Středa 18. prosince 1991

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Gjuričovi. Prosím paní poslankyni Bumbovou, připraví se pan poslanec Janeček.

Poslankyně Stanislava Bumbová: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, dovolte mi, abych se zmínila o některých problémech v oblasti školství. Chci především upozornit na to, že zvýšení rozpočtu neinvestičních výdajů na rok 1992 o 10 % proti roku 1991 je vzhledem k předpokládané inflaci nedostačující. Tato skutečnost může vést ke zvýšení napětí na školách, kdy se nebudou dostávat finanční prostředky na údržbu ani na základní obměnu zařízení škol. Kritická situace - jak už bylo řečeno - je ve mzdových prostředcích pro učitele. Ve stanovisku ministerstva školství k návrhu rozpočtu ČR na rok 1992 se říká, že návrh státního rozpočtu nepočítá s realizací projednávaného zákona o mzdě. V této souvislosti připomenu znovu, že základní plat pedagogů ustrnul na hranici 3150 Kčs. Školství je ve srovnání s ostatními resorty na třetím místě od konce. Připomínám, že řada absolventů pedagogických fakult nemá zájem nastupovat do škol. Stále více mužů z nich odchází. Přitom v programovém prohlášení vlády se říká: "Naším úkolem je také zlepšit péči společnosti a státu o učitele.".

Na tyto skutečnosti jsem upozorňovala na plénu ČNR, které bylo věnováno kontrole plnění programového prohlášení vlády. Připojuji se proto k mým předřečníkům s žádostí o řešení tohoto skutečně naléhavého problému.

Už jsem uvedla, že v rozpočtu kapitola školství, vzhledem k předpokládanému vývoji v roce 1992, budou chybět finanční prostředky. Ministerstvo sice hledá a připravuje nová řešení a východiska. Některá je nutno podpořit. Jedná se například o vytváření podmínek pro postupné získávání právní subjektivity i u základních škol, což by mělo mít vliv na hospodárné vynakládání finančních prostředků. Musím ale také říci, že se počítá v rámci uplatňování úsporné státní finanční politiky s dalším snížením podílu státních výdajů na poskytování sociálních služeb ve školství. Některé úpravy už provedeny byly. Jedná se např. o organizování zájmových aktivit v různých oborech, jako jsou kurzy výpočetní techniky, technické kurzy, doučování atd. s finančním podílem rodičů a obcí. Dále o zvýšení úhrad cen obědů, o hrazení školních potřeb nad rámec státního příspěvku, což znamená další zatížení rodinných rozpočtů zhruba o 150 milionů ročně, tj. průměr na žáka 120 korun. Patří sem zvýšená úhrada za koleje, internáty a tak bych mohla pokračovat. Vedle dopadů na rodiny to bude mít pochopitelně vliv na nezájem části rodičů o poskytnutí vyššího vzdělání svým dětem. Zapojení dětí a mládeže do zájmových činností se sníží, to pak bude mít přímou souvislost s trestnou činností, s poklesem fyzické zdatnosti dětí i jejich kulturní úrovně. Jsem přesvědčena o tom, že školství, pokud má zabezpečovat vzdělání na základě schopností a zájmů dětí a mladých lidí a zůstat jim přístupné, musí poskytovat i určité sociální služby. Neustálé škrtání položek v sociální oblasti není přece cesta k prosperitě tohoto státu. Ale to už záleží také na této sněmovně, jaké možnosti svým rozhodováním našemu školství pro příští období vytvoří.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Bumbové, prosím pana poslance Janečka, připraví se znovu pan poslanec Kozel.

Poslanec Josef Janeček: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, já nemohu souhlasit s konstatováním, které je na straně 41 části prvé a to je, že se podařilo zabezpečit nápravu rozpočtových vztahů ve prospěch ČR. Domnívám se, že toto konstatování by mohlo u slovenských kolegů vyvolat smíšené pocity. Jen bych chtěl připomenout, že tvorba zdrojů je zhruba 5,5: 1 a do rozpočtu federace jdou příspěvky zhruba v průměru 6: 1. To jen na okraj. K tabulce č. 7 v první části je uvedeno, že ministerstvo obchodu a cestovního ruchu datuje 6 miliony diabetické potraviny pro obchodní dům Kotva. Já si myslím, že to je něco, co by mělo být vysvětleno, věřím, že tam je nějaké nedorozumění, tento údaj je tam skutečně podivný.

K problematice ministerstva práce a sociálních věci. Domnívám se, že ministerstvo práce a sociálních věcí už nebude schopno provádět aktivní sociální politiku. Aktivní politiku zaměstnanosti potom zvlášť. Žádám proto pana ministra Horálka, aby se zde jednoznačně vyjádřil v tom směru, zda je schopen pokračovat v aktivní sociální politice, tedy v tom směru, kterým jsme se lišili třeba od Slovenska nebo od federálních předpisů.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Janečkovi, prosím pana poslance Kozla, připraví se paní poslankyně Pavlíková.

Poslanec František Kozel: Vážená paní předsedkyně, vládo, sněmovno. Ti, kteří mne znají jistě vědí, že to, co jsem tady přednesl jako návrh, nemohlo vzejít z mojí hlavy, neboť počítat výplatu mi činilo potíže, často. To co jsem přednesl, byl výsledek jednání všech zainteresovaných resortních ministerstev. Jednání, které proběhlo podle mých informací 15. listopadu na úřadu vlády a zástupci těchto ministerstev se na tomto řešení shodli. Bohužel, došlo potom k tomu, že - cituji z dopisu dr. Schlangera, který byl účastníkem tohoto jednání došlo k tomu, že zápis, který pořizoval pan Zilvar, pracovník úřadu vlády, naprosto nezachycuje obsah jednání a přijaté závěry, které jsou v tom zápise - musím s nimi vyjádřit nesouhlas. Cituji dále: Do současnosti jsem vícekrát jednal s místopředsedou vlády ČR, s ministry, účastnil jsem se jednání vlád, hospodářské rady atd. a vždy jsem se setkal se solidním přístupem. Byl bych rád, kdyby rozeslaný zápis o jednání z 15. listopadu 1991 nebyl známkou opaku.

To, co jsem přednesl, bylo v podstatě dohodnuto mezi zástupci ministerstev, po té to bylo nějakým ne zřejmě jasným způsobem zpochybněno a vyškrtnuto. Bylo mi řečeno, že navrhuji nesystémové řešení. Je to jaksi možné. Domníval jsem se však, že právě schválení uvažovaného zákona má být systémovým řešením.

Po vystoupení mi někteří kolegové a členové vlády řekli, že zákon, o kterém jsem hovořil, vlastně má málo naději na to, že bude přijat. Důvody jsou zřejmě mnohé. Domnívám se, že jedním důvodem asi bude i to, že lékaři budou vlastně placeni zcela jiným způsobem, takže jich se toto původní systémové řešení netýká a zůstanou učitelé zase zcela mimo hru. Domnívám se, že řešení této situace by mohlo být asi takové, že by se nyní naléhavě sešla ta schůzka, o které jsem hovořil, která se uskutečnila 15. listopadu a byla vysvětlena stanoviska, proč toto není možné a proč je možné něco jiného. Myslím, že není možné schválit rozpočet bez toho, že bude jasně řečeno, jakým způsobem budou platové poměry učitelů v příštím roce řešeny. Ať už zákonem, o kterém jsem hovořil, nebo jiným způsobem. Ale čekat na to, že během roku se věci nějak vyřeší, to považuji za nepřijatelné, protože takto se postupuje již dva roky a vždy se čeká, jestli něco zbude nebo nezbude. Proto navrhuji reprízu schůzky z 15. listopadu ještě pokud možno dnes k vyjasnění stanovisek. A žádal bych potom vládu o jasné vyjádření, jakým způsobem budou platové poměry učitelů vyřešeny v příštím roce, aby mohla být příslušná rozpočtová opatření přijata teď, ještě než se rozejdeme na vánoce.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Kozlovi, prosím paní poslankyni Pavlíkovou, připraví se paní poslankyně Lagová jako poslední při našem dopoledním jednání. Pak bychom udělali přestávku do 14,30 hod.

Poslankyně Jiřina Pavlíková: Vážená paní předsedkyně, členové vlády, dámy a pánové ve sněmovně. Musím předeslat, že moje vystoupení je zaujaté, protože se velmi dotýká mé profese a oblasti zájmů. Jsem historik umění - památkář. Podotýkám také, že moje vystoupení je improvizací vyvolanou předchozími projevy. Doufám však, že se nedopustím většího chaosu, než je pro tuto sněmovnu únosné. Budu se proto snažit být co nejstručnější a vyslovit svůj požadavek co nejsrozumitelněji. S vědomím znalosti problematiky ochrany celého kulturního dědictví, nejen stavebních památek, si neodvažuji tvrdit s jistotou, kdo je potřebnější, komu dát přednost. V tíživé situaci jsou kulturní památky movité i nemovité, muzea i galerie, ale stejně tak i knihovny a archivy. Ti všichni se starají o to, co označujeme jako kulturní dědictví a já opravdu nemám odvahu rozhodnout, kterého chudáka preferovat na úkor druhého.

Dovolte proto, aby můj návrh zněl takto: Vyčlenit z kapitoly všeobecné pokladní zprávy č. 398, položka ostatní neinvestiční výdaje, které byly určeny na rozvoj nezávislých studií rozhlasu a televize, částku 11 miliónů a účelově ji vázat pro ministerstvo vnitra a částku 28,5 miliónu a účelově ji vázat pro potřeby ministerstva kultury na vybavení nutnou výpočetní technikou v rámci zpracovávaného projektu zvaného Ochrana movitých kulturních památek a uměleckých předmětů.

Zbývající částku 60 miliónů doporučuji, aby sněmovna dále netříštila, nedevalvovala jejich hodnotu dělením na drobné a ponechala ji jako celek v rozpočtové kapitole tak, jak uvádí společná zpráva.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Pavlíkové, prosím paní poslankyni Lagovou, po přestávce jako první vystoupí paní poslankyně Mazalová.

Poslankyně Hana Lagová: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážená sněmovno. Sociální zabezpečení se v celém návrhu rozpočtu řadí mezi hlavní odvětví především společenské spotřeby. Z podkladů, které jsme dostali je zřejmé, že výdaje na sociální zabezpečení tvoří tu největší položku. Chápu mnohé souvislosti, nebudu se tady o nich zmiňovat, ale přesto nelze přejít tuto část návrhu státního rozpočtu ČR jenom s ujištěním, že prostředky nejnutnější v něm jsou zahrnuty, jestliže se již nyní veřejně argumentuje, že v roce 1992 bude růst sociálních výdajů dvojnásobný. Chci se tedy vyjádřit ke dvěma otázkám.

Za prvé k oblasti zaměstnanosti. Je známo, že na aktívní i pasívní politiku zaměstnanosti budou prostředky poskytnuty z federálního rozpočtu. Vidím tu však dva problémy. Jestliže v rámci zákona o státním rozpočtu federace budou schválena opatření o zkrácení podpůrčí doby pro výplatu hmotného zabezpečení uchazečů o zaměstnání a snížení jeho sazeb, pak fakticky dojde k přesunu příjemců dávek z oblasti úřadů práce do působnosti okresních úřadů a obcí. Teď půjde tato problematika k tíži českého rozpočtu. Není to žádná katastrofická vize, to je očekávaná skutečnost podle konstatování v podkladové zprávě, že nárůst nezaměstnanosti předstihne míru hospodářského poklesu. Rozpočtovým důsledkem těchto opatření bude prohloubení nároků na rozpočet ČR a nakonec víme, že jsme schválili zákon o sociální potřebnosti a co z toho bude vyplývat.

Za druhé si myslím, že v této problematice dělat aktivní politiku zaměstnanosti by neměly bránit nějaké pouze administrativní překážky, to znamená, aby prostředky z federálního rozpočtu mohly být neodkladně do rozpočtu českého alespoň zálohově urychleně přijaty, aby se mohlo s touto politikou začít od ledna příštího roku.

Ke druhé otázce - co však nelze v rozpočtu nejen předvídat, ale poměrně přesně odhadnout, je potřeba na dávky důchodového zabezpečení. Jsou známy údaje o nárůstu těchto dávek za rok 1990 a samozřejmě i letošní rok je již znám. Jednak se předpokládá - a právě letošní rok je výmluvným dokladem vyšší počet důchodců. Na příští rok se očekává nárůst zhruba o 25 tisíc důchodců a přitom částka určená v návrhu rozpočtu na důchody nezajišťuje ani běžný meziroční nárůst. Vedle toho se do objemu výdajů na důchody promítnou i důsledky zákonů o soudních a mimosoudních rehabilitacích a také výplaty důchodů do zahraničí, jak to vyplývá z některých mezinárodních úmluv.

Samostatnou otázkou, která není pokryta v rozpočtu ČR, samozřejmě je problém valorizace důchodů. Už sama skutečnost, že se reálně očekává v příštím roce růst cen 12 až 15 %, nelze dopustit, aby byla oddalována valorizace důchodů, a aby pod hranici sociální potřebnosti se dostávali občané staří a rodiny s dětmi. Východisko se tady samozřejmě jeví, a bylo nám to tak ve výboru zdůvodněno, jeví se v potřebě v průběhu příštího kalendářního roku posílit prostředky na dávky důchodového a sociálního zabezpečení. Obracím se však tady na vládu, aby tuto sféru řadila v rámci celého rozpočtu České republiky mezi priority.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Lagové. Nyní uděláme přestávku a sejdeme se přesně v půl třetí.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Budeme pokračovat v jednání. Jako první se přihlásila do rozpravy paní poslankyně Mazalová. Prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený pane předsedající, vážený zbytku vlády, vážená sněmovno. Je mojí povinností vás seznámit také s názory zdravotnických pracovníků a informovat vás o situaci, která je v našich zdravotnických zařízeních, a o náladách mezi zdravotnickými pracovníky.

Píší mi zdravotníci nejen z Moravy a Slezska, ale hlavně z Čech. (Na Moravě již zřejmě ztratili naději.) Přichází stále větší počet petic na náš výbor pro sociální politiku a zdravotnictví. Dopisy docházejí nejen mně, ale i na ministerstvo zdravotnictví, předsednictvo a další instituce. Já si pouze dovoluji nespokojenost těchto pracovníků tlumočit.

Všichni volají po nápravě. Zdravotnictví je stále bráno, tak jako za socialismu, jako neproduktivní, tedy nevýrobní sféra, která snad nemá právo na odpovídající hodnocení za svou práci.

Již druhý rok se ve zdravotnictví žije v rozpočtovém provizoriu, které již začíná připomínat Kocourkov. Na počátku roku sdělí okresní úřad částku, kterou má na provoz zdravotnických zařízení, přičemž je již v této době jasné, že vzhledem k nárůstu cen energie, tepla, léků, přístrojů atd. bude tato částka nedostatečná.

Nicméně provoz se samozřejmě nezastaví a finanční deficit počne narůstat. Když dosáhne určité alarmující výše, je prostřednictvím okresních úřadů rozpočet na provoz "valorizován", což v praxi představuje sotva pokrytí existujících deficitů, a celá situace začíná po 2 - 4 měsících znova. Např. Hradec Králové - při chybějící částce pět miliónů na pokrytí poskytne okresní úřad částku 4.4 milióny na pokrytí a tento postup se opět opakuje.

Je pochopitelné, že v této situaci není možno vytvořit žádný solidní výhled do budoucnosti, týkající se dalšího provozu, rekonstrukce budov, nákupu nových přístrojů atd., protože se žije ze dne na den.

Dalším žhavým problémem jsou mzdy zdravotníků. Zdravotnictví spolu se školstvím zaujímá jedno z posledních míst ve vývoji průměrných mezd za uplynulý rok ze všech odvětví. Průměrný plat lékaře činí 3 500,- Kčs. Katastrofální situaci ve finančním ohodnocení zdravotníků přitom ještě zkreslují proplácené pohotovostní služby. Někteří lékaři mají odpracováno měsíčně 100 a více hodin navíc, přičemž jsou obory, kde jde vlastně o pokračování běžné pracovní náplně v nočních hodinách, ale za mzdu 12,- až 13,- Kčs na hodinu, která je v jiných odvětvích pro noční a víkendovou práci nemyslitelná.

Každý ze zdravotníků jistě chápe těžkou ekonomickou situaci naší republiky, proto si také nenárokuje platy lékařů v SRN v přepočtu na koruny. Co ale mohou jen těžko chápat, jsou mzdové relace mezi jednotlivými profesemi - lékař není odlišen od výkopového pracovníka! Těmito relacemi se po roce 1989 nejen nepřibližujeme zemím evropského společenství, ale dokonce se od nich vzdalujeme v neprospěch zdravotníků.

Konkrétně jde tedy o to, aby se plat průměrného lékaře, který je v civilizovaných zemích dvoj- a více násobkem platu průměrného dělníka, dostal do těchto relací i u nás.

V poslední době se obracejí naši občané na lékaře se žádostmi o proplacení svého léčení v cizině. A přestože jde o krátkodobá léčení, úrazy či hospitalizaci, jedná se často o částky v tisících marek. Vzhledem k finanční situaci se samozřejmě nemůže občanům vyhovět, ale je zajímavé srovnávat tyto položky s odměňováním našich ambulantních lékařů. Např. fakultní nemocnice Svatá Anna Brno: za vyšetření jednoho nemocného připadá lékaři hrubá mzda na ORL 5,- Kčs, orthopedii 3.65 Kčs, urologii 6,- Kčs, kožní 8.90 Kčs, stomatologie 9.55 Kčs a u závodního lékaře 5.72 Kčs. Lidový léčitel však může směle inkasovat 100,- až 500, - Kčs za hodinu práce při prakticky nulové odpovědnosti a pochybném daňovém přiznání. Ve spásu ze strany Pojišťovny lékaři nedoufají, protože bude alespoň v počátečním období znamenat především nárůst administrativy a teprve později možná mezd.

Další obavu mají lékaři (a nejen lékaři, ale i ostatní zdravotníci) z politických jednání, ke kterým by se normálně nevyjadřovali, kdyby neměla souvislost s rozpočty, které se zdravotnictví již týkají. Nutí je k tomuto vyjadřování obava, že dojde opět k ústupkům ve prospěch slovenské strany, které budou sice možná menší než v roce 1990, ale opět půjde o miliardy, které budou chybět zrovna ve zdravotnictví. Přitom toto "kupování si federace" na úkor občanů ČR nevedlo nikam v tomto roce a nepovede nikam ani v budoucnosti.

Na různých veletrzích se zdravotnickou technikou je vidět, že slovenští lékařští kolegové nemají tak hluboko do kapsy jako lékaři v ČR, a zvýšení mezd zdravotníků ve SR o 500,- Kčs až 700, - Kčs oproti ČR zůstalo také bez odpovědi.

Proto zdravotnická veřejnost projevuje své obavy z rozpočtů, které se připrav ují na příští rok, a žádá poslankyně a poslance, aby se zasadili o taková rozpočtová pravidla, která by zabezpečila v ČR stejné zdroje na jednoho obyvatele jako na Slovensku, tj. např. dělení daně z obratu a ze zisku v poměru 1.95: 1 a nikoliv 1.77: 1, jak zní předběžná dohoda ministrů financí.

V době, kdy je ze slovenské strany neustále zpochybňován společný stát, kdy se útočí i na jeho zakladatele, kdy je válečnými zločinci odhalována socha bez následků a kdy se předseda vlády SR s předsedou SNR "osobně velmi rád zúčastní" spolu s protagonisty pohřbu vrchního normalizátora Husáka (předtím již uctěného minutou ticha v SNR) - v této době není na ústupky z české strany důvod.

Vážený pane předsedající, vážená vládo, poslankyně a poslanci, považovala jsem za nutné vám sdělit názory zástupců zdravotnických pracovníků i části občanů tak, jak jsem je četla z jejich dopisů.

Mezi zdravotníky narůstá radikalizace a stále více se začíná volat po stávkách. Bylo zde slyšet - soudci odcházejí, zvýšily se platy, zůstanou, učitelé odcházejí. Zdravotníkům přikazuje jejich morální kodex zůstat. Zůstávají tedy za každých podmínek.

Zatím se dařilo názory zdravotníků tlumit a vysvětlovat. Pokud se však nebude současná situace skutečně systémově v nejbližší době řešit, obávám se, že trpělivost zdravotníků skončí. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji paní poslankyni Mazalové, prosím pana poslance Klimeše, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Nerad.

Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, ve svém příspěvku nebudu vznášet narozdíl od svých předřečníků pozměňovací návrhy ke státnímu rozpočtu. Chci pouze reagovat na vystoupení kolegy Hájka, který zde hovořil o stanovisku klubu KSČM. V závěru svého stanoviska konstatoval, že jejich klub nepodpoří vládní návrh státního rozpočtu 1992, a to z řady důvodů, které ve svém vystoupení uvedl.

K tomuto stanovisku bych chtěl říci následující: Státní rozpočet vychází a vždy bude vycházet z "odborného" odhadu hospodářského vývoje státu, a tudíž je v něm určité riziko, určitá míra nejistot jak v oblasti příjmů, tak v oblasti výdajů. O to větší míra nejistot je spojena se státními rozpočty v době transformace naší ekonomiky. Na rozdíl od něj se však domnívám, že rizikovost státního rozpočtu 1992 je menší než rozpočtu 1991, kdy jsme realizovali řadu rozhodujících kroků ekonomické reformy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP