Čtvrtek 5. prosince 1991

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu společnému zpravodaji. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Jménem klubu ODS bych chtěl požádat před ukončením rozpravy o schůzi klubů.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Do rozpravy se přihlásil jako první pan poslanec Fejfar.

Poslanec Tomáš Fejfar: Vážená paní předsedkyně, pane ministře, vážení kolegové a kolegyně! Především mám dotaz, protože si nejsem jist, zda této záležitosti dobře rozumím. Žádost, která je uvedena v usnesení výborů, aby Česká národní rada schválila připomínky rozpočtového a kontrolního výboru, aby byly považovány za součást společné zprávy, zatím není pravdivá. Zatím jsou to pouze pozměňovací návrhy, které byly podány písemně.

V tom případě mi dovolte připomínku, kterou nemohu předložit jako pozměňovací návrh. V § 7 jejich zprávy je napsáno: "kontrolní působnost ministerstva se nevztahuje na Českou národní radu".

Velice bych prosil, aby toto jako připomínka nebylo poslanci akceptováno. V případě, že se to ocitne ve společné zprávě, předkládal bych jako pozměňovací návrh, aby toto tam uvedeno nebylo.

Někteří poslanci mne upozorňovali na to, že jsem neuvedl důvod, proč tak činím. Připadá mi naprosto samozřejmé, doufám, že i vám, že státní kontrola se bude vztahovat i na Českou národní radu, na její Kancelář, na to, jak hospodaří se státními penězi.

Považoval jsem to za samozřejmé. Uvádím to jenom na doplnění toho, proč tento návrh předkládám.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Fejfarovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Komárek.

Poslanec Vladimír Komárek: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, chtěl bych se vyjádřit k návrhu rozpočtového a kontrolního výboru a nedoporučuji akceptovat nový odstavec 3 § 14, neboť seznámit s protokolem je povinností kontrolních pracovníků, jak uvádí § 15. Myslím, že to je nadbytečné.

Současně bych chtěl podat pozměňovací návrh k § 16. V tomto případě navrhuji lhůtu pro předání písemné a zdůvodněné námitky prodloužit ze 3 na 7 dnů.

Pokud můj návrh nebude akceptován, předkládám návrh nový, aby tato lhůta byla prodloužena minimálně na 5 dnů, a to z toho důvodu, že navržená lhůta, jak je uvedena v zákoně, je krátká možné povaze zjištění. Víme, že v oblasti celé sféry je možno zjistit takové nedostatky, kde lhůta k námitkám by měla být, podle mého názoru, delší. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy? (Poslanec Hofhanzl.) Prosím pana poslance Hofhanzla, aby se ujal slova, připraví se poslanec Chromý.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená paní předsedkyně, vážené dámy, pánové! Změnu názvu zákona na zákon o kontrole považuji za vhodné upřesnění. Původní název byl širší, neboť zahrnoval i kontrolu vykonávanou jinými státními orgány. Proto změnu názvu považuji za plně odpovídající koncepci zákona.

K § 4 mám tuto připomínku. Nové znění navržené ve společné zprávě výborů České národní rady k návrhu zákona neumožňuje podle mého názoru kontrolu hospodaření soudů, prokuratury a státních notářství prostředky České republiky, kterými disponují. Případná jejich další specifická činnost, která nemá rozhodovací charakter, například u notářství různá osvědčení, některé úschovy, zápisy o právních úkonech již svým charakterem vylučují kontrolu ministerstva státní kontroly České republiky.

Navrhované znění však vylučuje i kontrolu prováděnou jiným příslušným kontrolním orgánem, například kontrolu prováděnou ministerstvem financí České republiky v oblasti vybírání poplatků těchto orgánů. Je proto nutné ponechat původní znění uvedené ve vládním návrhu. Podávám to jako pozměňovací návrh.

Dále jsem nucen konstatovat, že už dva roky probíhá v této zemi nekontrolované rozkrádání státního majetku. Prvním krokem tohoto procesu bylo nepovolání k odpovědnosti a nepotrestání bývalé vládnoucí strany a její stranické špičky.

Tato strana a tito lidé byli zodpovědni za naši zemi déle než 40 roků a morální a hospodářský rozvrat je jejich dílem. Domnívám se, že demokracie je odpovědnost a nemohu žádat na občanech této země odpovědnost a poctivý přístup, když tito vidí, že lidé, kteří je 40 let vydírali a žili na jejich úkor, prošli bez následků a bez trestu.

Navíc tito lidé jako kompaktní společenství se stávají ekonomicky nejsilnější vrstvou.

Jsem nucen upozornit ty členy našeho shromáždění, kteří s dobrými úmysly šli konat svou parlamentní práci, že jsme směšní a budeme asi i nenávidění, protože jsme to umožnili.

Těsně po listopadu byl podle mne záměrně zrušen zákon o státním majetku. Nebyl nahrazen novým zákonem, který by umožnil stíhat nelegální manipulace s majetkem. Rok a půl nefungovalo ministerstvo kontroly a bylo udržováno úmyslně nefunkční. Když ministerstvo kontroly začíná fungovat, opět, úmyslně, chytrou intrikou byl prosazen návrh zákona o nezávislém kontrolním úřadě. Účelem bylo vnesení zmatku a kompetenční spory do úseku statní kontroly.

Jsem nucen konstatovat, že je zajímavé, když návrh zákona o státní kontrole zbudí tak mimořádný zájem a odpor určité časti naší sněmovny. Nevím, čím to je, když vidím, jak páni poslanci jednoho klubu v této sněmovně bojují jako lvi za nezávislý kontrolní úřad a potěší mě pak, když vidím, jak poslanec Machalík poté, co je revokováno hlasování našeho shromáždění a je znovu přijat k projednávání zákon o státní kontrole, se neudrží a běží k mikrofonu proti tomu protestovat.

Pak již přestávám pochybovat a domnívám se, že každému soudnému poslanci v této sněmovně by mělo být jasné, o co jde.

Vážená sněmovno, dámy a pánové, jsem nucen upozornit toto ctihodné shromáždění, že projednáváme zákonný nástroj, který v této klíčově důležité době je pro vývoj naší země k právnímu státu zásadně důležitý. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. Prosím pana poslance Chromého.

Poslanec Heřman Chromý: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové! Od předchozího řečníka se budu lišit tím, že nebudu vyvozovat na základě tohoto zákona umělé konstrukce. To je první věc.

Jinak se opět musím omluvit, protože reaguji jen na základě chvilky, kdy jsem se s tím mohl seznámit.

Naopak se domnívám, že v názvu zákona by slovo "státní" mělo být zachováno. Již vzhledem k § 1, kde se vysloveně říká, že zákon upravuje výkon kontroly v působnosti orgánů státní správy ČR, i vzhledem k tomu, že pokud nejvyšší kontrolní úřad zahájí během příštího roku svou činnost, jistě jeho práce nebude vymezena tímto zákonem, ale jinou normou.

Další moje připomínka se týká § 5 písm. b). Nedomnívám se, že navrhované znění rozpočtového a kontrolního výboru "zákonnost a účelnost nakládání" je širší než výraz, který je použit v § 5, nebo pojem "hospodaření".

Jinak se připojuji k návrhu pána poslance Fejfara. To, že kontrolní působnost ministra se nevztahuje na ČNR, naprosto podporuji, tento § bude muset být upřesněn nebo vypuštěn.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Chromému, hlásí se paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, dovolím si drobně oponovat panu poslanci Hofhanzlovi, a to pokud se týče jeho pozměňovacího návrhu k § 4 ohledně kontroly soudů, státních notářství atd.

Dovolím si říci, že možná více než polovina činnosti státních notářství spočívá v tzv. listinné činnosti. Jestliže by zůstal ve znění § 4, tak jak je ve vládním návrhu, znamenalo by to, že by veškerá listinná činnost státního notářství podléhala státní kontrole, například i sepisování závěti. Ne v takové míře, ale samozřejmě jsou i podobné případy u soudu, kdy vedení soudu vždycky jen nerozhoduje rozhodnutím. Například státní kontrole by podléhalo přidělování jednotlivých kauz jednotlivým soudcům. To, podle mého názoru, samozřejmě není také možné. Proto se velmi přimlouvám za schválení textu, který je ve společné zprávě.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Röschové. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Než rozpravu ukončím, dám hlasovat o návrhu pana poslance Paynea, zda bude tento bod přerušen ke schůzi jednotlivých klubů. Pan poslanec to navrhl hned na počátku projednávání tohoto bodu.

Kdo je pro přerušení tohoto bodu za účelem setkaní jednotlivých klubů, ať zvedne ruku. 53

Kdo je proti tomuto návrhu? 24

Kdo se zdržel hlasování? 55

Děkuji, návrh pana poslance Paynea nebyl přijat.

Poslanec Václav Žák: Já si dovoluji připomenout paní předsedkyni, že jsem navrhoval přerušit proto, aby se mohl sejít ústavně právní výbor. A v té mezeře se může sejít i Klub ODS. Takže stačí, když se odhlasuje tento návrh. A je k tomu třeba 30 minut.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Pak se skutečně otevírá prostor, aby se sešel Klub. Ale dříve, než se rozejdeme na tu půlhodinovou přestávku... (několik slov týkajících se přestávky).

Dávám nyní hlasovat o tom návrhu, který tady nyní rozpočtový a kontrolní výbor předložil, aby připomínky rozpočtového a kontrolního výboru byly považovány za součást společné zprávy (tisk 494). Vzhledem k tomu, že to nebylo projednáno všemi zpravodaji, tak, jak to bývá zvykem, bychom to mohli tímto způsobem vyřešit.

Pan poslanec Žák se k tomu chce vyjádřit.

Poslanec Václav Žák: Já prosím o názor lepší znalce jednacího řádu, než jsem já. Ale já se domnívám, že společná zpráva je text předložený 24 hodin před zahájením schůze a že nemůžeme o tomto zřejmě oprávněném požadavku rozpočtového výboru hlasovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Já jsem sama měla pochybnosti o postupu, který jsem zde naznačila. Při normálním postupu by stačilo, aby souhlasili zpravodajové. Zhojit by to mohla členská schůze, protože by to byl vyšší způsob schválení. Já jsem to konzultovala s naším legislativním odborem, protože to je situace, kterou nepředvídá jednací řád a není v něm upravena. Právě proto, že zde ten požadavek rozpočtového a kontrolního výboru je, mohli bychom zhojit ten nedostatek, to nevčasné předložení tím, že za součást společné zprávy tyto připomínky považovat budeme.

Kdo je pro, abychom připomínky RKV za součást společné zprávy považovali, ať zvedne ruku. 28

Kdo je proti? 39

Návrh nebyl přijat.

Nyní bych tedy dala hlasovat o tom, zda sněmovna požádá ústavně právní výbor o vyjádření k tomu návrhu, který zde přednesl pan poslanec Žák s tím, že bychom mu vyhradili lhůtu 30 minut.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 80

Kdo je proti? 13

Kdo se zdržel hlasování? 28

Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.

Vzhledem k tomu, že při nepřítomnosti ústavně právního výboru by nás zde bylo málo, nemůžeme než vyhovět návrhu pana poslance Paynea via facti. Ale prosím, abychom dodrželi lhůtu a sešli se zde v půl páté a pět minut.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vážení poslanci a poslankyně, zahajuji přerušené jednání. Prosím, aby zástupci jednotlivých klubů vystoupili se svými stanovisky. Prosím paní posl. Röschovou.

Poslankyně Anna Röschová: Milí poslanci a poslankyně, hluboce se omlouvám, že jsem nedodržela usnesení tohoto ctihodného sboru tj. usnesení, které navrhl pan posl. Kužílek, protože před svým vystoupením jsem měla říci, že jsem pořád ještě státní notářkou.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Röschové. Prosím zástupce jednotlivých klubů, pokud se k tomu chtějí ještě vyjádřit. Prosím pana poslance Řezáče.

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, jsem zmocněn jménem komunistických poslanců ČNR sdělit několik stručných vět.

Za prvé. Domníváme se, že stanovisko, které vyjádřil kolega Hofhanzl, je nepodložená hypotéza, která vyplývá pouze z nedostatku informací. Náš klub jednomyslně proti přijetí této právní úpravy pokud jde o základ věci, a není proti ní.

Za druhé. Nedostatkem informací v tomto směru o stanovisku našeho klubu netrpí pan ministr kontroly dr. Němec, neboť dobře ví, že tuto právní úpravu co do základu podporujeme a vyjádřil vůči předsedovi klubu jasné stanovisko, že si to dobře uvědomuje.

Za třetí. I my jsme přesvědčeni, že je nezbytné zavést rychlou, důslednou a průkaznou kontrolu, protože za poslední dva roky se národní majetek rozkrádá skutečně velice rozsáhlým způsobem. Je třeba učinit tomu přítrž. Kontroly se nemáme důvod obávat a budeme rádi, když bude rychlá, důsledná a tvrdá.

Pokud máme nějaké obsahové připomínky, jsou věcného rozsahu, asi takové, jako vyjádří brzy zástupce ústavně právního výboru. Domnívám se, že je zbytečné zavádět nějaké kolektivní obviňování, které k ničemu nevede a je nesmyslné, protože odpovědnost je vždycky individuální. Považuji za zbytečnou ztrátu času, abych opakoval, že vůbec nemáme důvod a ani zájem chránit představitele bývalého režimu. Je zde dostatek státních orgánů, aby v tom zjednaly pořádek.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Řezáčovi. Prosím pana poslance Ježka. Pak již není do rozpravy nikdo přihlášen.

Poslanec Josef Ježek: Vážená paní předsedkyně, vážení poslanci, dovolte mi přednést ještě pozměňovací návrh k § 4. První věta by měla znít: "Soudy, prokuratury, notářství, orgány státní správy, ozbrojené bezpečnostní sbory a sbor nápravné výchovy nepodléhají kontrole pouze v oblasti nakládání se svěřenými státními prostředky."

V druhé větě by se mělo vypustit slovo "též".

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Ježkovi. Další přihlášky do rozpravy nemám. Prosím pana zpravodaje.

Poslanec Václav Žák: Prosím pana Ježka, aby nám svou připomínku dal písemně.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Táži se pana poslance Žáka jako zpravodaje, zda se podařilo zkonzultovat případné problémy s ústavně právním výborem a zda může předstoupit před sněmovnu. Rozpravu končím.

Poslanec Václav Žák: Paní předsedkyně, chtěl jsem komentovat výsledky ústavně právního výboru, ale aby ještě mohla být rozprava.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dobře. Poproste pana ministra ať ji otevře.

Ministr státní kontroly ČR Igor Němec: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, myslím, že jsme při jednání ústavně právního výboru došli k rozumnému konsensu, který se odehrával na čistě legislativní půdě. Já toto stanovisko podporuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Prosím pana poslance Žáka, aby se ujal slova.

Poslanec Václav Žák: Ústavně právní výbor řešil za prvé problém § 4 z textu společné zprávy. Jinými slovy na základě rozpravy se vrátil k tomuto paragrafu a navrhuje tuto úpravu.

Kontrole podle tohoto zákona nepodléhají soudy, prokuratura - a teď se tam vloží "a státní notářství s výjimkou hospodaření těchto orgánů s finančními a hmotnými prostředky České republiky".

Dále bude pokračovat původní text podle společné zprávy. Filozofie je stejná, řeší to podobnou problematiku, kterou navrhoval poslanec Ježek ve svém pozměňovacím návrhu. K tomuto paragrafu budou posléze dva pozměňovací návrhy.

Byl bych rád, kdybyste si vzali usnesení rozpočtového a kontrolního výboru. Seznámil bych vás s postojem ústavně právního výboru k jednotlivým návrhům.

Ústavně právní výbor nedoporučuje vypustit slovo "státní" z názvu zákona. Doporučuje ponechat § 1 v původním znění.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP