Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Meierovi, prosím pana poslance
Wantulu, připraví se pan poslanec Klener.
Poslanec Tadeusz Wantula: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážené kolegyně, vážení
kolegové, než přejdu k věci, dovolte,
abych naplnil naše usnesení a oznámil, že
mám osobní zájem na věci, ke které
budu mluvit. Jsem Polák, československý občan.
Vážená sněmovno, dovolte, abych se na
vás obrátil v záležitosti polské
národnostní skupiny v ČR. V rámci
této minority působí v dnešní
době v ČR 14 občanských sdružení,
která jsou navenek zastřešována a reprezentována
Radou Poláků, 9 členným volitelným
orgánem.
Polská menšina přivítala přijetí
Listiny základních práv a svobod, ve které
je ve vztahu k národnostním a etnickým menšinám
garantováno m. j. právo na informace v mateřském
jazyce. Toto právo je v praxi realizováno m. j.
prostřednictvím polsko-jazyčných periodických
a neperiodických publikací. Bohužel tyto publikace
vzhledem k početnosti představitelů menšiny
nemohou mít vysoký náklad a nemohou být
rentabilní. Z toho vyplývá nutnost státní
finanční pomoci.
Doposud polský tisk byl vydáván několika
různými vydavatelstvími a v různých
nakladatelstvích, což přirozeně přinášelo
nutnost vynakládání finančních
prostředků m. j. i na administrativu těchto
institucí. Rada Poláků si je plně
vědoma, že taková situace zbytečně
zatěžuje státní rozpočet, a proto
hledá přijatelné perspektivní řešení.
Jako nejschůdnější východisko
se jeví zřízení vlastního vydavatelství.
Pro to byly již učiněny první kroky.
Vydavatelství je už registrováno a od nového
roku převezme vydavatelská práva polskojazyčných
časopisů.
Vědoma si finanční a hospodářské
situace státu, hledá Rada Poláků sponzory,
kteří by mohli podpořit tento zájem.
Výsledkem déle než rok trvajícího
snažení bylo získání tiskárenské
techniky v hodnotě přesahující 2 mil.
Kčs, která po instalaci a uvedení do chodu
umožní tisk dětských časopisů
a neperiodických publikací. Je však nutné
mít stále na paměti, že existuje meze
výše nákladů jednotlivých publikací,
kterou nelze překročit, což znamená,
že vydávání těchto časopisů
se bez státní dotace neobejde. Avšak u vydávání
neperiodických publikací a dalších druhů
komerční vydavatelské činnosti se
může v blízké budoucnosti výše
nutných státních dotací podle hospodářských
výsledků kontinuálně snižovat.
Pro uvedení do chodu vydavatelství s vlastní
tiskárenskou technikou je nutno vynaložit dost značné
finanční prostředky. Jejich celková
výše odborníky je odhadována na 730
tis. Kčs.
Vážená sněmovno, pro rok 1991 polské
organizace v Československu zastřešované
Radou Poláků byly dotovány částkou
schválenou ČNR ve výši 5 100
tis. Kčs. Pro budoucí rok je navrhována částka
jen ve výši 3 800 tis. Matice slezská byla
dotovaná pro rok 1991 částkou 3 500 tis.,
pro rok 1992 je navrhováno téměř 6
500 tis. Kčs. Podotýkám, že Rada Poláků
reprezentuje 35 000 členů polských organizací
a Matice slezská, pokud mám přesné
informace, má členskou základnu nižší
než 200 členů.
Proto navrhuji: 1. Přejmenování adresáta
dotace ze stávající formulace "národnostní
svazy Poláků" na "Rada Poláků".
2. Zvýšení částky 3 812 tis.
o 750 tis. Kčs z částky navrhované
Matici slezské.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, osobně vás prosím, abyste
svými hlasy podpořili můj návrh. Ujišťuji
vás, že požadovaná částka
je rozumnou investicí, která nám dovolí
ušetřit značné částky
ze státní pokladny v dalších letech.
Děkuji za pozornost a pochopení.
/Potlesk./
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Wantulovi, prosím pana
poslance Klenera. Připraví se pan poslanec Balog.
Poslanec Pavel Klener: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
vážená sněmovno, dovolte mi stručnou
poznámku k rozpočtové kapitole 361.
Výbor pro vědu, vzdělání a
kulturu doporučil, aby do rozpočtové kapitoly
361 byla přesunuta částka 62 mil., která
je zahrnuta ve Všeobecné pokladní správě.
Důvodem tohoto návrhu byla skutečnost, že
tuto částku vyčlenila akademie v letošním
roce pro financování interní grantové
agentury s předpokladem, že v roce 1992 bude již
v činnosti univerzální grantová agentura
ustanovená na základě zákona o vědě
a technologiích. Bohužel tento zákon, který
měl být předložen ve vládě
již v březnu letošního roku, zatím
předložen nebyl a teprve v těchto dnech se
dokončuje již asi sedmá verze jeho zásad.
Je proto nutné zaručit racionální
financování vědy i v roce 1992.
Řešení navržené rozpočtovým
výborem, tj. ponechat zmíněných 62
mil. ve Všeobecné pokladní správě
a tam je pro akademii rezervovat, lze akceptovat, ale za předpokladu,
že budou tyto prostředky plynule uvolňovány
již od ledna 1992. V rozpracovaných projektech
nejde jednoduše přerušit práci, např.
sběr dat, kultivace, sezónní pozorování
apod. Pokud by se tyto finanční toky zastavily,
bude to představovat značnou ekonomickou ztrátu,
poněvadž řada projektů bude muset být
ukončena. Právě způsob financování
prostřednictvím grantové agentury má
zabránit administrativnímu přidělování
prostředků, jako to bylo v letošním
roce použitím vyhlášky 124/1991 Sb., kdy
peníze byly vládou uvolněny v dubnu, ale
řešitelům byly přiděleny až
v říjnu.
Dovoluji si tedy požádat pana ministra financí
o sdělení, zda a jak je možno zaručit
uvolňování prostředků pro grantovou
agenturu průběžně a to již od ledna
1992.
Dále navrhuji doplnit společnou zprávu v
odstavci B) o odstavec ve znění: "Česká
národní rada žádá vládu
o urychlené předložení návrhu
zákona o vědě a technologiích".
Závěrem mi dovolte poznámku, která
nesouvisí s touto rozpočtovou kapitolou. Pan ministr
Bojar vám dnes ráno nabídl, abyste se nechali
píchnout do prstu. Já jsem vám minulý
týden navrhl, abyste se nechali píchnout do žíly
a přihlásili se k dobrovolnému dárcovství
krve, ale minulý týden se přihlásila
pouze jedna poslankyně, paní dr. Pavlíčková,
i když v kuloárech měli o dobrovolné
dárcovství krve zájem i jiní poslanci.
Připomínám proto, že je možné
se přihlásit u paní závodní
doktorky a že odběry by byly provedeny až v lednu,
takže nemusíte mít obavy, že by případné
následky odběru vám pokazily vánoční
svátky.
Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Klenerovi a prosím pana
poslance Baloga. Připraví se pan poslanec Sojka.
Poslanec Dezider Balog: Vážení přítomní,
dovolte abych vás seznámil s krátkým
stanoviskem Klubu ROI v ČNR k rozpočtu na rok 1992.
Návrh rozpočtu na rok 1992 považujeme za vyvážený,
objektivní a přijatelný. Jsme si vědomi,
že plné finanční potřeby okresních
úřadů a obcí není možné
pokrýt, proto nebudeme podporovat návrhy na změny
motivované k prospěchu jednoho regionu na úkor
jiných rozpočtových kapitol. Takovýto
neuvážený přístup bez existence
nového daňového systému může
také vytvořit schodkový rozpočet.
Dále navrhujeme, aby ze společné zprávy
tisk 526 bod A byla vypuštěna dikce o tom, že
se snižuje objem dotací na rómská sdružení
na 0 Kčs v kapitole 334 "Ministerstvo kultury ČR"
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Balogovi, prosím pana poslance
Sojku. Připraví se pan poslanec Gjurič.
Poslanec Tomáš Sojka: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená sněmovno, diskuse
k návrhu rozpočtu ve výborech i zde na plénu
se zaměřila především na jeho
výdajovou část. Meritem věci však
není ani tak komu co rozděluji, ale především,
jak mnoho mohu rozdělit. Zaměřím se
proto na východiska příjmové části
rozpočtu.
Do úvodu musím konstatovat, že podle mého
názoru návrh příjmové časti
rozpočtu nevychází z konkrétní
analýzy příčin našich ekonomických
a sociálních problémů, ani z možností
našeho ekonomického potenciálu. Není
důsledně oceněn současný stav
ekonomiky a vývojové tendence letošního
roku jako východisko pro stanovení předpokladů
pro rok příští.
Pokles v tvorbě hrubého domácího produktu
za rok 1991 se předpokládá v návrhu
rozpočtu cca 12 %, přičemž reálné
ohodnocení poklesu průmyslové výroby
se za letošní rok odhaduje na 30 % a z toho vyplývající
pokles národního důchodu až o 20 %,
to je téměř čtyřikrát
více než předpokládala východiska
rozpočtu na letošní rok. Abych nebyl podezírán
z demagogie, to jsou předpoklady uvedené za celou
ČSFR v Bulletenu FSÚ č. 10 z 5. 12.
letošního roku. Uvádím to proto, že
předpokládaný pokles národního
důchodu v roce 1992 pouze o 6 % považuji za naprosto
nereálný. Skutečný se může
pohybovat na úrovni 12 - 15%, což bude mít
dramatické dopady do příjmové oblasti
rozpočtu.
Za rozhodující faktor poklesu výroby je obyvatelstvu
nejčastěji předkládá vliv ztráty
zahraničních trhů a tím i omezení
exportu. Při bližším pohledu však
vypadá situace poněkud jinak. Je pravda, že
rozpad východního trhu donutil podniky změnit
jeho teritoriální zaměření.
Patří proto ke kladu, že se snížení
exportu za tři čtvrtletí podílí
na celkovém snížení dodávek jen
asi 10 %. Úmyslně opomíjím naprosto
nevýhodnou skladbu vyváženého zboží,
která o restrukturalizaci našeho průmyslu nepřesvědčuje.
Hlavní příčinou odbytové krize
a snížení výroby není tedy export,
ale naopak prudké snížení kupní
síly obyvatelstva a celkové zúžení
vnitřního trhu, a to jak vnitřního
obchodu, tak investic. Z celkového snížení
finálních dodávek průmyslu za tři
čtvrtletí tohoto roku ve srovnání
se stejným obdobím roku předchozího,
činí více než tři čtvrtiny
dodávky pro vnitřní obchod. Dodávky
pro vnitřní obchod jsou za toto třetí
čtvrtletí nižší o 28 % a pro investiční
výstavbu dokonce o více než 40 %. To jasně
dokazuje, že hlavní příčinou
poklesu výroby je rozpad vnitřního trhu v
důsledku nesprávné hospodářské
a sociální politiky vlády a neuvážené
liberalizace dovozu. Bez dynamického vnitřního
trhu nelze obnovit dynamiku průmyslu, přičemž
podstatnou injekcí by měl být předchozí
rozmach investic. S tímto se však ve vládním
návrhu nepočítá.
V návrhu rozpočtu se předpokládá,
že nezaměstnanost dosáhne v roce 1992 cca 350
000. Podle mého názoru to však neodpovídá
současnému propadu produktivity práce a tím
i podstatnému zvýšení přezaměstnanosti,
která má být odstraněna "aktivní
politikou zaměstnanosti". Osobně odhaduji možnost
nezaměstnanosti zvýšení o 100 - 150
000. Z toho vyplývá i zpochybnění
reálnosti nárůstu odvodu a daní z
objemu mezd o 3,9 miliard Kčs proti letošnímu
roku.
Obdobně nepředpokládám možnost
dosažení nárůstu daně z obratu,
který činí v návrhu podílově
pro Českou republiku 2,4 miliardy Kčs. Domnívám
se totiž, že v důsledku růstu nezaměstnanosti,
nízkého růstu mezd a navrhovaných
antisociálních opatření, jako je zrušení
výplat státního vyrovnávacího
příspěvku, odklad valorizace důchodů
se kupní síla nezvýší a poptávka
se přesune na zboží s nízkou nebo nulovou
sazbou daně z obratu, především pak
na potraviny.
Z těchto důvodů považuji navržené
příjmy rozpočtu na rok 1992 za nereálné
a zvyšující jen předpoklad pro jeho
schodkovitost.
Za rozhodující článek pro překonání
recese národního hospodářství
považuji obnovení funkce vnitřního trhu.
Jakkoliv je to složité, domnívám se,
že je v současné době nezbytné
posílit kupní sílu obyvatelstva. Zvýšení
kupní síly je možné jak v oblasti nominálních
příjmů, tak i v oblasti spotřebitelských
cen. Např. zrušené dotace spotřebních
cen a služeb diferencovaně kompenzovat obyvatelstvu
podle sociální potřebnosti. Plně je
nutno využít platného zákona o cenách
k jejich dočasné regulaci, zejména u potravin
a vybraných sociálně významných
služeb, k zamezení nadměrných zisků
výrobních a obchodních organizací
spekulativním zvyšováním cen. Zvýšení
kupní síly obyvatelstva oživí vnitřní
trh, zvýší poptávku po zboží
a tím i jeho výrobu. To povede ke zvýšení
příjmu státního rozpočtu zvýšením
inkasa daně z obratu, odvodů ze zisku a z mezd.
Dále je třeba aktivizovat investiční
výstavbu jednak výrazným zvýhodněním
úvěrů a cílově zaměřenými
subvencemi. Nepoužívat zahraniční půjčky
na udržení v této době problematické
vnitřní směnitelnosti koruny, nýbrž
na efektivní výrobní akce, které zvýší
výkonnost ekonomiky, její exportní schopnost
a tím i schopnost tyto dluhy splácet a zajistí
nové pracovní příležitosti.
Tyto přístupy je třeba - samozřejmě
po určitou přechodnou dobu - kombinovat s aktivní
celní ochranou našeho trhu a upřednostňováním
našich výrobků vytvářením
vědomí, že český výrobek
znamená práci pro českého dělníka.
Z důvodů uvedených v mém vystoupení
doporučuji návrh rozpočtu přepracovat
tak, aby motivoval další rozvoj ekonomiky před
restrikcí sociálních opatření.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Sojkovi a prosím pana poslance
Gjuriče, připraví se paní poslankyně
Bumbová.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, kolegyně a kolegové, svůj vstup
mám usnadněn tím, že vlastně
budu už jenom plédovat pro některé požadavky,
ale vystoupím s tím proto, že přece
jenom chci přednést poněkud odlišné
pozměňovací návrhy, než kolegové,
kteří hovořili přede mnou. V obou
případech chci hovořit k tabulce 15, o které
tu hovoříme častěji, k části
1, čili k občanským sdružením
a organizacím.
K prvnímu problému, tj. k problému občanských
institucí, korporací, svépomocných
sdružení a jejich práci v humanitární,
ale zejména v sociální oblasti, hovořil
už pan poslanec Procházka. Nebudu jeho argumenty opakovat.
Vystupuji tu jednak proto, abych tuto potřebu nesmírně
zdůraznil. Jestliže obecně v liberálním
státě se má většina činností
zakládat na práci těchto korporací,
korporací tohoto svobodného, spontánního
občanského typu, pak v sociální oblasti
to platí desateronásobně.
Říkám to teď proto, že když
pan kolega Procházka dospěl k závěru
svého zdůvodnění, které s ním
plně sdílím, zmínil se ovšem
jenom o jakémsi výstupu pro instituce uvedené
pod ministerstvem zdravotnictví, čili organizace
poskytující přímou humanitární
pomoc, a už, ačkoli předtím o nich mluvil,
se nezmínil explicitně o závěru pro
organizace pod ministerstvem práce a sociálních
věcí, to je na straně dva téže
tabulky, organizace poskytující sociální
pomoc. Rád bych zdůraznil, že je v tom určité
překrývání a je v tom také
určitý rozdíl. Organizace poskytující
přímou humanitární pomoc je dost široký
pojem. Samozřejmě přesahuje i do sociální
oblasti, i když je pod ministerstvem zdravotnictví.
Ale já bych tady plédoval pro tyto organizace poskytující
přímou sociální pomoc. Je to řada
věcí, které většinou instituce
pod ministerstvem zdravotnictví a nebo s tím související
nemohou dělat. Je to péče o bezdomovce, o
staré a opuštěné lidi, o lidi společensky
nepřizpůsobené, péče o problematickou
mládež, o problematické rodiny nebo o rodiny
vůbec, sociální poradenství atd. V
tom kontextu se vším tím, co řekl pan
poslanec Procházka, mi připadá položka
pod ministerstvem práce a sociálních věcí
9,5 mil. nedostatečná.
Hovořil jsem o tom s panem ministrem Horálkem, vyjádřil
se v tom směru, že při této položce
budou moci podporovat všechny současně existující
občanské organizace sociálně pracující,
ale už asi ne ty, které by během roku ev. nově
vznikly. Doufám, že budou nově vznikat, protože
vstup nestátních institucí do sociální
péče velice potřebujeme.
Uvažoval jsem, když jsem se měl vyjádřit
ke konkrétnímu přesunu, o oné Matici
slezské, o které hovořil už pan Šimeček
a teď i pan Wantula, jejíž činnost je
jistě záslužná, ale podle mého
názoru velice úzká a specifická a
tudíž ta položka je předimenzovaná.
Nemohu teď ovšem hovořit o tomtéž
a tak znovu upozorňuji na položku u Svazu bojovníků
za svobodu, která vzhledem k jejich činnosti během
roku mi připadá také nadměrná.
Upozorňuji na to proto, že bych rád spojil
návrh pana kolegy Šimečka a můj. Pro
společného zpravodaje bych ještě uvedl,
že bych dával v úvahu i možnost z rezerv,
a nechat tuto úvahu na definitivním zpracování.
Protože ale musím podat konkrétní pozměňovací
návrh - jinak jsem ochoten o tom dále debatovat
- a je potřeba uspokojit požadavek Konfederace politických
vězňů, s čímž se také
zásadně ztotožňuji, domnívám
se, že by lepší nápad byl tento: Svaz
bojovníků za svobodu by se určitým
způsobem podělil s Konfederací politických
vězňů, což považuji za naprosto
jasné, jednoznačné a správné,
přičemž naopak z Matice slezské bych
žádal pro nestátní subjekty v sociální
péči. Navrhuji toto: Svaz bojovníků
za svobodu mínus 1 milión, Konfederace politických
vězňů plus 1 milión z této
položky.
Matice slezská mínus tři milióny,
organizace poskytující sociální pomoc
plus 2 milióny a návrh pana poslance Wantuly plus
1 milión. I tak se domnívám, že dělba
mezi Svazem bojovníků za svobodu a Konfederací
politických vězňů není příliš
spravedlivá, ale navrhuji tento postup.
Druhá věc se týká téže
tabulky, přesněji řečeno druhé
stránky společné zprávy. Týká
se toho, o čem už mluvili pan poslanec Holomek, pan
poslanec Zajíček a pan poslanec Balog. Nebudu tady
vůbec dále argumentovat kromě toho, že
řeknu jestliže tady byly některé důvody
k tomuto postupu, to znamená uvažovat, co se udělá
s touto desetimiliónovou částkou pro rómské
organizace, tak to řešení, které je
ve společné zprávě zvoleno, považuji
za krátké spojení a nikoli za koncepční
krok. Všechny ostatní důvody řekli kolegové,
domnívám se, že je to i v rozporu s Listinou
práv a svobod. Jak před státním rozpočtem,
tak kdekoli jinde si musí být všechny národnosti
a etnické skupiny rovny, lhostejno z jakého důvodu
k tomu přistupujeme.
Pokud toto vůbec říkám, tak jednak
proto, abych to podpořil, jednak proto, abych řekl
ještě jeden alternativní návrh, pokud
by neprošel návrh pana poslance Zajíčka
a pana poslance Holomka, ke kterému se připojuji.
Ve světě totiž se dost často řeší
věc národností a menšin tak, že
tyto peníze se dávají výborům
pro národnosti při předsednictvu vlády,
při vládě, komisi pro národnosti atd.
Tento výbor při předsednictvu vlády
existuje. Dávám tedy v podstatě návrhy
dva. Aby buď - v souladu s Listinou lidských práv
a svobod - všechny položky týkající
se národností pod ministerstvem kultury, to znamená
včetně rómských iniciativ, byly spravovány
tímto výborem pro národnosti při předsednictvu
u vlády a ten by ve spolupráci se zástupci
jednotlivých občanských i národnostních
iniciativ a sdružení, čili s určitou
korporací, tyto předem určené položky
spravoval a přiděloval. Byl bych rád, kdyby
se k tomu vyjádřil pan premiér, protože
pravděpodobně nejsem tady tak zběhlý,
abych věděl, jestli tato možnost - která
je ve světě dost běžná je u nás
průchodná. Pokud by se pan premiér k tomu
vyjádřil negativně - čili aby všechny
tyto položky pro národnosti přešly pod
vládní výbor, který by je spravoval
se zástupci těchto národností a sdružení
- a pokud by neprošel návrh pana poslance Holomka
- mám ještě třetí alternativní
návrh, a to tuto položku deseti miliónů
pro rómské občanské iniciativy převést
pod tento vládní výbor. Byl by to ovšem
až druhý návrh v pořadí. Pléduji
pro to, aby ve společné zprávě tato
věta byla škrtnuta a pokud by to sněmovnou
neprošlo, pak stejně aby tyto peníze byly rómským
iniciativám přiděleny, ale ve spolupráci
s tímto vládním výborem. Děkuji
za pozornost.