Pondělí 16. prosince 1991

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dále se písemně nepřihlásil již nikdo. Přeje si pan poslanec Šabata vystoupit v rozpravě?

Poslanec Miloslav Šabata: Byl jsem vyzván panem dr. Květem, abych vysvětlil změnu textu odst. 1 § 2. Už jsem to vysvětloval ve vstupním rozboru tohoto odstavce. V odst. 1, jak ho máte ve společné zprávě, je odkaz pouze na dva paragrafy zákona č. 229 - § 17 a § 18. Bohužel tím došlo k přehlédnutí vazeb mezi tímto zákonem a dalšími paragrafy zákona 229, jako je § 11, 22, 24. To jsme si během úpravy v ústavně právním výboru neuvědomili. A tomu právě lépe vyhovuje původní znění tohoto odstavce ve vládním návrhu zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se paní poslankyně Mazalová.

Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno, hovořím za sebe, nikoli za klub. Území je to nejdůležitější, co každý národ nebo společenství občanů vlastní. Jeho významnou složkou je zemědělská půda. Povinností každé generace je co nejlépe s ní hospodařit a předat ji svým potomkům. Toto právo mají občané Moravy a Slezska a výše citovaným zákonem jim má být odejmuto a předáno výkonnému byrokratickému orgánu v Praze, který bez znalosti místních podmínek a potřeb má rozhodovat, kým a k jakým účelům bude půda využívána. Proti takovémuto postupu ostře protestuji a žádám, aby pro moravské kraje byl zřízen vlastní pozemkový fond.

Jak vyplývá ze Saint Germainské dohody, kterou vítězné mocnosti garantují suverenitu Československé republiky, stály při jejím zrodu tři subjekty - Čechy, Morava a Slezsko a Slovensko. Neobnovil se tedy svazek tzv. zemí koruny české. Vyplývá to z textu smlouvy, ve kterém se praví: "... uznávajíce skutečnost, že národy Čech, Moravy a části Slezska, jakož i národ Slovenska se rozhodly spojiti a skutečně se spojily trvalým spolkem za tím účelem, aby vytvořily jednotný svrchovaný a samostatný stát...". Smlouva nikdy nebyla měněna nebo zpochybňována.

Při zrodu Československé republiky v r. 1918 byly vydány dva významné dokumenty: - zákon Národního výboru ze dne 28. 10. 1918, ve kterém je uvedeno: "... státní formu čs. státu určí Národní shromáždění ve srozumění s Čs. Národní radou v Paříži...", - a tzv. "Martinská deklarace" ze dne 30. 10. 1918, kterou se slovenská politická reprezentace přihlásila ke společnému státu.

Idea československého národa o dvou větvích - české a slovenské - měla zdůvodnit unitární ráz nové republiky, která však již v roce 1927 byla znovu rozdělena do tří samosprávných zemských celků.

Idea čs. národa o dvou větvích, české a slovenské, měla zdůvodnit unitární ráz nové republiky, která však již v roce 1927 byla znovu rozdělena do tří samosprávných zemských celků. Bez ohledu na právo obyvatel Moravy a Slezska demokraticky rozhodnout o svém osudu a tedy i v rozporu s Deklarací lidských práv OSN byla k 1. 1. 1949 země Moravskoslezská zrušena.

V roce 1968 se o své právo hlásí nejen Slovensko, ale také obyvatelé Moravy a Slezska. Od nich vyšel návrh na uspořádání státu jako federace tří samosprávných zemí - Čech, Moravy a Slezska a Slovenska. Vpád cizích vojsk vedl k opětnému nastolení byrokraticko-centralistického vládního režimu a Národní shromáždění poslušně odsouhlasilo, aniž přihlédlo k vůli obyvatel Moravy a Slezska, dualistickou federaci na národnostním principu. Ta během posledních let ztratila podstatnou část své funkčnosti a připravované změny státoprávního uspořádání opět nepřihlíží k požadavkům obyvatel Moravy a Slezska.

Federální shromáždění přijalo 9. 5. 1990 usnesení, ve kterém označilo zrušení země Moravskoslezské za akt nedemokratický. Později tak učinila i Česká národní rada. Dále než k morálnímu odsouzení zákonodárné sbory jít nechtějí. Z vystoupení některých českých politiků čiší opět velkočeský nacionální antimoravismus, ne nepodobný jiným -ismům.

HSD - SMS ve volbách do zastupitelských sborů získalo 27 % hlasů voličů odevzdaných ve volebních krajích Jihomoravském a Severomoravském a stalo se tak stranou parlamentní. Její poslanci jako jediní v ČR mají právo usilovat v souladu se svým volebním programem o změnu stávajícího státoprávního uspořádání v takové, kde země Moravskoslezská bude mít rovnoprávné a samosprávné postavení s Čechami a Slovenskem. Nic z toho, co bylo výše uvedeno, nevyvrací, že se jedná o požadavek oprávněný. Je jenom otázkou času, kdy Morava a Slezsko rovnoprávného postavení dosáhnou. Do té doby než se tak stane, spravuje její záležitosti ČNR. Ta bude muset ze své činnosti složit obyvatelům účty. V demokratické společnosti platí, že každý hospodaří jen s tím, co je jeho majetkem. A půda v moravských krajích majetkem není, protože byla jejich obyvatelům odejmuta únorovou revolucí, násilným aktem.

Moravané a Slezané se vždy snažili o udržení těsného svazku s Čechy, ale vždy se bránili, když Čechové chtěli slít Moravu a Slezsko s Čechy v jeden celek a vzít jim samosprávu. A je to mu tak i dnes, kdy chtějí nakládat s majetkem, který jim nepatří. Místo toho, aby v rámci demokratické revoluce byly křivdy, spáchané na zemi Moravskoslezské, zcela samozřejmě odstraněny, mají být páchány křivdy nové.

Proto je nutné poslancům připomenout, že není demokrat ten, kdo to o sobě tvrdí, ale ten, kdo demokraticky jedná. Nemůže být ČNR považována za demokratický orgán, jestliže rušení země Moravskoslezské označila za akt nedemokratický a pak odmítá nastolit demokratický řád pro část svého území a pokračuje v diskriminaci země Moravskoslezské.

Poslancům ČNR již nestačí jen každoročně se opakující nedofinancování potřeb moravských a slezských okresů zejména v oblasti investic ve srovnání s českými okresy, nyní nám chtějí odejmout i právo spravovat vlastní pozemkový fond. Z hlediska vyššího principu mravního není velký rozdíl mezi zlodějem a tím, kdo kradené zboží přechovává nechce ho vydat, a tím, kdo prodej takového zboží zprostředkovává. Proto také dva posledně jmenovaní nemají morální právo zloděje kritizovat, nebo trestat. Z hlediska platného práva si pak každý, kdo takové zboží koupí, musí uvědomit, že až nastanou demokratické poměry, bude ho muset vydat, protože každá taková smlouva je považována za neplatnou od samého začátku.

Děkuji.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Nemám zde žádnou jinou písemnou přihlášku do rozpravy. Z tohoto důvodu rozpravu uzavírám a táži se obou navrhovatelů, zda si přejí na závěr slovo. Pan poslanec Stibic.

Poslanec Jaromír Stibic: Já se domnívám, a promiňte, že to říkám podle hlasu svého srdce, že je možné, aby byl český pozemkový fond a moravskoslezský pozemkový fond. Ale nevidím, jak to udělat hned. Myslím, že to lze nějak připravit a na jaře přijmout novelu v tom smyslu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Přeje si na závěr vystoupit pan ministr Kubát?

Ministr zemědělství Bohumil Kubát: Dovolte, abych hovořil velice stručně, protože bych se nemohl paní poslankyni Mazalové podívat do očí, kdybych se nevyznal, že by mě nesmírně mrzelo, kdyby na moravské, případně slezské půdě měl hospodařit nějaký cizák.

(Veselost. Potlesk.)

To v žádném případě! Chtěl bych jenom říci, že pozemkový fond je pouze představitelem státu. Protože zákon o půdě vlastně odebral právo být představitelem státu jednotlivým zemědělským podnikům, tedy státním podnikům. Od té doby není, kdo by potvrdil jakoukoli změnu, která proběhne v pozemkové držbě. Aby právě těm moravským sedlákům mohl stát vrátit jejich půdu, na to musí být pozemkový fond, který potvrdí akt vrácení, akt prodeje atd. Pozemkový fond zde vystupuje jako ztělesnění státu. Žádnou jinou úlohu nemá. Aby stát mohl plnit všechny funkce, které od něj vyžaduje privatizace, aby se na tuto půdu mohli vrátit hospodáři, staří, nebo úplně noví, musí mít tyto funkce, které mu chceme tímto zákonem dát.

Děkuji. Toť vše.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Chtěl bych se zeptat pana společného zpravodaje Šabaty, zda si přeje na redakci pozměňovacích návrhů na nějakou dobu přerušit toto jednání.

Poslanec Miloslav Šabata: Myslím, že by to bylo rozumné pro klidné projednání zákona a že by bylo zároveň možné učinit i přestávku na večeři.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: V tom případě ještě dovolte, abych nechal hlasovat o procedurálním návrhu, který jste podal vy a protože tuto informaci potřebujete ke zpracování připomínek.

Pokud si vzpomínáte, pan společný zpravodaj výborů poslanec Šabata navrhl, aby byly projednány oba návrhy zákona ve znění společné zprávy.

Navrhuji, abychom o tomto jeho návrhu rozhodli hlasováním.

Kdo je pro tento procedurální návrh, nechť zvedne ruku. 103.

Pokud budete souhlasit, nenechám hlasovat, kdo je proti a kdo se zdržel hlasování.

Pan společný zpravodaj, který čeká na zpracování připomínek a protože bude dobré spojit tuto dobu s večeří, apeluji na navrhovatele připomínek, aby přišli k panu zpravodaji a podle jeho požadavků eventuálně upřesnili pozměňovací návrhy.

Jakou dobu potřebujete, pane zpravodaji, k zpracování připomínek?

(Poslanec Šabata: asi 30 minut).

Přerušíme tedy naše jednání na necelou hodinu a v jednání budeme pokračovat v 19.30 h.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, budeme pokračovat v přerušeném jednání a v projednávání přerušeného bodu.

Prosím společného zpravodaje poslance Šabatu, aby se ujal slova a vážené kolegy, aby usedli na svá místa.

Poslanec Miloslav Šabata: Jako první vystoupil v rozpravě s pozměňovacím návrhem pan poslanec Dušek. Navrhl za slova "Pozemkový fond" v § 1, odstavec 1, která jsou v závorce, doplnit formulaci "jako součást ministerstva zemědělství v přímém řízení ministra zemědělství".

Druhou větu i třetí větu odstavce 1, § 1 vypustit.

Dovolil bych si k tomu poznámku. Pokud byste hlasováním podpořili tento návrh, znamenalo by to okamžité přerušení dalšího projednávání tohoto zákona, protože by se musel připravit úplně jiný návrh zákona o Pozemkovém fondu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Navrhuji, abychom hlasovali nejprve o prvním návrhu změny, to znamená doplnění v závorce. Je nutno hlasovat o všech změnách tohoto ustanovení do hromady, nebo zvlášť?

Poslanec Miloslav Šabata: Je možno zvlášť.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Mohl byste přečíst to co pan poslanec Dušek navrhuje v závorce?

Poslanec Miloslav Šabata: Za závorkou na konci první věty, odstavec 1, § 1, do první věty doplnit: Jako součást ministerstva zemědělství v přímém řízení ministra zemědělství.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 17.

Kdo je proti? 36.

Návrh změn nebyl přijat.

Pokračujte, prosím, pane zpravodaji.

Poslanec Miloslav Šabata: Jako druhý vystoupil s pozměňovacími návrhy pan poslanec Kačenka.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Promiňte, ale ještě byly nějaké návrhy pana poslance Duška.

Poslanec Miloslav Šabata: Myslím, že nebyly zformulovány. Byla to rozprava a polemika. Samozřejmě je možné tato tvrzení vyvrátit. Například kdyby Pozemkový fond neměl zřizovat akciové společnosti, tak bychom museli zastavit kupónovou privatizaci v zemědělství.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Zeptal bych se pana poslance Duška, zda měl přesně formulovaný návrh změny.

Poslanec Jiří Dušek: Neměl.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Můžeme přejít k dalším pozměňovacím návrhům.

Poslanec Miloslav Šabata: Další pozměňovací návrhy měl pan poslanec Kačenka. Navrhuje:

1. Změnu názvu zákona "O Pozemkových fondech České republiky".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Můžeme hlasovat o tomto návrhu.

Kdo je pro právě parafrázovaný návrh změny poslance Kačenky, nechť zvedne ruku. 18.

Kdo je proti? 15.

Návrh není přijat.

Prosím pana zpravodaje, aby pokračoval.

Poslanec Miloslav Šabata: Poslanec Kačenka navrhl v § 1 text: V České republice se zřizují: 1. Pozemkový fond pro území krajů Jihočeského, Středočeského, Severočeského, Východočeského, Západočeského a hlavního města Prahy se sídlem v Praze, 2. Pozemkový fond pro území krajů Jihomoravského a Severomoravského - odkaz číslo 1 - pod čarou je odkaz na zákon č. 36/60 Sb., o územním členění - se sídlem v Olomouci (dále jen Pozemkový fond).

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je možno v této podobě hlasovat o tomto návrhu změny?

Poslanec Miloslav Šabata: Myslím, že ano, protože celý text § 1 spolu souvisí.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Souhlasí s tím navrhovatel? (Souhlas.)

Kdo je pro právě přednesený návrh změny, nechť zvedne ruku. 22.

Kdo je proti? 16.

Tento návrh můžeme považovat za nepřijatý.

Prosím pana zpravodaje o pokračování.

Poslanec Miloslav Šabata: Další návrh, který se týká přečíslování odstavce 2 na 3 není potřeba projednávat, protože nedošlo ke změně.

Další návrh pana poslance Kačenky se týká § 4, kde se ve třetím řádku vypouští poslední slovo "odborníků" a doplňuje se: občanů, kteří mají trvalé bydliště v obvodu působnosti příslušného pozemkového úřadu.

Totéž se týká další změny, to znamená § 8, odstavec 1, kde se na konci první věty doplňuje opět text: z řad občanů, kteří mají trvalé bydliště v obvodu působnosti příslušného pozemkového úřadu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Navrhujete, pane zpravodaji, hlasování o obou změnách současně?

Poslanec Miloslav Šabata: Myslím, že současně je možno hlasovat, ale skoro je to zbytečné.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Má pan navrhovatel nějaký návrh ohledně způsobu hlasování? Souhlasí s návrhem pana zpravodaje hlasovat současně?

Je sněmovně zřejmé, o čem budeme hlasovat? Jsou námitky proti tomuto způsobu hlasování navrženém panem zpravodajem?

Poslanec Miloslav Šabata: Myslím, že to není námitka proti způsobu hlasování, ale je to námitka proti věcné podstatě. Tento návrh měl smysl, pokud by byly zřízeny dva Pozemkové fondy, že to mají být z Česka a z Moravy. V okamžiku, kdy nebylo schváleno to první, tak prosím pana navrhovatele, jestli by souhlasil se stažením, protože je to věcně nesmyslné.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Tato poznámka neměla sice zaznít. Chce se vyjádřit pan poslanec Kačenka, je to věcný návrh.

Poslanec František Kačenka: Vidím, že je to za stejné peníze, když stáhnu návrh zpět, musí se stejně hlasovat. Je ukončena rozprava, takže to necháme projít.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pojďme tedy hlasovat o návrhu ustanovení § 4, nechť se zbavíme těchto... Pan poslanec Kačenka, autor změn, navrhuje hlasování en block o těchto dvou analogických změnách. Navrhuje to sám, proto se odvážím to navrhnout sněmovně. Má někdo námitky proti tomuto způsobu hlasování? Pokud nikoli, pak hlasujeme o obou návrzích změn současně.

Kdo je pro tyto návrhy změn, nechť zvedne ruku. 13.

Kdo je proti? 26.

Návrh nebyl přijat.

Prosím pana zpravodaje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP