Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu společnému zpravodaji. S
faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Payne.
Poslanec Jiří Payne: Jménem klubu
ODS bych chtěl požádat před ukončením
rozpravy o schůzi klubů.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Do rozpravy se přihlásil jako první
pan poslanec Fejfar.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážená
paní předsedkyně, pane ministře, vážení
kolegové a kolegyně! Především
mám dotaz, protože si nejsem jist, zda této
záležitosti dobře rozumím. Žádost,
která je uvedena v usnesení výborů,
aby Česká národní rada schválila
připomínky rozpočtového a kontrolního
výboru, aby byly považovány za součást
společné zprávy, zatím není
pravdivá. Zatím jsou to pouze pozměňovací
návrhy, které byly podány písemně.
V tom případě mi dovolte připomínku,
kterou nemohu předložit jako pozměňovací
návrh. V § 7 jejich zprávy je napsáno:
"kontrolní působnost ministerstva se nevztahuje
na Českou národní radu".
Velice bych prosil, aby toto jako připomínka nebylo
poslanci akceptováno. V případě, že
se to ocitne ve společné zprávě, předkládal
bych jako pozměňovací návrh, aby toto
tam uvedeno nebylo.
Někteří poslanci mne upozorňovali
na to, že jsem neuvedl důvod, proč tak činím.
Připadá mi naprosto samozřejmé, doufám,
že i vám, že státní kontrola se
bude vztahovat i na Českou národní radu,
na její Kancelář, na to, jak hospodaří
se státními penězi.
Považoval jsem to za samozřejmé. Uvádím
to jenom na doplnění toho, proč tento návrh
předkládám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Fejfarovi. Prosím, aby
se slova ujal pan poslanec Komárek.
Poslanec Vladimír Komárek: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
chtěl bych se vyjádřit k návrhu rozpočtového
a kontrolního výboru a nedoporučuji akceptovat
nový odstavec 3 § 14, neboť seznámit s
protokolem je povinností kontrolních pracovníků,
jak uvádí § 15. Myslím, že to je
nadbytečné.
Současně bych chtěl podat pozměňovací
návrh k § 16. V tomto případě
navrhuji lhůtu pro předání písemné
a zdůvodněné námitky prodloužit
ze 3 na 7 dnů.
Pokud můj návrh nebude akceptován, předkládám
návrh nový, aby tato lhůta byla prodloužena
minimálně na 5 dnů, a to z toho důvodu,
že navržená lhůta, jak je uvedena v zákoně,
je krátká možné povaze zjištění.
Víme, že v oblasti celé sféry je možno
zjistit takové nedostatky, kde lhůta k námitkám
by měla být, podle mého názoru, delší.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy?
(Poslanec Hofhanzl.) Prosím pana poslance Hofhanzla, aby
se ujal slova, připraví se poslanec Chromý.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená
paní předsedkyně, vážené
dámy, pánové! Změnu názvu zákona
na zákon o kontrole považuji za vhodné upřesnění.
Původní název byl širší,
neboť zahrnoval i kontrolu vykonávanou jinými
státními orgány. Proto změnu názvu
považuji za plně odpovídající
koncepci zákona.
K § 4 mám tuto připomínku. Nové
znění navržené ve společné
zprávě výborů České
národní rady k návrhu zákona neumožňuje
podle mého názoru kontrolu hospodaření
soudů, prokuratury a státních notářství
prostředky České republiky, kterými
disponují. Případná jejich další
specifická činnost, která nemá rozhodovací
charakter, například u notářství
různá osvědčení, některé
úschovy, zápisy o právních úkonech
již svým charakterem vylučují kontrolu
ministerstva státní kontroly České
republiky.
Navrhované znění však vylučuje
i kontrolu prováděnou jiným příslušným
kontrolním orgánem, například kontrolu
prováděnou ministerstvem financí České
republiky v oblasti vybírání poplatků
těchto orgánů. Je proto nutné ponechat
původní znění uvedené ve vládním
návrhu. Podávám to jako pozměňovací
návrh.
Dále jsem nucen konstatovat, že už dva roky probíhá
v této zemi nekontrolované rozkrádání
státního majetku. Prvním krokem tohoto procesu
bylo nepovolání k odpovědnosti a nepotrestání
bývalé vládnoucí strany a její
stranické špičky.
Tato strana a tito lidé byli zodpovědni za naši
zemi déle než 40 roků a morální
a hospodářský rozvrat je jejich dílem.
Domnívám se, že demokracie je odpovědnost
a nemohu žádat na občanech této země
odpovědnost a poctivý přístup, když
tito vidí, že lidé, kteří je
40 let vydírali a žili na jejich úkor, prošli
bez následků a bez trestu.
Navíc tito lidé jako kompaktní společenství
se stávají ekonomicky nejsilnější
vrstvou.
Jsem nucen upozornit ty členy našeho shromáždění,
kteří s dobrými úmysly šli konat
svou parlamentní práci, že jsme směšní
a budeme asi i nenávidění, protože jsme
to umožnili.
Těsně po listopadu byl podle mne záměrně
zrušen zákon o státním majetku. Nebyl
nahrazen novým zákonem, který by umožnil
stíhat nelegální manipulace s majetkem. Rok
a půl nefungovalo ministerstvo kontroly a bylo udržováno
úmyslně nefunkční. Když ministerstvo
kontroly začíná fungovat, opět, úmyslně,
chytrou intrikou byl prosazen návrh zákona o nezávislém
kontrolním úřadě. Účelem
bylo vnesení zmatku a kompetenční spory do
úseku statní kontroly.
Jsem nucen konstatovat, že je zajímavé, když
návrh zákona o státní kontrole zbudí
tak mimořádný zájem a odpor určité
časti naší sněmovny. Nevím, čím
to je, když vidím, jak páni poslanci jednoho
klubu v této sněmovně bojují jako
lvi za nezávislý kontrolní úřad
a potěší mě pak, když vidím,
jak poslanec Machalík poté, co je revokováno
hlasování našeho shromáždění
a je znovu přijat k projednávání zákon
o státní kontrole, se neudrží a běží
k mikrofonu proti tomu protestovat.
Pak již přestávám pochybovat a domnívám
se, že každému soudnému poslanci v této
sněmovně by mělo být jasné,
o co jde.
Vážená sněmovno, dámy a pánové,
jsem nucen upozornit toto ctihodné shromáždění,
že projednáváme zákonný nástroj,
který v této klíčově důležité
době je pro vývoj naší země k
právnímu státu zásadně důležitý.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. Prosím pana poslance
Chromého.
Poslanec Heřman Chromý: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové!
Od předchozího řečníka se budu
lišit tím, že nebudu vyvozovat na základě
tohoto zákona umělé konstrukce. To je první
věc.
Jinak se opět musím omluvit, protože reaguji
jen na základě chvilky, kdy jsem se s tím
mohl seznámit.
Naopak se domnívám, že v názvu zákona
by slovo "státní" mělo být
zachováno. Již vzhledem k § 1, kde se vysloveně
říká, že zákon upravuje výkon
kontroly v působnosti orgánů státní
správy ČR, i vzhledem k tomu, že pokud nejvyšší
kontrolní úřad zahájí během
příštího roku svou činnost, jistě
jeho práce nebude vymezena tímto zákonem,
ale jinou normou.
Další moje připomínka se týká
§ 5 písm. b). Nedomnívám se, že
navrhované znění rozpočtového
a kontrolního výboru "zákonnost a účelnost
nakládání" je širší
než výraz, který je použit v § 5,
nebo pojem "hospodaření".
Jinak se připojuji k návrhu pána poslance
Fejfara. To, že kontrolní působnost ministra
se nevztahuje na ČNR, naprosto podporuji, tento §
bude muset být upřesněn nebo vypuštěn.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Chromému, hlásí
se paní poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Vážená
paní předsedkyně, vážení
kolegové, dovolím si drobně oponovat panu
poslanci Hofhanzlovi, a to pokud se týče jeho pozměňovacího
návrhu k § 4 ohledně kontroly soudů,
státních notářství atd.
Dovolím si říci, že možná
více než polovina činnosti státních
notářství spočívá v
tzv. listinné činnosti. Jestliže by zůstal
ve znění § 4, tak jak je ve vládním
návrhu, znamenalo by to, že by veškerá
listinná činnost státního notářství
podléhala státní kontrole, například
i sepisování závěti. Ne v takové
míře, ale samozřejmě jsou i podobné
případy u soudu, kdy vedení soudu vždycky
jen nerozhoduje rozhodnutím. Například státní
kontrole by podléhalo přidělování
jednotlivých kauz jednotlivým soudcům. To,
podle mého názoru, samozřejmě není
také možné. Proto se velmi přimlouvám
za schválení textu, který je ve společné
zprávě.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Röschové.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Než rozpravu ukončím, dám hlasovat o
návrhu pana poslance Paynea, zda bude tento bod přerušen
ke schůzi jednotlivých klubů. Pan poslanec
to navrhl hned na počátku projednávání
tohoto bodu.
Kdo je pro přerušení tohoto bodu za účelem
setkaní jednotlivých klubů, ať zvedne
ruku. 53
Kdo je proti tomuto návrhu? 24
Kdo se zdržel hlasování? 55
Děkuji, návrh pana poslance Paynea nebyl přijat.
Poslanec Václav Žák: Já si dovoluji
připomenout paní předsedkyni, že jsem
navrhoval přerušit proto, aby se mohl sejít
ústavně právní výbor. A v té
mezeře se může sejít i Klub ODS. Takže
stačí, když se odhlasuje tento návrh.
A je k tomu třeba 30 minut.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pak se skutečně otevírá prostor, aby
se sešel Klub. Ale dříve, než se rozejdeme
na tu půlhodinovou přestávku... (několik
slov týkajících se přestávky).
Dávám nyní hlasovat o tom návrhu,
který tady nyní rozpočtový a kontrolní
výbor předložil, aby připomínky
rozpočtového a kontrolního výboru
byly považovány za součást společné
zprávy (tisk 494). Vzhledem k tomu, že to nebylo projednáno
všemi zpravodaji, tak, jak to bývá zvykem,
bychom to mohli tímto způsobem vyřešit.
Pan poslanec Žák se k tomu chce vyjádřit.
Poslanec Václav Žák: Já
prosím o názor lepší znalce jednacího
řádu, než jsem já. Ale já se
domnívám, že společná zpráva
je text předložený 24 hodin před zahájením
schůze a že nemůžeme o tomto zřejmě
oprávněném požadavku rozpočtového
výboru hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Já jsem sama měla pochybnosti o postupu, který
jsem zde naznačila. Při normálním
postupu by stačilo, aby souhlasili zpravodajové.
Zhojit by to mohla členská schůze, protože
by to byl vyšší způsob schválení.
Já jsem to konzultovala s naším legislativním
odborem, protože to je situace, kterou nepředvídá
jednací řád a není v něm upravena.
Právě proto, že zde ten požadavek rozpočtového
a kontrolního výboru je, mohli bychom zhojit ten
nedostatek, to nevčasné předložení
tím, že za součást společné
zprávy tyto připomínky považovat budeme.
Kdo je pro, abychom připomínky RKV za součást
společné zprávy považovali, ať
zvedne ruku. 28
Kdo je proti? 39
Návrh nebyl přijat.
Nyní bych tedy dala hlasovat o tom, zda sněmovna
požádá ústavně právní
výbor o vyjádření k tomu návrhu,
který zde přednesl pan poslanec Žák
s tím, že bychom mu vyhradili lhůtu 30 minut.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 80
Kdo je proti? 13
Kdo se zdržel hlasování? 28
Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.
Vzhledem k tomu, že při nepřítomnosti
ústavně právního výboru by
nás zde bylo málo, nemůžeme než
vyhovět návrhu pana poslance Paynea via facti. Ale
prosím, abychom dodrželi lhůtu a sešli
se zde v půl páté a pět minut.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážení poslanci a poslankyně, zahajuji
přerušené jednání. Prosím,
aby zástupci jednotlivých klubů vystoupili
se svými stanovisky. Prosím paní posl. Röschovou.
Poslankyně Anna Röschová: Milí
poslanci a poslankyně, hluboce se omlouvám, že
jsem nedodržela usnesení tohoto ctihodného
sboru tj. usnesení, které navrhl pan posl. Kužílek,
protože před svým vystoupením jsem měla
říci, že jsem pořád ještě
státní notářkou.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Röschové.
Prosím zástupce jednotlivých klubů,
pokud se k tomu chtějí ještě vyjádřit.
Prosím pana poslance Řezáče.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážená
paní předsedkyně, vážené
kolegyně a kolegové, jsem zmocněn jménem
komunistických poslanců ČNR sdělit
několik stručných vět.
Za prvé. Domníváme se, že stanovisko,
které vyjádřil kolega Hofhanzl, je nepodložená
hypotéza, která vyplývá pouze z nedostatku
informací. Náš klub jednomyslně proti
přijetí této právní úpravy
pokud jde o základ věci, a není proti ní.
Za druhé. Nedostatkem informací v tomto směru
o stanovisku našeho klubu netrpí pan ministr kontroly
dr. Němec, neboť dobře ví, že tuto
právní úpravu co do základu podporujeme
a vyjádřil vůči předsedovi
klubu jasné stanovisko, že si to dobře uvědomuje.
Za třetí. I my jsme přesvědčeni,
že je nezbytné zavést rychlou, důslednou
a průkaznou kontrolu, protože za poslední dva
roky se národní majetek rozkrádá skutečně
velice rozsáhlým způsobem. Je třeba
učinit tomu přítrž. Kontroly se nemáme
důvod obávat a budeme rádi, když bude
rychlá, důsledná a tvrdá.
Pokud máme nějaké obsahové připomínky,
jsou věcného rozsahu, asi takové, jako vyjádří
brzy zástupce ústavně právního
výboru. Domnívám se, že je zbytečné
zavádět nějaké kolektivní obviňování,
které k ničemu nevede a je nesmyslné, protože
odpovědnost je vždycky individuální.
Považuji za zbytečnou ztrátu času, abych
opakoval, že vůbec nemáme důvod a ani
zájem chránit představitele bývalého
režimu. Je zde dostatek státních orgánů,
aby v tom zjednaly pořádek.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Řezáčovi.
Prosím pana poslance Ježka. Pak již není
do rozpravy nikdo přihlášen.
Poslanec Josef Ježek: Vážená paní
předsedkyně, vážení poslanci,
dovolte mi přednést ještě pozměňovací
návrh k § 4. První věta by měla
znít: "Soudy, prokuratury, notářství,
orgány státní správy, ozbrojené
bezpečnostní sbory a sbor nápravné
výchovy nepodléhají kontrole pouze v oblasti
nakládání se svěřenými
státními prostředky."
V druhé větě by se mělo vypustit slovo
"též".
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Ježkovi. Další
přihlášky do rozpravy nemám. Prosím
pana zpravodaje.
Poslanec Václav Žák: Prosím pana
Ježka, aby nám svou připomínku dal písemně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Táži se pana poslance Žáka jako zpravodaje,
zda se podařilo zkonzultovat případné
problémy s ústavně právním
výborem a zda může předstoupit před
sněmovnu. Rozpravu končím.
Poslanec Václav Žák: Paní předsedkyně,
chtěl jsem komentovat výsledky ústavně
právního výboru, ale aby ještě
mohla být rozprava.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dobře. Poproste pana ministra ať ji otevře.
Ministr státní kontroly ČR Igor Němec:
Vážená paní předsedkyně,
dámy a pánové, myslím, že jsme
při jednání ústavně právního
výboru došli k rozumnému konsensu, který
se odehrával na čistě legislativní
půdě. Já toto stanovisko podporuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Žáka,
aby se ujal slova.
Poslanec Václav Žák: Ústavně
právní výbor řešil za prvé
problém § 4 z textu společné zprávy.
Jinými slovy na základě rozpravy se vrátil
k tomuto paragrafu a navrhuje tuto úpravu.
Kontrole podle tohoto zákona nepodléhají
soudy, prokuratura - a teď se tam vloží "a
státní notářství s výjimkou
hospodaření těchto orgánů s
finančními a hmotnými prostředky České
republiky".
Dále bude pokračovat původní text
podle společné zprávy. Filozofie je stejná,
řeší to podobnou problematiku, kterou navrhoval
poslanec Ježek ve svém pozměňovacím
návrhu. K tomuto paragrafu budou posléze dva pozměňovací
návrhy.
Byl bych rád, kdybyste si vzali usnesení rozpočtového
a kontrolního výboru. Seznámil bych vás
s postojem ústavně právního výboru
k jednotlivým návrhům.
Ústavně právní výbor nedoporučuje
vypustit slovo "státní" z názvu
zákona. Doporučuje ponechat § 1 v původním
znění.