Místopředseda vlády Antonín Baudyš:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové poslanci, v souvislosti s přijetím
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání a zabezpečením výkonu
státní správy na tomto úseku vznikl
požadavek na vytvoření živnostenských
úřadů. Živnostenské úřady
by měly plnit řadu důležitých
funkcí v oblasti živnost. podnikání,
které reprezentuje oblast povolovacího řízení,
oblast kontroly, poradenství, atd.
Oblast působnosti živnostenských úřadů
se v porovnání s dosavadní platnou právní
úpravou rozšiřuje v zákoně o
živost. podnikání i na právnické
osoby. Návrh předkládaného návrhu
zákona ČNR předpokladů, že živnost.
úřady budou vykonávat přímou
rozhodovací pravomoc z hlediska správního
řízení i pokud jde o rozhodování
podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
V této souvislosti dojde ke zrušení zákona
č. 127/1990 Sb., o některých opatřeních
souvisejících s vydáním zákona
o soukr. podnikání občanů.
Při tvorbě návrhu tohoto zákona bylo
zvažováno i vymezení působnosti jednotlivých
živnost. úřadů ve věci živnost.
podnikání. Tato otázka byla diskutována
s řadou zástupců okresních a obecních
úřadů s mnohdy rozdílnými stanovisky.
Konečná varianta představuje rozdělení
působnosti živnost. úřadů tak,
že okresní živnost. úřad je orgánem
příslušným pro živnosti koncesované,
řemeslné a vázané a živnosti
volné budou v působnosti úřadu obecních.
Tato varianta vycházela též ze zák.
č. 455/1991 Sb., o živnost. podnikání,
který pro činnosti ohlašovací volné
živnosti stanoví pro živnost. úřady
pověření obcí nejjednodušší
podmínky registrace. Je třeba vzít v úvahu,
že pověřené obecní úřady
tuto nebo obdobnou činnost nevykonávaly, zatímco
jak výše uvedeno okresní úřady
mají již personální, organizační
i odborné zázemí. Zřízením
živnost. úřadů jakožto součástí
již existujících okresních a obecních
úřadů nedochází k vytváření
dekoncentrátu státní správy, který
by si vyžadoval neúměrné finanční
náklady, zejména spojené na provoz, nájem,
elektřinu apod.
Ministerstvo obchodu a cestovního ruchu ČR by mělo
být odvolacím orgánem státní
správy a být pověřeno vedením
ústřední evidence podnikatelů, jejíž
nezbytnost je dána nutností zajištění
součinnosti kontrolních orgánů, evidence
pro další ústřední orgány
apod. Jak vyplývá z návrhu zákona,
není ministerstvo obchodu a cestovního ruchu ČR
zařazeno v soustavě živnost. úřadů.
Přijetí tohoto zákona je podmínkou
pro další činnost registrace živnostenské
sféry, a to s ohledem na účinnost živnost.
zákona schváleného FS dne 2. 10. 1991 s účinností
od 1. 1. 1992. Je nutno totiž zohlednit výkon státní
správy v živnost. podnikání, protože
nepřijetím tohoto zákona o živnost.
úřadech by došlo ke vzniku právního
vakua, tj. neexistenci státního orgánu, jenž
by prováděl registraci a kontrolu soukromopodnikatelské
sféry včetně právnických osob.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a prosím společného zpravodaje výboru
ČNR pana poslance Václava Stiebra, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Stieber: Pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, vážení
členové vlády, stojíme před
projednáním poměrně útlého
zákona, kterým ovšem má být dovršena
zásadní změna v systému podnikatelské
činnosti. Je před námi úkol vytvořit
soustavu živnost. úřadů, na jejichž
bedra dopadne povinnost regulovat podnikatelské aktivity
ve smyslu federálního zákona č. 455/1991
z letošního roku o živnost. podnikání.
Vládní návrh zákona ČNR o živnost.
úřadech, tisku 479, byl projednán v listopadu
a nyní v prosinci v 5 výborech, a to ve výboru
ústavně právním, národohospodářském,
rozpočtovém a kontrolním, ve výboru
pro územní správu a národnosti a ve
výboru pro obchod a cestovní ruch. Všechny
výbory doporučují, aby ČNR návrh
zákona schválila a to ve znění změn,
které vzešly z projednávání ve
zmíněných výborech a jež byly
zahrnuty do společné zprávy, kterou jste
jako sněm. tisk. 532 dostali k dispozici.
Porovnáním společné zprávy
výborů s původním návrhem zákona
jste jistě zjistili, že v něm došlo k
řadě změn. Valnou měrou jde o změny
gramatické a o úpravy, které směřují
k dosažení legislativní čistoty konečného
znění. Ovšem již to, že z původních
6 paragrafů, ve společné zprávě
je paragrafů 9, je zřejmé, že přece
jenom došlo i k zásadním změnám,
na které pokládám na nutné upozornit.
V podstatě jde o dvě systémové úpravy
zákona. Tou první je zřízení
zvláštního systému pro působnost
živnostenských úřadů v hl. m.
Praze, kde jsou specifické podmínky i s ohledem
na zvláštnosti zákona o hl. m. Praze, jež
bylo nutno respektovat. Zatímco podle obecné navržené
úpravy obecní živnost. úřady,
které jsou zřizovány jako samostatné
odbory pověřených obecních úřadů,
jsou kompetentní k vydávání živnost.
listů podnikatelům v oblasti tzv. volných
ohlašovacích živností a okresní
živnost. úřady mají kompetence pro vydávání
koncesních listin a živnost. listů ohlašovacích
živností řemeslných a vázaných,
kromě toho jsou pověřeny vedením živnost.
rejstříku a jsou odvolacím místem
pro rozhodování obecních živnost. úřadů,
návrh zpracovaný výborem pro obchod a cestovní
ruch, ústavně právním výborem
v nově vloženém § 4, vám předkládá
pro území hl. m. Prahy soustavu živnost. úřadů
odlišných tím, že do prvního stupně
na úroveň samostatných živnost. odborů
pověřených úřadů městských
částí se soustřeďuje celá
agenda, spojená s vydáváním živnost.
oprávnění, tj. celá agenda od živností
volných po koncese.
Druhým stupněm živnost. úřadu
na území hl. m. Prahy má být samostatný
živnost. obor magistrátního úřadu
hl. m. Prahy, který má působit jako odvolací
orgán řízení o odvolání
do rozhodnutí prvoinstančního, samostatného
živnost. úřadu, odboru pověřeného
úřadu městské části
a dále má působit jako orgán pověřený
vedením živnost. rejstříku na území
Prahy. To je první systémová změna.
Druhou podstatnou změnou, kterou jsme ve společné
zprávě výboru zahrnuli pod § 5, je změna,
kterou je nově formulován ústřední
orgán státní správy v oblasti živnost.
podnikání. Zřizuje se Český
živnostenský úřad. Tento Český
živnostenský úřad je nositelem všech
oprávnění, která původní
návrh zákona předpokládal pro ministerstvo
obchodu a cest. ruchu s tím, že do něj byly
začleněny připomínky výborů,
které směřují zejména ke zvýšení
odbornosti při rozhodování o odvolání
do rozhodnutí řízení při vydávání
koncesí.
Svědčí o tom např. obligatorní
povinnost vyžádat si vyjádření
profesně příslušných ústředních
orgánů při rozhodování o odvolání.
Vzhledem k dvoustupňovému odvolacímu řízení
ve správním řízení bylo nutno
podobnými oprávněními samozřejmě
analogicky nadat i živnostenský odbor Magistrátního
úřadu hlavního města Prahy, který
se tím stal konečnou instancí ve správním
řízení při jednání na
základě zákona 455/19991 Sb.
V návaznosti na zřízení Českého
živnostenského úřadu má ovšem
mimořádný význam ustanovení
§ 7 ze společné zprávy, kterým
je do doby vzniku Českého živnostenského
úřadu pověřeno vykonávat jemu
příslušející působnosti
ministerstvo obchodu a cestovního ruchu. V přechodných
a závěrečných ustanoveních
byly respektovány připomínky výborů
požadující zvláštní úpravu
ochrany podnikatelského tajemství a regulování
kontrolní činnosti živnostenského úřadu
tak, jak se to stalo v nově koncipovaném §
5 a 6 návrhu společné zprávy.
Do společné zprávy nebyly zahrnuty všechny
návrhy a připomínky a je nutno zmínit
se zejména o jednom, který by přinesl závažnou
koncepční změnu do tohoto zákona,
kdy výbor rozpočtový a kontrolní a
výbor pro obchod a cestovní ruch navrhl, aby i na
úrovni obecné úpravy, to znamená do
§ 2 a 3 navrhovaného zákona byla vložena
kompetence, která by zmocnila pověřené
obecní úřady, to znamená obecní
živnostenské úřady podstatně
širší pravomocí, kdy by měly vykonávat
působnost v agendě vydávání
živnostenských oprávnění ve všech
ohlašovacích živnostech, to znamená i
pro živnosti řemeslné a vázané.
Tím by na úrovni okresních úřadů
zůstala agenda koncesní a pochopitelně vedení
rejstříku a odvolacích řízení
do rozhodnut obecních živnostenských úřadů.
Tato změna nebyla do společné zprávy
zahrnuta, a to z toho důvodu, že je nutno si uvědomit,
že působnost tohoto zákona by měla a
musí být dána dnem 2. ledna. Delegace zákona
105 o soukromém podnikání občanů
tak, jak ji provedl zákon 455 z letošního roku,
federální zákon - živnostenský
řád, vytvořila situaci, kdy odbory, které
doposud registrovaly na obecních a městských
úřadech živnostenskou činnost, ztrácejí
jakékoli právo vydat jakékoli rozhodnutí.
Při úvahách o zařazení nebo
nezařazení této další připomínky
a tohoto dalšího závažného zásahu
do zákona dospěli společní zpravodajové
výborů k závěru, že by nebylo
vhodné tento krok činit, protože by to narazilo
na absolutní nepřipravenost, a to pokud jde o personální
otázky i pokud jde o technické vybavení.
Je tedy podle názoru zpravodajské zprávy
nutno respektovat stávající stav, který
musí kontinuálně přejít na
novou registraci. Čímž se nevylučuje
do budoucna posílení pravomoci obecních živnostenských
úřadů v souladu s celkovou tendencí,
aby obecní samospráva a obecní působnost
doznala postupem času potřebné ho posílení.
V souvislosti s tím bych si dovolil požádat
pana předsedajícího, aby mi rovnou dovolil
přednést jeden pozměňovací
návrh technického charakteru.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pokud jste uzavřel slovo, otevírám rozpravu
a první jste se přihlásil. Prosím.
Poslanec Václav Stieber: Navrhuji aby do §
4 zákona ve zně ní společné
zprávy bylo na třetí řádce
ze § 2 odst. 1 písm. f) a odst. 2 za slova "samostatné
odbory" vloženo "samostatné živnostenské
odbory". Je to nutná úprava s ohledem na dikci
§ 1, kde se samostatné živnostenské odbory
vyskytují jako obecný pojem a i v tomto § 4
odst. 1 se samostatné živnostenské odbory vyskytují
u Magistrátního úřadu hlavního
města Prahy a bylo by nelogické, kdyby tato změna
nebyla provedena.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Stieberovi. Dále se přihlásil
pan poslanec Bezděk, dávám mu slovo, připraví
se paní poslankyně Krejčová.
Poslanec Josef Bezděk: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové.
Jako předseda garančního výboru si
vás dovoluji požádat o pozitivní podporu
při projednávání a přijímání
tohoto zákona.
Přesto na základě včerejšího
našeho jednání předkládám
návrh plénu a doporučuji akceptovat následující
doplnění, a to, aby v § 2 odst. 1 písm.
b) a v § 3 písm b) bylo doplněno - u §
2 písm. b) za ministerstvo, aby tyto materiály dostal
"a příslušné mu finančnímu
úřadu" a obdobně u § 3 písm.
b) bylo doplněno "a příslušnému
finančnímu úřadu". Dosáhnout
toho, aby rozhodnutí, materiály, co se týkají
koncesí a všech těchto živnostenských
činností byly současně poskytovány
souběžně finančním úřadům.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bezděkovi. Předávám
slovo paní poslankyni Krejčové.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno. Nepředstupuji před vás s
žádným pozměňovacím návrhem.
Jsem přesvědčena o tom, že všechny
výbory, které se zabývaly projednáváním
návrhu zákona, všechny své připomínky
do společné zprávy zakotvily.
Přesto pokládám za svou povinnost v této
chvíli, kdy Česká národní rada
přivede do života tak důležitou instituci
jako jsou živnostenské úřady, na jednu
věc. Zákonná norma, kterou se pracovníci
všech stupňů živnostenských úřadů
budou řídit, je dána federálním
zákonem 455/1991 Sb. Myslím, že je všeobecně
známo, že tento federální zákon
hned po svém přijetí vyvolal řadu
pochybností a kritiky ze všech stran odborné
veřejnosti. Samozřejmě nemohu a nemám
v úmyslu předjímat, zda tento zákon,
který ještě nenabyl účinnosti,
bude v blízké budoucnosti novelizován, či
nikoli. Ale pokládám za nutné předkladatele,
resp. ministerstvo obchodu a cestovního ruchu tady reprezentované
místopředsedou vlády upozornit na to, že
pracovníky živnostenských úřadů
stavíme do nelehké role. Od 1. ledna, pokud tato
sněmovna přijme návrh zákona a nabude
účinnosti, budou muset pracovníci těchto
živnostenských úřadů vykládat
federální zákon.
Protože není možné, aby se výklad
zakládal na subjektivních pocitech jednotlivých
pracovníků, a protože to budou obce, které
budou řešit zdánlivě nejsnazší
registraci ohlašovacích živností volných,
pokládám za velmi důležité, aby
ministerstvo ob chodu a cestovního ruchu v době
co nejkratší připravilo a předložilo
pracovníkům živnostenských úřadů
prováděcí předpisy. Už teď,
pokud jde o federální zákon č. 465,
se setkáváme s řadou dotazů, pochybností,
sporů o tom, jak ten zákon, až nabude účinnosti,
vykládat.
Prosím ministerstvo obchodu a cestovního ruchu,
přestože se jedná o federální
zákon a budou to české živnostenské
úřady, které ho budou uvádět
do praxe, aby splnilo svou povinnost a aby v budoucnu v této
důležité oblasti nedocházelo k pochybnostem
a nesrovnalostem. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Krejčové. Předávám
slovo panu poslanci Květovi.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové!
Podotýkám, že nejsem členem rozpočtového
a kontrolního výboru a zpočátku jsem
podporoval jejich návrh, který nebyl zařazen
do společné zprávy a je na straně
2, na souhrnu připomínek, které nebyly zařazeny.
Nyní po přečtená a vyslechnuta různých
fundovaných kritických připomínek
k tomuto navrhuji kompromis, a to, aby v § 2 záhlaví
znělo: "okresní živnostenský úřad
nebo pověřený obecní živnostenský
úřad". Odůvodnění: v mnoha
předvolebních dokumentech, ale i během činnosti
naší sněmovny jsme se vždy vyslovovali
pro posílení úlohy obcí. Nyní
máme příležitost umožnit toto posílení
úlohy obcí a nezesilovat dále centralistické
postavení okresních úřadů,
o kterých se při různých diskusích
o státoprávním uspořádání
ČR hovořilo, že budou postupně přenášet
své pravomoci na pověřené obecní
úřady. Čili napomozme tomu nyní v
realitě.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Květovi. Ptám se, kdo
se dále hlásí do rozpravy.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo,
dámy a pánové! Vůbec jsem se nechtěl
přihlásit, ale nakonec mi to nedalo a musím
reagovat na návrh, který zde vznesl nyní
pan poslanec Květ. Já také nejsem pro tuhý
centralismus a dokonce bych se velmi přimlouval, aby v
nějakém časovém odstupu státu
správa v těchto záležitostech byla postoupena
co nejníže, tedy na pověřené
obecní úřady, teď to ale možné
není. Bohužel už vůbec není možné
§ 2 odst. 1 v návětí začít
tím, že okresní živnostenské úřady
nebo obecní živnostenské úřady
vykonávají tu a tu působnost. Pak se nám
stane, že nebudou v tomto důležitém správním
řízení vědět, kdo to tedy vlastně
má dělat. Má-li to dělat okresní
úřad nebo obecní úřad. Nemůžeme
nechat živnostníky v napětí nebo v nejistotě,
zda se mají obrátit na obec nebo na okres. To je
naprosto vyloučené. Zákon musí přesně
říci, kdo co činí na venkově
a kdo co činí v Praze. Nemůžeme tam
dávat někomu něco na výběr.
Mohly by nastávat kompetenční spory a my
bychom museli také pamatovat na to, jak ty kompetenční
spory vyřešit.
Toto jsem považoval za potřebné říci
před tím, než bude o návrhu poslance
Květa hlasováno.
Kromě toho je třeba v podstatě technicky
upravit závěrečný § 8, kde jsou
uvedena zrušovací ustanovení. V bodě
2 na konci je nutné připojit slova: "zákona
ČNR č. 127/90 Sb. a zákona ČNR č.
200/90 Sb.". V bodě 3 téhož § na
konci připojit slova: "a zákona ČNR
č. 127/90 Sb.". To je úprava vyplývající
z toho, že ve zrušovacích ustanoveních
citované zákony byly těmi zákony,
které jsem teď sdělil, také novelizovány.
Je to jen upřesnění. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Výbornému. Ptám
se, kdo se dále hlásí do rozpravy.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené dámy a pánové!
Mám jen tři poznámky.
Také se přikláním k názoru
předřečníka, dr. Výborného.
V této situaci bude lépe, když to bude ponecháno
okresním úřadům. Konzultoval jsem
to s řadou několika městských částí
v Brně, s přednostou živnostenského
referátu okresního úřadu v Brně
a shodli jsme se v tom, že zřejmě až od
1. ledna 1993 by to obce zvládly. V situaci, v které
jsou dnes, to je personální a technické,
by na to neměly. Do té doby by měly dostávat
kopie na vědomí. Tím by se zaučily.
Pomocí detašovaných pracovišť by
to okresní úřady ten rok řídily
a pak další novelizací tohoto zákona
by už mohla být dána větší
pravomoc obcím.
Jinak jsem velice rád, že byl zřízen
živnostenský úřad, protože to dává
za pravdu mým teoriím, že bychom se měli
vracet k praxi první republiky, kdy to na této bázi
fungovalo, nikoli tedy pod ministerstvem ale pod živnostenským
úřadem.
V této souvislosti bych si dovolil upozornit na návrh
našeho garančního výboru, objevuje se
zde ovšem termín jiný - Živnostenský
úřad České republiky. Myslím,
že je to termín adekvátnější,
vhodnější, protože název zahrnuje
i Moravu a Slezsko, včetně Čech. Dovoluji
si dát návrh na změnu, že by v těch
příslušných paragrafech, počínaje
paragrafem č. 2 odst. 1 b) místo Českého
živnostenského úřadu byl termín
Živnostenský úřad České
republiky. V následujících paragrafech by
to bylo také, tzn. § 2 odst. 1 c), § 3
b), § 4 odst. 1 a § 5 odst. 5. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Ptám
se, kdo se ještě hlásí do rozpravy.
Protože písemnou přihlášku nemám
žádnou, rozpravu končím.
Ptám se, zda si přeje slovo pan místopředseda
vlády.
Předávám mu slovo.
Místopředseda vlády ČR Antonín
Baudyš: Pane předsedající, vážené
dámy poslankyně, páni poslanci! Musím
říci, že jsem velice rád připomínkám,
které se dostaly vládnímu návrhu,
tzn. těm pozměňovacím návrhům.
Vřele s nimi souhlasím. Tak jak je to navrženo
v tisku 532, ve smyslu změn provedených jednotlivými
výbory, s tím souhlasím. Sám jsem
chtěl navrhnout, aby došlo ke změně
názvu, kterou zde navrhl pan poslanec Balcárek,
aby to nebyl živnostenský úřad
český, ale Živnostenský úřad
České republiky.
Zřejmě ten původní záměr
měl návaznost na Český úřad
statistický, báňský atd., ale domnívám
se, že Živnostenský úřad České
republiky - když ho teď tvoříme - by měl
mít pojmově takový obsah, který odpovídá
jak přítomnosti, tak budoucnosti. Jinak s připomínkami,
které zde byly vzneseny, souhlasím. Pokud jde o
změnu § 2, aby tam bylo hned v záhlaví
"okresní živnostenský úřad"
nebo "pověřený obecní...",
souhlasím s tím, jak to zde zdůvodňoval
pan poslanec dr. Výborný a další, že
by to zřejmě nebylo vhodné. Navíc
bych chtěl upozornit pro úplnost na to, že
mezi živnostmi koncesovanými a řemeslnými
a vázanými a mezi tou volnou je přece jenom
rozdíl, ta volná se pouze registruje, kdežto
ty předchozí se udělují. I tam je
ten důvod, proč by to mělo být na
okresním úřadě, aspoň v té
první fázi, ne na obecním úřadě,
který na to není ani technicky, ani lidsky vybaven.
Velice vám děkuji za podporu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedo vlády
a chci se zeptat pana společného zpravodaje, zda
si pře je vystoupit? Není nutno. Můžeme
přejít k hlasování o pozměňujících
návrzích. Předávám mu tedy
slovo.
Poslanec Václav Stieber: Děkuji. První
pozměňovací návrh, který zazněl,
byl pozměňovací návrh můj v
tom smyslu, že navrhuji, aby do § 4 návrhu zákona
ve znění společné zprávy do
formulace na třetí řádce "samostatné
odbory pověřených úřadů
městských částí" bylo
vloženo za slovo "samostatné" slovo "živnostenské".
Tento výraz by zněl: "samostatné živnostenské
odbory pověřených úřadů
městských částí...".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 101. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.