Při posuzování zákona ČNR 116/71
Sb. je nutno přihlížet i ke změněné
politickoekonomické situaci v naší společnosti,
které již ustanovení tohoto zákona zdaleka
neodpovídají. Např. v § 1 je zakotvena
účast pracujících na upevňování
socialistické zákonnosti, § 2 odst. 2 odráží
vedoucí úlohu KSČ apod. Nové
právní úpravy v oblasti místní
státní správy a samosprávy - zákon
o okresních úřadech a zákon o obcích
- znamenaly rozpad kontrolní soustavy a tím přestal
být využitelný např. celý oddíl
3 zákona 116/71 Sb. Celý zákon 116/71 Sb.
je nutno v jednotlivých ustanoveních posuzovat z
hlediska pozdější právní. úpravy
uvedené v jiných právních předpisech,
a to nejen vyšší právní síly.
Situaci neřeší ani to, že pro ministerstvo
státní kontroly ČR byla ponechána
v platnosti i po schválení federálního
zákona o kontrole ta ustanovení z jinak již
zrušeného zákona č. 103/71 Sb. o lidové
kontrole, která upravují povinnosti a oprávnění
orgánů lidové kontroly, tedy ministerstva
státní kontroly ČR. Těchto ustanovení
se shora citovaná listina dotkne velmi výrazně.
Přijetím federálního zákona
o kontrole byla bez náhrady zrušena vyhláška
č. 75/59 Ú. l., která upravovala postup kontrolních
pracovníků při výkonu kontrolní
činnosti. Již přijaté zákony,
a to jak federální, tak Slovenské republiky,
- nahrazují tuto vyhlášku kontrolním
řádem, který je nedílnou součástí
těchto zákonů, což je v plném
souladu s listinou.
Předložený návrh zákona o státní
kontrole ČR vychází ze stejné koncepce
a postup při kontrolním zjišťování
zakotvuje také do zákona. Viz část
třetí, základní pravidla kontrolní
činnosti.
Z těchto důvodů jednoznačně
vyplývá nezbytnost schválení nového
zákona o státní kontrole v ČR, byť
na přechodnou dobu, neboť stávající
právní úpravu v této oblasti nelze
nadále využívat. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi, prosím pana společného
zpravodaje poslance Žáka, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Žák: Vážena
paní předsedkyně, vážený
pane ministře, vážená sněmovno,
dovolte, abych přednesl společnou zprávu
k tomuto zákonu. Já bych ji zkusil zahájit
poněkud neortodoxně. Nebývá zvykem,
aby se v této Sněmovně hýřilo
humorem, někteří poslanci to považují
za znevažování českého sněmu.
Nezlobte se na mě, ale já bych se pokusil přirovnat
postup při projednávání systému
kontroly vůbec v našem státě trochu
k jedné staré židovské anekdotě.
To jede spolu Roubíček s Kohnem vlakem a Roubíček
se ptá Kohna: Kam jedou? A Kohn říká:
Do Kolína. A Roubíček hrozně zesmutní
a říká: Proč mi říkají,
že jedou do Kolína, když vědí,
že já jim nebudu věřit, že jedou
do Kolína, přitom já vím, že
oni do Kolína jedou. (Veselost.)
Po tomto úvodu a po tom, co jsme absolvovali na této
schůzi bych se připojil k tomu, co řekl pan
ministr ve svém úvodním slově. Jedná
se o zákon o státní kontrole, který
má upravit působnost ministerstva. Rád bych
pouze připomněl, že jak Slovenská národní
rada, tak Federální shromáždění
už svoje zákony o kontrole přijaly. Tento zákon
je velmi podobný. Já mám poněkud komplikovanou
situaci tím, že rozpočtový a kontrolní
výbor v době společné zprávy
ten zákon neprojednal. Projednal ho na svém dnešním
zasedání, jeho připomínky proto nejsou
součástí společné zprávy
a já si nejsem jist, jestli byly rozdány - jako
tisk - všem poslancům do lavic. (Hlasy: Nebyly.) Takže
společnou zprávu k dispozici máte a já
bych doporučoval postup a byl bych rád, kdyby ho
sněmovna odsouhlasila, to znamená, že budeme
projednávat zákon ve znění společné
zprávy s tím, že návrhy rozpočtového
výboru budeme chápat jako pozměňovací
návrhy. Zaujme k nim stanovisko předkladatel a potom
o nich budeme hlasovat. Já bych mohl souhrnně tyto
návrhy zde přečíst, abyste s nimi
byli seznámeni vcelku. Můžete si dělat
poznámky do textu zákona. Zeptal bych se nyní
paní předsedkyně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Souhlasila bych s tímto postupem, musím ovšem
o tom dát hlasovat. Je to postup poněkud neortodoxní.
Bylo by právo na přerušení schůze,
aby byly zapracovány připomínky rozpočtového
a kontrolního výboru do společné zprávy,
o kterých by se potom hlasovalo jako o součásti,
Takto se rozpočtový a kontrolní výbor
připravil o dobrodiní hlasů, které
se zdrží.
Kdo souhlasí s tímto postupem, ať zvedne ruku.
93
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 14
Děkuji. Tento návrh byl přijat. Prosím
tedy pana poslance Žáka.
Poslanec Václav Žák: Budu teď pomalu
číst pozměňovací návrhy
rozpočtového a kontrolního výboru.
K názvu zákona - vypustit slovo "státní".
Nové znění § 1 zní: "Zákon
upravuje výkon kontroly v působnosti orgánů
státní správy ČR (dále jen
kontrola).".
K § 2. Místo textu "státní kontrolu
ve smyslu tohoto zákona vykonávají"
navrhuje rozpočtový a kontrolní výbor
text "kontrolu vykonávají".
Budu to číst nyní bez komentáře,
pouze text. § 2 písm. a) - doplňuje se legislativní
zkratka - "ministerstvo státní kontroly ČR
(dále jen ministerstvo)".
K § 3 odst. 1 - místo "státní kontrolou"
bude jen "kontrolou", tj. vypouští se slovo
"státní". Vypouští se dále
poslední věta: "Za státní kontrolu
se nepovažuje vnitřní kontrola."
K § 3 odst. 2 - navrhuje se nové, stručnější
znění "Za kontrolu podle tohoto zákona
se nepovažuje kontrola vykonávaná v rámci
vztahu nadřízenosti a podřízenosti.".
K § 5. Díky zavedení legislativní zkratky
se zkracuje text na "ministerstvo kontroluje".
V § 5 písm. b) je nové znění:
"zákonnost a účelnost nakládání
s finančními a hmotnými prostředky
poskytnutými státem a při nakládání
s majetkovými právy ve státním vlastnictví".
V § 6 písm. c) se vypouští poslední
věta za čárkou, tj. škrtá se
"pokud jde o nakládání s tímto
majetkem". Obdobně v písmenu d) se vypouští
"pokud jde o nakládání s těmito
prostředky"...
Za § 7 navrhuje rozpočtový a kontrolní
výbor vložit dva nové paragrafy. První
- § 7: "Kontrolní působnost ministerstva
se nevztahuje na Českou národní radu.".
Nový § 8: "Ministerstvo předkládá
a) vládě ČR informace o zaměření
své kontrolní činnosti a zprávy o
závažných kontrolních zjištěních.".
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Technická poznámka paní poslankyně
Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová:
Nevím, jak ostatní, ale já si to nestačím
zachycovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Tak, prosím, ještě pomaleji, pane poslanče.
Paní poslankyně Marvanová s technickou poznámkou.
Poslankyně Hana Marvanová: Domnívám
se, že nemůžeme tyto návrhy posoudit bez
toho, aniž bychom je dostali písemně. Jsou
to návrhy, které nota bene jsou součástí
společné zprávy, součástí
vládního návrhu, jak se odhlasovalo. Prosím
tedy návrhy písemně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu paní
poslankyně Marvanové a chci vás ještě
upozornit, že pan doktor Botur mně nyní sdělil,
že se dokončuje tisk těchto pozměňovacích
návrhů. Bylo by možná dobré tento
bod přerušit, už je nyní připraven
pan ministr Bojar a pan poslanec Lom, kteří mohou
pokračovat v bodu, který jsme přerušili.
Poslanec Václav Žák: Přimlouval
bych se za toto řešení, bylo by dobře,
kdybyste toto měli k dispozici.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o návrhu paní poslankyně
Marvanové, abychom přerušili tento bod a vyčkali,
až budou zpracovány písemně pozměňovací
návrhy RKV.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 93
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 15
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Přerušujeme projednávání tohoto
bodu a vracíme se k zákonu ČNR o Všeobecné
zdravotní pojišťovně ČR. Prosím
pana společného zpravodaje, aby se ujal závěrečného
slova.
Poslanec Petr Lom: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
v rozpravě vystoupili tři poslanci a přednesli
následující pozměňovací
návrhy. První vystoupil poslanec Homola, který
po obecné poznámce k zákonu vznesl pozměňovací
návrh, aby hlavním sídlem Všeobecné
zdravotní pojišťovny nebyla Praha, ale Brno.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu společnému zpravodaji a dávám
o tomto návrhu hlasovat.
Kdo je pro tento návrh pana poslance Homoly, ať zvedne
ruku. 44
Kdo je proti tomuto návrhu? 29
Zdržel se hlasování? 37
Děkuji. Tento pozměňovací návrh
nebyl přijat. Prosím, můžete pokračovat,
pane zpravodaji.
Poslanec Petr Lom: Druhou vystupující byla
paní poslankyně Lagová, která navrhla
vypustit § 19, který se týká sboru zástupců.
V krátké informativní poradě s legislativním
pracovníkem doktorem Meyerem a ministrem zdravotnictví
České republiky Martinem Bojarem jsme tento návrh
prodiskutovali a zjistili jsme, že by znamenal hluboké,
rozsáhlé strukturální změny,
a proto jej nelze doporučit.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dávám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo je pro návrh paní poslankyně Lagové,
ať zvedne ruku. 19
Kdo je proti? 49 Když dovolíte, je evidentně
zřejmé, že tento návrh nebyl přijat.
19 hlasů bylo pro, 49 proti. Prosím pana zpravodaje.
Poslanec Petr Lom: Dalším návrhem, který
vznesla paní poslankyně, byl návrh, který
je svázán a podmíněn přijetím
tohoto návrhu, který právě nebyl přijat.
Proto o něm nedáme hlasovat. Je souhlas, paní
poslankyně?
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Souhlasí paní poslankyně Lagová?
Poslankyně Hana Lagová: /z místa/
Je to ... opačně.
Poslanec Petr Lom: Já jsem dával hlasovat
tak, jak jste to zmínila. Nejprve jste řekla, že
sbor zástupců má mít poradní
činnost a vypustit § 19. Mám to tak zapsané.
Poslankyně Hana Lagová: /z místa/
Bylo to opačně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Nicméně, když budete tak laskava a upřesníte
tento návrh, paní poslankyně.
Poslankyně Hana Lagová: Já jsem se
ve svém vystoupení vyjádřila tak,
že se věcně přikláním
k názoru ústavně právního výboru,
aby sbor zástupců byl pojmut jako poradní
orgán, jak je to uvedeno v připomínkách,
které byly nezahrnuté do společné
zprávy. A pak jsem na to navázala, že se domnívám,
že poradní orgány - že nemusí jejich
postavení vymezovat zákon, a je možné
tento § vypustit. Podle mého soudu mělo být
nejprve hlasováno o návrhu ústavně
právního výboru, že sbor zástupců
je poradním orgánem.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Pane zpravodaji, nechte ještě hlasovat
o § 20.
Poslanec Petr Lom: Nechávám hlasovat o §
20, který byl vznesen v druhém pořadí
a nebyl tak přesně formulován. Paní
předsedkyně, jedná o zahrnutí posledního
odstavce z připomínek nezahrnutých. Dosavadní
§ 20 odst. 1 zní - jak je to těch sedm řádek
na první straně připomínek. Je to
svázáno s tím, co jsem říkal
v § 19, jak jsme to probrali na krátké poradě.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, dávám hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu, jak jej máte zahrnutý v připomínkách,
které nebyly zahrnuty do společné zprávy.
Kdo je pro přijetí pozměňovacího
návrhu paní poslankyně Lagové, ať
zvedne ruku. 29
Kdo je proti? 4
Zdržel se hlasování? 79
Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Lom: Posledně vystupující
v rozpravě byl poslanec Syka, který navrhuje doplnění
do § 28 následující text: "Česká
národní rada zvolí ředitele pojišťovny
do jednoho měsíce od nabytí účinnosti
zákona."
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu pana poslance
Syky.
Kdo je pro, ať zvedne ruku? 101
Kdo je proti? 1
Zdržel se někdo hlasování? 7
Děkuji. Tento pozměňovací návrh
byl přijat.
Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně,
tím jsou vyčerpány všechny pozměňovací
návrhy k návrhu zákona ČNR o Všeobecné
zdravotní pojišťovně, tisk 477, ve znění
společné zprávy a připomínek.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu společnému zpravodaji a můžeme
přistoupit k hlasování o celém předloženém
návrhu.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
České národní rady o Všeobecné
zdravotní pojišťovně podle sněmovního
tisku 477 ve znění společné zprávy
výborů České národní
rady podle sněmovního tisku 491 a schválených
pozměňovacích návrhů, ať
zvedne ruku. 107
Kdo je proti? 2
Zdržel se hlasování? 54 Děkuji, zákon
byl přijat. /Potlesk./
Děkuji panu ministrovi i panu společnému
zpravodaji. Nyní, když dovolíte páni
poslanci a paní poslankyně, uděláme
pětiminutovou přestávku, ale na místech,
abyste se mohli seznámit s usnesením rozpočtového
a kontrolního výboru, jehož písemné
připomínky mate na stole - nemáte? Budete
je mít na stole během pěti minut. V tom případě
budeme za deset minut pokračovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Zahajuji přerušené jednání. Prosím
poslance Žáka jako společného zpravodaje,
aby se ujal slova.
Poslanec Václav Žák: Začnu konstatováním,
že britská sněmovna je konstruována
tak, aby poslanec, který mluví k prázdným
lavicím, z toho netrpěl pocitem deprese. (Sněmovna
je poloprázdná.)
Všichni jste dostali k dispozici návrh usnesení
rozpočtového a kontrolního výboru,
a proto bych se v závěru omezil pouze na několik
poznámek.
Ústavně právní výbor při
projednávání tohoto zákona vycházel
z premisy, že se podle § 2 jedná o kontrolu ve
smyslu tohoto zákona, že se tím tudíž
vymezuje působnost ministerstva a nijak se vlastně
tento zákon nevztahuje na Nejvyšší kontrolní
úřad.
Vycházeli jsme z toho, že můžeme postupovat
na další cestě budování kontrolního
úřadu jako nezávislé instituce s tím,
že až se naskytne správný okamžik,
potom se v dohadovacím řízení zajistí
rozdělení kompetencí mezi ministerstvo a
Nejvyšší kontrolní úřad.
Skutečně nemám nejmenší obavu,
že by obě kontrolní instituce neměly
v našich podmínkách dost práce. Skoro
se domnívám, že tomu bude naopak.
Rád bych jenom podotkl, že nejvyšší
kontrolní úřad v Británii má
900 lidí, dalších 100 až 200 lidí
pravidelně kontrahuje pro svou činnost, a přitom
si tento aparát na sebe bohatě vydělá,
neboť jenom na jedné akci související
s privatizací ušetřil státu 55 miliónů
liber.
Domnívám se, že u nás bude situace obdobná,
že všechny kontrolní instituty, které
zřídíme, se skutečně bohatě
státu i daňovým poplatníkům
vyplatí.
Vzhledem k tomu, že jsme se nedávno seznámili
s návrhem rozpočtového a kontrolního
výboru, doporučoval bych paní předsedkyni,
aby nyní otevřela rozpravu k předloženému
návrhu zákona. Dále navrhuji, aby se schůze
poté přerušila, sešel se ústavně
právní výbor, který posoudí
pozměňovací návrhy rozpočtového
a kontrolního výboru a ty pozměňovací
návrhy, které zazní v rozpravě, a
potom předložíme závěrečnou
zpravodajskou zprávu k jednotlivým pozměňovacím
návrhům. Děkuji.