Začátek schůze České národní
rady
Předsedkyně ČNR D. Burešová,
místopředsedové ČNR J. Kalvoda, J.
Kasal, Z. Malík, J. Vlach a 166 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády M. Lukeš, ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci T. Ježek, ministr vnitra T. Sokol,
ministr zdravotnictví M. Bojar, ministr státní
kontroly I. Němec.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dovolte, abych zahájil naše dnešní
jednání, budeme projednávat bod, který
získal označení č. 13, je to
Z pověření vlády České
republiky odůvodní předložený
vládní návrh zákona ministr zdravotnictví
Martin Bojar, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Vážený
pane předsedající, paní poslankyně,
páni poslanci, dámy a pánové. Doufám,
že číslo 13 mohu pokládat za součet
čísel 6 a 7, vzhledem k tomu, že je pátek,
nikdo z nás nebude věřit na onu magii čísel.
Byl bych rád, kdyby dnešní projednávání
vedlo k závěru, že plán na transformaci
českého zdravotnictví, k němuž
se zcela nepochybně připojí s určitým
odstupem fázovým posunem zdravotnictví slovenské,
bude moci v příštím roce začít.
Včera jsme se zabývali po několik hodin novelizací
zákona č. 20 a v úvodním slovu jsem
se zmínil o významu dvou zákonů, jimiž
se dnes máme zabývat.
Dovolte, abych krátce shrnul důvody, které
vedly ke zpracování návrhu zákona
o všeobecném zdravotním pojištění.
Druhou předlohou, zákonem o Všeobecné
zdravotní pojišťovně, se budeme zabývat
později, je však mou povinností upozornit na
těsnou návaznost a vzájemnou souvislost obou
dvou zákonů.
Dovolím si z důvodů časových
a vzhledem k tomu, že jsme opakovaně o problematice
již hovořili, soustředit se hlavně na
výčet chronologických dat, která vás
seznámí s tím, jak došlo k tomu, že
dnes, na sklonku roku 1991, tedy o deset měsíců
dříve, než předpokládal harmonogram,
schválený vládou České republiky
v prosinci 1990, předstupuje vláda mým prostřednictvím
před nejvyšší zákonodárný
sbor České republiky se dvěma materiály,
které mají nepochybně klíčový
význam.
Ke zkrácení doby, která byla vymezena pro
pracovníky ministerstva zdravotnictví, početný
tým spolupracovníků, spolupracovníky
ministerstva práce a sociálních věcí
ČR a v dalších fázích i spolupracovníky
ministerstva financí a federál. min. práce
a soc. věcí byla krátká a došlo
k tomu zkrácení především proto,
že na jednání hospodářské
rady v únoru t. r. byl vzat v potaz návrh i názory
některých přítomných a bylo
dosaženo shody v tom, že lze v příštím
roce zahájit činnost Všeobecné zdravotní
pojišťovny jako finančního institutu,
který zbaví postupně vládu České
republiky povinnosti i práva zajišťovat rozpočtovým
způsobem výlučně, zdůrazňuji
výlučně, financování zdravotnictví
a některých zdravotně-sociálních
služeb, zajišťovaných v České
republice.
Je mou povinností upozornit na nyní již obecně
známou skutečnost, že v příštím
roce bez ohledu na to, v jaké podobě budou zákonné
předlohy schváleny, bude systém všeobecného
zdravotního pojištění fungovat jako
systém neúplný, neboť bude chybět,
a mám za to, že se o tom zmíní i pan
předseda Lom, že bude chybět příjmová
část. Ta bude chybět z prostého důvodu,
že v příštím roce nedojde, jak
všichni víme, a ví to i naše veřejnost,
ke změně systému daňového,
tzn. přece jen a přes všechno, co jsem již
řekl, bude v příštím roce institut
Všeobecné zdravotní pojišťovny a
všeobecné zdravotní pojištění
odkázány na příspěvky z kapitoly
zdravotnictví.
Všeobecné zdravotní pojištění
je princip, který je uznáván jako jeden z
vedoucích principů utváření
veřejného zdravotnictví ne ve všech,
ale v převážné většině
zemí západní Evropy i v zámoří.
Princip, který dovoluje orgánům státní
správy zbavit se, jak jsem před chvílí
poukázal, břemene financování prostřednictvím
rozpočtu. Vláda a hospodářská
rada vzaly na vědomí tyto argumenty a rozhodly tedy
v roce 1991 usneseními číslo 36 a 69 o povinnosti
ministerstva zdravotnictví zpracovat koncepci povinného
zdravotního pojištění a předložit
návrh na zřízení Všeobecné
zdravotní pojišťovny tak, aby byla schopna zahájit
činnost k 1. lednu 1992.
Vypracovali jsme a v termínu stanoveném vládou
jsme i předložili návrh hlavních zásad
systému a legislativních podkladů, které
měly umožnit vznik Všeobecné zdravotní
pojišťovny, který jsme po připomínkovém
řízení předložili hospodářské
radě České vlády a legislativní
radě a posléze před 30. červnem i
vládě České republiky k projednání.
Po posouzení složitosti problémů doporučily
poradní orgány vlády, aby ministerstvo zdravotnictví
v průběhu letních měsíců
července a srpna předložený návrh
zásad dopracovali a usnesením č. 305 z konce
srpna t. r. a dalším usnesením z 25. září
t. r. byl dopracovaný návrh zásad vzniku
všeobecného zdravotního pojištění
a Všeobecné zdravotní pojišťovny
vládou schválen. Významné bylo i rozhodnutí
vlády na sklonku srpna, když se usnesla na tom, že
je vhodné zajistit od září činnost
vládní komise pro dopracování některých
legislativních a věcných problémů,
souvisejících se zavedením Všeobecné
zdravotní pojišťovny. Tato vládní
komise se scházela pravidelně na ministerstvu zdravotnictví
a jak jsem zdůraznil, její činnosti se aktivně
zúčastnili zástupci jak ministerstev České
republiky, tak docházeli na její jednání
i zástupci federálních ministerstev. Včera
jsme hovořili o tom, že jak novela č. 20, tak
všeobecné zdravotní pojištění
vycházejí jednoznačně z nového
systému zdravotní péče, materiálu,
který byl schválen po obsáhlé, měsíce
trvající diskusi vládou České
republiky v prosinci loňského roku. Zdůrazňoval
jsem včera a činím to i dnes, že všeobecné
zdravotní pojištění představuje
jeden ze základních nosných pilířů
nově vznikajícího veřejného
zdravotnictví, který má zajistit a podle
našeho soudu zajistí přechod od rozpočtového
financování na vícezdrojové financování,
které je běžné v zemích západní
Evropy.
Princip pojišťování zdraví, princip,
který byl zdomácnělý v našich
zemích po desetiletí a má nesmírně
dlouhou tradici, jež byla následně přerušena,
hodláme tedy obnovit a hodláme navázat na
všechny pozitivní kladné zkušenosti, přičemž
využíváme dostupné poznatky z pojišťovacích
systémů jak evropských, tak i zámořských.
Jedním z hlavních důvodů (a to je
nutno zdůraznit, mám za to, že se k této
otázce dostaneme v průběhu jednání)
přechodu na zmíněný systém
je skutečnost, že prokazatelně za neuspokojivý
vývoj našeho zdravotnictví v posledních
dvaceti letech odpovídal i nevhodný, nepružný
centralizovaný systém financování,
který byl jednoznačně závislý
na státním rozpočtu a přes některé
klady, na které ukazují ekonomové, prokázal
dle našeho soudu svou neživotaschopnost, vedl ke ztrátě
motivace, k chybění konkurenčního
prostředí, k neúměrnému nárůstu
požadavků na některé náklady,
přičemž nebylo možno zajistit efektivní
důslednou kontrolu kvality poskytované zdravotní
péče ve vazbě na jednotlivá zdravotnická
zařízení.
Dostupné studie i závěry konzultantských
prací opravňují k tvrzení, že
zavedení principu zdravotního pojištění
se zdůrazněním principu solidarity by mělo
vést jak k efektivnějšímu, přehlednému,
lépe kontrolovatelnému využívání
finančních prostředků, tak postupně
i k obnovení nebo znovuvytvoření jak společenské,
informační, tak i ekonomické zpětné
vazby mezi pacientem, klientem na straně jedné,
tím, kdo poskytuje zdravotní péči,
ať je to lékař, sestra nebo zdravotnické
zařízení, a pojišťovnou, což
ve svých důsledcích zcela prokazatelně
povede ke zlepšení jevových či vztahových
souvislostí, které podle posledních objektivně
dělaných výzkumů odpovídají
vedle nedostatku prostředků za velké množství
stížností, se kterými se obracejí
na vás i na nás naši pacienti, naši spoluobčané.
Závěrem musím upozornit na skutečnost,
která je zřejmá po řadu měsíců.
Přechod na nový systém financování
prostřednictvím zavedení všeobecné
zdravotní pojišťovny není uskutečnitelný
ze dne na den, přestože podle zákona Všeobecná
zdravotní pojišťovna, systém všeobecného
zdravotního pojištění musí začít
fungovat na počátku příštího
roku. Období roku 1992 bude nepochybně - a to poukazují
jak ekonomové, tak odborníci z oblasti veřejného
zdravotnictví, jak naši, tak zahraniční
- období postupného zavadění, a to
jak z důvodů, o kterých jsem hovořil,
t. j. z důvodů chybění přehledného
a změněného systému daňového,
tak také proto, že řada vazeb mezi zdravotnickými
zařízeními, konzumenty zdravotní péče
a tím, kdo bude zřizovatelem zdravotnických
zařízení, se bude v příštím
roce utvářet.
V příštím roce bude pro nás nezvyklá
(tím míním na jedné straně
jak lékaře, tak na druhé straně ty,
kteří budou zajišťovat financování)
změněná role státního rozpočtu
a zcela prokazatelně bude nutno v příštím
roce zajistit velmi těsnou spolupráci s ministerstvem
financí, ministerstvem práce a sociálních
věcí, ministerstvem státní kontroly,
neboť samo ministerstvo zdravotnictví v žádném
případě nemůže odpovídat
a nebude odpovídat za zavádění všeobecné
zdravotní pojišťovny. Velmi významnou
roli budou v příštím roce hrát
(a o tom jsme hovořili i včera) profesní
sdružení, komory lékařů, farmaceutů,
stomatologů i nově vznikající profesní
sdružení či asociace nejrůznějších
skupin pracovníků ve zdravotnictví.
Zdůraznil bych ještě skutečnost, kterou
považujeme za významnou, že upouštíme
od direktivního rozdělování finančních
prostředků. Ministerstvo financí i zdravotnictví
je přesvědčeno o tom, že je nutno umožnit
přechod na financování zdravotních
služeb zdravotnických zařízení
v návaznosti a v jasném vztahu na objem odvedené
práce i na kvalitu zdravotní péče
poskytované a zajišťované jednotlivými
zdravotnickými zařízeními. Za zdravotnická
zařízení jsou a budou považována
i zařízení jednotlivců, tedy soukromé
praxe, které budou moci v příštím
roce vznikat.
Zavedení všeobecného zdravotního pojištění,
ke kterému dojde v příštím roce,
jak doufáme, byť zatím jen ve výdajové
části, bude tedy představovat prostředek,
který by měl umožnit, aby jasně definovanými
a kontrolovanými cestami byly lépe využívány
dostupné finanční prostředky, na něž
v příštím roce nebudou přímou
platbou klienti pojištěnci, naši občané
přispívat. Tyto prostředky budou poskytovány
Všeobecné zdravotní pojišťovně
z kapitoly zdravotnictví rozpočtu ČR s tím,
že jedním z významných cílů
zavedení všeobecného zdravotního pojištění
je zcela jasně definovaná snaha přizpůsobit
vývoj v oblasti veřejného zdravotnictví
naprosto novým a pro všechny z nás nezvyklým
poměrům v jiných oblastech našeho veřejného
života. Nelze a mam za to, že se k tomu vrátíme
ještě v rozpravě - dále udržovat
a dále konzervovat stav, který navazoval na zákon,
se kterým jsme se včera všichni rozloučili,
stav, který vycházel ze zestátněného
modelu sjednocené zdravotní služby, která
ve své podstatě byla jednoznačně závislá
na principech, se kterými se dnes, jak aspoň doufám,
budeme moci po rozpravě a projednání tohoto
významného zákona rozloučit.
Dovolte ještě, abych závěrem poděkoval
poslancům všech výborů, kteří
se účastnili mnohahodinových diskusí
o návrhu zásad zákona o všeobecném
zdravotním pojištění, i též
za přínosnou diskusi, ve které byly projednávány
vládní návrhy na jednotlivých výborech,
týkající se jak tohoto zákona, tak
zákona o všeobecné zdravotní pojišťovně.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Bojarovi, předávám
slovo společnému zpravodaji výborů
poslanci Lomovi.
Poslanec Petr Lom: Vážená sněmovno,
dříve než se ujmu slova, oznamuji podle usnesení
288, že dělám 30 let práci chirurga.
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně a vážení
poslanci, vážený pane ministře a vážený
pane místopředsedo vlády, vážení
zástupci tisku a milí hosté, byla mi svěřena
čest, abych dovedl k poslednímu konečnému
jednání první ze dvou zdravotnických
zákonů, které obnoví v našich
historických zemích staronový systém
nemocenského pojištění a otevře
i v oblasti zdravotní péče, byť jako
jedné z posledních oblastí společenského
života, prostor nestátní iniciativě
a svobodnému výkonu lékařského
a zdravotnického povolání.
Na tyto zákony jsme čekali dlouho, velmi dlouho.
Všichni z nás, kteří jsme pracovali
ve zdravotnických zařízeních jsme
si byli vědomi záludnosti proklamovaného
"práva na zdraví" a ti z nás, kteří
se v těchto zdravotnických zařízeních
ocitli jako pacienti, to poznali mnohdy - s pocitem nespokojenosti
- také.
Nutnost uvést tyto zákony v život byla pro
některé poslance jedna z motivací, proč
zaměnili bílý plášť nebo
uniformu zdravotní sestry za poslanecké lavice.
Všichni jsme se dlouho těšili na tuto chvíli,
kdy budeme moci odstranit socialismus z resortního pojetí
v našem zdravotnictví.
Nekonstruujeme nový systém zcela bez zkušeností,
navazujeme na tradice nemocenského pojištění
v našich zemích, které sahají hluboko
do minulého století. Pokud se týká
přípravy v garančním výboru,
seznámili jsme se s obdobnými zákony zahraničními
a uskutečnili jsme poslanecký průzkum pojišťovenského
systému v sousedním Rakousku.
Máme před sebou vládní návrh
zákona o všeobecném zdravotním pojištění.
Jeho cesta na poslanecké lavice byla neobyčejně
svízelná, původně jsme jej měli
spatřit až o rok později. Na Hospodářské
radě vlády v únoru 1991 však poslanci
ČNR zdůvodnili, že zdravotnictví by
do té doby - v centralistickém a monopolním
systému - nemohlo vydržet a vláda se rozhodla
termín zkrátit o rok.
Bohužel zůstal zcela neoslyšen další
současně položený požadavek a návrh
na vytvoření meziministerského týmu
s federální vazbou, který by mohl vytvořit
podmínky k současné realizaci jak nemocenského
(tj. výplaty dávek v nemoci), tak zdravotního
pojištění (proplácení zdravotních
potřeb, léčiv a úkonů). Tato
možnost byla promarněna a návrh připravovalo
ministerstvo zdravotnictví, které přibližně
v červnu t. r. muselo zúžit původní
návrh nemocenského a zdravotního pojištění
jen na zdravotní pojištění.
Mimořádně komplikovaná byla cesta
návrhu zákona v čase, protože od 12.
února jsme věděli, že zákony
budou platit od 1. ledna 1992. Přesto se zásady
opozdily o celé 3 měsíce oproti původnímu,
již tak dosti napnutému harmonogramu. I později
vznikaly další časové skluzy, které
nutily poslance, aby projednávali návrhy v extrémní
časové tísni.
Při práci na zákonech bylo třeba překonat
řadu dalších zvláštních
obtíží, když předkladatel nezapracoval
do paragrafovaného znění připomínky
z usnesení výboru k zásadám, či
když bylo nutno posuzovat zákon bez ekonomických
podkladů. Jsem rád, že mohu konstatovat, že
bylo uděláno vše, aby zákony - byť
nedoložené patřičnými doprovodnými
podklady - byly přesto včas projednány a
že z hlediska ČNR nebyl zbytečně ztracen
ani jeden den.
Na půdě ČNR bylo uspořádáno
několik seminářů a porad, na kterých
se poslanci zamýšleli nad zákonem spolu se
zástupci lékařské, stomatologické
a lékárnické komory, se zástupci Asociací
nemocnic, zástupci odborových orgánů,
odborů i jednotlivých zdravotnických zařízení.
Vznesené pozměňovací a doplňující
návrhy vyjadřují mimo návrhy jiného
původu i společné názory zdravotnické
veřejnosti, které si poslanci výboru pro
sociální politiku a zdravotnictví v diskusi
objasňovali.
Návrh zákona doznal četných změn.
Byl projednáván v 5ti výborech ČNR
s četnými připomínkami, které
byly sjednoceny ve více než třech desítkách
pozměňovacích návrhů společné
zprávy. Dovolte, abych alespoň stručně
se mohl zastavit u nejdůležitějších
bodů společné zprávy.
Považujeme za prospěšné, že se zákon
připomínkami mohl oprostit od některých
vlivů minulého režimu, jako je např.
náhrada cestovních nákladů bez rozlišení
zdravotní potřebnosti dopravy, nebo odstraněním
nepřímé dostupnosti lékaře.
Zákon ve znění společné zprávy
umožňuje v §1 preventivní činnost
i pracovníkům hygienické služby, kteří
provádějí specializované preventivní
úkony.
Důležité ustanovení je zakotveno v §3,
kdy schválení Zdravotního řádu
je podmíněno dohodovacím jednáním
řady reprezentantů profesních organizací,
zástupců ostatních zdravotních pojišťoven
a zástupců vědeckých společností.
Toto ustanovení je velmi významné. Při
více než elementární stručnosti
zákona, který se celý vyčerpává
ve 22 paragrafech, je nutno mnoho problémů vyřešit
ve Zdravotním řádu. Zakotvením účasti
reprezentantů zdravotnického života i pojištění
na tvorbě řádu je posílena účast
zdravotnické veřejnosti na praktickém provádění
pojištění.
V §10 jsou doplněna ustanovení o svobodné
volbě jejím rozšířením
na svobodnou volbu nejen lékaře, ale i zdravotní
pojišťovny, dopravní služby a i jiného
odborného pracovníka ve zdravotnictví. Předjímáme
pravděpodobný vznik resortních oborových
a podnikových pojišťoven a do zákona v
připomínkovém řízení
byla vzata taková ustanovení, která jím
budou umožňovat podílet se na zdravotním
pojištění občanů.
V §11 je ve znění společné zprávy
uložena také povinnost pacientovi dodržovat stanovený
léčebný režim a pojištěnci
obecně dodržovat opatření, směřující
k odvrácení nemoci. Považujeme toto obohacení
zákona za významný moderní prvek.
Rovněž byla připomínkami rozšířena
v §14 kontrolní činnost. V §15 je zakotven
důležitý prvek kontroly samotného pojištěnce,
který bude dostávat vždy kopii účtu
za poskytnutou zdravotní službu.
Vážené poslankyně a poslanci, v měsíci
listopadu projednaly výbory ČNR pro sociální
politiku a zdravotnictví, ústavně-právní,
rozpočtově-kontrolní, národohospodářský
a církevně-humanitární, vládní
návrh zákona ČNR o všeobecném
zdravotním pojištění, tisk ČNR
476 a doporučily ho k přijetí ve znění
společné zprávy, tisk 490 podle §25a,
zákona č. 35/89 Sb. ve znění doplňujících
stanovení. Do společné zprávy byly
zahrnuty všechny připomínky.
Dámy a pánové, projednáváme
zákon, který změní a musí změnit
celý systém poskytování zdravotní
péče a hluboce příznivě ovlivní
zdraví nás všech občanů v míře,
jejíž dosah si možná zplna neuvědomujeme.
Systém všeobecného zdravotního pojištění
je cesta, která nás pomůže zvednout
z 27. místa průměrné délky
života v sledovaných státech Evropy.
Jako společný zpravodaj vám doporučuji,
vážené poslankyně a poslanci, abyste
uvedený zákon přijali k prospěchu
nás všech. Děkuji za slovo. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Lomovi a zahajuji rozpravu k tomuto
bodu jednání. Jako první se do rozpravy přihlásil
pan kolega Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Pane předsedající,
dámy a pánové, omlouvám se za několik
připomínek, poněvadž jsem se nemohl
zúčastnit paragrafovaného jednání
v našem výboru. Připomínky se budou
týkat společné zprávy.
První připomínka je vyloženě
technického rázu. Tam, kde se hned na začátku
říká, že je to připomínka
k §1, je to omyl, je to připomínka k §2.
Čili to by se mělo opravit.