrátit
pochybnosti a prohlašuji, že konfederace českých
zemí nedostala ani korunu od sametové revoluce.
Proto se připojuji - a dovolte mi, abych se omluvil, že
jsem to spletl, protože mají dluhu za půl miliónu
a požadují jeden milión - ke kolegovi Gjuričovi,
který správně tuto částku zde
požadoval. Jedná se skutečně bohužel
o milión. Promiňte mi, že jsem vás zdržoval.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Šimečkovi. Ještě
se hlásí pan ministr Kubát.
Ministr zemědělství Bohumil Kubát:
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
já bych velmi stručně chtěl zareagovat
na připomínku pana poslance Moskala. Okres Pardubice
podle tabulky 3/2 má na rozestavěné akce
celkem 55 miliónů a na ekologické stavby
celkem 18 miliónů. Z toho okresní úřad
může financovat dejme tomu i vodovody a kanalizace,
podle toho, jak sám uzná za vhodné. Kromě
toho je v naší kapitole zemědělství
jmenovitá tabulka individuálních dotací
na investiční výstavbu pouze na vodohospodářské
stavby. Abychom zajistili potřebný rozvoj, potřebovali
bychom 7,5 miliardy. Podle rozpočtu, který máte
na stole, jsme získali 3,5 miliardy. Pakliže věc
odsouhlasíte, získáme další 1
miliardu na to, abychom mohli tento rozpočet vodního
hospodářství posílit. Tedy, ta jmenovitá
tabulka, ten jmenovitý seznam akcí je rozepsán
na 3,5 miliardy. Dohodli jsme se teď s panem poslancem, že
mně opatří jmenovitě ty akce, které
považuje na pardubickém okrese za významné
a můžeme zvážit, jestli bude možné
je zařadit do rozpisu jedné miliardy, kterou snad
dnes získáme navíc. Pak by bylo možné
při splnění určitých kritérií
splnit i jeho požadavek. Záleží na tom,
jestli nám přiznáte jednu miliardu a jestli
ty věci, které má pan poslanec na mysli,
splní podmínky pro to, aby se dostaly, do jmenovité
individuální tabulky v rozsahu jedné miliardy.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministrovi. Prosím pana zpravodaje
poslance Svobodu, aby se ujal slova.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážený
pane předsedající, páni ministři,
vážení přítomní, já
jsem požádal úmyslně o to, aby můj
příspěvek byl zařazen až na konci
rozpravy. Chtěl bych se pokusit o určité
vyhodnocení rozpravy. Musím konstatovat, že
rozprava svým způsobem překonala mé
očekávání. Z celkem 60 příspěvků
se celé tři příspěvky zabývaly
alespoň v obecné rovině tím, jak státnímu
rozpočtu pomoci k penězům a ne jak mu od
peněz pomoci. Je pravda, že politika se dělá
na rozpočtu. Ale to, co jsme zde my předvedli dnes,
to nemělo s politikou mnoho společného.
Nebudu opakovat to, co jsem říkal ráno ve
svém úvodním slově, ale jsem přesvědčen,
že kdyby těch několik dobrých myšlenek,
které tady zazněly, bylo předneseno na výborech,
měly by obrovskou šanci proniknout do společné
zprávy a že bychom se zde mohli - tak jak jsme se
sešli zabývat otázkami obecnější
strategie a nikoli dělením stále děravějšího
a menšího vaku státních financí.
Omlouvám se, zapomněl jsem předeslat, že
hovořím jako poslanec, nikoli jako zpravodaj. Jako
zpravodaj bych toto říci nikdy nesměl.
K rozpočtům okresních úřadů
a obcí. Jsem rád, že tato metodika byla kritizována
pouze čtyřmi poslanci. Svědčí
to o tom, že je to metodika, která má něco
do sebe, která má šanci vývoje. Chtěl
bych se odvolat na to, co jsem říkal ráno,
že osobně ji chápu jako první krok směrem
k finanční autonomii samosprávy. Začali
jsme změřením výdajové náročnosti.
K tomu změření: Během analýz
a průzkumů vybavení okresů a obcí
a vyhodnocování se v řadě případů
ukázalo, že samy okresy mají velmi nepřesné
podklady a jsou schopny dát pouze nepřesné
informace o tom, co vlastně na okrese mají a jaké
jsou nároky toho, co na okrese mají. Tolik jenom
jako ilustraci.
Pokud se týká dotací občanským
sdružením. Pro čerpání dotací
občanskými sdruženími existují
pravidla, stanovená vládou ČR, projednaná
a odsouhlasená rozpočtovým a kontrolním
výborem. Ta pravidla jednoznačně stanoví,
že dotace nesmí být používány
k investiční činnosti a nesmí být
využívány jako mzdové prostředky.
Důvod, proč některé výbory
doporučily vrátit dotaci rómským sdružením
není v tom, že bychom nepociťovali potřebu
tuto dotaci poskytnout, ale v tom, že při kontrole
čerpání této dotace bylo shledáno,
že konkrétní rómská sdružení
nemají k dispozici ani prvotní účetní
doklady. Doufám, že si všichni uvědomujeme,
co to znamená. Nechci to transformovat do češtiny.
Mám za to, že pokud se podaří zajistit,
aby tyto dotace byly čerpány řádným
způsobem, aby byly kontrolovatelné, vázané
účelově, že nebrání nic
této sněmovně, aby dotace rómským
sdružením potvrdila v původní vládou
navrhované výši.
Na závěr tohoto vystoupení bych chtěl
přednést dva pozměňující
návrhy. První návrh je kvantifikován
předběžně a předpokládám,
že až se po přerušení schůze
sejde vláda, zaujme k němu stanovisko. Podávám
ho pozdě proto, že bylo nutno, aby pracovníci
ministerstva financí provedli kvantifikaci. Návrh
zní: Přesunout částku 330 miliónů
Kčs z rezervy všeobecné pokladní správy
a o tuto částku posílit mzdové prostředky
ministerstva školství v kategorii pedagogických
pracovníků. Podle předběžných
propočtů tato částka znamená
zvýšení zhruba o 132 Kčs měsíčně.
To je první pozměňovací návrh.
Nyní bych předložil druhý pozměňovací
návrh. Týká se návrhu vlastního
rozpočtového zákona § 36 společné
zprávy. Navrhuji za slova "až do výše"
vložit slova "nákupní hodnoty".
Jedná se o emisi pokladničních poukázek
pro překlenování průběžného
salda státního rozpočtu. Tato pasáž
je nutná, protože jinak bychom díky diskontu
peněžních ústavů nedocílili
navrhovaného limitu. Návrh byl projednán
Státní bankou a je podporován ministerstvem
financí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Svobodovi, prosím pana
poslance Kozánka.
Poslanec Petr Kozánek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené poslankyně, vážení
poslanci. Velmi se omlouvám, ale údaje k mému
pozměňovacímu návrhu jsme dostal teprve
před několika hodinami a neměl jsem ani čas,
abych je řádně zkonzultoval, což se
mně podařilo teprve teď. Nechtěl jsem
vystupovat s něčím, co by nebylo opodstatněné.
Smysl mého návrhu je tento: V jednotlivých
kapitolách státního rozpočtu účelově
vázat vynakládání prostředků
na vědu a výzkum. Uvolňování
těchto prostředků podřídit
zhodnocení nezávislé expertní komise
při vládě ČR s účastí
poslanců zainteresovaných výborů.
Zdůvodnění: Vynakládání
prostředků státního rozpočtu
na chod řady výzkumných ústavů
je neefektivní a i zde je třeba se řídit
grantovým systémem. Tento grantový systém
musí však zahrnout nikoliv pouze granty na jednotlivé
výzkumné úkoly, ale celkové náklady
provozu příslušného výzkumného
ústavu. Tím se prokazatelně zjistí
účelnost a efektivnost těchto ústavů.
A dále - v tom jsem si nebyl zcela jist - prostředky
na provoz státní meliorační zprávy
v kapitole ministerstva zemědělství snížit
na polovinu s tím, že nezávislá komise
vlády posoudí účelnost této
organizace.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Kozánkovi, ještě
tady mám přihlášku pana poslance Frkala.
Poslanec Jiří Frkal: Vážení
kolegové, nemívám ve zvyku reagovat, když
na mě někdo reaguje v rozpravě, ale nevidím
důvod, proč by moje vystoupení mělo
být destruktivní, když jsem vyjádřil
pochybnost o tom, jak ministerstvo resp. vláda v rozpočtu
zdůvodňuje předpokládaný růst
daně z obratu v roce 1992. Myslím si, že by
méně destruktivní bylo, kdyby pan ministr
vysvětlil, proč si myslí, že k tomu,
co se tam píše, dojde, a ne aby napadal poslance,
který vyjádří názor, poslance,
který má schvalovat předložený
návrh rozpočtu, s tím, že jeho vystoupení
je destruktivní. Nevím, v čem je to destruktivní,
když si nejsem zcela jist reálností úvah
jako - a teď jsem řekl ty úvahy k dani z obratu.
Je podle mého názoru na předkladateli, aby
vysvětlil, v čem a proč jsou tyto úvahy
reálné. Možná by mě pan ministr
přesvědčil, že bych změnil názor
na rozpočet jako takový.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Frkalovi, prosím pana ministra.
Ministr financí ČR Karel Špaček:
Věc je zcela jasná. Jestliže má někdo
pochybnosti o návrhu na příjem z daně
z obratu, musí navrhnout, že se má snížit
příjem daně z obratu např. o 1 mld.
korun. To je ta vaše pochybnost. Když snížím
příjmy, musím snížit i výdaje.
V tom je ta destruktivnost. Řekněte, kde se o miliardu
mají snížit výdaje tohoto rozpočtu,
když všichni slyšíme, že výdaje
na krytí potřeb nestačí.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Špačkovi. Protože
nejsou již další přihlášky,
ptám se ještě jednou - chce se někdo
vyjádřit? Prosím, pan poslanec Ledvinka.
Poslanec Karel Ledvinka: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
vážené kolegyně a kolegové. Měl
jsem tu čest zúčastnit se toho památného
jednání české vlády o rozpočtu
1992. Mohu tedy s naprosto klidným svědomím
říci, že se hluboce klaním před
jednáním české vlády, před
jejím postupem a především před
tím, jakým způsobem se postavila k hodnému
strýčkovi - vládě federální,
jakým způsobem, jak perfektně a naprosto
věcně projednávala jednotlivé kapitoly
rozpočtu a jakým způsobem dospěla
k rozhodnutí o tom, jak má vypadat český
rozpočet.
Patřím od začátku k zastáncům
toho, že v dobré rodině se nediskutuje o tom,
jaký jsem přinesl plat já a kolik manželka
stejně tak je to ve federaci. Přesto bych se nemohl
podívat do očí svým voličům,
tedy poplatníkům, kdybych nedokázal říci
na rovinu slovy vlád, jakým způsobem participuje
český daňový poplatník a slovenský
daňový poplatník na všech rozpočtech
vcelku. Vždy jsem to říkal a chtěl bych
poděkovat především těm členům
vlády, kteří se s tím nikdy
netajili a říkali to přesto, že mnoho
popularity nepobrali. Ale ona pravda se vždy nakonec prokáže.
A dnes při projednávání rozpočtu
se ukazuje, že pravdu skutečně měli.