Pondělí 16. prosince 1991

Kdo je proti? 10.

Zdržel se hlasování? 34.

Tento návrh byl přijat.

Kdo souhlasí se zkrácením zákonné 60 denní lhůty k projednání návrhu zákona ČNR podle sněmovního tisku 536, nechť zvedne ruku. 63. Děkuji.

Kdo je proti? 20.

Kdo se zdržel hlasování? 40.

Tento návrh byl rovněž přijat.

Teď se omlouvám - tisk 537, o něm bylo hlasováno? Ne.

Kdo souhlasí se zkrácením zákonné 60 denní lhůty na pro jednávání návrhu zákona ČNR podle sněmovního tisku č. 537, nechť zvedne ruku. 91.

Děkuji.

Kdo je proti? 19.

Kdo se zdržel hlasování? 22.

Tento návrh byl rovněž přijat, čímž je projednán první bod. Mé jisté rozpaky a menší orientace jistou dobu byla způsobena tím, že už k druhému bodu je nezbytná přítomnost člena vlády ČR, který není přítomen. Pověřen odůvodnit tento bod byl ministr Sokol. Což se týká i bodu třetího, kde měl ve stejné funkci vystupovat ministr Horálek. Ví někdo z členů vlády o důvodech tohoto stavu? Nám nezbývá, než buď přerušit schůzi, čemuž nedávám přednost, a pokusit se získat přítomnost těchto ministrů s příslušnou výtkou a nebo tak učinit, ale projednávat předem body pořadu, které mohou být projednány. Není sice rozprava, ale pan poslanec Payne chce něco podotknout. Prosím, ať tak učiní.

Poslanec Jiří Payne: Vážení poslanci a poslankyně, vzhledem k tomu, že vláda nezajistila účast předkladatele, navrhuji stažení těchto dvou bodů z této schůze České národní rady.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, já jsem chtěl protože pořad schůze byl schválen - navrhnout, abychom nyní pokračovali bodem č. 4, který netrpí vadou, o které jsem mluvil a posléze se rozhodli, když bychom se souběžně pokusili intervenovat u české vlády o přítomnost jejích členů.

Dovolte, abych navrhl, abychom nyní pokračovali bodem 4, kterým je vládní návrh zákona ČNR, jímž se mění a doplňuje zákon ČNR č. 130/74 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství ve znění dvou tam zmíněných zákonů. (Poslanec Payne navrhuje hlasování). Pane kolego, já vám rozumím, nebyla rozprava a návrh pořadu byl schválen. Já nenavrhuji žádné doplnění ani vyřazení, jenom záměnu bodů. Já se obávám, že o tom ani nemohl padnout návrh, neboť rozprava se nekonala. Prosím pana poslance Payna, aby se ještě ujal slova, protože já mu teď nerozumím.

Poslanec Jiří Payne: Já se domnívám, že procedurální návrh může zejména k bodům programu být podán kdykoliv, zejména, není-li právě projednávaný žádný jiný bod schůze.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, zdá se, že nejrychlejší vyřešení celého procedurálního sporu, kdy nesdílím návrh kolegy Payna bude to, když o něm necháme hlasovat. Pan kolega Payne navrhl, aby z pořadu této schůze byly vyňaty body schůze 2 a 3 - je tomu tak? Námi schváleného pořadu.

Kdo je pro návrh pana poslance Payna, nechť zvedne ruku. 47.

Kdo je proti? 25.

Kdo se zdržel hlasování? 44.

Tento návrh nebyl přijat.

Navrhuji hlasovat o návrhu, že jako bod 2 se bude projedná vat nyní bod č. 4 námi schváleného pořadu. Prosím pana poslance Vácu, ale připomínám, že není rozprava.

Poslanec Oldřich Váca: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že příslušný ministr na projednávání bodu č. 2 není přítomen, navrhuji teď schůzi přerušit a vyčkat příchodu příslušného ministra.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Je ještě nějaký jiný procedurální návrh? Pokud nikoli, přesto, že jsem svůj návrh přednesl dříve a návrh pana poslance Váci měl být možná přednesen později, navrhuji tentokrát ještě hlasovat o návrhu pana poslance Váci na přerušení této schůze za podmínek, které on sám uvedl.

Kdo je pro návrh pana poslance Váci, nechť zvedne ruku. Prosím. 18.

Kdo je proti? 51.

Pokud souhlasíte, budeme tento návrh považovat za nepřijatý.

Prosím, kdo je pro to, aby se jako bod 2 dnešního pořadu projednával bod, který je schválen v pořadu dnešní schůze jako bod č. 4, jak jsem předtím již přednesl, nechť zvedne ruku. 102.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 15.

Tento návrh byl přijat.

Než požádám, prosím pana poslance Moldana.

Poslanec Bedřich Moldan: Pane předsedající, vážení poslanci, myslím, že jsme nerozhodli o tom, kam by měly být zařazeny tyto dva body, které jsme právě posunuli. Dovoluji si navrhnout, aby byly oba zařazeny na úplný konec naší schůze.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji za tento návrh a přemýšlím, jak naložit s návrhy, které jsou sice procedurální, ale podle mého názoru toto rozhodování není nutné. Nicméně v tomto kole už nechám hlasovat o každém návrhu, který odezněl.

Kdo je pro návrh pana poslance Moldana, nechť zvedne ruku. 26.

Kdo je proti? 8.

Pokud souhlasíte, budeme tento návrh považovat za nikoliv přijatý.

Než požádám pana ministra Dejmala, prosím ještě touto cestou pracovníky Kanceláře ČNR, aby se spojili se sekretariáty příslušných ministrů a tlumočili jim prozatím pouze to, že je nezbytné, aby byli přítomni na plénu ČNR.

Prosím nyní pana ministra Dejmala, aby se ujal slova, neboť je pověřen odůvodnit tento vládní návrh za Českou vládu.

II.

Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství ve znění zákona ČNR č. 49/1982 Sb., a zákona ČNR č. 425/1990 Sb. podle sněmovních tisků 478 a 531

Ministr životního prostředí ČR Ivan Dejmal: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám návrh novely zákona ČNR č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství.

Ministerstvo životního prostředí České republiky na základě legislativních prací vlády ČR zpracovalo návrh novely zákona o státní správě ve vodním hospodářství. Záměrem novely je přizpůsobit zákon společenským změnám a postavením správních orgánů, k nimž došlo v posledních letech a umožnit jim lépe obhajovat společenské zájmy na úseku vod. Hlavní navrhované změny v zákoně lze shrnout do následujících pěti okruhů:

1. Mění se postavení České vodohospodářské inspekce. Ta se stává orgánem státní správy jako samostatný vodohospodářský orgán se specifickými úkoly na úseku ochrany vod. Její funkční zaměření s okresními úřady je podstatně užší a bude se zabývat jen těmi otázkami, které jsou výslovně v tomto zákoně uvedeny. Zákon vybavuje inspekci pravomocemi ukládat opatření a pokuty. Důvodem těchto změn je potřeba zvýšit účinnost zásahu inspekce a zjednodušit postup. Pokud inspekce zjistí při kontrole určité nedostatky, nemusí již podávat návrh okresnímu úřadu, nýbrž sama přijme přiměřená opatření, popřípadě uloží pokutu. Lze předpokládat, že tento postup přispěje ke zvýšení autority inspekce a pomůže zlepšit ochranu vod.

2. Dává se lepší možnost ochrany zájmu veřejnosti ve prospěch vody tím, že se umožňuje obcím, v jejichž územním obvodu může dojít rozhodnutím vodohospodářského orgánu k ovlivnění životního prostředí, aby byly účastníkem vodoprávního řízení. Změna je formulována jako možnost být účastníkem vodoprávního řízení. Zda se obce stanou účastníkem řízení bude záležet na nich, zda do řízení jako účastník vstoupí. Pokud by postavení obcí jako účastníků řízení bylo zakotveno striktně, způsobovalo by to komplikace, protože pak by účastníkem řízení byly všechny obce, který mi protéká dotčený vodní tok. Podnět ke vstupu do řízení může vzejít i od vodohospodářského orgánu. Tímto ustanovením se přibližujeme k legislativní úpravě některých zemí Evropského společenství, kde možnost být účastníkem řízení je dána všem občanům.

3. Do zákona byla zahrnuta ustanovení o pokutách, která byla doposud řešena samostatnou právní normou, nařízením vlády ČSR č. 26/1975 Sb., o pokutách za porušení povinností stanovených na úseku vodního hospodářství, vzhledem k požadavku, aby pokuty nebyly ukládány na základě nižší normy než je zákon. Přebírá se dosavadní úprava, která se osvědčila a dochází pouze k nepatrné úpravě některých sazeb, což je zdůvodněno potřebou zachovat pokuty v takové výši, aby vzhledem ke snížení hodnoty koruny zůstaly finanční postihy účinné.

4. Vytvářejí se právní předpoklady pro platnost nového předpisu o ukazatelích přípustného stupně znečistění vod (dosavadní nařízení vlády č. 25/1975 Sb.), který dává pravomoc vodohospodářským orgánům t.j. okresním úřadům, stanovit individuální lhůtu, do kdy jsou znečišťovatelé povinni uvést vypouštění odpadních vod do souladu se zákonem. Lhůty pro toto sesouladění byly stanoveny v § 26 odst. 2 s tím, že maximální byla tříletá a uplynula dnem 1978. Skutečnost je však taková, že tohoto souladu nebylo dosaženo až dosud, a to i přes pokusy předchozích vlád, při nichž některé případy byly dokonce legalizovány výjimkami podle § 23 zákona 138/1973 Sb., o vodách. Tyto lhůty se nyní vypouštějí a vodohospodářský orgán může stanovit podle konkrétních okolností - i etapovité zavádění opatření ke zneškodňování odpadních vod.

5. Dochází k ujasnění kompetencí na úseku státní správy vodního hospodářství mezi ministerstvem životního prostředí ČR a ministerstvem zemědělství ČR v tom, že státní správu v celém rozsahu vykonává ministerstvo životního prostředí ČR a ministerstvo zemědělství ČR je orgánem státní správy pouze pro veřejné vody a kanalizace.

Jde o dílčí novelu, protože základní pojetí zákona o státní správě ve vodním hospodářství je odvozeno od hmotně právního předpisu, to je od federálního zákona o vodách, který zatím platí a jeho nahrazení novým zákonem se předpokládá teprve v průběhu r. 1992.

Přijetí novely tohoto zákona vlastně na sebe váže možnost po 1. lednu vybírat poplatky a pokuty za znečišťování vod, protože podle Listiny práv a svobod toto bude možno učinit pouze zákonem a pro ministerstvo životního prostředí to znamená příjem do fondu životního prostředí ve výši zhruba 200 mil. Kčs měsíčně a byli bychom velmi neradi, kdybychom o tento příjem přišli.

S tím ohledem nám bylo také předsednictvem ČNR a potom plénem schváleno jak upuštění od zásad, tak i zkrácení lhůty na projednání zákona.

Proto vás prosím, abyste potom svým hlasováním dali najevo souhlas s tímto zákonem tak, jak to bylo při projednávání ve výborech ČNR. Závěrem bych ještě chtěl říci, že s návrhem společné zprávy zpravodajů souhlasím, tedy se všemi změnami, které jsou tam navrhovány.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu ministru Dejmalovi, a prosím pana poslance Zubka, který je hlavním zpravodajem výborů ČNR, aby se ujal své funkce.

Poslanec Leopold Zubek: Vážený pane předsedající, vážení zástupci vlády, vážená sněmovno, úvodem dovolte, abych vám sdělil, že před zvolením do České národní rady byl pracovníkem Povodí Odry to je pracovníkem ve vodním hospodářství. Předkladatel pan ministr Dejmal se zmínil o nejdůležitějších aspektech novely. Protože to bylo věcné, chtěl bych se omezit jenom na dva okruhy problémů a to je na kompetence povodí, které při kompetenčním zákoně nebyly vůbec řešeny.

Prvý m okruhem je řešení povodňových situací.

V současné době hrozí nebezpečí, že při vzniku velké povodňové situace by vlastně neměl nikdo kompetenci situaci řešit. Novela tuto situaci řeší tak, jak je uvedeno.

Druhým problémem, který stojí za zmínku, je to, že se upravuje lhůta na uvedení do souladu se zákonem v případě vypouštění odpadní vody odchylně od zákona. Navržený postup je v souladu s praktikami, které se používají v cizině, a také odstraňuje výjimky, které jsme v minulosti zažili a které nevedly k cíli.

Tolik mé dodatky ke společné zprávě. Společnou zprávu zpracovaly dva výbory, které projednaly vládní návrh. Byl to ústavněprávní výbor a výbor pro životní prostředí a urbanismus. Všechny pozměňovací návrhy jsou víceméně formálního rázu a byly souhlasně projednány s předkladatelem.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji a otevírám rozpravu k tomuto bodu, do níž se prozatím písemně nikdo nepřihlásil. Pokud se do rozpravy nehlásí nikdo ani nyní, pak rozpravu uzavírám.

Prosím, pane kolego.

Poslanec Vladimír Komárek: Vážený pane předsedající, dá my a pánové, mám jednu připomínku ke společné zprávě, k paragrafu 24 j), kde se upravuje "z pokut uložených připadá 50 % do rozpočtu obce, v jejímž katastru došlo k porušení předpisu, a 50 % je příjmem státního fondu životního prostředí ČR."

Doporučuji tento odstavec dále doplnit o následující znění:

"Pokuty, ukládané okresními úřady jsou příjmem ve výši 100 % obce, v jejímž katastru došlo k porušení předpisů." Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji a ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nevidím nikoho, takže rozpravu uzavírám a zeptám se pana zpravodaje, zda požaduje přerušení schůze mna zpracování pozměňovacích návrhů.

(Nikoli).

Má tedy ještě slovo pan ministr Dejmal. Přeje si vystoupit?

(Nepřeje).

Prosím tedy pana zpravodaje, aby se ujal v této fázi projednávání tohoto bodu své funkce.

Poslanec Leopold Zubek: Ve společné zprávě se navrhuje obecně slova "organizace a občané" nahradit slovy "právnické a fyzické osoby". Domnívám se, že k tomu není třeba hlasování.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane kolego, hlasujeme o vládním návrhu ve smyslu společné zprávy. Měli bychom teď hlasovat o jediném návrhu změny, který zazněl teď v rozpravě.

Poslanec Leopold Zubek: Poprosil bych pana poslance Komárka, aby zopakoval svůj návrh, protože jsem ho nezaznamenal.

Poslanec Vladimír Komárek: Doporučuji, aby ve společné zprávě, jak se upravuje dosavadní § 24 j) odst. 2, první větu upraví takto, já doporučuji upravit celý odstavec s tím, že původní věta, která je ve společné zprávě, zůstane zachována a druhá věta bude znít takto: "Pokuty, ukládané okresními úřady jsou ve výši 100 % příjmem obce, v jejímž katastru došlo k porušení předpisů."

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pan zpravodaj asi zase nestačil při té rychlosti zachytit návrh změny, ale ptám se sněmovny, zda je možno, abychom o tomto návrhu změny hlasovali, zda je to návrh, který je každému srozumitelný a zřejmý do kterého místa je situován. Jsou nějaké návrhy, abychom hlasovali o této změně? Pokud nikoli, pak prosím,

Kdo je pro návrh pana poslance Komárka, nechť zvedne ruku. 54.

Kdo je proti? 6

Kdo se zdržel hlasování? 30.

Děkuji. Nejsme usnášeníschopní, to znamená, že budeme hlasování opakovat. Prosím pány kolegy, aby se laskavě dostavili do jednací místnosti. Prosím pana společného zpravodaje, aby mezitím si vzal návrh od pana poslance Komárka.

Předpokládám, že budeme schopni se usnášet a prosím, abychom ještě jednou hlasovali o návrhu pana poslance Komárka. Prosím pana společného zpravodaje, aby návrh přednesl.

Poslanec Leopold Zubek: Pan poslanec Komárek navrhuje rozšířit znění odst. 24 j): "Z pokut uložených inspekcí, připadá 50 % do rozpočtu obcí v jejímž katastru došlo k porušení předpisů, a 50 % je příjmem státního fondu životního prostředí a u pokut, uložených okresním úřadem aby šlo do rozpočtu obce 100 % těchto pokut."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP