Čtvrtek 5. prosince 1991

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ještě někdo se hlásí o slovo? Pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Mzda. Původní textace je: "výživou na jeho mzdu".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Toto bylo upřesnění návrhu, jestli to tak mohu chápat. Ještě někdo se hlásí o slovo? Není tomu tak. Rozpravu opět uzavírám a můžeme přistoupit k hlasování o návrhu.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 50 Děkuji.

Kdo je proti? 26 Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? To vlastně není třeba, protože 50 není 51. Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Petr Lom: Další vystoupila poslankyně Vorlová, která vyjádřila svůj názor bez toho, aniž by podala pozměňovací návrh. Dále byl v pořadí poslanec Soural, který se vyslovil k bodu § 8 odst. 3 ve znění společné zprávy, je to na straně 2 společné zprávy, kdy se navrhuje vložit nový odstavec 3. Nebudu ho číst, máte ho všichni na svých lavicích. Poslanec Soural navrhuje ho vypustit.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, kdo je pro takto formulovaný návrh, ať zvedne ruku. 13

Kdo je proti? 27

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Petr Lom: Dále vystoupil poslanec Krčma, který navrhl k § 6 doložit nový odstavec 3 a) za stávající odstavec 3, který by zněl: "Starobní důchodci nepodléhají povinnosti platit pojistku." Nevím, pane poslanče, zda to nevezmete zpět.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Polemika je zbytečná, musíme dát hlasovat.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. Nikdo.

Kdo je proti? 24

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Petr Lom: Další návrh byl poslankyně Lagové, který byl podmíněn přijetím ustanovení o zástupné platbě, takže ho pomíjím. Poslední vystoupení bylo vystoupení poslance Fejfara, který vyjádřil podporu návrhu, ale neformuloval pozměňovací návrh.

Tím jsou, pane místopředsedo, vyčerpány všechny pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona ČNR o všeobecném zdravotním pojištění ve znění společné zprávy.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu společnému zpravodaji. Chci se zeptat, zda některý z poslanců nemá na vyčerpání pozměňovacích návrhů jiný názor. Neopomíjeli jsme nic? Není tomu tak, domnívám se, že můžeme přistoupit k hlasování o předloženém návrhu.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o všeobecném zdravotním pojištění podle sněmovního tisku 476 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 490 a právě schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 121

Děkuji. Kdo je proti? Nikdo.

Konstatuji, že jsme schválili tento návrh vládního zákona ČNR. (Potlesk.)

Ještě než vyhlásím polední přestávku, dovolte mi některé organizační informace.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zejména vy, kteří jste na chodbě, slavnostně vám oznamuji, že ačkoliv není nový rok, začneme s předsevzetím. Bude to předsevzetí na svatého Mikuláše. Budeme totiž začínat přesně.

Bodem, který budeme nyní projednávat, je vládní návrh zákona ČNR o Všeobecné zdravotní pojišťovně podle sněmovních tisků 477 a 491. Z pověření vlády ČR odůvodní předložený vládní návrh zákona opět ministr zdravotnictví pan Martin Bojar, kterého prosím, aby se ujal slova.

Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Vážené paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, úvodní slovo bude podstatně kratší. Není to podmíněno tím, že by byla sněmovna podstatně méně naplněna, ale je to dáno tím, že už dopoledne jsem mohl z mého pohledu říci větší část podstatného.

Vládní návrh, který vám je předkládán, je v dobrém i ve zlém velice významně poznamenán tím, že vznikal v těsné návaznosti na vámi již projednaný a schválený zákon o všeobecném zdravotním pojištění.

Máme se nyní v odpolední části zasedání zabývat zákonem, který vymezí a stanoví institucionální rámec, v němž bude všeobecné zdravotní pojištění probíhat a uskutečňovat se. Předesílám, byť jsme o tom mluvili již na půdě výboru, že ministerstvu zdravotnictví byla zadána úloha jako zákon o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR. Mnohahodinové diskuse na nejrůznějších úrovních i velmi podrobné projednávání tohoto problému na půdě výborů ČNR potvrdily (a doufám, že je to jasné větší části přítomných), že ministerstvo zdravotnictví počítá s diverzifikací pojišťovnického systému i v této oblasti a v žádném případě nehodlá blokovat vznik konkurenčních protimonopolně působících dalších pojišťovacích útvarů.

Ze zákona má být vytvořena Všeobecná zdravotní pojišťovna jako instituce, jejímž úkolem (a o tom jsem mluvil ráno) bude zajišťovat financování potřebné nezbytné zdravotní péče pro všechny občany, na které se bude vztahovat zákon o všeobecném zdravotním pojištění. Má se jednat o instituci, která je základním článkem, základním představitelem státní garance, nezbytné pro poskytování zdravotní péče.

Byli bychom rádi, kdyby bylo možno hovořit o veřejnoprávní instituci, a to i přesto, že podle dosud platných uzancí není možno o veřejnoprávní instituci v tuto chvíli hovořit (nemůžeme ji za takovou označit), nebo jak známo, tento pojem není zatím v našem právním řádu zakotven.

Rád bych v této souvislosti upozornil na to, že zcela nepochybně nebude Všeobecná zdravotní pojišťovna jedinou institucí, která bude zajišťovat velice záhy všeobecnou zdravotní péči, neboť samotné znění zákona, jak jsem upozornil v úvodu, předpokládá, že záhy budou vznikat i další zdravotní pojišťovny.

K tomu, že zatím zákon pojednává pouze o Všeobecné zdravotní pojišťovně, vedly jak důvody kompetenční, tak i důvody procesuální a v neposlední řadě - a to především důvody finanční. Ministerstvo financí opakovaně sdělilo, že není schopno pro příští rok zajistit vybavení dalších pojišťoven finančními prostředky, které budou, jak už jsem řekl, poskytovány z kapitoly zdravotnictví, tedy ze státního rozpočtu.

Zároveň bych zdůraznil, že přijetí tohoto zákona považujeme za velmi důležitý krok. Jsem přesvědčen, že projednávání, byť odhalí určité nesrovnalosti, které se týkají, jak jsme zjistili, řídících struktur Všeobecné zdravotní pojišťovny, by podle mého soudu v průběhu dnešního odpoledne mělo dojít do zdárného závěru.

Zdůrazňuji ještě jednou, že v žádném případě nemíníme prosazovat vznik dalšího monopolu v oblasti zdravotnictví či v oblasti financování zdravotnictví a považujeme vznik Všeobecné zdravotní pojišťovny a její fungování v příštím roce s následným, jenom mírně odloženým vznikem dalších pojišťovacích ústavů za velice důležitou podmínku přechodu na systém vícezdrojového financování zdravotnictví v plném rozsahu od roku 1993. Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi a prosím společného zpravodaje pana poslance Petra Loma, aby se ujal slova.

Poslanec Petr Lom: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane ministře, vážení zástupci sdělovacích prostředků a milí hosté, v předešlé zpravodajské zprávě k zákonu o všeobecném zdravotním pojištění jsem se letmo dotkl jeho významu a historie. Dovolte mi nyní, abych zcela stručně vzpomněl zákona č. 221, který vznikal od roku 21 do roku 24. Dočkal se 44 projednávání v příslušném zdravotním výboru a tak zvaného dvojího čtení ve sněmovně. My se ocitáme v časové tísni, protože systém socialistického poskytování zdravotní péče musíme změnit co nejdříve.

Zmiňuji se však o zákoně 221 proto, že uvádí do praxe nový pojem. Je to okresní nemocenská pojišťovna, do které vyústily dosavadní nemocenské pokladny a které se staly základním článkem osvědčeného systému, který vítězně bez jediné novelizace, která by se dotkla jeho principu, přečkal krizová dvacátá léta, nástup fašismu v Německu, okupaci i poválečné rozvrácené hospodářství naší republiky. Tento systém zničil až nástup totalitního sjednoceného zdravotnictví v roce 1950.

Předkládaný zákon se týká pouze Všeobecné zdravotní pojišťovny a v jeho pojetí není možné, aby se stal platným pro vznik dalších pojišťoven (rezortních, oborových, podnikových, družstevních a dalších). Teprve restrukturalizace daňového systému do roku 1993 umožní vznik těchto pojišťoven, které budou do té doby i legislativně připraveny. Systém zdravotního pojištění však nemůže existovat bez organizačního zajištění, které uvede v život.

Vážené poslankyně a poslanci ČNR, dámy a pánové, pět výborů ČNR projednalo v měsíci listopadu vládní návrh zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně (tisk 447) a doporučilo České národní radě, aby návrh přijala ve znění společné zprávy.

Výbory vyjádřili celkem 78 připomínek, které jsou shrnuty ve společné zprávě (tisk 491). Společnou zprávu se podařilo sestavit po dvoudenním úsilí a na poslanecké lavice byly rozdány i nezahrnuté připomínky. Proto je zvlášť nezmiňuji.

Vážené dámy a pánové, start celého systému k 1. lednu 1992 předpokládá systém. Je možné, pokud předkladatel nečerpal z osvědčených zkušeností a nezvolil prošlapané cesty, že si zákon vynutí pozdější úpravy. Ale nyní je třeba, abychom měli páteř systému organizací, to je samotnou pojišťovnu, kterou bychom mohli vůbec snad někdy v budoucnu zlepšovat.

Systém zdravotního pojištění nemůže existovat bez organizačního zajištění. Proto vám, vážené poslankyně a poslanci, doporučuji jako společný zpravodaj, i osobně jako poslanec, který se společně s ostatními poslanci zabýval déle než čtvrt roku studiem všeobecného zdravotního pojištění, abychom po projednání zákon ve znění společné zprávy přijali. Pokud chceme opustit resortní zdravotnický socialismus, nemáme jinou cestu.

Vážené dámy a pánové, děkuji vám za pozornost, kterou návrhu zákona věnujete a děkuji vám za slovo.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Lomovi, prosím, kdo se hlásí do diskuse? Zatím zde nemám ani jednu písemnou přihlášku. Proto bych prosila, abychom dodržovali osvědčený způsob písemných přihlášek, který podstatně urychlí a usnadní jednání. Děkuji. Jako první se přihlásil pan poslanec Homola.

Poslanec František Homola: Vážena paní předsedkyně, vážený pane ministře, vážení kolegové a kolegyně, dovolte mi úvodem učinit trochu obecnější poznámku na adresu projednávaného materiálu.

Všeobecná zdravotní pojišťovna bude určitě vybudována jako moderní pojišťovací ústav. Jeho nosným a viditelným atributem bude především jeho progresivní systém řízení provozu. Předpokládám, že bude využívat moderní výpočetní techniku, výkonné přenosové prostředky a pokrokový software. Nicméně jedno nebezpečí však existuje už nyní. Nebezpečí, že budoucí systém ve své funkční verzi bude nezdravě přespříliš centralisticky pojat, že ústředí Všeobecné zdravotní pojišťovny bude personálně abnormálně příliš masivní. Jestliže počítá se 400 pracovníky bez znalosti náplně a systemizace, považuji tento připravovaný systém za příliš neúnosný. Bude příliš zatěžovat náklady nás pojištěnců a byl by také tímto způsobem vybaven přílišnými pravomocemi. Okresní regionální jednotky by potom byly jako pouhý výběrčí poplatků pro centrum. Tato jasně naznačená dirigistická koncepce by neměla být přijata. Rovnováhu mezi centralizací a decentralizací je třeba hledat a nacházet již v této fázi přípravy činnosti této pojišťovny. Pochybuji, že nám někdo z odborníků dá takové záruky, že je reálné, aby se technicky zvládly všechny operace přes centrální sálový výpočetní počítač, aniž by nehrozilo zablokování, event. kolaps telekomunikačních prostředků a tras.

Proto za jediné reálné a uskutečnitelné považuji decentralizované pojetí pojišťovny, takové, že vedle možného pražského centra, které by zahrnovalo obsluhu pacientů z Prahy a širokého okolí, by zahrnovalo ještě další centrum, které by bylo možno pořídit např. v Brně. Ten by byl třeba i sídlem pražského republikového ústředí.

V tomto smyslu podávám návrh, aby v § 1 zákona bylo opraveno město Praha na Brno.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Homolovi. Další písemnou přihlášku do diskuse nemám. Hlásí se někdo do diskuse? Paní poslankyně Lagová.

Poslankyně Hana Lagová: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, ráda bych se dotkla některých otázek, které bychom měli dát do souladu mezi společnou zprávou v tisku č. 491 a připomínkami, které nebyly zahrnuty do společné zprávy. Vzala bych si především tu část, která pojednává o řídících strukturách Všeobecné zdravotní pojišťovny. Chci se vyjádřit v tom smyslu, že se věcně přikláním k názoru ústavně právního výboru pokud jde o zjednodušení struktury na dvoustupňové. Tzn., aby sbor zástupců byl pojat jako poradní orgán, ale proti připomínkám nezahrnutým se domnívám, že i když tady ústavně právní výbor doporučuje, jak v dosavadním § 19, odst. 1 toto vymezit, že poradnímu orgánu nemusí jeho kompetence vymezovat zákon, že tak může činit i mimo zákon, tzn., že každý vedoucí příslušné organizace si může ustavovat své poradní orgány.

V tom případě bych doporučila pro zjednodušení celého problému vypustit § 19 tak, že by následovalo přečíslování, a systém by zůstal dvoustupňový.

Současně bych se přiklonila ke znění připomínky nezahrnuté na str. 1 k dosavadnímu § 20, odst. 1, jak ho navrhuje ústavně právní výbor. Tzn., že v tisku, kde jsou připomínky nezahrnuté, by v § 20 byly dány správní radě jako nejvyššímu orgánu pojišťovny ty kompetence, které byly v původním vládním návrhu dány i sboru zástupců.

Dovolím si učinit ještě jednu poznámku. Závažnou vidím i skutečnost, že na rozdíl od zkušeností jiných evropských zemí se v tomto návrhu zcela nepočítá ani v minimálním rozsahu s podílem odborů na určité správní kontrole, protože tady v tomto případě chápu odbory jako zástupce pojištěnců. Ale v této otázce nepodávám konkrétní pozměňovací návrh.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Lagové. Nemám další přihlášky do diskuse. Prosím pana ministra Bojara.

Ministr zdravotnictví ČR Martin Bojar: Paní předsedkyně, dámy a pánové, omlouvám se, že otevírám ještě jednou rozpravu. Jednal jsem před chvílí s panem poslancem Ledvinkou ohledně závažné změny, která může vyplynout z diskuse, která právě začíná. Jde o problém, který lze pojmenovat jedním slovem: volba ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny a problémy s tím spojené. Prosím, zda je možné, aby k tomu řekli komentář někteří z poslanců, neboť opomeneme-li v rozpravě tento problém pojmenovat, ukáže se, že zákon bude bez důležitého výstupu.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi za připomínku. Rozprava je otevřena. Hlásí se pan poslanec Syka.

Poslanec Martin Syka: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, v § 15, odst. 4, se praví, že ředitele pojišťovny volí ČNR. V tomto kontextu dávám návrh, aby bylo do § 28 do přechodného ustanovení zařazeno, že ČNR zvolí ředitele pojišťovny do jednoho měsíce od nabytí účinnosti zákona.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji za pozměňovací návrh. Dál se nikdo do rozpravy nehlásí. Rozpravu uzavírám. Táži se pana ministra, zda si přeje pronést závěrečné slovo. Nechce.

Prosím společného zpravodaje, zda je schopen reagovat ihned.

Poslanec Petr Lom: Vzhledem k tomu, že paní poslankyně Lagová vznesla závažnou připomínku, týkající se kompetencí správní rady, než dáme o tom hlasovat, rád bych znal legislativní úpravu, která je pro to nutná. Snad by stačilo patnáct až dvacet minut, pokud jsou přítomni pracovníci legislativy, abychom to dali rychle dohromady.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Domníváme se, že tuto přestávku můžeme panu zpravodaji poskytnout.

Mohli bychom pokračovat dále hlasováním o obecní policii, ale zdá se mi, že tu není pan ministr, nebo můžeme probírat zákon ČNR o státní kontrole. Pan ministr Němec tu ale také není a není tu ani společný zpravodaj.

Bylo by dobře, kdyby se Kancelář postarala, protože pan ministr je v budově, nerada bych dělala přestávku, protože je to z časových důvodů škoda. (Přichází ministr Němec.) Pane ministře, jste schopen ujmout se slova pokud jde o zákon o státní kontrole? (Ministr souhlasí.) Výborně. Pokud je mi známo, zpravodajem je pan poslanec Chutný nebo pan poslanec Žák? Pan poslanec Žák. Prosím pana ministra, aby se ujal slova. Prosím, Kancelář, aby obstarala pana poslance Žáka, který je podle mých informací v budově.

Ministr státní kontroly Igor Němec: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, v současné době probíhající mimořádné společenskoekonomické procesy, zvláště pak transformace majetkových vztahů, vyžadují důslednou kontrolu. Vzhledem k faktické absenci kvalitativně nového nezávislého kontrolního orgánu je nezbytné, aby byl po přechodnou dobu zachován stávající nejvyšší státní kontrolní orgán, ministerstvo státní kontroly ČR. To je i v souladu s důvodovou zprávou k návrhu zásad zákona ČNR o nezávislém kontrolním úřadu, která předpokládá, že vláda ČR rozhodne, zda potřebuje vlastní kontrolní orgán.

Důvodová zpráva k zásadám zákona ČNR o nezávislém kontrolním úřadě uvádí doslova: Vychází se z toho, že vedle nezávislého Nejvyššího kontrolního úřadu po přechodnou dobu může pro potřeby vlády plnit kontrolní úkoly ministerstvo kontroly a je na jejím zvážení a rozhodnutí, v jakém rozsahu a po jakou dobu bude považovat pro svoji práci jeho uchování za nezbytné. Stávající právní úprava však kvalitní kontrolu, odpovídající principům právního státu neumožňuje, neboť vzhledem k ustanovení § 6 ústavního zákona č. 23/91 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod, pozbývají účinnosti ke dni 31. 12. 1991 ty právní předpisy, které jsou v rozporu s touto listinou. Ze zákona ČNR č. 116/71 Sb., o výborech a komisích lidové kontroly by zřejmě zbyla jenom ta ustanovení, která mají proklamativní charakter a nikoli - zdůrazňuji - normativní obsah a na jejich základě nelze kontrolu provádět.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP