Domnívám se, že úkolem naší
generace je obnovení citu pro zodpovědnost, míru
a realitu. Zatím většina z nás jedná
jinak. Mám silné podezření, že
mnozí z těch, kteří mají plná
ústa lidských práv, je sami nectí
a jsou jim jen záminkou.
Naše revoluce, smím-li ji tak nazvat, byla od samého
počátku nedůsledná.
Nenazvala zlo zlem a neoznačila důsledně
jeho původce. Neobtěžovala se ani symbolickým
potrestáním nejhorších kreatur a excesů.
V této zemi lze zpochybnit vše, a proto byl zpochybněn
i společný stát. Čtyřicet let
byl jen pro někoho.
Bylo by divné, aby se stejné nebo podobné
síly pod jiným přebarvením nesnažily
si udržet alespoň část opět pro
sebe. Sklízíme ovoce své nedůslednosti.
Nejen v této zemi se desítky let šlapalo po
ideálech. Pro dva roky po listopadu je charakteristická
inflace krásných slov, která již budí
posměch.
Československo může být udrženo
jako společný stát pouze pod tlakem nutnosti
a společného zájmu. Česká strana
si musí být vědoma především
polohy země ve středoevropském prostoru,
vzájemné hospodářské provázanosti
a i toho, že nestabilní nacionalistický soused
může být nepříjemnější
a nákladnější než sice náladový
obyvatel stejného domu, se kterým ale přece
jen mám některé společné zájmy.
Česká politika měla být od samého
počátku důsledně založena na
principu - já dám, ty dáš. Projevíš-li
dobrou vůli, pak ti pomohu. Nepravda a vydírání
měly být korektně, ale důsledně
označeny svým pravým jménem. Daleko
dříve by si demokraticky a profederálně
orientované politické síly ve slovenské
části naší federace uvědomily
nutnost bojovat za sebe i demokracii na Slovensku.
Slyšel jsem v této sněmovně od českého
premiéra již mnoho krásných řečí,
pak viděl zcela jiné činy. Nedůslednost,
uhýbání a silná slova tam, kde se
mělo spíše mlčet.
Úkolem české politiky by měla být
jistě obrana a prosazování zájmů
a práv obyvatel ČR. Měla by si být
ale vědoma, že prvořadým zájmem
obyvatel prostoru střední Evropy je vzájemná
spolupráce všech zemí a národností
této tak národnostně pestré části
Evropy. Se slovenským národem nás spojuje
70 let společného státu, společné
zájmy a společné rodiny. Děkuji.
/Potlesk části sněmovny./
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. Dávám
slovo panu poslanci Řezáčovi, připraví
se pan poslanec Šimeček.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové. Myslím,
že už na dnešní vážné
téma zde bylo řečeno mnohé a nemluvíme
o tom poprvé. Já se stále nemohu zbavit dojmu,
že stále zjednodušujeme velice složité
problémy, které mají pozadí nejenom
historické, ale zejména ekonomické a sociální,
ale i kulturní. Co tím mám na mysli? Mám
tím na mysli, že pokud se chceme dohodnout se Slovenskou
republikou a její politickou reprezentací, musíme
se snažit vnímat její argumenty a její
obavy. Každý člověk, každý
národ se v politice přesvědčuje na
své vlastní zkušenosti. Slovensko prožilo
s Uherskem tisícileté manželství, které
se zhroutilo a manželství s námi trvá
73 roků. Za období druhé světové
války došlo i k opuštění společné
domácnosti, byť pod určitým významným
nátlakem jedné mocnosti. Každý národ
vnímá tyto manželské rozmíšky
jiným způsobem. A jestli se tu zpochybňuje
význam nedodržení Pittsburgské dohody,
pak takových obav slovenského národa může
být citováno více a hovořil o nich
pan prezident Václav Havel asi před rokem. Já
jsem je zde opakoval už dvakrát, když jsem hovořil
o rozdílu mezi Clevelandskou a Pittsburgskou dohodou, o
třech pražských dohodách, o tom co se
stalo se Slovenskou národní radou, jak se změnil
článek 4 ústavního zákona 143
z r. 1968 ústavním zákonem 125 z r. 1970
a dnes se blížíme nejvíce k problému,
který se vlastně řešil už v období
let 1968 - 1970.
Chci také zdůraznit, že pokud se chceme dohodnout,
musíme uznat, že politika jsou kompromisy a že
vůli dosáhnout dohod za účelem i za
prostředkem kompromisů musí mít obě
smluvní strany. Nedosáhneme dohody, jestliže
se domníváme, že slovenská strana by
přijala naše ultimatum a stejně tak nedosáhneme
dohody, jestli by se slovenská strana domnívala,
že ultimatum přijmeme my. Já mám ale
větší obavu z toho, že nevnímáme
rozdíl, spočívající poněkud
v jiném jazyku, kterým jedna a druhá strana
hovoří. Slovenský národ žil po
staletí v odlišné kultuře, což
může mít zárodky v rozpadu Římské
říše na Západořímskou
a Východořímskou, vliv byzantské kultury
a zejména na to, že Slovensko bylo v Zalitavsku a
žilo v období velice dlouhého působení
uherského práva, ve kterém určité
symboly mají daleko větší význam,
než racionální přístup, který
byl více blízký naší filosofii,
naší historii a našemu uvažování.
Nevidím nic předem dané, ani jasné
a nemohu souhlasit s kolegou poslancem Žákem, jehož
projev se mi velmi líbil v tom, že by úvahy
profesora Josefa Pekaře v práci O smyslu českých
dějin, byly nesporné. Vždyť právě
tyto názory prof. Pekaře byly zcela odlišné
od názorů profesora Masaryka. Nechci dělat
z mého vystoupení historizující seminář,
ale chci pouze zdůraznit, že mám největší
obavu z toho, zda skutečně i velice významní
představitelé české a slovenské
reprezentace chtějí zachování společného
státu, a nebo zda někteří z nich nejsou
už srozuměni s tím, že se tento stát
rozpadne. Řada občanů na shromáždění,
kde jsem se s nimi setkal, se mě ptala, zda skutečně
zájem na zachování společného
státu je ze strany našich politických sil v
tomto státě upřímný a zda všem
vyhovuje. Musím říci, že i ve velice
upřímných debatách s některými
z vás, kolegů, v této sněmovně,
a to i s těmi, kteří zastáváte
významnější postavení než
já, jsem se dověděl v podstatě velice
pesimistické názory, vyjadřující
názor, že vlastně dny společného
státu jsou sečteny a počítají
se na týdny s tím, že ekonomické a sociální
rozdíly nedávají velkou šanci na zachování
společného státu. Já s tím
bytostně nesouhlasím, byť souhlasím
s tím, že jsou velice vážné ekonomické
a sociální rozdíly a myslím, že
bychom měli zhodnotit, že k těmto ekonomickým
a sociálním rozdílům došlo naprosto
přirozenou historickou cestou, kdy se spojily dva národy,
z nichž jeden měl k disposici 75 % průmyslu
bývalého Rakousko-Uherska a druhý byl velice
zaostalou agrární zemí Horními Uhrami.
Jestliže se tyto dva národy dohodly na společném
soužití, pak logicky musel ten vyspělejší
předpokládat, že tomu slabšímu
bude pomáhat a také se tak stalo, jak tady případně
vzpomněl na předešlé schůzi kolega
poslanec dr. Volák.
Je v současné době ekonomická a sociální
úroveň vyrovnaná do té míry,
že při struktuře průmyslu a způsobu
provádění reformy je Slovensko samo schopno
bez pomoci České republiky provádět
stejným způsobem ekonomickou reformu? Jestliže
zhodnotíme údaje staré 3 roky, tak ze 176
podniků, které byly schopny vyrábět
výrobky kvality Q, tedy špičkové, světové
kvality, konkurenceschopné na světovém trhu,
jen 22 těchto podniků bylo na Slovensku a 154 v
České republice. Mezi těmi 22 byly i ty,
které tehdy vyráběly zbraně, zejména
tanky, jako Turčianske strojarne ve Svaté Martine,
které jdou do složitého problému konverze.
Že se stavěly na Slovensku zbrojovky už za 1.
republiky, to všichni víme, že se tam stavěly
železárny a těžký průmysl
i po roce 1948 víme všichni. A tudíž,
že Slovensko těžko samo unese tento způsob,
to víme také a víme to i z analýzy
federální vlády, která naznačuje,
že nezaměstnanost na Slovensku může dosáhnout
nebo překročit 12 %, v podstatě během
1 měsíce. Kdežto v České republice
nemusí dosáhnout ani 7 %. A podle mého názoru
právě tato rozdílnost závažných
ekonomických a sociálních rozdílů
při provádění reformy je velice důležitou
příčinou nastalých problémů
a nejde pouze o problémy nacionální demagogie
a nějakého slovenského nacionalismu. Před
třemi měsíci jsem četl v novinách
závěry z některých vystoupení
zástupců tzv. slušných, tj. pravicových
stran, kde někteří z nich vyjadřovali
názor, že slovenská pravice má v příštích
volbách malou naději na úspěch a zda
tedy má smysl zachovávat společný
stát, když slovenská levice a střed
mohou blokovat ve Sněmovně národů
Federálního shromáždění
významné změny ústavních zákonů
nebo jiné zákonné normy. Obávám
se, zda nezaměňují někteří
politici v Čechách to co je strategické a
co je kvalitativní s tím, co je pouze skupinové,
příp. dočasné. A domnívám
se, že není šťastný návrh,
který předložil klub poslanců ODA, kde
dává dohromady především otázky
rozpočtů s otázkou zachování
společného státu, protože půjde
o rozpočet na r. 1992, tj. poslední rok přechodného
období a od 1. 1. 1993 bude již fungovat daň
z přidané hodnoty, kdy bude jasné, jak se
kdo podílí na vytvoření národního
důchodu.
Tento návrh mi připadá asi stejně
nešťastný, jako kdybych v rodině řekl
své manželce, že jí koupím k letošním
Vánocům kožich, jedině v případě,
když se písemně zaváže, že
se se mnou nikdy nerozvede a nebo, že se se mnou nerozvede
do 10 let. Mám zato, že rozpad tohoto státu
by stál českou a slovenskou stranu daleko větší
škody nejen ekonomické, ale naprosto kvalitativní
zhoršení bezpečnostní situace, globální
změnu strategického prostoru ve střední
Evropě a ohrožení české i slovenské
národní identity. Obávám se proto,
že vyhrocení stanoviska české strany
s udáním velice krátkého termínu
slovenské straně, aby se jednoznačně
vyjádřila, může vyvolat veliké
riziko, které může způsobit daleko větší
ztrátu.
A do příštích voleb je nezbytné
se pouze dohodnout o tom, jaká bude struktura federálních
orgánů, do kterých budou prováděny
v červnu 1992 příští volby.
Domnívám se, že dílo, které stálo
velké oběti a úsilí generací
českého a slovenského národa nemůže
být zpochybněno kvůli tomu, že se nedohodneme
v prosinci 1991 o několika miliardách. Děkuji
vám za pozornost.
(Potlesk).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Řezáčovi
a prosím pana poslance Šimečka.
Poslanec Josef Šimeček: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážení kolegové, ctihodné
kolegyně, dovolte mi, abych řekl na úvod,
jaký je střet zájmů. Vytýkáme-li
kolegům ze SNR, že nemají mandát k rozbití
státu, - kromě Slovenské národní
strany -, tak také nás nepověřili
voliči a nemáme mandát k témuž.
Obávám se, že rozpočet by se mohl lehce
stát kladivem na rozbití společného
státu.
Svorníkem obou republik donedávna - zdá se
- byla vedoucí úloha KSČ, která rozpad
státu prakticky vylučovala. Nezbývá,
než vsadit svorník nový.
Tragédií našeho federativního státu
je jeho nerovný vývoj ekonomicko-sociální
od západu k východu. V době, kdy po válce
Češi horovali pro socialismus a komunismus, Morava
byla výrazně křesťanská a Slovensko
rozpolcené. V Čechách se prostě
socialismus přežil. Na Moravě socializující
prvky přežívají, zatím co na
Slovensku jsou, zdá se, na vrcholu. Máme-li rozumně
volit mezi federací, nezbývá než bránit
demokracii. Občanský princip vyrůstá
ze stabilizované národní společnosti.
Nezbývá, než být trpěliví
a pokusit se nepodtrhnout početně slabší
vrstvu demokratů. S nimi můžeme jedině
počítat. Těch dvanáct statečných
nebylo dosud odstřeleno. Předsednictvo i plénum
se staví do role mrtvého brouka, nevědí,
jak se zachovat.
Existuje-li řešení, pak je to řešení
regionální třeba napřed formou státní
správy nastolit možnost žup, kantonů,
nazvěme to jakýmkoliv způsobem, ale pomocí
státní správy nastolit, předestřít
možnost rozčlenění celého území
státu od západu k východu a nabouráme
tím i vlastní bratislavocentrismus - promiňte
mi to -, který z toho všeho trčí neustále
jako sloup.
Pochopitelně podporuji návrh kolegy Payna na jednání
pověřenců z našich řad, třeba
za kluby. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Šimečkovi. Nyní
se přihlásil pan premiér Pithart o slovo.
Po něm se připraví pan místopředseda
Vlach.
Předseda vlády Petr Pithart: Vážená
paní předsedkyně, vážené
poslankyně, vážení poslanci, ve svém
vystoupení z 3. prosince jsem vám doporučil,
aby předsednictvo ČNR trvalo na pokračování
státoprávního vyjednávání
s předsednictvem SNR, tak jak bylo dohodnuto v Časté
-Papierničce. Smyslem tohoto doporučení bylo
získat spolehlivější obraz o postoji
slovenské politické reprezentace ke státoprávním
otázkám po usnesení vlády slovenské
republiky z 19. listopadu. Hovořil jsem o zárukách
společné státnosti, které bychom měli
my, jako česká politická reprezentace, požadovat
před uzavřením rozpočtových
jednání.
Ve vašem usnesení, které jste 3. prosince přijali
je požadavek záruk společné státnosti
obsažen jen nepřímo. Požadujete cituji:
"... přehlednost rozpočtů a dostatečné
záruky jednotného provádění
ekonomické transformace a sociální politiky
na celém území federace".
Pochopil jsem to jako výraz skutečnosti, že
v politice lze záruky pouze očekávat, ale
nikoliv v pravém slova smyslu vyžadovat. Kladení
ultimát není politickým jednáním.
Aktem záruk může tedy být jen určité
chování slovenské politické reprezentace
a celé slovenské politické scény.
Navíc pouze o právo opřené záruky
v politice zpravidla neexistují. S výhradou, že
volby mohou zpochybnit vše, by takovou zárukou mohla
být uvažovaná smlouva uzavřená
mezi národními radami.
Z vašeho postoje obsaženého v usnesení
z 3. prosince jsem vycházel při brněnských
jednáních o rozpočtech a při sestavování
komuniké z těchto jednání. I když
jsme se nedočkali, např. usnesení SNR, které
by potvrdilo nový, profederální postoj slovenské
vlády, neznamená to, že se v posledních
týdnech nic nezměnilo. Podle všeho se zatím
podařilo odvrátit nebezpečí, že
budou odvoláni ministři slovenské vlády,
kteří pro tento postoj hlasovali. I toto je určité
chování, ve kterém můžeme spatřovat
náznak záruky. SNR se nepostavila proti usnesení
slovenské vlády a tím je alespoň nepřímo
vzala na vědomí.
Už jsem se zmínil o tom, že v usnesení
ČNR, které jste přijali 3. prosince, se hovoří
o požadavku dostatečných záruk jednotného
provádění ekonomické transformace
a sociální politiky na území celé
federace. Myslím, že společné komuniké
z rozpočtových jednání v Brně
může tento požadavek v tuto chvíli do
jisté míry uspokojit. V druhém bodě
tohoto komuniké je věta, převzatá
prakticky beze změny z vašeho usnesení. Předseda
Slovenské vlády se připojil k požadavku
- cituji teď z brněnského komuniké -
"... uplatnit jednotné zásady ekonomické
transformace a sociální politiky na území
celé federace".
Za vůbec nejdůležitější
posun ve slovenském postoji považuji posun pohledu
na ekonomické důsledky případného
rozdělení státu. Na Slovensku se patrně
v tomto směru konečně prosazuje racionálnější
pohled. Slovenská vláda si zadala vypracovat scénář,
který důsledky rozdělení otevřeně
popisuje. Nesoustřeďuje se přitom na to, co
bych nazval technikou rozdělení, jako to učinila
vláda Česká, ale právě na ekonomické
důsledky rozdělení. Nemám to slovo
rád, ale v tomto případě sedí:
soustřeďuje se na dopady rozdělení pro
Slovensko.
Projednávání tohoto scénáře
ve Slovenské národní radě můžeme
považovat přinejmenším za první
krok ke střízlivému pohledu na situaci. Už
jen ta skutečnost, že se ve slovenském parlamentu
o katastrofálních důsledcích případného
rozdělení pro Slovensko otevřeně hovoří,
naznačuje posun v myšlení ve prospěch
společné státnosti.
Česká vláda udělala co bylo v jejích
možnostech a v její kompetenci, připravila
variantu rozpočtu založenou na občanské
sounáležitosti a upozornila, že tato varianta
měla být založena na nezpochybněném
přístupu k federaci v obou jejích částech.
Otázkou záruk a jejich posouzením byste se
měli zabývat vy, poslanci ČNR. Máte
k tomu v jednání předsednictev národních
rad vybudován potřebný, jakkoliv nutně
nedokonalý mechanismus.
Vláda České republiky připravuje také
rozpočtovou variantu "každý za své".
Tím splní úkol, který jí uložila
ČNR. Vláda splní tento úkol včas.
Tato varianta by se uplatnila v případě náhlé
politické krize, která by vedla k zásadnímu
zpochybnění společné státnosti.
Dovolte mi vážené poslankyně, vážení
poslanci, abych na závěr připojil ještě
jednu poznámku. Jsou věci, které je třeba
u dělat v pravou chvíli.
Mám zato, že pevný postoj vlády zaujatý
v případě rozpočtů, byl na
místě. Ukazuje se, že právě v
této věci a teď právě v tomto
čase bylo možné něčeho dosáhnout.
Svědčí o tom nejen profederální
usnesení slovenské vlády, ale i další
skutečnosti, o nichž jsem zde hovořil. Jsou
to skutečnosti, které bychom ještě před
krátkým časem sotva považovali za možné.
Je to dost nebo je to málo? Jsme povinni zkoumat to nejen
do 18. respektive 19. prosince tohoto roku. Projednání
rozpočtu nebude posledním osudovým mezníkem,
který vše definitivně prověří
a prokáže. V demokratické politice je máloco
takovým mezníkem. Problémy zůstávají
s námi zpravidla déle než bychom si přáli.
Projednání rozpočtu je důležitým
předpokladem hospodaření ve státě
v dalším roce. Nic víc, nic méně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu premiérovi. Do diskuse se hlásí
pan ministr Špaček. Po něm vystoupí
pan místopředseda Vlach.
Ministr financí Karel Špaček: Vážená
paní předsedkyně, páni poslanci, paní
poslankyně, považuji za velmi moudrý názor,
který dnes několikrát zazněl, že
jednání o státním rozpočtu
nemá být spojováno s jednáním
o státoprávním uspořádání.
Zdůrazňují, že schválením
rozpočtů v žádném případě
nespadla klec. Na jakékoliv posuny v politické oblasti
umí vláda v rozpočtu velmi rychle reagovat.
Rozpočet, který vám byl včera předložen,
vychází z platných zákonů federace
i ze zákonů České republiky. Vedle
předloženého rozpočtu zpracováváme
ještě alternativní návrh, který
nepředpokládá společné příjmy,
tak zvaný společný kotel, počítá
však se zachováním rozpočtu federace
v jeho dosavadní podobě. Na krytí potřeb
federace by Česká republika přispěla
tak jak se předpokládá v rozpočtových
pravidlech federace 35-procentním podílem na odvodu
ze zisku a 35-procentním podílem odvodu daně
z obratu. 65 procent těchto daní by šlo přímo
do českého rozpočtu. V tom je podstatný
rozdíl.
V obrysech máme zpracovanou variantu konfederačního
rozpočtu, v němž by si každá republika
ponechala své příjmy a přispívala
na potřeby federace v poměru podle počtu
obyvatelstva. V takovém to rozpočtu samozřejmě
mizí výdaje občanské sounáležitosti.
Zdůrazňuji, že umíme reagovat velmi
rychle, během tří až čtyř
dnů na jakékoliv, třeba i dramatické
obraty v jednání o státoprávním
uspořádání. V tomto smyslu si můžete
být jisti, že v každém případě
umíme promítnout všechna politická rozhodnutí
do rozpočtu velmi rychle tak, aby potřeby České
republiky byly beze zbytku a bez problémů zabezpečeny.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Špačkovi. Prosím
pana místopředsedu Vlacha.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážená paní předsedkyně,
vážená vládo, dámy a pánové,
dovolte mi několik stručných poznámek.
Než začnu mluvit k obsahu projednávaného
bodu, chtěl bych říci za sebe upřímně,
že tuto rozpravu považuji za velice přínosnou
a za podstatný krok ke kultivování způsobu
našeho jednání.
Jednáme o zprávě o činnosti předsednictva,
která se týká jednání v Papierničkách.
Dovolte, abych vyjádřil své hodnotící
stanovisko.
Jsem si vědom toho, že jsme se o mnoha věcech
v Papierničkách dohodli, bohužel nepovažuji
toto jednání za příliš úspěšné,
protože nejpodstatnější věci zůstaly
v kategorii nedohodnutých. Snažím se být
čím dále tím opatrnější
v tom, když cituji některé představitele.
Přesto mi ale dovolte, abych ještě jednou zopakoval,
že mou motivací pro to, abych inicioval toto jednání
bylo to, že slyšíme rozporuplná stanoviska.
Naposledy tuto neděli jsem slyšel z úst pana
premiéra Čarnogurského, a několikrát
jsem si to pustil, abych se ujistil, konstatování,
že není třeba znovu potvrzovat postoj slovenské
reprezentace ke společnému státu, přihlášení
se ke společnému státu vzhledem k tomu, že
se takto slovenská reprezentace vyjádřila
už na jednání v Časté Papierničce.
Po tomto prohlášení jsem si znovu našel
záznamy z Častej Papierničky. Tam při
závěrečné tiskové konferenci
z úst oficiálního představitele pana
místopředsedy SNR Ivana Čarnogurského
doslova zaznělo, že není pro samostatný
Slovenský stát, ale je pro a připravuje suverénní
národní stát s jeho ústavou, s jeho
všemi ústavními náležitostmi a
že výhodu federace spatřuje v tom, že
se cestou tohoto společného státu dopracováváme
k tomu, aby ho tvořily dva samostatné státy.
Tolik poznámka pro osvěžení paměti.