Středa 18. prosince 1991

V téže tabulce pod heslem "ministerstvo práce a sociálních věcí", je pro tento účel pamatováno částkou 9,5 mil Kčs, což ve srovnání s dotacemi poskytovanými např. naší nejbohatší organizací, to jest odborům, je nepředstavitelně smutné. Stačí dále srovnat dotace poskytované tělovýchovným organizacím nebo mládežnickým organizacím, které rovněž budou říkat, že toho mají málo, ale tady vynikne teprve základní dotační disproporce.

Všechny mnou jmenované organizace mají buď členské příspěvky, nebo si mohou nějakým způsobem přivydělat. U humanitárních organizací, které nevydělávají, se však jedná pouze o zajištění základních životních potřeb. Navrhuji proto, aby byla přehodnocena tab. č. 15, aby dotace pro organizace, poskytující přímou humanitární pomoc a sdružující zdravotně a tělesně postižené občany byla zvýšena nejméně o 15 mil. Kčs.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk).

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Procházkovi, nyní bychom udělali desetiminutovou přestávku, po které budeme začínat diskusním příspěvkem paní poslankyně Kolářové. Sejdeme se tedy tady přesně v 11,13 hod.

(Jednání přerušeno).

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Prosím pány poslance a paní poslankyně, kteří se zdržují na chodbě, aby se laskavě dostavili do sněmovny. Paní poslankyni Kolářovou prosím, aby se ujala slova, i když bude handicapována tím, že bude hovořit před prázdnou sněmovnou, ale věřím, že si s tím poradí.

Poslankyně Daniela Kolářová: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážená poloprázdná sněmovno, chtěla bych připomenout jednu interpelaci skupiny poslanců České národní rady z července 1991, která se týkala katastrofální situace v oblasti památkové péče, úniku uměleckých předmětů přes hranice atd. Na základě této interpelace vznikla koordinační komise při Úřadu české vlády, kterou inicioval pan místopředseda prof. Lukeš, a došla k závěru, že je potřeba příslušné orgány ministerstva kultury a ministerstva vnitra vybavit takovou počítačovou technikou, jako jednorázovou položkou, která by zajistila registraci u příslušných okresních úřadů v regionech a na celnicích, aby památky registrovala a zamezila tak jejich vývozu přes hranice. Je to v podstatě kriminální činnost.

V tomto smyslu tato koordinační rada pro bezpečnost a ochranu movitých kulturních památek a uměleckých předmětů navrhuje, aby ze společné zprávy z kapitoly "Společná pokladní správa", kde navrhujeme v podstatě vyčlenit nebo vrátit do této kapitoly prostředky vyčleněné na nezávislé televizní a rozhlasové vysílání, tato koordinační rada žádá o částku 40 miliónů korun, z čehož 28,5 miliónu by šlo na účelové vybavení na ministerstvo kultury, na jeho příslušné složky, a zbývajících 11 miliónů bychom pro tuto oblast věnovali pro ministerstvo kultury pro totéž vybavení a návazné počítačové systémy. To je návrh číslo jedna.

Druhý návrh se týká usnesení české vlády č. 307 k souboru opatření ke snížení kritické situace ochrany sbírek, expozic a depozitářů muzeí, galerií a památkových objektů České republiky. Z tohoto usnesení vzešel návrh, který měl být zapracovaný v rozpočtu ČR na tento rok ve výši 80 miliónů na vybavení zabezpečovacím zařízením pro muzea, galerie atd. Jakýmsi nedopatřením se stalo, že tato položka na zabezpečovací systémy z kapitoly kultury vypadla a já bych se zeptala pana ministra, jakým způsobem bychom mohli tuto položku vrátit do rozpočtu, protože jak první, tak druhý návrh jsou návazná opatření a jedno bez druhého nemá smysl.

Třetí návrh je technického rázu, netýká se číselných položek. Je to návrh, který vzešel po zkušenostech s loňským rozpočtem a ze zkušeností zastupitelstev, jakým způsobem s rozpočtovými položkami zdravotnictví, školství, sociálními položkami a také položkami na kulturu, které my tady pracně připomínkujeme, vypracováváme, a když přijdou do okresních rozpočtů, do okresních shromážděních, jsou rozděleny úplně jinak a v mnoha případech právě v těchto nevýrobních resortech nedocházejí v plné výši tam, kam jsou sněmovnou směrovány.

Proto navrhuji dva způsoby - buď přímý, kdy rozpočet stanoví účelově vázanou dotaci okresním úřadům na oblast zdravotnictví, školství, kultury a sociální oblast. A nebo jako druhý způsob nepřímý - kdy rozpočet stanoví povinnost okresnímu úřadu finanční prostředky původně určené pro oblast kultury, školství, zdravotnictví a sociální sféry, ale pro ně nepoužité, vrátit příslušným ministerstvům k přerozdělení pro řešení nejožehavějších problémů této sféry celé České republiky.

Jako poslední bod - je to více méně návrh do budoucna. Jsem povinna říci jako poslanec za Prahu, že při schůzce s našim velkým magistrátem padaly veliké žaly a bolesti neřešené rozpočtem na tento rok i pro Prahu. Zároveň tam padl jeden důležitý konstruktivní podnětný nápad, který bych ráda sněmovně tlumočila. Stalo se, že do zákona o hlavním městě Praze jsme tuším nedali nebo není tam zakotvena formulace, že Praha je hlavní město České republiky, ale je také federálním městem, protože na jejím území sídlí mnoho federálních orgánů a organizací. Myslíme si, že tak jak tato vláda a sněmovna odstartovala zákon o majetku obcí, bylo by dobré, vypracovat zákon o majetku republiky a federace. Domníváme se totiž, že federální orgány, které sídlí na území Prahy, by měly napříště přispívat do rozpočtu Prahy, hlavně na její ekologické a dopravní systémy.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Kolářové, prosím paní poslankyni Vorlovou, připraví se pan poslanec Holomek.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážení ministři, chci vystoupit ve třech věcech.

Za prvé v návaznosti na dopravní problematiku, kterou zde otevřel pan poslanec Chromý. Možná, že mnozí z vás včera v televizi nebo v jiných sdělovacích prostředcích viděli, že státné dráha ČSD chystá citelné omezení svých tratí. Má se to v příštím roce týkat 20 % tratí. Vím, že je to v kompetenci Federálního shromáždění a federální vlády, přesto si však myslím, že je to třeba dělat v souvislosti s celkovou hromadnou dopravou, i s ČSAD.

Tyto tratě jsou na území také České republiky a mělo by nás to tudíž zajímat. Navrhuji, abychom podali na Federální shromáždění iniciativu, udělat celkovou koncepci hromadné dopravy, a to se spravedlivými výchozími podmínkami pro všechny druhy. Státní dráhy, jsou totiž povinny udržovat tratě, což ovlivňuje výsledek ekonomického hodnocení. V ČSAD je údržba silnic v jiné položce, takže jim to nejde k tíži při vyhodnocování.

Druhá věc se týká § 3 zákona o státním rozpočtu ČR, kde ČR může vydat v průběhu roku 1992 státní dluhopisy ve výši 8,7 mld Kčs. Společná zpráva dává pozměňovací návrh, aby se za tato slova vložila slova "na dofinancování komplexní bytové výstavby". Vím, vážení páni poslanci, že člověk, který není přímo z oboru stavebnictví, si pod slovy komplexní bytová výstavba moc nepředstaví. Proto bych vám k tomu chtěla říci několik slov.

V rámci pojmu "komplexní bytová výstavba" je zdůrazněna bytová výstavba. Všude tam, kde se stavělo nějaké sídliště, tzn. byty ve velkém množství, byla doplněna občanská vybavenost. Podle toho, jak bylo sídliště velké, šlo občanské vybavení do hloubky nebo do šířky. Základním občanským vybavením byly školy, obchody, zdravotní zařízení. Finance, které mají být získány 8,7 miliardami, se mají týkat pouze těchto komplexů, tj. tam, kde byly především stavěny byty. Tam, kde byla občanská vybavenost rozestavěna mimo tyto velké sídlištní celky tam to šlo z účelových prostředků. Proto se těchto 8,7 mld nevztahuje na tyto rozestavěné věci.

Přimlouvám se tedy, abychom tato slova "na dofinancování komplexní bytové výstavby" doplnili ještě slovy "a na dofinancování základních škol rozestavěných v obcích mimo KBV! Dosavadní rozpočet počítá s dostavbou těchto věcí z okresních rozpočtů, ale víme, jak jsou okresní rozpočty napjaty, že by tam zřejmě nedošlo k uspokojivému a rychlému dostavění, čímž by vznikaly další škody.

Nechci zpochybňovat dofinancování KBV, myslím však, že v tom velkém celku jsou mnohé věci, které by se daly řešit jinak, třeba privatizací ještě před dostavěním. U škol ale privatizovat lze těžko, a proto bychom se je měli snažit dostavět. Něco jiného je u občanského vybavení, jako jsou kulturní zařízení nebo obchody, tam to lze zprivatizovat a dostavět jinou formou.

Za třetí jsem se chtěla připojit k paní poslankyni Kolářové, která žádá rozdělení 100 mil. Kčs z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa - 40 mil. pro ochranu starožitností. Moje nedávná interpelace se týkala podobné oblasti, a proto to velmi podporuji. Navrhuji však, aby zbývajících 60 mil. nebylo převedeno čistě do rezervy, ale aby bylo dáno ministerstvu kultury na záchranu architektonických památek. Nemyslím to takhle neadresně, chtěla bych tento návrh zpřesnit. Možná vám s ním budu připadat směšná, protože to třeba směšně zní - mám na mysli opravu střech architektonických památek.

Ten, kdo je odborníkem ve stavebnictví, tak ví, že to není zcela nesystémové, že opravdu záchrana spočívá v tom, že se památka překryje střechou. Pak může klidně pár let odpočívat, buď až se seženou finanční prostředky, nebo až se sežene nějaký investor, třeba ne státní. Když jsem se s tím svěřila panu ministru Uhdemu, řekl: "Bylo by to výborné, my bychom to uměli rozdělit zájemcům, ale sněmovna vám to nepřijme.". Proto znovu apeluji na váš rozum, abyste dali aspoň jednou na úsudek odborníka, že střecha je opravdu to nejdůležitější, to první, co můžeme udělat.

Zahraniční sponzoři, když chtějí dávat peníze na památky, chtějí vědět, na kterou památku to konkrétně dají, chtějí vidět výsledek, chtějí ji vidět oprášenou, vyzdobenou, chtějí se prezentovat, že na něco přispěli. Stejně tak to dělal komunistický systém - vybíral jednotlivé bonbónky a opravoval je. Ale když se podíváte na naše města, v jakém jsou stavu, každá obec by potřebovala aspoň několik střech záplatovat, aby se neničily fresky a zařízení uvnitř!

Obyčejně se z tohoto místa citují všelijací významní politikové a myslitelé. Mně při této příležitosti napadla dětská říkanka, dovolte, abych vám z ní kousek řekla: "V střeše byla díra, váhal sedlák Jíra přinésti pár došků, zacpati to trošku.". Konec zní: "V noci přišly mraky, přišla bouře taky, přišla bouře v spěchu, odnesla mu střechu. A co nastal zmatek, odnesla i statek.".

Děkuji.

/Potlesk./

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Správně podle pořadí má nyní vystoupit pan poslanec Hájek, kterému se omlouvám, po něm pan poslanec Holomek.

Poslanec Jiří Hájek: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážení kolegové, dovolte mi, abych přednesl stanovisko klubu KSČM. Rozpočtová situace letošního roku je značně odlišná od situace při schvalování rozpočtu na rok 1991. V čem a proč hovoříme o zásadní kvalitativní změně výchozí rozpočtové situace?

První ostrý reformní krok nás dovedl na nižší rovnovážné podlaží, než ekonomičtí autoři scénáře předpokládali. Navíc tato zdánlivá rovnováha je pouze rovnováha z vnějšího makroekonomického pohledu, nemá žádné vnitřní stabilizační či pojistné mechanismy a co je nejzávažnější, absentují zatím sebemenší krystalizační jádra vzniku nových zdravých tržních a sociálních struktur. A tak rozpočet, jak je předložen, klade spíše nové otázky, než aby na otázky již vyslovené odpovídal.

Abstrahujeme-li od různých kouřových clon, (např. přerozdělování 5 miliard Kčs) i "šidítek" (např. čerpání výdajů na jednoho občana republiky) zůstává obnažen hlavní problém ztráta schopnosti ekonomiky zabezpečit minimálně akceptační úroveň příjmů. To je první otázka, kterou neklademe my, ale klade ji předložený návrh rozpočtu, a na kterou by měli příslušný místopředseda vlády a ekonomičtí ministři odpovědět.

Jaké závěry vyvodili z chybných odhadů ekonomických pohybů v roce 1991 a na jakých konkrétních opatřeních a věcných řešeních je postavena prognóza tohoto vývoje 1992? Kdo je odpovědný za situaci, pokud bude vše řádově jinak? Dovolte několik konstatací:

1. Podle našeho názoru prostou extrapolací trendu posledního čtvrtletí i charakteru další transformace jsou uvažované všechny hlavní daňové příjmy nereálné.

2. Rozpočet je založen na celé řadě sociálních škrtů na úrovni Federálního shromáždění. Jaká bude jeho stabilita, když tyto výdaje nebudou sníženy (cca 13 miliard Kčs).

3. Rozpočet nepočítá s dnes již téměř reálným vysokým schodkem letošního rozpočtového hospodaření. Odhad byl 0 - 7 miliard Kčs, zřejmě půjde i za tuto hranici.

4. Celý rozpočet je výdajově postaven pod úroveň prognózované inflace, to znamená kromě věcných selektivních škrtů i plošné krácení ve všech odvětvích. Netvrdíme, že tam nejsou některé výdaje nehospodárné. To je však potřebné řešit také stimulací a ne pouze restrikcí.

Vážená sněmovno, předložený rozpočet je skutečně vyrovnaný, optický a numerický. Nikoliv však reálně. Pokud by však měl mít nějaký přívlastek, pak zřejmě a nejspíše "asociální", ale i "antitržní". Za nepřijatelnou považujeme i tu skutečnost, že zde není pamatováno na důchodce žádnými prostředky na valorizaci. Přitom životní náklady této skupiny lidí vzrostly již v tomto roce o 50 %. Lze dále očekávat růst cen, potravin, energií, nájemného, dopravy, konečně hovořil zde o tom pan poslanec Chutný. V rozpočtu se škrtá dotace 1,8 miliard Kčs. Chabé rozpočtové impulsy, včetně daňového systému a daňových sazeb nemotivují podnikatelské subjekty k rozvoji, ale ke spekulacím. Nové pracovní příležitosti vznikají téměř výhradně v oblasti státní správy, včetně prudkého růstu nákladů a právě v této oblasti by naopak slušela větší střídmost.

Jediné, co lze ocenit, je větší transparentnost přerozdělovacích procesů mezi hlavními rozpočtovými subjekty celé rozpočtové soustavy a použitá nová objektivizace výdajů do regionů. To je však spíše záležitost formy než vlastního obsahu. Proto návrh státního rozpočtu České republiky na rok 1992 nepodpoříme.

(Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Hájkovi a prosím pana poslance Holomka. Připraví se pan poslanec Zajíček.

Poslanec Karel Holomek: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, milé kolegyně, milí kolegové, můj příspěvek směřuje ke společné zprávě a to ke kapitole 334 týkající se ministerstva kultury České republiky, kde je řečeno: "Aby byl snížen objem dotací pro rómská sdružení na 0 korun a prostředky převedeny do kapitoly 398 - "Všeobecná pokladní správa" - jako účelovou rezervu pro občanská sdružení."

Dovedu si představit, jaké úvahy k tomuto rozhodnutí zpravodaje vedly. Nejsem však přesvědčen, že toto rozhodnutí v tomto grémiu, bylo většinové a domnívám se, že bylo výsledkem nedostatečných informací, které byly k dispozici. Chci se držet faktů.

Pravděpodobně k tomuto rozhodnutí přispěla kontrola ministerstva financí, týkající se hospodaření rómských sdružení, která nedopadla příliš dobře. Připouštím. Přesto však musím konstatovat, že z 18 kontrolovaných organizací 12 organizací dopadlo bez závad a nebo se závadami, které jsou omluvitelné. To za prvé.

Za druhé. Je třeba říci, že iniciativu k nápravným opatřením projevili Rómové sami, sami na tyto nedostatky upozornili a byli to oni, kteří vlastně prostřednictvím předsednictva ČNR vyvolali tuto kontrolu. Rád bych tedy zdůraznil, že i v tomto prostředí, v této komunitě, je dosti samosprávných sil.

Za třetí: Většina rómských organizací a i Rómů samotných, kteří nejsou organizováni z jakýchkoliv důvodů jinde, se od tohoto pochybného způsobu využití finančních prostředků distancuje. Přispělo to, a já si myslím, že to není bezvýznamné, i k jakémusi očistnému procesu, který probíhal ve dvou směrech: v tom, že autorita osobností v minulosti a přítomnosti zdiskreditovaných, byla tímto způsobem vážně ohrožena, což přispívá ke zlepšení situace: osoby, které se naopak nezdiskreditovaly si uchovávají morální kredit a autoritu a to sehrává také velkou roli.

Ukázalo se, že princip činností jakýchkoliv organizací, i rómských, nelze založit na pochybných způsobech jednání.

Za čtvrté bych rád řekl, že smysl a účel státní dotace pro občanská sdružení spočívá nejen v realizaci opatření státu v různých oblastech prostřednictvím těchto sdružení, čili v jakési prodloužené ruce státu, nýbrž také posiluje občanský, samosprávný přístup občanů k věcem veřejným. Je třeba říci, že toto je také jeden ze závažných bodů programů, zcela zásadních v řešení koncepce problematiky Rómů, která byla na půdě ČNR přijata, předsednictvem doporučena vládě k řešení a vláda již k této problematice zaujala postoj tím, že vyslovila zásady, které rovněž budou na půdě ČNR jistě diskutovány.

Jedním z těchto zásadních opatření je vytvářet právě u Rómů samotných princip občanství na jedné straně a na druhé straně uchovávat jim možnost identity. Není pochyb o tom, že občanská rómská sdružení v tomto směru sehrávají a mohou sehrát důležitou roli.

Rád bych řekl, že návrh společné zprávy tento princip nepodloženým způsobem maří. I rozpočet je jeden ze zákonů, který není pouze hrou strohých a suchých čísel, ale který také prosazuje jakási společenská opatření a který nemůže směřovat proti usnesením, která byla na této půdě již dříve přijata.

Za páté mi dovolte konstatovat, že i jiné občanské organizace si počínaly podobným nedokonalým způsobem a přesto dotace v tomto směru není žádným způsobem zpochybněna.

Za šesté: Jestliže někdo vznáší argumentaci, že je třeba do této systematiky vnést stejné zásady, jaké jsou přijaty na půdě Slovenské republiky, pak pravím, že to není argument dostatečně pádný.

Neboť problémy Slovenska, zejména problematiky rómské, jsou zcela zásadní a nepoměřitelné, a proto i přístupy mohou být zcela jiné.

Za sedmé mi dovolte konstatovat, že i pravidla vytvořená pro hospodaření s finančními prostředky ministerstva financí ČR byla nedokonalá a umožňovala velmi široký, volný výklad, který bezpochyby přispěl k takovému způsobu počínání rómských organizací. Rád bych řekl, že tato věc je v podstatě nezpracovaná, metodika, která bude vypracována, bude dokonalejší a takovýto přístup již neumožní.

Za osmé mi dovolte naposledy konstatovat, zda je možno vyjmout v tomto ranku ministerstva kultury - kde jsou jmenovány všechny národnosti, všechna sdružení Němců, Poláků, Slezanů, Ukrajinců a nevím koho ještě - Rómy a postavit je mimo tuto skupinu, do jisté míry i mimo společnost, na okraj společnosti. Domnívám se, že to je naprosto nepřijatelný a nemožný způsob tohoto řešení. Domnívám se, že to není ani vaším úmyslem.

Ze všech těchto důvodů, které jsem si dovolil přednést k vaší úvaze, navrhuji, aby ono citované usnesení společné zprávy zpravodajů bylo vyškrtnuto.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP