Dovolte mi, abych vás s ní seznámil
několika slovy. Ministr Uhde těsně před
projednáváním našeho rozpočtu
nazval, že je geniální. Tato koncepce počítá
s využitím východního přemyslovského
křídla hradu pro reprezentační expozici
dějin kultury a státnosti Moravy, moravské
klenotnice, včetně úprav přemyslovského
sálu na slavnostní prostory pro významné
státní a regionální politické
a kulturní akty, včetně návštěv
prezidenta republiky. Jižní křídlo hradu
by mělo poskytnout prostor nejen pro politická jednání
na nejvyšší úrovni s potřebným
zázemím, ale též prostory pro expozici
výtvarného umění, galerii moderního
umění srovnatelnou s galerií moderního
umění v Praze. V depozitáři jsou obrazy
např. Antonína Procházky, Lenky Procházkové,
Jaroslava Krále, Foltýna, Bohdana Laciny a dalších
velkých mistrů z tohoto období mezi dvěma
světovými válkami, působícími
v Brně.
Západní křídlo by mělo poskytnout
prostory pro kongresové centrum s přednáškovými
a konferenčními sály, potřebným
zázemím, dílnami, čítárnou,
videosálem, apod. Potřebných 100 milionů
korun na zabezpečení rekonstrukčních
prací na příští rok - v těchto
projektech je navrhováno 125 milionů, ale tuto částku
jsme zkrátili o 25 milionů - navrhuji získat
vyčleněním z příslušné
rezervy pro ministerstvo kultury, reps. spíše z. částky
178,105,000 stanovené v rozpočtu resortu kultury
pro Národní galerii v Praze.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji, prosím pana ministra Horálka,
aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
Milan Horálek: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci. Přihlásil jsem se o slovo
v tomto okamžiku proto, že jsem nabyl dojmu, že
je potřeba posunout rozpravu na vyšší
úroveň k sociální politice, k jejímu
rozpočtovému zajištění. Sami
posoudíte, na kolik moje snaha bude pochopitelná.
Asi bych získal ohlas i příznivce, kdybych
začal prohlašovat, že na plném zabezpečení
aktivní politicky zaměstnanosti a sociálních
dávek mi chybí 7 miliard. Já ale toto nemohu
říci. Byli jsme zde před rokem s rozpočtem
na aktivní politiku a vůbec na nezaměstnanost.
Tento parlament schválil 5,8 miliard a já vám
dnes mohu sdělit, že 2,8 miliardy jsme již vrátili
a další prostředky vrátíme. Že
jsme je nevyčerpali. Že díky tomu není
rozpočet schodkový, že díky tomu byly
prostředky na valorizaci důchodů a jiné
sociální dávky. Ale my jsme v našich
kapitolách nevyčerpali i jiné prostředky.
Co jsme tedy udělali? Mají pravdu ti, kteří
říkají, že máme přezaměstnanost?
Nemají, to je hluboký omyl, to je omyl velmi povrchního
snad víc prognostického než analytického
pohledu na tuto záležitost. V České
republice ve velkých podnicích zaměstnanost
klesla o více než půl milionu lidí.
V dynamizujícím sektoru malých firem
a samostatného zaměstnávání
narostla zaměstnanost o více než sto tisíc
lidí. Nejméně 25 tisíc lidí
bylo odlehčeno z naší nezaměstnanosti
tím, že pracují v Německu, dalších
10 tisíc v Rakousku a mohl bych jmenovat dále. Rozhodující
je také to, že došlo ke zkrácení
pracovní doby, v široké míře
zmizely přesčasy a přesto došlo k růstu
měsíčních výdělků.
A toto všech no není při povrchním pohledu
zohledňováno. Hodinová produktivita neklesla
tak, jak se předpokládá, že mělo
dojít k poklesu výroby s ní, že
neklesly v té míře hodinové, v jaké
se zdá, že narostly v mnohem větší
míře než výdělky měsíční.
Tím se také něco sociálně stalo.
Mnohem méně lidí je přetíženo
přesčasovou prací, zmizela nadbytečná,
dříve honěná směnnost a noční
práce, neboli docházelo k pozitivním změnám
ve světě práce.
Co dělat, aby nám těch 7 miliard nechybělo?
Ve federálním rozpočtu - a to je otázka,
o které mám stále pochybnosti - jsou zahrnuty
prostředky na zaměstnanost a nezaměstnanost
ve výši 11 miliard. Jak je rozdělit mezi dvě
republiky? Je jasné, že touto aktivitou, kterou jsme
v České republice provedli, jsme si z pohledu těch,
kteří mají ve zvyku postaru rozdělovat
prostředky, vytvořili horší startovní
základnu. Ve Slovenské republice souběhem
podpor s odstupným, předčasným příklonem
ke zvýšení sociálních dávek
si vytvořili vyšší nezaměstnanost,
vyšší prostředky, které na toto
v letošním roce utratí, a nic neuspořili,
jako my. Jejich startovní základna vyplývá
jako by měli mnohem horší základnu pro
naplnění hesla občanské soudržnosti,
kterou chceme ve federaci udělat. A proto si můžete
v příslušné části rozpočtu
přečíst, že Slovenská republika
má dostat na nezaměstnanost 5,8 miliard a my 5,2
miliardy. To je jetí ve starém vlaku. Kdo si dříve
v socialistickém plánování vytvořil
takovou pozici, měl se vždycky lepší.
A já se mám dneska dívat na to, že
tato zásada bude dál platit!
(potlesk)
Vy dobře víte, že jsem Moravan a na Slovensku
jsem se musel 20 let živit, když jsem nemohl tady. Nemám
tedy žádný jiný než naprosto věcný
pohled. Bylo by lepší, kdyby ve federálním
rozpočtu došlo k tomu, ať si nechá příslušnou
část v rezervě, přidělí
republikám takové prostředky, ať mohou
ve stejné pozici roztočit svou aktivní politiku
zaměstnanosti, pak prohlašuji, že nebudeme mít
350 tisíc lidí na podporách, nebudeme mít
ani 300 tisíc lidí na podporách. My jsme
za půl roku v podstatě dokázali přes
služby zaměstnanosti vytvořit přes 170
tisíc míst ještě při neexistenci
bankovních a jiných podpor rozvoje, živnostenských
atd. Dokázali jsme, že přes deset tisíc
nezaměstnaných si vzalo podporu maximálně
jednoroční, postavili se na vlastní nohy
a začali sami podnikat. Když to budeme s lidmi dále
dělat, nejen že se tvoří místa
ve státním sektoru, prohlašuji vám,
že zde vzniklo v této republice za tento rok nejméně
200 tisíc efektivních nových pracovních
míst, u nichž nemáme vůbec žádnou
pochybnost o tom, že by snad šlo o pokračování
něčeho starého. Když tuto politiku budeme
dělat ještě intenzivněji a nebudou nás
brzdit byrokraté, tak za rok - já už tu stát
nebudu - ale ten kdo tu stát bude, může mít
ještě lepší výsledky. Protože
máme tisíce lidí, kteří se
toto naučili dělat a nic jiného se dělat
nedá. Nemůže a nemá smyslu hořekovat,
musí se prostě dělat.
(potlesk)
My a česká vláda mě podpořila,
zatím je to podporováno spíš tripartitními
radami, a doufám, že se najde dost poslanců
ve Federálním shromáždění,
kteří podpoří to, abychom ustoupili
od staré bolševické manipulace tím,
že do jaké kategorie je zařadím, jestli
je ženě 55, tak nesmí dělat, nad 60
může začít dělat a já
nevím, co tam všechno je v návrhu. Ne takhle
pojatá zásada- mzda nebo důchod.
Tržní ekonomika má svůj první
předpoklad - svobodný, rovný přístup
každého na trh, a tudíž i na trh práce.
A to také znamená, že bereš-li
důchod a trh práce tě nechce, důchod
budeš brát a nic jiného mít nebudeš.
A jestli se na trhu práce uchytíš, tak
si vyděláš a měl bys také víc
zaplatit a nebudeme mít problém s valorizací
důchodů. Proč tuto jednoduchou průhlednou
zásadu nevzít, stejně se musí novelizovat
příslušný zákon o dani ze mzdy,
protože jak slyšíte, bude se zdaňovat
33 % výdělek nad deset tisíc. Ale pak je
také sociálně spravedlivé, ať
někdo řekne, že se tento výdělek
nad deset tisíc započítá do důchodové
základny, což se dnes neděje.
(potlesk)
Když zavedeme takové zdanění mzdy při
souběhu sociální dávky a pracovního
příjmu, celá řada problémů
odpadne.
Odpadne to, že já mám s ministerstvem dělat
výjimky. Víte, kolik bych potřeboval lidí
na ty výjimky, aby to bylo aspoň trošku mlhavě
pochopeno, že to děláme dobře? Nejméně
čtyřicet. Copak já sem mohu přijít
a žádat zvýšení aparátu
na tyto byrokratické manýry? Nemohu a nechci. To
je další způsob naší aktivní
politiky, kterou také česká vláda
schválila. A doufám, že při konečném
jednání ve federálním parlamentu budou
tyto věci znovu velmi zodpovědně zváženy.
Nelze připustit, aby při časové a
jiné tísni při rozpočtu byly vytaženy
šuplíky všemi byrokraty s takovými věcmi,
s kterými by je v průběhu roku parlament
vyhodil, nepřijal je. A teď se snaží znovu
velmi rychle to tam propašovat. Takovou politiku dělat
nemůžeme. Musíme i ve vší stísněnosti
materiálové, prostředkové, časové
neustále sledovat tendenci postupu k tržní
liberální demokracii. Všechno, co má
jinou povahu, musíme i v tom zhuštěném
čase dokázat odmítnout.
Nám v rozpočtu samozřejmě chybí
jisté prostředky, já o nich ale nechci zde
hovořit. Budeme-li mít dodržen základní
prostor, jaký jsme měli letos, vyděláme
si i na potřebných tisíc lidí do úřadů
práce, aby se začala dělat regionálně
úspěšnější politika zaměstnanosti.
Dobře víte - my vás každý měsíc
informujeme, že ne půl miliónu nezaměstnaných,
ale že je jen 150 tisíc na podporách. Z nich
je znovu polovina velmi problémových lidí,
kteří - kdyby ve skutečnosti přišli
pro práci, tak si ji odnesli. Máme 50 tisíc
volných míst registrovaných v úřadech
práce, a máme jich tak málo registrovaných
proto, že už soukromí podnikatelé odmítají
naše uchazeče z úřadu práce,
protože ti chtějí štempl, aby mohli brát
podpory a ne tu práci. Proto podle našich odhadů
je nejméně sto tisíc dalších
volných pracovních míst, můžete
vidět, když jdete po Praze, jak visí cedulky
v nově vznikajících řemeslech, obchodech
a tak dále, koho chtějí přijmout,
a jak se vymlouvají na to, že nemohou sloužit
i v sobotu a v neděli, protože nemohou sehnat lidi.
My musíme dělat politiku nejenom sociálně
laděnou, ale musíme dělat politiku také
pracovně laděnou, která přiměje
tyto lidi k tomu, aby si zvykli, že půjdou třeba
na dvacet hodin o víkendu pracovat, ale že za těch
dvacet hodin si vydělají týdenní mzdu.
Dokud toto u nás nebude, nebudeme v Evropě, protože
v Evropě 40 procent lidí nepracuje v takové
strnulé pracovní zákonné době,
v jaké u nás pracuje 95 procent lidí, to
prostě nejde.
(Potlesk.)
A nyní k diskutovanému problému - položka
v tabulce 15. My jsme samozřejmě chtěli pro
tyto humanitární organizace více prostředků.
Sděluji vám, že stejně jich tam nakonec
víc bude, protože to takový problém
není. Ale já mohu říci i to, že
naše vyhláška dává možnost,
podle níž na základě dohody mezi obcí
nebo okresním úřadem a tímto nestátním
subjektem, když se skutečně pustí do
těch konkrétních akcí a položí
projekty, tak tyto prostředky dostane. Čili nejenom
prostředky obecně dané organizaci jako celek
- my pak do nich nevidíme, jestli se skutečně
z toho ta sociálně humanitární činnost
dělá. Je třeba více podporovat projekty
na zcela konkrétní činnosti. Pak vám
řeknu, že bude tato diskuse zbytečná,
protože můžeme převádět
státní prostředky těm, kdo tyto humanitární,
sociální a jiné činnosti skutečně
budou dělat. A kdybychom dneska byl příliš
lehkomyslně velkorysí a přidělili
milióny, tak se nám stane, že to budou utrácet
úředníci a nedostane se to k těm,
kteří to skutečně potřebují.
A tak přesto, že vizuálně chybí
na celou tuto politiku 7 miliard, vám sděluji, že
asi dokážeme projít, nesvážou-li
nám nějaké jiné zákony a byrokracie
ruce.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministrovi za velmi užitečný
projev v této sněmovně. Prosím nyní
pana ministra Uhdeho.
Ministr kultury Milan Uhde: Vážená sněmovno,
vážený pane místopředsedo, vážená
vládo, je mi líto, že musím zdržovat
konkrétní odpovědí na návrh
pana poslance Balcárka, zejména na pasáž
týkající se Špilberka. Rekonstrukce
Špilberka byla zahájena pod nešťastnou hvězdou
ještě za starého režimu. Byl sice projekt,
nebyly však peníze a každoročně
se ulouplo na základě politické intervence
15 miliónů a ty se do rekonstrukce Špilberka
investovaly.
Tak bylo investováno celkem 60 miliónů, načež
dalších 15 miliónů se už nenašlo,
protože přišel rok 1990 a nová vláda
tímto způsobem peníze na rekonstrukce ani
nechtěla, ani neuměla hledat. A nebude a
nechce to činit podle mého názoru ani dodnes.
Projekt je stále ještě v platnosti a já
mám několik ostře kritických rozborů
tohoto projektu, který byl dělán za úplně
jiné situace, kdy se nasadilo nejdříve 150
- 100 miliónů Kčs pro jistotu a pak se teprve
začínalo reálně odhadovat skutečné
výdaje. Jsem toho mínění, že
ten projekt musí být nejdříve dokonale
prozkoumán, podroben technické revizi a že
to všechno patří do oné koncepce, o
které mluvil poslanec Balcárek. Těch 11 nebo
15 řádků, které nám před
14 dny dodali poslanci, můžeme skutečně
nazvat geniální koncepcí, ale je to pouze
hlava bez nohou. Chybí propočet, chybí vyjádření
k původnímu projektu, zda jej drží nebo
zda jej nějak úsporně obměňují.
Nemohu zasahovat do toho, jak budete rozhodovat. Jenom jsem chtěl
kvůli kvalifikovanému rozhodování
o této otázce posloužit touto informací,
abyste věděli, proč se tak těžko
ona stomiliónová roční částka
na Špilberk dostává do českého
rozpočtu. Rozhodně pak nemohu souhlasit s tím,
co navrhuje poslanec Balcárek, aby se tato stomiliónová
částka, nepodložená přesnými
rozpočtovými úvahami, vzala ze stavby, která
je před dokončením, to jest rekonstrukce
Veletržního paláce. To je, pane poslanče,
musím to tak tvrdě nazvat, nesoudný a neodpovědný
návrh.
Děkuji.
Potlesk.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministrovi Uhdemu. S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Balcárek.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené dámy a pánové,
jenom v kostce: telefonicky jsem konzultoval otázku projektu
pro rekonstrukci Špilberku. Projekt je zpracováván
Brno projektu, ateliérem - ing. arch. Kaňkou, má
dodatky zcela nového data, které korespondují
s novou předloženou koncepcí. Je pravda, že
tady existovala koncepce Muzea města Brna, kterou pan ministr
má, která navrhuje řešení investorství.
Nedávno mu poslali z Brna - podle pana primátora
Mencla - koncepci upřesněnou, nejenom ten jeden
list, mám to tady v opisu. Čili v tomto se kroky
podnikají. Tato koncepce z roku 1986 se modifikuje. Prosím
sněmovnu, aby podpořila tento požadavek, byť
ne třeba na úkor galérie, která vznikla
na Zelném trhu po vyhořelém paláci,
jak jsem byl informován, či v areálu Výstaviště,
ale třeba z nějakých rezerv, které
tam jsou.
Protože v Brně jsou další akce, které
nejsou pokryty. Je tady zástupce primátora města
Brna na galerii, který to může zdokumentovat.
Chybí tam částky na zemské divadlo,
na experimentální divadlo, nemluvě o problematice
financování městské dopravy v Brně,
jejíž vozový part je v katastrofálním
stavu. /Předsedající žádá
o ukončení vystoupení spolu se sněmovnou./
Brněnský rozpočet je nevýhodný,
počítali jsme to tam tři neděle po
sobě s primátorem, je tady skluz 300 miliónů.
Proto vás prosím, abyste nám to pomohli vyřešit.
Byl to takový možná můj neskromný
návrh tímto způsobem to řešit.
Omlouvám se vám.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Hlásí se pan ministr financí
Špaček.
Ministr financí ČR Karel Špaček:
Z rozpočtu může vláda navrhnout
financování jen akce, které jsou bezvadně
připraveny, které jsou podrobeny expertizám,
které jsou schváleny a u nichž je naprosto
jasné, že nejde zbytečné vynakládání
prostředků.
Za druhé, pokud jde o Brno, doporučuji, abyste se
podívali do kapitoly Všeobecná pokladní
správa, kde je na specifické problémy města
Brna zvlášť vyčleněná rezerva
200 mil. korun, kterou navrhuje vláda sněmovně
ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Špačkovi. Prosím
pana poslance Kubiše, připraví se pan poslanec
Piverka.
Poslanec Josef Kubiš: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
dámy a pánové, chtěl bych se ve svém
příspěvku zmínit o tom, jaké
problémy někdy může přinést
takový krátký čas, který jsme
měli my, ale i okresní úřady na prostudování
rozpočtu.
Usnesením č. 157 výboru ČNR pro
územní správu a národnosti k návrhu
rozpočtu okresních úřadů na
rok 1992 mj. tento výbor bere na vědomí informaci
ministerstva financí, že okresy v zásadě
nerozpozorovaly ani tento systém, ani své rozpočty
na rok 1992. Dále se v usnesení v kapitole žádá
- žádá ministerstvo financí ČR,
aby České národní radě předložilo
písemný záznam o tomto jednání
s okresy. Tento záznam jsem obdržel dnes a
mimo jiné se zde říká: "Dne 10.
října byl na poradě v Benešově
nový systém rozpočtování pro
rok 1992 podrobně vysvětlen všem přednostům
okresních úřadů a vedoucím
finančních referátů, a to včetně
dopadů, které objektivizace rozpočtů
znamená."
Dále, že žádný z přednostů
neuvedl důvody, pro které by od navrhovaného
systému mělo být upuštěno. V
diskusi naopak zástupci okresů navrhovaný
systém rozpočtování přivítali.
Na této poradě byl mimo jiné přítomen
ministr financí a jeho náměstek pan doktor
Grubner. S konkrétními základními
údaji návrhu rozpočtu na rok 1992 byli zástupci
okresů seznámeni ve dnech 9. a 11. prosince po skupinách
25 okresů a lze konstatovat, že proti návrhu
rozpočtu nebyl vznesen žádný zásadní
nesouhlas. Tolik stanovisko ministerstva financí.
Konzultoval jsem, samozřejmě v rámci časových
možností, s některými okresy
tuto situaci. Stanovisko okresních úřadů
je v podstatě shodné až na jednu podstatnou
připomínku. Po prostudování celého
materiálu okresní úřady konstatovaly,
že pracovní porada k rozpočtům územních
orgánů proběhla 4. 12. a na této poradě
bylo možno uplatnit jen obecné dotazy, neboť
podklady nebyly kompletní a dále bylo pracovníky
odbor u 12 stanoveno, že rozpory nejsou možné.
Po prostudování celého materiálu okresními
úřady má řada okresů, jako
např. Šumperk, Bruntál, ale i další,
k pracovním číslům zásadní
připomínku k příjmové oblasti
rozpočtu a nesouhlasí s názorem ministerstva
financí ČR. Důvodem tohoto nesouhlasu
je, že z přílohy č. 7 materiálu
ČNR lze porovnat rozpis vlastních příjmů
u jednotlivých okresních úřadů.
Na str. 5 důvodové zprávy je uvedeno, že
státní dotace tvoří 85 %, tedy vlastní
příjmy tvoří 15 %. Ministerstvo financí
při rozpisu vlastních příjmů
vyšlo z předpokladu roku 1991, kdy okresy,
obce a města učinila mimořádná
opatření pro vytvoření vlastních
příjmů. Kdo to z okresů v roce 1991
neudělal, tak mu to ministerstvo financí ČR
kryje zvýšenou státní dotací.
Pro názornost - lze vidět jednoznačný
rozdíl u okresů ČR na podílu vlastních
příjmů v tabulce 1, kde bilance příjmů
a výdajů jsou bez zdravotnictví. Z této
tabulky lze odvodit procentuální výši
vlastních příjmů. Jsou okresy, které
se podílí na rozpočtu vlastními příjmy
přes 30 %, a na druhé straně jsou okresy,
které se podílí na rozpočtu vlastními
příjmy pouze 15 až 20 %. Z toho plyne zásadní
nesouhlas těch okresů, které dosahují
vysokých vlastních příjmů.
Vzhledem k tomu, že ministerstvo financí na poradě
4. 12. 1991 nepřipustilo žádné rozpory
ke svému návrhu, nesouhlasí tyto okresy s
rozpisem vlastních příjmů a považují
tento přístup ministerstva za neopodstatněný,
nezdůvodněný a neobjektivizovaný,
neboť ušetřené státní dotace
dává těm okresům, které se
vlastní příjmy nesnaží vytvořit.
Ministerstvo financí by mělo přece trvat
u všech okresů na podstatném zvýšení
podílu vlastních příjmů. Navrhují
tuto část rozpočtu upravit, příp.
stanovit minimální společnou základnu
vlastních příjmů všem a zbývající
část diferencovat podle charakteru okresů.
Závěrem bych se vrátil ke stanovisku ministerstva
financí, kde se konstatuje, že v některých
konkrétních případech, kde objektivizace
znamená zvýšený tlak na hospodárnost,
se bude tento tlak zároveň obracet i na státní
rozpočet. Já si myslím, že toto je zrovna
ten případ.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Kubišovi. Prosím pana
poslance Piverku, připraví se pan poslanec Lom.
Poslanec Walter Piverka: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
vážené kolegyně a kolegové, úvodem
chci oznámit podle usnesení ČNR, že
tím, že jsem občanem tohoto státu německé
národnosti, mám přímý zájem
na národnostní problematice.
V době, kdy se připravujeme na vstup do Evropského
společenství, měli bychom i vnitřní
strukturu včetně rozpočtu zaměřit
tímto směrem. Říkám to proto,
že národnostní problematika zaujímá
v Evropském společenství dnes nemalou pozornost.
Jestliže se přihlašujeme k evropskému
občanskému principu, pak to nelze dělat tím,
že přehlédneme potřeby občanů
ve vlastní zemi, byť jiných národností,
nebo tím, že je srovnáme do jednoho společného
"občanství".
Právě uznání identity a rozvoje každého
občana byť navzájem různého,
příkladně podle národnosti, znamená
uplatnit občanský princip. Jestliže v minulosti
národnostní politika vedla k násilnému
odnárodňování a asimilaci, nesmíme
pokračovat stejným směrem, jen pod jiným
vývěsným štítem.