Pondělí 16. prosince 1991

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pokud se již nikdo nehlásí do rozpravy, rozpravu uzavírám a táži se pana poslance Hrazdíry, zda si přeje vystoupit a vyjádřit se v rozpravě? (Ne.) Není třeba. Z návrhu poslance Payneho nelze extrahovat návrh změny? (Ne.) Nikoli. Navrhuji, abychom hlasovali o návrhu usnesení, tak jak jej přednesl pan poslanec Hrazdíra ve svém vstupním projevu.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení na zrušení usnesení obecního zastupitelstva obce Borovničky, okres Trutnov, podle sněmovního tisku 535, nechť zvedne ruku. 124.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh přednesený panem poslancem Hrazdírou byl přijat.

Dámy a pánové, tím jsme projednali to, co ještě před chvílí bylo maximem, co jsme mohli dnes projednat, ale za několik minut se dostaví námi obeslaný ministr Sokol, takže apeluji na vás velice snažně, abychom se po přestávce v délce 10-12 minut, to znamená ve 20.45 hodin, opět sešli. Čili teď je přestávka do 20.45 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, pokračujeme v našem jednání druhým bodem našeho programu. Pro úplnost konstatuji, že není třeba, abych dal pro zařazení tohoto bodu hlasovat - je to stále schválený druhý bod a protože je možné jej projednat, není-li námitek z pléna, na to se táži, pak projednáme bod, který byl schválen jako druhý.

(Poslanec Nerad: Je zde málo lidí.) To je obvyklý stav v této sněmovně, ale já to, až na další, prostě ignoruji.

Přistoupíme tedy k projednání druhého bodu, kterým je

VII.

Vládní návrh zákona České národní rady o některých opatřeních týkajících se působnosti ministerstev České republiky

Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní tisk 417 a společnou zprávu výborů sněmovny jako sněmovní tisk 528.

Chtěl bych požádat pověřeného člena vlády České republiky, ministra vnitra Tomáše Sokola, aby vládní návrh zákona odůvodnil.

Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dříve než přistoupím k odůvodnění vládního návrhu, mně dovolte, abych se vám všem omluvil za to, že jsem nebyl přítomen v České národní radě v době, kdy tento bod měl být správně projednán. Považuji to za svou zásadní chybu a vyvodím důsledky ve vztahu k těm, kteří mně měli upravit dnešní program tak, abych tady byl. Tlumočte, prosím, moji omluvu i těm, kteří jsou nyní nepřítomni, ale byli přítomni tehdy, když já jsem byl nepřítomen. Ještě jednou se omlouvám.

(Potlesk.)

Mám za to, že jak jsem teď mluvil dlouho, dále bych mohl mluvit krátce. Podstata vládního návrhu zákona spočívá v předsunu jisté působnosti z federálního ministerstva vnitra, ke které došlo loni zákonem č. 384 a dalšími zákony, kdy z působnosti federálního ministerstva vnitra vypadla kontrola ochrany státního, hospodářského a služebního tajemství ve státních orgánech a organizacích České republiky. Jestliže federální ministerstvo vnitra pozbylo působnosti k tomu, aby tato kontrola byla prováděna, bylo nutno si položit otázku, zdali i nadále by měl být někdo, kdo by takovouto kontrolu měl provádět. Od této otázky se odvíjela základní otázka, jestli ještě bude existovat nějaké státní nebo služební tajemství a na tuto otázku jsme si odpověděli kladně, že i v současném státě, jako ve všech jiných demokratických státech, budou nepochybně existovat i věci, které nebude dlužno svěřovat do nejširší veřejnosti, které bude nutno nějakým způsobem utajovat a tedy budou existovat režimy státního, služebního a hospodářského tajemství. Budou-li existovat takové režimy, pak zcela nepochybně bude nutno, aby tyto režimy někdo kontroloval. Za této situace, tak jak je to ve federálních orgánech, jsme dospěli k názoru, že tímto orgánem by mělo být české ministerstvo vnitra.

Podotýkám, že já sám v této dělbě působnosti nevidím žádnou velkou radost, není to něco, o co by někdo stál, ale logicky nepřichází v úvahu žádný jiný ústřední státní orgán než ministerstvo vnitra. Z tohoto důvodu došlo k této formální úpravě a já vás nyní zdvořile žádám, abyste - pokud budete stejného názoru jako já - s ní posléze vyslovili souhlas.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím nyní společného zpravodaje výboru pana poslance Nedbálka, aby se ujal slova.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, jak mě znáte, tak jsem velkým kritikem pana ministra Sokola, ale musím říci, že je jeden z členů vlády - protože ho neustále sleduji - který tady nejvíce vysedává. Je to tedy skutečně snad shoda okolností, že tady právě nebyl, takže v tomto směru bych byl na jeho straně.

Jinak tento návrh zákona dostaly k projednání dva výbory, to jest ústavně právní a výbor petiční, pro právní ochranu a bezpečnost. Společná zpráva říká:

...oba výbory projednaly na svých schůzích v prosinci Vládní návrh zákona ČNR o některých opatřeních, týkajících se působnosti ministerstev České republiky a doporučuji České národní radě, aby vládní návrh zákona schválila. Čili tento návrh byl bez jakýchkoliv dalších připomínek a není třeba k němu něco další ho již říkat. Doporučuji tedy, aby bylo o tomto návrhu zákona hlasováno.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto bodu programu. Písemně se doposud do rozpravy nikdo nepřihlásil. Chce tak někdo učinit v této chvíli? Hlásí se pan poslanec Hofhanzl.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Učinil bych na pana ministra dotaz, jak to, že to trvalo déle než rok, než přišli na to, že tato kontrola je třeba.

S překvapením jsem zjistil, že jsme déle než rok neměli zákon, podle kterého by bylo možno postihovat manipulace se stát ním a hospodářským tajemstvím.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Navrhl bych panu ministrovi, pokud chce odpovědět, aby tak učinil v rámci rozpravy.

Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Pane poslanče, věřím, že vás především zajímá, jak k tomu došlo, ale ne že bych vám toto odpověděl nyní, ale jestli byste s tím souhlasil, podal bych vám písemnou zprávu.

Máte pravdu, že to vzbuzuje značnou nedůvěru. Pokud vím, není to věc jednoho ministerstva, je to věc jakýchsi kompetenčních rozporů. Podám v této věci vyčerpávající zprávu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlásí se někdo do rozpravy? Nikdo. Rozpravu uzavírám.

Ptám se pana ministra, zda si přeje závěrečné slovo. Nikoliv.

Ptám se pana zpravodaje, zda si přeje na závěr vystoupit? Nikoliv.

Protože návrh změn v rozpravě nezazněl, bude možné bez spolupráce s panem zpravodajem hlasovat o celém návrhu zákona, což nyní navrhuji.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o některých opatřeních týkajících se působnosti ministerstev České republiky podle sněmovního tisku 417 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 528, nechť zvedne ruku. 114.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 4.

Návrh byl přijat.

Pokud jde o jakýsi neklid, čísla tisků jsou v pořádku. Hlasu je se ve znění společné zprávy podle jednacího řádu, přestože společná zpráva pouze doporučuje, aby se vládní návrh schválil.

Jsou nějaké jiné výhrady?

Pan ministr si přeje mimo tento bod sněmovně něco sdělit.

Ministr vnitra Tomáš Sokol: Dlouho mi nic v životě ani ve sněmovně neprošlo tak hladce. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu ministrovi. Však ještě nekončíme.

Dámy a pánové, dovolte, abych konstatoval, že pro nedostatek ministrů nemůžeme nyní jednat dále.

Než ukončím dnešní zasedání této schůze, konstatuji, že zítra v 8.30 se sejde předsednictvo ČNR a přesně v 9 hodin se bude pokračovat v jednání této schůze bodem schváleným jako bod 3. Děkuji vám a přeji příjemný zbytek večera.






Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP