Kdo je proti? 10.
Zdržel se hlasování? 34.
Tento návrh byl přijat.
Kdo souhlasí se zkrácením zákonné
60 denní lhůty k projednání návrhu
zákona ČNR podle sněmovního tisku
536, nechť zvedne ruku. 63. Děkuji.
Kdo je proti? 20.
Kdo se zdržel hlasování? 40.
Tento návrh byl rovněž přijat.
Teď se omlouvám - tisk 537, o něm bylo hlasováno?
Ne.
Kdo souhlasí se zkrácením zákonné
60 denní lhůty na pro jednávání
návrhu zákona ČNR podle sněmovního
tisku č. 537, nechť zvedne ruku. 91.
Děkuji.
Kdo je proti? 19.
Kdo se zdržel hlasování? 22.
Tento návrh byl rovněž přijat, čímž
je projednán první bod. Mé jisté rozpaky
a menší orientace jistou dobu byla způsobena
tím, že už k druhému bodu je nezbytná
přítomnost člena vlády ČR,
který není přítomen. Pověřen
odůvodnit tento bod byl ministr Sokol. Což se týká
i bodu třetího, kde měl ve stejné
funkci vystupovat ministr Horálek. Ví někdo
z členů vlády o důvodech tohoto stavu?
Nám nezbývá, než buď přerušit
schůzi, čemuž nedávám přednost,
a pokusit se získat přítomnost těchto
ministrů s příslušnou výtkou
a nebo tak učinit, ale projednávat předem
body pořadu, které mohou být projednány.
Není sice rozprava, ale pan poslanec Payne chce něco
podotknout. Prosím, ať tak učiní.
Poslanec Jiří Payne: Vážení
poslanci a poslankyně, vzhledem k tomu, že vláda
nezajistila účast předkladatele, navrhuji
stažení těchto dvou bodů z této
schůze České národní rady.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
já jsem chtěl protože pořad schůze
byl schválen - navrhnout, abychom nyní pokračovali
bodem č. 4, který netrpí vadou, o které
jsem mluvil a posléze se rozhodli, když bychom se
souběžně pokusili intervenovat u české
vlády o přítomnost jejích členů.
Dovolte, abych navrhl, abychom nyní pokračovali
bodem 4, kterým je vládní návrh zákona
ČNR, jímž se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 130/74 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství
ve znění dvou tam zmíněných
zákonů. (Poslanec Payne navrhuje hlasování).
Pane kolego, já vám rozumím, nebyla rozprava
a návrh pořadu byl schválen. Já nenavrhuji
žádné doplnění ani vyřazení,
jenom záměnu bodů. Já se obávám,
že o tom ani nemohl padnout návrh, neboť rozprava
se nekonala. Prosím pana poslance Payna, aby se ještě
ujal slova, protože já mu teď nerozumím.
Poslanec Jiří Payne: Já se domnívám,
že procedurální návrh může
zejména k bodům programu být podán
kdykoliv, zejména, není-li právě projednávaný
žádný jiný bod schůze.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
zdá se, že nejrychlejší vyřešení
celého procedurálního sporu, kdy nesdílím
návrh kolegy Payna bude to, když o něm necháme
hlasovat. Pan kolega Payne navrhl, aby z pořadu této
schůze byly vyňaty body schůze 2 a 3 - je
tomu tak? Námi schváleného pořadu.
Kdo je pro návrh pana poslance Payna, nechť zvedne
ruku. 47.
Kdo je proti? 25.
Kdo se zdržel hlasování? 44.
Tento návrh nebyl přijat.
Navrhuji hlasovat o návrhu, že jako bod 2 se bude
projedná vat nyní bod č. 4 námi schváleného
pořadu. Prosím pana poslance Vácu, ale připomínám,
že není rozprava.
Poslanec Oldřich Váca: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vzhledem k tomu, že příslušný ministr
na projednávání bodu č. 2 není
přítomen, navrhuji teď schůzi přerušit
a vyčkat příchodu příslušného
ministra.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Je ještě nějaký jiný procedurální
návrh? Pokud nikoli, přesto, že jsem svůj
návrh přednesl dříve a návrh
pana poslance Váci měl být možná
přednesen později, navrhuji tentokrát ještě
hlasovat o návrhu pana poslance Váci na přerušení
této schůze za podmínek, které on
sám uvedl.
Kdo je pro návrh pana poslance Váci, nechť
zvedne ruku. Prosím. 18.
Kdo je proti? 51.
Pokud souhlasíte, budeme tento návrh považovat
za nepřijatý.
Prosím, kdo je pro to, aby se jako bod 2 dnešního
pořadu projednával bod, který je schválen
v pořadu dnešní schůze jako bod č.
4, jak jsem předtím již přednesl, nechť
zvedne ruku. 102.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 15.
Tento návrh byl přijat.
Než požádám, prosím pana poslance
Moldana.
Poslanec Bedřich Moldan: Pane předsedající,
vážení poslanci, myslím, že jsme
nerozhodli o tom, kam by měly být zařazeny
tyto dva body, které jsme právě posunuli.
Dovoluji si navrhnout, aby byly oba zařazeny na úplný
konec naší schůze.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Děkuji za tento návrh a přemýšlím,
jak naložit s návrhy, které jsou sice procedurální,
ale podle mého názoru toto rozhodování
není nutné. Nicméně v tomto kole už
nechám hlasovat o každém návrhu, který
odezněl.
Kdo je pro návrh pana poslance Moldana, nechť zvedne
ruku. 26.
Kdo je proti? 8.
Pokud souhlasíte, budeme tento návrh považovat
za nikoliv přijatý.
Než požádám pana ministra Dejmala, prosím
ještě touto cestou pracovníky Kanceláře
ČNR, aby se spojili se sekretariáty příslušných
ministrů a tlumočili jim prozatím pouze to,
že je nezbytné, aby byli přítomni na
plénu ČNR.
Prosím nyní pana ministra Dejmala, aby se ujal slova,
neboť je pověřen odůvodnit tento vládní
návrh za Českou vládu.
Ministr životního prostředí ČR
Ivan Dejmal: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, předkládám návrh
novely zákona ČNR č. 130/1974 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství.
Ministerstvo životního prostředí České
republiky na základě legislativních prací
vlády ČR zpracovalo návrh novely zákona
o státní správě ve vodním hospodářství.
Záměrem novely je přizpůsobit zákon
společenským změnám a postavením
správních orgánů, k nimž došlo
v posledních letech a umožnit jim lépe obhajovat
společenské zájmy na úseku vod. Hlavní
navrhované změny v zákoně lze shrnout
do následujících pěti okruhů:
1. Mění se postavení České
vodohospodářské inspekce. Ta se stává
orgánem státní správy jako samostatný
vodohospodářský orgán se specifickými
úkoly na úseku ochrany vod. Její funkční
zaměření s okresními úřady
je podstatně užší a bude se zabývat
jen těmi otázkami, které jsou výslovně
v tomto zákoně uvedeny. Zákon vybavuje inspekci
pravomocemi ukládat opatření a pokuty. Důvodem
těchto změn je potřeba zvýšit
účinnost zásahu inspekce a zjednodušit
postup. Pokud inspekce zjistí při kontrole určité
nedostatky, nemusí již podávat návrh
okresnímu úřadu, nýbrž sama přijme
přiměřená opatření,
popřípadě uloží pokutu. Lze předpokládat,
že tento postup přispěje ke zvýšení
autority inspekce a pomůže zlepšit ochranu vod.
2. Dává se lepší možnost ochrany
zájmu veřejnosti ve prospěch vody tím,
že se umožňuje obcím, v jejichž územním
obvodu může dojít rozhodnutím vodohospodářského
orgánu k ovlivnění životního
prostředí, aby byly účastníkem
vodoprávního řízení. Změna
je formulována jako možnost být účastníkem
vodoprávního řízení. Zda se
obce stanou účastníkem řízení
bude záležet na nich, zda do řízení
jako účastník vstoupí. Pokud by postavení
obcí jako účastníků řízení
bylo zakotveno striktně, způsobovalo by to komplikace,
protože pak by účastníkem řízení
byly všechny obce, který mi protéká
dotčený vodní tok. Podnět ke vstupu
do řízení může vzejít
i od vodohospodářského orgánu.
Tímto ustanovením se přibližujeme k
legislativní úpravě některých
zemí Evropského společenství, kde
možnost být účastníkem řízení
je dána všem občanům.
3. Do zákona byla zahrnuta ustanovení o pokutách,
která byla doposud řešena samostatnou právní
normou, nařízením vlády ČSR
č. 26/1975 Sb., o pokutách za porušení
povinností stanovených na úseku vodního
hospodářství, vzhledem k požadavku,
aby pokuty nebyly ukládány na základě
nižší normy než je zákon. Přebírá
se dosavadní úprava, která se osvědčila
a dochází pouze k nepatrné úpravě
některých sazeb, což je zdůvodněno
potřebou zachovat pokuty v takové výši,
aby vzhledem ke snížení hodnoty koruny zůstaly
finanční postihy účinné.
4. Vytvářejí se právní předpoklady
pro platnost nového předpisu o ukazatelích
přípustného stupně znečistění
vod (dosavadní nařízení vlády
č. 25/1975 Sb.), který dává pravomoc
vodohospodářským orgánům t.j.
okresním úřadům, stanovit individuální
lhůtu, do kdy jsou znečišťovatelé
povinni uvést vypouštění odpadních
vod do souladu se zákonem. Lhůty pro toto sesouladění
byly stanoveny v § 26 odst. 2 s tím, že maximální
byla tříletá a uplynula dnem 1978. Skutečnost
je však taková, že tohoto souladu nebylo dosaženo
až dosud, a to i přes pokusy předchozích
vlád, při nichž některé případy
byly dokonce legalizovány výjimkami podle §
23 zákona 138/1973 Sb., o vodách. Tyto lhůty
se nyní vypouštějí a vodohospodářský
orgán může stanovit podle konkrétních
okolností - i etapovité zavádění
opatření ke zneškodňování
odpadních vod.
5. Dochází k ujasnění kompetencí
na úseku státní správy vodního
hospodářství mezi ministerstvem životního
prostředí ČR a ministerstvem zemědělství
ČR v tom, že státní správu v
celém rozsahu vykonává ministerstvo životního
prostředí ČR a ministerstvo zemědělství
ČR je orgánem státní správy
pouze pro veřejné vody a kanalizace.
Jde o dílčí novelu, protože základní
pojetí zákona o státní správě
ve vodním hospodářství je odvozeno
od hmotně právního předpisu, to je
od federálního zákona o vodách, který
zatím platí a jeho nahrazení novým
zákonem se předpokládá teprve v průběhu
r. 1992.
Přijetí novely tohoto zákona vlastně
na sebe váže možnost po 1. lednu vybírat
poplatky a pokuty za znečišťování
vod, protože podle Listiny práv a svobod toto bude
možno učinit pouze zákonem a pro ministerstvo
životního prostředí to znamená
příjem do fondu životního prostředí
ve výši zhruba 200 mil. Kčs měsíčně
a byli bychom velmi neradi, kdybychom o tento příjem
přišli.
S tím ohledem nám bylo také předsednictvem
ČNR a potom plénem schváleno jak upuštění
od zásad, tak i zkrácení lhůty na
projednání zákona.
Proto vás prosím, abyste potom svým hlasováním
dali najevo souhlas s tímto zákonem tak,
jak to bylo při projednávání ve výborech
ČNR. Závěrem bych ještě chtěl
říci, že s návrhem společné
zprávy zpravodajů souhlasím, tedy se všemi
změnami, které jsou tam navrhovány.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Děkuji panu ministru Dejmalovi, a prosím pana
poslance Zubka, který je hlavním zpravodajem výborů
ČNR, aby se ujal své funkce.
Poslanec Leopold Zubek: Vážený
pane předsedající, vážení
zástupci vlády, vážená sněmovno,
úvodem dovolte, abych vám sdělil, že
před zvolením do České národní
rady byl pracovníkem Povodí Odry to je pracovníkem
ve vodním hospodářství. Předkladatel
pan ministr Dejmal se zmínil o nejdůležitějších
aspektech novely. Protože to bylo věcné, chtěl
bych se omezit jenom na dva okruhy problémů a to
je na kompetence povodí, které při kompetenčním
zákoně nebyly vůbec řešeny.
Prvý m okruhem je řešení povodňových
situací.
V současné době hrozí nebezpečí,
že při vzniku velké povodňové
situace by vlastně neměl nikdo kompetenci situaci
řešit. Novela tuto situaci řeší
tak, jak je uvedeno.
Druhým problémem, který stojí za zmínku,
je to, že se upravuje lhůta na uvedení do souladu
se zákonem v případě vypouštění
odpadní vody odchylně od zákona. Navržený
postup je v souladu s praktikami, které se používají
v cizině, a také odstraňuje výjimky,
které jsme v minulosti zažili a které nevedly
k cíli.
Tolik mé dodatky ke společné zprávě.
Společnou zprávu zpracovaly dva výbory, které
projednaly vládní návrh. Byl to ústavněprávní
výbor a výbor pro životní prostředí
a urbanismus. Všechny pozměňovací návrhy
jsou víceméně formálního rázu
a byly souhlasně projednány s předkladatelem.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
a otevírám rozpravu k tomuto bodu, do níž
se prozatím písemně nikdo nepřihlásil.
Pokud se do rozpravy nehlásí nikdo ani nyní,
pak rozpravu uzavírám.
Prosím, pane kolego.
Poslanec Vladimír Komárek: Vážený
pane předsedající, dá my a pánové,
mám jednu připomínku ke společné
zprávě, k paragrafu 24 j), kde se upravuje "z
pokut uložených připadá 50 % do rozpočtu
obce, v jejímž katastru došlo k porušení
předpisu, a 50 % je příjmem státního
fondu životního prostředí ČR."
Doporučuji tento odstavec dále doplnit o následující
znění:
"Pokuty, ukládané okresními úřady
jsou příjmem ve výši 100 % obce, v jejímž
katastru došlo k porušení předpisů."
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
a ptám se, jestli se ještě někdo hlásí
do rozpravy. Nevidím nikoho, takže rozpravu uzavírám
a zeptám se pana zpravodaje, zda požaduje přerušení
schůze mna zpracování pozměňovacích
návrhů.
(Nikoli).
Má tedy ještě slovo pan ministr Dejmal. Přeje
si vystoupit?
(Nepřeje).
Prosím tedy pana zpravodaje, aby se ujal v této
fázi projednávání tohoto bodu své
funkce.
Poslanec Leopold Zubek: Ve společné zprávě
se navrhuje obecně slova "organizace a občané"
nahradit slovy "právnické a fyzické
osoby". Domnívám se, že k tomu není
třeba hlasování.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane
kolego, hlasujeme o vládním návrhu ve smyslu
společné zprávy. Měli bychom teď
hlasovat o jediném návrhu změny, který
zazněl teď v rozpravě.
Poslanec Leopold Zubek: Poprosil bych pana poslance Komárka,
aby zopakoval svůj návrh, protože jsem ho nezaznamenal.
Poslanec Vladimír Komárek: Doporučuji,
aby ve společné zprávě, jak se upravuje
dosavadní § 24 j) odst. 2, první větu
upraví takto, já doporučuji upravit celý
odstavec s tím, že původní věta,
která je ve společné zprávě,
zůstane zachována a druhá věta bude
znít takto: "Pokuty, ukládané okresními
úřady jsou ve výši 100 % příjmem
obce, v jejímž katastru došlo k porušení
předpisů."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Pan zpravodaj asi zase nestačil při té rychlosti
zachytit návrh změny, ale ptám se sněmovny,
zda je možno, abychom o tomto návrhu změny
hlasovali, zda je to návrh, který je každému
srozumitelný a zřejmý do kterého místa
je situován. Jsou nějaké návrhy, abychom
hlasovali o této změně? Pokud nikoli, pak
prosím,
Kdo je pro návrh pana poslance Komárka, nechť
zvedne ruku. 54.
Kdo je proti? 6
Kdo se zdržel hlasování? 30.
Děkuji. Nejsme usnášeníschopní,
to znamená, že budeme hlasování opakovat.
Prosím pány kolegy, aby se laskavě dostavili
do jednací místnosti. Prosím pana společného
zpravodaje, aby mezitím si vzal návrh od pana poslance
Komárka.
Předpokládám, že budeme schopni se usnášet
a prosím, abychom ještě jednou hlasovali o
návrhu pana poslance Komárka. Prosím pana
společného zpravodaje, aby návrh přednesl.
Poslanec Leopold Zubek: Pan poslanec Komárek
navrhuje rozšířit znění odst.
24 j): "Z pokut uložených inspekcí, připadá
50 % do rozpočtu obcí v jejímž katastru
došlo k porušení předpisů, a 50
% je příjmem státního fondu životního
prostředí a u pokut, uložených okresním
úřadem aby šlo do rozpočtu obce 100
% těchto pokut."