Středa 18. prosince 1991

Poslanci ODS nebudou prosazovat úzké regionální a stavovské zájmy v rozpočtu. Všechny okresy mají svoje místní neřešené problémy. Poslanci ODS jsou si vědomi toho, že v rozpočtech okresních úřadů a obcí bude vznikat napětí. Uvědomují si však, že v tuto chvíli nelze situaci řešit neuváženými rozpočtovými požadavky. Dosáhli bychom pouze rozkolísání polohy rozpočtu.

Poslanci ODS jsou názoru, že předložený návrh rozpočtu na rok 1992 je přijatelný a budou jej podporovat.

Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Volákovi. Prosím pana poslance Andrleho, připraví se pan poslanec Homola.

Poslanec Antonín Andrle: Vážená paní předsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, vážená vládo, v roce 1990 nám byl začátkem prosince předložen návrh rozpočtu na rok 1991. Tehdy bylo ministerstvo financí vázáno nařízením vlády 220/90, které stanovilo výši rozpočtu roku 1991 na úrovni roku 1990 po zapracování předpokládaných vlivů. To znamená, že vycházelo z konstrukce připravené krajskými národními výbory. Proti tomu bylo mnoho výhrad, padaly zde různé návrhy, ale prošel jen návrh předsedy vlády Petra Pitharta, a to zkrácení rozpočtu všech okresů, včetně Prahy o jedno procento. Tím vznikla rezerva 738 miliónů, která byla později rozpuštěna mezi okresy. Tím získaly moravské a slezské okresy částku 540 miliónů. Původní návrh znamenal v přepočtu na jednoho obyvatele pro české okresy - budu dále uvádět jen ČO - 6700 Kčs, moravské a slezské okresy - budu uvádět MSO - 5900 Kčs, to znamená rozdíl mezi ČO a MSO 800 Kčs. Rozdělením 1 procenta se tento rozdíl snížil asi na 600 Kčs. Cestou doplňkových zdrojů se tento rozdíl vrátil zpět na 800 Kčs. To uvádím pro uklidnění těch, kteří si myslí, že MSO jako celek něco z rozpočtu 1991 získaly navíc.

Nyní se zmíním o první a druhé valorizaci. Jednalo se o celkovou částku 17,8 miliard. Prostřednictvím rozpočtu okresů byla rozdělena částka 8,5 miliardy. Jednali jsme o tom v červenci a listopadu. Schválili jste můj návrh, aby ministerstvo financí předložilo rozdělení této částky mezi okresy. Z těchto materiálů vyplývá, že české okresy byly valorizovány v přepočtu na jednoho obyvatele částkou 793 Kčs a MSO 810 Kčs. Je to první argument proti rozdílu v rozpočtech na hlavu mezi ČO a MSO. Nyní k návrhu rozpočtu na rok 1992. Ministerstvem financí byl zpracován graf - varianta I systému rozpočet dle objektivních kritérií - ve kterém bylo započteno i zdravotnictví. Zde se počítalo s částkou na úrovni roku 1991, tzn. v roce 1991 byla částka ve prospěch ČO 1,2 miliardy. Pokud by se realizovala tato varianta z částky 1,2 miliardy by přešla pro MSO částka 750 miliónů a zbytek pro ČO. To je druhý argument proti rozdílu v rozpočtech mezi ČO a MSO. Pak byla vypracována varianta II systému rozpočet bez zdravotnictví. Tato po nárůstu neinvestičních výdajů o 12,5 procenta pro RO a PO - rozpočtové a příspěvkové organizace - by při plné realizaci znamenala vyšší neinvestiční výdaje v ČO proti MSO o 745 miliónů.

V návrhu rozpočtu na rok 1992 je použita varianta III. Výsledek je nedofinancování MSO o 180 miliónů a ČO včetně Prahy zůstávají v neinvestičních výdajích o tuto částku přefinancovány. Toto lze akceptovat.

Dovolím si však upozornit na kapitolu vnitřní správa. Zde je počet pracovníků obecních a okresních úřadů v ČO 15 180 a v MSO 9830. Po vynásobení počtu obyvatel MSO koeficientem 1,27, což je poměr obyvatel ČO ku MSO, zjistíme, že v ČO je o 2695 pracovníků víc než v MSO. Proto může být na jednoho pracovníka obecního úřadu v ČO 606 obyvatel, v MSO 611. Na jednoho pracovníka okresního úřadu v ČO 790 obyvatel, v MSO 1250 obyvatel.

Kromě neinvestičních výdajů jsou v rozpočtech okresů uvedeny zvlášť dotace na investiční výstavbu. Zde jsou přefinancovány české okresy 360 milióny. Na KBV je navržena částka 8,7 miliard - MSO 2,7, ČO 3,9 miliardy. Rovněž pro ČO 500 miliónů navíc. Když sečteme dotace na dokončení a zahájení staveb v rámci ministerstev je to dalších 700 miliónů pro ČO navíc. Sečtením všech částek navíc pro ČO je to 2665 miliónů, tj. na 1 obyvatele 500 korun. Je to však méně o 300 než v roce 1991.

Na důkaz toho, jak se investovalo v minulosti uvedu následující čísla dle materiálu systému rozpočet: čistírny odpadních vod - ČO 415 kusů, MSO 206 kusů, ČO navíc 154 kusů. Řízené skládky - ČO 326, MSO 158, ČO navíc 127 kusů.

Za druhé - dle sčítání lidu a bytů v březnu 1991: počet obyvatel na jeden byt v Praze byl 2,44 obyvatel, ČO 2,78 obyvatel, MSO 2,9 obyvatel. To znamená v Čechách o 150 tisíc bytů víc.

Jak jste si všimli, úmyslně neporovnávám moravské a české okresy s Prahou. Vycházím z toho, že pokud nebudou mít připomínky k Praze poslanci Čech, nebudu je mít ani já.

Závěrem doporučuji, aby vláda při použití rezerv vycházela z uvedených skutečností a pokračovala ve snížení rozdílu ve financování mezi českými okresy a moravsko-slezskými okresy. rovněž, aby brala toto v úvahu v případě nenaplnění příjmů ČR.

Na závěr mám dva návrhy: 1. Doplnit společnou zprávu oddíl B kapitoly 398 o další odtrh: "při specifických výdajích účelových rezerv prosazovala snížení a vyrovnání rozdílů mezi územními celky ČR tj. Čech a Moravy se Slezskem". 2. Ve společné zprávě oddíl B druhý odtrh slovo "regiony" nahradit "okresy". Zdůvodnění - dosud platné územní členění státu tento termín nezná.

Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Andrlemu, prosím pana poslance Homolu, připraví se pan poslanec Bezděk, nikoliv tedy pan poslanec Bereza.

Poslanec František Homola: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, kolegyně poslankyně, kolegové poslanci, dovolte mi pronést několik poznámek k financování investic ČR se zvláštním zřetelem na území Moravy a Slezska.

Investice jsou rozhodně hnacím motorem hospodářství a také predikují jeho budoucí stav. Stav naší ekonomiky zděděný před dvěma roky je výsledkem velké řady omylů a subjektivní politiky i v této oblasti, což nelze přejít bez povšimnutí. Podkladů o tom je dostatek, já bych si dovolil uvést některé relevantní. Časová řada, metodika i srovnatelnost je zaručená.

Např. v roce 1981 byl objem investiční výstavby ČR celkem 105 mld. Podíl financovaných investic na území Moravy a Slezska činil 35,5 %. Přepočteno vzhledem k podílu obyvatel (na Českou republiku ve výši 38,5) byl moravsko- slezský region jednoznačně krácen o 3,5 mld Kčs.

V letech 1984 až 1986 činí ztráta z krácení odpovídající sumy investiční výstavby vždy -3,5 až -4 mld Kčs.

Počínaje rokem 1987 až do roku 1989 došlo k velmi výraznému až prudkému poklesu podílu investic na území Jihomoravského a Severomoravského kraje. Přitom republikové objemy klesají velmi pozvolna. Faktické krácení činí za každý tento rok 6,5 mld.

Rok 1990 byl z hlediska výše financování investic doslova rekordní. Při republikovém objemu 120 mld klesl podíl Moravy a Slezska na 31,5 %. Absolutní ztráta proti republikovým zvyklostem činí -8,5 mld za jediný rok. Diskriminační charakter rozpočtu se stává očividný.

Součet těchto údajů opravňuje ke konstatování, že za posledních 10 let byl region Moravy a Slezska krácen na investicích za 44 mld Kčs.

Vážené kolegyně a kolegové, prosím, abyste můj příspěvek správně interpretovali. Věřím, že skutečnosti uvedené v tomto příspěvku budou také modelovat váš názor na vládní návrh připravovaného rozpočtovaného zákona.

Druhá poznámka. Byl zde ve sněmovně, výborech a klubech vznesen požadavek na bezpodmínečnou transparentnost rozpočtových tisků. Toto se zřejmě ještě pro letošní rok nepodařilo plně zrealizovat, protože moje snaha o získání určitých údajů se nepodařila. Mám tedy dotaz na předkladatele, jaká je hodnota investic pro rok 1992 a jaký je podíl Moravy a Slezska.

Třetí poznámka - spíše návrh na usnesení do společné zprávy tisku 526 bodu b), kde se píše, že žádá vládu ČR, aby "při rozdělování finančních prostředků soustředěných ve všeobecné pokladní správě bylo uplatněno hledisko počtu obyvatel územních celků ČR, Čechy, Moravy a Slezsko a hl. m. Praha".

Dále mám závěrečnou poznámku k § 5 zákona o rozpočtu. Doporučuji změnit dikci věty, která je tam uvedena, na "kapitálové posílení české a moravsko- slezské Záruční a rozvojové banky".

Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Homolovi. Nyní se přihlásil pan ministr Bojar. Poprosím tedy pana poslance Bezděka, aby ještě chvíli počkal.

Ministr zdravotnictví ČR Martin Bojar: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, bude to trochu z jiného soudku. Dovolte, abych do vážného jednání o rozpočtech vnesl trochu jiný tón. Je mou milou povinností vám oznámit, že pracovníci dvou pražských fakultních nemocnic - Královských Vinohrad a Thomayerovi nemocnice ve spolupráci s jednou zahraniční firmou - vám nabízejí v průběhu dnešního dne, pokud se odhodláte nechat se píchnout do vašeho prstíku, komplexní biochemický screening, který vám poví o tom, jak v tuto chvíli stojí váš cholesterol a další důležité biochemické hodnoty. Změří vám krevní tlak a sdělí vám, jak byste měli upravit svou dietu. Je to další z akcí, kterou zde podnikáme ve spolupráci s Národním centrem pro podporu zdraví, neb jak se dívám. po prořídlé sněmovně, část nás zápasí toho času již ne s jarní, ale zimní únavou. Prosím tedy, aby se ti statečnější ve chvíli volna odebrali na toto vyšetření. Podotýkám, že přestože od příštího roku pojede již Pojišťovna, i toto vyšetření je nehonorováno. Na závěr dodám - nepovažujte to za lebbing, je to jen doklad toho, že na vás myslí i pracovníci Národního centra pro podporu zdraví.

Děkuji za pozornost.

/Potlesk./

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministru Bojarovi za jeho lákavou nabídku, jistě ji rádi využijeme. Prosím pana poslance Bezděka.

Poslanec Josef Bezděk: Vážená paní předsedkyně, vážený pane premiére a vážení členové vlády, dámy a pánové, v průběhu dnešního probíhajícího pléna se máme společně vyjádřit k jednomu, jak uvedl i pan zpravodaj, z nejzávažnějších dokumentů, který, dá se říci, je srdcem žití každého uceleného státního útvaru.

Je to rozpočet, dokument ovlivňující životaschopnost nejen tohoto státního útvaru pro dané období, v tomto případě pro rok 1992, ale v zásadě ovlivňující vše až po úroveň jednotlivých základních prvků toho, kterého státního útvaru, tj. až po jednotlivé rodiny. Vždyť se zbytečně neuvádí, že základ státu tvoří rodina.

Projednávání tohoto dokumentu neminulo ani výbor pro obchod a cestovní ruch. Proto dovolte abych vás seznámil z pověření členů tohoto výboru s jeho stanoviskem k předloženému dokumentu.

Uváděné stanovisko je možno rozdělit na dvě části a to: 1. vlastní rozpočet jako celek a za 2. kapitolu dotýkající se ministerstva obchodu a cestovního ruchu.

K vlastnímu rozpočtu náš výbor konstatuje, že se připojuje k těm výborům, které tento rozpočet budou doporučovat ke schválení. Obdobné stanovisko by již nebylo možno konstatovat při případném samostatném projednávání vlastní kapitoly dotýkají se uváděného resortu.

Při projednávání této kapitoly členové výboru konstatovali, že předložený rozpočet kapitoly nedává poslancům vyčerpávající obraz o hospodaření s finančními prostředky tohoto resortu.

Činnost ministerstva obchodu a cestovního ruchu se samozřejmě mění zejména v souvislosti s průběhem privatizace. Některé organizační změny, přičemž ne všechny chci vztahovat jen k privatizaci, jsou v návrhu rozpočtu kapitoly rozpoznatelné. Jsou však činností, jako např. zvýšený důraz na rozvoj turistiky, kterým se ministerstvo věnuje více, nebo jiným způsobem než v minulosti.

To však bohužel už není v návrhu rozpočtu vůbec čitelné.

Při společné schůzi rozpočtového a kontrolního výboru a zpravodajů jednotlivých výborů se totiž ukázalo, že členové tohoto výboru nejsou jediní, kteří shledali materiály - a to nejen návrhy rozpočtů kapitol - z těchto důvodů a pro tento účel, ne příliš. vhodnými. Z jednání výboru vyplynulo doporučení pro ministerstvo obchodu a cestovního ruchu iniciovat vytvoření jiné metodiky zpracování rozpočtu vedoucí zejména ke zvýšení jeho přehlednosti a srozumitelnosti.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Bezděkovi, prosím pana poslance Dudeška, připraví se pan poslanec Přikryl.

Ještě chci říci, že se tady ozvaly hlasy, že seřazuji nějakým způsobem členy jednotlivých politických stran či hnutí, aby šli za sebou. Není to tak. Beru skutečně přesně přihlášky podle toho, jak sem docházejí v časovém pořádku. Čili můžete se spolehnout, že v tom není žádná manipulace.

Prosím pana poslance Dudeška.

Poslanec Petr Dudešek: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, kolegyně a kolegové. Chtěl bych se zmínit o některých odstavcích rozpočtu, které se týkají resortu, ve kterém se osobně pohybuji.

Chtěl bych upozornit a obrátit vaši pozornost na společnou zprávu výborů ČNR tisk 526, kapitola 398 - Všeobecná pokladní správa, kde se v druhém odstavci navrhuje a doporučuje vládě, aby vypustila položky na rozvoj nezávislých studií rozhlasu a televize, a o příslušnou částku posílila neúčelovou rezervu této kapitoly. Čili nechci peníze navíc, ale pouze jakýmsi přesunem chci upozornit na to, že bylo rozestavěno Slezské divadlo v Opavě, které je i památkovým objektem, zaslouží si tedy dvojnásobnou pozornost. Navrhuji tedy z této rezervy uvolnit prostředky na dokončení stavby tohoto divadla. Je to v souladu s usnesením našeho výboru pro vědu, vzdělání a kulturu.

Dále bych chtěl obrátit vaši pozornost na kapitolu ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR v oddílu "Individuální dotace stavbám ve školství", kde je v těchto vypuštěna například Lesnická škola v Hranicích a rekonstrukce konzervatoře v Ostravě. Bohužel, promiňte mi to, ale musím poznamenat, že ve prospěch českých krajů 4:1. Neříkal jsem je to dobře, protože to opět budou někteří přátelé brát jako výraz určitého iregionalismu, ale myslím, že kdo rozumě chápe, že mě pochopí správně. Netýká se to jenom výše změny staveb, ale i dalších staveb mimo teritorium Moravy a Slezska. A proto navrhuji v souladu s usnesením výboru pro vědu vzdělání a kulturu č. 185 ze dne 11. 12. toto: Převést 1 % z celkové dotace navržené pro okresní úřady do investičních prostředků kapitoly ministerstva školství mládeže a tělovýchovy na rok 1992. Byla by to cca částka 580 miliónů Kčs. Musím poznamenat, že peníze samozřejmě ale zůstanou v okresech a budou ihned převedeny na školské úřady, v případě, že byste toto přijali. A proto vás žádám o pozornost a tyto prostředky také věnovat na stavbu konzervatoře v Ostravě, dále Lesnické školy v Hranicích na Moravě.

Poslední část mého vystoupení k rozpočtu - vím, že zdržuji, ale nedá se nic dělat, se bude týkat sportu a tělovýchovy. Před rokem na naší 12. schůzi při projednávání vládního návrhu rozpočtu ČR na rok 1991 několik poslanců upozorňovalo na nedostatečné finanční zabezpečení tělesné výchovy a sportu. V průběhu letošního roku jsme projednávali několik interpelací k této problematice. Skupina poslanců dokonce žádala předsedu vlády o systémové řešení. Výsledek tohoto úsilí je však téměř nulový. A představitelé největších tělovýchovných spolků se musí spojit a psát nám otevřený dopis, aby upozornili na finanční situaci sportovních oddílů, tělovýchovných jednot a klubů.

Myslím, že tělesná výchova a sport jsou významnou prevencí z hlediska zdraví našich občanů a umožňují především našim dětem a mládeži uspokojování hodnotných zájmů a využívání volného času. Investice v tomto směru by mohly mít svou příznivou odezvu i v nákladech na zdravotnictví, bezpečnost a vězeňství.

Zvlášť citlivé pro členy tělovýchovných organizací v ČR je srovnání státní podpory se Slovenskou republikou. Slovenský státní rozpočet na ně pamatuje částkou, která je absolutně téměř stejná jako je v předpokládaném vládním návrhu státního rozpočtu. Přitom rozsah činnosti, počet sportovišť, počet členů a další srovnatelné údaje jsou za Českou republiku dvojnásobné. Doporučuji proto, aby vedle finančního zajištění činnosti Horské služby, jak je uvedeno, jak bylo navrženo naším výborem, byly také řešeny dotace tělovýchovným organizacím a sportovně technickým sdružením na rok 1992. Přiměřené zvýšení ve srovnání se Slovenskou republikou by mělo činit 221 miliónů Kčs.

Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Dudeškovi. O slovo se přihlásil pan ministr Vopěnka, připraví se pan poslanec Přikryl.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Vopěnka: Vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěl bych jenom potvrdit to, co zde řekl pan poslanec Dudešek. V případě, že by 1 % z rozpočtu okresních úřadů přešlo na školství, tak se zaručuji za to, že tyto peníze okresy neopustí a že budou použity na nezbytné drobnější investiční akce ve školství v jednotlivých okresech.

Chtěl bych vás zároveň požádat, abyste si vzpomněli na to, že kdykoliv se objevím v těchto prostorách, vždycky řada poslanců mě okamžitě přepadne a žádají mě, abych tu a tam nějaké peníze přispěl na nějakou drobnější investiční akci a že většinou vám říkám, že nemám, a podle toho jak to vypadá v rozpočtu na rok 1992, budu vám to říkat i v příštím roce. To jenom, abych vám to připomněl.

(Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi Vopěnkovi. Prosím pana poslance Přikryla. Připraví se pan poslanec Chromý.

Poslanec Ivo Přikryl: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážení hosté, vážená Česká národní rado. Upozorňuji Českou národní radu, že na věci, o níž budu mluvit, nejsem, ale budu osobně zainteresován. Dovolte, abych připojil poznámku, že upřímně lituji nejen ty, kdo tu mluví, aniž by zainteresováni byli, ale hlavně jejich posluchače.

Když jsme hovořili na téma rozpočtu před rokem, bylo nám svým způsobem hej. Mluvili jsme o něčem, co jsme nespáchali a mluvili jsme o tom s nadějí, že není špatnosti, kterou bychom svou moudrostí nadšením a obětavostí nedokázali napravit nebo alespoň začít napravovat. Karel Kryl se jednou vyjádřil, že optimismus je nedostatek informací. Rád bych teď připomněl pár zapomenutých okolností a vy posuďte, jestli to náhodou nevyznívá černě. Pokud snad ano, prosím o pomoc. Nemusí přece náš elán ve zbytku volebního období pohltit nelítostný volební boj. Babička Mary o tom ostatně ví své.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP