Dále považuji za nutné konstatovat, že
zřízením obecní policie není
obecní rada obracet se na místního velitele
české policie s ukládáním úkolům.
Jen v případě, že byla zřízena
obecní policie, bude muset rada obecního zastupitelstva
zvažovat, zda požadovaný úkol není
schopna plnit obecní policie. Všimněme si,
že ve zmíněném § 46 se uvádí,
že obecní rada má právo ukládat
místnímu veliteli Policie úkoly, tedy nikoli
od něho cosi požadovat, ale ukládat mu úkoly.
Myslím, že řada zastupitelstev bude důkladně
před rozhodnutím o zřízení
obecní policie vážit, zda jeho rada v tomto
směru vyčerpala všechny možnosti.
Na základě uvedeného si vám, kolegyně
a kolegové, dovoluji doporučit, abychom při
projednávání vládního návrhu
zákona o obecní policii důkladně vycházeli
z toho, co jsem už řekl, že totiž obecní
policie nemá v žádném případě
nahrazovat nedostatky při plnění funkce Policie
České republiky. Naopak jsme povinni požadovat,
aby republiková Policie plnila své povinnosti co
nejlépe. a to v každém místě
naší republiky. My, a především
náš výbor, k tomu musíme dokonce přispět,
a to náročnou a soustavnou kontrolou její
činnosti. Ale přejděme již přímo
k obecní policii. Především chci říci,
že výbor petiční, pro právní
ochranu a bezpečnost,
Samostatným problémem je rozsah povolených
donucovacích prostředků § 17, především
pak podmínky pro použití zbraně v §
19. Při zpracování společné
zprávy jsme se přiklonili k tomu zahrnout do ní
ta ustanovení, která se objevila v usnesení
více výborů. Při našem posuzování
jednotlivých návrhů na zařazení
doporučuji zvažovat skutečnost, že obecní
policie má sloužit především v
postihování přestupků a jen ve výjimečných
případech se bude podílet na zásazích
vůči pachatelům trestné činnosti.
Na druhé straně však, podle našeho názoru,
není možné vystavit obecního policistu
nebezpečí kontaktu s ozbrojenými zločinci
bez náležitého oprávnění,
jak co se týče jeho ozbrojení, tak užití
této zbraně.
Závěrem této části mého
vystoupení mi dovolte ještě dvě poznámky.
V žádném případě nelze,
podle mého názoru, připustit, aby obecní
policisté mohli podle tohoto zákona působit
dříve než získají osvědčení
ve smyslu § 4 ve znění společné
zprávy. Ze znění tohoto ustanovení
je zřejmé, ale považuji za správné,
aby to zde naprosto jednoznačně zaznělo,
s tím souvisí i problém vytvoření
podmínek pro to, aby co nejrychleji mohli obecní
policisté absolvovat přezkoušení, na
základě jehož výsledku jim bude či
nebude vydáno příslušné osvědčení.
Vzhledem k tomu, že půjde o několik tisíc
obecních policistů, domnívám se, že
by Česká národní rada, pokud bude
zákon bude schválen, měla uložit ministerstvu
vnitra České republiky nejpozději do 31.
ledna 1992 vydat obecně závazný předpis
ve smyslu § 4, odst. 7 uvedeného ve společné
zprávě.
A nyní osobní poznámka. Čím
více jsem se tímto zákonem zabýval,
setkával se se zástupci obecních policií
různých měst, ale také se starosty,
kteří zřízení obecní
policie v zásadě odmítají s poukazem
na Policii České republiky, tím ve mně
rostly pochybnosti nad správností poskytnout obecním
policistům tak rozsáhlé působnosti,
jak je to navrženo v tomto zákoně. Vím,
že tento můj pocit není ve sněmovně
ojedinělý. Nakonec jsem se rozhodl, že nikoli
jako zpravodaj, ale jako poslanec navrhnu omezenou dobu platnosti
tohoto zákona, a to do 30. 6. 1993. To vy budoucí
sněmovnu donutilo zhodnotit roční zkušenosti
s činností obecní policie podle tohoto zákona
a zaujmout ke zjištěným skutečnostem
stanovisko. Buď zákon potvrdí v té podobě,
jak jej schválíme, pokud jej schválíme,
anebo jej bude novelizovat.
Dámy a pánové, nyní se budu zabývat
těmi částmi společné zprávy,
o kterých jsem se dosud přesně či
jednoznačně nezmínil, a to v pořadí,
jak jsou uvedeny ve společné zprávě
tisk 436.
V § 1 se navrhuje termín zjednodušit název
pracovník obecní policie, ne obecní policista.
V této souvislosti se hned zmíním o návrhu
výboru pro vědu, vzdělání a
kulturu, aby byl pro pracovníky obecní policie použit
název strážník. Protože to byl
návrh jediného výboru a zpravodaj tohoto
výboru se na přípravě společné
zprávy nezúčastnil, nebyl návrh zahrnut
do společné zprávy. V posledních dnech
jsem však zjistil, že řada poslanců má
k tomuto návrhu vstřícný vztah a navíc
by asi bylo účelné tímto pojmenováním
i formálně přispět k výraznějšímu
odlišení obecních policistů od policistů
České republiky. Předpokládá
to ovšem předložení tohoto pozměňovacího
návrhu v rámci rozpravy.
Dále sněmovnu upozorňuji na nedostatek ve
znění společné zprávy, spočívající
v tom, že je k tomuto bodu nutno doplnit text. Tato změna
se provede v celém následujícím textu
zákona, včetně příloh.
V § 2 v prvním odstavci, který obsahuje demonstrativní
výčet úkolů obecní policie
v textu pod bodem b) garanční výbor navrhl
nahradit text: chrání bezpečnost osob a majetku,
textem: přispívají k ochraně bezpečnosti
osob a majetku. Důvodem je odlišení od úkolů
Policie České republiky, kde v § 2, odst. 1,
písm. a) je uveden doslovně úvodní
text návrhu tohoto zákona.
Považujeme za nezbytné jednoznačně odlišit
odpovědnost a tedy i úkoly těchto dvou policejních
organizací. Špatný termín přispívá
je technickou chybou společné zprávy.
V § 3 společná zpráva navrhuje, aby
zákon umožňoval obecnímu zastupitelstvu
pověřit řízením policie nejen
člena rady, ale i některého z dalších
členů obecního zastupitelstva. Ukazuje se
totiž, že v řadě míst jsou členové
rady už natolik vytíženi, že je pravděpodobně
účelné tuto změnu schválit.
K tomu dodávám, že kromě garančního
výboru tento návrh doporučuje i další
výbor.
V § 5 společná zpráva, dle původního
označení ve vládním návrhu,
společná zpráva navrhuje změnu spočívající
ve vypuštění odst. 2 a odst. 3. Garanční
výbor a výbor ústavně právní
jsou toho názoru, že obecní policista nesmí
vykonávat svou funkci v civilu, ač jsme si vědomi,
že důsledkem této změny by bylo určité
omezení v působnosti obecních policistů,
tak možnost vzniku jakési obdoby kriminální
policie v rámci obecní policie se nám zdá
být zcela nepřijatelná.
V § 10 jsou ve společné zprávě
uvedeny změny ústavně právním
výborem, které mají pouze strukturální
charakter. Zmiňuji se o nich pouze proto, že slovo
prokázání je třeba změnit na
prokázáním, takže uvozující
část textu navrhovaného nového odst.
1 zní takto: Prokázáním totožnosti
se rozumí atd.
§ 15, který se týká oprávnění
obecního policisty vyžadovat od občana vysvětlení,
se doplňuje ustanovením, že zápis o
podaném vysvětlení musí být
s občanem sepsán bez zbytečného odkladu.
Domnívám se, že zde není třeba
argumentace.
Řada výborů přijala usnesení,
navrhující změny § 17, který
specifikuje rozsah oprávnění obecního
policisty co se týká používání
donucovacích prostředků. Jak jsem již
uvedl do společné zprávy byly zahrnuty ty
návrhy, které byly předloženy více
výbory. Konkrétně: navrhuje se rozšíření
oprávnění o použití hrozby zbraní
o varovný výstřel a dokonce i o úder
zbraní. Návrh však předpokládá,
že užití úderu zbraní je limitováno
stejnými podmínkami, jako jsou v § 19 uvedeny
pro užití zbraně. Jednoduše řečeno,
obecní policista by podle tohoto návrhu měl
právo všude tam, kde by měl právo vystřelit,
měl také právo udeřit zbraní.
V § 19 společná zpráva na základě
usnesení garančního výboru navrhuje
vypustit z ustanovení, kde může obecní
policista použít zbraň, odst. c). To je případ,
kdy jde o útok na majetek nebo stanoviště.
Domníváme se, že obecní policista nebude
strážit takový druh majetku, k jehož ochraně
by bylo adekvátní případné
zmaření života.
Na návrh ústavně právního výboru
společná zpráva navrhuje zařazení
nového § 25 obsahujícího ustanovení
o povinnosti obecního policisty zachovávat o definovaném
okruhu informací mlčenlivost a také ustanovení
o tom, kdo má právo obecního policistu této
povinnosti zprostit. Myslím, že ani zde není
třeba tento návrh zdůvodňovat.
Za zmínku stojí rovněž návrh
ústavně právního výboru zahrnutý
do společné zprávy. Výbor doporučuje
schválit rozšířený text na osobní
průkaz obecního policisty o text pro nálezce.
Dovoluji si však upozornit, že při technickém
zpracování došlo právě k tomu,
že tento návrh byl opomenut a není tam. Proto
bych ho zde uvedl: "Nálezce je povinen neprodleně
odevzdat tento průkaz nejbližší úřadovně
policie nebo místní správě. Ten, kdo
převzal tento průkaz do úschovy, je povinen
bez průtahů oznámit nález obci, která
průkaz vydala. Zneužití tohoto průkazu
se trestá."
Ostatní navržené změny jsou drobnosti,
které podle mého názoru nevyžadují
komentář, nebo jsou záležitosti vyloženě
legislativně technické. K něm patří
upozornění na omyl v předposledním
řádku společné zprávy, kde
se na žádost vedoucího legislativního
odboru uvádí, že místo § 7 má
být § 27.
Nyní je mou povinností zmínit se o těch
návrzích jednotlivých výborů,
které nebyly zahrnuty do společné zprávy.
Zde se však povětšinou podržím textu,
jak byl připraven legislativním odborem ČNR.
Výbor pro vědu, vzdělání a
kulturu navrhl do § 2 odst. 1 písm. a doplnit na konec
ustanovení slova "a životního prostředí".
Jde o to, že by pracovníci obecní policie dohlíželi
na dodržování obecně závazných
právních předpisů, a to nejen o ochraně
veřejného pořádku, ale též
na úseku životního prostředí.
Navrhované doplnění je příliš
široké a je třeba v prvé řadě
upozornit na dodržování těchto předpisů.
Pokud by porušení předpisů o ochraně
životního prostředí bylo přestupkem,
mohou pracovníci obecní policie uložit pokutu
za přestupek, není-li k projednání
tohoto přestupku určen jiný orgán.
Dále výbor pro územní správu
a národnosti doporučuje, aby v § 6 bylo doplněno
ustanovení o tom, který orgán bude mít
právo přezkoumat oprávněnost a míru
úkonu nebo míru zákroku pracovníka
obecní policie. Požadavek neodpovídá
ustanovení jednacího řádu, neboť
není přesně a konkrétně uvedeno,
na čem se má ČNR usnést. Jednací
řád ukládá povinnost uvést
přesnou textaci uvedeného usnesení. Přesto
považujeme za nutné uvést, že pracovníci
obecní policie jsou zaměstnanci obce a že tedy
stížnosti na jejich činnost je třeba
adresovat starostovi, obecní radě event. obecnímu
zastupitelstvu, kterým přísluší
přezkoumat postup svých podřízených
pracovníků.
Výbor pro životní prostředí a
urbanizmus doporučuje dát § 10 do souladu se
stávající úpravou průkazů
totožnosti.
Připomínce bylo v podstatě vyhověno
úpravou, kterou navrhl ústavně právní
výbor tím, že se stanovilo, co se rozumí
průkazem totožnosti ve smyslu zákona o obecní
policii.
Výbor pro územní správu a národnosti
doporučil doplnit § 11 odst. 1 tím, že
pracovník obecní policie bude oprávněn
předvést na policii osobu podezřelou ze spáchaní
trestného činu. Podle sdělení tajemnice
výboru, výbor na připomínce netrvá,
neboť není v souladu s právním řádem.
Výbor rozpočtový a kontrolní doporučoval
v § 17 odst. 1 doplnit písmeno f o distanční
tyč. Připomínám, že v zákoně
o Policii České republiky je jako donucovací
prostředek pouze obušek, a tak nepovažujeme za
vhodné v zákoně o obecní polici donucovací
prostředky rozšiřovat. V principu by mělo
platit, že obecní policie by měla mít
donucovací prostředky maximálně v
rozsahu policie ČR. Navíc zařazení
nového, dosud nepoužívaného donucovacího
prostředku by vyžadovalo nové připomínkové
řízení, minimálně od ministerstva
zdravotnictví.
K témuž § odstavci 2 navrhl výbor pro
životní prostředí a urbanismus vypustit
slova "která klade odpor". Jde o situaci, že
pouta smí pracovník obecní policie použít
jen při odvedení nebo zadržení osoby,
která klade odpor. Vypuštění těchto
slov by znamenalo možnost použití pout i v případě,
kdy osoba odpor neklade. Šlo by o takové omezení
práv občana, které by bylo ve flagrantním
rozporu s listinou lidských práv.
Církevní a humanitární výbor
doporučil v § 19 odst. 1 písm. c doplnit v
tom směru, že použití služební
zbraně přichází v úvahu pouze
tehdy, nelze-li útok odvrátit jinak. Domnívám
se, že z textu zákona je to zřejmé.
Církevní a humanitární výbor
doporučil, aby v § 19 odst. 3 byl za první
větu vložen text "pokud osoba nereaguje na výstřel"
Připomínce bylo prakticky vyhověno úpravou,
kterou navrhl výbor petiční, pro právní
ochranu a bezpečnost v § 17.
Výbor pro vědu, vzdělání a
kulturu navrhl v § 22 nahradit slova "obecní
zastupitelstvo" slovy "ministr vnitra ČR".
Vzhledem k tomu, že obecní policie je orgánem
samosprávy obce, nejeví se vhodné vyhovět
této připomínce.
Výbor pro územní správu a národnosti
doporučuje v § 24 doplnit odstavec 3 a 4 podrobnými
ustanoveními o ověřování odborné
způsobilosti. Domnívám se, že tomuto
bylo vyhověno vřazením § 3 a 4.
Výbor pro vědu, vzdělání a
kulturu navrhl nové znění § 70 v tom
směru, že pracovníci obecního úřadu
při zabezpečování místních
záležitostí veřejného pořádku
v rámci své působnosti mají oprávnění
přiměřená oprávněním
pracovníků obecní policie. Nelze připustit
analogický výklad oprávnění
příslušníků obecní policie.
Z hlediska ochrany občanů je třeba jednoznačně
stanovit oprávnění pracovníků
obecní policie. Tato oprávnění nelze
rozšiřovat. Pokud si obecní zastupitelstvo
obecní policii nezřídí, mohou pracovníci
obecního úřadu zabezpečovat místní
záležitosti veřejného pořádku
pouze v rámci působnosti obecního zastupitelstva,
v jehož jméně jednají, a nemohou mít
oprávnění pracovníků obecní
policie. Jinak by se předpis o obecní policii stal
skutečným a nebylo by možné zajistit
práva občanů.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, to je vše, co jsem chtěl či
měl za povinnost vám říci. Věřím,
že se nám podaří nalézt správnou,
vyváženou polohu mezi nezbytnými pravomocemi
obecních policistů a z toho vyplývajícími
záležitostmi pro omezení práv občanů.
V tom je náš problém, v tom je i naše
odpovědnost.
Děkuji vám za pozornost a prosím pana místopředsedu,
aby podle § 16 odst. 1 jednacího řádu
otevřel rozpravu pro projednání vládního
návrhu zákona o obecní policii dle tisku
416 včetně návrhů změn uvedených
ve společné zprávě (tisk 436), nebo
pokud by se sněmovna cítila unavena, aby vyhlásil
přestávku.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji společnému zpravodaji, panu poslanci
Šumanovi a otevírám rozpravu k návrhu
tohoto zákona. Jako první se přihlásil
pan poslanec Bereza. Prosím, aby se ujal slova. Připraví
se pan poslanec Čapek.
Poslanec Rudolf Bereza: Vážená paní
předsedkyně, vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, v duchu před projednáváním
nám do lavice podaného písemného usnesení
sděluji sněmovně, že jsem pověřený
řízením městské policie v Olomouci.
Po velice vzrušených debatách nad paragrafy
návrhu zákona o obecní policii, napřed
společně se starosty nebo veliteli obecních
policií, jsme před schválením zákona.
Aspoň takto jsem viděl situaci ve svém výboru
- řeknu zkráceně bezpečnostním.
Dovolte mi, abych se krátce vrátil zpět do
doby, kdy jsme se přeli o znění jednotlivých
paragrafů. Nebudu se zmiňovat o drobných
slovních úpravách, ale vzpomenu zásadní
věci, bez nichž by obecní policie nesplňovala
to, co od ní občan očekává.
V původním § 5 odst. 2 je možnost užití
civilního oděvu, což by mohla povolit osoba
řídící policii. Úspěšná
akce se nedá provést, aby předtím
nezmapovala terén osoba v civilu - policista. Možnému
zneužití se dá zabránit sepsáním
úředního záznamu před vysláním
této osoby.
Dále se poslanci obávají, že hodnověrné
prokázání totožnosti občanem
je na závadu, že se to dá zneužívat
ke zbytečnému lustrování občana.
Snad dá, ale stížnost směřovaná
ke starostovi může toto bezdůvodné prokazování
zatrhnout. Ten si svého velitele zpacifikuje buď sám,
nebo to za něj udělá bezpečnostní
komise zastupitelstva. Ze zkušeností vím, že
členové zastupitelstva jsou zvědaví
pánové.
Policista ale musí vědět, s kým má
tu čest, nemůže dělat služební
úkon s anonymní osobou. Je lepší se
přímo zeptat na osobní údaje, než
si vymýšlet, že osoba, se kterou právě
policista jedná, se podobá osobě, po které
se pátrá apod. A nakonec v menších městech
se lidé znají, po čase se policista nebude
muset ptát na jména.
Další připomínkou jsou atestace policistů.
Určitě dobrá věc, ale že bychom
se měli vázat na ministerstvo vnitra, se mně
nelíbí. Posláním obecního policisty
je dbát na dodržování čistoty
a pořádku ve městě či obci,
zakročovat proti přestupům, chránit
životy, zdraví a majetek občanů. Obecní
policie by neměla nahrazovat republikovou policii, měla
by spolupracovat. V současné době, kdy Policii
ČR chybí na přímý výkon
služby na ulicích cca 8000 mužů, bude
určitě obecní policie na ulici v převaze
a tím také se dostane k těm situacím,
které nebude moci obejít, a bude třeba provést
zákrok. K tomu potřebuje ty samé pravomoce
jako republikový policista, občan nebude rozlišovat
zelené nebo černé ten chce ochranu. V tomto
případě by bylo přepychem schválit
zákon bez dostatečných pravomocí.
Pěkně to v dopise vyjádřil starosta
města Vamberka, dovolte, abych vám z něj
ocitoval pár řádků:
"Mají solidní vybavení, výstroj
a rozhodně v našem případě nemůže
obstát tvrzení, že si starosta vydržuje
svou armádu. Reakce občanů je velice pozitivní,
protože konečně dochází ke splnění
jejich přání vidět policajta v ulici
a pěšky. Součinnost městského
úřadu i příslušníků
městské policie s Policií ČR je u
nás příkladná. Pokud převáží
snahy tyto pravomoce omezit pod úroveň příslušníků
Policie ČR, budeme asi velice litovat našeho unáhleného
rozhodnutí se zřízením městské
policie, neboť něco jako obdoba inspektorů
veřejného pořádku nenadchne nejen
členy městské policie, kteří
prošli náročným výběrovým
řízením, ale ani zastupitelstvo a zejména
občany, kteří jsou na své chlapce
v ulicích opravdu hrdi a naprosto nesouhlasím s
názory, že jejich oprávněné zákroky
mohou být někým označovány
jako porušování lidských práv.
Naopak oceňují jejich korektní, ale nekompromisní
vystupování a vůbec jim nevadí pistole,
obušek nebo pouta, jimiž jsou přizdobeni. To
základní by ale muži obecní policie
měli nosit a používat stejně jako ostatní
bezpečnostní síly, aby nebyli všem lumpům
nakonec jen ke smíchu."
Spolu s dalšími dvěma kolegy z našeho
výboru jsem se zúčastnil první konference
městských a obecních policií ČR
v Dobříši. Bylo přítomno na 190
zástupců měst. Po bouřlivé
diskusi nakonec účastníci ustoupili od připomínek
a požadavků k vládnímu návrhu
a tento uznali jako přijatelný ke schválení.
Krátké usnesení z této konference
bych vám rád přečetl, neboť jsem
byl o to účastníky požádán:
"Adresováno České národní
radě, všem poslancům a výborům.
Usnesení účastníků první
konference městských a obecních policií
ČR konané dne 31. 10. v Dobříši.
Účastníci konference přijali k vládnímu
návrhu zákona o obecní policii následující
závěry, s nimiž se obracejí na poslance
ČNR.
Vládní návrh zákona o obecní
policii, tak jak je předkládán vládou
ČR, tj. v tisku ČNR číslo 416, je
výsledkem dlouhodobé práce zainteresovaných
složek měst a obcí. Uvedený návrh
umožňuje podle názoru účastníků
konference vznik obecních a městských policií
dle představ měst a obcí. Současná
situace bezpodmínečně vyžaduje urychlené
přijetí zákonné normy pro vznik a
fungování těchto policií. Proto zásadně
nesouhlasíme s dalším odkládáním
přijetí tohoto zákona. Připomínky,
které jsou v příloze tohoto usnesení,
se podle názoru účastníků konference
nedotýkají podstaty projednávaného
zákona, pouze jej v některých bodech rozvíjejí
a doplňují. Nejsou však takového rázu,
aby zabránily přijetí tohoto zákona.
Podepsáni účastníci konference."
Dovolil bych si přednést návrhy. Vezměte
si společnou zprávu.
§ 4 odst. 5 - navrhuji textaci: "Osvědčení
podle odst. 4 vydává komise složená
ze zástupců obce a ministerstva vnitra, kterou zřizuje
obec.".