Dovolte mi, vážení přátelé,
zmínit se ještě o jedné věci.
Přesně před rokem v tento čas jste
zvedli ruku a podpořili vznik "muzea rómské
kultury". Vzpomínáte si, že jsem vám
tehdy v euforii slíbil, že za odměnu vám
zde zahraje nejlepší rómská skupina.
Musím říci, že mě trápí
okolnost, že jsem tento slib nemohl splnit. Je to neodpustitelné
a z mé strany naprosto neomluvitelné. Ovšem
okolnosti mezinárodní i vnitřní situace,
krize, které jsme zažívali, neumožňovaly,
abychom na této půdě dali možnost projevit
se "bezuzdnému veselí a nepochopení
pro vážnost situace", jehož by se jistě
moji milí kamarádi a hudebníci bez zlého
úmyslu dopustili. Já tuto věc napravím
jiným způsobem, který mi snad dovolí
ucházet se opět o vaši přízeň
a důvěryhodnost.
A ještě k "muzeu rómské kultury".
Iniciativa, kterou jste zvednutím ruky minulého
roku podpořili, nebyla zmařena, tato instituce funguje,
sehrává svou roli a po mnoha peripetiích,
které spočívaly v procesu krystalizace uvnitř
rómského hnutí, mohu konstatovat, že
vytvoření této instituce přispívá
k pocitu sebeuvědomění, který je velmi
důležitý. To je vše, co jsme vám
chtěl říci.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Holomkovi. Nyní promluví
pan poslanec Zajíček, po něm se připraví
pan poslanec Nedbálek.
Poslanec Stanislav Zajíček: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil
se stanoviskem Klubu Občanského hnutí k návrhu
rozpočtu na r. 1992.
Klub Občanského hnutí v ČNR nepovažuje
v současné situaci za možné zvyšovat
výdaje rozpočtu ČR, ale považuje naopak
za nutné posilovat jeho příjmovou stránku.
Domnívá se, že by se tak mělo dít
především mimorozpočtovými prostředky.
V této souvislosti vítá zřízení
Českomoravské záruční rozvojové
banky, která prostřednictvím zvýhodněných
úvěrů, přebíráním
záruk za úvěry atd. rozšíří
úvěrové možnosti pro investiční
činnost. Klub OH také žádá českou
vládu, aby hledala všechny možnosti ke zvýšení
atraktivity našeho ekonomického prostředí
pro zahraniční investice. Posílení
příjmové stránky rozpočtu nechť
se děje rovněž zkvalitněním správy
daní a co nejrychlejším přijetím
zákona o správě daní.
Vážené dámy a vážení
pánové, Klub OH se rozhodl podpořit návrh
rozpočtu na r. 1992. (Dovolte mi mimo stanovisko Klubu
říci, že s těžkým srdcem.)
Dovolte mi prosím pronést ještě jednu
osobní poznámku. Aniž bychom se s panem
kolegou Holomkem domlouvali, náhoda tomu chtěla,
že jsem přistoupil k tomuto pultu těsně
po jeho příspěvku a chtěl bych promluvit
k téže věci jako on. To znamená k větě
ve společné zprávě, která říká,
že navrhujeme snížit dotace rómským
sdružením na nula Kčs. Pominu kulantnost formulace
"snížení na nulu" a zamyslím
se spíš nad tím, jestli se nějak změnila
naše motivace z loňského roku, kdy jsme se
rozhodli přiřknout rómským sdružením
15 milionů Kčs. Zda se nějak změnila
ta motivace, která - jak se domnívám - loni
vyplývala z toho, že jsme se rozhodli posílit
a podnítit pozitivně cílené snahy
romského společenství.
Myslím si, že se ta motivace nezměnila a že
velkou úlohu sehrály právě pověry
a problémy i nepokoje kolem rozdílení této
dotace. Já bych každému doporučil se
seznámit se zprávou ministerstva financí,
které se zabývalo poskytováním dotací
na rómské sdružení. Pan poslanec Holomek
tady uvedl, jaké výsledky tato revize měla.
Navíc bych chtěl zdůraznit, že v návrhu
rozpočtu je částka proti loňskému
roku snížena o celou třetinu, což vzhledem
k celkové inflaci je podstatně vyšší
snížení než jenom ta třetina, která
vyplývá z čísla uvedeného návrhu
rozpočtu.
Je tu samozřejmě námitka, že Rómové,
tak jako kdokoli jiný, se mohou realizovat v jiných
občanských sdruženích, která
jsou uvedena v této kapitole, že mohou být
speleology, zahrádkáři, včelaři,
potápěči, nebo ornitology, mohou se zkrátka
chovat tak jako my. Je to jedna z mála věcí,
kterou proti nim také máme, že nejsou jako
my, že se nechovají jako my. Minulý režim
se pokusil o asimilaci rómské komunity. A bylo
by nošení soch do Athén, kdybych popisoval,
k čemu to vedlo. Vedlo to k faktickému asociálnímu
systému podpor a vedlo to k rozhořčeným
zprávám o demolovaných příčkách
v panelácích, o parketách pálených
při táborových ohních atd. Jsem přesvědčen,
že musíme respektovat nejenom podobnost, ale i tu
odlišnost. Myslím především na
tu odlišnost, která je kooperativní, která
je produktivní, nikoliv odlišnost, která je
konfrontační. Jestliže se rozhodneme respektovat
takovou rozdílnost u Poláků, Maďarů,
Němců, nebo Ukrajinců, měli bychom
ji respektovat i u Rómů. A podporuji tedy
návrh pana poslance Holomka, aby ze společné
zprávy byla vypuštěna věta o snížení
dotace na rómská sdružení z nula Kčs
a převedení této částky do
všeobecné pokladní správy pro potřeby
občanských sdružení.
Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Zajíčkovi, prosím
pana poslance Nedbálka, připraví se pan poslanec
Vondráček.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dámy a pánové, vážení
hosté, nemohu jinak, než vznést několik
připomínek k postupu projednávaného
rozpočtu ČR a konkrétní poznámku
k rozpočtu kapitoly 314 ministerstva vnitra se zaměřením
na bezpečnostní úsek. K celkovému
rozpočtu - na kapitoly rozpočtu jsme měli
opět málo času. To ovlivnilo jejich projednávání.
Oproti minulému roku jsme neměli podklady, týkající
se rozpočtu federálního. Doporučuji,
aby tyto dvě připomínky byly zahrnuty do
závěrečného usnesení.
Nyní k rozpočtu kapitoly 314 ministerstva vnitra
ČR bezpečnostního úseku. Dostal se
mi do ruky návrh rozpočtu bezpečnostního
úseku ministerstva vnitra Slovenské republiky. Obsahuje
27 stran přehledně zpracovaných všech
položek rozpočtu a také obsahuje všechny
potřebné informace. Rozpočet bezpečnostního
úseku českého ministerstva vnitra je zpracován
nesrovnatelně hůř.
Není vyčerpávající a i po vyžádané
opravě není zcela jasný a přehledný.
Teď několik čísel srovnání
českého a slovenského rozpočtu. Především
podíl výdajů na jednoho policistu je na rok
1992 na Slovensku o 30% vyšší než v ČR.
Přitom náklady na mzdy policistů ve slovenské
policii jsou o 10-15% nižší. Jen poznámku,
pokud uvádím nepřesná čísla,
je to způsobeno nepřehledností rozpočtu
nám předkládaného českým
ministerstvem vnitra.
Ve slovenském jsou tato čísla zcela jasná.
Další čísla jsou vyprovokována
sdělením ministra financí ČR pana
Špačka. Uvedl, že nárůst prostředků
pro ministerstvo vnitra ČR je 34%. Pro přesnost
uvedu skutečná, z materiálu spočítaná
čísla. Nárůst prostředků
pro bezpečnostní úsek ministerstva vnitra
je následující. Čísla budu
uvádět ve srovnání se Slovenskou republikou.
Za prvé nárůst prostředků v
letošním roce 1991 oproti původně stanovené
částce - tzn. původní rozpočet
a očekávaná skutečnost - je v ČR
35%, ve Slovenské 37%. Nárůst prostředků
původního rozpočtu 1991 k navrhovanému
rozpočtu 1992 - v ČR 61%, ve Slovenské republice
98%. Rozdíl roku 1991 - očekávané
výdaje a rozpočet na rok 1992 v ČR 19% a
ve Slovenské 44,6%.
K tomu poznámka, pokud by nebyl rozpočet bezpečnostního
úseku českého ministerstva vnitra zvýšen
o 1 miliardu, která nám byla předkládána
jako zvýšení navíc, byl by tento nárůst
jen 2.3%. Podíl výdajů na investiční
činnosti je u bezpečnostního úseku
v ČR 3% a ve Slovenské 11%. K tomu bych chtěl
připomenout, že ve Slovenské republice je daleko
víc staveb, které slouží slovenské
policii, než v ČR. Za páté rozpočtové
výdaje na rodinné ubytování policistů
v roce 1992 v českém rozpočtu 0, ve slovenském
rozpočtu 300 miliónů pro 600 bytů.
Ve slovenském rozpočtu je psáno, že
to uspokojuje jen 50% žadatelů. K tomu vám
přečtu komentář českého
ministerstva vnitra. Komplexní bytová výstavba
byla v podstatě ukončena v roce 1990 a pro rok 1992
nemá ministerstvo vnitra ČR zajištěn
příděl bytů pro policisty - v závorce
evidováno více jak 2900 požadavků. Jeden
z dalších údajů v roce 1992 má
být přírůstek policie v ČR
2000 osob, ve Slovenské republice má být
3000 policistů a 1500 osob.
Není problém nezájmu občanů
o policejní službu, který se týká
především mladých občanů,
ovlivněn i sociálními podmínkami a
právě bytovou otázkou?
To bylo několik čísel. Všichni si uděláme
obrázek, jak na tom je rozpočtově naše
společnost. Já osobně z toho vyvozuji následující
závěr. Bezpečnostní úsek ministerstva
vnitra ČR je rozpočtově nedostatečně
zajištěn. Především z hlediska
investičních prostředků. Bezpečnostní
situace ČR není dobrá, určitě
není lepší než ve Slovenské republice,
přesto vydáváme na tuto oblast nejméně
o třetinu méně prostředků.
Přitom na Slovensku má policie daleko víc
nových staveb.
Na závěr mi dovolte, abych doporučil ČNR
do jejího usnesení ke státnímu rozpočtu
na rok 1992, aby zahrnula požadavek na uvolnění
částky 100 - 200 milionů korun na nákup
bytů, případně na stavby bytů
pro policisty ČR. Při změně rozpočtu
ČR v průběhu roku 1992 by mohl být
tento požadavek buď plně nebo z části
uspokojen. Velmi se za to přimlouvám. Je to také
proto, že za mnou skutečně byli mladí
policisté, kteří čekají děti
a doufám, kdybychom toto doporučení dali
do usnesení, tak že bychom jim mohli k vánocům
udělat i malou radost. Děkuji vám.
(Potlesk).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Nedbálkovi, prosím
pana poslance Vondráčka, připraví
se pan poslanec Meier.
Poslanec Josef Vondráček: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená sněmovno, chtěl
bych říci několik slov k rozpočtu,
a to ke kapitole ministerstva školství a ministerstva
kultury. Myslím, že v rámci možností,
které česká vláda má a ke zdrojům,
které jsou k rozdělení jsou rozpočty,
i když jsou úsporné, pro oba resorty přijatelné.
Je samozřejmé, že bychom k pokrytí všech
nutných potřeb potřebovali částku
daleko vyšší, ale to myslím nejsme jenom
sami. Přesto bych chtěl upozornit na některé
problémy a možnosti jejich řešení.
Rozpočet ministerstva školství má tři
kritická místa. Je to nedostatek investičních
prostředků. Problém učitelských
platů a finanční krytí v důsledku
restitucí. Na stejné téma jsem zde hovořil
při projednávání rozpočtů
na rok 1991 a byly to stejné problémy.
K otázkám nedostatku investic. Školství
se nedostávají investiční prostředky
asi ve výši 600 miliónů korun. Možnost
částečného řešení
je použít investiční prostředky
určené účelově na učňovské
školství a totéž pro střední
odborné a odborné školy. Vždyť vlastně
učňovské školství je též
odborné školství. Toto doporučení
je na návrh našeho výboru ve společné
zprávě, a proto prosím o podporu přijetí
tohoto řešení.
Druhý problém je řešení finančních
důsledků, které vyplývají ze
zákona o restituci, jejíž odhad ministerstva
je minimálně ve výši 850 miliónů
korun.
Jde zejména o pronájem z těchto vrácených
objektů, popř. o jejich odkoupení. Ministerstvo
školství není schopné plné úhrady
z vlastních zdrojů. Nabízí se možnost
právě proto, že jde o restituci, řešit
tento problém použitím prostředků
z fondu národního jmění, pochopitelně
po úpravě příslušného
zákona.
Nejde o řešení důsledku restituce ve
školství, ale stejný problém má
i ministerstvo kultury, zdravotnictví, ministerstvo vnitra.
Proto souhlasím, že ve společné zprávě
v části B je žádána vláda
o řešení těchto problémů.
Nyní k dalšímu problému - k otázce
platů. Začnu citátem ze včerejších
novin: "Učitelé na odchodu - Ze škol odcházejí
nejen učitelé cizích jazyků a výpočetní
techniky, ale i další odborní učitelé.
Ze školství odcházejí především
mladí učitelé, mohu to doložit příkladem
z vlastní školy. Odešel nám vynikající
odborník pro výpočetní techniku a
uvažují o odchodu i další. Je třeba
si uvědomit, že podle stávajících
platových předpisů může učitel,
který má vysokoškolské vzdělání
dosáhnout po dvaceti letech praxe maximálního
hrubého platu 3150 Kčs. Nelze se divit, že
učitelé, aby uhradili vzrůstající
náklady rodiny přecházejí na lépe
placená místa."
Učitelé očekávají, že
konečně dojde k řešení jejich
platové úpravy a spojují tuto naději
s přijetím zákona o odměňování
ve státní správě.
Zatím tento zákon není přijat, a i
když bude přijat, nemá zajištěné
potřebné finanční krytí. Na
tento stav jsem upozorňoval v minulém roce při
projednávání rozpočtu na rok 1991,
když jsem uvedl, že vláda škrtla z návrhu
rozpočtu uvažovanou částku 300 miliónů
korun na první etapu platové úpravy učitelů.
Dnes je situace daleko horší. Upozorňuji na
tento vážný stav, který by vláda
měla urychleně řešit, řešit
ho s předstihem než pod nějakým tlakem.
Jinak dojde k úniku schopných odborníků
ze škol, což bude mít negativní důsledky
při přípravě mladé generace
a pochopitelně to vyvolá nespokojenost na školách.
Nerad, ale přece jenom při této příležitosti
musím připomenout platové úpravy učitelů
ve Slovenské republice v polovině letošního
roku. Doporučuji proto, aby v usnesení k rozpočtu
České republiky bylo vládě uloženo
tento problém urychleně řešit.
A opět citace z Mladé fronty ze 14. 12.:
"Lavice bez peněz starostové Prahy 1 a 6 oznámili,
že odmítají se starat o základní
školství ve svých obvodech. Zástupci
pražského magistrátu konstatovali, že
připravovaný rozpočet Prahy pro příští
rok neobsahuje finance pro školy v obvodu Prahy 1 a 6."
Podle návrhu rozpočtu ministerstva školství
na rok 1992 byl rozpočet na regionální školství
v působnosti obcí zvýšen o 15 % oproti
letošnímu roku.
Obce mají podle zákona o státní správě
a samosprávě ve školství zákonnou
povinnost financovat věcné základní
výdaje základních a mateřských
škol. A na toto financování jsou jim
dávány rozpočtové prostředky
z kapitoly školství. I když jsme si vědomi
finančních těžkostí okresů
i obcí, nikdo je přece nemůže této
odpovědnosti zbavit.
Doporučuji, aby finanční prostředky
určené na školství, kulturu a zdravotnictví
v regionech, které jsou z těchto kapitol, těchto
resortů, aby byly pro okresní úřady
a tím i obce dávány ve formě orientačních
položek pro tyto účely s možností
kontroly, jak byly tyto položky použity.
A poslední problém - v rozpočtu ministerstva
kultury byla uvažována částka 50 miliónů
korun pro nezávislá televizní vysílání
a 50 miliónů korun pro nezávislá rozhlasová
vysílání. Doporučovali jsem, aby tato
částka nebyla těmto institucím přiznána
a podle společné zprávy je ponechána
v rezervě bez konkrétního určení.
Doporučujeme, aby byla ponechána jako účelová
rezerva pro ministerstvo kultury na ochranu a údržbu
památek. Jejich čerpání by mělo
být vázáno účelově na
splnění konkrétních požadavků
ministerstva kultury.
Doporučuji proto změnu ve společné
zprávě v kapitole 398 Společná pokladní
správa, aby byl zahrnut tento návrh. A úplně
na závěr jednu poznámku: když jsme nedávno
besedovali s delegací z Holandska, slyšeli jsme od
nich tato slova: když nám bylo v začátcích
nejhůř a měli jsme nedostatek prostředků,
investovali jsme především do vzdělání
a dnes se nám to bohatě vrací.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Vondráčkovi. Prosím
pana poslance Meiera a připraví se pan poslanec
Wantula.
Poslanec Josef Meier: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
dámy a pánové, při schvalování
státního rozpočtu na rok 1991 prohlašovali
ministři financí, že je to naposledy, kdy rozpočty
jsou tvořeny tzv. společným kotlem a že
příští rozpočet bude průhledný.
Skutečnost je ovšem taková, že rozpočty
pro rok 1992 jsou sestaveny naprosto stejným způsobem.
Administrativní přerozdělovací poměr
41,5 % ku 35 % ku 23,5 % způsobí i v letošním
roce značný přenos prostředků
České republiky do Slovenské republiky při
naprosté neprůhlednosti tohoto přerozdělování.
Je ignorována bilance tvorby zdrojů v jednotlivých
republikách a hospodaření s nimi. Jediným
cílem je sestavení alespoň opticky vyrovnaných
rozpočtů, jinými slovy byrokratickou metodou
je uspokojena potřeba Slovenské republiky na kterou
si nevydělá, kde nejsou záruky, že s
nimi bude nakládáno stejně hospodárně
jako v České republice. Viz výdaje letošního
roku. Podle návrhu založeného na společném
kotli dochází k transferu českých
zdrojů na Slovensko dvěma hlavními kanály.
Za prvé. Poměrem rozdělení společných
příjmů tak, jak už jsem uvedl procenticky,
což je poměr České republiky ku Slovenské
republice 1,76 ku 1, zatímco poměr tvorby zdrojů
je 2,49 % ku 1.
Za druhé. Podstatnou část výdajů
federace, tzn. 55,4 mld tvoří výdaje na tzv.
občanskou sounáležitost a jednotu trhu. Rozdělení
této částky se předpokládá
v poměru 1,3 až 1,4 ku 1. V absolutním vyjádření
dojde tedy podle návrhu k přerozdělení
českých zdrojů prostřednictvím
federálního rozpočtu na Slovensko v minimální
výši 22 miliard korun. K tomu je však nutno podotknout:
1. Rozpočty jsou vyrovnané pouze opticky. Příjmy
předpokládají výnosy ze státních
obligací a to v České republice 8,7 miliardy
korun, ve Slovenské republice 4,2 miliardy korun, což
je dost riskantní předpoklad. Předpokládaná
tvorba zdrojů na území Slovenské republiky
je zřejmě nadhodnocena jak ukazují výsledky
letošního roku.
2. Posílení rozpočtu České
republiky o 4,2 miliardy korun k této dohodě došlo
v Brně - bude realizováno z položky federace
"Výdaje na občanskou sounáležitost",
tedy z položky, která je tvořena převážně
z českých zdrojů a na kterých by se
Česká republika podílela mnohem menším
poměrem. Tedy dostaneme zpátky pouze to, co jsme
do federálního rozpočtu odvedli. Jedinou
výhodou je, že tuto částku je možno
zahrnout do výdajů návrhu rozpočtu.
Nejsilnějším argumentem proti předloženému
návrhu je bilance plnění závazku republiky
vůči federálnímu rozpočtu v
letošním roce. Pro letošní rok byl schválen
poměr rozdělení společných
příjmů, jak všichni víme 40 ku
25 ku 35, tedy Česká republika ke Slovenské
republice 1,6 ku 1. Celková částka převodu
podle tohoto návrhu by měla být cca 28 miliard
korun. Ve skutečnosti byl podíl Slovenské
republiky na příjmech společného kotle
dramaticky malý. Došlo k přerozdělení
v téměř trojnásobné absolutní
částce.
Vzhledem k tomu, že pro rok 1992 je uplatněn stejný
systém sestavení rozpočtů a neexistuje
účinný nástroj, jak během roku
korigovat výdaje rozpočtu SR v závislosti
na skutečných příjmech, není
důvod se domnívat, že v roce 1992 to bude lepší.
Dámy a pánové, klub poslanců KDU si
je vědom, že existuje několik variant, jak
schválit státní rozpočet. Minimálně
tři: 1. Schválit předložený návrh
rozpočtu s tím, že se jedná v podstatě
o zakoupení výhledu na společný stát.
2. Zachovat systém společných příjmů,
ale trvat na větším poměru ve prospěch
ČR. 3. Odmítnout systém společných
příjmů jako neprůhledný, trvat
na vlastních příjmech všech tří
rozpočtů, kde federální příjem
by byl buď celkový výnos daně z obratu,
nebo stávajících 35 % ze současných
společných příjmů. Vzniklá
disparita u rozpočtů ČR a SR by pak byla
kompenzována rozhodnutím ČNR, kdy by se ČR
vzdala části svých příjmů
ve prospěch SR. Třetí varianta by se nám
zamlouvala nejvíce, ale jsme si vědomi, že
nelze volit tuto variantu, protože to nedovolují rozpočtová
pravidla a znamenalo by to volit rozpočtové provizorium.
Kolem problematiky sestavování rozpočtů
proběhla celá řada politických jednání.
Nakonec se došlo při jednání v Brně
za účasti prezidenta republiky k dohodě.
Nechceme tuto dohodu narušovat, nechceme ani, aby případné
neschválení rozpočtu dle dohody bylo spojováno
s možným rozbitím společného
státu. Klub KDU bude proto hlasovat při schvalování
rozpočtu pro první variantu, tzn. schválení
předloženého návrhu SR. Děkuji
za pozornost.