Pokud se týká § 11, kde se říká,
že obecní policista také může zadržet
osobu, která odpovídá popisu hledané
osoby, pak si kladu skutečně otázku, jak
toho bude ministerstvo vnitra využívat, jak je zajištěna
koordinace, protože obcí máme v současné
době asi 5 000. Možná, že nám tento
počet velmi rychle vzroste na 6 až 7 tisíc,
takže ministerstvo vnitra bude zřejmě rozesílat
popis hledané osoby na všechny obce z tohoto velkého
počtu, které si zřídí obecní
policii.
Kladu si otázku, jak toto může fungovat, zda
to není vůbec prázdné ustanovení,
které stejně nebude možno využít.
V § 15, v odst. 6 bych rád navrhl změnu. V
původním textu bylo, že kdo se dostaví
na výzvu, má nárok na náhradu nutných
výdajů a na náhradu ušlé odměny
za práci. Společná zpráva mění
tento text, že má právo na náhradu ušlého
výdělku. Jenomže u nás už vzniká
jistá skupina podnikatelů, kteří nemají
ušlý výdělek, ale ušlý zisk
a na ně by se potom toto ustanovení nevztahovalo.
Proto navrhuji za text, který doplňuje společná
zpráva ušlého výdělku doplnit:
a ušlého zisku.
Dále navrhuji v § 3, odst. 3, aby byl v § 3 doplněn
nový odst. 3, který by zněl: Obecní
policii nesmí řídit poslanec zákonodárného
sboru. Vycházím z toho, že ústava prohlašuje
za neslučitelné, aby poslanec byl zároveň
příslušníkem ozbrojeného sboru.
Zcela analogicky by tomu tak mělo být i v obecní
policii a domnívám se, že poslanec nemůže
obecní policii ani řídit.
K této věci bych prosil rovněž ústavně
právní výbor, aby se sešel a aby konstatoval
soulad nebo nesoulad s ustanovením ústavy, které
má jednoznačně na mysli práci ve všech
ozbrojených složkách, a rozhodl, jakým
způsobem toto všechno promítnout do navrženého
zákona.
V § 4 odst. 3 bylo navrženo, aby v pracovně právních
vztazích rozhodoval starosta. Já se domnívám,
že z hlediska řízení musí o pracovně
právních vztazích rozhodovat osoba, která
řídí. Není možné, aby
někdo jiný řídil obecní policii
a někdo jiný rozhodoval o pracovně právních
vztazích. V takovém případě
opět nedosáhneme ani té částečné
subordinace, jaká je v ozbrojených složkách
potřebná. Z toho důvodu se domnívám,
že tam musí být, že jménem obce
jedna v pracovně právních vztazích
pracovník obecní policie, osoba, která řídí
obecní policii, tak, jak bylo navrženo v původním
návrhu zákona.
Vzhledem k tomu, že se tady objevuje, jak již vidíme,
velké množství velmi protichůdných
názorů, domnívám se, že k posouzení
všech těchto návrhů bude naprosto nezbytné,
aby se kromě ústavně právního
výboru, jak jsem navrhl ve dvou bodech, sešel také
garanční výbor a přednesené
návrhy projednal a pokusil se z nich vytvořit znění
zákona, které by se mohlo v praxi osvědčit.
Kromě toho podporuji také návrh pana poslance
Nedbálka, abychom o účinnosti zákona
hlasovali až poté, co odhlasujeme celý text
zákona a bude nám předložena jeho písemná
podoba, abychom mohli posoudit, jaká má být
platnost zákona.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Payneovi a prosím pana ministra
Sokola.
Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové, já
se skoro omlouvám, že musím vystupovat s tímto
expozé, ale protože pan poslanec požádal,
abych odpověděl prakticky okamžitě,
odpovídám prakticky okamžitě, i když
je třeba konstatovat, že s probíranou tématikou
tato záležitost příliš nesouvisí.
Pokud jsem si stačil poznamenat (a předem se omlouvám
za případná zkreslení, která
doufám, nebudou hrubá, protože jsem snad zachytil
ducha toho, o čem hovořil pan poslanec, pan poslanec
hovořil o tomto: věnuji větší
pozornost bezpečnostnímu úseku než úseku
civilnímu, a tak dochází k tomu, že
v obcích jsou porušovány zákony. Dále
konstatoval, že s tímto stavem nic nedělám.
Dále hovořil o tom, že jsou porušovány
zákony správními úředníky.
Ač tak nečiním rád, budu muset na
malou chvíli toto místo přeměnit v
katedru správního práva a upozornit pana
poslance na to, že existují dva pojmy: státní
správa a samospráva.
Pokud jde o státní správu, tak úlohy
resp. pravomoci jsou vymezeny zákonem 425/90 Sb. Míním
tím pravomoci ministerstva vnitra. § 15 říká,
že ministerstvo vnitra k zabezpečení řídící
a kontrolní úlohy vlády ve vztahu k okresním
úřadům pomáhá vládě
při plnění úkolů uvedených
v § 14 tohoto zákona, koordinuje vydávání
směrnic a instrukcí ústředních
orgánů státní správy, jež
se týkají okresních úřadů,
kontroluje činnost okresních úřadů,
provádí rozbor jejich činnosti, organizuje
porady přednostů okresních úřadů,
zabezpečuje odbornou přípravu pracovníků
okresních úřadů. To je tedy vše,
co může ministerstvo vnitra na úseku státní
správy.
Hovoříme-li o obcích, jestliže projednáváme
zákon o obecní policii, pak zákon č.
367/90 Sb. o obcích nedává ministerstvu vnitra
ani ty nejmenší pravomoci. Tedy jinak řečeno,
budou-li obecní úřady nebo starostové
porušovat zákon jakýmkoli způsobem snad
s výjimkou trestního zákona, pak ministerstvo
vnitra nemá samo o sobě žádnou pravomoc.
Tedy kdyby šlo o to, nemusím se o obce starat vůbec.
Tam působností nespadám, protože to
jsou samosprávné orgány. Jakousi pravomoc
mají okresní úřady, resp. jejich přednostové,
ale proto jsem také četl ustanovení zákona
425, které vymezuje, jaké pravomoci vůbec
má ministerstvo vnitra k okresním úřadům.
Ty jsou velice malé a v podstatě pouze koordinační.
Nicméně znovu upozorňuji: nelze si plést
tyto dvě věci: obce jakožto samosprávné
orgány a státní správu jakožto
orgán státní správy představovaný
okresním úřadem.
Jenom na okraj bych chtěl říci, že do
této chvíle jsem mluvil, tak jak jsem byl vyzván,
jako ministr vnitra, nikoli jako předkladatel zákona.
Nyní bych si dovolil krátkou poznámku. Z
toho důvodu bylo po dohodě s poslanci konstruováno
nové znění obecního zákona
tak, aby byla alespoň jakási ingerence státních
orgánů do této sféry, protože
ta se jevila jako nejdůležitější.
Samozřejmě starostové a obce jako takové
mohou porušovat nejrůznější zákony
nejrůznějším způsobem a s výjimkou
jejich rozhodnutí, která snad může napadnout
prokurátor (a ani tím si nejsem jist), není
v podstatě žádná náprava možná.
Event. cestou okresního úřadu je-li to rozhodnutí
nebo opatření.
Ale toto je tak závažná věc, že
jsme si uvědomili, že např. přijetí
obecního policisty, který je 4x trestaným
recidivistou, je zajisté něco, do čeho by
stát měl mít jakési právo vlivu.
Proto je tam to ustanovení, které je zcela výjimečné,
a které je řadou teoretiků, kteří
hovoří o v podstatě nedotknutelnosti obecní
samosprávy, tvrdě napadáno. Takže asi
takto.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Je to technická poznámka? Prosím,
slovo má poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Připomínám,
že podle jednacího řádu mám pět
minut na faktickou poznámku.
Já si samozřejmě samostatnou a přenesenou
pravomoc nepletu. Ale zákon na jedné straně
říká, že obecní policie bude
působit výhradně v samostatné působnosti
a zároveň, jak se uvádí v důvodové
zprávě na straně 14 ve třetím
odstavci shora úkoly obecní policie souvisejí
jen se samostatnou působností obce. Na druhé
straně z dikce zákona vyplývá, že
velmi často obecní policie působí
v přenesené působnosti. Vyplývá
to zřejmě z toho, že koncepce dosud platného
obecního zákona nemá zcela jasno, jaké
je postavení obce, zda je soukroměprávním
nebo veřejnoprávním subjektem. V některých
pasážích přistupuje k obci jako k soukroměprávní
a v jiném jako k veřejnoprávní, ačkoli
ministerstvo v době, kdy jsme zákon přijímali,
pojem veřejnoprávní subjekt odmítalo
uznat.
Jestliže pan ministr říkal, že zákon
mu nedává žádnou pravomoc k tomu, aby
zajistil ochranu práv občanů, pak se domnívám,
že je třeba, aby ministr vnitra navrhl novelu tohoto
zákona tak, aby tyto pravomoci měl.
Jestliže pan ministr říkal, že se připravuje
obecní zákon, který bude umožňovat
ministrovi zasahovat do oblasti samostatné působnosti,
pak si myslím, že je všechno v pořádku.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Prosím pana poslance Danneberga a připraví
se pan poslanec Kužílek.
Poslanec Leonard Danneberg: Pane předsedající,
paní a pánové, chtěl bych navrhnout
doplnění § 17, pokud to odhlasujeme, bude to
§ 18. Stručně vysvětlím, jak
a proč. Nejsem přesvědčen, že
zřízení obecní policie řeší
bezpečnostní situaci optimálním způsobem,
ale je mi jasné, že v současné době
a ještě pro další léta je to asi
jediné řešení. Proto musíme tuto
obecní policii vybavit tak, aby své úkoly,
které jí zákonem ukládáme,
mohla plnit co nejlépe.
§ 2 odst. 3 zakládá působnost obecní
policie v oblasti silničního provozu. Navrhuji proto,
aby donucovací prostředky uvedené v §
17 byly doplněny o písm. h), a to - technické
prostředky k zabránění odjezdu vozidla,
obecně zvané "botičky". Paní
poslankyně se směje, ale je to takový terminus
technicus, všeobecně užívaný.
V ústavně právním výboru bohužel
tento můj návrh neprošel, protože byla
vznesena námitka, že by bylo příliš
riskantní, kdyby příslušník obecní
policie uzamkl "botičkou" vozidlo, byl tam takový
katastrofický názor, že by to mohl být
tirák naložený zbožím zkazitelným,
nemohl by odjet, noční služba by na stanici
městské policie nebyla a do rána by se zboží
zkazilo, takže obce by platily enormní náhrady
škod, které by z toho vznikly. Myslím, že
tento názor není zcela správný, částečně
tomu čelí § 23 předloženého
zákona, kde se sice stanoví, že obec odpovídá
za škodu způsobenou pracovníkem obecní
policie v souvislosti s plněním úkolů
stanovených tímto zákonem, ale to neplatí,
jde-li o škodu způsobenou osobě, která
svým protiprávním jednáním
oprávněný a přiměřený
zákrok vyvolala. Takže myslím, že ten
případ je zde řešen, a navíc
všechny radnice, s nimiž jsem věc konzultoval,
jsou pochopitelně schopny zajistit službu obecní
policie 24 hodin denně tak, aby, když řidič
se dostaví, mu bylo umožněno s vozem odjet
po zaplacení příslušné pokuty.
Navíc vůbec ustavení policie je rizikové,
protože policista má zbraň, obušek, dokonce
znám případ, kdy při zabránění
rvačce strčil policista do jednoho účastníka,
který upadl tak nešťastné, že si
pádem rozbil hlavu a zemřel. Byl z toho dlouhý
spor, je-li tam zavinění nebo ne atd. Takže
vůbec činnost policie je riziková a zavedení
těchto prostředků by nějak nezvyšovalo
riziko obce. Proto předkládám tento návrh.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Dannebergovi, pan poslanec Stodůlka
- technická.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Pane předsedající,
vážená sněmovno, žádal bych
pana kolegu Danneberga, aby mi blíže osvětlil,
jaký je právní charakter tohoto zajišťovacího
opatření. Je to zajištění budoucího
dluhu? Nerozumím tomu.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Prosím pana poslance Danneberga.
Poslanec Leonard Danneberg: Nevím, jak bych na tuto
otázku odpověděl, protože jí
nerozumím. Ale je to technické zařízení,
kterému se říká "botička".
Nasune se na kolo stojícího vozidla a uzamkne se.
Je to těžké, nedá se to dost dobře
zlikvidovat na ulici, takže řidič je nucen
jít na policii a požádat, aby mu to odemkla,
a přitom ho, samozřejmě, zinkasují.
Jinak mají možnost ukládat blokovou pokutu
za přestupky dopravní, které jsou zákonem
stanovené, toto by byl prostředek navíc.
Můžu říct, že obce se přímo
těší na toto opatření, a dokonce
vím o obcích, které už dnes tyto "botičky"
mají a čekají na platnost tohoto zákona.
Rizika, o nichž jsme tu mluvili, jsou jim jasná a
ví, že budou muset mít zajištěnou
službu 24 hodin denně. Stačí to, pane
kolego?
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Ještě jednou pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Bohužel, pane
kolego, od právníka mi taková odpověď
nestačí. Děkuji.
Poslanec Leonard Danneberg: Nemám, co bych k tomu
dodal.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Prosím pana poslance Kužílka,
připraví se paní poslankyně Sůvová.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych se nejprve omluvit, že přednesu
poměrně značný počet pozměňovacích
návrhů. Bude jich v tuto chvíli celkem 19.
To, že jsem tyto návrhy neprosadil prostřednictvím
výboru, bylo dáno tím, že původně
se tento zákon měl projednávat - děkuji,
že mnoho kolegů reaguje na má slova odchodem,
já situaci hodnotím asi tak - zaplať pán
bůh, že jich není 20 - až v polovině
prosince a po návratu z parlamentního semináře,
na který jsem byl Českou národní radou
vyslán, jsem zjistil, že došlo k posunu a zákon
již byl projednán. Děkuji tedy za pochopení.
Obecně k zákonu. Jde o zákon, který
upravuje naprosto nové skutečnosti. Nejsem příznivcem
toho, aby se pod tlakem situace urychleně přijímaly
velmi složité nové právní normy.
Následkem tlaku je v případě tohoto
zákona především to, že je přinejmenším
v jedné věci naprosto nevyvážený.
Jde o to, že strážníkům (dovolte,
abych již používal tento rodící
se pojem) obecní policie chce společnost naším
prostřednictvím dát poměrně
velké pravomoci v oblasti zásahu do práv
občanů a na druhé straně nijak zvlášť
neupravuje jejich odpovědnost a kontrolu jejich práce.
Rozdíl není o nic menší než rozdíl
mezi služebním poměrem v policii ČR,
ke kterému patří několikanásobné
mechanismy odpovědnosti a kontroly, až po inspekci
ministra a výbor ČNR, a mezi běžným
pracovněprávním vztahem, do kterého
mimo zaměstnavatele prakticky nemá nikdo co mluvit.
Již jen tento samotný důvod považuji za
dostatečný k tomu, abychom velmi důkladně
zvážili, zda zákon v této nezralé
podobě má být přijat a zda by neměl
být podroben dalšímu projednávání.
Tolik k obecnému úvodu. Nyní bych si dovolil
přednést zmíněný počet
pozměňovacích návrhů.
První pozměňovací návrh je
poměrně razantní, neboť se týká
názvu zákona a souvisí s návrhy, které
již zazněly, aby se obecní policisté
jmenovali strážníci. Odvozeno dále,
znamená to tedy, že by se to, co chceme zřídit,
mělo jmenovat obecní stráž. Vznáším
tedy návrh, aby název zákona zněl:
"Zákon ČNR o obecní stráži".
Není to věc nová, je to termín, který
byl používán, jestli mě paměť
neplete za Rakouska-Uherska, a domnívám se, že
i za první republiky se nějaká složka
takto jmenovala. Čili první můj návrh
byl k nadpisu.
Druhý pozměňující návrh
je pouze přesnou specifikací toho, co už zaznělo.
Tedy k § 1, odst. 3/, aby slova v závorce zněla
(dále jen strážník).
Nyní k § 2: v odst. 1/ navrhuji slovo "zejména"
na konci předsloví, předvětí
nahradit slovy "plní tyto úkoly".
Chtěl bych, vážené trosky sněmovny,
upozornit na velice důležitou věc, kterou se
domnívám, že sleduji tímto návrhem
(předsedající nabádá poslance
ke klidu). Děkuji. Jde o to, že jistě si pamatujete
na poměrně významný boj okolo zákona
o Policii ČR, jehož smyslem bylo, aby represívní
složky státu mohly vykonávat své oprávnění
v jasně specifikovaných mezích, v jasně
určených případech a na základě
jasně určených úkolů. Tento
boj Česká národní rada s předkládajícím
ministerstvem vyhrála, jednoznačně tím
sdělila ministerstvu politický záměr
v těchto věcech, nicméně ministerstvo
ignorovalo toto politické rozhodnutí a v dalším
podobném zákonu navrhuje opět jakési
vágní formulace typu "zejména"
a další.
Navrhuji tedy v § 2, aby to bylo vyřešeno náhradou
slova "zejména" slovy "plní tyto
úkoly".
Dovolím si to zdůvodnit ještě tím,
že bych vás odkázal na §, odst. 1/, §
12 odst. 1/ a 13 odst. 1/, které vždy umožňují
obecním policistům vykonávat různá
oprávnění na základě "plnění
úkolů obecní policie," přičemž
tyto úkoly nejsou nikde definovány.
Dále bych navrhl doplnit k § 10 v odst. 1/ druhou
větu, která zní: "Důvod ke zjišťování
totožnosti určuje míru spolehlivosti, s níž
se zjištění provádí". Není
to, jak si to možná pamatujete na projednávání
zákona o státní policii, žádná
novinka, je to přesná citace věty ze zákona
o policii České republiky a smyslem této
věci je umožnit policistovi, aby provedl ověření
totožnosti pouze do té míry, do které
je potřeba vzhledem k situaci, tzn. půjde-li o vraždu,
samozřejmě bude muset vidět občanský
průkaz, půjde-li o facku na sále, stačí
mu, když mu třeba důvěryhodná
osoba řekne: "toto je Josef Novák a bydlí
tady vedle". Přesně tak jsme to přijali
i v zákoně o Policii České republiky.
Pokud bychom je nepřijali zde, uvedeme obecní policisty
nebo strážníky do paradoxní situace,
že budou povinni totožnost zjišťovat vždy
zcela přísným způsobem, ačkoliv
policie České republiky nebude muset tak bazírovat
na té věci. Dělali bychom tím z nich
trochu nesvéprávné občany, totiž
ze strážníků. Myslím si, že
mají dost rozumu na to, aby věděli, jak mají
zjistit prokázání totožnosti. Dále
v § 10 navrhuji vypustit písm. a) a dovolil bych si
to zdůvodnit: Jde o to, že toto písmeno umožňuje
strážníkům perlustrovat osoby s tím
vágním odkazem na "plnění úkolů
obecní policie". To je také věc, kterou
jsme jednoznačně odmítli v zákonu
o policii ČR a přiklonili jsme se tehdy k přesnému
taxativnímu vymezení situací, kdy je policista
oprávněn požadovat prokázání
totožnosti.
Další návrh k témuž bych navrhl
ve stejném písmenu nahradit slova "obecní
policie" slovem "obce".
V písm. b) § 10 bych si dovolil navrhnout nahradit
slova "podezřelou z..." slovy "přistiženou
při...". Dovolil bych si tady obrátit pozornost
všech právníků i neprávníků
a sdělit znepokojení a údiv nad tím,
co je zde nám předkládáno, neboť
se domnívám, že jde zatím o mně,
ač jsem se mnohokrát ptal, zcela nevysvětlitelný
průlom do právních zvyklostí, neboť
na jedné straně policista České republiky
má tato oprávnění pouze v případě,
když někoho přistihne při páchání
přestupků, případně trestného
činu. Obecnímu policistovi bychom dali oprávnění
úplně jiného charakteru s konsekvencemi,
které já, jako neprávník, vůbec
ani nedovedu domyslet a oprávnili bychom ho, aby totéž
provedl pouze, když bude mít podezření,
že někdo páchá přestupek. Doporučuji
velmi důrazně, abychom převzali to, co je
v zákoně o policii ČR, a to je to, co navrhuji,
tedy osobu přistiženou při páchání
přestupků.
Abych se vrátil k písm. a), jako jeden argument
bych řekl, že pokud by se někdo domníval,
že tím odbouráním možnosti perlustrace
by se snižovalo příliš oprávnění
strážníků, odkázal bych na písm.
c), které umožňuje perlustrovat osobu, od níž
bude potřeba požadovat vysvětlení, a
to si myslím, že tyto případy snadno
vždy pokryje.
Dále bych k témuž písm. b), o kterém
jsem před chvílí mluvil, podal další
pozměňovací návrh, a to takový,
aby před slovo "podezřelou" bylo doplněno
slovo "důvodně". Dovolil bych si to opřít
argumentačně o to, že v § 7 téhož
zákona se používá formulace "je-li
důvodné podezření z jejich páchání".
Čili se domnívám, že pouze zpřesňuji
dikci tohoto zákona.
Dále v § 10, písm. d) bych si dovolil navrhnout
změnu, aby slova "hledané osoby" byla
nahrazena slovy "osoby hledané policií".
Dochází tím ke zpřesnění,
protože hledaná osoba může být
hledána asi kýmkoliv, možná babičkou
nebo manželkou, nevím, a proto navrhuji, aby to bylo
jednoznačně zpřesněno, že se
jedná o osobu hledanou policií.