Potom je bezpředmětná připomínka
k § 2.
Ústavně právní výbor souhlasí
s připomínkou k § 2 písm. a) - jinými
slovy zavedení legislativní zkratky. Nedoporučuje
ale po konzultaci s legislativou použít tuto legislativní
zkratku v názvu odstavce pod textem části
druhé. Část druhá - ministerstvo státní
kontroly České republiky by bylo beze změny,
legislativní zkratka by se tam nepoužila.
Navrhuje v § 3, odst. 1 první řádek
usnesení RKV slovo "státní kontrolou"
se nahrazuje "kontrolou" - to nedoporučuje, ale
doporučuje, aby se schválilo vypuštění
poslední věty a nový text odst. 2. To je
ale jeden návrh dohromady. Čili nový text
odst. 2 a vypuštění poslední věty
odst. 1.
V § 5, písm. b) ústavně právní
výbor doporučuje stanovisko RKV.
V § 6, písm. c) ústavně právní
výbor nedoporučuje ani vypuštění
slov z písmene c) a d) Upozornil bych, že v případě,
jde-li o státní dotace, které jsou pouze
částí příjmu organizace, je
velmi problematické při kontrole oddělit
finanční toky, které jsou vlastní
organizaci a které přicházejí od státu.
Když se toto nevypustí, což navrhuje ústavně
právní výbor, znamená to, že
ministerstvo kontroly nebude moci dělat kontrolu. Protože
se jedná o smíšené organizace, dohodli
jsme se nakonec tak, že by tuto působnost vykonával
Nejvyšší kontrolní úřad
a působnost ministerstva v této oblasti by se pozdržela.
Ústavně právní výbor doporučuje
nepřijímat návrhy RKV. (Hlasy: Nesouhlasí.)
Ještě jednou, je to složité. Je tam napsáno
- pokud jde o nakládání s tímto majetkem
- pokud se přijme návrh RKV, tak ministerstvo kontroly
bude mít právo kontrolovat i jejich vlastní
hospodaření, s jejich vlastními příjmy.
Pokud se to nevypustí, což navrhuje ústavně
právní výbor, tak působnost ministerstva
bude omezena pouze na ty dotace, což může být
obtížné, protože sledovat finanční
toky ve společných záležitostech není
jednoduché. Já to víc nebudu komentovat,
tento výklad by měl stačit.
V § 7 ústavně právní výbor
doporučuje, aby se podpořilo stanovisko rozpočtového
a kontrolního výboru se zdůvodněním,
že se tím zajistí oddělení zákonodárné
a výkonné moci. Nejedná se o to, že
by ČNR měla zůstat bez kontroly finanční,
jedná se o to, aby ministerstvo kontroly nemohlo zasahovat
do přijímání zákonů.
Podíváte-li se na působnost podle bodu d)
zabezpečení obrany republiky v rozsahu stanoveném
Radou obrany ČR, případně vyřizování
petic, stížností atd., znamenalo by to v těchto
bodech zásah exekutivy do působnosti ČNR.
To není rozumné. Je rozumné tuto činnost
oddělit. Proto ústavně právní
výbor schvaluje, aby zůstalo "kontrolní
působnost ministerstva se nevztahuje na ČNR".
Paragraf 8. Podle názoru ústavně právního
výboru to vyplývá z jednacího řádu
a ústavně právní výbor to nedoporučuje.
Co se týká § 10, písmeno e), jedná
se o zpřesnění. Ústavně právní
výbor doporučuje přijmout.
Paragraf 11, odstavec 1. Ústavné právní
výbor se domnívá, že termín "skutečný
stav věcí" je termín, který se
běžně vyskytuje v našem právním
řádu a tudíž je to vlastně obvyklejší
a definovaný termín, čili nedoporučuje
návrh RKV. Naopak doporučuje přijmout návrh
k paragrafu 11, odstavec 2, kde se jedná o zpřesnění
manipulace s převzatými doklady.
Co se týká připomínky k § 14,
ústavně právní výbor nedoporučuje
tuto novelizaci přijmout na základě upozornění
předkladatele, že by se kontrolovaná osoba
mohla domnívat, že tímto písemným
stanoviskem a projednáním obsahu se zbavila povinnosti
napsat námitky. Takže by toto projednání
nemělo žádnou další právní
závaznost a mohlo by to vzbudit dojem, že je věc
vyřízena a vyřízená by nebyla.
Tudíž nedoporučuje, aby tento odstavec tam
byl, aby se postupovalo tím procesem, který je v
zákoně pro tento účel předpokládán.
Ústavně právní výbor doporučuje
poznámku k § 18, odstavec 5) - "vymáhá",
ne "je oprávněn vymáhat".
To je stanovisko ústavně právního
výboru. Myslím si, že jsem se tím vyjádřil
k poznámce a návrhu pana poslance Fejfara k §
7. Pan poslanec Komárek navrhoval prodloužení
lhůty v § 16 buď na 7 nebo na 5 dní. Ústavně
právní výbor doporučuje tu kratší
lhůtu 5 dnů, prodloužit ze 3 dnů na
5 dnů. Pan poslanec Hofhanzl vznesl výhrady, o kterých
jsem se zmínil. Jeho druhou část vystoupení
nehodlám komentovat. Poslanec Chromý navrhl ponechat
termín "státní", ÚPV mu
vyhověl. Paní poslankyně Röschová
se zmínila o důvodech formulace § 4, ÚPV
ho upřesnil. Doufám, že to byly všechny
poznámky, které dosud zazněly v rozpravě.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Ještě pan poslanec Ježek, ale o tom jste
se zmiňoval už při projednávání
§ 4.
Poslanec Václav Žák: Pan poslanec Benda
mě upozorňuje na jednu záležitost, ale
já jsem to zřejmě četl z jiného
xeroxu. Týká se to § 3, odstavec 2, "za
kontrolu podle tohoto zákona se nepovažuje kontrola
vykonávaná v rámci vztahu nadřízenosti
a podřízenosti" - v textu musí samozřejmě
být "za státní kontrolu podle tohoto
zákona ...". Musí se tam doplnit slovo
"státní". Pan poslanec Ježek navrhuje
jinou formulaci § 4, ale to nemusím komentovat, k
tomu se vyjádříme při hlasování.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Přeje si ještě někdo
přihlásit se do rozpravy? Nikoliv. Uzavírám
rozpravu. Prosím pana ministra, aby se vyjádřil,
zda si přeje závěrečné slovo.
Prosím.
Ministr státní kontroly Igor Němec: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, závěrečné slovo mi
velmi ulehčil kolega Žák. Já, jako předkladatel,
s návrhy ústavně právního výboru
souhlasím. Chtěl bych upozornit na vaši zodpovědnost
a zodpovědný přístup k tomuto zákonu,
protože legislativní připomínky jsou
dost často provázány navzájem tak,
že by bylo nešťastné, kdyby se některý
paragraf schválil a druhý ne, i když na sebe
navazují. Nevím, jestli je tady zvykem před
každým hlasováním říci
stanovisko ústavně právního výboru,
to ponechávám na zpravodaji. Chtěl bych pouze
upozornit, že § 6, písmeno c) a § 6, písm.
d) to jsou jediné body, které se týkají
rozhodnutí poslanců. Je to věcná záležitost.
Záleží na vás, v ústavně
právním výboru se také nehlasovalo,
pokud vím, jednoznačně, jde o to, zda se
rozhodnete, aby ministerstvo státní kontroly a vůbec
kontrola nastupovala všude tam, kde se objevuje státní
koruna, anebo ne. Toto jsou má upozornění.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi. Prosím pana společného
zpravodaje.
Poslanec Václav Žák: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, navrhl bych, abychom postupovali obdobným
způsobem jako předtím. Začali bychom
společnou zprávou a hlasovali bychom nejprve o změně
§ 4 ve společné zprávě. Upozorňuji,
že k tomu zazněl i pozměňovací
návrh pana poslance Ježka, takže bych oba dva
návrhy přečetl a hlasovali bychom v pořadí:
společná zpráva, návrh pana poslance
Ježka - jestli s tím souhlasíte.
Paragraf 4 by podle návrhu modifikace ústavně
právního výboru zněl: "Kontrole
podle tohoto zákona nepodléhají soudy, prokuratura
a státní notářství s výjimkou
hospodaření těchto resortů s finančními
a hmotnými prostředky České republiky,
rozhodovací činnost orgánů státní
správy a řízení jim předcházející,
výkon působnosti ozbrojených bezpečnostních
sborů a sboru nápravné výchovy vykonávané
podle zvláštních předpisů."
Návrh pana poslance Ježka: "Soudy, prokuratury,
notářství, orgány státní
správy, ozbrojené bezpečnostní sbory
a sbor nápravné výchovy podléhají
kontrole pouze v oblasti nakládání se svými
svěřenými prostředky."
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Faktická připomínka - pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Návrh ústavně
právního výboru je ne resortů, ale
orgánů.
Poslanec Václav Žák: Omlouvám
se, napsal jsem si to velmi zmateně, opravte si to na "s
výjimkou hospodaření těchto orgánů".
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Mohu dát o tomto návrhu hlasovat?
Poslanec Václav Žák: Teď budeme
hlasovat o návrhu změněné společné
zprávy ve znění úpravy, kterou navrhl
ústavně právní výbor. Upozorňuji,
že to vylučuje pozměňovací návrh
poslance Ježka.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o návrhu společné
zprávy ve znění úpravy ústavně
právního výboru.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 123
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 5
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Václav Žák: Děkuji.
Tím je bezpředmětné hlasovat o návrhu
pana poslance Ježka. Takže teď bych doporučoval,
abychom postupovali podle souboru pozměňovacích
návrhů rozpočtového a kontrolního
výboru. Budeme hlasovat o každém návrhu
zvlášť.
Navrhoval bych hlasovat o tom, kdo je pro to, aby se vypustilo
slovo "státní".
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 53
Kdo je proti? 42
Zdržel se hlasování? 28
Děkuji. Pozměňovací návrh nebyl
přijat.
Poslanec Václav Žák: Rád
bych se otázal sněmovny, jestli snese, abych i v
této chvíli říkal stanoviska ústavně
právního výboru nebo ne. Nebudete mě
obviňovat z manipulace?
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Objektivně, prosím. Věcná - pan
poslanec Hejsek.
Poslanec Josef Hejsek: Budu poslance Žáka
obviňovat z manipulace.
Poslanec Václav Žák: V tom případě
to musíme rozhodnout hlasováním.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan poslanec Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dámy
a pánové, chtěl bych upozornit, že jednací
řád definuje úkol společného
zpravodaje mj. tak, že má seznámit s tím,
jak byl návrh projednáván ve výborech.
/Potlesk./
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím tedy pana poslance Žáka, aby pokračoval.
Poslanec Václav Žák: Aby nevznikl
zbytečný formální spor, tak bych jen
upozornil, že návrh byl projednáván
ve dvou výborech. Stanovisko jednoho máte před
sebou a to druhé vám řeknu. Takže v
tom bych neviděl, pane poslanče, manipulaci.
Takže text § 1 ústavné právní
nedoporučuje.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Domnívám se, že bychom mohli hlasovat en bloc
o všech případech, kde se jedná o vypuštění
přídavného jména "státní".
Poslanec Václav Žák: Tady je ale jiná
změna.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o návrhu změny §
1.
Kdo je pro tuto změnu, ať zvedne ruku. 19
Kdo je proti? 33
Když dovolíte, nedám hlasovat o tom, kdo se
zdržel hlasování, protože návrh
zřetelně nebyl přijat.
Poslanec Václav Žák: Dále k §
2 - změnu ústavně právní výbor
nedoporučuje.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o návrhu změny §
2.
Kdo je pro? 1
Kdo je proti? 46
Když dovolíte, opět nedám hlasovat o
tom, kdo se zdržel hlasování, návrh
nebyl přijat.
Poslanec Václav Žák: U § 2 písm.
a) - za slova "České republiky" se doplňují
slova "dále jen ministerstvo". Ústavně
právní výbor toto doporučuje, jedná
se o legislativní zkratku.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 129
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Poslanec Václav Žák: O § 3 odst.
1 - první řádek, že se slova "státní
kontrolou" nahrazují jen "kontrolou" - bych
navrhoval nehlasovat, už jsme to odhlasovali, bylo by to
zbytečné. O dalších dvou věcech
navrhuji hlasovat najednou. Tzn. poslední věta se
vypouští a § 3 odst. 2 zní: "Za státní
kontrolu podle tohoto zákona se nepovažuje kontrola
vykonávaná v rámci vztahu nadřízenosti
a podřízenosti.". Ústavně právní
výbor doporučuje, předkladatel souhlasí.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat.
Kdo je pro tuto změnu? 122
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 1
Děkuji. Návrh byl přijat.
Poslanec Václav Žák: Co se týče
části druhé, ústavně právní
výbor doporučuje, aby legislativní zkratka
nebyla použita v názvu zákona - o tom nemusíme
hlasovat, to je formální záležitost.
Doporučuje dále pozměňovací
návrh k § 5 - úvodní věta zní:
"ministerstvo kontroluje" - jedná se o aplikaci
legislativní zkratky.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu.
Kdo je pro, nechť zvedne ruku. 122
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že návrh byl přijat.
Poslanec Václav Žák: K § 5 písm.
b): "zákonnost a účelnost nakládání
s finančními a hmotnými prostředky
poskytnutými státem a při nakládání
s majetkovými právy ve státním vlastnictví".
Ústavně právní výbor doporučuje
text navržený rozpočtovým a kontrolním
výborem.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 111
Kdo je proti? 2
Kdo se zdržel hlasování? 8
Konstatuji, že návrh byl přijat.
Poslanec Václav Žák: K §
6, písm. c), d) si dovolím uvést ještě
jednou stručný výklad, zmínil se o
tom také pan ministr ve svém závěrečném
slově.
Ústavně právní výbor nedoporučuje
oba tyto body takže se vracíme k původnímu
vládnímu návrhu. Znamená to však,
že kontrola se bude moci vykonávat pouze u těch
finančních prostředků, které
půjdou z rozpočtu a může v jistých
případech způsobit obtíže pro
provádění kontroly.
To je mé stanovisko. Prosím o hlasování
o jednotlivých bodech zvlášť. Nejprve
k § 6, písm. c).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Kdo je pro tuto změnu, nechť zvedne ruku (Dotaz
z pléna: pro jakou změnu?)
Poslanec Václav Žák: Jde o tuto změnu.
Vypouštějí se slova: "pokud jde o nakládání
s tímto majetkem" Přečtu celý
odstavec ze zákona. (Není třeba.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
O této změně dávám nyní
hlasovat.
Kdo je pro tuto změnu, nechť zvedne ruku. 24
Kdo je proti? 37
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Václav Žák: Prosím nyní
o hlasování k § 6 písm. d), kde jde
o obdobný problém.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo je pro, nechť zvedne ruku. 29
Kdo je proti? 41
Děkuji, konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Václav Žák: Nyní prosím
o hlasování k § 7 z návrhu rozpočtového
a kontrolního výboru: "kontrolní působnost
ministerstva se nevztahuje na Českou národní
radu". Ústavně právní výbor
doporučuje.