Místopředsedové ČNR J. Kalvoda, Z.
Malík, J. Vlach a 177 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředsedové
vlády M. Lukeš, A. Baudyš, ministr životního
prostředí I. Dejmal, ministr zemědělství
B. Kubát, ministr vnitra T. Sokol, ministr práce
a sociálních věcí M. Horálek,
ministr zdravotnictví M. Bojar, předseda Nejvyššího
soudu A. Mokrý.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dovolte, abych zahájil přerušené
jednání.
Než začneme projednávat další body,
pro rekapitulaci, zbývá nám provádění
sociálního zabezpečení podle tisku
465 a 530, návrh na volbu prozatímních ředitelů
Českého rozhlasu a České televize,
vládní návrh zákona o živnostenských
úřadech, průběžná zpráva
vyšetřovací komise ČNR pro otázky
lustrací a odpovědi členů vlády
ČR na interpelace, otázky a podněty poslanců
ČNR.
Přistoupíme nyní k projednávání
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 465 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 530.
Prosím nyní pověřeného člena
vlády ČR, ministra práce a sociálních
věcí pana Milana Horálka, aby vládní
návrh zákona odůvodnil.
Ministr práce a sociálních věci
Milan Horálek: Vážený pane místopředsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci! Než přistoupím k odůvodnění
zákona, prosím vás, abyste omluvili moji
včerejší nepřítomnost. Nebyl
jiný termín než včera dopoledne, abych
v Norimberku s Úřady práce Německa
jednal o problémech práce našich občanů
v Německu. Všechny problémy se podařilo
vyřídit, ale vzhledem k náledí a neprůjezdnosti
hranic jsem se nestihl vrátit tak, abych zde včera
večer mohl tento zákon odůvodnit. Prosím
o pochopení.
Jak je psáno v Koránu, nejlépe je to po ránu,
takže předkládám návrh zákona
o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení.
Listina základních práv a svobod v článku
30 vyhlašuje právo občana na přiměřené
hmotné zabezpečení ve stáří,
při nezpůsobilosti k práci a při ztrátě
živitele, přičemž uvádí,
že podrobnosti stanoví zákon.
Naše dosavadní právní úprava
důchodového a nemocenské ho zabezpečení,
která spadá jednak do kompetence federace pokud
jde o druhy, výši a podmínky tohoto zabezpečení
a jednak do kompetence republik, pokud jde o jeho vlastní
realizaci, tzn. organizační uspořádání
a řízení o nárocích, právech
a povinnostech občanů, organizací a orgánů
důchodového a nemocenského zabezpečení.
Tato oblast je však dosud upravena převážně
vyhláškami. Protože však jde o postup při
uplatnění nároků při uložení
povinností, připravilo naše ministerstvo práce
a sociálních věcí ČR návrh
zákona, který máte před sebou a který
tyto vyhlášky nahrazuje.
I když předpokládám, že od počátku
roku 1993 se přistoupí k zavedení nové
úpravy důchodového i nemocenského
pojištění, považuji tuto kodifikaci dosavadní
nepřehledné úpravy, roztříštěné
zhruba v 80 předpisech, do jednoho zákona za účelnou.
Při nese to sjednocení a zjednodušení
předpisové základny a vytvoří
přehledný a jednotný základ pro budoucí
úpravu.
Jde například o to, že dosud platné
samostatné předpisy pro zaměstnance, pro
družstevní rolníky a pro samostatně
výdělečné osoby, které se v
některých případech - například
pokud jde o lhůty ohlašovací povinnosti atd.
- liší, považuji za správné, že
návrh zákona tyto zbytečné odchylky
nahrazuje jednotným zněním. Zdůrazňuji,
že nejde dnes o to měnit nynější
systém, ale o nutnost dát dosavadním prováděcím
předpisům formu zákona.
Návrh zásad nové úpravy pro období
od roku 1993 předložím počátkem
příštího roku k posouzení vládě
a výborům ČNR.
Nyní stručně k charakteristice předkládaného
zákona. Část první v §§
1 až 3 vymezuje obsah zákona, pojem sociálního
zabezpečení pro účel tohoto zákona
a výčet orgánů, které sociální
zabezpečení provádějí. Rozsah
sociálního zabezpečení pro účely
tohoto zákona je zúžen o oblast sociální
péče, jež je nadále upravena zákonem
č. 114/88 Sb.
V části 2, §§ 4 až 16 zákona
se v zájmu komplexnosti přebírá úprava
působnosti jednotlivých orgánů sociálního
zabezpečení, a to převážně
ze zákona 114 a z dalších předpisů
uvedených v přehledu. Podotýkám, že
nové znění je doplněno v § 6
pro případy, kdy organizace zanikne bez určení
likvidátora nebo v písmenech b) a d) pro osoby nezúčastněné
na nemocenském zabezpečení.
Část 3 v návrhu zákona v §§
17 až 47 upravuje úkoly organizací, malých
organizací a okresních správ sociálního
zabezpečení na úseku nemocenského
pojištění.
Upozorňuji, že v § 17 se na žádost
odborů zvyšuje počet zaměstnanců
z 20 na 25 pro tzv. malé organizace, za něž
agendu nemocenského pojištěné provádějí
a budou provádět okresní správy sociálního
zabezpečení.
V druhé hlavě této části jsou
vymezeny úkoly zaměstnavatelských organizací
a zdravotnických institucí.
Část 4 v §§ 48 až 53 obsahuje povinnosti
jednotlivců, a to osob samostatně výdělečně
činných v nemocenském i důchodovém
zabezpečení a zaměstnanců a dalších
oprávněných osob v nemocenském pojištění
a občanů důchodců, popřípadě
jiných příjemců v důchodovém
zabezpečení.
V části 3. a 4. v §§ 20, 33, 49 a 50 se
sjednocují lhůty různých hlášení
na jednotnou dobu 8 dnů, místo dosavadních
7, 8 a 15.
V části pět § 54 se sjednocuje úprava
pokut a penále ze zákonů č. 100, 114
a z vyhlášky č. 91. Pokud jde o šestou
část, která zahrnuje úpravu řízení
v nemocenském a důchodovém zabezpečení,
upozorňuji na změnu, která vyplývá
z § 86, odst. 2, písmeno a), podle něhož
se upouští od vydávání písemných
rozhodnutí o změně dávky v důchodovém
zabezpečení; jestliže tato změna vyplývá
z hromadné úpravy stanovené zvláštním
zákonem, místo rozhodnutí zašle občanům
Česká správa sociálního zabezpečení
písemné oznámení, které nepodléhá
předpisům o správním řízení.
Tím se podstatně zjednoduší agenda,
odpadnou zbytečné náklady, a to v rozsahu
asi dva a půl miliónu korun za akci i případné
spory. K tomu chci ještě dodat, že celý
předložený návrh zákona v žádném
případě nepředstavuje zvýšení
nároků na stát ní rozpočet,
jde zde spíš o tuto úsporu, kterou jsme vymezili.
Vydávat správní rozhodnutí v těchto
případech není namístě, protože
se nevychází z posouzení individuálních
podmínek za účasti strany, ale úprava
dávky je plošně stanovena zákonem. Proti
možnému pochybení má občan možnost
uplatnit do 60 dnů námitky, o nichž pak Česká
správa sociálního zabezpečení
vydá své rozhodnutí. Takové rozhodnutí
tak podléhá obvyklému soudnímu přezkumu,
pokud proti němu občan podá opravný
prostředek.
Považuji ještě za účelné
zastavit se u § 99 o úhradě nákladů
vzniklých občanům v důsledku řízení.
Vlivem odlišného vývoje právních
úprav řízení ve věcech nemocenského
a důchodového zabezpečení platila
dosud pro úhradu nákladů odlišná
pravidla pro řízení v důchodovém
zabezpečení a jiná pro řízení
v nemocenském pojištění. Tato úprava
se nyní sjednocuje. Zároveň se však
na základě poznatků orgánů
sociálního zabezpečení omezuje okruh
případů, kdy budou náhrady nákladů
řízení hrazeny, a to na řízení
o přechodu z pracovní neschopnosti do invalidity
tzv. z moci úřední, to je z podnětu
lékařské poradní komise. Mám
zato, že se lze ztotožnit s důvody, které
vedly k této úpravě, totiž že nelze
připouštět opakované hrazení
jízdních výdajů, ušlého
výdělku, stravného, popřípadě
jiných výloh v případech neodůvodněných
žádostí o dávky sociálního
zabezpečení, které někteří
občané dokonce podávají často
i opakovaně.
V zákoně navrhujeme dát možnost řediteli
České správy sociálního zabezpečení
zřídit místní správy sociálního
zabezpečení, tj. § 126, vykonávající
některé působnosti okresní správy.
Půjde o účelné opatření
v těch případech, kde podle místní
situace se bude jevit nutné přiblížit
výkon sociálního zabezpečení
v regionech občanů.
Pokud jde o připomínky, které budou předneseny
ve zpravodajské zprávě, měl jsem možnost
se s nimi seznámit a souhlasím s nimi.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Horálkovi. Prosím
společného zpravodaje výborů pana
poslance Petra Loma, aby se ujal slova.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo
ČNR, vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení přítomní
ministři české vlády, účelem
předpokládaného zákona je upravit
organizaci a řízení v oblasti sociálního
zabezpečení ve formě zákona a nahradit
tak dosavadní právní úpravu obsaženou
v několika zákonech a v řadě podzákonných
norem, jež především ve sféře
nemocenského pojištění jsou výsledkem
dlouhodobého legislativního vývoje. Hlavním
důvodem zpracování navrhovaného zákona
je při jetí Listiny základních práv
a svobod uvozené ústavním zákonem
č. 23/91 Sb., která ve svém článku
30, odst. 1 mimo jiné stanoví princip hmotného
zabezpečení ve stáří a při
nezpůsobilosti k práci s tím, že podrobnosti
stanoví zákon. Z hlediska kompetencí k zákonným
úpravám je úprava hmotně právních
nároků v oblasti důchodového a nemocenského
pojištění v kompetenci federace, úprava
organizačního uspořádání
a vlastní realizace v působnosti České
republiky. Protože tuto oblast upravují převážně
podzákonné normy, a to včetně úpravy
nároků a povinností občanů,
je třeba tyto předpisy transformovat do formy zákonů.
V předpokládaném zákoně nejde
o novou koncepci organizace a řízení ve věcech
sociálního zabezpečení, nýbrž
v podstatě o přijetí roztříštěné
právní úpravy a její sjednocení
ve formě jednoho zákona. V zájmu komplexnosti
byla do zákona včleněna i část
ustanovení z jiných zákonů. Navrhovaný
zákon přinese tu výhodu, že v podstatě
zjednoduší a zpřehlední dosavadní
úpravu, protože shrnuje ustanovení z více
než 80 vyhlášek a 16 zákonů.
Návrh zákona obsahuje jen několik nepodstatných
změn, které se ukázaly být z hlediska
současných potřeb nezbytnými. Tak
se např. za prvé sjednocují lhůty
stanovené pro různé druhy ohlašovacích
povinností organizací a občanů v nemocenském
pojištění na jednotnou lhůtu. Za druhé
sjednocuje se okruh případů, v nichž
lze organizacím uložit penále za nesplnění
povinností v sociálním zabezpečení.
Za třetí, navrhuje se, aby orgán sociálního
zabezpečení při hromadných úpravách
důchodů nevydával rozhodnutí s tím,
že občan v tomto případě obdrží
písemné oznámení - § 86, odst.
2, písm. a). Návrh je odůvodněn především
tím, že v těchto případech jde
o rozhodování na základě zvláštních
předpisů o zvyšování důchodů
a nejedná se tedy o klasickou aplikační činnost,
kdy orgán sociálního zabezpečení
rozhoduje individuálně o právech a povinnostech
občana a individuálně posuzuje konkrétní
případ. Při hromadném zvyšování
důchodů se provádí úprava důchodů
podle zvláštního předpisu hromadně
a podle jednotných kritérií. Proti písemnému
oznámení lze podat námitky, o kterých
rozhoduje v rámci opravného řízení
Česká správa sociálního zabezpečení.
Tím je plně zabezpečena právní
jistota občanů. Navíc bude navrhovaná
úprava při hromadných úpravách
důchodů znamenat úsporu asi dva a půl
milionu Kčs ze státního rozpočtu.
Za čtvrté, na přechodnou dobu, do 31. 12.
1992 se umožňuje České správě
sociálního zabezpečení zřizovat
se souhlasem ministerstva práce a sociálních
věcí místní správy sociálního
zabezpečení za podmínky, že nedojde
ke zvýšení výdajů státního
rozpočtu a zvýšení počtu pracovníků.
Představitelé odborů při jednání
v Radě hospodářské a sociální
dohody ČR doporučili, aby v § 17 návrhu
byl zvýšen počet zaměstnanců
rozhodných pro zařazení organizace do tzv.
malých organizací z dosavadních 20 zaměstnanců
na 25 zaměstnanců. Tak bude tento počet shodný
s počtem pracovníků rozhodných pro
zápis do podnikového rejstříku a pro
daňové účely. Za malé organizace
totiž vyřizují agendu nemocenského pojištění
okresní správy sociálního zabezpečení.
Tomuto návrhu je v § 17 vyhověno. Změna
bude znamenat významnou pomoc pro nově vznikající
malé soukromé podniky.
Předkládaný návrh zákona dovršuje
oddělení právní úpravy organizace
nemocenského a důchodového zabezpečení
od organizace a uspořádání sociální
péče. Je přechodnou etapou s účinností
do 31. 12. 1992, kdy vstoupí v platnost nová úprava
chápaná jako veřejno-právní
sociální pojištění.
Vážené poslankyně a vážení
poslanci, v měsíci prosinci pro jednaly výbory
ČNR ústavně právní, pro sociální
politiku a zdravotnictví, církevní a humanitární
výbor tento návrh. Byl přijat bez zásadních
připomínek. Dílčí připomínky
výborů sledují zdokonalení návrhu,
aniž by se dotýkaly základní koncepce.
Podle mého názoru je mohou navrhovatelé bez
jakýchkoliv problémů přijmout. Návrh
zákona si nevyžádá žádné
nároky na státní rozpočet.
Dámy a pánové, navrhuji plénu ČNR
návrh zákona o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení tisk 465 ve
znění společné zprávy tisk
530 schválit. Bude tak dosaženo souladu právní
úpravy těchto otázek s Listinou základních
práv a svobod, uvozenou ústavním zákonem
č. 23/1991 Sb. Děkuji za slovo.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu. Prosím pan místopředseda Kalvoda.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, rád bych
se velmi stručně dotkl jedné části
argumentace, která tady teď odezněla v tom
smyslu, že mi připadá velice sporná.
Bylo řečeno, že úprava stanovená
navrženou novelou neznamená žádnou zvláštní
změnu v systému úpravy materie, kterou tedy
upravuje, že důvodem pro to, aby ta novela spatřila
světlo světa je to, že Listina lidských
práv a svobod, zejména v pasážích
o právech sociálních obsahuje klauzule, jejichž
podrobnosti stanoví zákon.
Chtěl bych říci, že podle mého
hlubokého přesvědčení tato
formulace neznamená, že by další a další
úprava práv a povinností občanů,
stanovená pod zákonem dalšími předpisy
ztratila účinnost spolu s účinností
Listiny práv a svobod. Jinými slovy onen důvod,
který tady je prezentován jako zásadní
důvod, aby tato novela byla přijata, mně
nepřipadá vůbec jako důvod. Chtěl
bych říci, že pokud budu hlasovat pro tuto
novelu, tak pro ni budu hlasovat nikoliv proto, že bych se
domníval, že znamená nějakou žádoucí
nebo novou koncepci sociálního zabezpečení
a že budu očekávat od vlády, že
na nové koncepci bude pracovat i na dále. Podrobnosti
stanoví zákon, tzn., že podrobnosti stanoví
zákon a na základě zmocnění
v tomto zákoně i podzákonné předpisy.
Opakuji, důvod, který byl uveden zde jako důvod
mně nepřipadá a žádoucnost nově
koncepce této materie mě naopak při padá
velmi naléhavá.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedovi Kalvodovi,
kdo se dále hlásí do rozpravy? Jestli se
do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím
a přejdeme k závěrečným slovům.
Z rozpravy nevyplynuly žádné pozměňovací
návrhy. Ptám se nyní pana ministra Horálka,
zda si přeje vystoupit, prosím.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Milan Horálek: Chci říci, že
sám hluboce souhlasím s panem místopředsedou
Kalvodou. V tom návalu práce, která je nyní
koncem roku, právě této organizační
a této konkrétní povahy jsem snad ne dost
výrazně ve svém slovu uvedl asi to, co nyní
chci napravit.
Zde již máme připravenu koncepci a návrh
zákona o sociální pomoci, který předložíme
této sněmovně jako novou zásadně
koncepční záležitost. Za druhé
v souvislosti s daňovými zákony, které
vstoupí v platnost od 1. ledna 1993 připravujeme
a předložíme zákony, kterými
se zřídí sociální pojištění
v této zemi a kterými se zřídí
Sociální pojišťovna jako veřejně-právní
podnik. Abych co nejlidověji vyjádřil o co
tam také půjde, to bude ta základní
koncepční změna. Každý občan,
když se podívá na svoji příjmovou
nebo výplatní listinu zjistí, kolik platil
na své sociální pojištění,
kolik platil na své nemocenské pojištění
a tím se stanou tyto věci průhledné
a stanou se evropské, budou pro to vytvořeny fondy,
tato pojišťovna, když vstoupí v platnost,
bude v podstatě v průběhu snad krátkého
času znamenat to, že ze svých fondů
bude tyto sociální výdaje financovat a dojde
k tomu protržení toho dnešního úzkého,
otrockého vztahu ke státnímu rozpočtu.
A další změny, které připravujeme,
to budou ty koncepční změny, které
bude, věřím, že ještě tato
sněmovna, tzn. do voleb, projednávat tak, abychom
to připravovali včas, bez časových
stresů, bez možných chyb, které by z
časových nátlaků vyplývaly.
My očekáváme, že sněmovna přijme
základní návrh těchto zákonů
od nás již v časných jarních
měsících a že bude dost času
na to, abychom tuto koncepci, která bude skutečně
evropská a tak jsme na ní pracovali a pracujeme,
aby ji mohla přijmout jako zcela novou koncepci sociální
práce v této zemi. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Horálkovi, chci se zeptat pana
společného zpravodaje, zda si přeje vy stoupit?
Není důvodu, děkuji.
Vzhledem k tomu, že nezazněl žádný
pozměňovací návrh, můžeme
hlasovat o celém návrhu zákona.
Ptám se tedy, kdo souhlasí s vládním
návrhem zákona ČNR o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení podle sněmovního
tisku 465 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 530, ať zvedne ruku.
(Hlasuje se - 105.) Děkuji 105.
Kdo je proti? 2. Děkuji 2.
Konstatuji, že tento vládní návrh zákona
byl schválen a tím jsme projednali tento bod našeho
programu. Děkuji panu ministru Horálkovi i panu
společnému zpravodaji Lomovi. (Potlesk.)
Dalším vládním návrhem zákona,
kterým bychom se měli na této schůzi
zabývat je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 479, společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 532. Prosím
po věřeného člena vlády České
republiky, jejího místopředsedu pana Antonína
Baudyše, aby vládní návrh odůvodnil.