Nyní můžeme opět nahlédnout do
zbytku programu a dovolte, abych vyhlásil 30minutovou přestávku,
vzhledem k tomu, že není možno projednávat
vůbec nic. Jednání bude opět zahájeno
v 11.05 hodin. (Jednání přerušeno.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dámy a pánové, dovolte, abych zahájil
přerušené jednání. Navrhnu nyní,
abychom hlasováním schválili přerušené
projednávání bodu o zdravotním pojištění
s tím, že bychom nyní zařadili dokončení
bodu, kterým je návrh pana poslance Kalfuse na usnesení
o velké privatizaci.
Kdo je pro tento procedurální návrh, ať
zvedne ruku. 94
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 16
Děkuji tento návrh byl přijat a můžeme
se tedy zabývat návrhem pana poslance Jiřího
Kalfuse na usnesení ČNR se stanoviskem k novelizaci
zákona o velké privatizaci ve Federálním
shromáždění.
O možnost vystoupit nás požádal pan ministr
Tomáš Ježek. Přeje si udělit slovo
právě teď?
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Tomáš Ježek:
Až po panu poslanci Kalfusovi.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Budeme tedy pokračovat v rozpravě. Hlásí
se pan poslanec Kalfus.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
jak víte, navrhl jsem, abychom se obrátili na Federální
shromáždění s určitou iniciativou
- aby přijalo změnu v rámci novelizace zákona
92/91 Sb., o velké privatizaci. Chtěl bych to trochu
shrnout a zopakovat, abychom všichni věděli
o co jde. V minulé diskusi na toto téma byl vysloven
požadavek, aby se k uvedenému návrhu vyslovily
ústavné právní výbor a národohospodářský
výbor. Tyto výbory se vyslovily, byl jsem přítomen
na jejich jednání a krátce bych vás
chtěl informovat o tom, jaké stanovisko zaujaly.
Nejdřív se tyto výbory vyjadřovaly
k tomu, jestli je třeba tento problém řešit.
Národohospodářský výbor požádal
ústavně právní výbor, aby se
vyjádřil ke znění v tom případě,
že by bylo potřeba vypracovat nejlepší
ze špatných právních variant tohoto
řešení. Ústavně právní
výbor za tuto nejlepší variantu ze všech
špatných variant tohoto řešení
pokládá to, co nyní přečtu.
Jestli je to možné, vemte si návrh usnesení
ČNR k zákonu 92/91 Sb. Máme tam navržené
znění § 26.
První odstavec by byl beze změny, protože je
pouze opakováním současného §
26 v zákonu 92/91.
Druhý odstavec by zněl takto: "Fyzická
osoba může na základě tohoto zmocnění
zastupovat osoby blízké (viz. § 116 Občanského
zákoníku) a nejvýše tři další
majitele investičních kupónů. Právnická
osoba může zastupovat nejvýše tři
majitele investičních kupónů."
Nové znění odstavce tři je toto: "Přijme-li
fyzická nebo právnická osoba plné
moci od více majitelů investičních
kupónů, než je uvedeno v odstavci dva, všechny
takto uzavřené dohody o zastoupení jsou neplatné."
Návrh ústavně právního výboru
beru za návrh svůj. Znění, které
jste dostali, bychom v případě, že to
bude schváleno, nahradili zněním tímto.
Pokládám znění ústavně
právního výboru za lepší, než
bylo to původně navržené. K tomu bych
chtěl říci ještě několik
věcí.
Především je mi úplně jasné
jako finančníkovi, že úplné zabránění
sekundárního trhu s jakýmkoli cenným
papírem je vyloučené. Ovšem na druhé
straně jsem konzultoval s ministrem vnitra a na ministerstvu
financí případy, které už probíhají,
kdy jsou vykupovány nebo předávány
plné moci od vojáků, penzistů v domovech
důchodců. Domnívám se, že bychom
měli tyto vrstvy obyvatelstva před tímto
chránit. Je třeba omezit dispozici s kupónovými
knížkami jinými subjekty, než jsou jejich
vlastníci, s výjimkou zákonem povolených
možností investičních privatizačních
fondů. Možnost, aby do hry zasáhly investiční
privatizační fondy, je dána zákonem
92 § 25 odstavec b), čili není třeba
to výslovně opakovat v § 26.
K tomuto tématu zde už proběhla diskuse a chtěl
bych reagovat na některé návrhy z diskuse.
Pan poslanec Andrle namítal, že by bylo potřeba,
aby se rodinní příslušníci mohli
vzájemně zastupovat. Toto ta nová verze už
obsahuje a děkuji panu poslanci, že svůj protinávrh
stahuje.
Pan poslanec Stieber a pan poslanec Svoboda žádají
omezení, že se toto omezení dispozice netýká
investičních privatizačních fondů.
Osobně se domnívám, že je obsaženo
už v §25d), ale pokud by to tam výslovně
chtěli, a tímto se jich ptám, tak by se nic
nestalo, kdybychom to zařadili do odst. 2, že se to
netýká investičních privatizačních
fondů, i když podle mého názoru je to
nadbytečné.
Potom tady byly další návrhy některých
poslanců, kteří mluvili o tom, že celá
tato úprava je zbytečná, ale to rozhodneme
hlasováním.
Nyní bych prosil pana předsedajícího,
abychom pokračovali v rozpravě k tomuto tématu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kalfusovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy ? Pochopil jsem to tak, že pan ministr Ježek
chce svým vystoupením rozpravu uzavřít.
Proto bych se nejprve zeptal, zda se někdo z poslanců
do rozpravy hlásí.
Poslanec Josef Hejsek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
jak jsem sledoval diskusi okolo návrhu tohoto usnesení
a nakonec i diskuse na ústavně právním
výboru, tak dnes se poslanci rozdělili na dvě
části podle zásadního postoje k tomuto
usnesení, totiž podle toho, zda považují
za vhodné občana chránit, anebo naopak, liberální
postoj, nechat na občanovi, ať se nechá dobrovolně
okrást. Dovolil bych si říci toto:
Hned v úvodu svého vystoupení chci uvést,
že budu hlasovat pro jakékoliv usnesení, zákon,
popř. novelu zákona, jehož cílem bude
zamezit manipulacemi s kupónovými knížkami
a s kupónovou privatizací vůbec. Budu hlasovat
i v tom případě, i když usnesení
není možná úplně dokonalé
a celou záležitost neřeší zcela.
I částečné řešení
je totiž alespoň nějakým řešením
a jistě bude časem navrženo řešení
dokonalejší. Do té doby by mohly nastat neodčinitelné
škody. Několik argumentů na podporu mého
tvrzení.:
Když začala kupónová privatizace, bylo
nám předstíráno, že má
hlavní smysl v tom, že vlastně majetek, který
byl prohlášen za majetek všech, se dostane do
rukou občanů, ale občanů, nikoliv
mafií a nikoliv také politických stran, které
údajně kupónové knížky
dneska na Slovensku kupují. K tomuto mému tvrzení
mě vede také zkušenost z minulosti.
Když začala malá privatizace, bylo tvrzeno,
že je nesmyslné rozdělovat peníze na
"čisté" a "špinavé",
že podstatné je, že vůbec ty peníze
do malé privatizace vstoupí, vystoupí z anonymity
a ponesou zisk, bohužel, za čas jsme byli svědkem
toho, že se do malé privatizace dostalo tolik špinavých
peněz, že už se s tím dneska vlastně
už nic nedá dělat. Bylo tvrzeno, že malá
privatizace je velice dobře kontrolovatelná, že
jde o naprosto průhledný systém.
V poslední době je běžné, že
různé zájmové skupiny dražitelů
se domlouvají doslova před očima licitátora
a dnes už s tím nic více neuděláme.
Čili domnívám se, že takovéto
skupiny dokáží kupónové privatizace
zneužít ještě daleko efektivněji.
Všechno bylo "naprosto čisté, průhledné
a kontrolovatelné". Jednoho dne jsme ale zjistili,
že celé ulice v Praze, co se týče dražených
jednotek, skoupily různé gangy, dokonce se říká,
že celá města, jako Karlovy Vary, se také
dostala do rukou různých gangů a mafií.
Podobně to bylo s holandskými dražbami. Jakmile
začal vzrůstat počet holandských dražeb,
bylo řečeno, že je jejich počet zanedbatelný,
a potom narostly na takovou míru, že bylo hledano
řešení. Myslím, že se s tím
nic moc už dneska dělat nedá. Takových
případů bychom našli celou řadu.
Proč tohle všechno uvádím? Toto všechno
byly totiž případy, kdy jsme se jenom dívali,
konstatovali, že došlo k jistým nekalým
manipulacím a nic jsme s tím nedělali. Považovali
jsme to ze začátku za malichernost a později
to narostlo do takové míry, že už jsme
rychle nedokázali najít prostředek.
Dnes máme jisté signály: Kupónová
privatizace je zřejmě zneužitelná. Měli
bychom se tedy pokusit tomu zabránit a možná
pro začátek i touto trochu možná nedokonalou
formou.
Tvrdím, že neobstojí argument o tom, že
je věcí občana, že je na něm,
jestli se nechá dobrovolně okrást a nebo
nikoliv. Zase několik argumentů, proč to
tvrdím: Federální shromáždění
v této době projednává nebo bude projednávat
zákon, ve kterém bude řešeno i "podnikání",
co se týká skořápkářů.
V tomto případě považujeme za vhodné
občana chránit. Bude to zřejmě trestný
čin a mám dojem, že tento případ
okrádání občanů je daleko průhlednější,
než v případě skupování
kupónových knížek.
Mám také dojem, že kupónové privatizaci
se nedostalo dostatečné popularity. Alespoň
mě o tom přesvědčují názory
občanů z malých měst a obcí,
protože oni skutečně nesledují tak často
vysílání televize, těchto ekonomických
a politických pořadů, nečtou tolik
noviny. Čili došlo k nedostatečné popularizaci.
Kupónová privatizace - a to je ještě
horší - byla velice často zpochybňována.
V jedněch novinách jsme našli několik
názorů na kupónovou privatizaci, takže
prostý člověk, jeden z nás obyčejných
občanů, si nedokázal udělat obrázek
o tom, co je vlastně správné, jestli se mu
dostane majetku, anebo vloží 1000 Kčs a bude
o ně okraden; záměrně zveličuji.
Roli tady hraje i jistý psychologický fakt. Uvědomme
si, že myšlení lidí po 40ti letech skutečně
není připraveno na přijetí faktu,
že dříve majetek všech se skutečně
stane i majetkem jejich. Mnozí se tomu skutečně
smějí. Uvědomme si to.
Také reklama kupónové privatizace se poněkud
vymkla kontrole a mám dojem, že nesplnila svůj
účel.
Slýchávám občas posměšky
na adresu televizní reklamy kupónové privatizace.
Dostala se totiž na stejnou úroveň jako reklama
známého prostředku Vizír. Už
dnes se časti podnikání u nás zmocnily
mafie. Signály, které mám, mne opravňují
k tvrzení, že tyto jsou schopny využít
kupónové privatizace ještě daleko, daleko
efektivněji. Proto si na závěr dovolím
tvrdit, že to, co dnes začíná využitím
neinformovanosti občana, může skončit
obrovskými politickými, morálními
a ekonomickými celospolečenskými ztrátami.
Mám dojem, že se jednoho dne můžeme probudit
a zjistit, že majetek, který byl dříve
vydáván za majetek nás všech, se nedostal
do rukou občanů, ale mafií a mám dojem,
že i toto dokáže značně změnit
prestiž našeho státu ve světě.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hejskovi, dále se do rozpravy
přihlásil pan poslanec Popovič, předávám
mu slovo.
Poslanec Pavel Popovič: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
ačkoliv v ostatních situacích zachovávám
poměrně liberální stanovisko, v této,
bohužel, musím vyjádřit stanovisko naprosto
odlišné od toho, co bylo předneseno. Já
osobně se domnívám, že způsob
ochrany, který se snažíme vnutit občanovi,
je naprosto nepřiměřený a neadekvátní
jakékoliv další situaci o obchodním
a občanském právu. Uvědomme si jednu
věc. Federální shromáždění
před nějakým časem novelizovalo hospodářský
zákoník. Tato základní norma práva,
kterému od 1. ledna budeme říkat obchodní
právo, odstranila ochranu toho účastníka
smlouvy, který uzavřel nevýhodnou smlouvu.
Není vždy možné, aby rozhodl organ statní
arbitráže, že smlouva byla evidentně nevýhodná,
a proto je neplatná. Já nechci tento problém
dál rozebírat. To je prostě princip. Každý
má právo uzavřít nevýhodnou
smlouvu. To se domnívám, pokud to dovoluje zákon
o kupónové privatizaci, je možné i u
občana. Ta hranice totiž je úplně někde
jinde. Jestliže hovoříme o mafiích,
jestliže hovoříme o v podstatě ilegální
činnosti, tak tady použijme to, proti čemu
jinak brojí pojem trestního práva a nemilosrdného
tvrdého postihu. Jestliže se dopouštějí
skupiny občanů jednání, které
je spekulativní a spekulativní mimo hranice trestního
zákona, postihněme je prostředky, které
máme v dispozici, nikoli prostředky, které
se snažíme nově vytvořit na hranici
přetváření občanského
práva, na hranici vytváření nových
pravidel občanského práva. Já se domnívám,
že tady jsou k dispozici prostředky dávno kodifikované,
zákonem připuštěné.
Za prvé jestliže se najde skupina lidí, která
skupuje kupóny, je třeba posoudit, zda je to v souladu
se zákonem o kupónové privatizaci. Pokud
nikoliv, jsou k dispozici prostředky trestní represe,
případně prostředky finančně
právní represe. Tady je otázka, jestli takovéto
skupiny občanů mají povolení k podnikání
v této oblasti. A tady bych se na to podíval, protože
jestli toto povolení neexistuje, pak toto jednání
je protiprávním a má to samozřejmě
důsledky i v občanskoprávní sféře,
protože je to ilegální a tím pádem
právní úkony takto učiněné
jsou neplatné. Já se domnívám, že
to je jediný možný výklad ochrany občana
v rámci kupónové privatizace, a že jakékoliv
další legislativní opatření je
nadbytečné. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Popovičovi, pan kolega Palkoska
se dále přihlásil do rozpravy.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážená
sněmovno. Při svém minulém vystoupení
k této věci jsem označil skutečnost,
že se nejedná o prodej kupónových knížek,
jedná se skutečně o právní
úkon, který předvídá zákon
o kupónové privatizaci. Obávám se
však, že při svém vystoupení jsem
přesně nepostihl podstatu věci a dopad této
záležitosti. Po dvouhodinovém jednání
v ústavně právním výboru jsem
já a doufám, že i další moji kolegové
došli k závěru, že se zde nejedná
o protiprávní jednání ve smyslu shromažďování
majetku, ke kterému stejně dojde po uzavření
kupónové privatizace, respektive po skončení
vlny. Jsou zde velice vážně ohrožena pravidla
kupónové privatizace a tato pravidla nebyla dostatečně
dopracována při přípravě kupónové
privatizace.
My jsme zde našli chybu, která se nám může
vymstít. Já doufám, že pan ministr důsledky
skupování, respektive soustřeďování
kupónů do rukou jednotlivců popíše
a doporučuji vám, abyste nám navrhovaný
závěr respektive úpravu zákona přijali,
abychom toto předali jako iniciativu Federálnímu
shromáždění. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Palkoskovi. Hlásí
se někdo další do rozpravy? Jestliže tomu
tak není, tak předávám slovo panu
ministru Ježkovi.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, na úvod, aby bylo zřejmé,
kterým směrem se budu pohybovat, říkám,
že plně podporuji návrh pana poslance Kalfuse.
Plně. (Potlesk.) Vskutku. Asi děláme to,
že opravujeme nebo navrhujeme korekci zákona 92 v
tom směru, ve kterém se duch tohoto zákona
stejně pohyboval. Stejně se duch tohoto zákona
tímto směrem pohyboval a pouze nebyly domyšleny
všechny technické detaily a stalo se nám tudíž
něco, co jsme od začátku nechtěli,
aby se stalo. Filosofie zákona je postavena na tom, že
občan bude mít v zásadě dvě
volby. Buď umístí své kupóny
přímo do jím zvolené akciové
společnosti nebo, jinými slovy, koupí si
za kupóny - i když to "koupí" je
pořád v uvozovkách, protože kupóny
jsou zdarma - koupí si akcie určité, jím
vybrané akciové společnosti, nebo vloží
tyto své kupóny do investičního privatizačního
fondu a pověří koupí akcií
tento investiční privatizační fond.
Tyto dvě cesty, tyto a žádné jiné
by neměly být žádnému občanu
otevřeny, s tím však, že bylo pamatováno
na rodinné příslušníky tak, aby
tatínek mohl zastupovat ženu a své děti.
Tak to bylo myšleno. V žádném případě
- v žádném případě nechtěl
zákonodárce učinit z kupónové
knížky cenný papír. Kupónová
knížka je technickým nástrojem distribuce
akcií, což je problém technicky obtížný.
Připomínám, že v pozadí celé
kupónové privatizace byla myšlenka, že
velká část národního majetku
musí být rozdána občanům, protože
není možné tento majetek prodávat, neboť
objem úspor, které jsou mezi lidmi, je velmi nedostatečný
a kdyby privatizace měla záviset na tvorbě
domácích úspor, táhla by se neúměrně
dlouho. Proto zákonodárce rozhodl, že se majetek
občanům rozdá. Toto rozdání
má důvody ekonomické, ale kromě toho
i morální, protože ho chce rozdat lidem, kteří
právě proto, že nemají úspory,
byli lidé, kteří se nikdy nezúčastnili
získávání špinavých peněz,
čili kupónová privatizace je namířena
na tu hlavní vrstvu poctivých občanů
této země.
Zákonodárce rozhodl, že jim majetek rozdá
zdarma a kupóny jsou technickým nástrojem
tohoto rozdání. To neměl nikdy být
cenný papír, aby se s ním obchodovalo. Je
to technický nástroj, jehož životnost
je omezena několika měsíci, kdy kupónová
privatizace potrvá v první a druhé vlně,
a dost, nikdy už o tom neuslyšíme. A zde je nekorektní
aplikovat argumentaci odvozenou z obchodního nebo občanského
zákoníka, protože nejde o obchod. Zde se rozdává,
nedochází k žádným směnným
vztahům. Stát rozdává majetek a jelikož
technicky je rozdání nesmírně obtížné,
byly vynalezeny investiční kupóny. Ale to
není cenný papír. Velmi stojíme o
to, aby se oživil kapitálový trh, ale ten se
oživí teprve, až se bude obchodovat cennými
papíry, tj. akciemi. Bylo by ale naopak velmi neblahé,
kdybychom za kapitálový trh považovali už
obchodování kupónovými knížkami.
Kupónová knížka není cenný
papír a nikdy neměla být. Tak se na to musíme
dívat. Mělo by velmi neblahé důsledky
pro postoje obyvatel k celé kupónové privatizaci,
kdyby občané měli zjišťovat, že
s kupónovými knížkami se obchoduje a
využívá se neinformovanosti občanů.
Chtěl bych ještě říci jednu důležitou
věc. Platí občanský zákoník,
obchodní zákoník, ale ve všech zemích
se ví, že obchodování ředkvičkami
není totéž, co obchodování cennými
papíry. Obchod cennými papíry právě
proto, že je tak neprůhledný, právě
proto, že je tak riskantní, protože jsou to jen
tituly majetkové, nikoliv majetek sám, tento obchod
je doprovázen celou řadou velmi přísných
dodatečných kontrolních mechanismů.
Dostat cenný papír na burzu je veliké terno.
Jenom malá část cenných papírů
se dostává na burzu a aby se dostala na burzu, musí
splnit nesmírně složitá a náročná
kritéria. A zde zákonodárce tím, že
nabídl dvě možnosti vložit kupóny
buď přímo, nebo do investičních
fondů, tyto investiční fondy podřizuje
velmi přísnému bankovnímu dohledu
a přeje si právě proto, aby chránil
lidi, podřídit tyto investiční fondy
přísnému bankovnímu dohledu.
A zde by se nám najednou měly tvořit nějaké
černé investiční privatizační
fondy, třeba divoce vytvořené a nepodléhající
žádnému dozoru. Kdybychom toto připustili,
kapitálový trh se nám sesype ještě
dříve než začne. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu ministrovi Ježkovi. Ptám
se, jestli se ještě někdo hlásí
do rozpravy? Jestliže tomu tak není, uzavírám
rozpravu k tomuto bodu a předal bych slovo panu poslanci
Kalfusovi a můžeme hlasovat o pozměňovacích
návrzích.
Poslanec Jiří Kalfus: Dovolil bych
si ještě jednou přečíst body
2 a 3, abyste měli komplexní přehled, protože
jsme je bohužel nestihli rozdat.
"Česká národní rada žádá
Federální shromáždění,
aby na společné schůzi při projednávání
novely zákona 92/1991 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby, přihlédlo
ke stanovisku České národní rady.
§ 26,uvedeného zákona se navrhuje v tomto znění: