Pondělí 16. prosince 1991

Já se domnívám, že účelem těchto úřadů bude a samozřejmě v zájmu jejich úředníků, aby stahovali půdu pod svůj majetek a nikoliv, aby se jí zbavovali, tak jak chceme my v pozemkovém fondu. Aby fond byl ten, kdo od sebe půdu bude strkat do vlastnictví jedinců, nikoli ji hrabat pod sebe. To se domnívám, že je účelem. Jestliže budou a jakože ano, zemědělci, bohužel, také i krachovat ve svém podnikání, budou přirozeně od úmrtí bez následníků, bez dědiců, pak zde se tato půda dostane zpět do držení fondu. Fond si místo opasku bude muset obléknout na své kalhoty kšandy, protože začne tloustnout. Opakem je to, co chceme, aby fond štíhlel. Takže se přimlouvám za to, aby to ne byla právnická osoba, ale aby to patřilo i přes nechuť současného ministerstva, aby to patřilo ministerstvu zemědělství, aby to patřilo na úroveň ředitelství téhož ministerstva, a aby zde byla snaha víceméně tím vzniklá, od sebe majetek odstrkovat. Vím, že tím zasahuji do celé dikce zákona. Jsem si toho vědom, ale dělám to proto, že jsem si vědom nestane-li se tak, že může dojít k situaci, kdy vlastně se podepíše rok 1948 a tento pozemkový fond bude monopolním vlastníkem půdy v tomto státě. Stát se to může, a předpokládá se to. Nevidím tedy důvod, proč bychom ne měli změnit § 1, odst. 1.

Dále v § 2, odst. 2 se říká, že v rámci schváleného privatizačního projektu pozemkový fond a dále písmeno a) až za písmeno i), vyčíslují se tam všechny možné způsoby, jakými bude tento fond podnikat. Přesně kopíruje, je to pravda, fond národního majetku podle zákona č. 171, ale domnívám se, že v tomto případě opět tato dikce není na místě. Proto, že nepamatuji to, že by vznikla jakákoliv akciová společnost na půdě. Akciová společnost na půdě je právě tak škodlivá, jako akciová společnost v lesích. Domnívám se, že jsme se na tom už dohodli, co se týče snad budoucího znění zákona o privatizaci lesů nebo o lesním zákoně. Nevím, proč bychom měli zakládat tuto možnost v pozemkovém fondu. Jestliže někdo je držitelem akcií, podniku na půdě, dostává se do situace, že jeho jediným zájmem je dostat co největší výtěžek z půdy a je mu zcela jedno, jakým způsobem se to docílí, jestliže se bude drancovat půda nebo ne. Dost na tom, že půda bude pronajímána. Systém pronájmu je znám z minulosti. Pachty byly dávány na 12 roků. Není to málo, obsahovalo to celý jeden osevní postup.

A přesto začátek byl takový, že prvních šest let pachtýř hnojil a dalších šest let vápnil, aby dostal zpět živiny, které do půdy za celých šest let předtím uložil. Ale po dvanácti letech mu skončil pacht a půda byla tam, kde byla na začátku. Domníváte se, že akciové společnosti budou hospodařit jiným způsobem, že bude jejich snaha o zušlechtění půdy? Jsem přesvědčen o tom, že sedlák, který je majitelem a jehož krédem je to, aby půdu předal svým potomkům, bude se snažit dostat půdu do úrodnosti, a to trvá minimálně patnáct roků, zvýšit úrodnost půdy jenom o jedno jediné procento obsahu humusu. Domnívám se, že je mezi vámi tolik lidí, kteří chápete, co je to ekologie, chápete, že ekologie bez půdy je nemožná a že tento argument ode mne berete.

Omlouváme se, že jsem zdržel sněmovnu v jejím jednání, ale jako návrh dávám, aby byl změněn tento zákon ve smyslu převodu zřizovatele na vlastně odpovědnou osobu, to je ministerstvo zemědělství, a tím pádem není třeba vytvářet nároky na změnu rozpočtových pravidel, na rozpočet České republiky. Ministerstvo zemědělství má dost zaměstnanců k tomu, aby to pokrylo ze svých vlastních zdrojů a je jich dost kompetentních k tomu, aby dokázali, že jsou odborníky na svém místě. Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji a prosím pana poslance Kačenku, připraví se pan poslanec Krčma.

Poslanec František Kačenka: Pane předsedající, dámy a pánové, s mnohý m, co zde přednesl kolega Dušek souhlasím. Úze mí je skutečně tím nejdůležitějším co národy nebo společenství občanů vlastní. Jeho významnou složkou je půda. Povinnost každé generace, tedy i nás, je, aby co nejlépe s ní bylo hospodařeno a abychom ji předali svým potomkům v co nejlepším stavu.

Toto právo má i společenství občanů Moravy a Slezska. Tím. to zákonem je jim odepíráno. Dojde k tomu, že výkonný orgán se sídlem v Praze bez znalostí místních potřeb a podmínek bude rozhodovat o tom, kým a k jakým účelům bude půda využívána.

Proto navrhuji, aby pro české a moravské kraje byly zřízeny Pozemkové fondy samostatně. K tomu dávám následující pozměňující návrhy:

První návrh se týká změny názvu zákona. Název bude znít "O pozemkových fondech České republiky".

"V České republice se zřizují: odst. 1 Pozemkový fond pro území kraje Jihočeského, Středočeského, Severočeského, Východočeského, Západočeského, a Hl. města Prahy se sídlem v Praze.

Odst. 2 Pozemkový fond pro území krajů Jihomoravského a Severomoravského ..." - zde se vloží odkaz č. 1 pod čarou, který bude znít: zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění, - a odstavec bude pokračovat: "...se sídlem v Olomouci". Do závorky se uvede: (dále jen "Pozemkový fond").

"Pozemkový fond je právnická osoba a zapisuje se do obchodního rejstříku".

Dále se přepisuje odst. 2 na odst. 3.

Další změna spočívá v tom, že v § 4 se vypustí v druhé větě slovo "odborníků" a doplní se slovy " občanů, kteří mají trvalé bydliště v obvodu působnosti příslušného pozemkového úřadu".

V § 8, odst. 1 se za slova "po dobu pěti let" vloží "z řad občanů, kteří mají trvalé bydliště v obvodu působnosti příslušného pozemkového úřadu".

To je vše, děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji a prosím pana poslance Krčmu.

Poslanec Ladislav Krčma: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, vážená vládo, navrhuji doplnit § 2 odst. 1 touto větou: "Prodej eventuálně nájem půdy bude prováděn jen občanům ČSFR." Přitom vycházím se zkušeností Rakouska, kdy v Rakousku byl před několika lety obdobný zákon proveden.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Balcárek. Pro obě strany bývá výhodné písemné přihlášení se do rozpravy.

Poslanec Pavel Balcárek: Omlouvám se, přihlášku jsem teď psal, ale už bych to nestihl.

Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené dámy a pánové, rád bych velice podpořil požadavky pana kolegy Kačenky, protože problém této sněmovny a vůbec centrální problém nás všech spočívá v problému decentralizace moci. A on vystihl přesně to, o co se mi jedná. Je to také v programovém prohlášení našeho HSD a podporuji decentralizaci tohoto ústředního fondu na jednotlivé fondy, tedy regionální tedy krajské. Myslím, že spousta kolegů se mnou bude souhlasit a prosím o podporu tohoto návrhu změny zákona.

Děkuji.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Prosím pane kolego.

Poslanec Václav Moskal: Pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi několik všeobecných poznámek. Návrh zákona o Pozemkovém fondu skupiny poslanců splňuje požadavek široké zemědělské veřejnosti a jsou předpoklady, že Pozemkový fond bude moci podle tohoto návrhu poslanců vyvíjet svoji činnost ze svých příjmů, v rámci svého rozpočtu a prosím doporučuji přijmout znění společné zprávy.

Nedoporučuji, aby náplň činnosti Pozemkového fondu byla omezena pozměňovacími návrhy oproti tomu, jak byla uvedena ve společné zprávě. K tomuto doporučení společné zprávy jsem veden tím, že Pozemkový fond by měl být funkční institucí, vyhovující všem vrstvám vlastníků půdy a jiného zemědělského majetku.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Moskalovi a ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do rozpravy. Není-li tomu tak, pak rozpravu uzavírám a prosím zástupce navrhovatelů, jak se dohodnou, aby se ujali slova na závěr rozpravy.

Poslanec Jaromír Stibic: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno, není opravdu snadné krátce odpovědět na návrhy přednesené panem poslancem Duškem a já se o to ani pokoušet nebudu. Omezím se na to, že ho vyzvu, aby příště po zorněji četl zákony a nepředstavoval si, že my v České národní radě tady můžeme všechno.

Domnívám se, že nemůžeme všechno. Nemůžeme porušit ustanovení federálního zákona, které říká, že v § 17 "nemovitosti ... spravují právnické osoby, řízené zákony ČNR". Nechť se pan poslanec Dušek nezlobí, ale my si nemůžeme dovolit toto ustanovení škrtnout, musíme ho vzít tak, jak je. Pokud jde o jeho katastrofické vize, podobné vize by se daly nastínit nebo zkonstruovat i na jiná odvětví národního hospodářství. Nevím, proč se mu zdá situace katastrofická v úseku nemovitostí a půdy, zatímco u fondu u majetku je všechno v pořádku, leč jde o tentýž princip.

Obchodování s půdou - věc se může nazývat různými jmény. Jde o to, zda bude plněn účel, který požaduje ekonomická reforma, pane poslanče. A ta požaduje to, aby se maximum půdy ve vlastnictví státu dostalo do soukromých rukou a k tomu je potřeba, aby pozemkový fond mohl po vyrovnání restitučních nároků všem zájemcům, kteří budou chtít půdu, tak ji prodat za co možná výhodných podmínek, protože zájemců mnoho nebude. A ne, že pozemkový fond bude hrabat půdu pod sebe. Co by s ní proboha dělal. Vždyť víme, že je to mnohde velice ztrátové. Pozemkový fond bude tlačen k tomu, aby se co možná zbavil co nejvíce a omezil tím rozlohu, kterou musí spravovat, protože je mu by takhle zůstaly jen starosti.

Není snadné se vyjádřit i k návrhům pana poslance Kačenky. Vždycky jsem respektoval právo občanů Moravy a Slezska na to, aby se do budoucna řešila územní správa podle rozhodnutí občanů. Problém je v tom, že zatím bohužel nevíme, jaké rozhodnutí občanů je, protože k tomu nebyl příležitost, a zda se nakrásně - kdybychom to takhle přijali - nepřihlásí občané Slezska a nebudou protestovat, že nechtějí, aby tam u nich působil pozemkový fond se sídlem v Olomouci, ale že požadují něco jiného, a že se jich na to nikdo netázal.

Do budoucna považuji za správné, aby se tyto věci řešily, ale opravdu nevím, jakým způsobem je řešit teď tak, aby se to nevymklo z určité soustavy orgánů ČR. Ač je mi to velice líto, nemohu se s návrhy ztotožnit.

K příspěvku pana poslance Krčmy bych rád uvedl, že naprosto souhlasíme s tím, že půda se nesmí prodávat cizozemcům. Zajímali jsme se o to už při přípravě zákona 229 o půdě a nakonec bylo legislativními odborníky řečeno, že není nutné to tam zvlášť uvádět, protože to výslovně zamezuje devizový zákon. Spoléhám tedy na to, že to tak opravdu je. Ale domnívám se, že není důvod, proti tomu pronajímat cizozemcům půdu, protože to by v mnohých oblastech bylo dobré řešení, jak vůbec půdu účelně obhospodařovat. Bohužel, protože našich vlastních zájemců asi nebude dostatek, aby to vyčerpalo celé plochy.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana ministra Kubáta, aby se ujal slova.

Ministr zemědělství Bohumil Kubát Pane předsedající, dámy a pánové. Musím říci, že tyto problémy jsou velice obšírné a dlouze diskutované při přípravě tohoto zákona, protože jsme skutečně dlouho, dlouho zvažovali, kde by pozemkový fond měl být. Nakonec jsme se rozhodli pro dikci Fondu národního jmění, protože lze předpokládat, že tak, jak bude postupovat privatizace právě půdního fondu a tak jak se bude vyvíjet soukromý sektor, nakonec stejně s tím bude probíhat privatizace dalšího našeho národního majetku a národního jmění. Není tedy vyloučeno, že za rok za dva tato sněmovna přijme sloučení obou těchto fondů jak národního jmění, tak pozemkového. Toto je určitá příprava, jak k tomu bude potom moci velmi jednoduchým usnesením dojít. Zatím to v podstatě nebylo možné, protože na ministerstvu pro privatizaci a v tomto fondu je tolik práce, že ještě k tomu připojit zemědělství by bylo neúnosné.

To, že tento nově vznikající subjekt bude zanesen do obchodního rejstříku, vypadá to, jakoby si měl otevřít podnikatelskou činnost - podotýkám že bude tedy v obchodním rejstříku, nikoli v podnikovém rejstříku, což je samozřejmě rozdíl, tak pouze tato registrace v obchodním rejstříku mu umožní, aby plnil všechny funkce, které po něm budeme žádat. To, že bude půdu získávat, bude půdu nakupovat, jinde ji bude prodávat, případně vyměňovat. Je to nesmírně důležité.

Věc, o které hovořil pan poslanec Dušek. - Prakticky na všech setkáních se zemědělci, se dost nešťastně hovoří o tom, že babička žila na Moravě, já teď žiji na Šumavě a já se kvůli tomu, že chci začít hospodařit, budu muset s rodinou zase stěhovat atd. Je to tedy požadavek, který na nás zemědělci vznášejí a my jsme nesmírně rádi, že by tento zákon vlastně umožňoval výměnu tak, že půda na Moravě bude vložena do státního fondu a odpovídající množství v přiměřeně srovnatelné bonitě bude někde jinde vydáno. Domnívám se, že je to naprosto jasný požadavek.

O tom, zda by měl být tento orgán řízen ministerstvem, si myslím, že v podstatě bych chtěl poděkovat za projevenou důvěru naší instituci. Je to snad poprvé v naší historii, co jsem v jejím čele, ale domnívám se, že ministerský byrokrat, ať je to ministr, náměstek, či referent by neměl prostě o těchto věcech rozhodovat. Budeme-li se bavit, je-li někdo podplatitelný a má-li někdo provést machinaci i s třeba se státní půdou, zcela jistě to bude možné i u ministerského úředníka. Proto tento institut stojí úplně mimo ministerstvo, mimo resort, víceméně tak, jak v případě schválení bude podléhat i České národní radě, která bude mít možnost velmi silně ovlivňovat činnost jednotlivých pracovníků. Myslím si, že pro případ řešení stížností, jestliže stížnost se dostane dejme tomu až na půdu České národní rady, zcela ne pochybně o ní bude rozhodnuto daleko kvalitněji, než kdyby ji řešilo vedení ministerstva. Domnívám se, že i z tohoto přístupu to má skutečně své místo a své opodstatnění. Domnívám se, že podobné řešení, jako bylo přijato u Fondu národního jmění, je tady naprosto v pořádku.

Co se týče zmíněného sídla a regionálního členění. Samozřejmě, že tento fond bude regionálně členěn, tzn. bude mít svá pracoviště v jednotlivých regionech tak, aby mohl řešit problémy na místě, s místní znalostí. Zůstává ten problém, jak již bylo řečeno na začátku, že archiv se nachází na Zbraslavi a všechny věci, které budou muset být tímto fondem řešeny, musí být řešeny ve spolupráci s nejvyššími ústředními orgány - a proto tato záležitost usídlení v Praze. Nejedná se o nic jiného než o snížení byrokratických průtahů. Záležitost doplnění prodejů nebo poskytování občanům Československa, to by bylo na místě a je to v dikci se zákonem o půdě.

Myslím, že to je vše, co bych k tomu mohl dodat. Domnívám se, že se s čistým svědomím mohu přiklonit k tomu, aby tento zákon byl schvalován s touto filozofií, neboť s naprosto čistým svědomím si troufnu tvrdit, že nepodtrháváme socializaci naší vesnice, ale chceme umožnit, aby se půda dostávala do soukromých rukou nových vlastníků.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji a dávám slovo společnému zpravodaji panu poslanci Šabatovi.

Poslanec Miloslav Šabata: Mám velkou prosbu - aby projevem pana ministra byla znovu otevřena rozprava, protože jsem svůj pozměňovací návrh sice avizoval, ale nakonec nepřečetl.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Faktem zůstává, že rozprava byla uzavřena. Pan ministr vystoupil zcela regulérně v rámci procedury hlasování o návrhu zákona. Leda snad, že by vystoupil ještě jednou.

Hlásíte se, pane ministře?

Ministr zemědělství Bohumil Kubát: Smím poprosit o otevření rozpravy?

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pane ministře, rozprava je znovu otevřena. Pane zpravodaji, ještě než vám dám slovo, budu konstatovat, že se do rozpravy, jako by to tušil, přihlásil pan poslanec Dušek, kterému po vás dám slovo.

Poslanec Miloslav Šabata: Nepřečetl jsem pozměňovací návrh ke znění odstavce 1 § 2. Text, který máte ve společné zprávě, by byl nahrazen tímto textem: "Působnost pozemkového fondu je dána zvláštním předpisem (viz. 1.)". Pod čarou odkaz č. 1 by zněl: "Zákon č. 229...". Byl by vypuštěn odkaz č. 2.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Dušek, kterému nyní dávám slovo. Pokud by si přál někdo další vystoupit, nechť se písemně přihlásí.

Poslanec Jiří Dušek: Nebudu nic ubírat na svých slovech, která jsem řekl, chci jen připomenout sněmovně, že je zde zřizována obchodní organizace, která se bude v každém případě snažit jakýmkoli způsobem získávat a obchodovat. To je smysl každého obchodního podnikání. Ať je myšlenka sebelepší, vždy to skončí u peněz. Na to chci upozornit.

Na druhé straně můj návrh, který jsem zde přednesl, aby ministerstvo zemědělství ve své kráse uplatnilo své schopnosti, by přinesl jen úsporu státních peněz. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se do rozpravy pan poslanec Květ, který je posledním písemně přihlášeným a kterému dávám slovo.

Poslanec Jan Květ: Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolil bych si požádat poslance Šabatu o odůvodnění jeho pozměňovacího návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Přihlásil se pan poslanec Sedláček, potom pan poslanec Šabata.

Poslanec Michal Sedláček: Vážený pane předsedající, měl bych krátké vystoupení k návrhu pana poslance Krčmy. Chtěl bych sněmovnu upozornit, že jeho návrh nespadá do působnosti ČNR, ale do působnosti FS.

Potom bych si dovolil jeden krátký návrh, který by neměl fakticky nic změnit na návrhu zákona a možná by pomohl vyřešit dilema pana poslance Duška. Kdyby se do § 1 odst. 1 do první věty přidal za slova "(dále jen pozemkový fond)" text "za účelem privatizace půdy".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP