Podívejme se nejprve na minulost. Je otázkou, jak
vůbec vznikly uvedené názory u části
slovenské veřejnosti. Domnívám se,
že jen proto, že nikdo dosud dostatečně
jednoznačně neřekl například
to, že po dlouhá desetiletí byl vždy užitý
národní důchod na Slovensku vyšší
o mnoho procent než národní důchod na
Slovensku vyprodukovaný, že vytvořený
národní důchod z jedné koruny investovaných
prostředků byl na Slovensku po celá desetiletí
o více než 25 % nižší než v
Čechách a že podíl osobní spotřeby
na vytvořeném národním důchodu
byl opět po celá desetiletí na Slovensku
výrazně vyšší než v českých
zemích.
V situaci, kdy jsou v letošním roce přerozdělovány
z českých zemích na Slovensko prostředky
ve výši desetimiliardových částek,
v situaci, kdy dokonce slovenští politikové
uvádějí katastrofální důsledky
osamostatnění slovenské ekonomiky, jsou návrhy
zaznívající ze Slovenska pro občana
České republiky naprosto nepochopitelné.
Je to zřejmě reakce na projevy a jednání
slovenských politiků, z nichž část
nelze nazvat jinak než jako nezodpovědné. A
to především vůči zájmům
občanů Slovenské republiky.
A Češi? Nejdříve s nepochopením
a nyní už s rozčílením sledují,
co se děje na Slovensku, přičemž opět
reagují na slova a činy slovenských politiků.
Někteří z těchto politiků nám
přitom vyčítají, že nevidíme
slovenskou reprezentaci dostatečně diferencovaně.
Ale co máme vidět, či slyšet, když
ze Slovenska - kromě nedávného statečného
postoje dvanácti ministrů slovenské vlády
a kromě televizních vyjádření
několika slovenských politiků z ODU - VPN
- nic jednoznačně profederálního
nebylo a není slyšet.
Naopak vrcholní slovenští představitelé,
ať ze slovenské vlády, nebo ze Slovenské
národní rady, svými prohlášeními
o diskontinuitě Československa v době II.
světové války, či svojí účastí
na pohřbu hlavního představitele komunistické
totality v české veřejnosti zpochybňují
i tak velice nejisté naděje o věrnosti demokratickým
ideálům a vůbec o hodnověrnosti slovenské
politické reprezentace a o její vůli po společném
státě ve formě fungující federace.
A korunu tomu všemu nasadí premiér Čarnogurský,
který řekne v televizi, co vlastně nám
je do toho, že šel na Husákův pohřeb.
A navíc se podivuje, že česká strana
chce ještě nějaké záruky předtím,
než schválí rozpočet. Vždyť
už přece slovenská politická reprezentace
řekla, že chce společný stát
v jehož působnosti bude obrana, zahraniční
věci, měna a ještě cosi dalšího,
přičemž před tím v témže
týdnu tentýž prohlásí - jak už
tady bylo řečeno - že nechápe, proč
s KDH lépe nespolupracuje SNS, když obě tyto
síly chtějí totéž, totiž
samostatné Slovensko.
Přes to všechno, jsem pro schválení
federálního rozpočtu, tedy na principu občanské
odpovědnosti, ale za několika jasně definovaných
předpokladů.
Nespojovat rozpočty se státoprávním
uspořádáním prostě nelze, protože
je nutné při koncipování rozpočtu
České republiky přistupovat jinak, jde -
li o projev občanské odpovědnosti v rámci
federace, a jinak pokud by mělo jít o pomoc samostatnému
státu. Především je nutné, aby
ministr financí české vlády či
spíše vláda předložili České
národní radě naprosto průhledný
rozpočet, ze kterého bude zřejmý podíl
té části přerozdělování
mezi českým a slovenským rozpočtem,
která je zřejmá a jednoznačná.
Kolik a proč. Máme to právo vědět
nejen my, ale i každý občan České
- a zdůrazňuji že - i každý občan
Slovenské republiky.
Pokud nelze jednoznačně spravedlivě určit,
kde jsou vyprodukovány odvody do federálního
rozpočtu, tak požadujme hraniční hodnoty
- minimum, maximum.
Pokud by se to někomu zdálo být zbytečné,
nechť se seznámí s katastrofickým
scénářem předneseným ve Slovenské
národní radě. Musíme zaplatit to,
že k podobnému vývoji nedojde. Souhlasím
s tím, je to i pro nás důležité,
a to velmi důležité. Ale přijatelné
je to, podle mého názoru, jen za splnění
tří dalších předpokladů.
Prvním z nich je to, že Slovenská národní
rada potvrdí svým usnesením vůli po
společném státě, nejlépe potvrzením
profederálního stanoviska slovenské vlády.
Jinou důvěryhodnou záruku si po minulých
zkušenostech za současného stavu na Slovensku
nedovedu představit.
Další předpoklad se týká všech
tří vlád. Podle mého názoru
je nutné důsledně zprůhlednit nejen
příjmy, ale i vydání rozpočtu.
Co se týče národních vlád,
nejen pro poslance, ale i pro občany své republiky.
Navíc by obě národní vlády
měly mít právo užívat finanční
prostředky určené v rámci přerozdělovacích
procesů pro jednotlivé účely skutečně
pouze důsledně účelově, a to
pod sankcí, které se tyto vlády dobrovolně
podřídí. To je zmíněný
třetí předpoklad.
V současné situaci musíme všichni důkladně
zvážit svoji odpovědnost jak za federaci, tak
za obhajobu zájmů občanů České
republiky. Samozřejmě, že zachování
kontinuity existence státu, kterému jsme si zvykli
říkat Československo, je v zájmu občanů
České republiky. Dokonce jeden z nejvyšších
zájmů, ale ať se to někomu líbí,
či nikoliv, musíme si zároveň uvědomit,
že to není zájem jediný. Nejhorší
důsledek, ke kterému svým ustupováním
a vciťováním bohužel přispěla
i část české politické prezentace,
je sílící názor v české
veřejnosti, že by bylo lépe, kdyby ... ani
se mi to nechce doříci.
To je i naše vina. Nedokázali jsme se včas
a dostatečně rezolutně ozvat.
Pokusme se alespoň nyní zachránit, co se
dá. Postojem jednoznačně profederálním
a postojem dostatečně pevným. Váhání
a lavírování bylo už dost a jak vidíme,
k ničemu dobrému to nebylo. Na Slovensku nejde o
národní zájmy, ani jen o koncepci ekonomické
reformy, ale o svobodu a demokracii. A jak dobře víme,
z naší historie, opřít se je nutné
včas. Někteří z příznivců
třetí či jiné cesty se domnívají,
že jim rozjezd po té jejich cestě zaplatíme
my. Já jsem proti. Proto musíme požadovat záruky,
jak co se týká vůle ke společnému
federálnímu státu, tak co se týká
ochoty jednat v rámci rozpočtů na zásadě
dohod.
Je tu navíc stejně jedna obrovská nejistota
- volby. Ty příští u nás i na
Slovensku ukáží, zda jsme se rozhodli správně.
Tato nejistota je značná, ale i krásná
- znamená to již, že máme demokracii.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Šumanovi. Prosím pana
poslance Žáka, připraví se paní
poslankyně Kolářová.
Poslanec Václav Žák: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená sněmovno. Dovolte
mi jenom několik stručných poznámek.
Jsem velmi rád, že rozprava se vede v takovém
klidném a věcném tónu. A rád
bych v něm zůstal i já. Je mi líto,
že pan místopředseda Kalvoda musel odejít,
pravděpodobně mu není dobře.
O nacionalismu už mluvil Karel Štindl. Nemusím
se o tom zmiňovat, řekl bych pravděpodobně
totéž. Co se týká rovnoprávnosti,
to je poměrně typický způsob. Samozřejmě
nahlédnutím do ústavy nenajdeme nesymetrie
v postavení republik. Ale při praktickém
fungování federace pochopitelně nalezneme
značnou nesymetrii. V rámci demokratického
vládnutí v podílu republik na rozhodování
federace by mělo právě dojít k tomu,
že budou participovat na rozhodování všechny
subjekty. Opakuji, že ve Spojených státech
je to naprosto normální. Federální
vláda nevládne přímo pomocí
nástrojů, kterými by direktivně zasahovala
do států, ale pomocí norem, pomocí
regulací nepřímým způsobem.
A na vypracovávání norem se podílejí
pochopitelně dotčené státy. Myslím
si, že o podobný model usilovat i u nás, je
jediný způsob jak předejít neustálému
napětí a jak stabilizovat tento stát.
Co se týče vybojování Pittsburgské
dohody, obávám se, že tady jde trochu o historické
nedorozumění. Jak jistě víte, Andrej
Hlinka, který chtěl prosadit koncept Pittsburgské
dohody, byl uvězněn potom, co odjel do Paříže
v roce 1919, byl zadržován několik měsíců
ve vězení, pak byl puštěn bez soudu
s velkými rozpaky, za co vlastně má být
trestán. Když se v roce 1928 oživila touha po
Pittsburgské dohodě, kterou představovala
významná část slovenské politické
veřejnosti, nicméně pouze necelá deseti
na poslanců Národního shromáždění,
byli někteří představitelé
zatčeni opět.
Nebylo to jednoduché. Československá politická
reprezentace a tudíž emigrace, která do značné
míry určovala politiku, neudělala korekci
své politiky v průběhu 20 let první
republiky. Sama na konci republiky to reflektuje a Slovensku se
omlouvá.
Říkám to s plnou vážností.
Lidové noviny přinesly významné omluvné
články po říjnu 1938, kdy se omlouvají
za chybnou koncepci slovenské politiky. Stálo by
za to, sám jsem to našim Lidovým novinám
posílal, aby zhlédly, jakým způsobem
se psalo tehdy o podobné krizi a pomlčkové
válce. Bohužel zveřejněno z toho nebylo
nic.
Co se týče konceptu nikoliv federace, ale demokracie,
máme, vážení přátelé,
dva koncepty, které bychom měli respektovat. Jedním
je právo na sebeurčení národů,
které dne 10. prosince do značné míry
slavíme, neboť je součástí Deklarace
lidských práv, přijaté OSN, dále
je to snaha o demokracii. Těžko můžeme
zastávat obojí princip.
(Poslanec Šuman: Musíme.)
Rád se nechám poučit jakým způsobem.
Domnívám se, že v žádném
případě nejde o to, abychom nereprezentovali
oprávněné zájmy našich voličů
v Čechách. Jde ale o to, abychom zvážili,
jakým způsobem nejlépe prospějeme
jejich zájmům, to znamená jestli politika,
která je vstřícná, ale pevná
a hledá řešení, neukazuje pouze konflikt,
ale nabízí způsob jak z něho vyjít
i pro partnera přijatelným způsobem, je politika,
kterou bychom měli sledovat jako nejvyšší
zákonodárný orgán České
republiky.
Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Žákovi. Prosím
dále, aby se slovo ujala paní poslankyně
Kolářová, připraví se pan poslanec
Chromý.
Poslankyně Daniela Kolářová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená sněmovno, v souvislosti
s problematikou, o které hovoříme, bych chtěla
poukázat ještě na jiné stránky.
Dnes dopoledne jsem byla pozvána do klubu K 231 k politickým
vězeňkyním. Samozřejmě mimo
problémy, se naše debata stočila k tématu,
o kterém hovoříme. Pověřily
mne, abych vyřídila v České národní
radě, že vinou tisku nebo médií jsou
samotné a že lidé se cítí být
opuštěni, velice dezorientováni.
Sama za sebe nebo za generaci, která se narodila po válce,
bych chtěla říci, aby tato sněmovna
vzala v úvahu, v jakém stavu je znalost historie
vlastní země. Jsou tady minimálně
tři generace lidí, které neznají pravdivou
historii, a to jak ekonomickou, tak o své bývalé
politické reprezentaci. Proto mnohé skutečnosti,
o kterých tady hovoříme, a které vycházejí
najevo teprve dnes, budou předmětem studia mladých
lidí a stanou se teprve součástí národního
vědomí a doufejme, že příští
generací budou moci být také hodnoceny. Dopouštíme
se mnoha chyb v uvažování z neznalosti. Možná,
že se dopouštíme stejných chyb jako naše
prvorepublikánská politická reprezentace,
i když byla jistě na vyšší úrovni,
protože byla propojena historicky daleko lépe než
my po oné veliké přestávce.
Moje úvaha nebude právnická, bude naprosto
obyčejná a občanská. Občané
jsou velice zmateni jednáními kolem státoprávního
uspořádání.
Dokáží pochopit ekonomii, ekonomickou základnu,
propojenost průmyslových podniků, dokáží
částečně pochopit i základní
logiku rozpočtů a princip federace, že silnější
jistí slabšího v sociální oblasti.
Toto však v rozpravách na toto téma bývá
lidem málo. Oni říkají: no dobře,
ale co dál? Ve veškerých debatách na
toto téma postrádají jakýsi vyšší
nadnárodní princip, mravní nebo duchovní
princip směřování republiky případně
obou republik, který by byl přijatelný a
srozumitelný občanům v obou státech.
Tomu samozřejmě neznalost pluralitní demokracie
a mnohost názorů přispívá,
že se těžko orientují. Sami jsou netrpěliví,
volají po okamžitém řešení,
protože se přistihují při zlobě,
při okamžitých emotivních reakcích,
tak jak to tady bylo vyjádřeno, např. na
některé výroky slovenské politické
reprezentace.
Když se vracíme k problému odpovědnosti
a pokory, jak tady o tom hovořil pan poslanec Žák,
lidé obyčejně velice zpozorní a teprve
potom si začnou klást otázku po určité
odpovědnosti, která není krátkodobá,
která není pouze pro tyto dny, ale pro budoucnost.
Jde tudíž o dezinformovanost lidí. Dále
lidé vyčítají možná opět
tisku, médiím, nekontrolovatelnost naší
práce, nemají nikde zpřehledněná
čísla na "má dáti", "dal".
V tomto okamžiku bych se chtěla zmínit o jedné
záležitosti, o které zde byla řeč
v prohlášení Občanského hnutí
k této problematice.
Sama, protože jsem poznamenaná nevědomostí
a "nezatížená" žádnými
politickými znalostmi nebo právními normami,
si kladu otázku proč nehledat nějaké
nové možné formy domluv nebo dohody, protože
model federace, tak jak tady fungoval od roku 1968 je pro mnoho
lidí i v Čechách spojen s totalitou, s normalizací,
a je nepřijatelný. Mnoho lidí říká:
proč chceme vlastně unitární stát,
vždyť by to bylo i racionálnější.
Rozporů a předmětů k debatě
je ve společnosti daleko víc, než si v tomto
okamžiku třeba sami dokážeme představit.
V tuto chvíli převažuje, převážně
v tisku i v médiích, preference ekonomických
hledisek a momentálně do státoprávního
uspořádání vstupují i rozpočtová
hlediska. Pochopitelně, je to základ fungujícího
státu, ale právě absence duchovních
a mravních cílů je pro mnoho lidí
matoucí a celé dohadování o státoprávním
uspořádání vypadá často
i v českých zemích jako kupecké počty,
jako kupecká politika.
Chtěla bych sama sobě i nám položit
otázku: jaké jiné cíle přitažlivé
pro občany celé republiky, než jenom ekonomické
jsme dokázali v České republice nebo z této
sněmovny prezentovat, a co můžeme pro společný
stát ještě udělat. Už třeba
tím, že se nebudeme ohraničovat takovými
mezemi, za které bychom už nechtěli nebo měli
pocit, že nemůžeme jít.
Jestliže se učíme, že politika je jednání,
měli bychom v sobě najít dostatek fyzické
i mravní síly, abychom to dokázali a nedělali
unáhlená rozhodnutí, že až potud
by to šlo, ale pak už nikoliv.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Kolářové.
Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Chromý. Dále
je do diskuse přihlášen pan poslanec Hofhanzl,
pan poslanec Řezáč a pan poslanec Šimeček.
Poslanec Heřman Chromý: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane premiére, vážená česká
vládo, dámy a pánové!
Tuto debatu považuji za poměrně pozitivní,
protože z ní zcela zřejmě vysvítá,
že pro část poslanců v české
sněmovně je Smlouva mezi Českou národní
radou a Slovenskou národní radou nepřijatelná.
Tím se zároveň dostáváme k
otázce, jak celé další jednání,
celý proces hledání podoby společného
státu dále vést, jak ho "zdůvěryhodnit".
V tom je vlastně ukryto celé politikum. Budeme-li
se neustále bránit myšlence, že o společně
vytvářených orgánech federace, jejich
struktuře a kompetencích by měly rozhodovat
republikové zákonodárné sbory a nikoliv,
jak tomu bylo dosud nefunkční centralisticky pojímané
Federální shromáždění,
tak tento proces asi nikam nevede.
Mně z prohlášení, jednoho klubu zaznělo
jakési anulování výsledků,
které zatím byly dosaženy. Měl jsem
dojem, že se nepíše prosinec 1991, ale prosinec
1990. Já jsem si samozřejmě vědom,
že česká sněmovna svou nechuť ke
změně status quo vyjádřila konečně
svým hlasováním již před měsícem
28. listopadu, když se sněmovna k prezidentovým
návrhům obrátila zády (32 hlasy pro
ze 120 přítomných poslanců odmítla
vůbec bod zařadit na pořad jednání).
O rozpočtovém kolotoči také nebudu
mluvit, i když by se možná slušelo říci,
že když jsme projednávali přibližně
podobný problém, který se týkal valorizace
platů a výdajů ve školství, kultuře
a zdravotnictví v částce 3,6 mld Kčs,
řešili jsme to poměrně klidnou rozpravou
i klidným projednáním, které vyústilo
v novelizaci rozpočtového zákona.
Mně z toho vyplývá tedy závěr,
že je tu část politické reprezentace,
která i nadále cestu ke společnému
státu spatřuje v neúprosném nastolení
požadavků, od kterých nemíní
ustoupit. Často se za nimi skrývá argument,
který nebyl oficiálně vysloven, že nynější
slovenští političtí představitelé
stejně hovoří o potřebě společného
státu jen do té doby, než se Slovensko osamostatní,
resp. než si k tomuto kroku vytvoří předpoklady.
Ano, taková je také politická realita.
Proto pravděpodobně, podle mého názoru,
část poslanců v ČNR dává
přednost raději okamžitému rozchodu
s myšlenkou takového společného státu.
Ale za této situace (a navázal bych na paní
posl. Kolářovou) je třeba takovýto
postoj občanů naprosto jasně veřejně
prezentovat a seznámit je s odhadovanou politickou a hospodářskou
realitou, která by nastala po rozdělení státu.
Myslím, že tomu bychom měli věnovat
naše mimořádné zasedání.
A troufám si v této souvislosti říci,
že se mi zdá slovenský postoj, ať již
mně slovenské politické extrémy či
výroky více či méně šokují
nebo mně při nich mrazí, v otázce
dalšího vývoje společného státu,
v odhadu možných důsledků případného
rozbití státu, realističtější
než náš postoj český. Problémy
a důsledky, které by nás po rozdělení
čekaly, jsou podle mého přesvědčení
nesrovnatelné s potížemi, které
řešíme nyní.
A to je, myslím, záležitost, které bychom
se měli věnovat. Děkuji vám za pozornost.
/Potlesk části sněmovny./
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Chromému, prosím
pana poslance Hofhanzla, poté se připraví
poslanec Řezáč.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená
Česká národní rado, dámy a
pánové, předem oznamuji, že mám
osobní zájem na udržení společného
státu. Můj praděd byl mlynářem
v Klikově, obci na rakouské hranici u Českých
Velenic. Polovina našeho rodu je v Čechách,
druhá v Rakousku. Žena je Slovenka z Myjavských
kopanic. Mé děti se narodily v Praze, Třinci
a ve Zlíně. Na své životní pouti
jsem prošel tuto zemi od jižních Čech,
přes Prahu, Vysoké Tatry a pak se vracel přes
Jablůnkov v Beskydech, Zlín do Telče zpět
k jižním Čechám. Mé děti
jsou Čechoslováky a já s nimi chci být
středoevropanem.
Řekl jsem již vícekrát v této
sněmovně, že neštěstím pro
střední Evropu byla neschopnost Podunajské
monarchie zorganizovat tuto národnostně pestrou
oblast na federalistickém principu. Běh dějin
šel jiným směrem. Ústřední
idea 19. století, že jedinec a osobnost má
zodpovědnost za své činy a že určité
hodno ty lidského života jsou absolutní, byla
na konci tohoto století a počátkem 20. století
zpochybněna a relativizována. Skutečnost
nebylo to, co člověk vnímal svými
smysly a porovnával se zkušeností svou i zkušeností
historie. Výsledkem byl komunismus a fašismus. Jsme
produktem a dědictvím 20. století.