Pondělí 16. prosince 1991

Poslanec Miloslav Šabata: Další pozměňovací návrh předložil pan poslanec Krčma, který formuloval § 2, odst. 1: Prodej, eventuálně nájem půdy bude prováděn jen občanům České a Slovenské Federativní Republiky. Já bych si dovolil upozornit, že v zákoně č. 229, na který se vlastně návrh zákona o pozemkovém fondu České republiky odvolává, protože je od něj odvozen, je v § 3 formulace: Půdu nelze převést do vlastnictví devizových cizozemců. A je tu odvolávka č. 4 na § 5 devizového zákona 528 z r. 1990.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, myslím, že to byla korektní připomínka.

Kdo je pro návrh pana poslance Krčmy, nechť zvedne ruku. 29.

Kdo je proti? 13.

Pokud souhlasíte, považujeme návrh za nepřijatý, prosím pana zpravodaje, aby pokračoval.

Poslanec Miloslav Šabata: Další pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Sedláček. Doplňuje v § 1, odst. 1 na konec prvé věty za závorku - mezi závorku a tečku doplnit slova: "za účelem privatizace". Já bych si k tomu přece jen dovolil poznámku, že předmětem činnosti pozemkového fondu nebude jen privatizace, ono už to vyplývá ze zákona 229, že i restituce - je tam celá řada paragrafů a ještě další některé operace.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Návrh pana poslance Sedláčka je zřejmý.

Kdo je pro jeho schválení, nechť zvedne ruku. Prosím. 2.

Je snad někdo proti? 16. Děkuji.

Návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Šabata: Myslím, že poslední pozměňovací návrh jsem si dovolil podat já a to na změnu textu v § 2 odst. 1, kde místo dosavadního textu navrhuji zařadit text: "Působnost pozemkového fondu je dána zvláštním předpisem." Odkaz 1 a pod čarou se mění text odkazu 1 na zákon č. 229 atd. a vypouští se odkaz číslo 2.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, je to přesněji řečeno návrh na nové znění ustanovení § 1, odst. 2.

Poslanec Miloslav Šabata: § 2, odst. 1.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: § 2, odst. 1. Ano.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 66.

Kdo je proti? 4.

Kdo se zdržel hlasování? 62.

Děkuji, návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Šabata: To je věcný problém.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je to věcný problém, ale dosáhli jsme naprosté rovnosti hlasů mezi těmi, kdo je pro schválení a mezi těmi, kdo je proti nebo se zdrželi hlasování. Takže žádoucí většina hlasů z vašeho hlediska nebyla docílena.

Tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Šabata: Já se obávám, že tím vzniknou značné problémy při použití zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: S poznámkou se hlásí pan místopředseda Vlach.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Jestli dovolíte, já bych v tomto okamžiku požádal, vzhledem k tomu spornému výsledku, o zkontrolování počtu poslanců ve sněmovně. Ale aby bylo jasné co říkám, tak zpochybňuji výsledek hlasování.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Stalo se to, nač jednací řád pamatuje a povinností toho, kdo řídí schůzi, je zjistit přítomnost ve sněmovně. Prosím dámy a pánové, abyste se nevzdalovali ze svých míst a naše pracovnice aparátu, aby se ujaly počítání nás samých. Ověřovatelé, volám vás k plnění vašich povinností. Pan poslanec Balcárek, pan poslanec Popovič, prosím, abyste dohlédli na práci skrutátorek.

Paní Šuchmová: V době hlasování zde mělo být 142 poslanců, nyní je jich 143, protože přišel pan poslanec Payne, který tady v té době nebyl.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: V době hlasování mělo být přítomno 142 poslanců, ačkoliv součet podle mých výpočtů dává 132 a dostavil se pan poslanec Payne a pan poslanec Kozánek. (Paní Šuchmová: ten byl v době hlasování přítomen.) Čili pouze pan poslanec Payne při hlasování nebyl.

Táži se pana zpravodaje, zda navrhuje nové hlasování pro zřetelnou nesrovnalost.

Poslanec Miloslav Šabata: Byl bych velice rád, protože takto bychom znemožnili funkci zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Neslyšel jsem vás, pane zpravodaji, prosím ještě jednou.

Poslanec Miloslav Šabata: Je vidět, že tady je diference 10, je možné, že při součtu došlo k chybičce.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Zdá se, že návrhu pana zpravodaje bude třeba vyhovět. Chtěl byste ještě jednou přednést návrh změny, pane zpravodaji?

Poslanec Miloslav Šabata: Rád bych, protože bych rád přece jenom stručně vysvětlil v čem je podstata změny.

Čili nový text § 2 odst. 1 by zněl: "Působnost Pozemkového fondu je dána zvláštním předpisem" odkaz 1 pod čarou, tam se také text mění: vypouští se § 17 a zůstává tam "zákon č. 229..." atd. Je to z toho důvodu, že při formulaci původního znění, které máte ve společné zprávě jsme opomněli ještě některé další funkce Pozemkového fondu, jak vyplývají ze zákona 229. Takže tím, že jsme zúžili odkaz jenom na dva paragrafy, 17 a 18, jsme vlastně pominuli paragrafy 2, 11, 22, 24. A ty vyjadřují určitou činnost, kterou ukládá zákon č. 229 Pozemkovému fondu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Myslím, že bude na místě již hlasovat. Prosím o pečlivé spočtení hlasů.

Kdo je pro návrh změny přednesený panem zpravodajem právě nyní, ať zvedne ruku. 117. Děkuji.

Kdo je proti? 3.

Kdo se zdržel hlasování? 18. Děkuji.

Pokud tedy již nikdo nezpochybní korektnost právě proběhlého hlasování, pak tento návrh byl přijat.

Prosím, pana zpravodaje.

Poslanec Miloslav Šabata: Tím jsou vyčerpány všechny pozměňující návrhy tak, jak jsem je zaznamenal.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Budeme tedy hlasovat o návrhu, jako o celku.

Kdo tedy souhlasí s návrhem poslanců ČNR Stibice a dalších na vydání zákona ČNR o Pozemkovém fondu České republiky podle sněmovního tisku 464 a s vládním návrhem zákona ČNR o Pozemkovém fondu České republiky podle sněmovního tisku 496 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 534 a schválených pozměňovacích návrhů, nechť zvedne ruku. 120.

Kdo je proti? 10.

Kdo se zdržel hlasování? 12. Děkuji.

Návrh byl tímto přijat.

(Potlesk.)

Vážené kolegyně a vážení kolegové, jsme v takové situaci, že mi nezbývá než učinit další procedurální návrh a konstatovat, že dnes - zdá se - můžeme bez velkých problémů projednat, ještě další dva body schváleného pořadu schůze a to bod č. VIII, bod, který do dnešního pořadu navrhl pan poslanec Payne a bod č. X, který se týká zrušení samosprávy.

Navrhuji tedy, aby jako další bod byl projednán bod

VIII.

Odvolání člena zahraničního výboru a volba člena zahraničního výboru

Prosím o vyjádření sněmovny. Kdo je pro tento návrh,

nechť zvedne ruku. 125.

Kdo je proti? 2. Děkuji.

Tento návrh byl přijat.

Požádal bych pana poslance Payna, aby odůvodnil svůj návrh a přednesl stručný návrh usnesení.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající a vážená sněmovno, zahraniční výbor, jak jistě víte, má celkem 10 členů a předsedu, který je výhradně uvolněn pro práci v tomto výboru. Pan poslanec Karych, který se dlouhodobě nemůže účastnit práce ve výboru, svojí neúčastí způsobuje pouze to, že výbor není velmi často usnášení schopný. Takže funkci zahraničního výboru by nepochybně prospělo, kdyby byl nahrazen jiným poslancem. Vzhledem k tomu, že výbor jsme konstruovali jako průřezový, aby v něm byly zastoupeny všechny regulérní stálé výbory ČNR, a vzhledem k tomu, že jsme výbor konstruovali tak, aby tam byly zastoupeny politické strany zastoupené v ČNR, a to jistým způsobem (na klíči už jsme se jednou shodli), podávám návrh, aby byl ze zahraničního výboru odvolán pan poslanec Karych, který byl členem ODS a zároveň členem národohospodářského výboru. Náhradou za něj bychom navrhovali pana poslance Budinského, který je také z ODS a také z národohospodářského výboru.

Usnesení ČNR k této věci by mělo znít asi v následujícím smyslu:

"Česká národní rada

1. odvolává poslance Alexandra Karycha ze zahraničního výboru,

2. volí do zahraničního výboru poslance Budinského".

Pokud navrhuji špatné znění, prosím, opravte mne.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Mám za to, že věcně jsou obě části navrhovaného usnesení správné s tím, že by to možná mohla být usnesení dvě. Otevírám k tomuto návrhu rozpravu.

(Nikdo se nehlásí.)

Rozpravu uzavírám a navrhuji panu poslanci Paynovi, aby se vyjádřil k mému návrhu, že by mohlo jít o dvě usnesení.

Poslanec Jiří Payne: Obdobně jsme postupovali v případě náhrady jiného člena zahraničního výboru, také se jednalo o dvě usnesení. Můžeme tedy zcela symetricky přijmout dvě usnesení.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dovolím si nyní přednést již jednou přednesený návrh panem poslancem Paynem s tím, že to činím pouze pro lepší zapamatování před hlasováním. Návrh usnesení zní: "Česká národní rada odvolává poslance Alexandra Karycha ze zahraničního výboru ČNR.".

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 127.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 2.

Nezbývá, než hlasovat o návrhu druhého usnesení: " Česká národní rada volí poslance Vladimíra Budinského členem zahraničního výboru ČNR.".

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 115.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 13.

Obě usnesení byla přijata. Děkuji panu poslanci Paynovi, blahopřeji panu poslanci Budinskému ke zvolení členem zahraničního výboru.

Dámy a pánové, jak jsem již předeslal, činím další procedurální návrh, aby byl jako další bod teď projednán bod

Návrh na zrušení usnesení Obecního zastupitelstva obce Borovničky, okres Trutnov.

Dovolím si ještě požádat, aby sněmovna rozhodla hlasováním.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 117.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 3.

Děkuji. Návrh byl přijat. Blížíme se velmi ostře k hranici usnášeníschopnosti.

Nicméně prosím předsedu výboru ČNR pro územní správu a národnosti pana Antonína Hrazdíru, aby k předloženému sněmovnímu tisku 535 promluvil.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane místopředsedo, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, dovolte, abych vás požádal o vyjádření k platnosti rozhodnutí zastupitelstva, i když tentokrát nepůjde o obecně závaznou vyhlášku, ale o jeho usnesení.

Přednosta okresního úřadu v Trutnově svým dopisem ze dne 13. září letošního roku požádal ČNR o rozhodnutí k usnesení Obecního zastupitelstva obce Borovničky č. 20/3/1991, které po zastavil ve smyslu ustanovení § 62 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, vzhledem k tomu, že odporuje zákonu, a vzhledem k tomu, že zastupitelstvo ve stanovené době nesjednalo nápravu. Obecní zastupitelstvo ve smyslu ustanovení zákona o majetku obcí neboli zákona ČNR č. 172/1991 Sb. projednalo nabytí nemovitých věcí pro obec přechodem z majetku ČR podle ustanovení § 2 a 3 citovaného zákona a toto nabytí svým usnesením č. 20/3/1991 neschválilo s tím, že až do dalšího rozhodnutí zůstávají tyto nemovité věci v majetku ČR. Pro vaši informaci - obecní zastupitelstvo svým usnesením odmítlo převzít do svého vlastnictví budovu základní školy a obytné domy a pozemky, které s nimi tvoří jeden funkční celek.

Vzhledem k tomu, že podle zákona č. 172/1991 Sb. přešel dnem jeho účinnosti, tj. dnem 24. 5. 1991 na obec majetek uvedený v § 1 až 3 přímo ze zákona, tento přechod není podmíněn žádným dalším právním úkonem, tedy ani souhlasem či nesouhlasem obecního zastupitelstva. Proto ustanovení § 9 zákona o majetku obcí, kterého se Obecní zastupitelstvo v Borovničkách dovolává a které bylo v pozměněné podobě z tohoto zákona vypuštěno a zařazeno jako § 36 a) do zákona o obcích, se na přechod uvedeného vlastnictví nepoužije.

Výbor pro územní správu a národnosti, výbor rozpočtový a kontrolní i výbor ústavně právní doporučují proto České národní radě, aby přijala následující usnesení:

"Česká národní rada ruší usnesení Obecního zastupitelstva obce Borovničky, okres Trutnov ze dne 27. 6. 1991 č. 20/3/1991, neboť je v rozporu se zákonem č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí."

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám k tomuto návrhu rozpravu, písemně se dosud nepřihlásil nikdo. (Hlásí se pan poslanec Payne.) Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Payne, přestože se nehlásí regulérně.

Poslanec Jiří Payne: Omlouvám se, že jsem se nepřihlásil regulérně. Chtěl bych připomenout, že na tento problém, jakož i na řadu jiných jsem upozorňoval při projednávání zákona o majetku obcí. Tento problém posléze nebyl v České národní radě do zákona začleněn. Nicméně se dodnes domnívám, že zákon o majetku obcí měl obsahovat možnost odmítnutí určitého majetku obcí, protože každý subjekt má právo se rozhodnout, zda majetek převezme, či nepřevezme. Tak jako je možné odmítnout dědictví, měla by obec mít možnost odmítnout určitý majetek. Domnívám se, že je velmi nespravedlivé, že přímo ze zákona přechází majetek na obec. Ovšem vzhledem k tomu, jaká je situace, domnívám se, že bychom měli tuto vyhlášku zrušit. Chtěl bych podotknout, že oblast obecního zákona a problematiky obecní je velmi nedořešená. Jsou tam desítky podobných rozporů, které bychom měli co nejdříve odstranit.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Kozánek.

Poslanec Petr Kozánek: Vážený pane místopředsedo, omlouvám se, že vystupuji také neregulérně, chci reagovat na to, co řekl pan poslanec Payne. Domnívám se, pokud se jedná o odmítnutí majetku, že ve výkladu, tak jak to zde řekl pan poslanec Payne, je nedorozumění v tom, že pokud někdo chce odmítnout dědictví, může odmítnout buď celé dědictví, ale nemůže přijmout část dědictví. Pokud jsem správně rozuměl, pan Payne tady řekl, že obec by měla mít možnost odmítnout převzít část majetku. Myslím si, že ta paralela s dědictvím není správná.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP