Čtvrtek 5. prosince 1991

1. Při použití kupónů se jejich majitel může nechat na základě a v rozsahu písemného zmocnění zastupovat fyzickou nebo právnickou osobou.

2. Fyzická osoba může na základě tohoto zmocnění zastupovat osoby blízké (§ 116 občanského zákoníka) a nejvýše tři další majitele investičních kupónů.

Právnická osoba může zastupovat nejvýše tři majitele investičních kupónů.

3. Přijme-li fyzická nebo právnická osoba plné moci od více majitelů investičních kupónů než je uvedeno v § 2, všechny takto uzavřené dohody o zastoupení jsou neplatné."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Pan poslanec Jančáry se hlásí, ale pozměňovací návrh není možné podat v tomto okamžiku. Toto jsou pozměňovací návrhy, k bodu 2 a 3 textu, který jsme včera obdrželi. Faktická poznámka pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: (Hovořil z místa.) Pane místopředsedo, měl jsem pozměňovací návrh, navrhoval jsem slovo "žádá" nahradit slovem "doporučuje".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Domníval jsem se, že pak při projednávání v ústavně právním výboru došlo ke stažení tohoto. Myslím si, že bychom formulaci měli změnit na to, aby přihlédlo. Pane poslanče, údajně toto také bylo zapracováno do stanoviska ústavně právního výboru. (Pan poslanec Kalfus: omlouvám se panu poslanci Výbornému.)

V textu, který máme předložen před sebou, bychom měli nyní hlasovat o třech pozměňovacích návrzích. Domnívám se, že je to stanovisko ústavně právního výboru a mám tendenci dát hlasovat o všech těchto změnách jako o celku. Tedy nahradit slovo "žádá" slovem "doporučuje" plus pozměnění textu bodu 2 a 3. Je někdo jiného názoru, že bychom měli oddělit hlasování?

Jestliže tomu tak není, ptám se, kdo je pro tento soubor pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 104 Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 22 Děkuji.

Tyto pozměňovací návrhy byly přijaty.

Nyní bych požádal pana poslance Kalfuse a chci se zeptat, zdali zaznamenal ještě některé pozměňovací návrhy z rozpravy? Pan poslanec Andrle stáhl pozměňovací návrh v rozpravě. Pak jste se zmínil o pozměňovacím návrhu pana poslance Svobody - nejsem si jist - to nemůžeme pominout.

Poslanec Jiří Kalfus: Ještě zazněly návrhy pana poslance Stiebera a Svobody, kteří chtěli výslovně vypíchnout to, že se to netýká investičních privatizačních fondů.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vy jste to komentoval tím, že se domníváte jako zpravodaj k tomuto bodu, že je to řešeno paragrafem tohoto zákona. Poslanci zde nejsou, návrhy nestáhli, musíme o tom dát hlasovat. (Hlásí se pan poslanec Stieber a na svém návrhu trvá.) Promiňte, takže pan poslanec Stieber trvá na svém návrhu na doplnění tohoto textu v podstatě o formulaci, že se toto omezení netýká investičních privatizačních fondů.

Kdo je pro doplnění textu usnesení ve smyslu tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 68 Děkuji.

Kdo je proti? 6

Kdo se zdržel hlasování? 48

Tento pozměňovací návrh byl přijat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Je ještě nějaký další pozměňovací návrh? V rozpravě jsem žádný nezaznamenal. Domnívám se, že můžeme dát hlasovat o návrhu tohoto usnesení.

Kdo je pro, aby ČNR přijala usnesení tak, jak bylo předneseno, včetně právě schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 104 Děkuji.

Kdo je proti? 7 Děkuji.

Konstatuji, že toto usnesení bylo přijato.

Tím se nám podařilo projednat tento bod programu. Děkuji v tomto okamžiku panu poslanci Kalfusovi a panu ministru Ježkovi. (Potlesk.)

Navrhuji vám, abychom se vrátili z nepřeberného množství přerušených bodů k bodu přerušenému před přestávkou, a to je

Vládní návrh zákona ČNR o všeobecném zdravotním pojištění.

Pan poslanec Lom jako zpravodaj je připraven. Já v tomto okamžiku se ptám pana ministra Bojara, zda se chce vyjádřit k rozpravě a přednést závěrečné slovo. Je tomu tak. Předávám slovo panu ministru Bojarovi. Vážené kolegyně a kolegové, za několik okamžiků se chystáme hlasovat o pozměňovacích návrzích. Doufám, že vás tady zůstane dostatečný počet. (Reakce na jednání poslanců, kteří odcházejí ze sálu.)

Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Nechtěl jsem působit jako ten, kdo vyžene poslance ze sněmovny. (Veselost.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Neberte to osobně, pane ministře. Prosím poslance o klid. Prosím, pane ministře, máte slovo.

Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, dovolte několik poznámek k rozpravě, kterou jsem sledoval se značným zájmem a děkuji všem, kteří vystoupili jak s pozměňovacími návrhy, tak s otázkami, které byly zcela nepochybně kladeny předkladateli, jehož zde zastupuji. Dovoluji si chronologicky odpovědět na ty nejpodstatnější, neboť považuji za svou povinnost se k nim vyjádřit.

Paní poslankyni Lagové mohu sdělit, že byť jsme se shodli na základních východiscích, tak přetrvávají určité rozpory a nejasnosti v tom, jak hodnotit stav našeho zdravotnictví v tuto chvíli, a přikláním se k názoru, který zde tlumočil pan předseda Lom, že čísla statistik - údaje o alarmujícím stavu naší populace, ať už dospělých nebo dětí, v současné době zřejmá neschopnost řešit řadu důsledků velice výrazně narušeného životního prostředí, které se projevují jako alarmující incidenty nejrůznějších civilizačních chorob to vše nedovoluje žádné jiné hodnocení, než to, které zde bylo předneseno. Vy máte nepochybně, paní poslankyně, pravdu v tom, že jsou oblasti našeho zdravotnictví, které stále ještě snesou měřítka střední třídy, ale jako celek zdravotnictví v posledních dvaceti letech prokazatelně prodělává postupnou a v posledních letech stále se zhoršující krizi. Naší povinností je, a to je rozpor, na který jste poukázala, udělat vše pro to, aby v přechodném období se tato krize neprohloubila.

Období transformace, období přechodu z jednoho systému, který je disfunkční, do druhého systému, který by byl na počátku také disfunkční, toto období je také rizikové. Vládě ČR nezbývá nic jiného - a mám za to, že stejně se cítí vázáni i kolegové lékaři, kteří pracují ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví - než učinit vše možné pro udržení funkceschopnosti základních oblastí zdravotnictví, případně zlepšení dalších oblastí, aby naši spoluobčané, reální a potenciální pacienti, nepocítili nepříznivý dopad toho, co se bude v příštích letech dít.

Kladla jste otázku zásadního rázu, proč je zákon tak stručný, jak je. Otázka je jasná, odpověď musí být také jasná. Vycházeli jsme z doporučení řady konzultantů, kteří nás upozornili na to, že zákon o Všeobecné zdravotní pojišťovně a všeobecném zdravotním pojištění, nebude-li stručný a pokusili se řešit ty otázky, o nichž zde bylo v diskusním příspěvku paní poslankyně hovořeno, stane se naprosto nepřehledným legislativním materiálem, který se bude snažit řešit problémy, které zcela nepochybně v průběhu příštího roku a příštích let budou znovu a znovu posuzovány a bude je nutno řešit na základě dohodovacích a jiných řízení, kterých se bude účastnit - a to předpokládá tento materiál - řada subjektů. To znamená, že jsme vycházeli z toho, že zákon má být obecný, aby z něho byl vidět záměr, směřování, s tím, že řada konkrétních problémů, o nichž jste se zmiňovala, které jste naznačila, bude skutečně řešena v jiných normách nižší právní síly, ať už půjde o zdravotní řád - velice důležitý dokument, nebo o seznam výkonů, bodové hodnocení výkonů a ceník.

Zde bych poznamenal, že dnes a v prvních dnech příštího týdne probíhá jednání mezi zástupci ministerstva financí a ministerstva zdravotnictví, kteří mají za úkol shrnout podklady, které jsme dostali z jednotlivých společností a od jednotlivých profesních sdružení a komor, které se týkají velice důležitého bodu, to znamená stanovení výchozí hodnoty, podle níž budeme hodnotit v prvých třech měsících ceny jednotlivých skupin výkonů a jednotlivých výkonů. Kdyby se tato vymezení stala součástí zákona, bylo by patrně naprosto nemožné reagovat pružně v průběhu roku na tyto změny.

Byla zde vznesena otázka, zda by nebylo užitečné zakotvit v § 2 alespoň přechodné ustanovení, které by stanovilo, že zdravotní řád bude vydán po dohodě s ministerstvem zdravotnictví vládou ČR. Je to záměr jistě chvályhodný. Nejsem si však jist, zda legislativně vzhledem k časovým nárokům by tento postup - hlavně v příštím roce neztížil vyjednávaní a dohodování o určitých změnách ve zdravotním řádu, které podle názoru všech expertů musí nastat. To znamená zákon stručný - prováděcí a další směrnice nižší právní síly se budou muset nepochybně revidovat.

Myslím si, že požadavek pana poslance Gjuriče je zcela legitimní a je namístě, aby byl v tom smyslu doplněn. Dovolil bych si upozornit na situaci na Slovensku a soudím, že velice záhy i u nás dojde ke vzniku dalších komor a to, na co poukazuje pan poslanec Gjurič by se velice záhy týkalo sester i dalších kategorií středních zdravotnických pracovníků.

O problematice, o níž se zmiňoval pan poslanec Nedbálek, jsme jednali v průběhu dohadovacího řízení, a zde pokládám za svou povinnost poukázat na to, že je to problém relativně složitý, zástupná platba za stát jako subjekt povinný platit za určité kategorie, je natolik složitý, že se obávám, že v tuto chvíli není nikdo schopen podat dostatečně ekonomický i právní rozklad k tomu, k čemu by mohla tato změna vést a navíc je mou povinností upozornit na to, že svým způsobem by šlo o základní revizi celého principu vztahu mezi pojištěncem, zaměstnancem, zaměstnavatelem a státem.

Dovolte mi stručnou zmínku o problému, který je nepochybně velmi závažný a který otevřel pan předseda Lom. Otázka zástupné platby. Je mou povinností krátce shrnout stanovisko ministerstva zdravotnictví. Je třeba konstatovat, že institut zástupné platby tak, jak je podáván a navrhován, má zcela nepochybně některé příznivé konsekvence, některé příznivé důsledky, ale na druhé straně tak, jak o tom mluvila paní poslankyně Vorlová, se může dostat do rozporu s jednou ze základních, nebo velmi důležitých zásad celého systému a sice se zásadou, že pojištěnec se pojišťuje kromě určitých vybraných kategorií jako individuum, jako občan. Pominu filozofické souvislosti a upozorním na to, že takto pojímaná zástupná platba je z pohledu ekonomů platbou nulovou, neboť je převáděna finanční vazba na manžela či manželku, upozorňuji, že i manželka přichází podle znění návrhu v úvahu, není však jasné, my jsme se pokoušeli vysvětlit, o jak početnou skupinu půjde, ale mou povinností je vás upozornit na to, že v tuto chvíli by mohlo dojít, mohli bychom rozhodnout o velmi významné redukci počtu platících pojištěnců. Záleží na vás, abyste zvážili, zda důvody, o kterých hovořil pan poslanec Lom, jsou nepochybné a možné důsledky ekonomické, které nejsme schopni předvídat. Toto je třeba porovnat při vašem rozhodování. Otázka přístupu pacientů v tomto období zcela liberální k odborným lékařům a spornost požadavku jasně deklarovat nebo omezit roli praktických lékařů zde byla zmíněna několika poslanci v míře dostatečné. Nehodlám vás již dále zdržovat. Upozorňuji pouze na to, že v přechodném období jsou svým způsobem některá rizika, jak v rovině procesuální, tzn. praktické, v rovině informační a v rovině finanční z našeho pohledu obtížně definovatelné. Ti, kteří navrhují změnu a pan poslanec Lom mají nepochybně pravdu v tom, že jde o důsledné uplatnění liberálního principu, otázkou je, zda tento liberální princip má být zafixován na systém, který bude prokazatelně disfunkční.

Tolik poznámky k vstoupení paní poslankyně a pánů poslanců. Děkuji ještě jednou za věcný tón diskuse a doufám, že zákon bude s některými nezbytnými změnami přijat. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Bojarovi. Nyní bych předal slovo panu poslanci Lomovi. Předávám mu slovo, a pak přistoupíme k hlasování o pozměňovacích návrzích.

Poslanec Petr Lom: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo, vážené poslankyně, vážení poslanci, v rozpravě vystoupilo celkem 12 poslanců a přednesli řadu pozměňovacích návrhů, k nimž se za chvíli vrátíme.

Dva pozměňovací návrhy byly ohniskem připomínek více poslanců. Je to zástupná platba, kterou nyní analyzoval pan ministr a je to problém dostupnosti lékaře, ke kterému se přihlásili někteří poslanci v rozpravě.

Chtěl bych k oběma návrhům podotknout stručné objektivní slovo, aby nám bylo všem jasno, o čem budeme hlasovat. Problém dostupnosti je problém diskutovaný v různých státech světa různě. V USA, nebo abych jmenoval Evropu - ve Francii - tato dostupnost není ničím omezena a občan by považoval za omezení jeho práv, kdyby omezena byla. Je otázka, do jaké míry chceme dovést svobodnou volbu lékaře, ale připomínám také, do jaké míry chceme uzákonit svobodu volby pacienta u lékaře.

Dovolím si citovat z usnesení sekretariátu legislativní rady vlády České republiky, je to usnesení ze srpna, které se vyjadřuje k zásadám tohoto zákona. Je to usnesení starší, ale obsahuje myšlenku bez ohledu na to, jestli se toto usnesení změnilo či ne, která stojí za to, aby byla zaznamenána. "Zásada omezuje volbu lékaře jako jeden ze základních prvků systému zdravotního pojištění, neboť nepřipouští, aby se pojištěnec mohl bez doporučení praktického lékaře dát vyšetřit odborným lékařem, s výjimkou neodkladného ošetření v případě úrazu nebo onemocnění. Tato výjimka však může vyvolávat aplikační komplikace, neboť její posouzení je ryze neobjektivní a navíc by zřejmě ani nebylo možné, aby odborný lékař jiné ošetření než na které se vztahuje výjimka, provedl. Z uvedených důvodů ..." a tak dále. Neuvádím závěr, uvádím tuto myšlenku k vaší úvaze.

Rovněž četné profesní zdravotnické organizace a asociace se vyjadřovaly k tomuto problému a vedení OÚNZů a ZÚNZů míní, že nelze připustit formulaci, že vyšetření je vždy vázáno na doporučení praktického lékaře. Tolik k problémům rodinných odborných lékařů, o němž rozhodnete hlasováním.

Pokud se týká zástupné platby, chtěl bych jenom upozornit a citovat z analýzy systému nemocenského pojištění v SNR. "Při uzavření pojišťovací smlouvy jsou automaticky pojištěni i další rodinní příslušníci, tzn. manželka, partner a děti, pokud splňují některou z uvedených podmínek", nebo z analýzy systému německého pojištění v Rakousku, kde při pojištění jsou automaticky pojištěni členové rodiny, pokud nejsou sami pojištěni atd., atd. Výčet členů rodiny je velmi bohatý. Dále se k tomu nebudu rozšiřovat, chtěl jsem jenom, abyste tyto informace měli jako podkladové k vašemu vlastnímu uvážení.

Nyní pane místopředsedo, jestli můžeme přikročit k jednotlivým pozměňovacím návrhům.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, samozřejmě.

Poslanec Petr Lom: Děkuji. První pozměňovací návrh vznesl kolega Janeček, je to k § 1, je to technická oprava, netýká se to § 1, ale § 2, myslím, že o tom nemusíme hlasovat, budiž to zaznamenáno pro zápis.

Další pozměňovací návrh kolega Janeček vznesl ke společné zprávě, k § 10, ve společné zprávě na str. 3, kde odst. a) a b) by zněly v poněkud odlišné verzi, první slova "na dobu nejméně tří měsíců" se škrtají, odstavec začíná "na výběr pojišťovny provádějící všeobecné zdravotní pojištění..." a pokračuje vloženou větou "toto právo může uplatnit jednou za tři měsíce". Stejně tak v odst. b) se škrtají první čtyři slova "na dobu tří měsíců" a nakonec odstavce se připojuje výše zmíněná věta "toto právo může uplatnit jednou za tři měsíce".

Důvod je formulační, obsahově tam není významový posun. Můžeme dát hlasovat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro pravě přednesený návrh, ať zvedne ruku. 110

Kdo je proti? Nikdo.

Děkuji. Tento návrh byl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Petr Lom: Další návrh vznesl opět pan poslanec Janeček, a to se správným poukazem, že v § 19 návrhu 476 má být malé písmeno "b", hovoří-li se o pojišťovně, a to v odstavci 1 a 2. Nemíní se tím tedy jen Všeobecná zdravotní pojišťovna, ale i event. jiná pojišťovna.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro takto formulovaný návrh, ať zvedne ruku. 109

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 2

Děkuji. Tento návrh byl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Petr Lom: Další návrh vznesl opět poslanec Janeček, a to k § 6 odst. 4 k odkazu pod čarou, kdy citace zákona 100/80 má být správněji nahrazena citací zákona ČNR o sociální potřebnosti. Po poradě s legislativci je to naprosto správné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 113

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 2

Jen poznámka - někteří evidentně někdy nehlasují. Dával jsem teď pozor mezi hlasováním na dveře, máme určitou rezervu, ale přesto bych vás žádal, abyste zřetelně zvedali ruce, protože rozdíl činí 5 poslanců. Prosím další návrh.

Poslanec Petr Lom: Tím jsou vyčerpány všechny pozměňovací návrhy poslance Janečka. Další návrh učinila poslankyně Lagová ohledně Zdravotního ... který vydá vláda ČR. Paní poslankyně, mohla byste, prosím, znovu zopakovat přesné znění pozměňovacího návrhu?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP