Čtvrtek 5. prosince 1991

Potom je bezpředmětná připomínka k § 2.

Ústavně právní výbor souhlasí s připomínkou k § 2 písm. a) - jinými slovy zavedení legislativní zkratky. Nedoporučuje ale po konzultaci s legislativou použít tuto legislativní zkratku v názvu odstavce pod textem části druhé. Část druhá - ministerstvo státní kontroly České republiky by bylo beze změny, legislativní zkratka by se tam nepoužila.

Navrhuje v § 3, odst. 1 první řádek usnesení RKV slovo "státní kontrolou" se nahrazuje "kontrolou" - to nedoporučuje, ale doporučuje, aby se schválilo vypuštění poslední věty a nový text odst. 2. To je ale jeden návrh dohromady. Čili nový text odst. 2 a vypuštění poslední věty odst. 1.

V § 5, písm. b) ústavně právní výbor doporučuje stanovisko RKV.

V § 6, písm. c) ústavně právní výbor nedoporučuje ani vypuštění slov z písmene c) a d) Upozornil bych, že v případě, jde-li o státní dotace, které jsou pouze částí příjmu organizace, je velmi problematické při kontrole oddělit finanční toky, které jsou vlastní organizaci a které přicházejí od státu. Když se toto nevypustí, což navrhuje ústavně právní výbor, znamená to, že ministerstvo kontroly nebude moci dělat kontrolu. Protože se jedná o smíšené organizace, dohodli jsme se nakonec tak, že by tuto působnost vykonával Nejvyšší kontrolní úřad a působnost ministerstva v této oblasti by se pozdržela.

Ústavně právní výbor doporučuje nepřijímat návrhy RKV. (Hlasy: Nesouhlasí.) Ještě jednou, je to složité. Je tam napsáno - pokud jde o nakládání s tímto majetkem - pokud se přijme návrh RKV, tak ministerstvo kontroly bude mít právo kontrolovat i jejich vlastní hospodaření, s jejich vlastními příjmy. Pokud se to nevypustí, což navrhuje ústavně právní výbor, tak působnost ministerstva bude omezena pouze na ty dotace, což může být obtížné, protože sledovat finanční toky ve společných záležitostech není jednoduché. Já to víc nebudu komentovat, tento výklad by měl stačit.

V § 7 ústavně právní výbor doporučuje, aby se podpořilo stanovisko rozpočtového a kontrolního výboru se zdůvodněním, že se tím zajistí oddělení zákonodárné a výkonné moci. Nejedná se o to, že by ČNR měla zůstat bez kontroly finanční, jedná se o to, aby ministerstvo kontroly nemohlo zasahovat do přijímání zákonů. Podíváte-li se na působnost podle bodu d) zabezpečení obrany republiky v rozsahu stanoveném Radou obrany ČR, případně vyřizování petic, stížností atd., znamenalo by to v těchto bodech zásah exekutivy do působnosti ČNR. To není rozumné. Je rozumné tuto činnost oddělit. Proto ústavně právní výbor schvaluje, aby zůstalo "kontrolní působnost ministerstva se nevztahuje na ČNR".

Paragraf 8. Podle názoru ústavně právního výboru to vyplývá z jednacího řádu a ústavně právní výbor to nedoporučuje. Co se týká § 10, písmeno e), jedná se o zpřesnění. Ústavně právní výbor doporučuje přijmout.

Paragraf 11, odstavec 1. Ústavné právní výbor se domnívá, že termín "skutečný stav věcí" je termín, který se běžně vyskytuje v našem právním řádu a tudíž je to vlastně obvyklejší a definovaný termín, čili nedoporučuje návrh RKV. Naopak doporučuje přijmout návrh k paragrafu 11, odstavec 2, kde se jedná o zpřesnění manipulace s převzatými doklady.

Co se týká připomínky k § 14, ústavně právní výbor nedoporučuje tuto novelizaci přijmout na základě upozornění předkladatele, že by se kontrolovaná osoba mohla domnívat, že tímto písemným stanoviskem a projednáním obsahu se zbavila povinnosti napsat námitky. Takže by toto projednání nemělo žádnou další právní závaznost a mohlo by to vzbudit dojem, že je věc vyřízena a vyřízená by nebyla. Tudíž nedoporučuje, aby tento odstavec tam byl, aby se postupovalo tím procesem, který je v zákoně pro tento účel předpokládán.

Ústavně právní výbor doporučuje poznámku k § 18, odstavec 5) - "vymáhá", ne "je oprávněn vymáhat".

To je stanovisko ústavně právního výboru. Myslím si, že jsem se tím vyjádřil k poznámce a návrhu pana poslance Fejfara k § 7. Pan poslanec Komárek navrhoval prodloužení lhůty v § 16 buď na 7 nebo na 5 dní. Ústavně právní výbor doporučuje tu kratší lhůtu 5 dnů, prodloužit ze 3 dnů na 5 dnů. Pan poslanec Hofhanzl vznesl výhrady, o kterých jsem se zmínil. Jeho druhou část vystoupení nehodlám komentovat. Poslanec Chromý navrhl ponechat termín "státní", ÚPV mu vyhověl. Paní poslankyně Röschová se zmínila o důvodech formulace § 4, ÚPV ho upřesnil. Doufám, že to byly všechny poznámky, které dosud zazněly v rozpravě.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Ještě pan poslanec Ježek, ale o tom jste se zmiňoval už při projednávání § 4.

Poslanec Václav Žák: Pan poslanec Benda mě upozorňuje na jednu záležitost, ale já jsem to zřejmě četl z jiného xeroxu. Týká se to § 3, odstavec 2, "za kontrolu podle tohoto zákona se nepovažuje kontrola vykonávaná v rámci vztahu nadřízenosti a podřízenosti" - v textu musí samozřejmě být "za státní kontrolu podle tohoto zákona ...". Musí se tam doplnit slovo "státní". Pan poslanec Ježek navrhuje jinou formulaci § 4, ale to nemusím komentovat, k tomu se vyjádříme při hlasování.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Přeje si ještě někdo přihlásit se do rozpravy? Nikoliv. Uzavírám rozpravu. Prosím pana ministra, aby se vyjádřil, zda si přeje závěrečné slovo. Prosím.

Ministr státní kontroly Igor Němec: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, závěrečné slovo mi velmi ulehčil kolega Žák. Já, jako předkladatel, s návrhy ústavně právního výboru souhlasím. Chtěl bych upozornit na vaši zodpovědnost a zodpovědný přístup k tomuto zákonu, protože legislativní připomínky jsou dost často provázány navzájem tak, že by bylo nešťastné, kdyby se některý paragraf schválil a druhý ne, i když na sebe navazují. Nevím, jestli je tady zvykem před každým hlasováním říci stanovisko ústavně právního výboru, to ponechávám na zpravodaji. Chtěl bych pouze upozornit, že § 6, písmeno c) a § 6, písm. d) to jsou jediné body, které se týkají rozhodnutí poslanců. Je to věcná záležitost. Záleží na vás, v ústavně právním výboru se také nehlasovalo, pokud vím, jednoznačně, jde o to, zda se rozhodnete, aby ministerstvo státní kontroly a vůbec kontrola nastupovala všude tam, kde se objevuje státní koruna, anebo ne. Toto jsou má upozornění. Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi. Prosím pana společného zpravodaje.

Poslanec Václav Žák: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, navrhl bych, abychom postupovali obdobným způsobem jako předtím. Začali bychom společnou zprávou a hlasovali bychom nejprve o změně § 4 ve společné zprávě. Upozorňuji, že k tomu zazněl i pozměňovací návrh pana poslance Ježka, takže bych oba dva návrhy přečetl a hlasovali bychom v pořadí: společná zpráva, návrh pana poslance Ježka - jestli s tím souhlasíte.

Paragraf 4 by podle návrhu modifikace ústavně právního výboru zněl: "Kontrole podle tohoto zákona nepodléhají soudy, prokuratura a státní notářství s výjimkou hospodaření těchto resortů s finančními a hmotnými prostředky České republiky, rozhodovací činnost orgánů státní správy a řízení jim předcházející, výkon působnosti ozbrojených bezpečnostních sborů a sboru nápravné výchovy vykonávané podle zvláštních předpisů."

Návrh pana poslance Ježka: "Soudy, prokuratury, notářství, orgány státní správy, ozbrojené bezpečnostní sbory a sbor nápravné výchovy podléhají kontrole pouze v oblasti nakládání se svými svěřenými prostředky."

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Faktická připomínka - pan poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: Návrh ústavně právního výboru je ne resortů, ale orgánů.

Poslanec Václav Žák: Omlouvám se, napsal jsem si to velmi zmateně, opravte si to na "s výjimkou hospodaření těchto orgánů".

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Mohu dát o tomto návrhu hlasovat?

Poslanec Václav Žák: Teď budeme hlasovat o návrhu změněné společné zprávy ve znění úpravy, kterou navrhl ústavně právní výbor. Upozorňuji, že to vylučuje pozměňovací návrh poslance Ježka.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o návrhu společné zprávy ve znění úpravy ústavně právního výboru.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 123

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 5

Děkuji. Tento návrh byl přijat.

Poslanec Václav Žák: Děkuji. Tím je bezpředmětné hlasovat o návrhu pana poslance Ježka. Takže teď bych doporučoval, abychom postupovali podle souboru pozměňovacích návrhů rozpočtového a kontrolního výboru. Budeme hlasovat o každém návrhu zvlášť.

Navrhoval bych hlasovat o tom, kdo je pro to, aby se vypustilo slovo "státní".

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto návrhu.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 53

Kdo je proti? 42

Zdržel se hlasování? 28

Děkuji. Pozměňovací návrh nebyl přijat.

Poslanec Václav Žák: Rád bych se otázal sněmovny, jestli snese, abych i v této chvíli říkal stanoviska ústavně právního výboru nebo ne. Nebudete mě obviňovat z manipulace?

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Objektivně, prosím. Věcná - pan poslanec Hejsek.

Poslanec Josef Hejsek: Budu poslance Žáka obviňovat z manipulace.

Poslanec Václav Žák: V tom případě to musíme rozhodnout hlasováním.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Pan poslanec Kužílek.

Poslanec Oldřich Kužílek: Dámy a pánové, chtěl bych upozornit, že jednací řád definuje úkol společného zpravodaje mj. tak, že má seznámit s tím, jak byl návrh projednáván ve výborech. /Potlesk./

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Prosím tedy pana poslance Žáka, aby pokračoval.

Poslanec Václav Žák: Aby nevznikl zbytečný formální spor, tak bych jen upozornil, že návrh byl projednáván ve dvou výborech. Stanovisko jednoho máte před sebou a to druhé vám řeknu. Takže v tom bych neviděl, pane poslanče, manipulaci.

Takže text § 1 ústavné právní nedoporučuje.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Domnívám se, že bychom mohli hlasovat en bloc o všech případech, kde se jedná o vypuštění přídavného jména "státní".

Poslanec Václav Žák: Tady je ale jiná změna.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o návrhu změny § 1.

Kdo je pro tuto změnu, ať zvedne ruku. 19

Kdo je proti? 33

Když dovolíte, nedám hlasovat o tom, kdo se zdržel hlasování, protože návrh zřetelně nebyl přijat.

Poslanec Václav Žák: Dále k § 2 - změnu ústavně právní výbor nedoporučuje.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o návrhu změny § 2.

Kdo je pro? 1

Kdo je proti? 46

Když dovolíte, opět nedám hlasovat o tom, kdo se zdržel hlasování, návrh nebyl přijat.

Poslanec Václav Žák: U § 2 písm. a) - za slova "České republiky" se doplňují slova "dále jen ministerstvo". Ústavně právní výbor toto doporučuje, jedná se o legislativní zkratku.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 129

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat.

Poslanec Václav Žák: O § 3 odst. 1 - první řádek, že se slova "státní kontrolou" nahrazují jen "kontrolou" - bych navrhoval nehlasovat, už jsme to odhlasovali, bylo by to zbytečné. O dalších dvou věcech navrhuji hlasovat najednou. Tzn. poslední věta se vypouští a § 3 odst. 2 zní: "Za státní kontrolu podle tohoto zákona se nepovažuje kontrola vykonávaná v rámci vztahu nadřízenosti a podřízenosti.". Ústavně právní výbor doporučuje, předkladatel souhlasí.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat.

Kdo je pro tuto změnu? 122

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 1

Děkuji. Návrh byl přijat.

Poslanec Václav Žák: Co se týče části druhé, ústavně právní výbor doporučuje, aby legislativní zkratka nebyla použita v názvu zákona - o tom nemusíme hlasovat, to je formální záležitost. Doporučuje dále pozměňovací návrh k § 5 - úvodní věta zní: "ministerstvo kontroluje" - jedná se o aplikaci legislativní zkratky.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku. 122

Kdo je proti? Nikdo.

Konstatuji, že návrh byl přijat.

Poslanec Václav Žák: K § 5 písm. b): "zákonnost a účelnost nakládání s finančními a hmotnými prostředky poskytnutými státem a při nakládání s majetkovými právy ve státním vlastnictví". Ústavně právní výbor doporučuje text navržený rozpočtovým a kontrolním výborem.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 111

Kdo je proti? 2

Kdo se zdržel hlasování? 8

Konstatuji, že návrh byl přijat.

Poslanec Václav Žák: K § 6, písm. c), d) si dovolím uvést ještě jednou stručný výklad, zmínil se o tom také pan ministr ve svém závěrečném slově.

Ústavně právní výbor nedoporučuje oba tyto body takže se vracíme k původnímu vládnímu návrhu. Znamená to však, že kontrola se bude moci vykonávat pouze u těch finančních prostředků, které půjdou z rozpočtu a může v jistých případech způsobit obtíže pro provádění kontroly.

To je mé stanovisko. Prosím o hlasování o jednotlivých bodech zvlášť. Nejprve k § 6, písm. c).

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Kdo je pro tuto změnu, nechť zvedne ruku (Dotaz z pléna: pro jakou změnu?)

Poslanec Václav Žák: Jde o tuto změnu. Vypouštějí se slova: "pokud jde o nakládání s tímto majetkem" Přečtu celý odstavec ze zákona. (Není třeba.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: O této změně dávám nyní hlasovat.

Kdo je pro tuto změnu, nechť zvedne ruku. 24

Kdo je proti? 37

Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Václav Žák: Prosím nyní o hlasování k § 6 písm. d), kde jde o obdobný problém.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám o tomto návrhu hlasovat.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku. 29

Kdo je proti? 41

Děkuji, konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Václav Žák: Nyní prosím o hlasování k § 7 z návrhu rozpočtového a kontrolního výboru: "kontrolní působnost ministerstva se nevztahuje na Českou národní radu". Ústavně právní výbor doporučuje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP