Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Kalvodu, připraví
se pan poslanec Balcárek.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážená
paní předsedkyně, vládo, dámy
a pánové. Já teď pochybuji, jestli budu
schopen nějakého zásadnějšího
stanoviska ve věci, která se diskutuje, ale na kolik
jsem si udělal několik poznámek z rozpravy,
která odezněla, je to prostě nutkání,
jemuž neodolám.
Řeknu především, že pokud možná
čekáte, že budu polemizovat s kolegou Václavem
Žákem, nebudu. Já jeho projev považuji
za bona fide, za projev, který tady má odeznít.
Proto jsem také spoluinicioval tuto schůzi, protože
si myslím, - a to i vůči poslancům,
kteří mají několik hodin cesty domů
-, že je prostě povinností tohoto parlamentu,
aby o těchto věcech mluvil a jednal. To je půda,
na které se o tom jednat musí. Jsem o tom hluboce
přesvědčen. Já se necítím
tím projevem Václava Žáka vůbec
dotčen a opravdu když říkám,
že jsem vděčen, že zde odezněl,
tak to myslím beze vší ironie, myslím
to tak, jak to říkám.
Dovolím si s ním v některých částech
nesouhlasit, snad ani to nebude vnímáno, jako nějaká
nezdravá řevnivost, nebo animozita. Pokud kolega
Žák použil některých premis, se
kterými potom pracoval, jako s dannostmi, pak si myslím,
že je naší povinností zkoumat, zda to
jsou dannosti. Některé z nich bych na zval až
etiketami, ale nejsou to jeho argumenty, ale argumenty, které
on při svém souhrnu toho, co se v naší
politice událo, použil. Například ta
stará dobrá rovnoprávnost. Prosím
kohokoliv, kdo mi na základě ústavy, protože
o změnu ústavy se jedná, dokáže,
že obě republiky od r. 1968 nemají zrcadlově
stejná postavení, ať to učiní.
Do té doby, než to udělá, nejsem vůbec
ochoten diskutovat o tom, jestli jedna republika má méně
práv, než druhá republika. Proč se neustále
necháme zavádět těmito etiketami,
které neznamenají vůbec nic? Já nebudu
o argumentu nerovnoprávnosti Slovenské republiky
vůči České uvažovat na bázi
pana ministra - ministra Mikloška, který hovořil
o tom, že ve federálních orgánech není
poloviční počet slovenských zaměstnanců,
tedy slovenského původu nebo slovenského
bydliště. To jsou argumenty, které nemyslím,
že jsou vůbec hodny, aby byly kdy vůbec dospělým
člověkem vysloveny.
Jde tady o něco, co je složitější
a co Václav Žák označil jako nový
počátek. Byl jsem v pokušení se zabývat
Pittsburgskou dohodou, přesně jako to učinil
kolega Lom, takže od tohoto upustím, ale dovolte mi
ještě jednu poznámku. Nemusím o této
dohodě uvažovat v těch souvislostech, které
tu odezněly, ale na kolik v našem polistopadovém
vývoji se traktuje první republika jako stát
demokratický a nakolik je dokonce i kříšena
Masarykova legenda včetně onoho tatíčkovství,
jestli tomu tak je, a jestli máme první republiku
za demokratický stát, pak se spolu s kolegou Lomem
ptám, proč nebyl onen prapor autonomie Slovenska,
svého sněmu a svých soudů úspěšně
zvednut a v parlamentní demokracii jaksi vybojován.
Nebo, kdo to tady měl být, který měl
Slovákům zajistit splnění Pittsburgské
dohody? Masaryk? Jak? Armádou, rozpuštěním
parlamentu a nastolením autonomie, nebo jak? Nerozumím
těmto steskům, proč nebyl splněn cíl,
který v dané situaci první republiky mohl
být splněn jedině demokratickými neboli
parlamentními cestami a on nebyl. Kdo nesl odpovědnost
za to, že nebyl? Patrně ten, kdo ho vznesl, uplatnil
a neuspěl. Nikdo jiný. Chtěl bych být
trochu znepokojen úvahami toho typu. V Evropě vidíme
renezanci národních států. Já
bych to, co vidím na území Jugoslávie
a náznaky toho někde jinde a bojím se, že
brzo co bude vidět na východ od Československa,
já bych to neoznačil za renezanci národních
států, já bych to označil za znovuvzkříšení
nacionalistické demagogie, která plodí jen
krev a restabilizaci.
/Potlesk./
Nepochybně ale vzkříšena je, a musíme
s tím počítat máme-li jen trochu odpovědnosti.
Jsem trochu znepokojen vyústěním tohoto argumentu.
Je to veliký trend, který bylo možno předvídat,
je nějak historicky zakódován po uvolnění
poměrů, prostě musel nastat a musí
tedy nést vlastní plody. S tím vším
lze souhlasit, ale s tím vším se nelze smířit.
A to je přece rozdíl mezi tímto trošku
fatalistickým pojetím politiky, vycházející
z toho, že já analyzuji situaci minulou i přítomnou,
z toho vyvodím některé závěry
do budoucna, některé prognózy. Ony se mi
naplňují a já se spokojím s tím,
že se mi naplňují. Já se domnívám,
že jestliže má být vůle nějaké
komunity, např. státu, nějak vyjádřena,
jestliže pro to, aby byla vyjádřena jsou nějaké
mechanismy a my jsme se rozhodli pro mechanismus parlamentní,
pokud jde o státní formu a o mechanismus pluralitní
demokracie, pokud jde o vnitřek státní formy,
o politický život této společnosti,
pak jsme povinni z této analýzy vyvodit nějaké
důsledky a nějak aktivně se vůči
tomuto trendu stavět. Není možné se
omezovat na konstatování, že jsme uprostřed
nějakého megatrendu, který tady zuří
a my můžeme jen počkat až opadne a opět
bude vše krásné a zářivé.
To asi nejde, i když to Václav Žák neřekl.
On neřekl jaké je vyznění. Já
si to vyznění dovolím takto naznačit.
Jsem znepokojen tím, že bychom měli u vědomí
věcí, jak jsou, kde jsou jejich kořeny a
jak budou - prostě jen sledovat a přizpůsobit
se jim. Myslím, že tady je opomenut onen aktivní
prvek, aktivní společenské reakce, k němuž
jsme ostatně povinni a jemuž jsme rámcem.
Dámy a pánové, tento parlament je rámcem
a půdou, která má tyto věci ovlivňovat,
nejenže může, ale musí, ona je povinna
ovlivňovat, diskutovat o nich a většinově
se o nich rozhodnout. A to je další věc,
která mně znepokojila. Tady se relativizuje postavení
obou stran. Řekněme zhruba slovenské a české.
Nechci provozovat oblíbené házení
do jednoho pytle, ale pro tuto úvahu mi to stačí.
Jakoby se relativizovalo vše, ale federální
stát, který existuje je přeci realitou, to
je pozice. To, co je proti němu, je opozice. Nejsme to
tedy my, kteří se máme rozhodnout o společném
státě, ale je to ta druhá strana, která
je proti němu v opozici. A to nelze, nelze směšovat
pod sankcí obrovského relativizování
všeho, promiňte mi to, co se tady děje. Abych
navázal a skončil zároveň, na to,
co podle mého názoru nestačí, tedy
jen vniknout do historie jejich motivů a obcovat s megatrendy,
tak se dostávám k praktické politice. Před
chvílí jsem řekl slovenská strana
a zároveň jsem se omluvil, bylo to nepřesné
v tom smyslu, že to byl právě celý náš
omyl. Jak můžeme říkat proces slovenské
emancipace očekávaný a nyní vybuchnuvší,
námi nerozumně kontrolovaný a občas
přiživovaný. To přece není pravda.
Pro mne není vrcholnou ideí nebo vrcholným
cílem federace, leč právě demokracie
a pokud říkám demokracie, pak musím
reflektovat, které síly v té oné republice,
v té společnosti, v té komunitě, jsou
nositeli, které idee. A pokud si tu otázku zodpovím,
pak musím říci, jsem-li stoupencem federace
- ten kdo je na Slovensku proti ní, je mým politickým
protivníkem. To prostě říci musím,
jsem-li stoupencem federace. Neznamená to, že je mým
nepřítelem. Mým nepřítelem
je ten, kdo je nositelem ideologie, která je netolerantní
a která slovo demokracie popírá a i takové
strany na Slovensku existují a jsou ve vládní
koalici.
A opět to musím říci, protože
jen tak vytvořím prostor pro to, o čem jsem
řekl, že je naší povinností: prostě
svést s těmito trendy, jak s nepřáteli,
tak s pouhými protivníky normální
regulérní politický boj a pokusit se tento
boj vyhrát jak pro federaci, tak zejména pro demokracii.
(Potlesk).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu místo předsedovi Kalvodovi
a prosím pana poslance Balcárka, připraví
se pan poslanec Payne.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážený pane premiére,
vážené dámy a pánové,
on už můj kolega Kačenka jménem klubu
řekl vše podstatné. Dovolím si rozšířit
pouze jako historik tuto věc o další aspekty.
Myslím, že by bylo velice užitečné
při dalším jednání v Papierničce,
o němž se domnívám, že by mělo
pokračovat dál, - v tom bychom mohli být
asi ve shodě -, že by mohla česká reprezentace
konečně už mávat také tou moravskou
kartou, jak se říká, a to ve smyslu usnesení
našeho dubnového pléna, na které zapomínáme
a už několik poslanců to tady vyjádřilo
velice pregnantně, že jsme se usnesli jako poselství
pro federál na vícečlenné federaci
a na občanském a územním principu.
Myslím, si, že doopravdy to bude historický
úkol ČNR, aby o tomto přesvědčila
Slovenskou národní radu, že to je nejefektivnější
způsob jak vejít do společné Evropy.
Společně s panem premiérem tvrdím,
nedávno jsem četl tento jeho názor na stránkách
tisku - že jsme udělali málo pro propagaci
této myšlenky spolkového uspořádání
státu, který je založen na těchto principech,
občanském, územním, na principech
vícečlenné federace, na Slovensku. Že
bychom se měli dokázat - je to také názor
mých voličů - spojit na tom, co nás
spojuje a já při kuloárních rozhovorech
s mnoha poslanci jsem zjistil, že nás spojuje doopravdy
myšlenka spolkového státu. A to je to,
co odpovídá dubnovému usnesení ČNR
a toto by mohlo být vážné stanovisko,
které by prezentovalo předsednictvo ČNR na
dalším pokračování v Papierničce.
Jestliže tady bylo hovořeno o Slovácích
ve vztahu k Pittsburgským dohodám, jistě
každý národ se proklamativně utíká
do historie, aby odůvodnil své požadavky, tak
stejně tak mohou přátelé z Moravy,
zvoleni na Moravě a Slezsku se utíkat, a už
to i dělají k Saint Germainské dohodě,
jde o mezinárodně uznanou smlouvu, která
v roce 1919 deklarovala, že při vzniku republiky byly
mezinárodně uznávané subjekty tři:
národy Čech, Moravy a části Slezska,
jakož i národ Slovenska, které se spojily a
vytvořily jednotný svrchovaný stát.
Tam jde pouze o to, rozumět přesně tomu překladu,
jestli jde o národy Čech, Moravy a Slezska, nebo
o obyvatele Čech, Moravy a Slezska. Ale jednoznačně
byly tehdy země. Teď mi jde o vztah k zemskému
vlastenectví a to je také můj pokus v otevřeném
dopise panu prezidentu republiky, na nějž jsem se
nedočkal odpovědi, deklarovat ten požadavek,
abychom se vrátili k republice T. G. Masaryka, kde vedle
sebe existovaly a fungovaly země prakticky na spolkovém
principu od roku 1927, od 1. 1. 1928, a to země Česká,
Moravsko-slezská, země Slovenská a Karpatsko-rusínská.
Debaty na toto téma i diskuse v televizi se mi zdají
černobílé: pořád jenom
vykládat o dvojfederaci, která skutečně
je nefunkční, a měly by být rozšířeny
i o tuto možnost: debatovat o tomto modelu státu,
o spolkovém uspořádání i na
slovenské tele vizi, která je manipulována.
Já tvrdím, že Slováci sami manipulují
svým národem, jejich reprezentace nedovolí
a nepřipustí tyto diskuse. V tomto jsme tady
rozhodně demokratičtější a máme
velké poslání, úkol a dluh vůči
Slovákům, abychom je seznámili i s tímto
stanoviskem. Takže bychom měli být v tomto
jednotni a trvat na našem dubnovém usnesení,
které podporuje tento funkční model a s
tím bychom šli efektně a efektivně
do Evropy.
Vždyť proboha všichni to víme, ono to vedle
nás funguje, ve Švýcarsku, Německu i
Rakousku a my jsme v minulosti byli spojeni historií spíše
s těmito státy, než s národními
typy balkánskými, Bulharskem atd.
Jinak jsem tvrdil na konferenci koncem září
tohoto roku v Korutanech "Am waissen See", kde byli
historici ze Slovinska, z Maďarska, tam se diskutoval boj
mezi Chorváty a Srby a padla zde otázka, jak to
bude vypadat u nás. Já jsem tvrdil, že to dokážeme
vyřešit bez zbraní, že u nás se
rozhodně mezi sebou jako Chorvati a Srbové prát
se zbraní v ruce nebudeme, že pouze asi se poperou
Slováci mezi sebou, protože tam je spousta zastánců
společného státu, respektive spolkového
státu.
Čili věřím na to a tím už
končím, že pokud abychom do referenda dostali
i podotázku na spolkový stát, tak těch
250 tisíc obyvatel zespodu na tom Slovensku by se našlo,
kteří by ji podporovali. To není mnoho. To
stojí za úvahu. Pokud projde prezidentův
návrh na referendum ve FS, tak nepochybuji, že ten
půl milionu občanů se v České
republice najde. Ale k tomu bychom mohli napřít
svoje společné síly, abychom tuto otázku
tam dostali. Pak by se nám snáze do té Evropy
šlo. A pak bych věřil, že bychom doopravdy
pokročili o kus dál, a ještě do voleb,
do června.
(Potlesk).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Balcárkovi, prosím
pana poslance Payna, připraví se pan poslanec Štindl.
Poslance Jiří Payne: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo a poslankyně a poslanci, přihlásil
jsem se s jedním krátkým návrhem,
ale dříve než jej přednesu, dovolte,
abych učinil ještě jednu poznámku.
Kolega Žák tady postavil do protikladu princip občanský
a národní. Zdá se, jako kdybychom se začali
dělit na stoupence občanského a národního
principu. Myslím si, že tyto dva principy jsou skutečně
v protikladu a chtěl bych to doložit jednoduchou úvahou.
Listina lidských práv, kterou jsme schválili,
hovoří jednak o rovnosti občanů v
oblasti občanských a politických práv,
jednak hovoří o právech národností
nebo národnostních menšin. Vyjdeme-li z toho,
že občané jsou si rovni ve svých politických
a občanských právech, potom pochopitelně
v situaci, kde jeden národ je početně silnější
než druhý, musí dojít k možnosti
přehlasování toho slabšího národa
v politických orgánech, kde jsou paritně
zastoupeny obě národnosti a samozřejmě
potom nelze garantovat národnostem rovnost práv
národností.
Naopak pokud přistoupíme na rovnost práv
národností, potom dojdeme k tomu, že vlastně
váha občana, který přísluší
k méně početné národnosti,
je větší, než váha občana,
který přísluší k početnější
národnosti. Tyto dva principy jsou v naprostém protikladu
a myslím si, že naším úkolem při
jednání o uspořádání
federace, - a federativní model státu je řešením
těchto problémů - naše úsilí
by mělo směřovat k tomu, abychom našli
vhodný kompromis obou těchto dvou principů.
Naprosté rovnosti samozřejmě nedosáhneme
a myslím si, že i ideologie a politické strany,
které o obdobné rovnosti hovořily, byla zcela
na špatné cestě.
To tedy byla jakási poznámka bokem, ale chtěl
jsem podat určitý návrh. V rozpravě
tady několikrát padla podpora tomu, aby předsednictva
dále jednala.
Pokud tady někdo z kolegů se zmínil o tom,
že jsou jisté chyby z hlediska české
politiky, pak jednou ze závažných chyb ČNR
je to, že při způsobu vyjednávání
jsme zvolili cestu vyjednávání předsednictev.
Situace vypadá tak, že v zasedací místnosti
sedí dvě desítky nejvyšších
představitelů parlamentů, za dveřmi
čeká hejno žurnalistů a jakékoliv
slovo, které se řekne, má oficiální
váhu. V takovéto situaci se nedá vyjednávat,
takovéto podmínky nejsou vhodné pro prodiskutování
alternativ a vyřešení sporů. Kromě
toho takovéto grémium se může sejít
na jeden až dva dny třikrát v průběhu
půl roku. Více času pro takovéto vyjednávání
nemůžeme rezervovat, protože by byla ohrožena
činnost republikových rad.
Chtěl bych navrhnout, aby další jednání
nebylo vedeno na úrovni předsednictev republikových
rad, ale vyjednávací skupinou, která by k
tomu byla zvolena Českou národní radou. Taková
skupina by mohla jednat v průběhu několika
týdnů, prodiskutovat všechny varianty včetně
spolkového uspořádání, konfederace
apod., vyjasnit přesně co se pod kterou alternativou
myslí. O těchto závěrech, kde by se
prodiskutoval i obsah jednotlivých termínů,
je možné jednat na úrovni parlamentů
a předsednictev.
Myslím, že zvolený postup nebyl příliš
šťastný a prosím, aby o tomto návrhu
bylo hlasováno.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Paynovi. Prosím pana poslance
Štindla.
Poslanec Karel Štindl: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
dámy a pánové, rád bych se po krátké
poradě - mohu to učinit za klub LDS - vyjádřil
ke dvěma věcem, o nichž padla slova v dnešní
rozpravě.
Především bych se rád vyjádřil
k tomu, co zde řekl pan místopředseda Kalvoda
o výbuchu nacionalistické demagogie. Myslím,
že to je velmi nehistorický přístup.
Měl jsem příležitosti mluvit o tom v
trochu jiném smyslu. Nechci zdržovat, ale jde o to,
že celá tato končina našeho kontinentu
- myslím střední a výchovní
Evropu - žila ve více než čtyřicetileté
izolaci od ostatní Evropy. To se co dnes děje zde,
v jistém smyslu má západní Evropa
za sebou. Kdokoli tenkrát považoval velmi militaristicky
vedený spor mezi např. Vlámy a Valony v Belgii,
kterou dnes za její státoprávní uspořádání
tolik obdivujeme, za výbuch nacionalistických vášní,
chyboval již tehdy. Západní Evropa, konkrétně
již zmíněná Belgie, měla po druhé
světové válce příležitost
a dost času překonat militantní přístupy
k řešení této otázky a dosáhnout
po více než deseti letech toho místa, kde je.
To, že se u nás, jak to nazval poslanec Žák,
oživily v celé části kontinentu myšlenky
národních států v tomto historickém
smyslu, musíme považovat za přirozené
a snažit se s tím vyrovnat.
Na druhé straně pana místopředsedu
Kalvodu chápu. Bylo by velmi příznivé
pro náš další vývoj, kdybychom
měli jak ve Slovenské republice, tak v České
republice, ale rovněž tak kdyby v Jugoslávských
republikách a všude jinde, dost politiků, kteří
by uměli tuto věc pochopit a případně
vymyslet způsob, jak dlouhou etapu, kterou jistým
způsobem absolvovala např. Belgie, přeskočit.
Bylo by to jistě v zájmu rychlosti integrace našeho
konce světa do ostatní Evropy. Neschopnost to udělat
naopak nepochybně zbrzdí naši integraci do
ostatní části Evropy. To co říkám
přímo volá, abych já sám předložil
návrh jak to udělat. To nedovedu. Takové
úsilí musí sledovat celá národní
politika. Vyžaduje to mnoho hlav, rozumu a také asi
mnoho času.
Druhá věc, o které se chci zmínit,
je problém, který cítíme jistě
všichni a o němž také mluvil pan místopředseda
Kalvoda. Je to priorita zachování demokracie. Chtěl
bych se na tento problém stručně podívat
trochu z jiné strany.
V našem předštiřínském stanovisku
LDS jsme použili vazby křečovité lpění
na zachování status quo. Domnívám
se, že právě tato křečovitost
dosahuje několik měsíců takového
stupně, že ohrožuje právě jistým,
možná nečekaným způsobem také
naši demokracii.
Již jsme byli svědky pokusu nahradit parlamentní
rozhodování tím, že bychom se obrátili
přímo k obyvatelům a v této chvíli
jednou pro vždy to nechali rozhodnout obyvatelům,
což není postup zcela v rámci parlamentní
demokracie. Rovněž jistou křečovitostí
bylo, a tady bych se odvolal na pana místopředsedu
Kasala, když mluvil o tom, že již loni byla celá
tato problematika odňata Federálnímu shromáždění.
Společně s ním si myslím, že
to byl začátek, kdy demokratické metody řešení
tohoto problému u nás začaly být ohrožovány.
Pan poslanec Žák citoval na závěr svého
vystoupení pana prezidenta, kde padlo slovo o pokoře.
V rámci pokory bychom si měli ovšem také
uvědomit, a myslím, že by nám to umožnilo
trochu objektivněji a méně vášnivě
přistupovat k problému, že na odklonu od parlamentní
demokracie loni se podílela také ČNR a Česká
vláda. Bylo to několik ústavních institucí
a činitelů, kteří začali tento
způsob projednávat jiným způsobem
než jaký je náležitý, to je ve
svobodně zvoleném parlamentu této federace.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Štindlovi. Prosím
pana poslance Šumana. Připraví se pan poslanec
Žák.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dámy a pánové, domnívám
se, že v současné době je potřebné
vzít v úvahu i názory lidí v Čechách
a na Slovensku. Ano, nejen politické reprezentace, ale
i občanů. Na slovenské straně je pravděpodobně
jistá část obyvatel přesvědčena
o tom, že občané Slovenska byli a jsou různým
způsobem utiskováni, či dokonce vykořisťováni
Čechy. Proto, a nejen proto je nezbytně nutné,
aby byly před občany obou republik zcela obnaženy
veškeré přerozdělovací procesy
mezi oběma republikami, a to nejen v současnosti,
ale i v minulosti. Občané obou republik na to mají
plné právo. Občané Slovenska proto,
aby věděli, co riskují, do jakého
stavu se je někteří politici snaží
zavést, a občané České republiky
proto, aby věděli, kolik prostředků
bylo a je z české strany přes federální
rozpočet přerozdělováno do rozpočtu
Slovenské republiky. Navíc jsme však povinni
vysvětlit našim občanům, proč
tyto dotace, v jaké výši a za jakých
podmínek považujeme za správné, a naopak
kde je hranice, kterou nemůžeme přestoupit
jak co do výše těchto dotací tak co
se týče podmínek pro jejich poskytování.