Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
nebyl to zrovna citát toho, co pan poslanec Komárek
přednesl, a on se sám hlásí, aby návrh
doplnil.
Poslanec Vladimír Komárek: Dámy a
pánové, můj návrh měl jediný
účel, aby pokuty, které budou uloženy
okresním úřadem, byly v plném rozsahu
majetkem obce. Proto doporučuji, jak je úprava §
24 j) zachovat větu, která je ve společné
zprávě, a k ní připojit další
větu, která je prakticky úpravou vládního
návrhu. Tato věta zní: "Pokuty, ukládané
okresními úřady jsou ve výši
100 % příjmem obce, v jejímž katastru
došlo k porušení předpisů."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Děkuji a navrhuji, abychom hlasovali.
Poslanec Leopold Zubek: U jiných složek životního
prostředí jsme zavedli praxi, že pokuty ukládané
inspekcí jdou z 50% do fondu životního prostředí
a z 50% do majetku obce.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Faktickou poznámku má pan poslanec Komárek.
Poslanec Vladimír Komárek: Nevím o
inspekci, ale o okresních úřadech.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Rozprava skončila a hlasu jeme tedy o návrhu
pana poslance Komárka.
Kdo je pro, nechť zvedne ruku. 50.
Kdo je proti? 26.
Kdo se zdržel hlasování? 42.
Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.
Protože další pozměňovací
návrhy nebyly předneseny, navrhuji, abychom hlasovali,
kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR, jímž se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 130/1974 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství,
ve znění zákona ČNR č. 49/1982
Sb. a zákona ČNR č. 425/1990 Sb., podle sněmovního
tisku 478 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 531 a schváleného pozměňovacího
návrhu, nechť zvedne ruku. 108.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 9.
Návrh byl přijat, děkuji panu ministrovi,
děkuji panu společnému zpravodaji.
(Potlesk)
Dámy a pánové, dovolte, abych vás
průběžně informoval, že oba dotyční
ministři (vracím se k bodům 2 a 3) nejsou
ještě přítomni s tím, že
pokud jde aspoň o jednoho z nich, nelze to vůbec
očekávat, protože podle všech údajů
je v zahraničí.
(Nesouhlas ve sněmovně.)
Předpokládám, že se k tomuto tématu
ještě vrátíme.
Nyní navrhuji sněmovně proceduralní
změnu, která se týká toho, že
třetím bodem našeho pořadu by byl dosavadní
bod 5 návrh skupiny poslanců ČNR Stibice
a dalších na vydání zákona ČNR
o pozemkovém fondu ČR. Pokud to bude
schváleno, vzápětí bych přednesl
návrh pana poslance Chromého, pokud s tím
pan poslanec Chromý souhlasí. (Ano.)
Kdo je pro zařazení bodu 5 jako bodu 3 tak, aby
byl projednán právě nyní, nechť
zvedne ruku. 103.
Kdo je proti? 2.
Zdržel se hlasování? 11.
Budeme tedy tento bod projednávat, návrh byl přijat.
Navrhuji teď hlasovat o procedurálním návrhu
pana poslance Chromého, který jsme vyslechli a který
spočívá ve společném projednání
dosavadních bodů 5 a 6, odůvodnění
bylo rovněž sněmovně předneseno.
Kdo je pro návrh pana poslance Chromého, nechť
zvedne ruku. 111.
Kdo je proti? 4.
Zdržel se hlasování? 2.
Tento návrh byl přijat.
Znamená to, že bych požádal, aby zástupci
obou navrhovatelů předstoupili a promluvili ke sněmovně,
když poté by vystoupil společný zpravodaj
výborů ČNR, když i společná
zpráva je rovněž týkající
se obou těchto návrhů zákonů.
Předpokládám, že by společný
zpravodaj potom navrhnul bližší technologii projednání
obou návrhů společně. Prosím,
aby předstoupil pan poslanec Stibic, pokud je to on, který
je pověřen skupinou navrhovatelů návrh
odůvodnit.
Poslanec Jaromír Stibic: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, především
dovolte, abych vyslovil uspokojení se schválenou
procedurou, tzn. že oba návrhy ve znění
zprávy budou projednány společně.
Vychází se tak z reality, činí se
zadost spravedlnosti.
Společná zpráva k tomuto návrhu zákona
se liší jak od poslaneckého návrhu,
tak i od vládního návrhu zcela zřetelně
a možná i podstatně. Chtěl bych pár
slov pro vysvětlení. Je to důsledek složitosti
příslušné látky a je to také
způsobeno mezerami zákona 229 o úpravě
vlastnických vztahů k půdě, z něhož
tento zákon musí vycházet. Společná
zpráva je tedy opravdu kolektivním dílem
a chtěl bych vyjádřit uznání
práci, kterou vykonal národohospodářský
i ústavněprávní výbor i zpravodaj
- poslanec Šabata - směrem k maximálnímu
legislativnímu zdaru, který máte posoudit.
Chtěl bych připomenout, že předpokladem
dobré legislativní úpravy je vyzrálá
koncepce. V tom ohledu se u tohoto návrhu zákona
ukázaly problémy, které se závazným
zákonem o půdě těsně souvisí
a které práci nesmírně zdržovaly,
takže koncepce zrála dost dlouho. Přesto ještě
nedávno se vynořily některé problémy.
Ovšem na druhé straně bych chtěl podtrhnout,
že praxe ten to zákon nutně potřebuje.
V praxi existují poměry, které bych nazval
"poloprávní", kdy např. Státní
statky nemají právo hospodaření a
toto právo je z nouze obcházeno pravomocí
finančních úřadů.
Rád bych upozornil na otázku, která je z
pohledu rozdílu mezi poslaneckým a vládním
návrhem i společnou zprávou zásadní.
Totiž jaké zákon má mít pojetí,
co má všechno stanovit, jak má formulovat svá
ustanovení. A tady jsou dvě možnosti a něco
mezi nimi, totiž zákon důsledně dbající
legislativní čistoty, čehož je příkladem
vládní návrh a naproti tomu zákon,
který je současně dostatečně
instruktivní a může také sloužit
bez velkých problémů v praxi jako vlastně
návod k řešení, jako norma, která
je srozumitelná a podle které se skutečně
dá pracovat.
Upozorňuji na to zejména proto, že při
povšechném studiu návrhů úplně
zanikne, že návrh pozemkového fondu, pokud
jde o působnosti, odkazuje na závazné ustanovení
vyššího předpisu, kterým je zákon
č. 229 o půdě a pokud jde o jeho působnost
bez právě nemovitostí ve vlastnictví
státu, tak je to návaznost přímá.
Ovšem existuje zde ještě další velmi
významná působnost pozemkového fondu,
která spočívá v tom, že on má
být nástrojem k privatizaci nemovitostí ve
vlastnictví státu a vlastně realizátorem
privatizačních projektů. V tomto smyslu je
již ten odklad složitý, protože není
obsažen přímo v zákoně č.
229, ale tento zákon se opět odkazuje na zákon
č. 92. Čili to už je první část
jakéhosi legislativního slalomu, který by
asi pro praxi nebyl do statečně únosný.
Jsem proto velmi vděčen ústavně právnímu
výboru, že možná přes určitou
svou profesionální nechuť se ve společné
zprávě přiklonil k tomu řešení
a přistoupil k doslovné citaci příbuzného
zákona č. 171 ČNR o transformaci a
o Fondu národního majetku a přijal tu koncepci,
kterou považuji za opravdu velmi vhodnou aby pozemkový
fond byl poměrně přesnou analogií
Fondu národního majetku. A v tom smyslu společná
zpráva cituje doslova - a doslova proto, že se nelze
dost dobře na tento zákon odkázat, jaká
tedy je všechna jeho působnost v privatizačním
procesu. Doporučuji tedy tento princip vaší
pozornosti i vašeho schválení.
Dovolil bych si upozornit na některá slabá
nebo nejasná místa, na která se může
v rozpravě přijít a chtěl bych, když
mám nyní tu možnost, vyslovit k tomu stanovisko
předem. V ústavně právním výboru
se jednalo také o otázce, kde má být
sídlo pozemkového fondu a padlo tam jméno
Olomouc, které je mi velmi sympatické a já
bych se zcela ztotožnil s tím, aby sídlem pozemkového
fondu byla Olomouc. Ovšem má to jeden háček,
a to dost velký, v tom, že pozemkový fond musí
pracovat v úzké součinnosti s centrem pozemkových
úřadů, čímž je ministerstvo
zemědělství. Znamenalo by to tedy v tom případě,
že by centrum pozemkových úřadů
z ministerstva zemědělství přesídlilo
rovněž do Olomouce. To je záležitost,
ke které se jistě svrchovaně vyjádří
pan ministr.
Další otázkou, která je velmi problematická,
je ta, která při jednání ve výborech
padla - zda se nemá působnost pozemkového
fondu ve zprávě týkat i základního
lesního fondu. Domnívám se, že to, co
náleží, které pozemky, že to je
záležitost hmotně právní působnosti
a že je to záležitost federální
působnosti. Z toho důvodu velmi pochybuji o tom,
že by bylo možné současně s projednáváním
tohoto zákona zahrnout základní lesní
fond do působnosti pozemkového fondu. Nebudu vás
zdržovat, protože zprávou bude pokračovat
nebo na ni naváže pan ministr Kubát.
Doporučuji návrh ve znění společní
zprávy po připomínkách ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím již ohlášeného pana ministra
Kubáta, aby se jako zástupce druhého navrhovatele
také ujal slova.
Ministr zemědělství ČR Bohumil
Kubát: Vážený pane před
sedající, dámy a pánové, prakticky
nemám, co bych dodal, protože předkládací
zpráva pana poslance Stibice byla velmi výstižná,
naprosto přesná a chtěl bych mu poděkovat
nejen za tak jasnou předkládací zprávu,
ale i za aktivitu jeho skupiny a za naprosto perfektní
spolupráci.
Chtěl bych stejně jako on poděkovat i všem
výborům, protože v podstatě to, že
jsem se nakonec rozhodl náš vládní návrh
předložit, bylo, jak jsem již jednou řekl,
v podstatě proto, aby se práce urychlily, protože
naše debaty byly příliš dlouhé
a praxe skutečně tento zákon nesmírně
potřebuje. Proto vlastně jsme předložili
oba tyto návrhy. Já jsem minulý týden
obhajoval poslanecký návrh ve vládě,
měl jsem možnost již vládu informovat
o tom, že probíhají společná
jednání, že oba návrhy se začínají
krásně slučovat a doplňovat, čili
v tomto smyslu vzala tento návrh na vědomí
minulý týden i vláda.
Je možné dnes přistoupit k projednání
přesně ve smyslu společné zprávy,
která je kolektivním dílem. Jsem velmi rád,
že jsme se dopracovali k tomu znění, které
je vám předloženo.
Pro vaši informaci bych chtěl říci,
že náš resort počítá i s
úpravou rozpočtu právě pro tuto nově
vznikající podnikatelskou organizaci. Máme
provedenou spolu s poslanci z Institutu ekonomiky studii, jak
bude potřeba finančně založit jak co
do vybavení, tak co do osazení tuto instituci. Doufám,
že tak, jak budeme předkládat statut tohoto
pozemkového fondu, tak budeme schopni jak je nám
uloženo zhruba do 15 dnů věci dořešit
a vám předložit ke schválení.
Předem děkuji za velmi dobrou spolupráci.
Prosím, abyste tento návrh zákona schválili,
zemědělská praxe ho velmi potřebuje.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Dám slovo společnému zpravodaji výborů
ČNR posl. Šabatovi.
Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové,
všechno o významu zákona bylo řečeno
oběma navrhovateli. Dovolil bych si vás upozornit
jen na některá zajímavá místa,
která nejsou podle mého názoru v současné
době bezezbytku vyřešena a na některé
okolnosti, které budou významné pro vaše
rozhodování při pro jednávání
zákona.
Velmi citlivým místem je § 2, odstavec 1. Po
celé řadě výměny názorů
se tam dostal text, který máte před sebou.
Bohužel jsme si potom dodatečně uvědomili,
že tím neřešíme jednoznačně
otázku předmětu správy Pozemkového
fondu, zvláště ne z hlediska privatizace zemědělského
majetku ve vlastnictví státu. Problém je
v tom, že zákon, který ukládá
zřídit pozemkový fond ČR, je federální
zákon č. 229, který je vymezen majetkově,
ale mám zato, že ne dost přesně a šťastně,
takže vzniká celá řada různých
výkladů.
Když se podíváte na text, který se dostal
do společné zprávy v odstavci 1, § 2,
čtete, že Pozemkový fond spravuje nemovitosti
ve vlastnictví státu určené zvláštním
předpisem. Je tam odkaz na § 17 zákona č.
229/1991 Sb., ve kterém je opět odkaz na §
1 odst. 1 tohoto zákona, kde je uvedeno na které
nemovitosti se působnost zákona vztahuje.
Dovolím si to přečíst: "(1) Zákon
se vztahuje na půdu, která tvoří zemědělský
půdní fond, nebo do něj náleží,
a v rozsahu stanoveném tímto zákonem i na
půdu, která tvoří lesní půdní
fond,
b) obytné budovy, hospodářské budovy,
a jiné stavby patřící k původní
zemědělské usedlosti včetně
zastavěných pozemků,
c) hospodářské budovy a stavby sloužící
zemědělské a lesní výrobě
nebo s ní souvisejícímu vodnímu hospodářství
včetně zastavěných pozemků,
d) - to už není nemovitost - "jiný zemědělský
majetek uvedený v § 20."
To znamená, že § 17 zákona 229 přikazuje
Pozemkovému fondu spravovat pouze nemovitosti a privatizovat
pouze nemovitosti. Bohužel tam nikde není zmínka
o movitých věcech, o inventáři, atd.
Domníváme se, že tuto otázku bude nutno
řešit novelizací zákona 229 v tomto
směru, protože zákon 229 zřejmě
konkrétně s privatizací movitého zemědělského
majetku ve vlastnictví státu nepočítal,
jak dnešní praktická situace vyžaduje.
Proto si dovolím k tomuto odstavci 1 v rozpravě
navrhnout pozměňovací návrh. Z ostatních
ustanovení - § 2, odstavec 2 vidíte, že
způsob, jakým spravuje zemědělský
majetek ve vlastnictví státu Pozemkový fond,
že k tomu byla převzata příslušná
ustanovení ze zákona č. 171. To obsahuje
odstavec 2, § 2.
Ve třetím odstavci tohoto § je zakotveno to,
co už mělo být v zákonu o pozemkových
úřadech, to znamená, že pozemkové
úřady zprostředkovávají výměnu
pozemků státu ve správě Pozemkového
fondu a pozemků jiných vlastníků i
na území různých okresů. Jistě
jste se s těmito případy sešli. Původní
vlastník žije jinde, protože byl vyhnán
ze své obce a majetek, který se mu dnes vrací,
má v jiném okrese. Tam umožňujeme, aby
po zemkové úřady ve spolupráci s
Pozemkovým fondem mu umožnily, aby svou budovu,
kde dnes bydlí, měl blízko svého pozemkového
majetku.
Pokud jde o orgány Pozemkového fondu, jsou pojednány
na prosto shodně s příslušnými
ustanoveními zákona č. 171. Sleduje
se tím i to, že v případě potřeby
bude možno kdykoliv dva fondy na sebe navázat - Fond
národního majetku a Pozemkový fond.
Na závěr jsou pojednány příjmy
Pozemkového fondu. Ty jsou zformulovány opět
na základě zákona 92 a zákona 171.
V § 17 je navržena novelizace zákona č.
171 o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodu majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky tím, že v § 18
v odstavci 2 se za písmeno f) vkládá nové
písmeno g) které zní: K vyrovnání
rozpočtu Pozemkového fondu je možno použít
výnosů Fondu národního majetku - to
dodávám. Určitá vazba mezi oběma
fondy je.
Na závěr bych vás poprosil, abyste své
pozměňovací návrhy přednášeli
pomalu, abychom je mohli zapsat přesně, abychom
plynule zákon projednali.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu poslanci Šabatovi. Zeptal bych se pana poslance Šabaty,
zda má návrh na proceduru projednání
tohoto bodu s tím, že jsou tady dva návrhy
zákonů, které vyústily v jednu společnou
zprávu.
Zda se tím pan zpravodaj ve spolupráci s navrhovateli
zabýval.
Poslanec Miloslav Šabata: Já bych rád
navrhl, abychom pro jednali společnou zprávu. Abychom
projednali oba návrhy sou časně ve znění
společné zprávy výborů.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Oba
návrhy ve znění společné zprávy.
Dobrá. Děkuji a zahajuji rozpravu, do níž
je prozatím písemně přihlášen
pan poslanec Dušek, jehož prosím, aby se ujal
slova.
Poslanec Jiří Dušek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, dohodli jsme
se na tom, že socialismus zlikvidujeme, a přesto se
domnívám, že návrhem tohoto zákona,
který se tady objevuje, socialismus vlastně podepisujeme.
Možná, že si toho nejste vědomi, já
bych vás chtěl upozornit na některé
pasáže, aniž bych zlehčoval práci
obou návrhů a nakonec i práci ústavně
právního výboru, ale domnívám
se, že filosofie zákona, jak je podávána,
není v duchu toho, co zemědělství
potřebuje a kam se chceme vlastně tímto návrhem
zákona dostat. Účelem tohoto zákona,
pokud vím, je možnost přesunu půdy z
jednoho okresu na okres druhý. V případě,
že byl někdo vystěhován ze svého
majetku v Kolíně, žije v současné
době v Orlickém Záhoří a dnes
se dostává do situace, že majetek je mu vracen.
Má nárok na navrácení pozemku, ale
on se nemá kam v tom Kolíně nastěhovat,
protože soudruzi mu zlikvidovali všechno, zůstala
tam jenom holá půda. Kvůli té půdě
samozřejmě nebude bourat rodinný domek v
Orlickém Záhoří, ale bude se snažit
tuto půdu dostat zpět. K tomu má sloužit
tento pozemkový fond.
Dále po roce 1945 došlo k odsunu Němců,
vznikly konfiskáty, zůstala de facto státní
půda. O tuto půdu bude větší
či menší zájem podle toho, která
oblast bude v budoucnu lukrativní či nikoliv. Je
zde tedy možnost nebo je třeba, aby zde byla možnost,
půdu eventuálně prodávat či
nakupovat. Možná, že jsou možné i
pronájmy. Beru to jako alternativu sice možnou, ale
do budoucna krátkodobou. Řekli jsme si přece
jen, že chceme privatizovat, že chceme, aby majetek
patřil jednomu člověku, aby byla jasná
odpovědnost, jasný majitel. Tudíž se
domnívám, že v tom návrhu zákona,
jak je koncipován, je zde v § 1, odst. 1 zřizován
pozemkový fond jako právnická osoba, zapisující
se do obchodního rejstříku. Tím vlastně
říkáme, že tato obchodní organizace
bude s půdou obchodovat? Bude mít k tomu celé
orgány, bude mít presidium, bude mít dozorčí
radu, bude mít výkonný výbor a jsou
to vlastně další ministerské nebo úřednické
židle, které budou výnosné, protože
obchodovat půdou je vždycky výnosné
a bude i do budoucna více než dnes.