Čtvrtek 5. prosince 1991

Při posuzování zákona ČNR 116/71 Sb. je nutno přihlížet i ke změněné politickoekonomické situaci v naší společnosti, které již ustanovení tohoto zákona zdaleka neodpovídají. Např. v § 1 je zakotvena účast pracujících na upevňování socialistické zákonnosti, § 2 odst. 2 odráží vedoucí úlohu KSČ apod. Nové právní úpravy v oblasti místní státní správy a samosprávy - zákon o okresních úřadech a zákon o obcích - znamenaly rozpad kontrolní soustavy a tím přestal být využitelný např. celý oddíl 3 zákona 116/71 Sb. Celý zákon 116/71 Sb. je nutno v jednotlivých ustanoveních posuzovat z hlediska pozdější právní. úpravy uvedené v jiných právních předpisech, a to nejen vyšší právní síly. Situaci neřeší ani to, že pro ministerstvo státní kontroly ČR byla ponechána v platnosti i po schválení federálního zákona o kontrole ta ustanovení z jinak již zrušeného zákona č. 103/71 Sb. o lidové kontrole, která upravují povinnosti a oprávnění orgánů lidové kontroly, tedy ministerstva státní kontroly ČR. Těchto ustanovení se shora citovaná listina dotkne velmi výrazně. Přijetím federálního zákona o kontrole byla bez náhrady zrušena vyhláška č. 75/59 Ú. l., která upravovala postup kontrolních pracovníků při výkonu kontrolní činnosti. Již přijaté zákony, a to jak federální, tak Slovenské republiky, - nahrazují tuto vyhlášku kontrolním řádem, který je nedílnou součástí těchto zákonů, což je v plném souladu s listinou.

Předložený návrh zákona o státní kontrole ČR vychází ze stejné koncepce a postup při kontrolním zjišťování zakotvuje také do zákona. Viz část třetí, základní pravidla kontrolní činnosti.

Z těchto důvodů jednoznačně vyplývá nezbytnost schválení nového zákona o státní kontrole v ČR, byť na přechodnou dobu, neboť stávající právní úpravu v této oblasti nelze nadále využívat. Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi, prosím pana společného zpravodaje poslance Žáka, aby se ujal slova.

Poslanec Václav Žák: Vážena paní předsedkyně, vážený pane ministře, vážená sněmovno, dovolte, abych přednesl společnou zprávu k tomuto zákonu. Já bych ji zkusil zahájit poněkud neortodoxně. Nebývá zvykem, aby se v této Sněmovně hýřilo humorem, někteří poslanci to považují za znevažování českého sněmu. Nezlobte se na mě, ale já bych se pokusil přirovnat postup při projednávání systému kontroly vůbec v našem státě trochu k jedné staré židovské anekdotě.

To jede spolu Roubíček s Kohnem vlakem a Roubíček se ptá Kohna: Kam jedou? A Kohn říká: Do Kolína. A Roubíček hrozně zesmutní a říká: Proč mi říkají, že jedou do Kolína, když vědí, že já jim nebudu věřit, že jedou do Kolína, přitom já vím, že oni do Kolína jedou. (Veselost.)

Po tomto úvodu a po tom, co jsme absolvovali na této schůzi bych se připojil k tomu, co řekl pan ministr ve svém úvodním slově. Jedná se o zákon o státní kontrole, který má upravit působnost ministerstva. Rád bych pouze připomněl, že jak Slovenská národní rada, tak Federální shromáždění už svoje zákony o kontrole přijaly. Tento zákon je velmi podobný. Já mám poněkud komplikovanou situaci tím, že rozpočtový a kontrolní výbor v době společné zprávy ten zákon neprojednal. Projednal ho na svém dnešním zasedání, jeho připomínky proto nejsou součástí společné zprávy a já si nejsem jist, jestli byly rozdány - jako tisk - všem poslancům do lavic. (Hlasy: Nebyly.) Takže společnou zprávu k dispozici máte a já bych doporučoval postup a byl bych rád, kdyby ho sněmovna odsouhlasila, to znamená, že budeme projednávat zákon ve znění společné zprávy s tím, že návrhy rozpočtového výboru budeme chápat jako pozměňovací návrhy. Zaujme k nim stanovisko předkladatel a potom o nich budeme hlasovat. Já bych mohl souhrnně tyto návrhy zde přečíst, abyste s nimi byli seznámeni vcelku. Můžete si dělat poznámky do textu zákona. Zeptal bych se nyní paní předsedkyně.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Souhlasila bych s tímto postupem, musím ovšem o tom dát hlasovat. Je to postup poněkud neortodoxní. Bylo by právo na přerušení schůze, aby byly zapracovány připomínky rozpočtového a kontrolního výboru do společné zprávy, o kterých by se potom hlasovalo jako o součásti, Takto se rozpočtový a kontrolní výbor připravil o dobrodiní hlasů, které se zdrží.

Kdo souhlasí s tímto postupem, ať zvedne ruku. 93

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 14

Děkuji. Tento návrh byl přijat. Prosím tedy pana poslance Žáka.

Poslanec Václav Žák: Budu teď pomalu číst pozměňovací návrhy rozpočtového a kontrolního výboru.

K názvu zákona - vypustit slovo "státní".

Nové znění § 1 zní: "Zákon upravuje výkon kontroly v působnosti orgánů státní správy ČR (dále jen kontrola).".

K § 2. Místo textu "státní kontrolu ve smyslu tohoto zákona vykonávají" navrhuje rozpočtový a kontrolní výbor text "kontrolu vykonávají".

Budu to číst nyní bez komentáře, pouze text. § 2 písm. a) - doplňuje se legislativní zkratka - "ministerstvo státní kontroly ČR (dále jen ministerstvo)".

K § 3 odst. 1 - místo "státní kontrolou" bude jen "kontrolou", tj. vypouští se slovo "státní". Vypouští se dále poslední věta: "Za státní kontrolu se nepovažuje vnitřní kontrola."

K § 3 odst. 2 - navrhuje se nové, stručnější znění "Za kontrolu podle tohoto zákona se nepovažuje kontrola vykonávaná v rámci vztahu nadřízenosti a podřízenosti.".

K § 5. Díky zavedení legislativní zkratky se zkracuje text na "ministerstvo kontroluje".

V § 5 písm. b) je nové znění: "zákonnost a účelnost nakládání s finančními a hmotnými prostředky poskytnutými státem a při nakládání s majetkovými právy ve státním vlastnictví".

V § 6 písm. c) se vypouští poslední věta za čárkou, tj. škrtá se "pokud jde o nakládání s tímto majetkem". Obdobně v písmenu d) se vypouští "pokud jde o nakládání s těmito prostředky"...

Za § 7 navrhuje rozpočtový a kontrolní výbor vložit dva nové paragrafy. První - § 7: "Kontrolní působnost ministerstva se nevztahuje na Českou národní radu.". Nový § 8: "Ministerstvo předkládá a) vládě ČR informace o zaměření své kontrolní činnosti a zprávy o závažných kontrolních zjištěních.".

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Technická poznámka paní poslankyně Krejčová.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Nevím, jak ostatní, ale já si to nestačím zachycovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Tak, prosím, ještě pomaleji, pane poslanče. Paní poslankyně Marvanová s technickou poznámkou.

Poslankyně Hana Marvanová: Domnívám se, že nemůžeme tyto návrhy posoudit bez toho, aniž bychom je dostali písemně. Jsou to návrhy, které nota bene jsou součástí společné zprávy, součástí vládního návrhu, jak se odhlasovalo. Prosím tedy návrhy písemně.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto návrhu paní poslankyně Marvanové a chci vás ještě upozornit, že pan doktor Botur mně nyní sdělil, že se dokončuje tisk těchto pozměňovacích návrhů. Bylo by možná dobré tento bod přerušit, už je nyní připraven pan ministr Bojar a pan poslanec Lom, kteří mohou pokračovat v bodu, který jsme přerušili.

Poslanec Václav Žák: Přimlouval bych se za toto řešení, bylo by dobře, kdybyste toto měli k dispozici.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o návrhu paní poslankyně Marvanové, abychom přerušili tento bod a vyčkali, až budou zpracovány písemně pozměňovací návrhy RKV.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 93

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 15

Děkuji. Tento návrh byl přijat.

Přerušujeme projednávání tohoto bodu a vracíme se k zákonu ČNR o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR. Prosím pana společného zpravodaje, aby se ujal závěrečného slova.

Poslanec Petr Lom: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, v rozpravě vystoupili tři poslanci a přednesli následující pozměňovací návrhy. První vystoupil poslanec Homola, který po obecné poznámce k zákonu vznesl pozměňovací návrh, aby hlavním sídlem Všeobecné zdravotní pojišťovny nebyla Praha, ale Brno.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu společnému zpravodaji a dávám o tomto návrhu hlasovat.

Kdo je pro tento návrh pana poslance Homoly, ať zvedne ruku. 44

Kdo je proti tomuto návrhu? 29

Zdržel se hlasování? 37

Děkuji. Tento pozměňovací návrh nebyl přijat. Prosím, můžete pokračovat, pane zpravodaji.

Poslanec Petr Lom: Druhou vystupující byla paní poslankyně Lagová, která navrhla vypustit § 19, který se týká sboru zástupců. V krátké informativní poradě s legislativním pracovníkem doktorem Meyerem a ministrem zdravotnictví České republiky Martinem Bojarem jsme tento návrh prodiskutovali a zjistili jsme, že by znamenal hluboké, rozsáhlé strukturální změny, a proto jej nelze doporučit.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám o tomto návrhu hlasovat.

Kdo je pro návrh paní poslankyně Lagové, ať zvedne ruku. 19

Kdo je proti? 49 Když dovolíte, je evidentně zřejmé, že tento návrh nebyl přijat. 19 hlasů bylo pro, 49 proti. Prosím pana zpravodaje.

Poslanec Petr Lom: Dalším návrhem, který vznesla paní poslankyně, byl návrh, který je svázán a podmíněn přijetím tohoto návrhu, který právě nebyl přijat. Proto o něm nedáme hlasovat. Je souhlas, paní poslankyně?

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Souhlasí paní poslankyně Lagová?

Poslankyně Hana Lagová: /z místa/ Je to ... opačně.

Poslanec Petr Lom: Já jsem dával hlasovat tak, jak jste to zmínila. Nejprve jste řekla, že sbor zástupců má mít poradní činnost a vypustit § 19. Mám to tak zapsané.

Poslankyně Hana Lagová: /z místa/ Bylo to opačně.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Nicméně, když budete tak laskava a upřesníte tento návrh, paní poslankyně.

Poslankyně Hana Lagová: Já jsem se ve svém vystoupení vyjádřila tak, že se věcně přikláním k názoru ústavně právního výboru, aby sbor zástupců byl pojmut jako poradní orgán, jak je to uvedeno v připomínkách, které byly nezahrnuté do společné zprávy. A pak jsem na to navázala, že se domnívám, že poradní orgány - že nemusí jejich postavení vymezovat zákon, a je možné tento § vypustit. Podle mého soudu mělo být nejprve hlasováno o návrhu ústavně právního výboru, že sbor zástupců je poradním orgánem.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Pane zpravodaji, nechte ještě hlasovat o § 20.

Poslanec Petr Lom: Nechávám hlasovat o § 20, který byl vznesen v druhém pořadí a nebyl tak přesně formulován. Paní předsedkyně, jedná o zahrnutí posledního odstavce z připomínek nezahrnutých. Dosavadní § 20 odst. 1 zní - jak je to těch sedm řádek na první straně připomínek. Je to svázáno s tím, co jsem říkal v § 19, jak jsme to probrali na krátké poradě.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu, jak jej máte zahrnutý v připomínkách, které nebyly zahrnuty do společné zprávy.

Kdo je pro přijetí pozměňovacího návrhu paní poslankyně Lagové, ať zvedne ruku. 29

Kdo je proti? 4

Zdržel se hlasování? 79

Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Petr Lom: Posledně vystupující v rozpravě byl poslanec Syka, který navrhuje doplnění do § 28 následující text: "Česká národní rada zvolí ředitele pojišťovny do jednoho měsíce od nabytí účinnosti zákona."

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto návrhu pana poslance Syky.

Kdo je pro, ať zvedne ruku? 101

Kdo je proti? 1

Zdržel se někdo hlasování? 7

Děkuji. Tento pozměňovací návrh byl přijat.

Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně, tím jsou vyčerpány všechny pozměňovací návrhy k návrhu zákona ČNR o Všeobecné zdravotní pojišťovně, tisk 477, ve znění společné zprávy a připomínek. Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu společnému zpravodaji a můžeme přistoupit k hlasování o celém předloženém návrhu.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o Všeobecné zdravotní pojišťovně podle sněmovního tisku 477 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 491 a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 107

Kdo je proti? 2

Zdržel se hlasování? 54 Děkuji, zákon byl přijat. /Potlesk./

Děkuji panu ministrovi i panu společnému zpravodaji. Nyní, když dovolíte páni poslanci a paní poslankyně, uděláme pětiminutovou přestávku, ale na místech, abyste se mohli seznámit s usnesením rozpočtového a kontrolního výboru, jehož písemné připomínky mate na stole - nemáte? Budete je mít na stole během pěti minut. V tom případě budeme za deset minut pokračovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Zahajuji přerušené jednání. Prosím poslance Žáka jako společného zpravodaje, aby se ujal slova.

Poslanec Václav Žák: Začnu konstatováním, že britská sněmovna je konstruována tak, aby poslanec, který mluví k prázdným lavicím, z toho netrpěl pocitem deprese. (Sněmovna je poloprázdná.)

Všichni jste dostali k dispozici návrh usnesení rozpočtového a kontrolního výboru, a proto bych se v závěru omezil pouze na několik poznámek.

Ústavně právní výbor při projednávání tohoto zákona vycházel z premisy, že se podle § 2 jedná o kontrolu ve smyslu tohoto zákona, že se tím tudíž vymezuje působnost ministerstva a nijak se vlastně tento zákon nevztahuje na Nejvyšší kontrolní úřad.

Vycházeli jsme z toho, že můžeme postupovat na další cestě budování kontrolního úřadu jako nezávislé instituce s tím, že až se naskytne správný okamžik, potom se v dohadovacím řízení zajistí rozdělení kompetencí mezi ministerstvo a Nejvyšší kontrolní úřad.

Skutečně nemám nejmenší obavu, že by obě kontrolní instituce neměly v našich podmínkách dost práce. Skoro se domnívám, že tomu bude naopak.

Rád bych jenom podotkl, že nejvyšší kontrolní úřad v Británii má 900 lidí, dalších 100 až 200 lidí pravidelně kontrahuje pro svou činnost, a přitom si tento aparát na sebe bohatě vydělá, neboť jenom na jedné akci související s privatizací ušetřil státu 55 miliónů liber.

Domnívám se, že u nás bude situace obdobná, že všechny kontrolní instituty, které zřídíme, se skutečně bohatě státu i daňovým poplatníkům vyplatí.

Vzhledem k tomu, že jsme se nedávno seznámili s návrhem rozpočtového a kontrolního výboru, doporučoval bych paní předsedkyni, aby nyní otevřela rozpravu k předloženému návrhu zákona. Dále navrhuji, aby se schůze poté přerušila, sešel se ústavně právní výbor, který posoudí pozměňovací návrhy rozpočtového a kontrolního výboru a ty pozměňovací návrhy, které zazní v rozpravě, a potom předložíme závěrečnou zpravodajskou zprávu k jednotlivým pozměňovacím návrhům. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP